Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Pihistelijä

#1
ID.3 / Vs: VW ID.3
07.10.23 - klo:13:35
Lainaus käyttäjältä: f080421 - 07.10.23 - klo:13:01
En tiedä mihin viittaat tuolla. Bornista esim. puuttuu näyttöpaneelin alareunasta ne erilliset pikanäppäimet eri toimintoihin kuten ilmastointi ja ajotila. Bornin käyttöliittymässä on paljon muitakin käytettävyyskukkasia ja bugeja mitä ID.3:ssa ei ole, vaikka softaversio pohjalla onkin "sama". Puhelinsovellus on karsitumpi ja yhteyden kanssa on jatkuvia ongelmia. Peruutuskamerakin on täysin paljaana vaikka ID.3:ssa se on VW-logon takana suojassa kuralta. Mitä parempaa Bornissa siis on ulkonäön lisäksi? Kyllä, myönnän Bornin näyttävän todella hyvältä myös ID.3:n faceliftiin verrattuna. Mitään muuta parempaa siinä ei ole vaan päin vastoin.
- Ilmastoinnin pikanäppäin on ruudun ylälaidassa. On aina näkyvissä.
- Ajotilalle ei ole pikanäpäintä, mutta ajan aina Comfortilla. Sillä kulkee hyvin ja kuluttaa vähiten. On oletukseana päällä, kun lähtee ajoon.
- Minulla ei ole ollut mitään ongelmia Bornin puhelinsovelluksen kanssa. 15 kuukauden aikana on ollut vain muutama katkos sunnuntaisin (todennäköisesti palvelimien päivityksien takia).
- Bornissa on vakiona 5 v/100 tkm takuu. Siihen saa vielä 300 eurolla 5 v/150 tkm jatkoturvan.
#2
Born / Vs: Cupra Born
30.09.23 - klo:08:25
Lainaus käyttäjältä: VAG_Possu - 29.09.23 - klo:22:52
Born tarvitsisi ehdottamasti ID7:n ja Q4 etronin taka-akselilta tutun 210 kW moottorin ja 170 kW lataustehon.
Lisäksi se on taloudellisempi. Isomman ja raskaamman Tavascanin 210 kW 77 kW takavedon WLTP-kulutus on sama kuin 150 kW Bornin kulutus. Voisi olettaa, että uudella 210 kW moottorilla kulutus olisi 14.x kWh/100 km. 77 kWh WLTP-range olisi 600 km ja omassa ajossa sillä pääsisi kesällä 750 km.
#3
ID.3 / Vs: VW ID.3
28.09.23 - klo:18:27
Lainaus käyttäjältä: Antore - 27.09.23 - klo:20:02
Onhan se nyt ihan fakta, että konsernin pikkusähköt ovat aivan törkeän hintaisia.
Cupra Born 58 kWh 37 tâ,¬. Ei ole minusta törkeän hintainen.
#4
Born / Vs: Cupra Born
22.09.23 - klo:05:07
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 21.09.23 - klo:08:45
Tai no, ID:ssä on toiminut etäyhteydet suhteellisen hyvin, jos Bornissa ei pelitä niin kaipa pannut on edelleen Iberian Telecomilla.
Minulla on pelannut Bornin iPhone appi todella hyvin. Lasketaan yhden käden somilla kerrat, kun ei ole saanut yhteyttä autoon 14 kuukausen aikana. Moneen kuukauteen ei ole ollut yhtään katkosta.
#5
Born / Vs: Cupra Born
06.09.23 - klo:08:06
Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 05.09.23 - klo:20:17
Pihistelijällä taitaa tulla hyytävä arvonalennus!
Maksoin Bornista lisävarusteineen ja toimituskuluineen 41 500 â,¬. Nyt K-autossa on vielä yksi samalainen karvalakkimalli hintaan 38 180 â,¬.
https://www.k-auto.fi/auto/cupra-born-2023-sahko-4623309/

Eli hinta olisi laskenut 3300 â,¬ siitä mitä maksoin. Vaikuttaa toki aronalennukseen ja jos nyt vaihtaisi arvonalennus olisi luokkaa 10 000 â,¬. Tosin olen tykästynyt Borniin ja ajan sillä vielä useamman vuoden joten laskennallinen arvonalennus ei hetkauta. Katsotaan neljän vuoden päästä miksi se lopulta jää.
#6
Muut merkit / Vs: Tesla
28.08.23 - klo:10:59
Unohtui vielä sanoa, että Bornin penkit ovat selvästi paremmat. Todella mahtavat penkit ihan vakiona.
#7
Muut merkit / Vs: Tesla
28.08.23 - klo:10:36
Lainaus käyttäjältä: Sped - 27.08.23 - klo:10:45
Siinä kohtaa, kun Born ja M3 LR maksaa lähes saman verran, ja joku päättää ostaa bornin (muista kun pakotetuista syistä), saa ihan tosissaan vihata Teslaa.
Itse olen ajanut tänä kesänä aika paljon Model Y LR:llä. Model 3:lla muutaman kerran. Seuraavissa Born on parempi:
- Pieni kääntösäde. Born on todella ketterä pyöritellä. Model Y on kuin tankki. Hirveän kankea kääntymään.
- Born rullaa kun kaasun nostaa. Testa ei rullaa, vaan regeneroi heti voimakkaasti. Ajaminen on töksähtelevää. Jalkaa pitää pitää kaasulla kokoajan. Taajama/kaupunkiajoa on rasittavaa. Kulutuskin nousee turhan regeneroinnin takia.
- Born kuluttaa vähemmän. Model 3 menee moottoritienopeuksissa vähemmällä, mutta maantiellä ja kaupungissa Born on taloudellisempi.
- Born on parempi ajaa. On ilo hypäta sen rattiin Model Y:n jälkeen.
- Bornin navigointi puhuu selvää suomea ja ääntää kadunnimet oikein. Teslan softa on yliarvostettu.
#8
Volkswagen / Vs: ID.7
25.08.23 - klo:10:38
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 24.08.23 - klo:21:13
Saisivat laittaa ID.3:een tai Cupra Pornoon nelivedon 77kwh akun kaveriksi niin varmaan pistäisin sellaisen tilaukseen seuraavaksi työsuhdeautoksi. ID.3 tilat riittää itselle ainakin ihan kivasti.
Minulle riittäisi Borniin 77 kWh akku ja takaveto tuolla uudella 210 kW moottorilla. Kulutus laskisi nykyisestä. Takavedon myötä säilyisi Bornin pieni kääntösäde ja ketteryys. Suorituskykykin olisi riittävä 210 kW teholla.
#9
Born / Vs: Cupra Born
02.08.23 - klo:14:30
Minulla takana 13 kk ja 45 tkm. Keskikulutus on 12,3 kWh/100 km. Autossa on 3.0 softa, joka on pelannut kuin junan vessa. Auto on muutenkin pelannut hyvin. Erinomainen auto.
#10
Kodiaq (16-) / Vs: Skoda Kodiaq 2024 PHEV
29.06.23 - klo:10:36
Samat sanat. Kannattaa ladata. Auto kulkee silloin paremmin.
#11
ID.3 / Vs: VW ID.3
23.06.23 - klo:07:03
Lainaus käyttäjältä: mikkoan - 22.06.23 - klo:14:40
Mulla puhkesi Turanza kesämökillä soratiellä ajon jälkeen.
Minulla on puhjennut jo kaksi rengasta vuoden sisällä. Molemmat kerrat juuri soratiellä. Eivät kestä soralla ajoa. Todella heikot renkaat.
#12
Born / Vs: Cupra Born
19.06.23 - klo:23:18
Menee Born kohtuullisella kulutuksella kaupungissa näillä keleillä.

#13
Lainaus käyttäjältä: heller - 06.06.23 - klo:10:53
Se on kieltämättä ikävää, ettei sitä tehoa oikein tiehen saa. Launch control on melko hyödytön.
Etuvedon haittoja. Nykyisessä Bornissa on saman verran tehoa kuin edellisessä PHEV Leonissa ja Bornissa kaikki 150 kW saa ongelmitta tiehen. Saisi varmasti 100 kW enemmänkin. Takaveto on vain niin yliveto.
#14
Lainaus käyttäjältä: kölli - 16.05.23 - klo:13:10
Ei minuakaan sinällään merkin vaihto haittaa, vaan se, että en haluaisi maksaa +10te "kromiheebeleistä", jotka eivät oikeasti paranna autoa millään tavalla (paitsi ehkä ulkonäöllisesti).
Eihän Bornissa ole 10 tâ,¬ lisähintaa. On saman hintainen kuin VW ID.3. Itse maksoin lisävarusteineen ja toimituskuluineen 41 500 â,¬. Vaikka se olisi tullut Seat Bornina, ei olisi ollut 10 tâ,¬ edullisempi.
#15
Lainaus käyttäjältä: kölli - 16.05.23 - klo:12:43
Mk3 Leon oli muuten jonain vuonna katsastustilastojen kärjessä, oliko jopa vähävikaisin lajissaan?
Minulla oli kaksi Leonia: Mk3 1.0 TSI ja Mk4 1.4 PHEV. Molemmat olivat vähävikaisia. 1.0 TSI:ssä ei ollut vian vikaa neljän vuoden ja 80 tkm matkalla. 1.4 PHEV:ssä vaihdettiin takavalonauha. Sisään oli mennyt kosteutta. Toistaiseksi Cupra on jatkanut Seattien vähävikaisutta. Takana 35 000 huoletonta (ja edullista) kilsaa. Itseäni ei haittaa vaikka Seat merkkinä korvautuu Cupralla. Sehän on vain eri nimi ja logo.
#16
Born / Vs: Cupra Born
11.05.23 - klo:12:50
Bornin takuukin on vakiona 5 v/100 tkm. Jos tulee vuodessa enemmän kuin 20 tkm, voi ottaa 300 â,¬ lisäturvan, joka kattaa 5 v/150 tkm. Itse otin sen.

Omalla Bornilla takana 35 tkm ja reilut 10 kk. Auto on pelannut hyvin. Kulutuskin on kohtuullinen. Hyvä peli. Takaveto on niin yliveto.
#17
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 10.05.23 - klo:06:05
Onko mielipiteesi päivittynyt:
Tuo oli tilanne neljä vuotta sitten. Silloin ID.3 rengaskokoja on vähän myynnissä ja hinnat kalliit. Nyt tilanne on parantunut selvästi. Cupra Bornin 18-tuumaiset ovat yhä noin 40% kalliimmat kuin 1.0 TSI Leonin 16-tuumaiset, mutta tuo ei enää ole niin paha. Tuolloin neljä vuotta sitten minulle tuli vuodessa vain noin 18 tkm. Nyt tulee 45 tkm, joten sähköauton kustannussäästöt energian ja huoltojen myötä kertyvät suuriksi. Jos tulisi yhä samat 18 tkm vuodessa tulisi bensa Leonilla edullisemmat kilsat. Sähköauto kannattaa, kun vuodessa tulee nomaalia enemmän kilsoja.
#18
Lainaus käyttäjältä: bassek - 09.05.23 - klo:18:21
Edullista autoilua ei nyt ole olemassakaan.
Kyllä Bornilla on tullut kohtuu edulliset kilsat. Mittarissa on 35 tkm ja reilut 10 kuukautta. Sähköön on mennyt 0,71 â,¬/100 km. Vakuutukset 675 â,¬/v. Ajoneuvovero 179 â,¬/v. Ensimmäinen huolto on vasta 14 kuukauden päästä, kun mittarissa on 90 tkm. Se maksanee noin 300 â,¬. Käyttökulut (sähkö, verot, vakuutukset, huollot) vuodessa 2,60 â,¬/100 km. Jos laskee arvon alenemisen tulee kokonaiskuluiksi noin 12 â,¬/100 km. Tonnin pommillakaan ei pääse noin halvalla.
#19
ID.3 / Vs: VW ID.3
09.05.23 - klo:12:43
Lainaus käyttäjältä: Selkäpii - 09.05.23 - klo:11:25
ID3:ssa ei ole mulla ollut tuota ongelmaa mutta varmaan sinne sopivissa olosuhteissa voi päästä vettä samalla tavalla. Talvisin käytän suojahuppua luukun päällä, tiedä sitten onko siitä apua.
Minulla oli kertynyt kosteutta Cupra Bornin luukun solenoidiin ja se jäätyi lopputalvesta. Luukku ei auennut, jos oli ollut yön kiinni tai ei mennyt kiinni, jos oli ollut auki. Vaihtoivat huollossa koko latausluukun. Saa nähdä miten pelaa ensi talvena? Käytin myös suojahuppua koko talven. Ei auttanut. Leonissa oli sama vika.
#20
Molemmissa on sama 200 Nm maksimivääntö, joten vääntöä on rajoitettu huipputehon alueella. Ilmeisesti tiukempien päästörajojen takia. Itselläni oli Leonissa tehokkaampi 85 kW versio. Petyin hieman että menivät rajoittamaan tehoa. Olisin odottanut jopa pientä nostoa vaikka 90 kW ja samalla vääntöä hieman lisää. Olisi voinut käyttää pidempiä välityksiä ja äärimmäisen taloudellinen 1.0 TSI olisi kulkenut vieläkin pienemmällä.
#21
Born / Vs: Cupra Born
25.04.23 - klo:05:48
Eilen oli aika pieni kulutus kauppareissulla. Kesällä, kun on lämpimämpää eikä asfaltit ole enää niin karkeita, pitäisi mennä alle kahdeksan. Born on osoittautunut odotettua taloudellisemmaksi.

#22
Born / Vs: Cupra Born
18.04.23 - klo:12:50
Lainaus käyttäjältä: Pingu - 18.04.23 - klo:10:00
Eilen kaupungissa liki 70km pätkäajoa 5-10 km kerrallaan, kulutus 14,3. Ilmastointi päällä normaalisti ja comfort-ajotila. Kyllä tämä aika pienellä menee, kunhan vaan lämpötila on plussalla.
Kesärenkailla on todella suuri ero 0 C ja 10 C välillä. Nollassa tai pikku pakkasella huomaa heti, että renkaat ovat kovat ja rullaavat huonosti vaikka on A-luokan vierintävastus. 10 C lämmössä rullattavat jo hyvin (Bridgestone Turanza Eco).
#23
Born / Vs: Cupra Born
14.04.23 - klo:21:02
Born on vertynyt 32 tkm matkalla. Nyt menee taajamassa niin kevyesti alle 10 kWh/100 km. Kesällä päässee jo alle 9 kWh. On kyllä hyvä auto. Ei ole pienintäkään haikailua uuden perään.

#24
Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 09.04.23 - klo:09:09
Erään leasing-firman (Leaseplan) mukaan puolet asiakkaista valitsee sähköautoon nastakumit.
Täällä Päijät-Hämeessä selvästi yli puolet sähköautoilijoista valitsee nastat. Olin talven aikana monesti lataamassa Lahden Mailissa. 10 autosta yleensä vain parilla minun lisäksi oli kitkat. Nastat olivat 70% sähköautoista. Kyllä tekee pahaa, kun yli 2000 kg painoiset tankit ajavat nastoilla.
#25
Born / Vs: Cupra Born
30.03.23 - klo:21:43
Lainaus käyttäjältä: Pingu - 29.03.23 - klo:12:31
Valoautomatiikkakin tuntuu toimivan, eikä maalipintakaan rapise ensimmäisestä kivestä.
Bornin maalipinta on todella kestävä. Itselläni on metallihohto valkoinen (Nevada White). Mittarissa on hieman yli 30 tkm. Pesin auton tiistaina. Maalipinnassa ei ole yhtään kiveniskua, naarmua tai mitään kulumaa.
#26
Born / Vs: Cupra Born
30.03.23 - klo:21:35
Lainaus käyttäjältä: ITbites - 30.03.23 - klo:07:06
Kumpi näistä on parempi päivän vertailussa, miksi?
Bornin takuu on vakiona 5 v/100 km. 300 â,¬ voi vielä ostaa lisäturvan, joka kattaa 5 v/150 tkm. Minä otin sen. Huolettomia kilometrejä. Itselläni mittarissa hieman yli 30 tkm eikä ole ollut vikoja. Bornien hinnat ovat taas kilpailukykyiset.
#27
Lainaus käyttäjältä: v6e - 24.03.23 - klo:08:13
Kertokaas ystävät, paljon teillä autot vie bensaa maantieajossa sähkö ohella.

Lukuja pöytään kiitos! Aika iso ero meillä kuuluuko 0,4 vai 2l kun kilometrejä tulee 20-30k vuoteen.
Riippuu hirveästi millainen ajoprofilli ja kuinka ahkeraan lataa. Itselläni vei tuon 0,4 l/100 km.

https://www.spritmonitor.de/en/detail/1200349.html

Minulla oli työmatka 42 km suuntaansa ja meni sähköllä kelissä kuin kelissä. Latasin molemmissa päissä joten meni edestakasin sähköllä. Vain parina kireänä pakkasaamuna mentiin ensimmäiset 10 km bensalla. Työpaikalla auto oli lämpimässä hallissa, joten takaisin tultiin sähköllä vaikka pakkasta oli -25 C. Latasin Leonia ahkeraan. Pyrin laittamaan sen lataukseen aina, kun auto seisoi. Vaikka vain 15 min kauppareissulla.

Sähkörange vaihteli 40-90 km. Kesällä meni parhammillaan 90 km ja talvella huonoimmillaan 40 km. Keskimäärin 70 km. Akku tyhjänä kulutus bensalla ei ollut järin pientä, joten pidemmällä matkalla, jos tietää ettei akku riitä perille kannattaa laittaa heti alkuun hybriditilaan. Varsinkin talvella saa myös lämpöä sitä kautta. Akkua ei kannata päästää tyhjäksi matka-ajossa.
#28
Lainaus käyttäjältä: miz - 22.03.23 - klo:13:29
^
Varmaankin oli viittaus kirjoittajan  omasta autosta löytyviin lisävarusteisiin:  DCC-alustaan ja progressiiviseen ohjaukseen sekä verhoiluun. Onko muuten penkit samat poislukien verhoilu ja sähkösäädöt vipujen sijaan?
Penkin ovat ihan samat, vain verhoilu on erilainen. Itse koeajoin aikanaan FR:n, mutta hommasin itselleni Xcellencen, koska siinä oli vakiona 17-tuumaiset renkaat, peruutuskamera ja puhelimen langaton lataus. Tuolloin FR:ssä ei ollut vakiona peruutuskameraa eikä langatonta latausta.
#29
Lainaus käyttäjältä: Le.ON - 22.03.23 - klo:09:19
Leon ST Excellence karvalakkimalli
Eihän Exellence on karvalakkimalli. Varustetaso on aika sama kuin FR:ssä, osin jopa parempi.
#30
Born / Vs: Cupra Born
21.03.23 - klo:08:51
Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 21.03.23 - klo:08:37
2. Nykysoftilla MEB auto lämmittävät, jos on pakkasta.
Itse laitan auton latautumaan 30-60 min ennen lähtöä. Tuolloin akku lämpiää latauksen voimasta sen verran ettei lämmitä enää ajossa. Sisätilan esilämmityksen laitan päällä 15-30 min ennen lähtöä. Tänä talvena olikin aika harvassa ne kerrat, kun Born alkoi lämmittämään akkua ajossa.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy