Volkswagen Tiguan bensa / diesel / eHybrid 2021 ->

Aloittaja Erkka, 15.09.20 - klo:14:35

« edellinen - seuraava »

KesKari

Täällä tankkauksista ja latauksista laskettu todellinen keskikulutus aikaväliltä 12.2.-31.8. oli 2,6 l/100km ja 16,3 kWh/100km.

Pidemmillä maantieajoilla, lähtö akku täynnä, bensan keskikulutus kasvaa matkan pituuden ja nopeuden mukaan. 250km meni talvinopeusrajoituksilla 5 l/100km, 500km kesänopeuksilla vei 6,5 l/100km.

Sähköllä on parhaimmillaan mennyt 68km nurkka-ajoissa optimiolosuhteissa. Talvikelillä 31km ollut huonoin, mutta kovinkaan paljoa ei vielä talviajoista ole kokemusta.

Merkittävästi sähkönkulutusta lisää ajon aikainen lämmitys, tiellä oleva loska yms. ja suuri nopeus.

Lähdössä auton arvuuttelema range ja toteutunut voi erota paljonkin toisistaan. Range arvaukseen vaikuttaa ainakin nämä, edellinen ajosuorite, lämmityslaitteen asetukset, ulkolämpötila ja arvatenkin akuston lämpötila.

Optimi lienee 20 astetta lämmintä, pilvipouta eli ei tarvetta lämmitykselle eikä jäähdytykselle, ei vastatuulta, ei mäkiä, vauhtia n.50km/h ja suht tasaista ajoa, eikä pysähdyksiä. Näin voisi 75km onnistua sähköllä.

Pahimmaksi kuvittelisin kunnon räntäsateen jälkeisen kovan pakkasen, kadut surkeassa kunnossa ja lämmitystä tarttis paljon. Tähän yhdistettynä useampi muutaman kilometrin pätkäajo tunnin parin tauoilla, saattaa olla että 20km olisi maksimi sähköllä.
Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021
ex Passat 1,6 TDI 88kW DSG Highline 2015

J_u_k_k_a

Tuore Tiguan eHybrid -kuski tässä. Olen nyt tutkiskellut autoa, enkä löydä SD-muistikorttipaikkoja mistään. Pitäisikö jossain piilossa olla sellaisia?

Kaikki omat CD-levyt on tallessa kortilla ja kätevämpi olisi soittaa niitä siitä kuin puhelimesta.

Kaksi USB-C -liitintä on keskikonsolissa, toiseen voisi kytkeä tietty kortinlukijan, mutta jotenkin olisi epäsiistin oloinen ratkaisu.

Missä muuten navin kartta on tallessa, kuinka sen päivitys hoituu ellei ole SD-kortilla? Edellisessä Golfissa päivitys hoitui kätevästi omatoimisesti.

Erkka

#932
SD muistikortti on kiinteästi asennettu soittimeen. Ainakin minun Pro mallin soittimessa näin oli. Päivitykset tulee siis täälle kiinteälle kortille.

[RCB] Navigointi Discover Pro. Media & Internet -paketti.
1 208,91 ,
1 208,91 ,,
"
[9WJ] App-Connect älypuhelinliitäntä. Apple CarPlay ja Android Auto-laitteiden käyttö langattomasti.
"
[QV3] Digitaalinen radiovastaanotin (DAB) FM-vastaanottimen lisäksi
"
[QR9] Liikennemerkkien tunnistus
"
[EL5] Online-palvelut, omalla ohjainlaitteella ja SIM-kortilla. (Navigaattoreiden yhteydessä)
"
[QH1] Puheohjaus
"
[7UG] Radio ja navigointi Discover Pro
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Herr K

Lainaus käyttäjältä: J_u_k_k_a - 16.11.21 - klo:08:32

Kaksi USB-C -liitintä on keskikonsolissa, toiseen voisi kytkeä tietty kortinlukijan, mutta jotenkin olisi epäsiistin oloinen ratkaisu.


Lienee helpointa hankkia USB-C muistitikku ja viedä musiikit sille. Ainakin omasta mielestä siistimpi ratkaisu kuin erillisen muistikortinlukijan käyttö. Toki se tikku töröttää siitä USB-portista koko ajan, mutta markkinoilta löytyy onneksi tosi pieniäkin malleja
VW Passat Variant GTE

J_u_k_k_a

Ok. Kiitokset kommenteista. Eipä tullut mieleen tuollainen USB-C -muistikortti  :-[

Päivittyykö navigaattorin kartta itsestään tarpeen mukaan vai pitääkö se tehdä aktiivisen oma-aloitteisesti?

Sitten tappelemaan We Connectin kanssa. Sain ko. auton itselleni myvolkswagenissa ja autossakin itseni pääkäyttäjäksi. Kysyy S-PIN -numeroa (ei aavistustakaan mikä olisi), mutta selaimella en pääse aktivoimaan We Connectia ja applikaatiolla tulee virheilmoitus sisäänkirjautuessa. Pitäisikö We Connectin toimia? Luin kirjoitukset aiheesta tuolla Golf 8-alueella ja ilmeisesti jotain hässäkkää on (ollut?).

kirveli23

Olisi hienoa tuoda jotain positiivista ankeaan marraskuuhun, mutta nyt ei pysty: Tein maaliskuun alussa kaupat ehybrid Tiguanista ja arvioitu toimitusaika oli 30.6.2021. No nyt ollaan siinä tilanteessa, että arvioitu tuotantoajankohta olisi helmikuussa 2022 ja toimitus sitten joskus maaliskuussa :(

Katsoin Traficomin sivuita ensirekisteröintejä; lokakuussa oli rekisteröity 1 hybridi Tiguan, syyskuussa 8 kpl. Volkkarin lataushybridit painottuivat Passat ja Arteon malleihin. Volkkarilla oli kaikkiaan alle puolet rekisteröintejä verrattuna Audin lataushybrideihin, Audin Q3 malliakin oli rekisteröity muistaakseni yli 20 kpl lokakuussa, ratkaiseeko konsernipolitiikassa parempi tuotto...
Mielenkiintoista oli, että Volkkarin Id3 ja id4 - malleja oli rekisteröity yhteensä lokakuussa vajaat 300 kpl. Vaikuttaisi puolijohteita niihin riittävän.

tet

Lainaus käyttäjältä: kirveli23 - 19.11.21 - klo:09:12
Mielenkiintoista oli, että Volkkarin Id3 ja id4 - malleja oli rekisteröity yhteensä lokakuussa vajaat 300 kpl. Vaikuttaisi puolijohteita niihin riittävän.

Ei riitä enää niihinkään, tehtaat seisovat parhaillaan.

https://www.electrive.com/2021/11/15/volkswagen-halts-production-due-to-chip-shortage/
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

tapani_mertanen

Mitens muuten ehybrid (miksei muidenkin koneiden) ajajat, onko kukaan hairahtunut viimasuojaa ostamaan? Huomasin eilen -10 asteessa että polttista auto jo piti pakotettuna päällä (eikä minulla mitään sitä vastaan) ja huomasin ajattelevani pitäisikö sellainen ”kaunistus” Tiguanin nokalle hankkia talveksi. Pysyisi lämpö paremmin, ja nopeuttaisi alkumatkasta tekniikan lämpenemistä. Kokemukset ja näkemykset kiinnostaisivat…
Tulossa: VW ID.4 Pro 4MOTION Elegance (2024)
VW Tiguan ehybrid Style (2022)
VW Golf 1,2 TSI (2010)

B8VW

Minkälaisia toimitusaikoja Tiguaneilla on tällä hetkellä? Tammikuussa pitäisi liisari laittaa tilaukseen, Tiguani on tällä hetkellä "top":ssa. Käytännössä siis tilattava PHEV / sähkö. Q4:n oisin jo tilannut mutta liisarifirma hinnoitteli sen meidän firmalle liian kalliiksi...
VW Tiguan 1.4TSI ehybrid Style (2023)
MB GLC 220d 4matic A Premium Business AMG styling (2016)

a_jaba

Lokakuun alussa luvattiin minimissään 9kk toimitusaikaa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Rice

Itse plugari Tiguania kyselin niin myyjä sanoi toimitusajaksi aikaisintaan ensi kesä ja todennäköisesti menisi kauemmin.
Eräs kaverini tilasi huhtikuun alussa plugarin ja nyt viimeisin arvio on, että valmistuu helmikuun lopussa, mutta tuokaan ei ole varmaa.
Opel Astra
Volvo V60

fincovw

#941
No niin laitetaas tänne hieman statuspäivitystä! Eli helmikuussa 2021 tilattu R-Line eHybrid saapui 3.12 hieman yli 9 kuukauden odotuksen jälkeen ja ensimmäiset kilometritkin alla. Auto on toiminut kokonaisuutena loistavasti ja sähköllä liikkuminen saa kyllä herkästi hymyilyttämään :D

Sitten hieman tilauksen etenemisestä:

Tilauksessa oli Tiguan R-Line melkein kaikilla mahdollisilla lisävarusteilla (taisi jäädä pois vain varashälytin):
- [0R0R] Oryx White -helmiäisvalkoinen
- [PJT] Kevytmetallivanteet Misano 81⁄2 x 20.
- [WL4] Nahkaverhoilu Vienna R-Line
- [WDD] Mukautuva alustansäätö DCC
- [8A9] Perävaunun peruutusavustin Trailer Assist ja pysäköintiavustin Park Assist sekä pysäköintitutkat
- [1M6] Vetokoukku. Sähköisesti esiinvapautettava. Pistorasia 13- napainen. Yhdistelmänvakautus
- [KA6] Ympäristön tarkkailujärjestelmä Area View ja peruutuskamera Rear View.
- [PXC] iQ.Light-led-matriisiajovalot
- [PS2] Panoraamakattoluukku
- [9IJ] Matkapuhelinvalmius Comfort. Ulkoinen antenniliitäntä ja langaton lataus (Qi-standardi).
- [RCB] Navigointi Discover Pro. Media & Internet -paketti.
- [PE3] Easy Access -paketti: Keyless Access ja Easy Open.


Talvivanteiksi valikoitui MAK Kassel Gloss Black 19" koossa ja talvirenkaiksi Hakkapeliitta 10.

Tilauksen eteneminen:
24.02.2021 Tilauspäivä (1)
17.05.2021 --Alkuperäinen tuotantoviikko ohitettu--
10.06.2021 --Alkuperäinen luvattu toimituspäivä ohitettu--
22.07.2021 Tila: Tuotantoviikko vahvistettu (2)
06.09.2021 --Vahvistettu tuotantoviikko ohitettu--
29.09.2021 VIN
04.11.2021 Tila: Tuotannossa
09.11.2021 Tila: Auto valmistunut
15.11.2021 Rekisterinumero
16.11.2021 Tila: Auto Suomessa
24.11.2021 Tila: Kuljetus tilattu / Kaupinnassa
25.11.2021 Tila: Laskutettu jälleenmyyjältä
03.12.2021 Auto luovutettu

(1): Alustava tuotantoviikko -> 19
(2): Alustava tuotantoviikko -> 35


Tilauksesta auton luovutukseen kului siis 283 päivää eli 9 kuukautta 10 päivää.

Todettua:
- We Connect sovelluksen kanssa ongelmia silloin tällöin (välillä jopa päiviä yhteys katki autoon tai jopa niin ettei pysty edes kirjautumaan joten ajastuksia on joutunut välillä tekemään autosta käsin)
- Kulku kivan pehmeää DCC Comfort asetuksella
- 8 kaiuttimen "perus" äänijärjestelmä on yllättävän hyvä ainakin silloin kun auto on lämmennyt sisältä (Siis ainakin omia tiedostoja soittaessa FLAC/MP3 muodossa. Radio nyt on mitä on)
- HP10 on mielettömän hyvät ja tarpeeksi hiljaiset nastarenkaat
- Sähköllä hiljaisilla vauhdeilla liikkuessa kuuluva jalankulkijoita varoittava ääni on vähän turhan äänekäs omasta mielestäni mutta toisaalta ainakin päät kääntyy ihmettelemään että mikä ufo sieltä lähestyy :) joten ehkä eivät sitten kävele alle niin helposti
- Latausasema GARO GLBDC-T222FC toiminut kuin junan vessa.. Ei minkäänlaisia ongelmia käytön kanssa ja maksimi latausnopeuteen on päästy ainakin pahimpia pakkasia lukuunottamatta.
- Sähköllä on lähtenyt liikkeelle jopa yli 20 asteen pakkasessa jos akkua on ladattu juuri ennen lähtöä ja muutoinkin aika lyhyen ajon jälkeen suostuu vaihtamaan pelkälle sähkölle tarvittaessa.
- Matriisivalot on maineensa veroiset. Iso harppaus verrattuna vanhemman passatin aktiivisiin kaukovaloihin. Vastaantulevat autot ei ole ainakaan vielä välkytelly valojaan..

Ensimmäinen modaus tehty OBD11:llä:
- Kaistavahti pois päältä oletuksena (https://forum.obdeleven.com/thread/13193/tiguan-disable-assist-remember-setting)

Lisää kuvia laittelen myöhemmin.

Tiguan R-Line eHybrid Plug-In Hybrid 180 kW DSG-autom. (2022)
Ex. Passat Variant Highline 1,4 TSI 110 kW ACT BlueMotion Tech DSG-autom. (2015)

Sped

^ Hieno auto on, Onnittelut!

Oliko tässä vakiona 4motion?
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

ConD

Lainaus käyttäjältä: Sped - 27.12.21 - klo:09:05
Oliko tässä vakiona 4motion?
Ei ole, 4motion nelivedon saa tiettyihin bensa- ja dieselmalleihin kyllä, mutta eHybrid plugari on Tiguanissa aina etuvetoinen.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

ranis

Tietääkö kukaan millainen sähkölämmitin kannattaa laittaa Hybrid Tiguaniin. Onko iihen saatavana letkulämmitin vai säteilylämmitin mikä on mielestäni aika tehoton

Erkka

Tiguan eHybridiin saa asennettua vain säteilylämmittimen öljypohjaan. Letkulämmitintä eHybridiin ei voi asentaa.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

J_u_k_k_a

Onko tuo We Connect -applikaatio joku vitsi? Monta päivää herjannut väärästä salasanasta vaikka on oikea ja myVolkswageniin pääsee katsomaan ajotiedot ym.

Jonkun viikon ehti jo toimia ihan mainiosti.

fincovw

Kiitos onnitteluista!

Unohtui mainita vielä tuo HUD lisävaruste. Sekin ollut ihan kiva lisä. Aluksi tuntui ettei sellaista varmaan tarvitse tai että pleksille heijastettu HUDi olisi jotenkin huono mutta kyllä on ihan oikeasti hyödyllistä nähdä nopeus jne naviohjeet suoraan edestä ilman että tarvitsee tietoja etsiä mittaristosta / muualta.

Tässä liitteenä pari lisäkuvaa.

Lainaus käyttäjältä: J_u_k_k_a - 27.12.21 - klo:17:34
Onko tuo We Connect -applikaatio joku vitsi? Monta päivää herjannut väärästä salasanasta vaikka on oikea ja myVolkswageniin pääsee katsomaan ajotiedot ym.

Jonkun viikon ehti jo toimia ihan mainiosti.
Ihan samoja kokemuksia. Viime aikoina We Connect toiminut erittäin ala-arvoisesti.

Kyselin asiaa VW:n supportista toissapäivänä ja sain tänään vastauksen:
Lainaa
Kindly be informed, that we are currently experiencing some technical issues on our servers, and our technicians are working hard to resolve these.
With that in mind, may we kindly ask for you to please attempt the procedure at a later time.
Please accept our apologies for any inconvenience this may have caused, and we thank you for your understanding.
Eli myöntävät että heillä on nyt ongelmia We Connect -palvelun kanssa ja pyytävät että jaksetaan odotella ja kokeilla uudestaan myöhemmin. Kyllähän tuo harmittaa vietävästi kun ei pääse ohjelmoimaan lähtöaikoja kodin lämmöstä.. Toivotaan että saavat tuon oikeasti kuntoon lähiaikoina.








Tiguan R-Line eHybrid Plug-In Hybrid 180 kW DSG-autom. (2022)
Ex. Passat Variant Highline 1,4 TSI 110 kW ACT BlueMotion Tech DSG-autom. (2015)

Tkh66

Moi,
Toimiiko tuo e-hybridin esilämmitys teillä?
Mulla lähtee WeConnectista tai lähtöajan asettamalla puhallus kyllä päälle, mutta jos auto on latausjohdossa kiinni, niin ei tule yhtään lämmintä.
Eilen löysin lämppärin menusta täpän, ilmastointi myös akkuvirralla ja nyt esilämmitys toimii, kun ei ole piuhassa kiinni. Mutta ei siis vieläkään jos johdon päässä…
Onko siellä jokin asetus vielä ketuillaan, vain onko reeraamo-keikka?

akk

^Käsitykseni on että sähköllä tapahtuva esilämmitys tapahtuu aina korkeajänniteakun kautta. Kun täyttä lämmitystehoa vastuksilla vaaditaan noin 6 kW, niin auto ei pysty sitä ottamaan maksimissaan kuin 3,7 kW. Tämä kai on syy ettei ole lähdetty järjestelemään lämmitystä "vajaa teholla".
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

KesKari

Lainaus käyttäjältä: Tkh66 - 30.12.21 - klo:12:03
Moi,
Toimiiko tuo e-hybridin esilämmitys teillä?
Mulla lähtee WeConnectista tai lähtöajan asettamalla puhallus kyllä päälle, mutta jos auto on latausjohdossa kiinni, niin ei tule yhtään lämmintä.
Eilen löysin lämppärin menusta täpän, ilmastointi myös akkuvirralla ja nyt esilämmitys toimii, kun ei ole piuhassa kiinni. Mutta ei siis vieläkään jos johdon päässä…
Onko siellä jokin asetus vielä ketuillaan, vain onko reeraamo-keikka?

Täällä toimii esilämmitys kaikissa edellä mainituissa tapauksissa (lataus 16A). Enkä ihan heti keksi sellaista asetusta, joka tuon lämmityksen estäisi, jos on latausjohdossa kiinni.
Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021
ex Passat 1,6 TDI 88kW DSG Highline 2015

Tkh66

Eli jotain vikaa siis kuten epäilin. Auto oli joulukuussa jossain ohjelman päivityksessä ja latauspistokkeen luukun vaihdossa. Pakkaset alkoivat oikeastaan samoihin aikoihin, kun latausluukku jämähti. Ei oikein tullut testattua tuota esilämmitystä aiemmin…

akk

^ Juu, kyllä latauspiuhan kiinni ollessa pitäisi myös esilämmityksen toimia. Mutta ajettiinko  tässä nyt takaa sitä että ainoa murhe on että piuhan kiinni olessa esilämmitys ei toimi, vai sitä että esilämmityksen pitäisi toimia piuhan kautta ?
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Tkh66

Ongelma on siis se ettei esilämmitys toimi. Löysin lämppärin menusta täpän ”ilmastointi akkuvirralla”, sen jälkeen alkoi toimimaan kun ei ole johdon päässä. Mutta ei siis toimi jos latausjohto on kiinni. Ei esiajastuksella eikä weconnectista suoraan ilmastoinnin päälle laittamalla.

Tkh66

Saaga esilämmityksestä jatkuu…
Auto oli päivähoidossa K-Autossa, kaikki kuulemma toimii tehtaan ja maahantuojan ohjeiden ja speksien mukaan ok!
Esilämmitys toimii, kun auto ei ole latausjohdossa.
Kun on johdon päässä (suko, 16A) puhallus lähtee päälle, mutta ei tule edes käden lämpöistä ilmaa. Maahantuoja ja huolto sanoo, että suko-johdolla esilämmitys on 1,8 kWh, eikä edes kuulu tulla kuumaa ilmaa. Ymmärrän tämän, mutta kai nyt edes lämmintä pitäisi tulla, testattu -13 asteen pakkasessa, 10 min puhalluksen jälkeen suuttimesta tuli edelleen pakkasen puolella olevaa ilmaa.
Vertaistukea nyt kaipaan, tuleeko teillä noilla spekseillä esilämmityksellä lämmintä ilmaa suuttimista? Ja jos, niin miten saan merkkihuollon uskomaan, että autossa on vikaa?

Wiiseli

 Kokeile ennen auton sammutusta laittaa max puhallus tuulilasille, niin mielestäni puhaltaa hieman lujempaa kuin että jättäisit puhalluksen normaaliin asetukseen. Itse käytän esilämmityksessä max. lämpötilaa. Kyllä autoa pitää esilämmittää vähintään 30 min. jos siitä jotain hyötyä haluaa saada. Jos aikaa aikaa riittää ja ikkunat ihan jäässä voihan sitä laittaa toisenkin 30 min. kierroksen esilämmitykseen.
PASSAT GTE VM. 2020

Pushead

Jos "lämmitysilma" on miinusasteista, ei ikkunat kyllä sula vaikka kuinka monta 30min jaksoa lämmittää. Luulisi tosiaan että lämpöasteiden puolelle jaksaisi mennä 1.8kW teholla. Tuossa korkea puhallusnopeus tiputtaa tulevan ilman lämpötilaa. Eli jos lämmitys ylipäänsä toimii, pitäisi tulevan ilman olla sitä lämpimämpää mitä pienempi puhallusnopeus on käytössä.
2022 Octavia iV Style Liftback
2003 Polo 1.2 Comfortline

ipi59

Onko muilla ollut ongelmia puhelimen liittämisessä usbilla autoon? Yritin tänään monella eri kaapelilla parittamista mutta aina tuli ilmoitus, koita toista kaapelia! Aiemmin samoilla piuhoilla toiminut. Androit Autoa oisin tarvinnut.

Hugon

Moikka. Onko viimeaikaisia päivityksiä kukaan saanut ehybridien toimitusajoista? Meidän tilattu huhtikuu -21 puolivälissä, mutta mitään ei ole vielä kuulunut.

Ärripurri

Maaliskuun lopulla tilattu. Alustava tuotantoviikko 10. Tuokin voi siis vielä muuttua.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy