VW ID.3

Aloittaja JK, 12.04.19 - klo:11:30

« edellinen - seuraava »

mikaanikko

Iidu ollut nyt vuoden ajossa. Tässä lukemia

   alusta lähtien   2553kWh   179,93â,¬   9 568km      26,7kWh/km      7,05 c/km

kumulatiiviset
Versio 2.1 jälkeen   989kWh   86,19â,¬   5 520km      17,9kWh/km     8,72 c/km

Elikkäs halvalla menee ja versio 2.1 paransi paljon (oli tosin talvikin päällä)
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

akk

^ Ompa softalla saatu suuri  muutos parempaan päin   :D Kulutuslukemat lienee per 100 km, muutoin tuolla kulutuksella ei  montaa kilometriä ajella  ::)
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Antore

Lainaus käyttäjältä: akk - 27.09.21 - klo:20:39
^ Ompa softalla saatu suuri  muutos parempaan päin   :D Kulutuslukemat lienee per 100 km, muutoin tuolla kulutuksella ei  montaa kilometriä ajella  ::)

Aika mahdotonta on arvioida softaversion vaikutusta kulutukseen. Tuollainen melkein 27 kwh/100 km tarkoittaa lyhyttä pätkäajoa talvella. Itse en oikein usko, että noilla päivityksillä on ollut juurikaan kulutukseen vaikutusta.

mikaanikko

Lainaus käyttäjältä: akk - 27.09.21 - klo:20:39
^ Ompa softalla saatu suuri  muutos parempaan päin   :D Kulutuslukemat lienee per 100 km, muutoin tuolla kulutuksella ei  montaa kilometriä ajella  ::)
Jep, olet oikeassa, se on kuten bensankin kulutus meillä yleensä ilmoitetaan 100km kohden.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

eVW

Lainaus käyttäjältä: Antore - 27.09.21 - klo:20:46
Aika mahdotonta on arvioida softaversion vaikutusta kulutukseen. Tuollainen melkein 27 kwh/100 km tarkoittaa lyhyttä pätkäajoa talvella. Itse en oikein usko, että noilla päivityksillä on ollut juurikaan kulutukseen vaikutusta.

Onko 2.1:ssä sama algoritmi akun lämmitykseen kuin vanhemmissa versioissa? Siihenhän tuo sähkö talvella ainakin 2.0:lla ja vanhemmilla menee, kun auto haluaa lämmittää kylmän akun jonnekin reilusti plussalle. Tämä tuntuu jotenkin turhalta; kylmä akku leikkaa vähän huipputehoja ja tekee pikalatauksen aloittamisesta hidasta, mutta ainakin omassa ajossa (vartin pätkiä kaupunkiajoa) kulutusvaikutus on huikea.

eVW

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 27.09.21 - klo:13:53
Mulla teki tismalleen saman talvipakkasilla 2.0-softalla. Ei reagoinut mihinkään, mutta perinteinen puolen tunnin seisottaminen avaimet hyvin kaukana autoista herätti. Latauskaapelin hätälukituksen vapautus ei auttanut mulla, tuskin sullakaan. Päivityksen jälkeen ei ole sattunut mitään vastaavaa.

Kiitoksia! Vaikuttaa aivan samalta vialta. Talvipakkasta nyt ei tietenkään ollut, kympin korvilla lämpötilat, joten ehkä tuo on sitten vain jokin joikkeli, johon vehje huonolla tuurilla menee ladatessaan, kun käytössä on vanhempi softa. Ei tosiaan ollut omalle kohdalle aiemmin osunut, mutta monimutkaiseen softaan saa monimutkaisia vikoja.

Täytyy siis päivitykseen asti muistaa, että jos on aamulla kriittinen meno, ei lataa yön yli, kunnes K-Auto joskus suostuu armollisesti laittamaan autoon uusia bittejä.

eVW

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 27.09.21 - klo:17:03
Iidu ollut nyt vuoden ajossa. Tässä lukemia

   alusta lähtien   2553kWh   179,93â,¬   9 568km      26,7kWh/km      7,05 c/km

kumulatiiviset
Versio 2.1 jälkeen   989kWh   86,19â,¬   5 520km      17,9kWh/km     8,72 c/km

Elikkäs halvalla menee ja versio 2.1 paransi paljon (oli tosin talvikin päällä)

Millä tavalla nämä menevät päivämäärittäin? Vuoden alussahan oli kovia pakkasia, jolloin auto vie paljon enemmän.

Minulla ainakin tuolla vanhalla 2.0 -softalla menee arkiajossa tyypillisesti noin 15â€"16 kWh/100 km näin kesäkaudella, jollei sitten lähde maantielle ajamaan kovaa. Talven lyhytajossa softalla voi olla isokin vaikutus kulutukseen akun ja kabiinin lämmityksen algoritmien kautta, kesällä on aika vaikea nähdä, miten softa voisi kovin paljon kulutusta pudottaa.

Vastarakki

Softapäivitys ei vaikuttanut kulutukseen mitenkään isommin. Jos jostain muutosta tuli niin siitä, että seisontailmastoinnin ajastus toimi eikä auto kaatuillut omiaan  :D

Akun lämmitys toimii aivan samalla logiikalla kuin betaversiossa, eikä lämpöpumpun toiminta tehostunut. Nämä havainnot tehtiin täällä foorumilla ja mm. Youtuben Batterylife-kanavalla. Ilmeisesti 2.3 ei muuta vieläkään mitään.

Odotan kyllä innolla, että tuohon tulisi jokin ratkaisu Volkkarilta. Kylmällä autolla parin kilsan kauppareissun energiankulutus saattoi hyvin olla 30-40 kWh/100 km, koska akun ja kabiinin lämmitys imee parin kiukaan verran sähköä. Pidemmällä yli 100 km matkalla vaikutus tasaantuu, mä pääsin talvellakin 300 kilsan rangeen maantieajossa.

f080421

#2528
Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 28.09.21 - klo:08:59
Softapäivitys ei vaikuttanut kulutukseen mitenkään isommin. Jos jostain muutosta tuli niin siitä, että seisontailmastoinnin ajastus toimi eikä auto kaatuillut omiaan  :D

Akun lämmitys toimii aivan samalla logiikalla kuin betaversiossa, eikä lämpöpumpun toiminta tehostunut. Nämä havainnot tehtiin täällä foorumilla ja mm. Youtuben Batterylife-kanavalla. Ilmeisesti 2.3 ei muuta vieläkään mitään.

Odotan kyllä innolla, että tuohon tulisi jokin ratkaisu Volkkarilta. Kylmällä autolla parin kilsan kauppareissun energiankulutus saattoi hyvin olla 30-40 kWh/100 km, koska akun ja kabiinin lämmitys imee parin kiukaan verran sähköä. Pidemmällä yli 100 km matkalla vaikutus tasaantuu, mä pääsin talvellakin 300 kilsan rangeen maantieajossa.

Toisaalta siinä 2 km ajossa ei absoluuttisesti mene paljoa energiaa, mutta onhan se lämmitys silti turhaa. Näillä syksyn "kylmillä" on pitänyt sellainen vähintään 10 km ajaa, että kulutus alkaa tasaantua. Eilen oli vaihteeksi melko lämmin päivä ja noin 15 kWh/100 km meni kaupunkiajossa 30 km reissussa. Voimalinjaa pidän nykyään Eco-asetuksessa, mutta ilmastointia Comfortilla. En tiedä rajoittaako Eco oikeasti edes tehoa vai muuttaako se ainoastaan polkimen vastetta "löysemmäksi". Pro Performance ainakin tuntuu Ecollakin kulkevan ihan riittävästi sitten kun poljinta painaa enkä enää kaipaa mitään muuta asetusta.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Vastarakki

Kumuloituuhan se toki ajoprofiilista riippuen, talven kylmillä 24 kilsan työmatkani kahden viikon keskikulutus saattoi olla 23 kWh/100 km ja nyt elokuun hyvillä keleillä se oli parhaimmillaan alle 14 kWh/100 km.

Saman oon huomannut noista eco-asetuksista voimalinjassa. Maantieajossa ACC:n eco vie hitusen vähemmän, koska se kiihdyttää hitaammin ja jarruttaa ennakoivemmin. Ero on kuitenkin aika marginaalinen.

Ilmastoinnin eco-asetus vaan tuntuu muuttavan lämpötilakynnystä, jolloin auto alkaa puhaltaa aggressiivisemmin kylmää tai lämmintä ulkoilmasta riippuen. Ts. lämpimällä kelillä Eco-tilan 21 astetta on sama kuin Comfortin 23 ja viileällä kelillä Econ 19 sama kuin Comfortin 17 (kärjistettynä).

Jake69

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 28.09.21 - klo:11:24
Kumuloituuhan se toki ajoprofiilista riippuen, talven kylmillä 24 kilsan työmatkani kahden viikon keskikulutus saattoi olla 23 kWh/100 km ja nyt elokuun hyvillä keleillä se oli parhaimmillaan alle 14 kWh/100 km.

Saman oon huomannut noista eco-asetuksista voimalinjassa. Maantieajossa ACC:n eco vie hitusen vähemmän, koska se kiihdyttää hitaammin ja jarruttaa ennakoivemmin. Ero on kuitenkin aika marginaalinen.

Ilmastoinnin eco-asetus vaan tuntuu muuttavan lämpötilakynnystä, jolloin auto alkaa puhaltaa aggressiivisemmin kylmää tai lämmintä ulkoilmasta riippuen. Ts. lämpimällä kelillä Eco-tilan 21 astetta on sama kuin Comfortin 23 ja viileällä kelillä Econ 19 sama kuin Comfortin 17 (kärjistettynä).

Tuo akun lämmityshän se on mikä viileässä nostaa kulutuksen pilviin etenkin hitaassa ajossa. VW mielestä on viileä silloin kun akkupaketin lämpö on alle 7C ja siihen tuupataan 6 kW tehoa kunnes on 13C. Hämärä muistikuva on että 0->13 C ottaisi jonkun 30 min aikaa. Jos seissyt pitkään ihan kunnon pakkasessa saattaa mennä tuntikin.

Jos ajat 40 km/h keskinopeutta niin pelkkä akun lämmitys nostaa kulutusta 15 kW/100 km ( 6 kW / 0.4) ja kabiinin lämmitys sitten siihen päälle. Toki fossiilisellakin polttoaine aine maistuu ensikilometreillä.

Ratkaisu tähän olisi se minkä Korealaiset on tehnyt ainakin uutuusmalliin. Valikossa optio mistä valitaan lämmitetäänkö akkua kylmässä. Jos ei lämmitetä on kommentti että kaikki tehot/regen ei ole käytettävissä. Tuon lisäksi vielä valinta lämmitetäänkö akku 30C HPC navigoitaessa, kiitos.

mikaanikko

TÃ,,SSÃ,, KORJATTU VERSIO
Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 27.09.21 - klo:17:03
Iidu ollut nyt vuoden ajossa. Tässä lukemia

   alusta lähtien   2553kWh   179,93â,¬   9 568km   26,7kWh/100km      1,88 c/km

kumulatiiviset
Versio 2.1 jälkeen   989kWh   86,19â,¬   5 520km   17,9kWh/100km     1,56 c/km

Elikkäs halvalla menee ja versio 2.1 paransi paljon (oli tosin talvikin päällä)
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

tmr97

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 28.09.21 - klo:11:24
Kumuloituuhan se toki ajoprofiilista riippuen, talven kylmillä 24 kilsan työmatkani kahden viikon keskikulutus saattoi olla 23 kWh/100 km ja nyt elokuun hyvillä keleillä se oli parhaimmillaan alle 14 kWh/100 km.

Lämmitys vie paljon energiaa.
Jos auto lämmittäisi etukäteen akun ja sisätilat, niin auton näyttämä kulutus pienenisi paljon, mutta todellinen kulutus ei laske ollenkaan. Jos esilämmitys tehdään liian aikaisin tai jopa turhaan (ei lähdetäkkään ajoon), niin energian kulutus nousee, vaikkei auto sitä näytä, mutta sähkölasku näyttää.

f080421

Lainaus käyttäjältä: Jake69 - 28.09.21 - klo:12:22
Tuo akun lämmityshän se on mikä viileässä nostaa kulutuksen pilviin etenkin hitaassa ajossa. VW mielestä on viileä silloin kun akkupaketin lämpö on alle 7C ja siihen tuupataan 6 kW tehoa kunnes on 13C. Hämärä muistikuva on että 0->13 C ottaisi jonkun 30 min aikaa. Jos seissyt pitkään ihan kunnon pakkasessa saattaa mennä tuntikin.

Jos ajat 40 km/h keskinopeutta niin pelkkä akun lämmitys nostaa kulutusta 15 kW/100 km ( 6 kW / 0.4) ja kabiinin lämmitys sitten siihen päälle. Toki fossiilisellakin polttoaine aine maistuu ensikilometreillä.

Ratkaisu tähän olisi se minkä Korealaiset on tehnyt ainakin uutuusmalliin. Valikossa optio mistä valitaan lämmitetäänkö akkua kylmässä. Jos ei lämmitetä on kommentti että kaikki tehot/regen ei ole käytettävissä. Tuon lisäksi vielä valinta lämmitetäänkö akku 30C HPC navigoitaessa, kiitos.

Sellainenkin lyhyen matkan tila voisi olla, että se kyllä lämmittäisi akkua, mutta ei yhtä paljon. Tuossa olisi useampi mahdollisuus parantaa tilannetta.
ID.3 Pro Performance Business 2021

f080421

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 28.09.21 - klo:13:50
Lämmitys vie paljon energiaa.
Jos auto lämmittäisi etukäteen akun ja sisätilat, niin auton näyttämä kulutus pienenisi paljon, mutta todellinen kulutus ei laske ollenkaan. Jos esilämmitys tehdään liian aikaisin tai jopa turhaan (ei lähdetäkkään ajoon), niin energian kulutus nousee, vaikkei auto sitä näytä, mutta sähkölasku näyttää.

Näinhän se on. Tietysti täytyy muistaa, että kyllä ne polttistenkin lisälämmittimet vie sähköä samalla tavalla kabiinia esilämmitettäessä. Teho voi olla Defassa pienempi, mutta sitten lämmitetään pidempään.
ID.3 Pro Performance Business 2021

mikaanikko

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 28.09.21 - klo:12:58
TÃ,,SSÃ,, KORJATTU VERSIO
Nuo arvot on siis mitattuja - ei auton näyttämiä.
kWh-mittarin lukemissa on laturin häviöt mukana.
Kyseessä siis autoilun kuluttama energia.
Kaipa sieltä OBDn kautta saisi puhtaan ajoon käytetynkin, en vain tiedä miten.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Antore

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 28.09.21 - klo:16:45
Nuo arvot on siis mitattuja - ei auton näyttämiä.
kWh-mittarin lukemissa on laturin häviöt mukana.
Kyseessä siis autoilun kuluttama energia.
Kaipa sieltä OBDn kautta saisi puhtaan ajoon käytetynkin, en vain tiedä miten.

Edullista on sinulla sähkö kun siirtoineen hinta on ainoastaan 7 senttiä/kWh!

mikaanikko

Jonkinverran hintaan vaikuttaa volkkarin 2000kWh bonus, mutta en ole sitä eritellyt.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Kilu7

Minulle sähköllä ajaminen e-Golfilla on maksanut 10tkm:n jälkeen vajaa 25â,¬. Tuolla summalla on ajettu n.2tkm:ä maakuntamatkailua itä- ja pohjois-Suomessa, josta summa muodostuu. Kotinurkilla sähkön tarjoaa työpaikka tai paikallinen ilmainen pikalaturi. Aurinkopaneleita en ole vielä tarvinnut kotilataukseen.

awallin

Lainaus käyttäjältä: tet - 29.07.21 - klo:19:54
Ei mitään käsitystä ID.3:n toiminnasta, mutta noin yleisenä knoppitietona: autojen tyyppihyväksyntämääräyksissä on selvät hidastuvuusrajat, joista jarruvalojen on sytyttävä regeneroinnilla jarrutettaessa.

tuolla on laitettu peili takaikkunaan ja tehty havaintoja jarruvalon syttymisestä.. (ID.4 ja ID.3 varmaankin käyttäytyvät aikalailla samoin..)
https://www.vwidtalk.com/threads/what-exactly-is-my-brake-light-doing-back-there.3432/

Tos®

Golffissa näkee mittaristosta koska jarruvalot syttyy, kun sinne vaihtaa sen ajoratatilan.
Mutta ainiin, ID:ssä sitä ei ole  ;D
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

PPH

Hieman alle 20tkm ajettu ID3. Muuttunut hieman epävakaaksi ajaa. Mahtaakohan olla  ensiasennus Bridgestonet syynä vai onko näistä mennyt alustan niveliä tai puslia tms?

tsihman

Tänään on tullut laadunparannuskamppanja ID.3:seen - Kylmäaineputkien vaihto. Tämä on mitä ilmeisemmin Ilppiin liittyvä toimenpide? Auttaisiko tuo kamppis parantamaan ilmalämpöpumpun hyötysuhdetta kylmissä olosuhteissa? Joka on ollut huomattavasti kehnompi kuin esim Tesla Model 3:ssa.

jamo75

tuskin, ILP':n parannus tulee vasta seuraavassa isossa päivityksessä eikä siitä ole mitään takeita että se tulisi tämän vuoden aikana (tavoite kait olisi). Saksassa ilmeisesti hyvitys rahoja väärästä markkinoinnista on jo olettu maksamaan ?

Lainaus käyttäjältä: tsihman - 04.10.21 - klo:18:38
Tänään on tullut laadunparannuskamppanja ID.3:seen - Kylmäaineputkien vaihto. Tämä on mitä ilmeisemmin Ilppiin liittyvä toimenpide? Auttaisiko tuo kamppis parantamaan ilmalämpöpumpun hyötysuhdetta kylmissä olosuhteissa? Joka on ollut huomattavasti kehnompi kuin esim Tesla Model 3:ssa.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Daatta

Lainaus käyttäjältä: PPH - 04.10.21 - klo:18:37
Hieman alle 20tkm ajettu ID3. Muuttunut hieman epävakaaksi ajaa. Mahtaakohan olla  ensiasennus Bridgestonet syynä vai onko näistä mennyt alustan niveliä tai puslia tms?

Varmaan nuo renkulat, oletko katsonut paljonko niissä on pintaa jäljellä? Itsellä on vasta 11t mittarissa. ID.3 ei ole loppujen lopuksi niin painava, luulisi että puslat kestävät kauemmin kuin 20tkm...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Vastarakki

Lainaus käyttäjältä: PPH - 04.10.21 - klo:18:37
Hieman alle 20tkm ajettu ID3. Muuttunut hieman epävakaaksi ajaa. Mahtaakohan olla  ensiasennus Bridgestonet syynä vai onko näistä mennyt alustan niveliä tai puslia tms?

Huomasin saman, syynä oli 2,4 barin paine joka nurkalla. Mulla on eri renkaat (Contit), mutta hyvinkin pieni paineen vaihtelu tuntuu vaikuttavan ajettavuuteen heti. Mulla meni myös koiranluut edestä n. 15 000 kilsan jälkeen, mutta ne oireili vain kolinana töyssyissä, ei väljyytenä ohjauksessa.

PPH

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 05.10.21 - klo:11:04
Huomasin saman, syynä oli 2,4 barin paine joka nurkalla. Mulla on eri renkaat (Contit), mutta hyvinkin pieni paineen vaihtelu tuntuu vaikuttavan ajettavuuteen heti. Mulla meni myös koiranluut edestä n. 15 000 kilsan jälkeen, mutta ne oireili vain kolinana töyssyissä, ei väljyytenä ohjauksessa.
Ilmeisesti nostit painetta tuosta? Mihin?

Vastarakki

Lainaus käyttäjältä: PPH - 07.10.21 - klo:00:10
Ilmeisesti nostit painetta tuosta? Mihin?

2,8 taitaa olla joka nurkalla tällä hetkellä, oon kokeillut vähän eri paineita ja tuo tuntuu olevan noilla renkailla aika passeli ajomukavuuden ja ajettavuuden kompromissi. 3 bar on tosi napakka ajaa, mutta kumit luultavasti kuluvat nopeammin ja ovat jo esim. soratiellä tosi kovat. Ohjepaine 2,5 taas tuntuu tosi lötköltä ajaa. Ja mulla on tuossa siis 19" vanteet Contin Ecocontacteilla.

awallin

Onko tietoa käykö Golfin uritettu nostotyyny myös IDaan?
esim tuo: https://www.autoracing.fi/tuotemerkit/powerflex/xpf3-1661
Powerflex PF3-1661

Edellinen auto oli toyota, siinä nostopisteet oli melko terävät ja motonetin halpa nostotyyny ilman uraa kesti ehkä 1-2 renkaanvaihtoa ennen halkeamista. Nämä IDan nostopisteet on ehkä hieman leveämmät - mutta joku uralla oleva tyyny ehkä kuitenkin olisi hyvä..


hallitunkki käytössä, manuaalin kuvaamaa nostinta ei tullut mukana..

PPH

Muutaman päivän nyt ollut offline tilassa  :( Muuten nyt ees häiritse mutta kun ei saa etänä lämppäriä päälle ja kohta vois olla kiva. Onko tälläistä vikaa just nyt muilla? Miten saan elpymään vai onko käynti volkkarin huollossa edessä?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy