Leon 5F ST Farmari

Aloittaja Nipademu, 09.08.13 - klo:16:52

« edellinen - seuraava »

Hazz

Lainaus käyttäjältä: Jmj - 04.02.14 - klo:11:56
Kertoisitteko mitä tarkoittaa lisävarusteeksi valittavissa oleva "Ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist".
Se näkyy sisältyvän ACC-pakettiin.
Tekeekö se vain hälytysilmoituksen liian lähelle ajamisesta vaiko myös jarruttaa.
Jmj

Kyllä sen pitäis ensin hälyttää ja jos kuljettaja ei reagoi ja este lähestyy niin sitten jarruttaa. Tuttu kertoi ajelleen kännykkää räpläten jolloin edessä olleen auton hiljentäessä reippaasti oli kilkatus alkanu mutta jarrutusta se valvontajärjestelmä ei ollu kerennyt aloittaa ennenkuin kuljettaja sen teki.

Samaa linkkiä olin työntämässä tähän väliin kuin WKurki. Kandee tsekata.

ACC:tä tuli testattua kolaripaikan hässäkässä ja nätisti kyllä mentiin jonon mukana: loistava varuste. Ainoa huono puoli mikä on tullut vastaan on tilanne jossa edessä menevä hidastelija on siirtymässä pois kaistalta jonka takia en itse jarruttaisi mutta vakkari hidastaa ja odottaa että este on vaihtanut kokonaan toiselle kaistalle ennenkuin kiihdyttää. Eli esim. kun edessä menevä hidastaa samalla kun vaihtaa rampille menevälle kaistalle ja ollaan sen verran lähellä että vakkari pitää nopeutta edelleä menevän nopeudessa.

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: Hazz - 04.02.14 - klo:12:19
Kyllä sen pitäis ensin hälyttää ja jos kuljettaja ei reagoi ja este lähestyy niin sitten jarruttaa. Tuttu kertoi ajelleen kännykkää räpläten jolloin edessä olleen auton hiljentäessä reippaasti oli kilkatus alkanu mutta jarrutusta se valvontajärjestelmä ei ollu kerennyt aloittaa ennenkuin kuljettaja sen teki.

Samaa linkkiä olin työntämässä tähän väliin kuin WKurki. Kandee tsekata.

Tuota VW:n omaa esittelyä pitäisi täydentää hieman siltä osin että ACC:tä ei ole ilman front assistia, eli kun ajotietokoneesta on ruksittu front assist päälle, ja ajat ACC:llä, niin järjestelmä aina vähentää nopeutta automaattisesti edessä olevan hidasteen havaitessaan (tarvittaessa pysähdyksiin saakka) ilman mitään varoitusta. Silloin jos ajat vain jalkakaasulla ilman ACC:tä, järjestelmä varoittaa merkillä ja äänellä edessä olevasta hidastevaarasta (ja pienissä nopeuksissa lisäksi kuulemma pysäyttää, tätä en ole testannut koska etäisyydet alkaa noissa olemaan jo hyvin pieniä).

Ehdoton varuste !  Ensimmäistä kertaa hankkiessani tuota en päässyt kokeilemaan etukäteen mutta ei ole ollut pettymys.
Nyt samainen varuste oli pakko hankkia myös toisen auton vaihdon yhteydessä. Ja vaikea on jatkossa ostaa autoa ilman tuota varustetta. Olisi kuin mustavalkotelkkariin palaisi  ;D Ei pysty  ;)
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

Jmj

Asia tuli nyt selväksi.
Kiitokset.

Parempi, jos Leonin autonrakentelutyökalussa olisi selväsanaisesti sanottu asia.

Hyvä apulaitehan se jo yksinkin olisi, mutta lie paras ottaa koko revohka samantien.

Jmj



Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 02.02.14 - klo:23:14
Mihin sähköistä käsijarrua tarvitaan, kun on Hill hold vakiona? Sitä paitsi miten sillä sähköisellä käsijarrulla voi tehdä käsijarrukäännöksen? Talvella se on oikeasti tarpeellista. Kyllä mekaaninen on enemmän ajajan ratkaisu  ;)

Webanhan saa lisävarusteena. Alppilan autolla on muuten tarjous siitä n. 1000 eur hintaan. Avaimettomuutta ei voi tosiaan kiertää, mutta senkin tuoma etu on kyseenalainen. Vastaavasti voit ajatella, että Golfiin ei saa täys-LED valoja eikä parempaa ulkomuotoa. Lisäksi XDS vetolukko pitää ostaa lisävarusteena.
Sähköinen käppäri autoholdilla ja DSG:llä on hyvä yhdistelmä, ei tarvitse seisoa jarrulla mäessä ja liikennevaloissa. Hillhold pitää autoa paikallaan vain muutamia sekunteja mäessä, kokemusta on kummastakin. Käsijarrukäännöksiä en ole tehnyt junnuvuosien jälkeen, koskaan en ole tarvinnut käsijarrua auton hallintaan kesällä enkä talvella.

5kw Weban kakella saa jälkiasenteisena 1700-2000â,¬. Pois jää nappi koelaudasta ja ohjelmointi mahdollisuus valikosta. Alppilan auto ei ole vastannut tarjouspyyntööni mitään jonka jätin heille MA aamuna Leon ST 1.8TSI:hin pyydettynä.

Led-ajovaloja en kaipaa, TM:n testissä ne todettiin Halogenejakin huonommaksi, ovat kyllä hyvän näköiset. Ledit päivävaloissa, takana ja sisällä ovat hyvät. XDS on Golfissani, en ole maksanut siitä ylimääräistä.

Uusi Leon on hyvä ajettava ja onnistunut kokonaisuus, varusteluetteloa jos saisi paremmaksi niin voisi olla tulevaisuudessa minunkin autoni, voi myös olla muutamista puutteista huolimatta  :)


Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 04.02.14 - klo:16:21
Sähköinen käppäri autoholdilla ja DSG:llä on hyvä yhdistelmä, ei tarvitse seisoa jarrulla mäessä ja liikennevaloissa. Hillhold pitää autoa paikallaan vain muutamia sekunteja mäessä, kokemusta on kummastakin. Käsijarrukäännöksiä en ole tehnyt junnuvuosien jälkeen, koskaan en ole tarvinnut käsijarrua auton hallintaan kesällä enkä talvella.

5kw Weban kakella saa jälkiasenteisena 1700-2000â,¬. Pois jää nappi koelaudasta ja ohjelmointi mahdollisuus valikosta. Alppilan auto ei ole vastannut tarjouspyyntööni mitään jonka jätin heille MA aamuna Leon ST 1.8TSI:hin pyydettynä.

Led-ajovaloja en kaipaa, TM:n testissä ne todettiin Halogenejakin huonommaksi, ovat kyllä hyvän näköiset. Ledit päivävaloissa, takana ja sisällä ovat hyvät. XDS on Golfissani, en ole maksanut siitä ylimääräistä.

Uusi Leon on hyvä ajettava ja onnistunut kokonaisuus, varusteluetteloa jos saisi paremmaksi niin voisi olla tulevaisuudessa minunkin autoni, voi myös olla muutamista puutteista huolimatta  :)

On se mekaaninen sähköistä parempi, kun antaa ajajalle enemmän vaihtoehtoja ja samalla tavalla sillä voi seistä mäessä. Kuuluu sitä paitsi autokoulun perusasioihin osata lähteä ylämäestä käsijarrun ja kytkimen avulla.

Weba ja XDS korjattiinkin jo toisissa vastauksissa, mutta kyllä FR tarjoaa enemmän perusvarusteita Comfortlineen verrattuna katsoi asiaa sitten minkälaisten volkkarilasien läpi tahansa.

Leonin LEDit on todettu monissa muissa arvosteluissa varsin hyviksi mm. perusvalojen osalta ja niihin on tullut TM:n yli vuosi sitten tekemän talvitestin jälkeen päivitys. Teknavin (entinen Teknari) tekemässä testissä Leon todettiin paremmaksi (mm. painonsa osalta sekunnin nopeammaksi radalla) kuin samantehoinen Golf. Testin suoritti saksalainen Auto Zeitung.

Linkki: http://teknavi.fi/lehdet/2013-22/vertailu-suosikkifarkut/
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Rice

Kyllä ST:n saa menemään kohtuullisella kulutuksella. Oman työmatkan kulutus 4,9 l/100km.
Matka on lähinnä 80km/h alueella ajoa 8-tiellä. Kaupunki ajoa ei ollenkaan ja taajamassa ajoa tuosta hiukan vajaa 10km.
Opel Astra
Volvo V60

Ocu_P

Eikö auton kosketusnäytön kautta saakaan kytkettyä pois takalasinpyyhkimen automaattikäyttöä, joka liittyy peruutusvaihteen kytkemiseen? Ex VII-hb:ssä tällainen valintamahdollisuus muistaakseni oli tai sitten tämä ärsyttävä toiminto oli pois jo oletuksena.

vallu

Lainaus käyttäjältä: Ocu_P - 10.02.14 - klo:14:38
Eikö auton kosketusnäytön kautta saakaan kytkettyä pois takalasinpyyhkimen automaattikäyttöä, joka liittyy peruutusvaihteen kytkemiseen? Ex VII-hb:ssä tällainen valintamahdollisuus muistaakseni oli tai sitten tämä ärsyttävä toiminto oli pois jo oletuksena.
Eipä taida saada ilman VCDS käyttöä.

leon2001

Moro,

2000km on nyt leonissa alla ja tuo kojetaulun nitinä kyllä jo vähän vitutt...
Välillä tulee apparin puolelta ja välillä kuskin. Pitää kysyä huollosta varmaan voiko
asialle mitään tehdä. Eipä ole ennen uudet eikä kyllä vanhemmatkaan autot tuollein
äännellyt.


Ocu_P

Mulle tuli (vasta) tonni täyteen tänään.

Oikean puolen A-pilari natisee kylmässä autossa.  :o Tuosta jo valittelin, mutta eipä tuo ole tunnelmaa autosta pilannut. :)

volvoilija

Nelivedon hinnat julkaistu:

Seat Leon ST 1.6 TDI 105 4DRIVE REFERENCE 119 20 290,00 â,¬ 24 991,46 â,¬
Seat Leon ST 1.6 TDI 105 4DRIVE STYLE 119 21 840,00 â,¬ 26 905,18 â,¬

Parisen tonnia taitavat olla etuvetoisia arvokkaampia.

Boot

Kohta 5000 täynnä ilman nitinöitä. Edellinen tankki meni 4,7l/100 km. :P
Suomi on ahdin valtakunta

tmr97

Lainaus käyttäjältä: volvoilija - 14.02.14 - klo:19:08
Nelivedon hinnat julkaistu:
Seat Leon ST 1.6 TDI 105 4DRIVE STYLE 119 21 840,00 â,¬ 26 905,18 â,¬
Parisen tonnia taitavat olla etuvetoisia arvokkaampia.

Ihan vertailun vuoksi, tätä vastaava Golf variant 1.6 TDI comfortline maksaa etuvetoisena suunnilleen saman, eli 26868. Ihme on, jos ei Leon ST noilla hinnoilla liiku.

Tourano

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 14.02.14 - klo:20:12
Ihme on, jos ei Leon ST noilla hinnoilla liiku.

Minä kun aloin ihmetellä, missä ihmeessä noita Seateja nykyisin myydään. Ja aika harvassa on myyntipisteet. Onneksi huoltopisteitä on laajemmin.


2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: volvoilija - 14.02.14 - klo:19:08
Nelivedon hinnat julkaistu:

Seat Leon ST 1.6 TDI 105 4DRIVE REFERENCE 119 20 290,00 â,¬ 24 991,46 â,¬
Seat Leon ST 1.6 TDI 105 4DRIVE STYLE 119 21 840,00 â,¬ 26 905,18 â,¬

Parisen tonnia taitavat olla etuvetoisia arvokkaampia.
Bensanako ei saa ?

P.Alikka

Lainaus käyttäjältä: Tourano - 14.02.14 - klo:20:19
Minä kun aloin ihmetellä, missä ihmeessä noita Seateja nykyisin myydään. Ja aika harvassa on myyntipisteet. Onneksi huoltopisteitä on laajemmin.
Tuopa se Seatin ongelma on. Velipojallakin matkaa lähimpään Seat liikkeeseen >200km, niin eipä paljon ollut tietämystä minkälaista autoa katselin kun soiteltiin.
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

Jmj

volvoilija,
kertoisitko nelivetoisten hintatietojen lähteen.

Jmj

P.Alikka

Lainaus käyttäjältä: Jmj - 15.02.14 - klo:13:31
volvoilija,
kertoisitko nelivetoisten hintatietojen lähteen.

Jmj
Löytyy tuo nelikko jo Leonin konfiguraattoristakin. Siitä vain rakentelemaan!  :D

Edit: Kysäsin viikko sitten myyjältä onko mitään arvausta hinnoista ja ei kuulemma ollut. Onneksi nelikko 2,0 TDI tulee vasta myöhemmin, ei tarvii alkaa miettimään olisko sittenkin pitänyt....
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

Jmj

Näkyyhän löytyvänkin.

Nyt kun saisivat vielä listoille CNG-vaihtoehdon ja siihen DSG:n, niin olisi lisää pohdittavaa.
Ruotsissa tuo onkin jo myynnissä ja Sveitsissä (Erdgas) myös.
Ruotsissa Golf CNG:n saa myös DSG:llä.

Alueellemme tulee ensi vuoden puolella biokaasun jakeluasema.
Tuosta tuli tieto alkuviikosta.

Jmj

vallu

Lainaus käyttäjältä: Jmj - 15.02.14 - klo:15:00
Näkyyhän löytyvänkin.

Nyt kun saisivat vielä listoille CNG-vaihtoehdon ja siihen DSG:n, niin olisi lisää pohdittavaa.
Ruotsissa tuo onkin jo myynnissä ja Sveitsissä (Erdgas) myös.
Ruotsissa Golf CNG:n saa myös DSG:llä.

Alueellemme tulee ensi vuoden puolella biokaasun jakeluasema.
Tuosta tuli tieto alkuviikosta.

Jmj

Kehitys kulkee vauhdilla ja sitä uutta pohdittavaa tulee koko ajan lisää ja se auton osto siirtyy ja siirtyy , kohta tulee uusi vuosimalli ja silleen .Joten eipä sitä uutta autoa voi koskaan ostaa.

Jmj

Tosi on.
No tämä oma pohtimiseni loppuu ensi kuussa.
Kirjoittelukin sitten muuttuu tai loppuu täällä.
Uskon, että alkaa jo ärsyttää, kun äijällä ei ole muuuta kuin pelkkää kyseltävää. :)
Siihenkin mennessä ehtii ja pitikin tulla uutta tietoa.
Käytetyn auton arvoa ei voi karkuuttaa kovin alas.
Eli vielä mukana kuvassa.

Jmj

skodamig

Käynpä tiistaina hakemassa oman; sitte vissiin lisää kommenttia.. 8)
Ajossa: Seat LeonST 2.0 TDI 150 Style+++ ja Seat Mii 1.0 75 Style+
Menneitä: Octavia II Combi 1.4 TSI(ex) Elegance Octavia II Combi 2.0 TDI Elegance(ex) Octavia I Combi 1.9 TDI 81 kW SLX(ex)

Ocu_P

Lainaus käyttäjältä: P.Alikka - 15.02.14 - klo:14:35
Onneksi nelikko 2,0 TDI tulee vasta myöhemmin, ei tarvii alkaa miettimään olisko sittenkin pitänyt....

Samaa mieltä, vaikka omanihan tilasin jo syyskuussa. Jos tuo nelikko 2.0 TDI 150 tulisi FR-varustein, olisi siinä kyllä hieno paketti omaan makuun.

Täytyy todeta, että hämmästyttävään hintaan saa halvimman nelikkodieselfarkkuLeonin. Eri juttu, että harva nykypäivänä varmaan noihin Reference-tasoisiin varusteisiin tyytyy. Ja pikkudiesel on kyllä vaisu nelikkoon eikä kulutuskaan varmasti ole kovin pieni, mutta silti.

Nipademu

Lainaus käyttäjältä: Ocu_P - 15.02.14 - klo:18:17
Samaa mieltä, vaikka omanihan tilasin jo syyskuussa. Jos tuo nelikko 2.0 TDI 150 tulisi FR-varustein, olisi siinä kyllä hieno paketti omaan makuun.
Tätä odottelen hieman itsekkin. Uudella Leonilla kerran ajaneena, pidän sitä nykyisin jopa Ocua hieman mukavampana. Ainakin niitä tulee olemaan huomattavasti vähemmän liikenteessä, kuin uusia Octavioita. Alkaa jo ihan ärsyttää, kun niitä tulee joka risteyksessä. Ihan kuin Corolloita -90 luvun lopulla.

Leon 184 FR ST nelikkona alle 40 kâ,¬:n varusteineen, niin eipä tartteis hirveesti miettiä.  8)
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

Ocu_P

Lainaus käyttäjältä: Nipademu - 15.02.14 - klo:18:40
Tätä odottelen hieman itsekkin. Uudella Leonilla kerran ajaneena, pidän sitä nykyisin jopa Ocua hieman mukavampana. Ainakin niitä tulee olemaan huomattavasti vähemmän liikenteessä, kuin uusia Octavioita. Alkaa jo ihan ärsyttää, kun niitä tulee joka risteyksessä. Ihan kuin Corolloita -90 luvun lopulla.

Leon 184 FR ST nelikkona alle 40 kâ,¬:n varusteineen, niin eipä tartteis hirveesti miettiä.  8)

En tiedä, tuleeko tällainen. Jos tulee, hiukan ottaa päähän, ettei ollut tarjolla tilatessani. Tuoon hintaan saa jo todella hyvin varustein.

Siitä, mitä Leonista muuten totesit, olen ihan samaa mieltä.

Rice

Tavaratilan suojamatto ja takaroiskeläpät tuli haettua vielä kun tuli nuo sovittua kauppaan. Takaläppiä en vielä asentanut kun pitäisi pestä auto ensin.

Muuten ajo on maistunut tähän mennessä. Ainoa ongelma on muidenkin raportoima kojelaudan nitinä. Yleensä tuo kuluu kojelaudan oikeasta päästä auton ollessa kylmä. Auton lämmettyä se loppuu.
Opel Astra
Volvo V60

Boot

Lainaus käyttäjältä: Rice - 15.02.14 - klo:20:02
Tavaratilan suojamatto ja takaroiskeläpät tuli haettua vielä kun tuli nuo sovittua kauppaan. Takaläppiä en vielä asentanut kun pitäisi pestä auto ensin.


Mistä hait maton? Marmorilta?

Omaa hakiessa ei vielä ollut mitään tarvikkeita saatavilla.
Suomi on ahdin valtakunta

Rice

Lainaus käyttäjältä: Boot - 16.02.14 - klo:12:24
Mistä hait maton? Marmorilta?

Omaa hakiessa ei vielä ollut mitään tarvikkeita saatavilla.

Maton hain marmorilta alkuviikolla. Tuli ilmeisesti Ruotsista varastolta.
Opel Astra
Volvo V60

Ocu_P

Lainaus käyttäjältä: Rice - 15.02.14 - klo:20:02
Muuten ajo on maistunut tähän mennessä. Ainoa ongelma on muidenkin raportoima kojelaudan nitinä. Yleensä tuo kuluu kojelaudan oikeasta päästä auton ollessa kylmä. Auton lämmettyä se loppuu.

Juuri näin minullakin. Lähinnä vain pakkasilla tuota esiintyi.

Jmj

#299
Varmaankin olette huomanneet tai olette tietoisia Seatin sivuston moottorien ominaisuuksissa olevasta virheestä.
Voisihan tuolla olla merkitystä valintaankin.

Seat.fi:1.8 TSI 180 hv,suurin vääntömomentti, Nm / rpm= 250 / 1500 - 3900.
Arvot pitää olla:250/1250â€"5000.

Virheeksi olen tuon tulkinnut vertailujen, erään toisen palstan keskustelun ja TM:n artikkelien kautta.

Jmj

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy