Cupra Born

Aloittaja Turbokiisseli, 07.01.22 - klo:10:31

« edellinen - seuraava »

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: ikerman - 27.01.23 - klo:19:02
Mistähän johtuu että asetukset ei pysy muistissa..? Esim automaattinen ratin lämmitys palaa aina takaisin, vaikka sen käyn poistamassa. Samoin nämä tunnelmavalot aina palaa tiettyyn väriin itsekseen.
Onko sinulle tullut näyttöön dialogi, jossa sanotaan ”Uusi asetuksia on nyt tullut käyttäjätilillesi. Haluatko ottaa ne käyttöön” ?

Minulle tuli niitä ja aina niiden jälkeen asetukset nollautui.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ikerman

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 28.01.23 - klo:08:20
Onko sinulle tullut näyttöön dialogi, jossa sanotaan ”Uusi asetuksia on nyt tullut käyttäjätilillesi. Haluatko ottaa ne käyttöön” ?

Minulle tuli niitä ja aina niiden jälkeen asetukset nollautui.

Joo tuli ja huomasin kans yhteyden tämän ja asetusten muuttumisen kanssa. Tuntuu tosin, että muuttuu vaikka ei tule tuota ilmoitustakin. Saitko tuon loppumaan jotenkin?

jolla

Lainaus käyttäjältä: ikerman - 28.01.23 - klo:08:48
Joo tuli ja huomasin kans yhteyden tämän ja asetusten muuttumisen kanssa. Tuntuu tosin, että muuttuu vaikka ei tule tuota ilmoitustakin. Saitko tuon loppumaan jotenkin?

Tuosta on valmistajalta juuri äskettäin tullut jokin gateway-laitteen päivitys jonka pitäisi korjata kyseinen ongelma. Vaatii korjaamokäynnin. Ei ilmeisesti ole vielä ehtinyt tehtaalla sinun autoosi.

miz

Mullahan ei ole Bornia, mulla Leon PHEVissaä oli tuo sama nollautuminen sisäledeissä joka myös korjautui ohjainlaitteen tms. päivityksellä.
Se tosin koski vain individual tilaa, ne vakioasetukset toimi normaalisti jos oli valittuna.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: ikerman - 28.01.23 - klo:08:48
Joo tuli ja huomasin kans yhteyden tämän ja asetusten muuttumisen kanssa. Tuntuu tosin, että muuttuu vaikka ei tule tuota ilmoitustakin. Saitko tuon loppumaan jotenkin?
En saanut, mutta noista asetusviestejä tulee nykyään niin harvoin ja ajan kokolailla perusasetuksilla, joten ei ole häirinnyt minua.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

lassiv

Osaako joku sanoa onko Bornissa akun lämmitystä latauksen aikana? Navigaattoriin perustuvaa (ennen laturille tuloa) lämmitystä ei vissiin ainakaan ole?

ikerman

Lainaus käyttäjältä: lassiv - 31.01.23 - klo:00:51
Osaako joku sanoa onko Bornissa akun lämmitystä latauksen aikana? Navigaattoriin perustuvaa (ennen laturille tuloa) lämmitystä ei vissiin ainakaan ole?

Eikö se lämpene ihan latauksesta johtuen?

Jake69

Lainaus käyttäjältä: lassiv - 31.01.23 - klo:00:51
Osaako joku sanoa onko Bornissa akun lämmitystä latauksen aikana? Navigaattoriin perustuvaa (ennen laturille tuloa) lämmitystä ei vissiin ainakaan ole?

On lämmitys latauksen aikana muistaakseni 6 kW teholla. Oikeasti kylmällä akulla esim. 8A Schuko latauksessa (1.8 kW) saattaa mennä ~4 tuntia ennen kun akku on tarpeeksi lämmin ja ensimmäinen elektroni virtaa akkuun asti.

Akun valmistelua ei ole HPC lataukseen ja usko on mennyt että sitä tuleekaan. VW alkoi siitä puhumaan jo 2.5 vuotta sitten (ID.3).

Kylmässä jos SoC on yhtään korkeammalla teho ei nouse niin ylös että akku ehtisi lämmitä ja päästäisiin lähellekään optimi käyrälle. Tiedä sitten kenen hermo kestää mennä laturille kylmässä jollain 5% varauksella kun koskaan ei ole takeita toimiiko laturi/sovellus/netti tms.

lassiv

Ok hyvä kuulla, tuosta 6kw vastuksesta myös itse kuullut. Rajua on tosiaan jos lämmittää akkua tuolla 1.8kw schuko roikalla kylmillä keleillä ja näin ollen jää olemattomiin sähkövirta akkuun. Toki 1.8kw laturilla ei näitä nyt muutenkaan juurikaan kannata ladata, jo erittäin huonon hyötysuhteen takia vr CCS/3vaihe -ac.

Tuosta akun valmistelusta on juu juteltu ihme ettei sitä ole tehty, kun tuo vastuskin tuolla valmiina on ja luulisi ID3 yms malleja vielä yritettävän myytävän mahd paljon, luulisi olevan hyvä jos ominaisuus saataisiin kuntoon.

Mut jäädään ihmettelemään jos sattuisi akun valmistelu joskus tulevan vielä päivityksenä :) Itsellä ei niinkään käyttöä, mutta varmaan monella olisi. Kovasti myös kiinnostaisi koska Cupra sattuu tarjoamaan ekoja OTA päivityksiä autolle tai sitten korjaamolla tehtäviä. Oma auto pitäisi saapua 3vk päästä, niin koitan muistaa kirjoitella vieläkö auto tulee tuolla edellä mainitulla 0561 softalla.


Pihistelijä

Minä olen todella tyytyväinen, että Born lämmittää akkua maltillisesti. Kulutus on pysynyt kohtuullisena nyt talvellakin. Jos lähtee muutaman asteen pakkasessa yön yli ulkona seisseellä autolla, alkaa Born lämmittämään akkua. Lämmitys kestää noin 10 min. Jos kuitenkin laittaa auton lataukseen 30-60 min ennen lähtöä, lämpiää akku sen verran, ettei enää ajossa lämmitä. Näin 16 A sukolla.

24 tkm takana seitsemässä kuukaudessa pelkillä AC-latauksilla. Kerran kesällä kokeilin DC-latausta testimielessä. Eli itseäni ei haittaa tuo akun lämmityksen puute ennen DC-latausta. 58 kWh akulla on päässyt talvellakin pahimmillaan 340 km.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Jake69

Lainaus käyttäjältä: lassiv - 31.01.23 - klo:22:38
Ok hyvä kuulla, tuosta 6kw vastuksesta myös itse kuullut. Rajua on tosiaan jos lämmittää akkua tuolla 1.8kw schuko roikalla kylmillä keleillä ja näin ollen jää olemattomiin sähkövirta akkuun. Toki 1.8kw laturilla ei näitä nyt muutenkaan juurikaan kannata ladata, jo erittäin huonon hyötysuhteen takia vr CCS/3vaihe -ac.

Tuosta akun valmistelusta on juu juteltu ihme ettei sitä ole tehty, kun tuo vastuskin tuolla valmiina on ja luulisi ID3 yms malleja vielä yritettävän myytävän mahd paljon, luulisi olevan hyvä jos ominaisuus saataisiin kuntoon.

Mut jäädään ihmettelemään jos sattuisi akun valmistelu joskus tulevan vielä päivityksenä :) Itsellä ei niinkään käyttöä, mutta varmaan monella olisi. Kovasti myös kiinnostaisi koska Cupra sattuu tarjoamaan ekoja OTA päivityksiä autolle tai sitten korjaamolla tehtäviä. Oma auto pitäisi saapua 3vk päästä, niin koitan muistaa kirjoitella vieläkö auto tulee tuolla edellä mainitulla 0561 softalla.

Out of Spec teki mielenkiintoisen testin mitä 30 min jojottaminen vaikuttaa -16C auton lataamiseen.

Kaksi samanlaista VW ID.4 77 kW akulla ja molemmissa samanlainen ajo edellisenä päivänä. Yön yli seisominen kylmässä ja sama varaus (38-39%). Molemmilla lähdettiin liikenteeseen samaan aikaan. Toinen ajoi samaan aikaan saman matkan nätisti ja toinen jojottamalla minkä ehti.

Laturilla molemmat auto latasi 60%.

Jojottamalla ajettu auto latasi 17-> 60% aikaan 19 min
Nätisti ajettu auto latasi 24 -> 60% aikaan 59 min

3 kertainen ero ajassa. En nyt tiedä kenen hermo kestäisi tuollaista ajoa mutta kertoo miten auto toimisi JOS osaisi esilämmittää akun HPC latausta varten.

https://www.youtube.com/watch?v=UHYkwmYx-nY

ikerman

Voi olla tyhmä kysymys, mutta missä on paikkausaine pullo ynnä kompressori? Ei ole pohjan alla kuin hinauslenkki ja subbari.

Pihistelijä

Talvi on nyt takana Bornilla. Joulu-, tammi- ja helmikuun keskikulutus oli 14,8 kWh/100 km ajotietokoneen mukaan. Talvikulutus oli odotettua pienempi. Mittarissa on nyt 28 tkm ja koko historian keskikulutus on 13,0 kWh/100 km. Se on saavuttanut huippunsa ja rupeaa pian laskemaan. Ensi kesänä vuoden tullessa täyteen mittarissa on 40 tkm ja keskikulutus jäänee noin 12,8 kWh/100 km. Ihan kohtuullinen kulutus. Volkkari on tehnyt hyvää työtä MEB-alustan kanssa.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

VAG_Possu

Lainaus käyttäjältä: ikerman - 19.02.23 - klo:17:59
Voi olla tyhmä kysymys, mutta missä on paikkausaine pullo ynnä kompressori? Ei ole pohjan alla kuin hinauslenkki ja subbari.

Veikkaan, että on unohtuneet laittaa paikalleen jossain vaiheessa toimitusketjua. Omastani puutuvat myös mutta myyjä toimitti ne jälkikäteen kun asiasta reklamoin. Kuuluu olla siinä subbarin vieressä sellaisessa vetoketjullisessa pussissa.
Porsche 911 (997 Carrera S)
Porsche 911 (964 Carrera 2)
Passat GTE -16
Cupra Born e-boost 58 kWh -22

Fbu

No mä kysyin tuosta paikkasarjasta myyjältä. Vastasi et autoni E-boostin 19’ kesärenkaat
on ns. ”runflatit” eikä siksi ole sitä kompuraa ym..
No aikani selvitettyäni löysin renkaasta B-Seal maininnan, joka tarkoittaa jokseenkin sitä ”runflattia”.
Toki ostin itse sen paikkasarjan, kun talvirenkaissa ei kai moista ole.
Cupra Born e-boost 58 kwh -23

Lionman

Kävin tänään koeajamassa Bornin. Porttiteoriaa ja nimim. Pihistelijän perässä kulkemista. Auto on hyvä, kooltaan kompakti ja kulku makeaa sekä kepeää. Koukutti. Leonista tuttu käyttöliittymä helpotti hommaa. Edellisenä päivänä koeajoin Bmw 225E Active Toureri plugarin. Minulle käypäinen range, mutta kallis ja onneton tavaratila.

Osittain samat vaihdonesteet oli minulle Bornin suhteen. Tavaratila ja tilankäyttö muutoinkin ei vaan riitä tarpeisiini. Golfbägi joka oli käynnillä mukanani ei sovi Leonia -85L pienenpään tavaratilaan, vaan vaatii toisen takapenkin käännön. Ja niin kuin tänään; mökille tultiin pitkästä aikaa koko perhe, 4 aikuista ja koira sekä kolmen päivän eväät ym. tarpeet. Ei oltaisi mitenkään mahduttu Borniin.

Eli jään minäkin odottamaan sitä (kiinalaista) sähkärifarkkua.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 04.03.23 - klo:00:55
Osittain samat vaihdonesteet oli minulle Bornin suhteen. Tavaratila ja tilankäyttö muutoinkin ei vaan riitä tarpeisiini.
Bornin tavaratila on hieman nafti minullekin. Tulen sillä juuri ja juuri toimeen. Born farkkuperällä olisi täydellinen auto itselleni.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

TDiih

Onkos Bornissa sama kuin ID3:ssa, eli apparikuskinpenkki ei mene riittävän eteen, niskatukea ei saa irti, eikä selkänojaa saa istuinosan päälle kaksinkerroin? Nytten ID3:ssa apparikuskin selkänojan taakse ei mahdu kuin 170cm pituisia esineitä/laatikoita.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Pihistelijä

^Bornissa on ihan sama.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Makke

Muutama päivä nyt ajeltu Bornilla.
Kessy ei juurikaan pelitä, vanhassa 7 korin golffissa toimi aina 100%. Kerran on jäänyt toinen takaovi lukkoon muiden auetessa.
Apukuskin ovesta puuttuu avauskahvan takaa muovi, ruuvi näkyvissä.
Muutenkin pitää etupäästään erikoista kolinaa uudeksi autoksi, melko pettynyt autoon.
Onneksi k-auto oli unohtanut hakea sen 2000, niin voi myydä heti jos kovasti alkaa harmittamaan...

ikerman

Lainaus käyttäjältä: Makke - 05.03.23 - klo:11:38
Muutama päivä nyt ajeltu Bornilla.
Kessy ei juurikaan pelitä, vanhassa 7 korin golffissa toimi aina 100%. Kerran on jäänyt toinen takaovi lukkoon muiden auetessa.
Apukuskin ovesta puuttuu avauskahvan takaa muovi, ruuvi näkyvissä.
Muutenkin pitää etupäästään erikoista kolinaa uudeksi autoksi, melko pettynyt autoon.
Onneksi k-auto oli unohtanut hakea sen 2000, niin voi myydä heti jos kovasti alkaa harmittamaan...

Joo kessy toimii huonommin kuin esim golf Mk8:saa. Valitin huollossa, niin kuulemma tehtaan mukaan suunnitteltu toimimaan yli 5 asteen lämpötiloissa.

Makke

Lainaus käyttäjältä: ikerman - 05.03.23 - klo:14:08
Joo kessy toimii huonommin kuin esim golf Mk8:saa. Valitin huollossa, niin kuulemma tehtaan mukaan suunnitteltu toimimaan yli 5 asteen lämpötiloissa.
No se selittää miksi ei toimi ja jos toi takaovi rupeaa jatkossa temppuilemaan niin pitää käydä näyttämässä sitä sitten huollossa.
Ikävä on Golffin rattia ja peruutuskameraa, joka on siellä merkin alla suojassa lialta, nykyinen on saman tien kurassa. Jos jotain positiivista pitäisi keksiä mikä on paremmin mitä 2018 vuotisessa Golffissa, niin penkki on hyvä.

Turbokiisseli

Mulla kessy kyllä toimii pakkasilla, mutta sateessa tai kosteassa todella huonosti. Avaus takkuilee, mutta lukitus yleensä toimii.

3.0 päivitystä edelleen odotellessa…
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Turbokiisseli

Onko kenelläkään tietoa onko mahdollista estää infotainmentin automaattinen siirto CarPlaylle kun puhelin kytkeytyy? On mielettömän ärsyttävää kun kuuntelet radiota ja yht'äkkiä auto vaihtaakin CarPlaylle kun puhelin löytää yhteyden. Softa 2.3 tai 2.4, mene ja tiedä, mutta ei kuitenkaan uusin. Samoin muisti Drive moden valintaan olisi kiva.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Makke

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 15.03.23 - klo:13:42
Onko kenelläkään tietoa onko mahdollista estää infotainmentin automaattinen siirto CarPlaylle kun puhelin kytkeytyy? On mielettömän ärsyttävää kun kuuntelet radiota ja yht'äkkiä auto vaihtaakin CarPlaylle kun puhelin löytää yhteyden. Softa 2.3 tai 2.4, mene ja tiedä, mutta ei kuitenkaan uusin. Samoin muisti Drive moden valintaan olisi kiva.
Carplaystä ei tietoa, mutta android autossa ainakin on valinta: Soita musiikkia automaattisesti sekä käynnistä Android Auto automaattisesti.
Luulisi että löytyy myös Carplaystä...

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 03.03.23 - klo:11:56
Talvi on nyt takana Bornilla. Joulu-, tammi- ja helmikuun keskikulutus oli 14,8 kWh/100 km ajotietokoneen mukaan. Talvikulutus oli odotettua pienempi. Mittarissa on nyt 28 tkm ja koko historian keskikulutus on 13,0 kWh/100 km. Se on saavuttanut huippunsa ja rupeaa pian laskemaan. Ensi kesänä vuoden tullessa täyteen mittarissa on 40 tkm ja keskikulutus jäänee noin 12,8 kWh/100 km. Ihan kohtuullinen kulutus. Volkkari on tehnyt hyvää työtä MEB-alustan kanssa.


Noi on kyllä sellaisia kulutuslukemia, että paljon lämmityslaitetta, ratinlämmitintä, sivupeilien lämmitintä tai penkinlämmitintä ei ole talvella käytetty, kesällä tuskin ilmastointiakaan. Normaalien ihmisten ajamisen kanssa noilla ei ole mitään tekemistä, eikä MEB:n erinomaisuudesta voi sanoa mitään.  ;D

Ajoin viime kesänä kerran, yhden kerran, työmatkan Leonilla 13,4 kwh/100 km kulutuksella. Silloin ilmastointi oli päällä, mutta lämpötila juuri optimi ettei jäähdytystä juuri tarvittu. Tuolla kulutuksella pystyi ajamaan liikenteen mukana, mutta ihan kusi sukassa ajoa se oli. Normiajajilla, kun käyttävät auton kaikkia mukavuuslaitteita, Borninkin kulutus pyörii varmasti 16-22 kwh/100 km välillä. Tesla ja moni muu pääsee samaan.

Minun mielestä VAG ei nimenomaan ole onnistunut tämän 1. sukupolven sähköautojen kanssa. Markkinoille pääsi raakile, joskaan ei niin paha raakile kuin esim Toyotalla, mutta raakile kuitenkin. Siitä kielii kaikki nämä ongelmat softassa, auton vajaassa kantavuudessa, akun esilämmityksen puutteessa, muovisessa sisätilassa (joka Bornissa toki parempi), jne… puhumattakaan säästöistä, esim.  rumpujarrut. TM:n talvitestissä ne kuumenivat kitkaeromäessä ja jarrutuksissa, mitä levyjarrut eivät niin helposti tee. Rumpujarruista alettiin luopua 60 - luvulta lähtien ja syystä.

Bmw:llä on tulossa farmaritäyssähkö (5-sarja) ja niin on kait Opel Astrastakin. Lähes kaikki muu tarjonta on erilaista SUV varianttia.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Pihistelijä

#326
Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 21.03.23 - klo:01:09
Noi on kyllä sellaisia kulutuslukemia, että paljon lämmityslaitetta, ratinlämmitintä, sivupeilien lämmitintä tai penkinlämmitintä ei ole talvella käytetty, kesällä tuskin ilmastointiakaan. Normaalien ihmisten ajamisen kanssa noilla ei ole mitään tekemistä, eikä MEB:n erinomaisuudesta voi sanoa mitään.  ;D
Lämmitys on ollut päällä kylmillä keleillä. Bornissa on lämpöpumppu, joten lämmitys kuluttaa selvästi vähemmän kuin Leonissa, jossa ei ole pumppua. Esilämmitin auton joka kerta ennen lähtöä, joten ajossa lämmitys pääsi vähemmällä. Esilämmityksen kuluttamat kWh:t eivät näy ajotietokoneen lukemissa. Ratin- ja penkinlämmittimille ei ollut käyttöä koska auto oli esilämmitetty. Penkinlämmittimiä en ole muutenkaan tarvinnut autoissani. Kesällä oli ilmastointi päällä.

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 21.03.23 - klo:01:09
Ajoin viime kesänä kerran, yhden kerran, työmatkan Leonilla 13,4 kwh/100 km kulutuksella.
Ei kannata verrata Leonnin. Born täyssähköautona on taloudellisempi kuin pluggari Leon sähköajossa. Oma Leon kulutti vuodessa 0,44 litraa bensaa + 14,7 kWh sähköä per 100 km. 10% ajettiin siis bensalla. Jos olisi ajettu 100% sähköllä pitäisi sähkön kulutukseen lisätä tuo 10%. Eli Leon veisi 16,1 kWh/100 km. Born vie samassa ajossa vain 12,8 kWh/100 km. Born on yli 20% taloudellisempi sähköajossa.

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 21.03.23 - klo:01:09
Siitä kielii kaikki nämä ongelmat softassa
Bornin softahan on pelannut ongelmitta. Ei ole mitään valitettavaa. Minulla on 3.0 versio.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tmr97

#327
Lisääntyvään talvikulutukseen vaikuttaa kolme asiaa:
1. Esilämmitys
2. Akun lämmitys ajon aikana
3. Sisätilan lämmitys ajon aikana

Kohta 1. puuttuu ajotietokoneen luvuista ja voi olla melkoisen suuri. Varsinkin jos sisältää akun lämmitystä (Born, ei lämmitä, kuten ei muutkaan MEB-autot). Mitä enemmän käyttää, sitä pienempiä lukuja ajotietokone näyttää. Todellinen kulutus on sitten jotain muuta, kun ajotietokoneen luvut.
2. Nykysoftilla MEB auto lämmittävät, jos on pakkasta.
3. Tähän voi vaikuttaa tosi paljon lämpötilapyynnöllä ja puhallusnopeudella. Itse pidän lämmöt 20-21 asteessa, mutta puhallusta pienennän automaatti-asentoon verrattuna (ID3:lla) matka-ajossa.

e-Golf on pakkasella selvästi taloudellisempi kuin ID3 ja suurin ero tulee siitä, ettei se lämmitä akkua (akunlämmitystä ei ole).

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 21.03.23 - klo:08:37
2. Nykysoftilla MEB auto lämmittävät, jos on pakkasta.
Itse laitan auton latautumaan 30-60 min ennen lähtöä. Tuolloin akku lämpiää latauksen voimasta sen verran ettei lämmitä enää ajossa. Sisätilan esilämmityksen laitan päällä 15-30 min ennen lähtöä. Tänä talvena olikin aika harvassa ne kerrat, kun Born alkoi lämmittämään akkua ajossa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pingu

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 21.03.23 - klo:01:09


Minun mielestä VAG ei nimenomaan ole onnistunut tämän 1. sukupolven sähköautojen kanssa. Markkinoille pääsi raakile, joskaan ei niin paha raakile kuin esim Toyotalla, mutta raakile kuitenkin. Siitä kielii kaikki nämä ongelmat softassa, auton vajaassa kantavuudessa, akun esilämmityksen puutteessa, muovisessa sisätilassa (joka Bornissa toki parempi), jne… puhumattakaan säästöistä, esim.  rumpujarrut. TM:n talvitestissä ne kuumenivat kitkaeromäessä ja jarrutuksissa, mitä levyjarrut eivät niin helposti tee. Rumpujarruista alettiin luopua 60 - luvulta lähtien ja syystä.


Alkuperäinen softa oli tosiaan raakile, mutta toisin kuin Toyota VW sanoi sen suoraan kun autoa julkaistiin. Siksi en edes harkinnut auton ostamista siinä vaiheessa

Itse pääsin Bornia koeajamaan, kun alla oli 3.0-alkuinen softa. Pelko oli kova kun softajuttuja oli lukenut netistä, mutta kyllä ongelmat on olleet aikalailla nollassa ensimmäisen 15000 kilometrin aikana. Joskus ruutu jää pimeäksi, jonka saa herätettyä painamalla ruudun päälle ja pois. Navi toimii niin kuin pitää, etälämmitys on toiminut sataprosenttisesti ja kulutus on samaa luokkaa kilpailijoiden kanssa. Pihistelijä tosiaan osaa ottaa autosta kaiken irti meihin tavallisiin tallaajiin verrattuna. Noihin lukemiin ei itsellä ole toivoakaan. Mutta maantiellä talviolosuhteissa lämppäri päällä pääsee koko perheen kanssa kyllä sinne 18-19 väliseen kulutukseen.

TM:n testeistä en osaa sanoa mitään. Nastoilla tulee ajettua ja en ole huomannut mitään eroa jarrutusmatkoihin tai auton käyttäytymiseen bensa-autoihin verrattuna.

Oikeastaan ainoa asia mitä autoon voisi kaivata, on se joka paikassa hehkutettu akun lämmittäminen talvella pikalaturille. Vähän tylsää aloittaa lataus 50-60 kw:n nopeuksilla, kun parempaankin olisi mahdollisuuksia. Mutta tämä hidastaa 400 km matkalla talviolosuhteissa reissua noin 10-15 min, ja sen kanssa on oppinut elämään. Ja seurattuani viimeiset puoli vuotta Teslan Model 3 ja Y-keskusteluja FB:ssä, niin tuo akun esilämmitys tuntuu aika pieneltä ongelmalta niiden ketjujen jatkuvaan remonttikeskusteluun verrattuna. Jos haluaa nähdä oman autonsa pienet softaongelmat (joita on melkein joka merkillä) paremmassa valossa, suosittelen liittymistä edellämainittuihin ketjuihin. Laatua pukkaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy