Cupra Born

Aloittaja Turbokiisseli, 07.01.22 - klo:10:31

« edellinen - seuraava »

Cubbe77

Lainaus käyttäjältä: VAG_Possu - 01.07.22 - klo:13:26
Kiva kuulla, että olet ollut tyytyväinen Cupraan ja että tuo DCC alusta kannatti raksia mukaan varusteista. Otitko alustan tuon isoimman Firestorm rengaspaketin kanssa? Jos näin, niin miten nuo mielestäni hieman turhan leveät renkaat toimivat Suomen uraisilla teillä?

Oma 58kw/h e-Boost impulse pitäisi saada alle näillä näkymin elokuussa, joten kaikki käyttökokemukset kiinnostaa.
215/50R19 on gummet ja näillä ei ainakaan vetele mihinkään, tuskin noilla leveimilläkään, mut vierintä vastus niis on jo ihan kulutus lupausten perusteella isompi. Harkitsin noita ku niiden kans olis saanu luistoneston kokonaan pois, jospa sen sais hetken päästä koodattua omastakin pois😏
Cupra Born e-boost 170kw/77kwh

VAG_Possu

Juuri luistoneston poistamisen takia päädyin noihin renkaisiin. Muuten 18” tai max 19” olisi omaan makuun sopiva koko tähän autoon. Aikanaan ID3:sta koeajaessani puuterilumisena pakkaspäivänä totesin kuitenkin, että jään lumisena talvena useasti kiinni kotikadulle tuolla vakio luistonestolla. Se kun tappaa lumella kaiken etenemisen. Muutenkin joskus talvella alkaa ”lapsettaa” ja tuollaista tasapainoisen tuntuista takavetoa on varmaan ihan hauska pyöritellä sopivassa paikassa  ;D
Porsche 911 (997 Carrera S)
Porsche 911 (964 Carrera 2)
Passat GTE -16
Cupra Born e-boost 58 kWh -22

Yaffa0

#92
Tuli käytyä koittamassa. Yli 40 tonnia on vaan tuosta VW:n ensimmäisen sukupolven takavetoisesta, sähkörumpujarruautosta ominaisuuksiinsa nähden liikaa. Kunnon hot hatchissä on punaiset Brembon jarrusatulat levyjen päällä edessä ja takana :) eikä ainakaan rumpujarruja :D. Ymmärrän, että VW on nähnyt levyjarrut takana recuperaation vuoksi tarpeettomiksi ja huoltovarmoiksi, mutta on ne vaan rumat ja tuntuu, että on menty ajassa taaksepäin, jos rumpuihin palataan. Sellaiset oli itsellä aikanaan ekoissa pikkuautoissa 90 luvun alussa.

Born ei valitettavasti ole suorituskykynsä puolesta yhtään enempää hot hatch kuin esim. Leon eHybrid (150 kW). Lisäksi se kulkee moottoritienopeuksissa huonommin, tavaratila on pienempi (ST malli) ja vetokyky on nolla tai vähän. Sisätilat ovat toki tiloiltaan hyvät. Mittaristo on onneton Seatin isoon ja monipuoliseen digimittaristoon verrattuna. Kaupunkiautoksi Born on varmaan hyvä, mutta siihen tarkoitukseen kovin kallis. Oikea hinta tarjotuille ominaisuuksille olisi 29 tonnia max.

Sori, jos pahoitan jonkun mielen tällä kommentilla, mutta tämä on oma mielipiteeni. Pääasia, että kukin on omaan hankintaansa tyytyväinen. Jään itse odottamaan seuraavan generaation sähköautoja 3-4 vuoden päästä (pidemmälle, levyjarruin, kevyemmin, kunnon vetokyvyllä ja etu- tai nelivedolla). Tämän hetken VAG:n sähköautot ei (Porsche Taycania lukuunottamatta) oikein sytytä.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Jasca

Itse olen samoilla linjoilla Yaffa0:n kanssa. On tullut ajettua sekä ID.3:sta että Bornia. Jälkimmäisen muotokieli sytyttää selvästi enemmän, mutta kokonaisuutena en löydä vastinetta nykyiselle hinnalle. Toki korvan takana on ajatus seurata markkinahintoja tulevan vuoden aikana, josko vaikka (Euroopasta) löytyisi vähän ajettuna kiinnostava yksilö. Toisaalta jos bensan hinnat putoavat alle 2 euron/litra, saa nykyinen Cupra Ateca jatkaa sotaratsuna - autoon olen hyvin tyytyväinen. Lähtökohtaisestikin ajatuksena on ollut odottaa täyssähkäreiden seuraava sukupolvea.
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

Turbokiisseli

Jarrut ovat kieltämättä ulkonäön osalta tärkeä täyksityiskohta, mutta tässä ehkä täytyy paatuneenkin bensalenkkarin oppia muuttamaan omia asenteitaan. Jarrut ovat ensisijaisesti toiminnallisesti tärkeät ja toissijaisesti visuaalisesti, ja sähköautoissa ei vaan tarvitse mekaanisia pyöräjarruja samalla tavalla kuin polttiksissa. Rummut ovat kuitenkin vähemmän rumat kuin umpiruosteiset levyt.

Bornin markkinointi ”hot hatchina” on harhaanjohtavaa, mutta sekin tuntuu olevan lähinnä alan lehdistön lanseeraama nimitys. Mikään raketti tuo ei o missään nimessä ole.

Siitä olen 100% eri mieltä, että takaveto olisi sähköautossa huono juttu vs. Etuveto. Neliveto on tietysti paras, mutta itse pidän vajaavetona takavetoa parempana. Pienempi kääntösäde ja ei vetelyä kiihdytyksissä kuten etuvedolla.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Cubbe77

Täältä voi yks vannoutunut bensalenkkari todeta että takapään soittovälinejarrut toimii hyvin, jarrutuntuma hyvä ainakin e-boost 170kw versiossa ja mitä ulkonäköön tulee niin eipä ne hirveesti tuolta aeromuotoiltujen vanteiden takaa näy😁. Suoritus kyvystä en osaa sanoa ku ei ole kokemusta ku tästä e-boost versiosta, mutta mitä ollu 5-6sek 0-100km/h bensapelejä niin ei tää häpee niille yhtään. Päin vastoin 0-50km/h on jopa ripeempi. Ja mitä jarruihin vielä tulee niin asentajan otan mieluusti omaan rassin noi rummut kun tehotkin piisaa ja ei tarvi niitä olla 1-2v välein olla herkistelemässä ja putsailemassa😆 mut makunsa kullakin. Ajettavuus on ainakin dcc-alustalla mahtavuutta mutkapätkillä. Pitää käyttää vartilla jos tulee saumaan niin saa dataa miten irtoaa viivalta😎
Cupra Born e-boost 170kw/77kwh

Pihistelijä

Oma Born maksoi 41 500 , lisävarusteineen ja toimituskuluineen. Valtio tuki hankintaa kahdella tonnilla. Väliraha 15 kk ja 31 tkm ajettuun PHEV Leoniin 8800 ,. Ei ole paha hinta minusta. Luovutus huomenna. Sitten tulee kommentteja.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

akfr

Mielestäni Bornin vertaaminen bensalla toimiviin hot hatcheihin on varsin turhaa, koska autot on tarkoitettu täysin eri ostajaryhmille.

Hot hatchit on tehty ihmisille, jotka haluavat nopean auton.
Cupra Born on tehty ihmisille, jotka haluavat nimenomaan sähköauton.

En myöskään ymmärrä puhetta Bornin laiskuudesta.
Suurelle enemmistölle 2,6s 0-50km/h ja 6,6s 0-100km/h on täysin riittävä.
Itsellä on harrasteautona 2003 BMW Z4 ja sekään ei pääse noihin lukemiin. Sen ratissa en kuitenkaan ole koskaan ajatellut, että onpa tylsä auto.

Siitä olen tosin samaa mieltä, että hinnat ovat kovat.
Pitää tosin muistaa, että kun E-Boost -mallit tulivat myyntiin helmi-maaliskuussa, hinnat olivat 4000, nykyistä halvemmat.
Niitä nostettiin huhtikuussa 2500, ja toukokuussa vielä 1500,.
Sama hintatauti vaivaa nyt vähän kaikki sähköautoja.
Ajossa: Cupra Born 77kWh E-Boost

miz

#98
Täytyy sanoa että tämä malli kiinnosteli ennen kevään hinnannousuja.
Nyt väliraha tulisi pompsahtamaan aika reippaaksi, vaikka nykyinen Leon plugari onkin pitänyt hinnat aika kivasti.

Lisäksi vakuutus ja verot maksaisi saman verran lisää kuin vuosittainen huolto.

Onko muuten tuossa e-boost tehossa joku tiukka rajoitus, tyyliin vähintään 70% akkua ja akun lämpö jossain haarukassa?

Edit: Löytyihän se cupran esitteestä kun vaan katsoi:
Availability of maximum power requires a specific high voltage battery temperature of between 23-50oC and a battery charge level greater than 55% to deliver around 170 kW for 58 kWh (62 kWh Gross) battery, and temperature of between 23-50oC and a battery charge level greater than 85% to deliver around 170 kW for 77 kWh (82 kWh Gross) Battery. Any deviations from the aforementioned parameters can lead to reduced power output and even
to the overboost not being available at all.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: miz - 06.07.22 - klo:20:12
Täytyy sanoa että tämä malli kiinnosteli ennen kevään hinnannousuja.
Minulla osui ajoitus aika nappiin. Sain Bornin vielä vanhalla hinnalla, mutta pääsin myymään Leonin nyt kesällä hyvään hintaan.

Lainaus käyttäjältä: miz - 06.07.22 - klo:20:12
Lisäksi vakuutus ja verot maksaisi saman verran lisää kuin vuosittainen huolto.
Bornin vakuutukset ovat tosiaan valitettavan kalliit. Kun Leonissa oli liikenne + laajin kasko 200 , omavastuulla 465 ,/v, on Bornissa 675 ,/v. Eli 210 , kalliimmat. Lisäksi verot ovat 70 , euroa kalliimmat. Ensi vuonna tulee vielä se noin 60 , korotus. Eli yhteensä reilut 300 ,/v lisäkuluja vakuutuksista ja veroista. Samoin renkaat ovat kalliimmat. Sähköautopiireissä nämä yleensä unohdetaan. Toisaalta ison akun ja nopean latauksen ansiosta pääsen hyödyntämään työpaikan ilmaista latausta paljon paremmin kuin PHEV Leonilla. Vuosittainen sähkälasku jää paljon pienemmäksi. Samoin putoaa bensakulut.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Born pärjäsi muuten erinomaisesti Euro NCAP törmäystestissä. Paljon paremmin kuin vaikka BMW i4.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Tuli tehtyä reissu Sulkavan Soutuun Bornilla. Tässä muutama vertailu edelliseen Leon PHEV:hin.

Parempaa
+ Hiljainen. Born on selvästi hiljaisempi kuin Leon. Tuulen suhinat ja rengasäänet eivät kuulu niin selvästi kuin Leonissa.
+ Taloudellinen. Siis Born on hämmästyttävän taloudellinen. Kulutus on 20% pienempi kuin Leon sähköajossa.
+ Ei vaihteistoa. Ei tarvitse kärsiä DSG-laatikosta. Bornin veto alkaa heti eikä vaihteet vaihdu.
+ Takaveto. Ei vetele kiihdytyksissä ja kääntösäde pieni. Todella ilo ajaa.
+ Loistavat penkit
+ Oli Leonkin ihan hyvä ajaa, mutta Born on parempi.
+ Lisäksi kaikki sähköauton hyvät puolet, kuten nopea AC-lataus ja iso akku.

Huonompaa
- Ei ole farmarikoria

Ei kaduta vaihto Leonista.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Kävin kaupungilla tänään. Takaveto ja pieni kääntösäde tekee Borninta tosi näppärän. Moottoritien J-muotosessa rampissa on mukava kiihdyttää, kun auto ei vetele yhtään. Iso peukku takavedolle.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Cubbe77

Löytyykö muuten 150kw versiosta  esc sport asetus? 5500km keskikulutus muuten tasan 17kwh/100km ja olikohan keskinopeus 68km/h sisältää myös hiukan iloittelua😎
Cupra Born e-boost 170kw/77kwh

V60

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 06.07.22 - klo:21:41
Born pärjäsi muuten erinomaisesti Euro NCAP törmäystestissä. Paljon paremmin kuin vaikka BMW i4.
Niin no, mikä mahtaa olla lopputulos, jos nuo autot ajavat nokkakolarin 80 km nopeudella. Tais bemarissa olla puutteita ajoavustimissa testiä silmälläpitäen.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Cubbe77 - 09.07.22 - klo:21:41
Löytyykö muuten 150kw versiosta  esc sport asetus? 5500km keskikulutus muuten tasan 17kwh/100km ja olikohan keskinopeus 68km/h sisältää myös hiukan iloittelua😎
Löytyy asetus. Pitää odottaa talvea jotta näkee miten se toimii. Minulla takana vasta 800 km. Keskikulutus hieman alle 13 kWh/100 km.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Born on yllättävän pihi peli. Kulutus on nyt laskenut alle 12 kWh/100 km jokapäiväisessä ajossa. Yhdellä latauksella pääsee 500 km. Yhä hieman regeneroi liikaa automaattisesti, mutta näyttää pikkuhiljaa mukautuvan ajotyyliini.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Cubbe77

Millä keskinopeudella on tuo kulutus?
Ite päässy 65km työ matkan cruisea käyttäen ja gps-nopeuksilla 15kwh/100km (keskinopeus a-tietokoneen mukaan 88km/h) kyllä nämä jo tesloille laittaa komeasti hanttiin kulutuksissa😁
Cupra Born e-boost 170kw/77kwh

Cubbe77

5250km kulutus 66kmh keskinopeudella nyt 16.9kwh/100km
Cupra Born e-boost 170kw/77kwh

Turbokiisseli

12kWh kuulostaa utopialta ellei aja koko ajan ihannenopeutta, joka lie jossain 60kmh tienoilla. Rajoitusten mukaan mulla vie kesällä ~16 maantiellä ja motarilla ~21. Kumit 215/50R19
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 12.07.22 - klo:18:30
12kWh kuulostaa utopialta ellei aja koko ajan ihannenopeutta, joka lie jossain 60kmh tienoilla.
Sekalaista maantievoittoista ajoa rajoitusten ja muun liikenteen mukaan, 40-100 km/h. Keskinopeus 60 km/h. Born on pihi peli.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ffields

Taitaa Pihistelijän nimimerkki pitää paikkansa... Mutta joo, hyvä tietää että näillä pääsee (tulee pääsemään, kunhan kippo saapuu...) alle normikulutusten hyvissä olosuhteissa.

Oman valmistuminen menee kesälomien jälkeen, ja sen verran olen saksan foorumeita seurannut että mallivuotta 23 aletaan valmistamaan saksan kesälomien jälkeen eli elokuun loppupuolella. Onko kukaan perehtynyt asiaan enemmin, onko mitään tietoa tuleeko mallivuosivaihdoksessa mitään muutoksia? Käsittääkseni elektroniikkapuolella sen verran että 360 kameroiden ja travel assistant härpäkkeiden sirupula ei pitäisi vaikuttaa tuon jälkeen. Ja jostain luin että keskinäytön alla olevat liukusäätimet tulisivat valaistuiksi. Onko kellään parempaa/enempää tietoa asiasta?

Farao

Kannattaa muistaa, että jos Pihistelijä ajaa samalla tavalla kuin plugarilla, niin siinä ei radiot ole päällä, ilmastointi ei ole päällä jne. Eli ajotyyli ja mukavuus on hieman eri luokkaa.

Cubbe77

Tänään testasin tuota nopeuden vaikutusta ja sillä on iso vaikutus, 80km/h köröttelyllä 14.5kwh/h. Sama pätkä 100km/h nopeudella 17kwh/100km. Ja tosiaan tuo kylmäkone syö virtaa roimasti eli niin ku farao totesi niin mukavuudesta yleensä joutuu maksaan😁
Cupra Born e-boost 170kw/77kwh

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Farao - 13.07.22 - klo:11:25
Kannattaa muistaa, että jos Pihistelijä ajaa samalla tavalla kuin plugarilla, niin siinä ei radiot ole päällä, ilmastointi ei ole päällä jne.
Radio on aina päällä ja ilmastointi tarvittaessa. Näillä keleillä riittää pelkkä puhallus (eli AC pois).
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ffields

Jep, minustakin on joskus työmatka-ajossa mukava testata ja kilpailla itseään vastaan siitä, että miten alas saa keskikulutuksen näyttämään ajaen nopeusrajoitusten mukaan. Mutta se että ottaisin automaatti-ilmastoinnin pois päältä pilvisellä kelillä, ei tule tapahtumaan. Seuraavaksihan voi laittaa vaikka renkaisiin 4 baaria painetta että rullaa...

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: ffields - 15.07.22 - klo:09:49
Mutta se että ottaisin automaatti-ilmastoinnin pois päältä pilvisellä kelillä, ei tule tapahtumaan. Seuraavaksihan voi laittaa vaikka renkaisiin 4 baaria painetta että rullaa...

Alle 15kWh mennyt edellisen kymppitonnin. Ja ilmastointi aina päällä, eikä pihistelyä.

Cubbe77

Lainaus käyttäjältä: gaasutin - 15.07.22 - klo:15:23
Alle 15kWh mennyt edellisen kymppitonnin. Ja ilmastointi aina päällä, eikä pihistelyä.
Ja keskinopeuden ollessa ???
Cupra Born e-boost 170kw/77kwh

LaHo

Lainaus käyttäjältä: Cubbe77 - 15.07.22 - klo:20:48
Ja keskinopeuden ollessa ???
Mielestäni keskinopeus kertoo jotain vain jos on suuri. Eli esim. 100kmh/h kertoo, että on ajettu lujaa.
Toisaalta 50kmh/h ei kerro mitään, voi olla kärjistetysti tasaista 50km/h kaksi tuntia tai tunti 95km/h ja tunti 5km/h.

Cubbe77

Lainaus käyttäjältä: LaHo - 16.07.22 - klo:13:52
Mielestäni keskinopeus kertoo jotain vain jos on suuri. Eli esim. 100kmh/h kertoo, että on ajettu lujaa.
Toisaalta 50kmh/h ei kerro mitään, voi olla kärjistetysti tasaista 50km/h kaksi tuntia tai tunti 95km/h ja tunti 5km/h.
Niin kuin itse tuossa totesit, kertoo millaista ajo ollut🤓 kulutukseen vaikuttava tekijä isommissa määrin ja sehän laskee keskinopeuden koko tripin ajalle, ja kertoo näin onko ajo ollut maantieajoa vai kyläpyöritystä.
Cupra Born e-boost 170kw/77kwh

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy