Kokemukset Octavia e-TEC

Aloittaja O.C.Taavi, 04.07.21 - klo:12:36

« edellinen - seuraava »

heller

Lainaus käyttäjältä: Downhill - 02.08.22 - klo:13:12
Täytyypi kokemuksieni perusteella todeta, että todellakin hyvin harvinaisen yksilön olet saanut käsiisi. Onko nyt niin, ettei muilla foorumin seuraajilla ole ollut mitään ongelmaa ko. automallissa.
Eipä ne täällä ole narisemassa kenellä toimii ;)
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

O.C.Taavi

#61
2kk ja n.6000km, ei mainittavia ongelmia, keula assistentti tosin ei pidä vesisateesta...

Mutta tuo hemmetin vihreä ledi  kattopaneelissa, sos luukun vieressä... onko sen tehtävä häiritä ajoa pimeällä?
Teippi päälle taitaa olla ainoa "korjaustoimi" tuhon...
Kieltämäti tuo mittariston nopeusnäyttö numeroina alkaa vähitellen riittään, kumma ettei ns. Keskinäyttöä voi muuttaa mitenkään...



Erkka

Muistaakseni keskinäyttöä voi muuttaa oikeanpuoleisesta käyttöviiksestä? En ole nyt auton luona, joten voin tuon myöhemmin tarkistaa.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

heller

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 11.08.22 - klo:08:01
Muistaakseni keskinäyttöä voi muuttaa oikeanpuoleisesta käyttöviiksestä? En ole nyt auton luona, joten voin tuon myöhemmin tarkistaa.
Tarkista ihmeessä. En saa vaihdettua kuin reunimmaisia tietoja.

Lainaus käyttäjältä: O.C.Taavi - 11.08.22 - klo:02:47
2kk ja n.6000km, ei mainittavia ongelmia, keula assistentti tosin ei pidä vesisateesta...

Mutta tuo hemmetin vihreä ledi  kattopaneelissa, sos luukun vieressä... onko sen tehtävä häiritä ajoa pimeällä?
Teippi päälle taitaa olla ainoa "korjaustoimi" tuhon...
Kieltämäti tuo mittariston nopeusnäyttö numeroina alkaa vähitellen riittään, kumma ettei ns. Keskinäyttöä voi muuttaa mitenkään...
Itteä se ei ole vielä häirinnyt. Tuntuu että ajoasento on semmoinen, että kerran vain olen sen huomannut :)
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Erkka

Lainaus käyttäjältä: heller - 11.08.22 - klo:08:24
Tarkista ihmeessä. En saa vaihdettua kuin reunimmaisia tietoja.
Itteä se ei ole vielä häirinnyt. Tuntuu että ajoasento on semmoinen, että kerran vain olen sen huomannut :)

Muistin totaalisen väärin tuon toiminnon. Keskinäyttöä ei todellakaan saa vaihdettua ja säädöt tehdään ratista, eikä viiksestä. Edellisestä autosta Fabiasta sai keskinäyttöön tehtyä muutoksia. Ilmeisesti tästä muistikuva.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

heller

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 11.08.22 - klo:08:36
Muistin totaalisen väärin tuon toiminnon. Keskinäyttöä ei todellakaan saa vaihdettua ja säädöt tehdään ratista, eikä viiksestä. Edellisestä autosta Fabiasta sai keskinäyttöön tehtyä muutoksia. Ilmeisesti tästä muistikuva.
Jep. Tuntuu kaikissa muissa saavan paitsi tässä uudessa octaviassa.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Jooppe

Kertokaas tietäjät miten tuo maksimivääntö menee. 1.5 (110kW) koneen maksimiväännöksi on ilmoitettu 250Nm ja eTec tuo hetkellisen 50Nm lisäyksen vääntöön, niin onko tuo lisävääntö mukana tuossa 250Nm väännössä vaiko ei?
Suoraa vastausta en onnistunut löytämään.

Erkka

^ Tämä tieto minuakin kiinnostaa. Itsellä Octavia e-TEC 1.0.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Erkka

Löytyi infoa tuosta väännöstä.

"Kolmisylinteriseen 1.0 TSI -bensiinimoottoriin perustuva kevythybridi paljastaa säästöaikeensa etumatkustajan istuimen alta löytyvän 0,6 kilowattitunnin akun perusteella. Akkua ladataan jarrutusten yhteydessä. 48 voltin starttigeneraattorin roolina puolestaan on tukea polttomoottorin toimintaa 50 newtonmetrin lisäväännöllä. Kuljettaja huomaa järjestelmän siinä, että stop/start-toiminto lepuuttaa moottoria useammin. Škodan tietojen mukaan eTEC parantaa kulutuslukemia jopa 0,4 litralla per 100 km."

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-skoda-octavia-1-0-tsi-etec-saastaa-sammuttelemalla/
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Sped

Auto-data näyttää 1,5 -mallissa sen 250 nm ja 1,0 näyttää 200 nm. Yleensä siellä on merkattu lopullinen vääntö ja hv.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

pekeke

^Olen huomannut saman kuin testissä, tämän uuden 1.5 e-tecin alusta on selvästi löysempi ja epämääräisempi kuin aikaisempien ocujen, olisi pitänyt varmaan ottaa huonon tien alusta. E-tec toimii, välillä auto kulkee ja vetää vaikka moottori sammuksissa ja kierrosluku pyöreä nolla.

heller

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 31.08.22 - klo:10:24
^Olen huomannut saman kuin testissä, tämän uuden 1.5 e-tecin alusta on selvästi löysempi ja epämääräisempi kuin aikaisempien ocujen, olisi pitänyt varmaan ottaa huonon tien alusta. E-tec toimii, välillä auto kulkee ja vetää vaikka moottori sammuksissa ja kierrosluku pyöreä nolla.
Ei kyllä E-tecissä pitäisi vetää yhtään ilman moottoria, kun moottorigeneraattori on hihnalla kiinni koneessa.

Tuo 50Nm lisävääntö on pääosin lähdöissä. Ei vaikuta maksimivääntöön (200/250Nm). Saadaan vain kulutusta alas kun kiihdyttäessä akusta saadaan voimaa koneelle.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Tos®

Golffiin olen aktivoinut vääntömittarin, ajossa ei tarvitse kuin hitusen painaa kaasua - kun vääntö "pompsahtaa" sen 50nm...
Manuaalille 1.5TSI koneelle on sama maksimi vääntö luvattu 250nm
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

pekeke

Lainaus käyttäjältä: heller - 31.08.22 - klo:11:39
Ei kyllä E-tecissä pitäisi vetää yhtään ilman moottoria, kun moottorigeneraattori on hihnalla kiinni koneessa.

Tuo 50Nm lisävääntö on pääosin lähdöissä. Ei vaikuta maksimivääntöön (200/250Nm). Saadaan vain kulutusta alas kun kiihdyttäessä akusta saadaan voimaa koneelle.

Myyjäkin väitti ettei liiku pelkällä sähköllä. Ajaessa kuitenkin ilmiselvästi niin tekee, ei pelkästään rullaile vaihde vapaalla kone sammuksissa vaan lisäksi tuntuu selvää vetoa, pakko olla sähköistä.

heller

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 31.08.22 - klo:12:15
Myyjäkin väitti ettei liiku pelkällä sähköllä. Ajaessa kuitenkin ilmiselvästi niin tekee, ei pelkästään rullaile vaihde vapaalla kone sammuksissa vaan lisäksi tuntuu selvää vetoa, pakko olla sähköistä.
Ei se voi teknisesti liikkua pelkällä sähköllä :)

Se moottorigeneraattorin hihna on nimenomaan auttamassa polttiksen pyörimistä. Eli sähkö käytännössä avustaa polttomoottoria. Ei toimi yksinäisesti kuin polttomoottorin käynnistämisessä.

Se liikkumisen tunne voi tulla ihan vaan hyvästä rullaavuudesta.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Occux

Lainaus käyttäjältä: heller - 31.08.22 - klo:15:38
Ei se voi teknisesti liikkua pelkällä sähköllä :)

Se moottorigeneraattorin hihna on nimenomaan auttamassa polttiksen pyörimistä. Eli sähkö käytännössä avustaa polttomoottoria. Ei toimi yksinäisesti kuin polttomoottorin käynnistämisessä.

Se liikkumisen tunne voi tulla ihan vaan hyvästä rullaavuudesta.
Testasin vastaavaa Seattia ja ainakin siinä kierroslukumittarin viisari osoitti nollaa rullatessa. Kaikissa muissa tilanteissa moottori tuli mukaan. Eli käsitykseni on sama kuin hellerin ja myyjän. Ei kulje pelkällä sähköllä.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Occux

Lainaus käyttäjältä: Jooppe - 30.08.22 - klo:21:51
Kertokaas tietäjät miten tuo maksimivääntö menee. 1.5 (110kW) koneen maksimiväännöksi on ilmoitettu 250Nm ja eTec tuo hetkellisen 50Nm lisäyksen vääntöön, niin onko tuo lisävääntö mukana tuossa 250Nm väännössä vaiko ei?
Suoraa vastausta en onnistunut löytämään.
Yleensä hybridien vääntö- ja teholukemien yhteydessä mainitaan, että se on yhteisteho ja yteisvääntö. Monesti syynä on vaihteiston turvamarginaaleiksi asetetut rajat.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Jooppe

Lainaus käyttäjältä: Occux - 31.08.22 - klo:16:55
Yleensä hybridien vääntö- ja teholukemien yhteydessä mainitaan, että se on yhteisteho ja yteisvääntö. Monesti syynä on vaihteiston turvamarginaaleiksi asetetut rajat.
Siksi tätä ihmettelinkin, kun lataushybridille on selkeästi ilmoitetty yhteisvääntö, mutta e-TECille ei ole. Jos ja kun lisävääntö ilmeisesti tulee mukaan jos aiemmin, eikä se nosta tuota maksimivääntöä 250Nm. Se selittäisi miksi yhteisvääntöä ei ole erikseen mainittu.

teholopa

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 31.08.22 - klo:12:15
Myyjäkin väitti ettei liiku pelkällä sähköllä. Ajaessa kuitenkin ilmiselvästi niin tekee, ei pelkästään rullaile vaihde vapaalla kone sammuksissa vaan lisäksi tuntuu selvää vetoa, pakko olla sähköistä.

Ei liiku pelkällä sähköllä, tai siis liikkuu mutta vain rullaamalla. Sammuttelee konetta kyllä aika paljon, ei kummosta alamäkeä tartte olla kun motti sammuu kaasua nostettaessa.

Tuo start/stoppi ja rullaus on kyllä aika huomaamaton. Samoin 2-syl ajo on paljon sivistyneempi kuin edellisessä ACT koneessa. Samoin lähdöt ja suunnanvaihdot pakille ja D:lle menee nätimmin.

Kulutuksen saa nätillä ajolla alkamaan 4:lla. Normi näyttää olevan 5-5.5 välillä. 6000km mittarissa, hyvin on pelannut. Oma siis 1.5 e-tec.




Jooppe

Lainaus käyttäjältä: teholopa - 01.09.22 - klo:20:32
Ei liiku pelkällä sähköllä, tai siis liikkuu mutta vain rullaamalla. Sammuttelee konetta kyllä aika paljon, ei kummosta alamäkeä tartte olla kun motti sammuu kaasua nostettaessa.

Tämä on kyllä mielenkiintoista. Itselle myös myyjä väitti kirkkain silmin että vetää pelkällä sähköllä. No ei ollut ostokriteeri joten jää nähtäväksi. Maalaisjärjellä mietin, että voiko olla niin ettei moottori jarruta alamäessä, jolloin tulee tunne että vetäisi, kun ei ole sitä tyypillistä moottorijarrutusta?
Oma e-TEC 1.5 Octavia vasta tulossa noin kuukauden päästä joten silllon voi muodostaa tuntumasta mielipidettä.

jjj84

Juu ei vedä sähköllä mutta rullailee todella paljon kone sammuneena, kunhan malttaa antaa autolle mahdollisuuden siihen. Tai jos avustaa ajossa, ei sitä pysty havaitsemaan mitenkään.

heller

Lainaus käyttäjältä: Jooppe - 01.09.22 - klo:18:31
Siksi tätä ihmettelinkin, kun lataushybridille on selkeästi ilmoitetty yhteisvääntö, mutta e-TECille ei ole. Jos ja kun lisävääntö ilmeisesti tulee mukaan jos aiemmin, eikä se nosta tuota maksimivääntöä 250Nm. Se selittäisi miksi yhteisvääntöä ei ole erikseen mainittu.
On se ilmoitettu 1.5 e-tec on yhteysteholta 250Nm. Sähköavustus ei nosta sitä, vaan toimii nimenomaan siellä alkupään lähdöissä eniten.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Stig

Voisin omatkin kokemukset heittää kehiin ainaisen valittamisen vastapainoksi. Kuten joku jo aiemmin totesikin, niin ei ne hakeudu tänne palstalle valittamaan kenellä auto pelaa. En kuitenkaan väheksy niitä, kenellä viallisia kappaleita on. Varmasti yhtä helvettiä taistella sellaisen yksilön kanssa.

Oma on 1.0 e-TEC ja ollut pian 2 vuotta ja 30.000 km ajossa. Olen autoon erittäin tyytyväinen. Koko käyttöhistorian ajan keskikulutus on 5.0l/100km ja auton kulutusmittari on kerrankin tarkka. Joka kerta tarkistan täyteen tankatessa todellisen kulutuksen ja korkeintaan 0,1 litran heitto on auton ilmoittamaan, suuntaan tai toiseen. Aiemman sukupolven hybridittömällä 1.0 TSI:llä ei tahtonut keskikulutuksessa päästä edes alle kuuden litran. Hybridijärjestelmä siis todella auttaa painamaan kulutusta alas. Pikkuteillä pääsee helposti 4,1-4,2 keskikulutukseen, mutta toki pieni kone alkaa mottoritienopeuksissa olla lujilla ja silloin bensaa palaa. En kyllä siltikään muista ainuttakaan pitkää matka-ajoa ajaneeni yli viiden kulutuksella, vaikka motariakin on matkalle sattunut.

Voimalinja toimii todella sivistyneesti ja etenkin nuo suunnanvaihdot ovat lähes maagisia, auto toimii kuin ajatus. Myös vetoja tuntuu olevan omaan tarpeeseen aivan mainiosti. Ehkä tuo hybridiyksikkö tuo eniten juuri noihin sunnanvaihtoihin ja liikkeellelähtöihin. Auto rullaa moottori sammuksissa ja sähkömoottorin avittamana todella paljon kun oppii sitä hyödyntämään. Ei tarvi kummoinen alamäki olla niin voi päästä kilometrinkin eteenpäin kone sammuksissa, toki ei tasanopeutta. Sähkömoottorin avun puuttumisen huomaa sitten, kun 48V akku on tyhjänä ja auto alkaakin taas ihan aidosti tekemään moottorijarrutusta. Tuntuu että autossa olisi joku vialla. Tosin näissä tilanteissa saattaa olla mukana regenerointia, joka tehostaa hidastumista.

Nykyisin auto ei juuri sekoile sähköjen/ohjelmiston suhteen. Tämän vuoden aikana ehkä pari kertaa ilmastoinnin softa ei ole lähtenyt käyntiin, korjaantui ajossa boottaamalla. Se isompi 48V järjestelmän häiriö on tullut parin vuoden aikana kaksi kertaa, jolloin auto pitäisi pysäyttää ja hinata pajalle. Muistaakseni herja on tullut molemmilla kerroilla käynnistettäessä ja on hävinnyt kun on vaan käynnistänyt auton uudestaan. Avustimet eivät nykyisin sekoile lainkaan, pois lukien vesi/räntä/lumisateet, joka nyt on ihan ymmärrettävää. Vikakoodeja kerrottiin olevan johonkin väylätiedonsiirtoon liittyen. Jonkun yksikön vaihtoa tarjottiin mutta kieltäydyin siitä kun auto toimii niin hyvin.

Kerrassaan upea auto ja aidosti taloudellinen!  8)

teholopa

Lainaus käyttäjältä: Jooppe - 01.09.22 - klo:21:44
Tämä on kyllä mielenkiintoista. Itselle myös myyjä väitti kirkkain silmin että vetää pelkällä sähköllä. No ei ollut ostokriteeri joten jää nähtäväksi. Maalaisjärjellä mietin, että voiko olla niin ettei moottori jarruta alamäessä, jolloin tulee tunne että vetäisi, kun ei ole sitä tyypillistä moottorijarrutusta?
Oma e-TEC 1.5 Octavia vasta tulossa noin kuukauden päästä joten silllon voi muodostaa tuntumasta mielipidettä.

Jos rullaustoiminto on käytössä ja motti sammuksissa niin rullaa kyllä kevyesti ja moottori tosiaan ei jarruta. Joskus saattaa motti starttaa kesken rullauksen niin moottorijarrutuksen huomaa selkesti ja tuntuu kun auto jarruttaisi enemmänkin.

Tuon kanssa oppii ennakoimaan, joskus tökkään cruisen pois päältä jos näen edessä olevan vaikka pitkän tyhjän alamäen. Cruisella auto (moottori)jarruttaisi, mutta cruisetta samuttaa moottorin ja rullaa pitkälle, tosin nopeuttaa hieman nostaen. Cruise taas takas kun mäki loppuu…

Häiritsevää on että cruise ei ihan pidä nopeutta vakiona kun tuota moottoria sammuttelee ja starttailee mäissä. Itteäni se ei niinkään ahdista mutta hävettää jos joku ajelee takana ja miettii etteikö nyt sitä nopeutta osata pitää tasasena… sorry, se en ole minä vaan auto…


Erkka

Stigin kanssa samaa mieltä kulutuksen kanssa. Tämä litran kone kuluttaa todella vähän. Avovaimo ajoi eilen työmatkalle Hämeenlinnasta Paltamoon. Octavia kulutti 538 km matkalla 4,7 l/100 km. Mukana myös moottoritienopeuksia 120 km/h. Keskinopeus 79 km/h ja matka-aika 6:48 h. Ajon aikana Cruise koko ajan päällä.

Teholopa, meidän Ocu pitää Cruisella ajon hyvin asetetussa nopeudessa. Oli ylä- tai alamäki, niin nopeus esim. 80 km/h liikkuu 79-81 km vaiheilla.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

KKN

Aurassa tankkasin ja lähdin työntämään Jyväskylään vähän vajaa 300km. Pienellä nää menee, vaikka tuollakin matkalla rekat ohitin ja moottoritietäkin osui matkan varrelle.


Auto nyt toki on perus 1.5 bensa ja manuaali, mutta vastaavat lukemat saanee aikaiseksi e-tec automaatillakin.
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

Erkka

^ e-Tec kuluttaa testien mukaan noin 0,4 litraa normimoottorilla olevaa Octaviaa vähemmän.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Occux

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 02.09.22 - klo:16:15
^ e-Tec kuluttaa testien mukaan noin 0,4 litraa normimoottorilla olevaa Octaviaa vähemmän.
Aika yllättävää, että testit antaa noin suuren eron. Skodan hinnastossa mainitaan yhdistetyksi kulutukseksi 5.2 manuaaliselle ja eTEC DSG:lle 5.1.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

O.C.Taavi

Onko  octavia 1.5etec kukaan muu laittanut merkille että jarruttaessa tulee lievää ontumista 30-20 nopeudessa, jarrutus ikäänkuin hetkeksi vähenee ja voimistuu sitten ...
Golffeita kirjoittelivat tuosta, oli jonku päivityksen myötä ilmaantunut.
Oma ocu on tehnyt samaa uudesta asti, olen ajatellut sen kuuluvan asiaan...

Occux

Lainaus käyttäjältä: O.C.Taavi - 16.01.23 - klo:03:10
Onko  octavia 1.5etec kukaan muu laittanut merkille että jarruttaessa tulee lievää ontumista 30-20 nopeudessa, jarrutus ikäänkuin hetkeksi vähenee ja voimistuu sitten ...
Golffeita kirjoittelivat tuosta, oli jonku päivityksen myötä ilmaantunut.
Oma ocu on tehnyt samaa uudesta asti, olen ajatellut sen kuuluvan asiaan...
Tämä vastaukseni ei nyt taaskaan ole kokemusperäistä, vaan lehtiin perustuvaa käsitystä. Ne joilla on kokemusta voinevat vahvistaa. Lehdissä puhutaan pullataikinamaisuudesta liittyen hidastamiseen hybrideillä ja täyssähköillä. Tositilanteessa, kun hidastusta tarvitaan reippaammin, käytetään jarruja ja muulloin hidastetaan ottamalla sähköä talteen. Ilmeisesti sähköä talteen ottamalla tekniikka ei ole vielä kehittynyt niin, että hidastuvuus olisi lineaarista. Periaatteenani on olla kommentoimatta vaan kommentoinnin ilosta ja tässä kysyttiin kokemuksista, joten vastaukseni on saattanut olla aiheeton.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy