Volkswagen Tiguan bensa / diesel / eHybrid 2021 ->

Aloittaja Erkka, 15.09.20 - klo:14:35

« edellinen - seuraava »

Erkka

^ Ei edelleenkän näy. Ilmoittaa: Ei sisältöä saatavana.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

IIN8

Lainaus käyttäjältä: Antore - 18.03.21 - klo:12:48
Eikö näy täällä? https://userguide.volkswagen.de/public/vin/login/fi_FI

EI löydy. Oletko saanut tulostettua esim. jonkun muun vw:n
Olis varmaan helpompi lukee kun kirja on niin pientä pränttiä eikä tarttis kuljetella auton ja asunnon väliä.

fincovw

Ei löydy vielä näihin töpseleihin mutta jos haluaa katsoa Tiguanin ohjekirjaa vuodelta 2020 (Painos 7.) niin esim tällä VIN:llä löytyy: WVGZZZ5NZMW512345
Tiguan R-Line eHybrid Plug-In Hybrid 180 kW DSG-autom. (2022)
Ex. Passat Variant Highline 1,4 TSI 110 kW ACT BlueMotion Tech DSG-autom. (2015)

Erkka

^ Kiitos! Tuo helpottaa siihen asti, kunnes eHybrid saadaan listoille.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

TiguTigu


Tiguan toiminut ihan kohtuullisesti. Kahdesti jumittanut näyttö ja äänet (korjaantuneet kun on käyttänyt virrat autosta pois).
Nyt on etäohjauskin alkanut toimimaan suuremmalla todennäköisyydellä, ei kuitenkaan aina.

Tänään auto valitti että hiukkassuodattimen regeneraatio tarpeen. Onko muilla tullut tuota vielä? Mikä neuvoksi tuolle?


fincovw

Erikoista. Onko tämä hybridiautojen uusi ongelma että kun bensamoottoria ei käytetä paljoakaan niin ei myöskään polteta hiukkassuodattimeen kertyneitä hiukkasia? (lunttasin täältä https://hinausautokeskus.fi/paastonormit-lisaavat-teknisia-haasteita/). Eli jos keltainen merkki syttyy pitäisi autolla ajella pidempään ja käyttää sitten ilmeisesti bensamoottoria esim sport moodissa?
LainaaMitä tehdä kun hiukkassuodattimen merkkivalo syttyy?
Erityisesti kylmällä säällä ongelma ei ole tavaton. Keltaisen valon ja siihen liittyvän infotekstin syttyessä asian voi vielä ratkaista itse, ajoneuvo haluaa pidempää ajoa regeneroinnin käynnistymiseksi. Ajon yhteydessä on syytä käyttää normaalia pienempää vaihdetta kierrosten nostamiseksi, automaattivaihteisto kannattaa kytkeä urheilullisemman ajotyylin ohjelmaan. Punaisen merkkivalon syttyessä ajo pitää lisävahinkojen estämisen vuoksi keskeyttää välittömästi. Suodatin on menossa tukkoon eikä järjestelmä enää pysty käynnistämään polttoa. Järkevintä on tilata hinauspalvelu viemään auto korjaamolle. Hyvällä tuurilla korjaamolla vielä pystytään testerin avulla pakkokäynnistämään regenerointi ja pelastamaan kalliin komponentin uusinta. Tukkoon ajetun hiukkassuodattimen uusinta voi maksaa jopa 2.000 euroa.
Tiguan R-Line eHybrid Plug-In Hybrid 180 kW DSG-autom. (2022)
Ex. Passat Variant Highline 1,4 TSI 110 kW ACT BlueMotion Tech DSG-autom. (2015)

Erkka

#726
Lainaus käyttäjältä: TiguTigu - 19.03.21 - klo:09:44
Tiguan toiminut ihan kohtuullisesti. Kahdesti jumittanut näyttö ja äänet (korjaantuneet kun on käyttänyt virrat autosta pois).
Nyt on etäohjauskin alkanut toimimaan suuremmalla todennäköisyydellä, ei kuitenkaan aina.

Tänään auto valitti että hiukkassuodattimen regeneraatio tarpeen. Onko muilla tullut tuota vielä? Mikä neuvoksi tuolle?

Omaan eHybridiin ilmestyi sama ohje ja keltaiset varoitusvalot mittaristoon. Autolla ajettu tuolloin 500 km. Käväisin moottoritiellä ajamassa 110 km/h noin viiden kilometrin matkan, jonka jälkeen varoitusvalot sammuivat mittaristosta. Ei tarvinnut sport-moodilla ajaa. Tuohon 500 km ajoon sisältyi noin 200 km polttiksella ajoa.

Soittivat Hyvinkään K Caarasta, että heidän järjestelmään tuli tieto autoni We Connectin kautta hiukkassuodattimen polton tarpeesta. Olin ennen soittoa ehtinyt polton jo tehdä. Kiittelivät omatoimisuudesta ja kertoivat asian sitten olevan kunnossa ja toivottelivat mukavaa päivänjatkoa.

Edellisen kerran lähettivät tekstiviestin, kun heille tuli ilmoitus, ettei auton sähköinen vetokoukku ole kunnolla lukitusasennossa. Tuonkin olin ehtinyt We Connectista havaita ja käväisin autolla varmistamassa lukituksen, jonka jälkeen ei enää herjannut lukituksesta.

Minä kiittelin K Caaraa erittäin hyvästä palvelusta.  :)
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

FribMi

Toivottavasti nuo ongelmat ei tule olemaan yleisiä, jos ajelee enimmäkseen sähköllä.

KesKari

Nyt ajellut 1500km, josta bensalla noin 350km, eikä ole kertaakaan ilmoitellut hiukkassuodattimesta. Tosin joka kerta kun polttis on käynnistyt, olen sillä ajanut vähintään 15km, kaikki nurkka-ajot on mennyt pelkästään sähköllä.
Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021
ex Passat 1,6 TDI 88kW DSG Highline 2015

m4x1mu5

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 19.03.21 - klo:10:10
Omaan eHybridiin ilmestyi sama ohje ja keltaiset varoitusvalot mittaristoon. Autolla ajettu tuolloin 500 km. Käväisin moottoritiellä ajamassa 110 km/h noin viiden kilometrin matkan, jonka jälkeen varoitusvalot sammuivat mittaristosta. Ei tarvinnut sport-moodilla ajaa. Tuohon 500 km ajoon sisältyi noin 200 km polttiksella ajoa.

Soittivat Hyvinkään K Caarasta, että heidän järjestelmään tuli tieto autoni We Connectin kautta hiukkassuodattimen polton tarpeesta. Olin ennen soittoa ehtinyt polton jo tehdä. Kiittelivät omatoimisuudesta ja kertoivat asian sitten olevan kunnossa ja toivottelivat mukavaa päivänjatkoa.

Edellisen kerran lähettivät tekstiviestin, kun heille tuli ilmoitus, ettei auton sähköinen vetokoukku ole kunnolla lukitusasennossa. Tuonkin olin ehtinyt We Connectista havaita ja käväisin autolla varmistamassa lukituksen, jonka jälkeen ei enää herjannut lukituksesta.


Tätä lukiessani vääjäämättä ajatus ajautuu kysymykseen että mitähän muuta kauppias näkee ajoneuvosta/ajoneuvontiedoista? Ja miksi kauppialla on ylipäätänsä minun omistamani autojen tietoo pääsy?
Passat B8 GTE -16
Passat 3C 2.0 TDI -10

miz

Lainaus käyttäjältä: m4x1mu5 - 19.03.21 - klo:13:40
Tätä lukiessani vääjäämättä ajatus ajautuu kysymykseen että mitähän muuta kauppias näkee ajoneuvosta/ajoneuvontiedoista? Ja miksi kauppialla on ylipäätänsä minun omistamani autojen tietoo pääsy?

Jätä pois se sopimushuoltoliike niin ei mene tietoa huoltoon.
Tai blokkaa data pois, niin menee vielä vähemmän. Tehtaan suuntaan saattaa kyllä silti jotain dataa kulkea.

Lue sieltä connectista ne ehdot, mm: "Auton hälytysten hallinta, jotta auton kunto on valmistajan suositusten mukainen...", "Öljytaso, ajokilometrit, hälytykset, herjat, varoitusvalotiedot jne". Ainakin noista menee tieto hultoon.
Jos auto hajoaa, niin saat esim. hinauspalvelun suoraan omaan sijaintiisi ja auto lähettää vikakoodit huoltoon.

Asiakaspalvelun ja takuun jälkeisen jälkimarkkinoinnin vuoksi tuo data varmasti liikkuu.

Erkka

^  Näin. Itse olen Tiguanin We Conectiin ruksannut huoltoliikkeeksi Hyvinkään K Caaran. Tuskin bongaavat auton tiedoista mitään sellaista, jota en heille haluaisi tiedoksi välittää. Minusta hyvää palvelua, jos ei auton omistaja itse havaitse autoon tullutta vikaa ja sen myötä ilmoittavat sitten siitä soittamalla tai viestillä.

Saahan tuon ruksata pois järjestelmästä, jos alkaa tuo palvelu myöhemmin hatuttamaan.  ;)
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

TiguTigu


Ongelmia hiukkassuodattimelle näyttää tulevan juuri siitä jos ei aivan sähköriitä ja joutuu ajamaan ns. kaksi viimeistä kilsaa polttomoottorilla. Pelkkä sähkölla ajaminen ei ole ongelma, eikä se että ajaa ja kiihdyttää polttomoottorilla.
Meillä tuli vissiin kymmenkunta kertaa eteen se että 1-2km ajettiin polttomoottorilla ja siitä tuo ei tykännyt. Kerran moottoritiellä, niin sammui kuitenkin valo.

Toisekseen näyttää nyt toimivan tuo we connect kun autokatoksen katolla on 40cm vähemmän lunta.

Kolmannekseen, oletteko löytäneet vielä ideaalista paikkaa auton tunkille?

KesKari

Lainaus käyttäjältä: TiguTigu - 20.03.21 - klo:15:43
Kolmannekseen, oletteko löytäneet vielä ideaalista paikkaa auton tunkille?

Laitoin suosiolla varastoon, mitäpä sillä autossa tekee kun ei ole vararengastakaan ;D
Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021
ex Passat 1,6 TDI 88kW DSG Highline 2015

Erkka

^  Niin ja kesärenkaat tuli eHybridiin itsepaikkautuvina renkaina. Itsekin mietintämyssy päässä, jospa heivaisin tunkin varastoon. Talvirenkaita varten on takakontissa paikkaussarja paineilmakompuralla.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

ranis

Ymmärtääkseni ajoakku jättää aina noin 30% virtaa käyttämättä kun heittää polttomoottorin käyntiin. MItä mieltä siitä onko sitä järkevä esim. pienentää 20-15%. Silloin pysytyisi ilmeisesti sähköllä ajamaan pidempään

Hanksi

Tiguan ehybrid on tilattu, mutta jäin vielä pohtimaan DCC lisäämistä tilaukseen. Lyhyellä koeajolla ollut auto tuntui aika pintakovalta, mutta en taas osaa sanoa millainen tuo on pidemmässä juoksussa.

Onko Tiguanin omistajia joilla on käytössään DCC? Onko normal- ja comfort-tilojen välillä huomattavaa eroa? Taas he joilla ei ole DCCtä, meneekö auto sivistyneesti myös asfaltissa olevien reikien yli?
Tiguan eHybrid Style -22
Exät: Golf VII Variant 1.4 TSI 90kw DSG Highline -14, Golf V Variant 1.4 TSI 90kw DSG Sportline -09, Audi A4 2.0 -03

Erkka

Vastasin tuonne toiseenkin foorumiin. Laitetaanpa tännekin oma näkemys asiasta. Oma eHybrid tuntuu kanttariylityksissä hieman pintakovalta ja jos tekisin uudestaan tilauksen, niin ruksaisin tuon DCC:n varustelistalta.

Muutenhan auto on ajo-ominaisuuksiltaan erittäin hyvä ajettava. Valtateillä menee kuin kiskoilla. Ylimääräisiä ohjausliikkeitä ei tarvitse tehdä.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Kendo-Kepponen

Ruksin itse varustelistalta DCC:n mukaan, kun päädyin R-Linen sijaan Styleen, valinta varmistui myyjän suosituksesta. Varsinaista testailua en ole ehtinyt vielä tehdä nyt talviaikaan, vaan olen ajellut pelkästään Comfortilla. Ajatuksena on testata enemmän, kun kadut sulavat ja saan kesärenkaat alle. Comfortilla auto ei ole missään nimessä mikään lulla, vaan edelleen aika napakka. Pintakovuutta en ole havainnut, toki terävissä saumoissa ja heitoissa hieman täräyttää.

foxnen

Mikä mahtaa olla eHybridin bensatankin koko?
Ex: Passat Variant Highline 2.0 TDI DSG 2011
Ex: Audi Q5 130kW guattro S tronic  Business 2013
Ex: Passat Variant GTE 2016

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 21.03.21 - klo:19:24
Vastasin tuonne toiseenkin foorumiin. Laitetaanpa tännekin oma näkemys asiasta. Oma eHybrid tuntuu kanttariylityksissä hieman pintakovalta ja jos tekisin uudestaan tilauksen, niin ruksaisin tuon DCC:n varustelistalta.

Muutenhan auto on ajo-ominaisuuksiltaan erittäin hyvä ajettava. Valtateillä menee kuin kiskoilla. Ylimääräisiä ohjausliikkeitä ei tarvitse tehdä.
Itsellä oli edellisessä autossa, Touranissa tuo DCC. En katsonut tarpeelliseksi tilata sitä enää Tiguaniin.

Tuosta maantieajettavuudesta. Ainakin 4motion tuntuu olevan kovin tarkka pyörien suuntauksesta. Omalla ajettu vasta 26tkm ja jo vuosi sitten kesällä tehtiin nelipyöräsuuntaus ekan kerran, kun alkoi olla vähän vaeltelua ja hermostuneisuutta maantiellä. Sen jälkeen on edennyt taas kuin juna seuraavat 10tkm. Pitää taas katsoa kevään korvalla, kun tulee kesärenkaat alle ja ajonopeudet nousee.

Erkka

Lainaus käyttäjältä: foxnen - 22.03.21 - klo:11:00
Mikä mahtaa olla eHybridin bensatankin koko?

Bensatankin koko on 45 litraa joka sijaitsee takakontin suojalevyn alla.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Tussi

Pintakovuudesta; Minusta Tiguan on suhteellisen normaalia aavistuksen verran kovempi. Autoni on ilman DCC:tä. Tiguan on selvästi tehty hyville teille ja onhan tuolla hieno ajaa, kun alla on riittävän hyvä päällyste. Auto menee kuin juna hienosti eteenpäin. Nautittavaa oin myös se, että nopeus ei oikein tunnu missään ja äänimaailma on hillitty. Tien huonot kohdat se on ottanut kuitenkin minusta hyvin vastaan, mutta ymmärrän toki sen, että joku voi kokea sen hieman liian kovana. Renkaina minulla on nyt ollut 17" Nokian R3-kitkat.

En itse pidä autoa siis mitenkään erityisen pintakovana. Aikaisempi autoni oli Kodiaq ja se tuntui alustan osalta omasta mielestä hieman liian löysältä, vaikka laittoi Sport-modenkin päälle. Toisaalta se kyllä oli mukavuuspainotteinen ja otti kaikki töyssyt pehmeästi. Silti pidän Tiguanin ryhdikkyydestä ja vakaudesta enemmän.

Skodaa edellinen taas oli BMW, joka on kyllä yleisestä pintakovuudestaan tunnettu. Talvella tämän huonot puolet tulivat kyllä esiin, kun tiet eivät aina olleetkaan tasaisia. Auto oli liian kova ja eli joka töyssyn häiritsevästi. Lisäksi ärsyttävää oli se, että monesti tämä sai aikaan myös auton kabiiniin sisämelua.

Tiguan asettuu minusta juuri näiden kahden aikaisemman autoni välimaastoon ja pidän tätä itselleni sopivana. En siis itse kaipaa millään tavoin DCC:tä autoa pehmentämään. Normaali toimii minulle ja jos urheilullisuutta kaipaa, niin sen osan hoitaa GTE-mode.

Mitä Pintakovuuteen muuten tulee, niin lisäksi on hyvä huomioida renkaiden sopivat paineet. Ne vaikuttavat myös siihen kuinka auto ottaa töyssyt. Itse huomasin tämän, kun kävin tarkastamassa paineet ja nostin 2,6:sta paineet 2,7:ään.

Jasca

Lainaus käyttäjältä: Tussi - 22.03.21 - klo:12:43Mitä Pintakovuuteen muuten tulee, niin lisäksi on hyvä huomioida renkaiden sopivat paineet. Ne vaikuttavat myös siihen kuinka auto ottaa töyssyt. Itse huomasin tämän, kun kävin tarkastamassa paineet ja nostin 2,6:sta paineet 2,7:ään.
0,1 barin nosto ei vaikuta käytännössä yhtään mihinkään, ja uskallan väittää, että ei sitä kukaan myöskään ajossa huomaa.
BMW 330e xDrive M-Sport Touring MY23
Ex: Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

Tussi

Tavallaan olet oikeassa; Korjattakoon sen verran, että osa renkaista oli valahtanut 2,6:sta 2,5:een, jonka vuoksi auto pyysi paineet tarkastamaan. Tämä on omaan makuun ehkä liian vähän. Eli kyllä eron sen jälkeen huomasi, kun päätin kokeilla kaikkiin 2,7 painetta ihan mielenkiinnosta. Mutta en menisi asiassa nyt näin hiusten halkomiseen. Yleisesti oli tarkoitus sanoa se, että kyllä painekin vaikuttaa renkaan töyssyjen ottamiseen -ei sen kummempaa. Mites muut? Mitä painetta olette Tiguanissa pitäneet?

Erkka

^  Pitääkin tarkistaa rengaspaineet. Ovat edelleen 4.2 luovutuksen yhteyteen säädetyt paineet Nokian R3 kitkoissa. Eipä ole rengaspaineistä varoitusvaloja näytölle ilmaantunut. Joten tasaiset paineet taitaa renkaissa olla.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

KesKari

Ensimmäinen kunnon kevätpäivä, +10 astetta, piti käydä vähän ulkoilemassa. Sähkörange mukavat 57km.


Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021
ex Passat 1,6 TDI 88kW DSG Highline 2015

Erkka

^ Okei. Alkoi sähkörange nousemaan, kun lämmin fööntuuli puhaltaa lounaasta. Mukavat 16.5 kWh keskikulutuksella  ;)
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

foxnen

Parikertaa viikon sisällä aamuisin on tullut, ettei auton ilmastointi eli lämmitys ole mennyt päälle. Asetukset ovat oikein ja auton kello on oikeassa, sekä kaikille arkipäiville on valinta tehty.  Lähtöaika on 07:05, auto on latausasemassa lataus ja ilmastointi aktivoitu. lisäksi on lupa ilmastoinnin käyttöön akusta.
Tänä aamuna autolta tuli viesti klo 06:50 ”Tiguan” on nyt ladattu. Lupaa 45km ajoa. Katsoin puhelimesta WeConnecttilla ja ilmastointi ei ollut lämmittämässä.
Onko muilla ollut vastaavaa?
Ex: Passat Variant Highline 2.0 TDI DSG 2011
Ex: Audi Q5 130kW guattro S tronic  Business 2013
Ex: Passat Variant GTE 2016

Tussi

Hei,
Mulla on muutaman kerran käynyt näin.

Kyse on ollut oman käsitykseni mukaan kuitenkin WeConnectista, joka on näyttänyt väärää tietoa. Eli se ei jostain syystä ole ottanut yhteyttä autoon ja tiedot, joita se on sillä hetkellä näyttänyt, eivät ole pitäneet paikkaansa.

Tämän olen todennut sillä, että kun olen käynyt katsomassa, niin auto on kyllä toiminut kuten pitääkin ja ilmastointi on ollut päällä. Muutaman kerran käynyt myös niin, että olen laittanut auton lataukseen (päivällä) ja kun WeConnectista olen katsonut, niin olen hätkähtänyt, että miksei auto lataa, vaikka sen kyllä juuri laitoin lataukseen. Käynti paikan päällä on taas osoittanut, että WeConnect ei kerro oikeaa tietoa. Auto lataa, mutta tieto ei kulje WeConnectiin.

Olen siis omalta osaltani asian liittänyt WeConnectin yhteyshäiriöihin, joita on ollut välillä. Tietty, jos ohjausta pyrkii tekemään WeConnectilla ja yhteys ei välillä pelaa, niin voihan sitä käydä niin, että auto ei ilmastointia laita lainkaan päälle. Näin ei minulle ole kuitenkaan sattunut. Yhteyshäiriöt ovat olleet yleensä varsin lyhyitä. Oletko kokeillut laittaa auton infotainmentin kautta tuon päälle? Onko sama ongelma sitten olemassa?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy