Asensin lisävalon ja käytön jälkeen akkuvalo syttyi

Aloittaja AKEKSY, 04.11.22 - klo:22:16

« edellinen - seuraava »

Jultsu

En nyt lähtisi vielä edes olettamaan että laturi on hajalla. Vika voi olla laturin jännitteensäätimessä (joka on helppo ja halpa vaihtaa) , tai sitten siinä laitteessa joka ohjaa jännitteensäädintä (tästä veikkaan kallista ja vaikeaa operaatiota)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: AKEKSY - 06.11.22 - klo:14:36
Yksinkertaiselta tuo ei kuulosta tuohon johtosarjaan verrattuna, jossa 3  johtoa ja rele valmiina. Tarkoitat kai että tällä tavoin asennus olisi "turvallisin"? Ehdotuksesi vaatisi siis uudet osaset ja johdotuksen rakentaminen itse?

Ihan sillä valmiilla sarjallakin voi mennä, ottaa vain sen releen käämin toisen pään irti valmiiksi kytketystä maasta ja vetää sen siis myös tuonne polttimon kannalle herätteen kera => releen käämi tulee polttimon rinnalle 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

AKEKSY

Käytiin äsken kaverin tutun automekaanikon luona näyttämässä autoa. Hän odotetusti totesi, että laturi ei lataa ja se pitää vaihtaa. Sanoi että tekemäni perinteinen kytkentä on aivan oikea ja oli 99% varma että lisävalon kytkentä ei ole ole aiheuttanut laturiongelmaa. Piti kuitenkin mahdollisena, että lisävalon tuoma kuormitus on voinut laukaista valmiiksi huonon laturin hajoamisen. Jos kyseessä olisi diodin puutteesta johtuva virtapiikki, olisi autosta pitänyt kärvähtää sulake ennenkun mitään muuta hajoaa.

Aion kuitenkin laittaa diodin herätejohtoon, sillä siitä ei ole haittaakaan.

Sitten vain korjaamolle, ja toivotaan että kaveri oli oikeassa ja pelittää jatkossa.


Jultsu

Lainaus käyttäjältä: AKEKSY - 06.11.22 - klo:16:52Piti kuitenkin mahdollisena, että lisävalon tuoma kuormitus on voinut laukaista valmiiksi huonon laturin hajoamisen. Jos kyseessä olisi diodin puutteesta johtuva virtapiikki, olisi autosta pitänyt kärvähtää sulake ennenkun mitään muuta hajoaa.

Toivottavasti tämä kaveri ei tee autosähköhommia, näyttää olevan ihan ulapalla. Sulake ei anna mitään suojaa mikrosekunteja kestäviä jännitepiikkejä vastaan, jotka kyllä sitten taas rikkovat iloisesti transistoreja ja muita mikroprosessorilla ja kahtatoista volttia pienemmillä jännitteillä pyöriviä järjestelmiä.

Sekä lisäksi kuten tässäkin ketjussa jo todettu, tuollainen 130 watin ylimääräinen kuormitus vastaa ihan samaa tilannetta kuin törkkäisit tupakansytyttimen pistorasiaan autojääkaapin tai vaikka sen itse sytyttimen, tai laittaisit penkinlämmittimet päälle, tai naksauttaisit takalasin lämmittimen päälle tai nostelet sähköllä ovien ikkunoita tai käyttäisit ihan mitä tahansa muuta sähköllä toimivaa asiaa autosta.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

AKEKSY

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 06.11.22 - klo:15:18
Ihan sillä valmiilla sarjallakin voi mennä, ottaa vain sen releen käämin toisen pään irti valmiiksi kytketystä maasta ja vetää sen siis myös tuonne polttimon kannalle herätteen kera => releen käämi tulee polttimon rinnalle 8)
Mutta miksi tekisin näin jo valo toimii jos peruskytkennällä? Mikä tuossa peruskytkennässä aiheuttaisi ylikuormitusta? Varsinkin jos laittaa diodin herätejohtoon.. eikä auton sähköihin pääse virtaa. Miksi akun plussasta ja rungosta virran ottava johtosarja kuormittaisi laturia vaikka auton valot olisivatkin maaohjatut tai mitkä tahansa. Ja ilmeisesti ei ole maaohjatut kun heräte tulee vain plusjohdosta kuten normaalisti.

AKEKSY

#35
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 06.11.22 - klo:17:36
Toivottavasti tämä kaveri ei tee autosähköhommia, näyttää olevan ihan ulapalla. Sulake ei anna mitään suojaa mikrosekunteja kestäviä jännitepiikkejä vastaan, jotka kyllä sitten taas rikkovat iloisesti transistoreja ja muita mikroprosessorilla ja kahtatoista volttia pienemmillä jännitteillä pyöriviä järjestelmiä.
En tiedä.. kerroin hänelle myös teoriastasi, jonka mukaan joku jännitepiikki olisi voinut vian aiheuttaa, mutta pudisteli vain päätään ja oli varma ettei tuollainen laturia noin vaan riko. Tai ainakin piti tätä erittäin epätodennäköisenä.

Minähän en tiedä kuka on oikeassa. Kaikki arviot ovat arvokkaita.

Kuten sanoin, laitan diodin herätejohtoon niin suljetaan tämä mahdollisuus pois uuden laturin kanssa. Ja luulisihan tämäkin selviävän sitten kun uusi laturi on asennettu ja jos se alkaa rokkaamaan niin sitten varmaan on hienoelektroniikka kunnossa. Jos taas ei toimikkaan niin ehkä jotain muutakin on hajonnut ja virtapiikki olikin syypää.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: AKEKSY - 06.11.22 - klo:17:52mutta pudisteli vain päätään ja oli varma ettei tuollainen laturia noin vaan riko.


Joo, en minäkään vielä ole vakuuttunut siitä että se laturi on rikki. Omat epäilykset kohdistuu siihen värkkiin joka sitä laturia ja latausta ohjaa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

AKEKSY

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 06.11.22 - klo:18:21

Joo, en minäkään vielä ole vakuuttunut siitä että se laturi on rikki. Omat epäilykset kohdistuu siihen värkkiin joka sitä laturia ja latausta ohjaa.
Siis oli kuitenkin vakuuttunut, että laturi on hajonnut ja että sillä ole mitään tekemistä lisävalon asennuksen kanssa, koska valo on kytketty ihan oikein... huolimatta siitä että vika ilmenikin lisävalojen testilenkin päätteeksi.. Katsotaan.

Jos tuommoinen ohjausvärkki olisikin hajonnut niin kai sieltä joku vikakoodi löytyy. Varmaan hankala paikallistaa osaa..

Jultsu

Ei ole Hondat tuttuja, niin en tiedä minkälaisia ohjainmoduuleita niistä löytyy, mutta oliko tästä autosta siis luettu vikakoodeja jollain Hondan väylää taitavalla lukijalla, joka siis osaa lukea kaikkien väylällä olevien laitteiden merkkikohtaiset koodit? Tuollaiset geneeriset obd-mokkulat lukevat vaan moottorinohjaimelta yleiselle obd-standardille käännetyt vikakoodit.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

AKEKSY

Btw, Soitin yhteen autoliikkeeseen, jossa myynnissä samanlainen Honda, jossa lisävalot. Siinäkin oli kytkentä normaalisti, releeltä (+) akun plussassa ja (-) rungossa, heräte pitkän polttimolta.

AKEKSY

Autoon on nyt vaihdettu laturi, lisävalo edelleen kytkettynä jostosarjan plus akun plussaan, miinus tukevasti rungossa ja heräte polttimon plussasta. Asiasta kyselty nyt muilta hondanomistajilta ja merkkihuollostakin.Tämän ikäiset hondat eivät ole enää maaohjattuja.

Minulla on uusi teoria: En löytänyt sopivaa ruuvia rungosta heti, joten kytkin sen yhteen ruuviin akkutelineessä, joten kytkin tähän ruuviin miinuksen koska se näytti olevan sellainen että virta kulkee rungon kautta. Luulin siis maadoittaneeni johtosarjan, vaikkakin huonoon paikkaan. Ilmeisesti valo otti virran silti suoraan akulta, mikä ei sekään käsitykseni mukaan pitäisi olla vakavaa. Hondassa onkin ELD (electronic load detector), joka ei tunnista maadoittamattomia virtasyöppöjä, joten aiheuttaa latauksen estymisen. Ei kuitenkaan pitäisi laturia rikkoa, mutta ehkä tämä edesauttoi sitä, koska laturi oli heikossa kunnossa?

Nyt johtosarjan miinus on kunnolla rungossa ja ELD tunnistaa uuden virrankuluttajan. Pitäisi siis olla OK. Illalla haetaan auto huollosta ja toivotaan että ei toistu tämä 😂

Kuulostaisiko uskottavalta..suurinpiirtein? Edelleen toki sekin mahdollista että oli sattumaa.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: AKEKSY - 10.11.22 - klo:14:34
Autoon on nyt vaihdettu laturi, lisävalo edelleen kytkettynä jostosarjan plus akun plussaan, miinus tukevasti rungossa ja heräte polttimon plussasta. Asiasta kyselty nyt muilta hondanomistajilta ja merkkihuollostakin.Tämän ikäiset hondat eivät ole enää maaohjattuja.

Minulla on uusi teoria: En löytänyt sopivaa ruuvia rungosta heti, joten kytkin sen yhteen ruuviin akkutelineessä, joten kytkin tähän ruuviin miinuksen koska se näytti olevan sellainen että virta kulkee rungon kautta. Luulin siis maadoittaneeni johtosarjan, vaikkakin huonoon paikkaan. Ilmeisesti valo otti virran silti suoraan akulta, mikä ei sekään käsitykseni mukaan pitäisi olla vakavaa. Hondassa onkin ELD (electronic load detector), joka ei tunnista maadoittamattomia virtasyöppöjä, joten aiheuttaa latauksen estymisen. Ei kuitenkaan pitäisi laturia rikkoa, mutta ehkä tämä edesauttoi sitä, koska laturi oli heikossa kunnossa?

Nyt johtosarjan miinus on kunnolla rungossa ja ELD tunnistaa uuden virrankuluttajan. Pitäisi siis olla OK. Illalla haetaan auto huollosta ja toivotaan että ei toistu tämä 😂

Kuulostaisiko uskottavalta..suurinpiirtein? Edelleen toki sekin mahdollista että oli sattumaa.
Sanoisin, että vaihdoit turhaan ehjän laturin. Auto ei tiennyt tarpeesta ladata akkua, koska sitä kuormitettiin ohi kuormantunnistuksen. Jos vielä latasit sitä akkua älylaturilla suoraan navoista, etkä runkomaadoituksen kautta, on se akun valvonta 100% varmasti sekaisin ja saattaa se akku tyhjentyä vielä uudelleenkin. Toivottavasti toimii :).
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

AKEKSY

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 11.11.22 - klo:09:12
Sanoisin, että vaihdoit turhaan ehjän laturin. Auto ei tiennyt tarpeesta ladata akkua, koska sitä kuormitettiin ohi kuormantunnistuksen. Jos vielä latasit sitä akkua älylaturilla suoraan navoista, etkä runkomaadoituksen kautta, on se akun valvonta 100% varmasti sekaisin ja saattaa se akku tyhjentyä vielä uudelleenkin. Toivottavasti toimii :).

Miksi sitten laturinvaihdon jälkeen sai navoista taas mitattua +14 volttia auto käynnissä? Pelkkä laturin vaihto korjasi ongelman. Pieni epävarmuus on toki vielä, esim. onko ELD kunnossa, nekin kun saattavat mennä epäkuntoon. Nyt kun johtosarjan miinus on kunnolla rungossa, ei pitäisi kytkennän kanssa olla ongelmaa, jos nyt koskaan olikaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy