Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Fatalchili

#1
Toista kertaa sattui erikoinen vika. Pysäköin auton ja poistuin autosta, lukitsin kaukosäätimellä. Auton oikea takavalo jäi päälle vaikka muut valot sammuivat. En saanut kaukolukitsimella rämpättyä valoa pois. Siihen se jäi päälle kunnes lähdin uudelleen liikkeelle. Pari kertaa tapahtunut ja vielä eri autoilla tätä. Ensimmäinen oli 2013 A3 tämä 2018 A3.
#2
2018 A3 sedan. Pieniä asioita - mutta kysyisin onko tuttua ja onko näihin löytynyt ratkaisua itse/huollossa?

1. kun jarrupoljilta painaa, se joskus naksahtaa tai "klikkaa". Ei aina, mutta tuntuisi kuin poljin olisi löysä joko kiinnityksestään tai vähän taaempaa(jokin jousi ehkä). Se ääni selvästi liittyy polkimen liikkeeseen heti painalluksen alussa. Aivan kuin ensimmäiset 5mm olisi klappia ja kun siinä välissä ennenkuin poljin alkaa painua enemmän, on liikeradassa "löysä kohta".

2. Rattian käännettäessä etupäästä autoa kuuluu narinaa. Ã,,äni ei kuulu silloin kun rattia on jo käännetty ja auto liikkuu, vaan kun rattia käännetään jompaan kumpaan suuntaan ja samalal auto liikkuu eteen/taaksepäin. Kumista narinaa, ei voimakas ääni. Ã,,äni kuului jo ennen pakkasia. Kuopista/töyssyistä ääntä ei kuulu, vaan selkeästi ratin kääntäminen on se aiheuttaja jossain. Mitään erikoisia äänieä ei myöskään kuulu kun ratti käännetään ääriasentoihin ja ajetaan autoa, ei rolise tai napsu.
#3
Joo ei lue, mutta lienee ASS? Subbari on kyllä olemattoman kuuloimen, ehkä ääni paranee kun vedän takapenkit kiinni.
#4
Ostin käytetyn auton enkä tiedä onko perusstereot vai ASS varusteena. Miten se selviää? Onko MMI:ssä jotain tai silmin tarkistettavissa jostain? Takaboksin hattuhyllyssä on tällänen kaiutun kts kuva.

#5
Jos lisään itse öljyä enkä tiedä mitä sinne on laitettu, muuta kuin Longlife standardin täyttävää öljyä, niin voinko mitä öljyä ostaa huoltoasemalta?
#6
Auto ollut 4v käytössä, ajettu 66tkm. Ei ole ennen tarvinnut lisätä öljyjä, vaikka on ollut longlife-välit. 2v välein vaihto ja kilsoja kertynyt noin 12-14tkm välillä. Huomannut kyllä että tikussa öljyn määrä on vähän laskenut, mutta en osaa sanoa dl, ehkä 5dl tuolla välillä 12-14tkm. Ajomatkat ovat muuttuneet 2v sisään, eli ajan nykyään työmatkaa noin 6km suunta, lyhyt ajo voi lisätä öljynkulutusta verrattuna edelliseen? Nyt viimeisestä öljynvaihdosta sen 8tkm ja piti lisätä litra.
#7
Lisättiin öljyä, meni litra mittatikun puoliväliin. Eli litran kulutus 8 tkm. Ei liene normaalia?
#8
Miten teillä, joilla tämä vanhempi pikkumoottori, miten on kuluttanut öljyä? Mulla longlife-öljyt vaihdettu 2v välein, ajoa ollut n. 12-14tkm välillä. Eikä ole tarvinnut lisätä. Mutta nyt viime vaihdosta 1v 2kk ja n 8tkm, öljyvalo keltaisena. Tikussa näkyy vain 2-3mm pohjalla. Ei ole öljy mustaa. En nyt muista öljyn täyttömäärää tikusta, oisko ollut min-max puolivälissä viimeksi. Voiko auto kuluttaa öljyä noin paljon 8tkm ajossa ilman että vikaa? Onko normaalia? Auto ollut mulla 4v enkä ole joutunut kertaakaan itse lisäämään ennen. Nykyiset öljyt Mannol.
#9
A3 8V (12–) / A3 softaus
30.04.21 - klo:09:54
Kyseessä 1,4 bensaturbo 90KW, 122hp. Näyttäisi että softauksella saisi hp122-n 150 ja vääntö 200->260Nm.
Mutta auto DSG-automaatilla, joka lienee suunniteltu kestämään 200 newtonin vääntö. Arveluttaa kannattaako tuota softausta tehdä, miten se yleensä rasittaa moottoria ja vaihteistoa?

Onko kokemuksia A3:sen softauksesta, ongelmista ja varsinkin tämän 122-heppasen vanhemman mallisen moottorin kanssa?
#10
Vika oli katkennut etujousi oikealta, noin puoli kierrosta irti. Samalla mennyt se laakeri päältä, kuvien muoviroippeet siitä.

Audicenterissä molempien puolien jouset, laakerit töineen n 900â,¬.
#11
Audi a3 vm 2013.

Voisiko joku auttaa, mistä lähteä vikaa etsimään kun kuvan mukainen osa löytyi auton alta kovan kolahduksen jälkeen. Autossa eilen alkoi sellainen oire että kun rattia kääntää tarpeeksi (ei edes tarvitse ääriasentoihin) niin oikealta edestä kuuluu kolahdus. Kuin jokin osa ottaisi kiinni ja vapautuisi kolahtaen rattia kääntäessä. Voisiko olla jousituksesta tai jarrulevyn takaa jokin suojus?

Osa on muovia, sisäreunassa liimaa tms, joten jonkin ympärillä se on ollut. Läpimitta (jos osa on pyöreä alunperin) noin 14cm.



#12
Elikkäs autosta alkanut yksi tötteröistä pitämään ärsyttävää kitinää. Paikansin resonoinnin venttiilin säätörenkaaseen tai johonkin siihen liittyvään osaan kun painoin ajon aikana kädellä venttiiliä hieman sisäänpäin - ääni lakkasi heti.

Onko kellään vastaavia kokemuksia ja ratkaisuja miten resonoinnin saisi näppärästi pois? En nyt viitsisi hammastikkua sinne väliin pistää vaikka se varmasti auttaisi.
#13
MMI rutina aiheutti sen että meni mekanismi takuuvaihtoon. Mutta saivat naarmutettua näyttöä samalla joten reklamaatio lähti siitäkin. Auto käynyt nyt vuoden sisällä 6 kertaa huollossa, joista 4 takuuhuoltoja. Laadun suhteen luotto Audiin on laskenut aika alas, seuraava auto ei ole A3, ja tuskin edes Audi.
#14
1.4 90kw dsg7 business sport coupe.
45tkm takana joista vajaa vuosi omassa käytössä ja n 6tkm. Ostin siis 39tkm ajettuna.
Esiintyneitä vikoja(mun aikana);
Mmi joskus jäänyt sisään, toimii taas kun starttaa uudelleen auton
Mmi alkanut rutisemaan auetessaan, huomautan ennen kuin takuu loppuu
Dsg7 kytkinpakka vaihdettu 2 kertaa. Ensin n 39tkm kohdalla juuri ennen mun ostoa ja mun omistuksessa uudelleen n 40tkm kohdalla. On toiminut viimeiset 5tkm ok. Tosin en pidä dsg7 kovin mukavana taajamakäytössä koska vaihdot 1-2 ja 2-3 hieman nykiviä. Auto pitää aika iisisti lähettää seisonnasta ettei nyi tuntuvasti. Tämä on toki ominaisuus. Dsg7 ei myöskään tykkää ryömityksestä eli vaatii orientoitumista. Tämä ei ajosssa tunnu mutta kuivakytkin ylikuumenee ja kytkimen elinikä laskee.
Pyyhkimet ovat hyppineet välillä mutta enimmäkseen eivät.
Hukkaportin löysyys korjattu takuuna.
Auto kerran pesun jälkeen kävi vajailla pytyillä(?). Kesti n 10 sek ja ok. On nyt seurannassa josko esiintyy uudelleen.
Kuskin vyön kumiosa ajossa narisi penkkiä vasten. Korjattu itse huopatarralla.
#15
Auto A3 vm2013 1.4 dsg. Pesin auton tänään normaalisti painepesurilla. Helmojen alta suihkutan pohjaa, auton takaa pohjaa päin viistosti jolloin saattoi pakoputkistoon mennä vähän paineella vettä mutten tarkoituksella sinne vettä suihkuta.. auton edestä myös jäähdyttimeen ja alta moottorin ja auton alle. En pessyt konetilaa kuten en juuri koskaan. Pesun jäljeen käynnistin auton ja lähti päälle normaalisti ja kierrokset tasaiset n. 800 mutta pakilla auton moottori tai vaihteisto tärisi selvästi, auto hytkyi kuin olisi käynyt vajailla pytyillä. En ole tätä kokenut mutta luulisi että siltä tuntuu.. asetin vaihteiston D-tilaan ja käynti tasaantui alle 5 sekunnissa. Käyntihäiriöitä ei ole koskaan aikaisemmim ollut ei edes kovilla pakkasilla tai edellisten pesujen jälkeen.. pitää seurata tulevina päivinä käyntiä. Mikä voisi aiheuttaa moisen? Olen 99% varma että pesuun liittyy, joko moottoriin alta suihkunnut tai pakoputkeen liian syvälle mutta onko kukaan kokenut tälläistä ilman että konetilaa on pesty (en edes avannut)? Pesun jälkeen annoin olla tyhjäkäynnillä jokusen minuutin ja oli ok sekä n 10km matkalla kotiin ei mitään poikkeavaa.
#16
Ajoin pitkän aikaa Efficiency-moodilla (Drive Select) ja ilmastoinnissa luki "Eco". Ajattelin että tämä liittyy efficiency-moodiin että auto säästää energiaa myös ilmastoinnin kautta. Mutta nyt ajanut autolla Auto-moodissa ja eco palaa edelleen. Vähentääkö tämä ilmastoinnin tehokkuutta ja voiko sen econ saada jotenkin pois vai säätääkö auto automaattisesti tilanteen mukaan ilmastoinnin tehoa? Koetin ottaa ilmastoinnin AUTO:n pois, mutta eco jäi päälle.
#17
Mitä tulee DSG7:n ominaispiirteisiin, kesti kyllä vähän aikaa oppia ettei jarrusta heti siirrytä kaasuun vaan jätän hetken että kytkin pääsee kiinni. Pari kertaa tämän tein liian nopeasti ja auto kyllä nytkähtää liikkeelle. Edelleen tunnen ne vaihdot 1-2 ja 2-3 ylöspäin selvästi, koska ajoin 4v Priuksella jossa vaihtoja ei käytännössä huomaa mitenkään. DSG7:ssa huomaa kun voimansiirto katkeaa aivan lyhyeksi hetkeksi ja se (jos ei nyt sentään nytkäytä) tuntuu auton etenemisen pienenä töksähdyksenä. Tähän auttaa vain kiihdyttäminen pienemmälä kaasulla - tai kaasua kunnolla kehiin.

DSG7:ssa on heikkoutena (vaikka olisi vaihdettu mineraaliöljyt) kytkimen kuluminen kun Audi ei tietenkään voi opastaa kuskia ajamaan sillä tavalla miten dsg7 toimisi mahdollisimman pitkään ja luotettavasti. Kuskin opastaminen miten autolla ajetaan, olisi viesti/tunnustus ongelmista joten ei tule tapahtumaan. Kaksoiskytkin-autoa ei saa ryömittää esim. liikennevaloissa tai ylämäessä pitäen autoa kaasulla paikoillaan. Tätä on hyvin yleistä normiautomaatilla, tässä vaihteistossa se on myrkkyä ja johtaa kuivakytkimen ylikuumenemiseen/kulumiseen pitkällä jouksulla. Itse ennakoin valoihin tullessa, pysäytän kun on pakko enkä liikahda eteenpäin ennenkuin koko jono liikkuu, niin ei tarvitse ärsyttävää start&stoppia sammutella ja käynnistyttää kokoajan ja kytkin säästyy vähän.
#18
Saatiin toistaiseksi piste näihin ongelmiin.

Käytin autoa huollossa 4 kertaa noin 1,5kk aikana.
1. kerta: mitään vikaa ei todettu, ääni autolle ominainen, kovaa ajoa vain..
2. vein auton uudelleen koska ääni ei todellakaan ole ominainen, pidin siis pääni. Löysivät viat, kytkin viallinen(!?).
3. kytkin vaihdettu. En tiedä oliko siinä miten vikaa, mutta itse sirinä mistä alunperin valitin, ei poistunut. Vaihteiston tai siis kytkin hieman nopeutui, eli mittaa en sitä voi mutta tuntuu että auto lähtee hitusen nopeammin liikenteeseen pysähdyksestä. Sanoivat että kytkinpakka on päivitetty uudella versiolla, toivottavasti kestää. Oli nimittäin vaihdettu n 2tkm sitten viimeksi autokaupassa..
4. koska ääni jatkui, tein nettietsivän työtä ja analysoin/tarkistin vian itse; turbon hukkaportin vivussa ei ole klapin poistavaa jousta. Tätä olin alunperin kysynyt huollossa 1. kerralla että tarkistaisivat - oli ollut kaikki ok :) heh heh.. no tällä kertaa päivittivät osan ja ääni on poissa, vihdoin.

Kysymyksiä jäi mietityttämään: jos 1. huollossa tuo jousi olisi jo asennettu ja ääni korjaantunut - ajaisin nyt edelleen vanhalla kytkimellä, josta siis olivat löytäneet vian(?) kun intin auton uudelleen tarkistettavaksi. Ja miten kytkin kestää jatkossa jos edellisestä vaihdosta kesti vain n 2tkm? Vai vaihdettiinko kytkinpakka vain koska valitin asiasta? Tiedä häntä.. auto nyt toimii ok, toistaiseksi.

Lujaa laatua, Audi.
#19
Audi A3 CC 1.4 90kw s-tronic vm2013, ostettu 39tkm ajettuna, nyt 41tkm
Eli 2tkm ajoa takana, noin 1,5 kk.
Plussat: ei nitinöitä, mukava ajaa, sporttipenkit hyvät, pidän sporttivarustetason alustasta - juuri sopiva. Viimeistely hyvä pitkälti. Compact coupe pieni mutta 2 hengen talouteen riittävä kun ei harrastuksiin kuulu esim. golfaus tms varusteiden siirtely. DSG7 hyvä isommilla vaihteilla, 90kw ei mikään tehokone mutta riittävä omaan käyttöön. Drive Select antaa vaihtoehtoja, mutta aika pian totesin parhaaksi Individualin Comfort/auto-asetuksen. Efficiency on kuin moottori kävisi kuminauhalla ja dynamic on liian herkkä ja turhaan käy suuremmilla kierroksilla.

Miinukset, ärsytykset: renkaiden 17" ajometeli jo peruskuntoisella asfaltilla, MMI-näyttö tulee aina esiin käynnistettäessä, saisi olla muistitoiminto jolla se pysyy uudelleen käynnistettäessä siinä asennossa mihin jätetty. Stop&Start(?) sama juttu - saisi muistaa viimeisen asennon. DSG7 liikkeellelähdössä hieman kulmikas, ei todellakaan paras vaihteisto kaupunkiajoon jossa paljon pysähdyksiä. Oma ajo onneksi taajamaa, ei ihan 50m välein pidä pysähtyä.

Vikoja, korjattavia asioita: kuskin puolen turvavyön kiinnike narisi penkkiä vasten, korjattu huopalevyllä. Ostaessani auton siihen oli myyjän mukaan vaihdettu kytkin auton ollessa jo Audi Centerin omaisuutta. Eli sain tuoreen kytkimen käyttöön. Outo ääni alkoi esiintyä kaasuttaessa liikkeellelähdöissä ja vein auton huoltoon. Ensimmäisellä kerralla vikaa ei löydetty ja sanottiin että autossa normaalit äänet. En uskonut, vein uudelleen ja löysivät vian, kytkin mennyt uudelleen. Siis n 2tkm edellisen vaihdon jälkeen. Joko kytkin oli maanantaikappale tai se on vaihdettu maanantaina.. tähän en viitsi enempää kommentoida.

Toivotaan että uusi kytkin kestää ainakin sen 2tkm. Tuli jo vähän ikävä vanhaa Toyotaa jossa 4v aikana ei mitään vikaa; vaihdoin koko omistusaikana siihen yhdet sulat, ei edes polttomot kerenneet mennä. Veikkaan että tämän auton kanssa tulee jännempää. Ja seuraava auto ei ole valitettavasti enää Audi, meni oma maku ja luottamus Audi Centerin huollon takia. Jos en olisi pitänyt päätäni, ajaisin edelleen kytkinvikaisella autolla koska se "on kunnossa ja mitään vikaa ei löydetty".
#20
Onneksi pidän pääni ja vein auton vielä uudelleen tsekattavaksi vaikka ensimmäisellä kerralla vikaa ei löydetty. Nyt löytyi ja DSG7:n kytkin rikki. Vaihtoon menee, uudelleen. Se siis vaihdettiin non 2000km sitten viimeksi :)
#21
Auto kävi huollossa, koeajoivat ja tarkistivat sekä sirinän että vaihteiston. Kaikki ok ja ääni on normaali. Jep. Ei kyllä ole normaali ääni kun kaasua painaessa edestä kuuluu kuin pieniä hauleja pyörittelisi peltirasiassa, heikkoa helinää tai resonaatiota moottoritilasta. Pitänee ajaa vain radio kovemmalla niin ei häiritse. Tippui laatupisteet Audista pykälällä. Tälläistä vikaa kun ei tavis osaa itse korjata, joku muovinen rätinä kojelaudasta olisi korjattavissa kiristämällä tai kiilalla, tätä nyt jää ominaisuudeksi.
#22
Auto A3 CC vm2013.

Käytän kesällä yleensä 0-asentoa valoissa, koska ne pitävät vain ledit päällä edessä ja takana vaikka ajaisi tunneleissa tai satunnainen poutapilvi pakottaisi valot muuten päälle jos käyttäisin auto-asetusta.

Kysymys liittyy mittariston valoihin. Onko niissä jonkinlainen ympäristön valoisuuden havainnointi? Kun pidän auto-asetusta, mittariston valot ovat aina kirkkaan - mielestäni. Mutta 0-asetuksella mittariston valo vaihtelee jatkuvasti riippuen jostain(mistä sensorista, sisältä vai ulkoa). Mielestäni hieman valoisemmissa olosuhteissa mittariston valo on kirkkaampi ja pimeämmässä mittariston valo sammuu kokonaan. Välillä huomaa miten mittariston valo ei oikein osaa päättää missä olisi ja valoisuus värisee hienosti kun tarkkaan katsoo. 0-asennolla myös nappuloiden valot ovat enimmäkseen pois päältä, auto-asetuksella päällä.

Onko muut havainneet tätä? Onko normaalia että mittariston valot vaihtelee jatkuvasti?
#23
Näitkö tuon videon jonka laitoin? Onko sirinä samanlaista kuin itselläsi? Videossa voi joutua laittaa vähän volaa eikä ehkä erotu sirinä kännykän äänellä..
#24
Tuossa videolinkki Vimeon sivulle. Jotta sirinän kuulee, voi volumea ja diskanttia hieman joutua säätämään, todella hankala kaapata tuo ääni kännykkään ajossa. Mutta kyllä se siellä taustalla on. Onko kenellekään tuttu ääni kevyessä kaasutuksessa?

https://vimeo.com/229957194
#25
Jep. Yritän jossain välissä tallentaa ääntä. Se on sellainen helinä tai
sirinä joka ei esiinny aina kaasuttaessa vaan kevyellä kaasulla useinmiten pienessä kiihdytyksessä ei tasaisessa matkanopeudessa. Siksi en ole varma onko vaihteisto vai moottorin puolella.
#26
- moottorista kuuluu ihme sirinää 2-3krpm kohdalla kevyellä kuormalla

[/quote]

Saitko tuohon selvyyttä? Omassa 90kw dsg7:ssa myös sirisee pienellä kaasulla välillä. Kuskina kuulen juuri ja juuri kun stereot pois päältö.
#27
Olen omistanut auton n kuukauden ja huomannut äänen aikaisemminkin mutta nyt olen kiinnittänyt enemmän huomiota siihen. Vielä en ole tarkkaan kirjannut ylös(tai päähäni) missä tilanteissa ääni esiintyy, mutta välillä kevyesti kaasuttaessa, välillä vaihteensiirron ollen kesken 5->6 kevyellä kaasulla. Jostain "edestä" kuuluu hento helinä  tai kilinä - kuin metallirasiassa pyörittelisi pieniä laakerin kuulia tms. Auton seisten parkissa en ole ääntä saanut vielä kuulumaan. Onko tälläistä havaittu, ominaisuus tai vika jossain? Autossa 90kw bensakone hihnalla, noin 40tkm ajettu.

Toinen kysymys koskee vaihteistoa. Olen tottunut Priuksen CVT-vaihteiston upeaan (joskin kiihdytyksissä hitaaseen reagoimiseen) huomaamattomaan toimintaan ja DSG7 on suuremmilla vaihteilla lähes huomaamaton mutta liikkeellelähdössä esim. liikennevaloista vaihteiston vaihdot 1-2 2-3 huomaa hyvin selvästi ja tätä voi helpottaa vain lähtemällä liikkeelle varsin rauhallisesti. Hidastaessa 3-2-1 ei erityistä nykimistä havaitse. Onko normaalia dsg7:n toimintaa ja omaa herkkyyttä Priuksen loistavan pehmeän vaihteiston jälkeen?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy