Asensin lisävalon ja käytön jälkeen akkuvalo syttyi

Aloittaja AKEKSY, 04.11.22 - klo:22:16

« edellinen - seuraava »

AKEKSY

Olisiko täällä ketään vielä tähän aikaan illasta neuvomaan, kannnataako autolla lähteä huomenna amusta ajamaan mökille?

Kyseessä siis Honda CR-V 2011. Asensin autoon pureluxin c820 lisävalon (mitattu teho 125W). Käynnissä ollessa akku antoi yli 13volttia. Autolla ajettiin päivällä ongelmitta kun pitkiä ei käytetty. Illan testikierroksen (n. 10min) päätteeksi syttyi auton akkuvalo "akku ei lataudu". Tämän jälkeen akku antaa 12,2 volttia sammuneena (eli akku ok), mutta käynnissä ollessaan ilman että lisäpitkä päällä vain 11,5volttia..

Mitä tapahtui? Onko mahdollista että kyseinen valo oli liikaa Hondan laturille hajottaen sen? Vai laskiko akun jännite lisävalon käytön seurauksena sen verran että kestää aikansa ennen kuin latautuu takaisin (edellyttäen että lisäpitkää ei käytetä) Voiko akulta tuleva jännite auton ollessa käynnissä näyttää alle 12volttia esim siksi että se pyrkii vastaanottamaan enemmän virtaa kuin laturi antaa.. ja ongelma ratkeaisi ajamalla.. Vai tarkoittaako tuo alle 12v jännite auton käynnissä ollessa automaattisesti ja varmasti sitä että laturi ei oikeasti enää lataa ja autolla ei voi lähteä reissuun? Että ainoa ratkaisu on uusi laturi.. kuinka normaalia on että lisävalo rikkoo laturin?

Tuntuu käsittämättömältä että tuommoinen yksi lisävalopaneeli voisi olla liikaa ja hajottaa laturin..?

Kiitos etukäteen vastauksista.

AKEKSY

No ei uskaltanut lähteä ajamaan.

Ehkä tärkein kysymys on siis että voiko 125W lisävalo kuormittaa ko. auton laturia niin, että se hajoaa?

Yritin googletella mutta en löydä vastaavia tapauksia. Jotain juttuja löytyi joissa laturin jaksamista arvuutellaan useiden lisä ja työvalojen asennuksissa..

M_M

125 wattia on karkeasti kymmenen ampeeria. Ei sen pitäisi kovin ihmeellinen kuorma olla eikä isokaan kuorma sellaisenaan laturia hajota.

Mutta laturi siitä nyt ilmeisesti hajosi, ei mahda mitään. Ellei sitten asennustöissä tullut vahingossa rikottua jotakin lataukseen liittyvää johdotusta, aina on sekin mahdollisuus.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

ConD

Mitä nyt lyhyesti tulin aikanaan tänikäisen CR-V:n valaistusta tutkineeksi, niin tässä on muistikuvan mukaan maaohjatut valot. Tuo tarkoittaa että asennuksessa voi erehtyä tekemään kämmin joka voi kuormittaa akkua / laturia suoraan ilman että valo on päälläkään.

Ts. tarkasta kytkennät. Ei se pelkkä valo laturia riko, mutta väärin tehty asennus kylläkin.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

AKEKSY

Selvitin tuota maaohjaus asiaa jo ennen asennusta. En löytänyt varmaa tietoa  joten lainasin yleismittarin ja kokeilin yleismittarilla, että kudkin puolen pitkän polttimon plus johtoon tulee 12 V herätevirta pitkät päällä, lyhyet päällä tuli vain 4 V. Tulkitsin että menee siis perinteisellä kytkennällä: plus akun plussaan, miinus runkoon ja heräte pitkän polttimon plussalta. Valot toimivat niinkuin kuuluu.

Voiko siis silti olla että kytkentä on väärä? Oletin että eivät toimi perinteisellä kytkennällä jos on maaohjattu?

tokera

Kytkentä vaikuttaa ihan oikealle. Kyllä taisi vain tulla laturille tunnit täyteen. Tuo yli 13 volttia ei riitä lataukseen, pitäisi olla reilusti yli 14v auton käydessä. Minkä verran kilometrejä takana?

AKEKSY

Mietin nyt että jos tuo onkin miinusohjattu, niin katkeaisiko jännite lyhkäsillä valoilla herätejohdosta täysin =0 V.. perinteisellä kytkennällä kun jäi sen 4 volttia, mikä ei riitä releelle herätteeksi eli valot näyttivät toimivan oikein.

Autolla ajettu n. 180 000km

Vastikään ilmennyt myös flektiongelmaa. Alkaa huutamaan kun laittaa virrat päälle.

AKEKSY

Lainaus käyttäjältä: ConD - 05.11.22 - klo:11:05
Mitä nyt lyhyesti tulin aikanaan tänikäisen CR-V:n valaistusta tutkineeksi, niin tässä on muistikuvan mukaan maaohjatut valot. Tuo tarkoittaa että asennuksessa voi erehtyä tekemään kämmin joka voi kuormittaa akkua / laturia suoraan ilman että valo on päälläkään.

Ts. tarkasta kytkennät. Ei se pelkkä valo laturia riko, mutta väärin tehty asennus kylläkin.

Voisitko vielä perustella, miksi perinteinen kytkentä kuormittaisi laturia, jos auto onkin maaohjattu? Yhtä lailla plus menee plussaan ja miinus miinukseen, ero on vain siinä miten heräte saadaan valolle..?

Pääsin nyt auton ääreen ja päätin kokeilla vielä mittarilla pitkän polttimon johdot: plus johtoon nousee jännite, kun pitkät kytketään. Miinukseen kautta kulkee sen sijaan jatkuva 12V jännite. Kokeilin valoa vielä varmuudeksi maaohjatulla kytkennällä valostoren ohjeella: johtosarjan plus sekä herätejohto akun plussaan, miinusjohdolla heräte polttimon miinuksesta: valo paloi jatkuvasti riippumatta viiksen asennosta. Kokeilin lisäksi muuten samaa maaohjattua kytkentää, mutta siten että heräte tulisikin polttimon plussasta: valo ei syty ollenkaan kun kytkee pitkät.

Eli.. eikö tämä vahvista nyt sen, että kyseessä ei ole maaohjattu järjestelmä? Ja näin ollen alun perin tekemäni kytkentä olisi oikea. Tämä tukee siis teoriaa siitä, että laturi nyt vain sattui hajoamaan samanaikaisesti valojen asennuksen kanssa. Toki pieni lisäkuorma saattoi olla viimeinen naula arkkuun, mutta joka tapauksessa laturi alkoi olla vaihtokunnossa.

Eikö tämä nyt kävisi järkeen?

ConD

Tuosta kun minä asiaa setvin on luokkaa 10v, joten ihan kirkkaana ei asiat ole mielessä. Tuollainen CR-V meinasi kuitenkin palaa tienpäälle kun vakioumpiosta kärysi appiukon autosta piuhat. Siinä sitten hetken tutkin kytkentöjä ja sähkökuvia netistä ja jäin mielikuvaan että nuo valot olisi olleet jopa maaohjatut. En mene takuuseen...

Plussaohjatut valot on helpot. Volkkareissa (joita muuten tämäkin foorumi pääasiassa tietosisällöltään palvelee) olen asentanyt reiluun kymmeneen autoon valot ihan perinteisin relekytkennöin ja ne on toimineet poikkeuksetta kuin "junan vessa". Maaohjatuista löytyy netistä ohjeita laidasta laitaan tasolla "kytke heräte ja releen nega samaan paikkaan", jolloin kädettömämpi asentaja VOI MAHDOLLISESTI vetää maihin asioita ihan väärin. Tämä nyt ei tarkoittanut sitä että sinä just olisit näin tehnyt. Eikä sitä että minä olisin yhtään maaohjattua itse rakentanut. Mutta moni tekee niitä esim kahdella releellä.

JOS homma on pelannut alkuun kuten edellä olet kirjoittanut, voi autossasi tosiaan olla plusohjatut valot. Mutta tuo että miinusnavasta voit koko ajan mitata +12v jännitteen taas kertoo jotain ihan muuta. Siellä pitäisi potentiaalieron maan kanssa olla koko ajan liki nollaa - näin ainakin mulla on tavannut olla. Jotain hämärää tuossa nyt minun mielestä vielä on.

Minulta siis puuttuu CR-V pihasta, jotta osaisin auttaa tämän enempää - naapurissa olisi mutta en taida mennä konepeltiä siitä aukomaan :D
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Hibah

Lainaus käyttäjältä: AKEKSY - 05.11.22 - klo:19:27
Pääsin nyt auton ääreen ja päätin kokeilla vielä mittarilla pitkän polttimon johdot: plus johtoon nousee jännite, kun pitkät kytketään. Miinukseen kautta kulkee sen sijaan jatkuva 12V jännite. Kokeilin valoa vielä varmuudeksi maaohjatulla kytkennällä valostoren ohjeella: johtosarjan plus sekä herätejohto akun plussaan, miinusjohdolla heräte polttimon miinuksesta: valo paloi jatkuvasti riippumatta viiksen asennosta. Kokeilin lisäksi muuten samaa maaohjattua kytkentää, mutta siten että heräte tulisikin polttimon plussasta: valo ei syty ollenkaan kun kytkee pitkät.

En nyt oikein ilman kuvaa hahmota noita kytkentöjä, mutta millainen sulake sulla näiden kokeilujen aikana oli?

Jos ei ole sulaketta ollenkaan ja sopivan paksuiset johdot tukevasti oikosulussa, niin saattaapa hyvinkin pysytellä se akkujännite siellä 11,5 Voltissa auton käydessä ja laturikin saattaa ylikuormittua.

Takalasinlämmitinkin on äkkiä 200 - 500 W, niin eihän nyt yksi lisävalopaneeli oikein kytkettynä saa laturia hajoamaan. Mutta jos asennusvaiheessa on räpsytelty ja kokeiltu vähän kaikenlaista ja sulakkeiden ohi, niin sitä saa mitä tilaa.  :)

AKEKSY

Hämäräksi menee... luulisi että jos tuo kytkentä olisi syypää laturin hajoamiseen, löytyisi netistä lukuisia vastaavia tapauksia. CR-V on kuitenkin melko suosittu auto, johon usein asennetaan lisäpitkät. Helpointa olisi vain kysyä joltain joka on lisäpitkän omaansa asentanut..

Mietin myös, että jos lisävalojen peruskytkentä valmiilla johtosarjalla olisi sellainen asia, joka hajottaa autoja, luulisi myös esim. Valostoren asennusohjeessa olevan suurella punaisella tekstillä että: varmista millainen valojärjestelmä autossasi on, ettet riko mitään! Siellä vain neuvotaan etsimään oikea herätejohto:
"Oikea johto on se, johon tulee jännite, kun pitkät valot ovat päällä, ja josta jännite katkeaa, kun pitkät sammutetaan." Ja kokeilemaan miinuskytkentää jos perinteinen ei toimi: "Mikäli perinteisellä kytkennällä asennettuna lisävalo palaa jatkuvasti, kannattaa kokeilla asentaa johtosarja tässä kuvatulla tavalla."

AKEKSY

#11
Lainaus käyttäjältä: Hibah - 05.11.22 - klo:20:13
En nyt oikein ilman kuvaa hahmota noita kytkentöjä, mutta millainen sulake sulla näiden kokeilujen aikana oli?

Jos ei ole sulaketta ollenkaan ja sopivan paksuiset johdot tukevasti oikosulussa, niin saattaapa hyvinkin pysytellä se akkujännite siellä 11,5 Voltissa auton käydessä ja laturikin saattaa ylikuormittua.

Takalasinlämmitinkin on äkkiä 200 - 500 W, niin eihän nyt yksi lisävalopaneeli oikein kytkettynä saa laturia hajoamaan. Mutta jos asennusvaiheessa on räpsytelty ja kokeiltu vähän kaikenlaista ja sulakkeiden ohi, niin sitä saa mitä tilaa.  :)

Minulla on tuo valostoren relejohtosarja, jossa sulake valmiina. Ohjeiden mukaan olen tehnyt.
https://www.valostore.fi/fi/o/tietoa/lisavalot_asennus_ohje


Ja siis kun nyt illalla kokeilin noita jännitteitä niin ei tuo johtosarja ollut kytkettynä, akulta tulee käynnissä reilu 11V =ei lataa.

AKEKSY

Lainaus käyttäjältä: ConD - 05.11.22 - klo:19:59
Mutta tuo että miinusnavasta voit koko ajan mitata +12v jännitteen taas kertoo jotain ihan muuta. Siellä pitäisi potentiaalieron maan kanssa olla koko ajan liki nollaa - näin ainakin mulla on tavannut olla. Jotain hämärää tuossa nyt minun mielestä vielä on.

En ymmärrä potentiaalieroista, mutta mittasin tämän siis niin, että laitoin mittarin plussan akun plussaan ja mittarin miinuksen pitkän polttimolle menevän liittimen mustan johdon (miinus) karvaan. Mittari näytti 12V riippumatta oliko päällä lyhyet vai pitkät.

Ja toisin päin eli mittarin plus polttimolle menevän liittimen punaisen johdon karvaan ja mittarin miinus akun miinukseen. Mittari näytti 0,4 Volttia, ja kun viiksestä veti pitkille, nousi jännite 12 volttiin. Tästä otettiin heräte siis alunperinkin. Perus kytkentä halogeenipolttimosta.

Hibah

En ymmärrä tuota valostoren ohjetta, varsinkaan maaohjattujen osalta. Heillä ihan oma numerointilogiikkakin releen pinneille, kun netti on täynnä ihan näillä standardinumeroinnilla olevia ohjeita, jossa pinnit 85 ja 86 ohjaavat kelaa, kun taas pinnit 30 ja 87 katkovat lisävaloille lähtevää virtaa:



Itse en kanssa aikoinaan saanut mitään tolkkua yleismittarilla, että onko Opelin vm. 2011 vakiopitkät miinus- vai plussaohjattuja. Niinpä ryöstin sit sieltä vakiohalogenin kannalta molemmat johtimet releen kelalle. Tällöin on pomminvarmaa, että kela vetää tasan silloin kun vakiopitkät on päällä. Vai onkohan tässäkin 50% mahdollisuus mennä pieleen, että rele ei vedä, vaan "työntää"?

Siitäkään en päässyt varmuuteen, että onko releen kuori galvaanisesti erotettu, eli onko väliä ruuvaako sen runkoon vai minne. Kiinnitin sitten releen varmuuden vuoksi nippusiteillä konehuoneen muoviosiin, ettei se vahingossakaan ota kosketusta auton runkoon.

AKEKSY

Lainaus käyttäjältä: Hibah - 05.11.22 - klo:20:41
En ymmärrä tuota valostoren ohjetta, varsinkaan maaohjattujen osalta. Heillä ihan oma numerointilogiikkakin releen pinneille, kun netti on täynnä ihan näillä standardinumeroinnilla olevia ohjeita, jossa pinnit 85 ja 86 ohjaavat kelaa, kun taas pinnit 30 ja 87 katkovat lisävaloille lähtevää virtaa:



Itse en kanssa aikoinaan saanut mitään tolkkua yleismittarilla, että onko Opelin vm. 2011 vakiopitkät miinus- vai plussaohjattuja. Niinpä ryöstin sit sieltä vakiohalogenin kannalta molemmat johtimet releen kelalle. Tällöin on pomminvarmaa, että kela vetää tasan silloin kun vakiopitkät on päällä. Vai onkohan tässäkin 50% mahdollisuus mennä pieleen, että rele ei vedä, vaan "työntää"?

Siitäkään en päässyt varmuuteen, että onko releen kuori galvaanisesti erotettu, eli onko väliä ruuvaako sen runkoon vai minne. Kiinnitin sitten releen varmuuden vuoksi nippusiteillä konehuoneen muoviosiin, ettei se vahingossakaan ota kosketusta auton runkoon.

Tästä taas minä en ymmärtänyt sanaakaan 😂 Valostoren ohjetta ymmärrän. Kuitenkin johtosarjaa nyt kokeiltu kolmella eri kytkennällä ja tuo alkuperäinen oli ainoa mikä toimii niinkuin kuuluu.

En nyt näillä tiedoilla oikein nyt jaksa uskoa että tuo kytkentä olisi laturin hajoamista aiheuttanut. JOS auton valot ovat nyt kuitenkin maaohjatut, niin millähän kytkennällä tuo sitten pitäisi tehdä. Vai voiko olla että tuo valostoren johtosarja ei toimisi ko. autossa. Tai siis toimii mutta hajottaa laturin...

mfroberg

Noista kytkennöistä en tiedä mutta entäs akku, onko varmasti kunnossa? Laita akku ulkopuoliseen laturiin kiinni ja lataa sitä, ottaako virtaa vastaan ja nouseeko jännite vähintään 12.5 volttiin?
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

AKEKSY

#16
Lainaus käyttäjältä: AKEKSY - 05.11.22 - klo:20:46
En nyt näillä tiedoilla oikein nyt jaksa uskoa että tuo kytkentä olisi laturin hajoamista aiheuttanut. JOS auton valot ovat nyt kuitenkin maaohjatut, niin millähän kytkennällä tuo sitten pitäisi tehdä. Vai voiko olla että tuo valostoren johtosarja ei toimisi ko. autossa. Tai siis toimii mutta hajottaa laturin...
Valo varmaan teoriassa toimisi, jos kytkenkin relejohtosarjan plussan polttimon plussaan (josta tulee pitkän heräte), ja miinuksen sekä herätejohdon akun miinukseen. Tämäkö olisi sitten parempi jos kyseessä onkin maaohjattu auto? Eikai plussaa saisi katkoa jos miinus on kiinni.

Asiaan olisi kiva saada varmuus. Maahantuoja varmaan osaisi sanoa onko maaohjattu auto vai ei🤔 Millähän hakusanoilla tuota googlettaisi.. honda cr-v groundmiinuslightcontrolsystem

Tarkemmat tiedot automallista:

HONDA CR-V
Moottorikoodi: N22B3; N22B4
Rekisteröity: 2012
Tyyppi: 2.2 i-DTEC 4WD (RE6)
Polttoaine: Dieselöljy
Sylinterit: 4 (2199cm3)
Teho: 110kW / 150hv

Jultsu

#17
teoriassa toimisi joo, mutta tällä kytkennällä kuormitat sitä auton ajovaloja syöttävää järjestelmää kolminkertaisesti. Sinun pitää kytkeä lisävalojen + ja - suoraan akun kenkiin (sulakkeen kautta) kiinni, ja sen herätteen voi tehdä vaikka "langattomasti" jollain XBB releellä joka ottaa siitä umpion polttimon miinus- tai plusjohdosta tiedon (virtaa kulkee yli 400mA edestä) siitä milloin polttimo palaa, ja sen myötä sitten yhdistää/katkoo sen saman (sulakkeella suojatun) suoran plussan akulta sille lisävalon herätteelle.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

AKEKSY

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 06.11.22 - klo:12:25
teoriassa toimisi joo, mutta tällä kytkennällä kuormitat sitä auton ajovaloja syöttävää järjestelmää kolminkertaisesti. Sinun pitää kytkeä lisävalojen + ja - suoraan akun kenkiin (sulakkeen kautta) kiinni, ja se herätteen voi tehdä vaikka "langattomasti" jollain XBB releellä joka ottaa siitä umpion polttimon miinusjohdosta tiedon siitä milloin polttimo palaa, ja sen myötä sitten yhdistää/katkoo sen saman (sulakkeella suojatun) suoran plussan akulta sille lisävalon herätteelle.
Onko sinulla siis tietoa vai arvauksia? Xbb relettä ei ole ja sillä on hintaa saman verran kuin itse valolla. Eikö tuonkin voi tehdä rosvoliittimellä? Johtosarjan plus ja miinus ovat olleet akun navoissa. (Tai siis miinus rungossa, vai pitääkö olla nimenomaan navassa suoraan?) Kuten aiemmin olen kertonut, miinusjohdon karvasta ei saanut herätettä vaan sen kautta tuli jatkuva virta yleismittariin. Kokeilin tätä siis liittimestä, kun se EI ollut polttimossa kiinni. Vai pitääkö liittimen nimenomaan olla polttimon kanssa kiinni jotta mittaus toimii oikein? Voinhan minä vielä kokeilla, että liitänkin herätejohdon rosvolla polttimon mustaan johtoon punaisen sijaan, mutta oletukseni on että valo palaa jatkuvasti näin.

Vai tarkoitatko että herätteen johdon lisäksi johtosarjan plus johtokin pitäisi saada katkottua akulta😅?

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: AKEKSY - 06.11.22 - klo:12:35
Onko sinulla siis tietoa vai arvauksia?

Ei ole tällaista autoa, eikä aikaisempaa kokemusta maaohjatuista järjestelmistä.

Lainaus käyttäjältä: AKEKSY - 06.11.22 - klo:12:35
Xbb relettä ei ole ja sillä on hintaa saman verran kuin itse valolla. Eikö tuonkin voi tehdä rosvoliittimellä?

Voi tehdä, mutta tarvitset vähintään yhden releen väliin "tulkiksi" jos tilanne tosiaan on niin että sinne polttimolle tulee jatkuva +12v ja sitä polttimoa sytytellään/sammutellaan jonkun transistoriohjatun maadoituksen kautta. Tuo polttimon syöttöjohdot voisi tässä tapauksessa toimia tuon erillisen releen käyttövoimana (sekä +12v että maa) ja kun polttimo palaa -> relekin vetää -> releen kuorman pinnien kautta saa kierrätettyä +12v herätteen (vaikka siltä samalta polttimon plusjohdolta) lisävalon herätteelle. Lisävalon käyttövoima edelleenkin suoraan akulta (sulakkeen kautta.)

Lainaus käyttäjältä: AKEKSY - 06.11.22 - klo:12:35
Kuten aiemmin olen kertonut, miinusjohdon karvasta ei saanut herätettä vaan sen kautta tuli jatkuva virta yleismittariin.

Mitä tämä tarkoittaa? Halusitko siis sanoa että polttimon maajohto on koko ajan samassa potentiaalissa kuin auton runko / akun miinusnapa, alle 1 ohmin vastuksella?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

AKEKSY

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 06.11.22 - klo:13:00
Mitä tämä tarkoittaa? Halusitko siis sanoa että polttimon maajohto on koko ajan samassa potentiaalissa kuin auton runko / akun miinusnapa, alle 1 ohmin vastuksella?
En tiedä mitä tarkoittaa samassa potentiaalissa oleminen tai 1 ohmin vastus. Olen vain tavallinen ihminen joka on asentanut lisävalot netistä ja kavereilta saamillaan selkokielisillä ohjeilla kahteen autoon.

Tarkoitan siis sitä, että kun otin pitkän polttimon liittimen irti ja haeskelin oikeaa herätejohto mittarilla... niin ensin laitoin mittarin plussan polttimon punaisen johdon karvaan ja sitten mittarin miinuksen akun miinukseen. Sieltä tuli moottorin sammuksissa ollessa, mutta virrat päällä 0,4V, sitten pitkät päälle ja jännite pomppasi 12V. Totesin että oikea heräte löytyi. Mittasin sitten liittimestä sen mustan johdon karvan, eli mittarin plus akun plussaan ja mittarin miinus mustan johdon karvaan.. mittati näytti 12V riippumatta pitkän päälle tai pois kytkemisestä.. tulkitsin että tästä ei siis herätettä saa? Se mitä mietin ja jo kysyinkin oli että olisiko liitin pitänyt olla mitattaessa kiinni polttimon kannassa. Ymmärrykseni sähköstä loppuu tuossa kohtaa, joten en osaa päätellä asiaa itse.

AKEKSY

Lainaus käyttäjältä: AKEKSY - 06.11.22 - klo:13:09
En tiedä mitä tarkoittaa samassa potentiaalissa oleminen tai 1 ohmin vastus. Olen vain tavallinen ihminen joka on asentanut lisävalot netistä ja kavereilta saamillaan selkokielisillä ohjeilla kahteen autoon.

Tarkoitan siis sitä, että kun otin pitkän polttimon liittimen irti ja haeskelin oikeaa herätejohto mittarilla... niin ensin laitoin mittarin plussan polttimon punaisen johdon karvaan ja sitten mittarin miinuksen akun miinukseen. Sieltä tuli moottorin sammuksissa ollessa, mutta virrat päällä 0,4V, sitten pitkät päälle ja jännite pomppasi 12V. Totesin että oikea heräte löytyi. Mittasin sitten liittimestä sen mustan johdon karvan, eli mittarin plus akun plussaan ja mittarin miinus mustan johdon karvaan.. mittati näytti 12V riippumatta pitkän päälle tai pois kytkemisestä.. tulkitsin että tästä ei siis herätettä saa? Se mitä mietin ja jo kysyinkin oli että olisiko liitin pitänyt olla mitattaessa kiinni polttimon kannassa. Ymmärrykseni sähköstä loppuu tuossa kohtaa, joten en osaa päätellä asiaa itse.
Tässä vielä kuva, eli polttimon liitin irti ja mittarin miinus karvan miinuksessa. Autosta virta pois.



AKEKSY

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 06.11.22 - klo:09:27
Noista kytkennöistä en tiedä mutta entäs akku, onko varmasti kunnossa? Laita akku ulkopuoliseen laturiin kiinni ja lataa sitä, ottaako virtaa vastaan ja nouseeko jännite vähintään 12.5 volttiin?
Laitoin akun lataukseen ja kyllä nousee jännite.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: AKEKSY - 06.11.22 - klo:13:09
Tarkoitan siis sitä, että kun otin pitkän polttimon liittimen irti ja haeskelin oikeaa herätejohto mittarilla... niin ensin laitoin mittarin plussan polttimon punaisen johdon karvaan ja sitten mittarin miinuksen akun miinukseen. Sieltä tuli moottorin sammuksissa ollessa, mutta virrat päällä 0,4V, sitten pitkät päälle ja jännite pomppasi 12V. Totesin että oikea heräte löytyi. Mittasin sitten liittimestä sen mustan johdon karvan, eli mittarin plus akun plussaan ja mittarin miinus mustan johdon karvaan.. mittati näytti 12V riippumatta pitkän päälle tai pois kytkemisestä.. tulkitsin että tästä ei siis herätettä saa? Se mitä mietin ja jo kysyinkin oli että olisiko liitin pitänyt olla mitattaessa kiinni polttimon kannassa. Ymmärrykseni sähköstä loppuu tuossa kohtaa, joten en osaa päätellä asiaa itse.

Tämän perusteella autossa näkyisi olevan ihan normaali +12v katkonta/ohjaus valoille, niinkuin kaikissa muissakin normaaleissa ajoneuvoissa. Tuo 0.4v lienee sen auton mukavuus/keskuselektroniikkaboksin transistorin kautta "vuotavaa" sähköä.

Onkohan siinä valon transistorilähdössä sitten virranmittaus asetettu niin tiukaksi että jos siihen kytkee muutaman sadan milliampeerin suuruisen ylimääräisen kuorman (releen) niin se vetää vikatilaan ja katkaisee syötön. Tai sitten jos siellä on ollut jo se releen käyttöjännite kytkettynä siihen valojen (transistori) lähtöön ja relettä naksuteltu päälle/pois ja siinä releessä ei ole ollut diodia tai vastusta sammuttamassa virta/jännitepiikkejä niin tuo on voinut rikkoa sen auton keskusmukavuusboksin tai jotain komponentteja sieltä jotka hallinnoivat laturia ja sen säätelyä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

AKEKSY

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 06.11.22 - klo:14:10
Tämän perusteella autossa näkyisi olevan ihan normaali +12v katkonta/ohjaus valoille, niinkuin kaikissa muissakin normaaleissa ajoneuvoissa. Tuo 0.4v lienee sen auton mukavuus/keskuselektroniikkaboksin transistorin kautta "vuotavaa" sähköä.

Onkohan siinä valon transistorilähdössä sitten virranmittaus asetettu niin tiukaksi että jos siihen kytkee muutaman sadan milliampeerin suuruisen ylimääräisen kuorman (releen) niin se vetää vikatilaan ja katkaisee syötön. Tai sitten jos siellä on ollut jo se releen käyttöjännite kytkettynä siihen valojen (transistori) lähtöön ja relettä naksuteltu päälle/pois ja siinä releessä ei ole ollut diodia tai vastusta sammuttamassa virta/jännitepiikkejä niin tuo on voinut rikkoa sen auton keskusmukavuusboksin tai jotain komponentteja sieltä jotka hallinnoivat laturia ja sen säätelyä.
Eli nyt oltaisi taas sillä kannalla että kytkentä olisi alunperin oikea  mutta auto vain poikkeuksellisen herkkä. 🤔 Tai sitten laturi hajosi sattumalta. Laitoin Skoda Yetin herätejohtoon diodin väliin, sillä siinä on xenonit. Olin siinä käsityksessä että halogeenipolttimojen kanssa harvoin käytetään diodia koska eivät ole niin herkkiä, niin en tähän sitä asentanut.

HiTecci

Eiköhän se kaikista yksinkertaisin olisi tosiaan laittaa rele sen lisävalon +12V syöttöön, joka tulee suoraan akulta ja toki se lisäfikkarin toinen puoli sitten suoraan maihin. Tuon releen itsensä käämin karvat molemmat kiinni sinne polttimon kantaan, jolta ohjaus halutaan => oli ne ajovalot sitten ohjattu vaikka kuun asennolla toimiviksi, niin aina ja joka kerta kun valo syttyy, myös tuo rele vetää ja tällöin myös se lisävalokin syttyy ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Jultsu

#26
Sillä releen diodilla tai vastuksella ei suojata sitä kuormaa, vaan nimenomaan sitä syöttävää laitetta/päätä. Releeltä kun katkaisee sähköt niin siinä releen kelassa on edelleen varastoituna energiaa joka sitten purkautuu yhtenä sysäyksenä siihen johtimeen/virtapiiriin joka on kelaa pienemmässä potentiaalissa (eli se syöttävä laite jonka sähkönsyöttö juuri katkaistiin)

Siinä olet sinänsä oikeassa että halogien kanssa ei ole aiemmin ollut niin nökönuukaa, vanhemmissa autoissa ei tahtonut olla mitään älyä valojen syötössä vaan siellä saattoi olla suorat syötöt akulta sulakkeelle, sulakkeelta valokytkimelle ja valokytkimeltä suoraan polttimolle, tällaisessa tilanteessa ei ole mitään rikkoutumisen riskiä vaikka sieltä pieni sähkövirta pääsisikin hetkellisesti hyppäämään väärään suuntaan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

AKEKSY

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 06.11.22 - klo:14:29
Eiköhän se kaikista yksinkertaisin olisi tosiaan laittaa rele sen lisävalon +12V syöttöön, joka tulee suoraan akulta ja toki se lisäfikkarin toinen puoli sitten suoraan maihin. Tuon releen itsensä käämin karvat molemmat kiinni sinne polttimon kantaan, jolta ohjaus halutaan => oli ne ajovalot sitten ohjattu vaikka kuun asennolla toimiviksi, niin aina ja joka kerta kun valo syttyy, myös tuo rele vetää ja tällöin myös se lisävalokin syttyy ???
Yksinkertaiselta tuo ei kuulosta tuohon johtosarjaan verrattuna, jossa 3  johtoa ja rele valmiina. Tarkoitat kai että tällä tavoin asennus olisi "turvallisin"? Ehdotuksesi vaatisi siis uudet osaset ja johdotuksen rakentaminen itse?

Kuten sanottu, tuo peruskytkentä toimii ja ilmeisesti on oikea. Toki 100% varmuuteen ei päästä kun kaikilla on oma mutu ja teoria. Suurin kysymysmerkki on edelleen se, että onko tehty kytkentä aiheuttanut ongelman vai tuliko laturi vain tiensä päähän muuten vaan.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: AKEKSY - 06.11.22 - klo:14:36Suurin kysymysmerkki on edelleen se, että onko tehty kytkentä aiheuttanut ongelman vai tuliko laturi vain tiensä päähän muuten vaan.

Tämä kysymys lähtee ratkeamaan sillä kun saat jostain auton sähkökaaviot käsiisi ja katsot tuleeko laturin ohjaus samalta purkilta kuin miltä valojakin ohjataan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

AKEKSY

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 06.11.22 - klo:14:38
Tämä kysymys lähtee ratkeamaan sillä kun saat jostain auton sähkökaaviot käsiisi ja katsot tuleeko laturin ohjaus samalta purkilta kuin miltä valojakin ohjataan.
Ja mikäli syynä nyt olisi herätejohdon kautta kulkenut virtapiikki tuonne auton sähköihin, joka olisi voitu estää diodilla, niin jos ja kun laturi nyt joudutaan uusimaan, niin tämän jälkeen riittää vaan että laitan sen diodin herätejohtoon?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy