Keskuslukituksen vuoro kiukutella

Aloittaja Jasca, 16.02.23 - klo:09:58

« edellinen - seuraava »

Jasca

Nyt hajosi jotain lukituksesta. Pari päivää sitten en päässyt normaalisti sisään autoon kuljettajan ovesta, vaan ovi piti avata sisäpuolelta. Liikkeelle lähtemisen myötä AutoLock yrittää kytkeä lukitusta, siinä kuitenkaan onnistumatta - napsuttelee lukitusta aina 20 km/h nopeuden kohdalla. Samaten napsuttelee pariin kertaan ovia lukittaessa, ei merkitystä miten lukituksen tekee. Olisiko jokin mikrokytkin tai servo korkannut? Huolto tilasi vikakuvaukseni perusteella jo uuden lukkoyksikön, jotta on heillä varastossa kun auto sinne ensi viikolla menee...

Autolla ajettu 55 tkm ja ikää 4,5 vuotta (eli takuu vielä voimassa). Liki jokaisessa omistamassani konsernin autossa jotain ongelmaa lukituksen kanssa ollut...
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

Farao

Tuo kuulostaa hieman mikrokytkimen ongelmalta, että joko se ei toimi kunnolla tai sitten siellä on joku ovipiuha päässyt hinkkautumaan rikki. Konsernissa nämä ovat ominaisuuksia enemmän tai vähemmän.

Jasca

Auto tänään K-Auto Hyvinkään asentajan ropeloitavana. Oman haasteensa tilanteeseen toi se, että vika ei ollut juuri tällä hetkellä aktiivinen, eli lukitus toimi kuten pitääkin. Mutta ei tullut kuitenkaan hukkareissua: Kuljettajan oven lukkolaite viallinen, lisäksi kahvan vaijeriin päässyt vettä. Molemmat vaihdettu, eikä lukitus anna enää vikakoodia.
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

Jasca

Vika jatkuu. Tai ainakin lukitus kiukuttelee. Pari päivää sitten kävi niin, että lukituksen avaamisen jälkeen avasin vasemman takaoven laittaakseni jotain takapenkille - en siis ollut avannut muita ovia. Siinä touhutessani huomasin lukituksesta kuuluvan ylimääräisen napsahduksen, ja hetken kuluttua keskuslukitus yllättäen aktivoitu - vaikka yksi ovi oli siis avattuna. En saanut lukitusta avattua etuoven kahvaa koskettamalla, mutta kaukosäätimeen lukitus reagoi.

Ilmeisesti jokin komponentti lukituksessa on edelleen rikki, minkä vuoksi ohjainlaite ei ollut rekisteröinyt takaoven avaamista, ja sen myötä aktivoi keskuslukituksen (30 sek). Mutta miksi Keyless Entry ei toiminut?

Simuloin tilanteen uudelleen, missä yhteydessä huomasin, että sisävalo syttyi takaoven avaamisesta. Minullahan oli Leon Cuprassa vastaava vika, mutta siinä sisävalo ei syttynyt takaoven avaamisesta. Syynä jokin mikrokytkinvika ovessa. Tuolloin kävi niin, että jäin auton ulkopuolelle - avain auton sisällä olevan takin taskussa.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=41631.msg661120#msg661120
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

Jasca

#4
Auto kävi tähään tutkittavana Hyvinkään K-Autossa. Vikamuistista löytyi vaikka mitä lukitukseen liittyvää ... mutta ei suoranaista selitystä oireiluun. Tyhjensivät vikamuistin, tekivät jonkin "lukituksen mukautuksen", eli päivittivät jonkin softan, ja vaihtoivat kakeen uuden pariston - turhaan, sillä se oli kunnossa.

Nyt sitten seuraillaan. Tajusin vasta nyt, että kun vika taas aktivoituu - oletettavasti huomenna - niin vaihdan sen jälkeen kaukosäätimen. Jos sen myötä vika katoaa, on syyllinen löytynyt. Jos taas ei, saa auto mennä takaisin pajalle. Aiemmin kertomani lisäksi kun on alkanut tehdä sitä, että napsauttaa ovet lukkoon muutamassa sekunnissa - riippumatta onko jokin ovi avattuna - eikä sen jälkeen suostu välttämättä käynnistymään napista (eli ei tunnista avainta).
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

Jasca

Auto jälleen marmorilla. Sama ongelma jatkuu. Tosin viimeisen pesun jälkeen lukitus on toiminut kuten pitääkin. Hieman outoa... Edellisen käynnin yhteydessä vikakoodit nollattiin, mutta niin vaan oli jälleen tullut kuljettajan oven lukkolaitteelta useita virheilmoituksia. Vaikka osa on siis kertaalleen jo vaihdettu. Päättivät vaihtaa uudelleen, koska kyseinen osa on korvaantunut uudemmalla (varaosanumerokin vaihtunut). Itse olen hieman skeptinen josko noin tulisi kuntoon, kun vasemman takaoven lukituksenkin kanssa ollut ongelmia, mutta toivotaan nyt kuitenkin parasta.

Itse ehkä olisi vaihtanut seuraavaksi lukituksen ohjainyksikön (joka löytyy kuljettajan ovesta), mutta se ei ole jättänyt jälkeäkään vikamuistiin, siksi eivät sitä ainakaan vielä lähde vaihtamaan.

Sen verran pitää tähän peukkua antaa, että palvelu K-Auto Hyvinkäällä on ollut hyvää.  :)
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

Jasca

Tarina jatkuu... Ateca kävi viime viikolla määräaikaishuollossa (ns. pieni huolto), missä yhteydessä luettiin tietysti vikakoodit. Lukitus oli jälleen jättänyt useita jälkiä itsestään. Tällä kerralla diagnostiikan syyttävä sormi osoitti oikean etuoven lukkolaitteeseen (aiemmin vasempaan, joka uusittu vuoden aikana kahdesti). Niinpä autolle on jälleen varattuna aika lukituksen korjaukseen - eihän se ole vasta kuin viides kerta tänä vuonna.

Vaikka tuo vika ei elämää hirveästi haittaa - ainakaan vielä (kop kop...) - niin alkaa hieman väsy tulemaan tämän asian kanssa. Eivätkö nyt prkl saa yhtä lukitusta kuntoon?!?

Huollosta autoa hakiessani mainitsivat kuluneista jarrupaloista. Tämän asian olin huomannut itsekin talvipyöriä alle laittaessani. Kysyin mitä maksaisi palojen vaihto, ja oli hyvä, että istuin tuolilla: yli 1000 euroa! Siis pelkät palat eteen ja taakse + työ. On "hieman" Cupra ja/tai Brembo -lisää hinnassa. Autopaja Tuusulassa tarjoaa samaa työtä keraamisilla (!) paloilla alle 500 euroon.
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

Daatta

Ehh, no ainakin Seatin pitkästä takuusta on hyötyä. Mahtoiko 1M Leonistakin hajota kuskin oven lukkomoduuli viiden vuoden sisään, se tuli kyllä ensimmäisellä vaihdolla kuntoon. Mitä nyt huolto oli unohtanut kiinnittää oven avausvaijerin kahvaan, onneksi ikkuna toimi niin sai ulkokahvasta oven auki. :D

Palat kannattanee teettää muualla jos ei itse vaihda, samalla katsoo missä kunnossa levyt ovat. Keraamisista paloista en ole koskaan kuullutkaan, kannattaa varmistaa etteivät nuo ole mitkään "race" palat jotka vinkuvat ja alkavat purra vasta kovassa ajossa...

Asiaan liittyen, pongasin Motonetista ID.3 OEM palat, 159,00e pari. Kaipa noidenkin vaihdosta merkkiliike ottaisi 500e. "Isot" 330mm jarrut sentään.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jasca

#8
Ei se korjaus ole aina mennyt "kuin oppikirjassa" minun autoni kohdallakaan, kerran lukituksen kanssa touhutessaan rikkoivat kuljettajan ovessa olevan keskuslukituksen/varashälyttimen ledin johdot. Toki korjasivat virheensä, mutta eihän osaa varastossa ollut, joten ihan oma reissunsa siitäkin tuli.

Palat osaisin vaihtaa itsekin, homman lukuisia kertoja vuosien varrella tehneenä, mutta kun nykyautoissa kaikki tehdään kovin monimukaiseksi, tyyliin oven saranoiden rasvaukseenkin tarvitaan tietokonetta. Tiedä sitten onko Atecassa mitään ihmeellistä, riittäisikö satuloiden puhdistusta ja mäntien painaminen sisään. Keraamisia jarrupaloja olen käyttänyt aiemminkin, jos toki enemmän harrasteautoissa. Ei ole kyse mistään "ratapaloista", vaan ihan arkikäyttöön tarkoitetuista. Miten sitten eroavat perinteisistä puolimetallisista paloista, niin tässä lainaus aiheesta:
LainaaKeraamiset jarrupalat koostuvat keraamisista materiaaleista, joissa on grafiittia, kuparikuituja ja muita täyteaineita. Ne tarjoavat erinomaisen jarrutustehon, ja levyjen kuluminen on vähäisen hankaamisen ansiosta vähäistä. Ne ovat erinomainen valinta jokapäiväiseen ajoon.

Keraamisten jarrupalojen tärkeimpiä etuja ovat parempi jarrutusteho märissä olosuhteissa, erinomainen pitkäikäisyys ja alhaisempi melutaso jarrutettaessa.

Keraamisten jarrupalojen haittapuoliin kuuluu niiden korkea hinta. Ne poistavat myös lämpöä heikommin, mikä voi lisätä jarrujärjestelmän muiden osien rasitusta.
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

Daatta

Erwinistä löytyy ohjeet jarruremonttiinkin, ohessa tekstikopio ex. Cupra Leonin ohjeista. Aika normaalilta prosessilta vaikuttaa, jopa helpompi kun ei tarvitse satuloita irroittaa. Levitystyökalu, kapea sellainen, on ainoa vaatimus. Thrust piece - T10145 ison kirjan mukaan.

LainaaRemoving:
Note
If you are going to use the brake pads again, mark them when you remove them. Put them back in the same positions, otherwise, the braking effect will not be even.
-Raise vehicle.
-Remove wheels.
Note
The pad wear indicator wire is only installed at the right brake calliper.

62 Rep. gr.46 - Brakes - mechanism

-Unclip pad wear indicator wire -12- from bracket.
Note
Do not loosen bolts -5-.
-Unplug electrical connector from pad wear indicator wire.
-Press brake pistons at brake pads slightly back into brake caliper using a suitable tool.
Note
Take care not to scratch or damage brake caliper.
-Pull pad wear indicator wire -12- out of retaining clip -14-.
-Pull one brake pad retaining pin -16- out of brake caliper. While doing so, press down retaining clip -14-.
-Pull second brake pad retaining pin -16- out of brake caliper.
-Take brake pads out of brake caliper.
Cleanliness:
WARNING
Never clean the brake system with compressed air; harmful dust particles will be released.
Only use methylated spirits to clean the brake calliper.
-Thoroughly clean the brake plate in the areas of contact with the brake pads and remove corrosion.
-Clean the brake calliper.
Installation:
Caution
Before pressing piston back into cylinder with piston resetting tool, draw off brake fluid from brake fluid reservoir. Otherwise, if brake fluid has been refilled, this might leak and cause damage.
Brake fluid is toxic and should never be sucked by mouth using a flexible tube.
Before installing the new brake pads, the brake pistons have to be pulled back using the piston resetting tool - T10145- .
-Lightly grease brake pad guide surface on the brake carrier with lithium grease G 052150 A2 .
-If provided, peel adhesive foil off back of brake pads.
-Insert brake pads into brake caliper.

Caution
Observe the correct installation position of the brake pads.
The arrow on the back of the brake pads must point in the direction of forward rotation of the brake disc.

Note
The brake pad wear indicator wire is installed in both brake pads of the right brake calliper.
-Slide one brake pad retaining pin -16- through brake caliper and brake pads from inside to outside.
-Insert retaining spring -14- underneath retaining pin -16-.
-Slide second retaining pin through brake caliper and brake pads from inside to outside. While doing so, press down retaining spring -14-.
WARNING
Both brake pad retaining pins must be pressed through the brake caliper and the brake pads as far as the stop so that the
spring is seated at the retaining pin in the brake caliper.
-Insert pad wear indicator wire -12- in retaining spring -14-.
-Connect pad wear indicator wire.
-Insert pad wear indicator wire in bracket.
-Fit the wheels.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jasca

Lainaus käyttäjältä: Jasca - 21.11.23 - klo:16:34Vaikka tuo vika ei elämää hirveästi haittaa - ainakaan vielä (kop kop...) - niin alkaa hieman väsy tulemaan tämän asian kanssa. Eivätkö nyt prkl saa yhtä lukitusta kuntoon?!?
Happy end! Ateca kävi tänään eräänlaisessa jälkitarkastuksessa, missä luettiin jälleen vikakoodit. Ja kappas - lukitus ei ollut jättänyt itsestään jälkiä. Josko siis vika olisi viimein nujerrettu. Eihän siihen tarvittu kuin neljä käyntiä pajalla ja molempien etuovien lukkolaitteiden uusimiset - kuskin oveen kahdesti.

Samalla kysyin onko OEM-tarvikkeilla minkälainen takuu, kun marraskuussa vaihdetut pyyhkijänsulat alkoivat pitää jo reilu kuukausi sitten melkoista meteliä pyyhkiessään. Totesivat, että näin tekevät ja tilasivat takuuna uudet. Mulle olisi käynyt varastossa olevat Seat -sulatkin, mutta takuuna tulee Cupra -sulat. Tod.näk. sama tuote eri paketissa ja eri hinnalla...
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy