Cupra Born

Aloittaja Turbokiisseli, 07.01.22 - klo:10:31

« edellinen - seuraava »

ttkanen

Puolison Cupra Born saatiin perjantaina, ja ensi kokemukset vahvasti positiivisen puolella. Pari kysymystä tullut mieleen, johon en heti löytänyt vastausta:

1. Voiko molemmilla kuskeilla olla omissa puhelimissaan My Cupra App? Vaatiko oman profiilin luomisen
2. Onko sähköisissä istuimissa kenties profiiliin liitetty "asentomuisti", vai ei minkäälaista muistia?
3. Toimiiko esilämmitys teillä miten Appin kautta. Useimmiten se on saatu käyntiin, mutta app vaan jää junnaamaan "synkronoidaan" tms, eikä oikein mistään näe, että lähtikö esilämmitys käyntiin vai ei.

tsihman

Lainaus käyttäjältä: ttkanen - 14.03.22 - klo:10:20
Puolison Cupra Born saatiin perjantaina, ja ensi kokemukset vahvasti positiivisen puolella. Pari kysymystä tullut mieleen, johon en heti löytänyt vastausta:

1. Voiko molemmilla kuskeilla olla omissa puhelimissaan My Cupra App? Vaatiko oman profiilin luomisen
2. Onko sähköisissä istuimissa kenties profiiliin liitetty "asentomuisti", vai ei minkäälaista muistia?
3. Toimiiko esilämmitys teillä miten Appin kautta. Useimmiten se on saatu käyntiin, mutta app vaan jää junnaamaan "synkronoidaan" tms, eikä oikein mistään näe, että lähtikö esilämmitys käyntiin vai ei.

Uskoisin että Bornin toiminnot ovat aikalailla samanlaiset kuin ID.3:ssa Joten kerron kokemuksia ID:n toiminnoista

1: Ei vaadi, Käsittääkseni voi luoda kahta profiilia samaan autoon, Yhdet tunnukset ja molemmat käyttäjät käyttää"samaa" profiilia, Näin molemmat saavat apin toiminnot käyttöön.

2. Ei ole, Huhuttu on että jossain vaiheessa tulisi päivitys jolloin profiilien luonti eri kuljettajille olisi mahdollista. Tunnistaisi avaimesta käyttäjän. Tällä päivitys vauhdilla voi hetki mennä. Jotta istuimen säädöt saa muistiin tulisi penkin sivussa olla painikkeet jossa numerot.

3. Meillä toimii juurikin noin. Yleensä esilämmitys on mennyt päälle ja appi on jonkin ajan kuluttua päivittynyt ja näyttää esilämmityksen ajankulun yms.



Turbokiisseli

Joo, komppaan edellista. Kohta 1 kiinnostaa itseäkin, mutta sähköpenkeissä ei tunnu olevan esim. avaimeen sidottua muistia. My Cupra toimii aika hitaasti. Välillä OK ja välillä näyttää vain "auto zzz" -symbolia vaikka käsky onkin sitten mennyt perille. Ajastus toimii OK.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Pihistelijä

Tesla Björn testaa parhaillaan Bornia. Hän on julkaissut jo pari videota. Born näyttää olevan aika taloudellinen. Vaikuttaa lupaavalta.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ttkanen

Vielä kysymys esi-ilmastoinnista. Jos sen laittaa appista päälle, ajaa autolla lyhyen matkan ja pysäköi, tuntuu että esi-ilmastointi jää päälle vaikka auton ”sammuttaa”. Koska appi on mitä on, niin kiinnostaa että miten sen esi-ilmastoinnin saa sammutettua auton näytön kautta?

Vastarakki

ID:ssä ei saa mitenkään. Olispa Born edellä!

Daatta

Kyllä se ilmastointi aikanaan sammu, en ole tuosta suurta ongelmaa osannut tehdä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

qurpo

Lainaus käyttäjältä: ttkanen - 16.03.22 - klo:20:41
Vielä kysymys esi-ilmastoinnista. Jos sen laittaa appista päälle, ajaa autolla lyhyen matkan ja pysäköi, tuntuu että esi-ilmastointi jää päälle vaikka auton ”sammuttaa”. Koska appi on mitä on, niin kiinnostaa että miten sen esi-ilmastoinnin saa sammutettua auton näytön kautta?

Appin kautta ilmastointi asetetaan aina 30 minuutiksi. Eli jos esilämmitys on vielä päällä kun ajon lopettaa niin se on aina korkeintaan tuon 30 minuuttia päällä. Sen kuitenkin saa Bornin näytön kautta pois ainakin kokemukseni mukaan. Kun auto sammuu niin infotainment näyttöön tulee tavallinen ”Nähdään!”jne. -asetelma. Oikealla puolella ruutua on ON/OFF kytkin missä lukee ”Ilmastointi nyt” (tai Ilmastointi heti, en muista tarkkaan). Sen kytket pois päältä niin pitäisi esilämmityksenkin loppua ilman, että erikseen lopettaa sovelluksesta. Jos esilämmitystä ei oltu laitettu niin mielestäni tämä vaihtoehto on valmiiksi OFF asennossa.

Kokeillaa! En ole täysin varma tästä, kerran vain olen saanut mahdollisuuden testata.
Cupra Born 58kwh -22

revertti

Tuli bornia käytyä koeajamassa ja muuten tykkäsin mutta tuo luistonesto toppaa kyllä kaiken ilon talvikelissä. Asiaa tuossa selvittelin ja ilmeisesti jos ottaa lisävarusteena 20" firestrom vanteet sekä leveämmät renkaat niin tulee mahdollisuus kytkeä luistonesto kokonaan pois. Tajusinkohan oikein ja mikä idea tuossa oikein on?

qurpo

Lainaus käyttäjältä: revertti - 20.03.22 - klo:10:45
Tuli bornia käytyä koeajamassa ja muuten tykkäsin mutta tuo luistonesto toppaa kyllä kaiken ilon talvikelissä. Asiaa tuossa selvittelin ja ilmeisesti jos ottaa lisävarusteena 20" firestrom vanteet sekä leveämmät renkaat niin tulee mahdollisuus kytkeä luistonesto kokonaan pois. Tajusinkohan oikein ja mikä idea tuossa oikein on?

Käsittääkseni pitäisi valita siis e-Boost paketti. Mielestäni silloinkaan ei saa luistonestoa 100% pois päältä. Joku on sen ID3:ssa saanut pois repimällä fuseja irti.

Lainaus käyttäjältä: qurpo - 19.03.22 - klo:16:09
Appin kautta ilmastointi asetetaan aina 30 minuutiksi. Eli jos esilämmitys on vielä päällä kun ajon lopettaa niin se on aina korkeintaan tuon 30 minuuttia päällä. Sen kuitenkin saa Bornin näytön kautta pois ainakin kokemukseni mukaan. Kun auto sammuu niin infotainment näyttöön tulee tavallinen ”Nähdään!”jne. -asetelma. Oikealla puolella ruutua on ON/OFF kytkin missä lukee ”Ilmastointi nyt” (tai Ilmastointi heti, en muista tarkkaan). Sen kytket pois päältä niin pitäisi esilämmityksenkin loppua ilman, että erikseen lopettaa sovelluksesta. Jos esilämmitystä ei oltu laitettu niin mielestäni tämä vaihtoehto on valmiiksi OFF asennossa.

Kokeillaa! En ole täysin varma tästä, kerran vain olen saanut mahdollisuuden testata.

Vastaan vielä itselleni:
jos esi-ilmastointi on vielä päällä, kun sammutat auton:
1. Jos Ilmastointi Heti on päällä, kytke se pois - valmis
2. Jos Ilmastointi Heti ei ole päällä, kytke se päälle ja pois päältä - valmis

Näin sain My Cupra Appista ilmastoinninkin pois päältä ilman, että joutui hidasta sovellusta käyttämään.
Cupra Born 58kwh -22

Turbokiisseli

Yksi asia, joka Bornissa nyt oikeasti nyppii ovat tuuliasin pesurin suuttimet! Leveä viuhka on ihan kiva, mutta painetta on kuin eturauhasvaivaisen miehen suihkussa ja suihku tulee vain lasin alareunaan eli yläreunaan jää aina rantuja. Ilmeisesti samat suuttimet ovat ID3:ssa ja äkkiä katsottuna noita ei voi säätää. Kokemuksia?
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 14.04.22 - klo:09:40
Ilmeisesti samat suuttimet ovat ID3:ssa ja äkkiä katsottuna noita ei voi säätää. Kokemuksia?

Olen tuollaiset viuhkasuuttimet vaihtanut edellisiin Cupriin, eli kyllä ne paljon paremmat on kuin kahteen suuntaan ruikkivat. Muistaakseni suuttimen rungossa on kuusiokolo-ruuvi josta sitä saa säädettyä ylös-alas.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Turbokiisseli

Kyllähän siellä tosiaan säätöruuvi on suuttimen vieressä tuulilasin puolella. 2mm kuusiokololla sai kätevästi säädettyä ja nyt on ruiskut kohdallaan!
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Pihistelijä

Bornien hinnat ovat nousseet 2000 eurolla kautta linjan.
https://www.cupraofficial.fi/cars/cupra-range/born/Prices.html
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

MK1/MK8

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 23.04.22 - klo:07:08
Bornien hinnat ovat nousseet 2000 eurolla kautta linjan.
https://www.cupraofficial.fi/cars/cupra-range/born/Prices.html

Alkaa olla valtion hankintuen raja  monella merkillä vastassa.
-VW Golf GTE vm-21
-VW Golf 1,1 L vm-74
-VW 1303S vm-73

miguels

Eipä tullut Born-kauppoja. Aivan käsittämättömän huono hyvitys omasta autosta, sekä suoralla kaupalla ei saa senttiäkään alennusta. Vantaan K-Auto kyseessä.
Auto kyllä tuntui varsin kivalta, ei siinä mitään. Ja näyttääkin ihan mainiolta.

akfr

Lainaus käyttäjältä: miguels - 24.04.22 - klo:18:23
Eipä tullut Born-kauppoja. Aivan käsittämättömän huono hyvitys omasta autosta, sekä suoralla kaupalla ei saa senttiäkään alennusta. Vantaan K-Auto kyseessä.
Auto kyllä tuntui varsin kivalta, ei siinä mitään. Ja näyttääkin ihan mainiolta.

Itse pyysin ensimmäisen tarjouksen juuri Vantaan K-Autosta.
Ei oltu edes lähellä sellaista hyvityshintaa, jolla olisin kaupat tehnyt.
Seuraava tarjouspyyntö lähti Lohjan Autotaloon, joka lupasi nykyisestä autosta 5500, paremman hyvityksen.

Että ei muuta kun tarjouspyyntöjä muualle.
Ajossa: Cupra Born 77kWh E-Boost

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: miguels - 24.04.22 - klo:18:23
Aivan käsittämättömän huono hyvitys omasta autosta, sekä suoralla kaupalla ei saa senttiäkään alennusta.
Joo, Bornista ei saa suoralla kaupalla "käteisalennusta". Kun pyysin ensimmäisen tarjouksen, pyysin sekä vaihtoautolla että ilman. Ihmettelin kun ilman vaihtoautoa tarjouksessa oli ovh-hinnalla - ilman mitään alennusta. Pyysin sitten toisesta liikkeesta ja aivan sama hinta. Kolmannessakin oli sama. Tuntui ihan kartellihinnoittelulta. Kaikki puhuivat, että Bornia myydään uudella tavalla siten että myyjä on maahantuoja ja kauppa saa vain jonkun pienen provikan. Nyt pääsee tinkimään vain vaihtoauton hyvityshinnasta. Sitäkään ei enää kutsuta hyvityshinnaksi vaan kauppa sitoutuu ostamaan sen jollain hinnalla.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

miguels

RS Fabiassa oli aikoinaan sama tilanne. On muka nettohinnoteltu auto josta ei saa alennuksia. Muiden merkkien myyjät naureskeli asialle ettei muka pidä paikkansa...

Tosiaan tuo hinnankorotus tuli nyt ja Lohja ei kerennyt antamaan mulle tarjousta ajoissa. Eli takaisin lähtöruutuun  ;D.

Juke

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 25.04.22 - klo:07:51
Kaikki puhuivat, että Bornia myydään uudella tavalla siten että myyjä on maahantuoja ja kauppa saa vain jonkun pienen provikan. Nyt pääsee tinkimään vain vaihtoauton hyvityshinnasta. Sitäkään ei enää kutsuta hyvityshinnaksi vaan kauppa sitoutuu ostamaan sen jollain hinnalla.
Juuri näin, myyjä on maahantuoja ja autoliike saa myynnistä, luovutuksesta jne. toimista provision. Vaihtoauton ostaa autoliike, joten vaihdokista saatava hyvitys vaihtelee.

Ulkoisesti Born on paremmin näköinen kuin ID.3 ja sama myös sisustan osalta. Ulkoisesti auton kapeus/korkeus -suhde ei ole aivan kohdallaan, mutta muutoin tykkään. Tilat ei vain sovi omaan käyttöön, vaikka tarjouksen viime viikolla pyysinkin.

ffields

Onko jo saapunut autoja beats audiolla? Oma tilattu niillä, mutta en löydä oikein mistään arvosteluja tai tietoa millainen oikeasti on. Nykyisessä octaviassa on perussoittimeen ympätty match 7UP + subbari kontin pohjan kotelossa. Ilmeisesti ei näytä olevan tietoa, pystyykö tuota beats audiota tarvittaessa päivittämään samantyylisellä reseptillä? Tai että onko edes tarvetta päivittää?

akfr

Ja taas on hintoja nostettu.

Alle kaksi kuukautta tilaamisen jälkeen 77kWh e-boostin listahinta on noussut jo 4000,.
45 000, on mielestäni ihan hyvä hinta, mutta 49 000, on jo aika suolainen. Tuota ei paljon varustella jos halutaan pysyä hankintatuen alapuolella.

77kWh Impulsen listahinta on jo 52 000,.
Ajossa: Cupra Born 77kWh E-Boost

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 25.04.22 - klo:07:51
Joo, Bornista ei saa suoralla kaupalla "käteisalennusta". Kun pyysin ensimmäisen tarjouksen, pyysin sekä vaihtoautolla että ilman. Ihmettelin kun ilman vaihtoautoa tarjouksessa oli ovh-hinnalla - ilman mitään alennusta. Pyysin sitten toisesta liikkeesta ja aivan sama hinta. Kolmannessakin oli sama. Tuntui ihan kartellihinnoittelulta. Kaikki puhuivat, että Bornia myydään uudella tavalla siten että myyjä on maahantuoja ja kauppa saa vain jonkun pienen provikan.

Näinhän se on. Käytännössä ei ole siis mitään iloa asioida liikkeessä. Tuo pelivaran poistaminen menee volkkarin laariin, josta saa alennusta. Lisäksi myyjän voitto on poistettu ja siirretty maahantuojalle. Eihän tuo juuri ostohaluja herätä, sama on toki mach-e:n ja polestarin kanssa tilanne. Toki se pitää itse tilata netistä. Kokonaisuutena homma ei ole kuluttajalle eikä jälleenmyyjälle hyvä. Ainoa joka hyötyy on maahantuoja..

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: akfr - 24.05.22 - klo:14:29
Ja taas on hintoja nostettu.
Aika paljon ovat hinnat nousseet siitä kun tilasin omani. 58 kWh perusversiokin on noussut 3600 ,. Itseäni ei tietenkään harmita. Born tulee vanhalla hinnalla ja Leonin sai myytyä nykyisellä hintatasolla.

Toissapäivänä näin ensimmäistä kertaa Bornin livenä. Onhan hyvän näköinen auto. Minulle tulee ihan 18-tuumaiset perusvanteet. Näyttivät  livenä paljon paremmilta kuin kuvassa. Kuukauden päivät pitää vielä odottaa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Turbokiisseli

My Cupra -appi oli näköjään päivittynyt ja tullee saamaan lisää funktionaalisuutta. On silti edelleen tuskaisen hidas. Samoin auton ohjelmistoversio odottaa edelleen päivitystä. Mulla auto valmistunut Helmikuussa ja ei ole tullut yhtään päivitystä. Ei edes karttoihin.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Daatta

ID-maailmassa appi tukee jo uusia ominaisuuksia, mutta auto 2.3 softalla ei. Mites se Cuprassa nyt menee, pitäisikö päivitykset tulla OTA:na normaalisti? Lehdistön testeissa on annettu ymmärtää, että OTA ei ole mahdollista vaan kaikki päivitykset ajettaisiin huollossa. Mikä kuulostaa ihan järjettömältä.

ID.3:een ei ole tullut suurempaa päivitystä sitten 2.3:n. Karttadata on kuulemma päivittynyt. Seuraavaksi odotellaan kutsua merkkiliikeen 2.4 päivitykseen ja sitten tulee OTA:na 3.0. Over the Air siis, jos termi ei ole tuttu. Veikkaan että vuoden/takuun loppuun mennessä on autossa 3.0  ;D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Cubbe77

Perjantaina hain omani( kaupat tehty 21.3) e-boost 77kwh akul siinä on jo 3.0 käyttis ja on tullu ota päivityksiä jo siihen, tänään asenti lopulta onnistuneesti digitaalisen käyttöohjeen.
Cupra Born e-boost 170kw/77kwh

Cubbe77

5tkm tullut mittariin kuukaudessa ja eipä taida olla paluuta polttiksen rattiin, jos ei nyt mitää mullistavaa ilmene. Yksi 940km päiväretki taka ja sille lähdin 68%soc välillä kaks töpseli stoppia @45min ja 30min,100kw pömpeli(abc) oli kyseessä ja nätisti otti 92kw poweria akkuun. Vahva suositus dcc-alustalle. Kotona lataus tapahtuu Nordick plugin togo 11kw matkalaturilla ja on muuten hinta/laatu kohillaa, ei ylimääräisiä himmeleitä laturissa ja my cupra appin kautta voi kikkailla ajastuksia jos näille tarvetta. Mitä tulee infotaimentin lagaamiseen niin joko ne on tähän 3.0 viiveitä korjannu tai sit käyttäjä on vaan sopivan hidas ku en oo itse tuota kokenut häiritsevän hitaaksi😁
Cupra Born e-boost 170kw/77kwh

VAG_Possu

Kiva kuulla, että olet ollut tyytyväinen Cupraan ja että tuo DCC alusta kannatti raksia mukaan varusteista. Otitko alustan tuon isoimman Firestorm rengaspaketin kanssa? Jos näin, niin miten nuo mielestäni hieman turhan leveät renkaat toimivat Suomen uraisilla teillä?

Oma 58kw/h e-Boost impulse pitäisi saada alle näillä näkymin elokuussa, joten kaikki käyttökokemukset kiinnostaa.
Porsche 911 (997 Carrera S)
Porsche 911 (964 Carrera 2)
Passat GTE -16
Cupra Born e-boost 58 kWh -22

Daatta

Katseltiin eilen Lidlin laturissa Porsche Taycan "farkkua", rengastus oli suorastaan maltillinen 20". ID.3:ssa on 18" rengastus johon olen kovin tyytyväinen. Mut kukin toki laittaa sellaiset renkaat kuin itse tykkää.  :)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy