Audin ohjausongelma

Aloittaja Henkka82, 30.01.13 - klo:20:30

« edellinen - seuraava »

P.Alikka

Lainaus käyttäjältä: aamu-uninen - 18.02.13 - klo:09:48
Laakkosella on ollut viikonloppuna nettiautossa useampi selittämätön hinta. Nuo Audit lienee väärillä hintatiedoilla. Laakkosella on vieläkin esim. Peugeot 508 10558 euroa:
http://www.nettiauto.com/peugeot/508/5341864
OT olisko nuo Laakkosen pielessä olevat hinnat pelkkiä autoveron osuuksia?
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

Arcca

Lainaus käyttäjältä: AutistiA5 - 17.02.13 - klo:22:05
Itsellä a5:ssä sama ongelma, lisättynä jarruongelmalla. Liittyy kuulemma tähän samaan ohjausongelmaan. En huomannut pikalukiessa onko tästä täällä kirjoitettu, mutta en ole ainut kenellä ongelma on. Eli varsinkin kostealla tai loskaisella tiellä ajaessa kun alkaa jarruttamaan niin auto puoltaa oikealle tai vasemmalle tosi voimakkaasti. Itsellä menee yhden kaistan verran usein oikealle.

Oireiden perusteella olisin voinut lyödä vetoa, että tuo jarruongelma on ihan tavallinen (vag) ilmiö siitä kun jarrulevyt kastuu suolavedestä niin jarrut häipyy. Ja kun kastuu toiselta puolelta enemmän tulee voimakas puoltaminen jarrutettaessa.
Tätä on esiintynyt esim passateissani, joissa se on ollut riesana miesmuistin verran.

Vaikka mainitsemani puoltamisilmiö selvä ja voimakas onkin, niin yli kaistan puoltaminen kuulostaa jo aika hurjalta ja ehkä tosiaan on jo eri vika kyseessä ???, mutta toin nyt tämänkin vaihtoehdon esiin.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Pitkis7

Lainaus käyttäjältä: AutistiA5 - 17.02.13 - klo:22:05
Itsellä a5:ssä sama ongelma, lisättynä jarruongelmalla. Liittyy kuulemma tähän samaan ohjausongelmaan. En huomannut pikalukiessa onko tästä täällä kirjoitettu, mutta en ole ainut kenellä ongelma on. Eli varsinkin kostealla tai loskaisella tiellä ajaessa kun alkaa jarruttamaan niin auto puoltaa oikealle tai vasemmalle tosi voimakkaasti. Itsellä menee yhden kaistan verran usein oikealle. Vka tosiaan tiedossa, mutta ei vielä ratkaisua. Suomen joku korjausvastaava on vieraillut viime viikolla tehtaalla näiden ohjausongelmien takia, kuulemma, toivottavasti alkaisi pikkuhiljaa korjaantua.

Nyt taisi Autistilta livetä käsistä muukin kuin auto!
Kaistan verran joo, parempi ajella vain nelikaistaisilla teillä ja aina vasenta kaistaa  :)

Omassani ei mutteria ole vielä esiintynyt ja ohjaus on ihan ok, mutta ohjaukseen tulee tiettyä epämääräisyyttä kun vain toisen puolen renkaat ovat liukkaalla. Olisiko luistoneston ja ohjaustehostuksen välillä jotain softaongelmaa, vain Mr Audi tietää jos sekään...
Passat GTE Variant -17
A5

AutistiA5

Heh,

Pitkis7:lla tiedoksi, että laakkosella on tästä ihan videomateriaalia, eli ei ole legendaa ja ei ainut tapaus. Itsellä ohjaus ongelma ja jarruongelma on enemmänkin lauhalla kelillä eikä juuri ollenkaan pakkasella. Merkillinen mysteeri ja ei ole minulla koskaan esiintynyt missään muussa autossa. Bemarilla oli hieman vastaavanlainen jarruongelma, mutta ratkaisivat sen nopeammin. Ilmeisesti tämä liittyy enemmän 2012 loppuvuoden autoihin,itkä jo periaatteessa 2013 mallia, korjatkaa jos väärässä. Oma mielipide on että tämä uusi täysin sähköinen tehostin joutaa romukoppaan!

Markku J

Todella lämpötilaherkkä on tämä ohjauksen ongelma. Eilen, kun oli nollakeli tai hiukan plussalla, ei ongelma ollut päällä, mutta tänään aamulla mittarin näyttäessä -3 astetta, ohjaus oli taas vaarallisen tuntuinen. Kyllä sen kanssa just Tuusulantiellä auton pitää, mutta todella ikävästi se muljahtaa ilman mitään tuntoa pienten korjausliikkeiden yhteydessä.

Willhard

Laitetaan nyt omia kommenttejakin tähän aiheeseen liittyen. Alla ollut nyt about kuukauden päivät A5 Sportback, joka rekisteröity liikenteeseen n. vuosi sitten. Itse ihmetellyt ajoittain ohjauksen keskivaiheilla olevaa "pykälää". Ei kovinkaan pahana ilmene itselläni ja tosiaan vain ajoittain tuo oire ilmenee. Itse asiassa nyt kun tätä topikkia luin niin tuolla lämpötilalla näyttäisi itselläkin olevan osuutta asiaan. Aiemmissa autoissa ei moista oiretta ole ollut, tosin Q5:ssa oli aikanaan vielä perinteinen tehostin, Ocussa tosin oli jo sähköinen tehostin ja siinä ei ollut moisia oireita.

Noh, soitto eilen Audi Center Airportiin josta kärryn hommasin, ja tuntui olevan heille tuttu asia... Pahoitteli tilannetta ja sanoi tehtaan tutkivan asiaa kovasti. Kuulemma lähiviikkoina pitäisi tulla heille tieto miten vika korjataan. Otti ystävällisesti rekkarin ylös ja sanoi heidän ilmoittavan kaikille kyllä, kun voi tuoda auton heille korjattavaksi. Suosittelen siis kaikkien saman asian kanssa painivan vaan ilmoittaa asiasta Audille ja kertomaan rekkarin. Ottavat sillä tavalla ainakin sitten yhteyttä, kun tehdas saanut asiaan korjauksen. Ihan asiallista toimintaa ainakin Audi Centeriltä. Ja kuten jo sanoin, itselläni vika ei ole kovinkaan paha, joten tuskin jaksan erikseen viedä autoa pajalle vaan saavat hoitaa homma seuraavan määräaikaishuollon yhteydessä.

Loungeliner

Näin köyhien merkeillä ajavasta kuulostaa todella erikoiselta tämä ohjausongelma. Jos ohjauksen osissa todella on kertomusten mukainen, minusta liikenneturvallisuutta vaarantava vika, pitäisi kaikki vialliset yksilöt toimittaa pajalle "ajokiellossa" -statuksella. Maahantuojan ja/tai valmistajan piikkiin ehjää sijaisautoa ajoon ongelmanratkaisun ajaksi.

Lukemieni kertomusten uskoisi helposti koskevan vaikkapa Tata- tai Lada -merkkisiä henkilönkuljetuslaitteita Suomessa (ei virallista maahantuojaa), mutta että Mercedeksen ja Bemarin tasolle arvostamani Audi? :-[

AutistiA5

Niin ollut itsellekin yllätys, kun ensimmäisen audin hankin, mut tais tulla hyvä kauppa, kun tuli kerralla kaks autoa, eli se eka ja viimeinen. Eniten mua on ihmetyttänut ja vähän jopa ärsyttänyt, että missään mediassa tästä ei ole mainittu mitään. Heti kun toyota ryssii jotain niin heti on mediassa. Ratkaisu sais alkaa pikkuhiljaa tulemaan.

mremonen

Onko tuota kaistavahdin vaikutusta testattu? Jokuhan tuossa A6-ketjussa sanoi, että sen poiskytkeminen oli auttanut ainakin sillä kertaa.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

AutistiA5

Ei ainakaan mun autossa ole kyseistä lisävarustetta. Nyt vaihtavat kokonaan uuden ohjausyksikön ja uuden softan ainakin mun audiin.

Acanthus

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 24.02.13 - klo:09:37
Onko tuota kaistavahdin vaikutusta testattu? Jokuhan tuossa A6-ketjussa sanoi, että sen poiskytkeminen oli auttanut ainakin sillä kertaa.
Kaistavahdilla ei ole mitään vaikutusta ohjausongelmaan. Vahti oikeastaan simuloi tätä ohjausongelmaa: auto menee "sinne päin", eikä sitä voi tarkasti ohjata. Vahti kannattaakin pitää aina pois päältä, kun se tekee omilla yllättävillä ohjausliikkeillään ajosta todella rasittavaa. Autossani sellainen on, enkä ole vielä keksinyt, milloin sitä käyttäisi. Suomessa kaistamerkinnät ovat osan vuotta joko piilossa tai niin kuluneet että vahti hukkaa ne ja kytkeytyy onneksi itsekin pois päältä.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: AutistiA5 - 19.02.13 - klo:19:47
Eniten mua on ihmetyttänut ja vähän jopa ärsyttänyt, että missään mediassa tästä ei ole mainittu mitään. Heti kun toyota ryssii jotain niin heti on mediassa. Ratkaisu sais alkaa pikkuhiljaa tulemaan.
Eiköhän tuo tule uutisiin kunhan tuon perusteella käynnistyy takaisinkutsuohjelma. Ohjelmaa ei voi käynnistää ennen kuin korjaus on olemassa. Nyt siellä Ingolstadissa istutaan kädet ja jalat ristissä, ettei vaan kukaan (amerikkalainen) aja itseään hengiltä tuon takia.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Schimanski

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 25.02.13 - klo:12:25
Nyt siellä Ingolstadissa istutaan kädet ja jalat ristissä, ettei vaan kukaan (amerikkalainen) aja itseään hengiltä tuon takia.

Toivottavasti tekevät muutakin. Itse en meinaa tuosta syystä uskaltaa antaa vaimoni ajaa FL-A4:llani.

SKU

Lainaus käyttäjältä: Schimanski - 25.02.13 - klo:14:24
Toivottavasti tekevät muutakin.

Onhan niitä kuulemma täälläkin rampannu. Toivottavasti tekevät täälläkin muuta kuin käyvät Kallessa tai Rymyeetussa.
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

Markku J

Tänään oli ajo taas erittäin kulmikasta, vaikka lämpöä oli +3 astetta. Pahimmillaan tuo siis on ainakin välillä -5 <=> +3 astetta. Saapa nähdä, millainen plustaso häivyttää ongelman kesäkaudeksi.

jf

Lainaus käyttäjältä: SKU - 25.02.13 - klo:17:31
Onhan niitä kuulemma täälläkin rampannu. Toivottavasti tekevät täälläkin muuta kuin käyvät Kallessa tai Rymyeetussa.
Jep, joskus nähty isompikin porukka soosissa Hullussa Porossa, enkä puhu sapuskoista...
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

petri

Ekaa kertaa pykälti muuten lämpimästä +15c autohallista lähdettäessä.. Ulkona lämpötila -0,5c.

Parhaiten tuon saa tosiaan päälle niin, että ajaa auton lämpimäksi (tai lähes) ja antaa seistä 15min-30min ja lähtee taas liikkeelle niin johan pykältää. Onko joku muu saanut tällä "kikalla" vikaa päälle?

Minulle siis vaihdettiin aiemmin uudemman tyypin ohjausvaihde jossa myös uudempi ohjainlaite. Tällä vian saa päälle säännöllisemmin oikeissa olosuhteissa ja pykältäminen on mielestäni rajumpaa kuin alkuperäisellä.

Schimanski

Pelottavin ominaisuus tuossa ohjauksessa on sen raju vetely uraisella tiellä kiihdytettäessä. Nopeuden ylittäessä tietyn rajan ohjaus jäykistyy ja sen tempoilu tuntuu aika hurjalta. Ratista on silloin syytä pitää kunnolla kiinni.

Zachaeus

Juuri eilen lähti minulle A5 tilaukseen..tämän löysin niin selvittelyssä nyt maahantuojalta tänään että onko korjaus jo tullut valmistettaviin autoihin vai vasta tulossa; pitäis kyllä siinä tapauksessa tilausta ehdottomasti viivästyttää ettei tuu vikainen auto huhti-kesäkuussa, ja jo alussa joutuis sitä sitten juoksuttaa korjaamolla =/ !!! Infoan miten etenee.
Elmeri

Ex: B7 Avant quattro 2.0 tdi, B5 Avant 1.9 tdi, B5 1.8

Markku J

Just äsken keskustelin asiasta Audicenterin porukan kanssa. Tutkinta on käynnissä edelleen ohjauskomponenttien alihankkijoiden kanssa. Takaisinkutsukampanja tulee jossain vaiheessa.

Newman

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 27.02.13 - klo:09:30
Just äsken keskustelin asiasta Audicenterin porukan kanssa. Tutkinta on käynnissä edelleen ohjauskomponenttien alihankkijoiden kanssa. Takaisinkutsukampanja tulee jossain vaiheessa.
Koskeeko mahdollinen takaisinkutsukampanja kaikkia malleja vai saitko asiasta muuta tietoa? Kiinnostavaksi menee. Aikamoinen moka Audilta kieltämättä.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: petri - 25.02.13 - klo:19:32
Minulle siis vaihdettiin aiemmin uudemman tyypin ohjausvaihde jossa myös uudempi ohjainlaite. Tällä vian saa päälle säännöllisemmin oikeissa olosuhteissa ja pykältäminen on mielestäni rajumpaa kuin alkuperäisellä.
Onnistunut huolto siis ;D Eikös sitä aina ole todettu, että virittäminen onnistui, jos tehot laski alta 15%...
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

mremonen

Jos tämä olisi vain Suomi/pohjoismaat -ongelma, niin vikaa voisi lähteä etsimään vaikka talvirengastuksesta. Jos vaikka löysempi rengas ei herätä tuota ohjausvaihdetta. Mutta eikö tätä ole tavattu lauhkeammilta seuduiltakin?
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Zachaeus - 27.02.13 - klo:09:22
Juuri eilen lähti minulle A5 tilaukseen..tämän löysin niin selvittelyssä nyt maahantuojalta tänään että onko korjaus jo tullut valmistettaviin autoihin vai vasta tulossa; pitäis kyllä siinä tapauksessa tilausta ehdottomasti viivästyttää ettei tuu vikainen auto huhti-kesäkuussa,

Jos auton luovutusajankohdan voi itse valita, niin itse tässä tilanteessa viivyttäisin tilausta sen verran, että saisin varmasti auton, minkä valmistusviikko on 22 tai myöhäisempi. Mallivuosimuutoksessa tulee aina pieniä parannuksia havaittuihin epäkohtiin ja Ingolstadtissa tehdään varmasti paljon töitä sen eteen, että ohjausongelmaa ei ole mallivuodessa 2014.

a1jaa

Audit kiinnostavat seuraavaa autoa hankittaessa.
Tuota ohjausohgelmaa tuntuu olevan sähköisellä tehostimella varustetuissa malleissa.
Kiinnostaisi tietää miten tuo ohjausongelma ilmenee.
Ilmeisesti tehostuksen määrä vaihtelee, koska ratin ja pyörien välilläon kiinteä yhteys ja välityssuhde ei tietääkseni voi Audissa vaihdella.
Lisääntyykö vai väheneekö ratin kääntövoima "mutterikohdassa", kun rattia aletaan kääntämään suoraanajoasennosta ?
Onko ajonopeudella vaikutusta ratin kääntövoiman vaihteluun ?

Newman

^ Audilla ei käsittääkseni ole BMW:n kaltaista, välityksiltään muuttuvaa ohjaustehostinta lainkaan saatavilla.

Keskikohdan "kuolleella alueella" voi - ongelman esiintyessä - kääntää rattia aika lailla vapaasti joitakin asteita ilman, että mitään tapahtuu. Ja sitten kun tapahtuu, käännös voi olla jo liian jyrkkä. Ikään kuin ohjauksen keskialueella ei olisi minkäänlaista yhteyttä tienpintaan, ja ratin kääntövastus tulisi tehostamattomasta/sähköttömästä ohjauspyörästä itsestään. Omien suuntaa antavien tutkimuksieni mukaan ongelma esiintyy +2 ja -5 Celsius-asteen välimaastossa.

Tehostin ikään kuin nukahtaa myös paikallaan ollessa, joten siinä mielessä ongelma ei riipu ajonopeudesta. Se kuitenkin ilmenee lähinnä maantie- ja moottoritienopeuksissa, jolloin kuljetaan suoraa siivua. Tällöinhän tehostimella on paljon aikaa nukahtaa, koska Audi autona keskimäärin kulkee hyvinkin suuntavakaasti. Taajama-ajossa rattia käännetään tiheämpään, joten ongelma ei silloin tule esille, vaikka ikään kuin olisikin päällä.

mremonen

Tästä vaan tilaamaan tällä varaosanumerolla: 8K1-423-055-AC

AudiWorld:issä joku kehui ongelman poistuneen, kun tuo oli vaihdettu. Tosin sitten joku toinen kertoi, että alussa tilanne oli ok ja sitten pikkuhiljaa homma alkoi palaamaan lähtötilanteeseen. Eli voiko tämä olla niinkin yksinkertainen asia, kuin kulumisesta johtuva? Paljonhan tuonne ei välystä tarvitse tulla, kun elektroniikka ei huomaa, että ohjausakselia käännetään.

Tätä tukisi sekin, että täälläkin kaikilla ohjaus on alussa ollut ok. Vai oliko Markku J:llä homma heti metsässä?
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Markku J

Olihan se noin ensimmäiset 500 km OK, koska oli kovempia pakkasia. Heti tuli vika päälle, kun keli lämpeni -5 asteeseen. Ei Audikaan sentään noin nopsaan kulu.

nemos

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 27.02.13 - klo:09:59
Jos tämä olisi vain Suomi/pohjoismaat -ongelma, niin vikaa voisi lähteä etsimään vaikka talvirengastuksesta. Jos vaikka löysempi rengas ei herätä tuota ohjausvaihdetta. Mutta eikö tätä ole tavattu lauhkeammilta seuduiltakin?

Tämä esiintyy myös Suomessa kesärenkailla, kunhan lämpötila on alle +5 tjsp.
Volvo XC60 T8 Inscription

nemos

Jotenkin tuntuu, että tämä ongelma on tämän vuosimallin yksilöissä pahempi kuin edellisen. Tähän viittaa se, että useampikin on raportoinut uuden ohjelman ja/tai uusien osien lisänneen ongelmaa. Markku J:llä oli palstan ensimmäinen yksilö, ja siinä ongelmaa ei ollut. Meillä muilla pioneereilla ongelma on vain lievä. SKU:n auto vuoden 2011 lopusta lienee palstan ensimmäinen vakavammin viallinen? Itse en ole päivitystä hakenut, vaan olen ilmoittanut, että korjataan vasta sitten, kun on kunnollinen ratkaisu.
Volvo XC60 T8 Inscription

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy