Yleistä Seat Atecasta

Aloittaja Peeveli, 29.03.16 - klo:14:28

« edellinen - seuraava »

kt

Lainaus käyttäjältä: P. Laaja - 17.07.16 - klo:23:40
Mitä tarkoittaa perustaltaan? MQB-alusta, uusi moottori- ja infotainment-sukupolvi. Tuskin tulee kierrätetyiltä VW-linjoilta, Exceohan tuli suoraan hitusen muokatuilta Audin vanhoilta tuotantolinjoilta. Jos jotain haluaa epäillä niin exceota voisi epäillä Leoniksi, jota on korotettu ja peltejä väännelty.

Samoin perusteluin voisi Uudenkaupungin A-mersua nimittää vanhaksi Ladaksi.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

HoXXma

Lainaus käyttäjältä: Normanton - 25.07.16 - klo:08:42
Mukavan napakat penkit, hyvä ajoasento, reilusti päätilaa mutta kun menin takapenkille istumaan "itseni taakse" niin polvet olivat kiinni etuistuimessa. (olen 183cm, 83kg)

Takaluukku on pieni. Korkeutta kyllä löytyy, jolla varmaan saatu noita litroja paperille, mutta ei kaikkea tavaraa voi kasata päällekkäin.

Näin ne mielipiteet eroaa samasta autosta. Itse koin takapenkin suorastaan väljänä ja vastaa helposti kokoluokkaa suuremmalta autolta. Takaluukku on riittävän suuri johon kaikki mökkikamat mahtuu vaikka heittelemällä. Ateca on onnistunut yhdistämään hyvät sisätilat ja kohtuulisen kompaktin koon samaan pakettiin. Tämä on ihan maksimimitta jolla parkkihalleissakin pyörittelystä vielä selviää kohtuudella.

HiTecci

Tosiaan aikalailla erilaiset mielipiteet samasta kohteesta - ihan kirjaimellisestikin, sillä tuo taitaa olla ainut kpl Atecaa tällä hetkellä Suomessa. No pitänee ootella että tuo palaa taas Hki jotta pääsee sitä ihan livenä pällistelemään, kiire tässä kuitenkaan asian suhteen ole kun vasta loppusyksystä olisi tarkoitus autoa vaihdella 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

kt

Lainaus käyttäjältä: HoXXma - 04.07.16 - klo:21:41
ATECA 2.0 TDI 190 4DRIVE XCELLENCE DSG (CO2 g/km 135)  42.070;-
TIGUAN Comfortline 2.0 TDI 190 4MOTION DSG + LED paketti (CO2 g/km 149) n. 50.000;-

ero n. 8000 euroa

ATECA 1.4 TSI 150 ACT  XCELLENCE DSG (CO2 g/km 125)  33.550;-
TIGUAN Comfortline 1.4 TSI 150 DSG + LED paketti (CO2 g/km 138)  n. 39.300;-

ero n. 5750 euroa

Varustukset eivät ole tietenkään täysin samoja ja TIGUAN on myös aavistuksen isompi auto.  Seatin takuu on tällä hetkellä 5-vuotta ja VW 2-vuotta.

Suuri osa hintaerosta tulee autoveron osuudesta, joka johtuu taas päästölukemista. Kummallista, että sama moottori eri autossa voi olla 10% alemmalla co2-lukemalla Atecassa. Osaisko tsekit paremmin tuon moottorisäädön?  Ei kai VW:llä ole mitään ideaa myydä Tigua isolla autoverolla, jos samanarvoinen Ateca menee pienellä autoverolla. Ei jummarra.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Normanton

Lainaus käyttäjältä: HoXXma - 25.07.16 - klo:09:48
Näin ne mielipiteet eroaa samasta autosta. Itse koin takapenkin suorastaan väljänä ja vastaa helposti kokoluokkaa suuremmalta autolta. Takaluukku on riittävän suuri johon kaikki mökkikamat mahtuu vaikka heittelemällä. Ateca on onnistunut yhdistämään hyvät sisätilat ja kohtuulisen kompaktin koon samaan pakettiin. Tämä on ihan maksimimitta jolla parkkihalleissakin pyörittelystä vielä selviää kohtuudella.

No jokainen tietty oman tarpeensa mukaan. Ihan kompakti paketti tuo oli ja pieneksi katumaasturiksi kyllä ihan tilava. Valitettavasti omaan tarpeeseen ei vaan riitä millään. Kun sattuu omistamaan 2kpl keskikokoisia koiria niin takaluukusta menee aina vähintään puolet näille. Tuntuu että ihan mökkireissulla Octaviasta loppuu tila. Lisäksi nyt pitäisi varautua lastenrattaisiin ja turvaistuimiin.

Sama ongelma kaikkien pienten katumaasturien kanssa. Tykkään että on enemmän maavaraa ja korkeampi ajoasento, mutta tilat eivät vain riitä. Isoon katumaasturiin ei sitten riitä rahat :( Tosin odotellaan nyt tuota Skodan Kodiaq:ia. Ensitalvena/keväänä on suunnitelmissa autonvaihto.

VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

Normanton

Lainaus käyttäjältä: kt - 25.07.16 - klo:10:58
Suuri osa hintaerosta tulee autoveron osuudesta, joka johtuu taas päästölukemista. Kummallista, että sama moottori eri autossa voi olla 10% alemmalla co2-lukemalla Atecassa.
On kyllä iso ero kahden aika samanlaisen auton välillä. Tiquan on noin 100kg painavampi, mutta ei kait siitä noin isoa eroa pitäisi tulla. Yhdistetyssä kulutuksessakin aika iso ero Tiguan 5.7l/100km vs Ateca 5.0l/100km

Seat - Ateca - 2.0 TDI CR (190 Hp) 4DRIVE DSG Start/Stop
Volkswagen - Tiguan II - 2.0 TDI (190 Hp) 4MOTION DSG BMT

Lainaus käyttäjältä: kt - 25.07.16 - klo:10:58Osaisko tsekit paremmin tuon moottorisäädön?
Seat on kylläkin Espanialainen :)
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

lumimiäs


P. Laaja

Lainaus käyttäjältä: kt - 25.07.16 - klo:09:12
Samoin perusteluin voisi Uudenkaupungin A-mersua nimittää vanhaksi Ladaksi.

Totta. Luonnollisesti tarkoitin Atecaa enkä Exeoa.

tet

Lainaus käyttäjältä: Normanton - 25.07.16 - klo:11:08
On kyllä iso ero kahden aika samanlaisen auton välillä. Tiquan on noin 100kg painavampi, mutta ei kait siitä noin isoa eroa pitäisi tulla. Yhdistetyssä kulutuksessakin aika iso ero Tiguan 5.7l/100km vs Ateca 5.0l/100km

Kulutuslukemastahan se CO2-päästö lasketaan. SEAT kenties uskaltaa valehdella kulutuslukemia enemmän kuin VW, jonka maine on aika huono juuri nyt... :P
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

kt

Lainaus käyttäjältä: tet - 25.07.16 - klo:12:15
Kulutuslukemastahan se CO2-päästö lasketaan. SEAT kenties uskaltaa valehdella kulutuslukemia enemmän kuin VW, jonka maine on aika huono juuri nyt... :P

Minä luulen, että epsanjanlainen Seat on laittanut Atecan kokoamista haluavien kokoojanlinjan tarjouskyselyssä speksiin, että päästö sitten 10% alle emoVAGin lukemien ja ainoa, joka on uskaltanut luvata on Kvasiny. Silleen niitä kauppoja saadaan.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

kt

Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

tet

Lainaus käyttäjältä: kt - 25.07.16 - klo:12:26
Kumpi se A-mersu on? Saksalainen vai suomalainen?

Mitä väliä? SEAT ja Skoda käyttävät molemmat samoja Volkkarin koneita, jotka säätää saksalainen insinööri. Jos moottorityypin viimeinen kirjain eroaa, silloin on koneissa eri softat. Jos kaikki neljä kirjainta ovat samat, on koneissa sama sakemannin softa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

kt

Totta. Ja kun moottorit ja vaihdelaatikot tehdään melkein kaikki Tsekissä, niin mitä väliä on millään, kunhan auto kulkee.  ;)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

psxgamer

Atecan kutsuminen tsekkiläiseksi on kyllä sama kuin kutsuisi monta Audin mallia unkarilaiseksi tai Toyotan tai Nissanin mallia englantilaiseksi koska ne valmistetaan siellä. Ei päätä eikä häntää.

Eli eiköhän se Ateca ole ihan espanjalainen auto koska Seat on espanjalainen ja auto suunnitellaankin Seatin toimesta. Moottorit ja vaihteistot on aina konsernikamaa, mutta eiköhän Seat/VW/Audi/Skoda insinööri omille malleilleen tee aina jotain pieniä optimointeja, muuttele välityksiä jne. Tuskin noita eroja persdynolla huomaa, mutta se ei tarkoita etteikö niitä olisi.

kt

Onhan se aivan eri asia, missä auto kootaan. Kokoamisestahan syntyy laatu. En missään nimessä ostaisi epsanjalaista, mutta kun on tsekkiläinen, niin ilman muuta syntyy kaupat. Tsekissä on autoja tehty jo silloin, kun Uusikaupungissa korjattiin purjeita puulaivoihin tai Epsanjassa tallottiin viinirypäleitä ja juostiin Pamplonassa härkiä karkuun. 8)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Normanton

Lainaus käyttäjältä: kt - 26.07.16 - klo:12:03
Onhan se aivan eri asia, missä auto kootaan. Kokoamisestahan syntyy laatu.

Ei auton kokoamisessa enään ihmeitä voida tehdä jos insinööri on sen suunnitellut päin v****a ja osat on perseestä. Huono kokoaminen voi pilata hyvät osat ja hyvän suunnittelun, mutta ei hyvä kokoaminen voi pelastaa huonoja osia tai suunnittelua.

Onneksi VAG-osat ovat kohtuullista laatua ja ei varmasti ole haittaa siitä että autot kootaa Tsekissä. Onhan tämä iso plussa, mutta ei se Seatista Tsekkiläistä tee.

Lainaus käyttäjältä: kt - 25.07.16 - klo:12:26
Kumpi se A-mersu on? Saksalainen vai suomalainen?

Saksalainen.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

tet

#106
Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 26.07.16 - klo:10:08
Atecan kutsuminen tsekkiläiseksi on kyllä sama kuin kutsuisi monta Audin mallia unkarilaiseksi tai Toyotan tai Nissanin mallia englantilaiseksi koska ne valmistetaan siellä. Ei päätä eikä häntää.

Totta. Kukaan ei kyllä ainakaan tässä ketjussa ole edes kutsunut Atecaa tsekkiläiseksi. Kt epäili että tsekit osaisivat paremmin säätää koneita kuin saksalaiset. Tästä sitten lähti keskustelu auton valmistusmaasta. Vaikka kuinka etsin, en löydä ketjusta väitettä että auto olisi tsekkiläinen. Ainoastaan että se on tsekissä valmistettu, mikä tiettävästi on asian laita.

Ja mitä tulee niihin moottorin softiin, niin vielä ei kai missään ole näkynyt Atecan moottorien tarkkoja koodinumeroita? Sitten kun tulevat julki, niin näemme onko siellä softassa eroa volkkarin vastaaviin. Koodin viimeinen kirjain sen kertoo.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Arcca

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 14.07.16 - klo:12:31
Tiedän, itsekin pelkillä dieseleillä mennyt kesästä -99 lähtien, mutta nyt nämä uudet FAP + SCR -yhdistelmät polttivat sen vimosenkin päreen kun on kuunnellut kuinka porukoilla noiden kanssa on ongelmia ollut viimetalvenakin => aika suurella todennäköisyydellä nykyinen hodari on vimonen diesel tässä talossa :-\

Ei kai Atecan 150 hv dieselissä ole SCR:ää kun ei ole esim minun B8 passatissakaan... vai onko tilanne muuttunut 150hv koneen kohdalla vuoden aikana?

Itsellä jo toinen DPF(eli FAP) dieselauto menossa, ei minulla DPFn kanssa mitään ongelmia ole ollut (alle 200tkm).

(Ei silti, ota HiTecci vaan bensa kun se sopii paremmin tarkoituksiisi)
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 26.07.16 - klo:20:38
(Ei silti, ota HiTecci vaan bensa kun se sopii paremmin tarkoituksiisi)

Katsotaan nyt, vähän ollaan hiinä ja hiinä tämänkin pähkimisen kanssa - kun ensin pääsisi itsensä kanssa yksimielisyyteen siitä minkä auton hommaisi ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

mti

Aikanaan laadukkaimmat Saabit tehtiin Suomessa. Sen myönsivät ruotsalaiset itse ja perusteluksi tarjottiin Ruotsin tehtaiden kirjavataustaista henkilökuntaa.
Pari Saabia

Audi 60 1,7 -71
Kupla 1,3 -69

Ex-vagit:
Ocu Combi RS TDI -15
Ocu FL 2,0 TDI Eleg DSG -09
B8 3,0 TDI Q man Avant -08
Ocu RS TDI Combi -07
Ocu 2,0 TDI Eleg -05

VR6

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 26.07.16 - klo:20:38
Ei kai Atecan 150 hv dieselissä ole SCR:ää kun ei ole esim minun B8 passatissakaan... vai onko tilanne muuttunut 150hv koneen kohdalla vuoden aikana?

Ainakin uudessa Tiguanissa (150hp diesel) oli kusisäiliö.

Nii ei varmaan ois pahitteeksi palata Ateca keskusteluun tässä topicissa. Ehkä tuolle meidän isi kasaa paremmat autot lätinälle vois keksiä jonkun muun paikan.

TAG

Lainaus käyttäjältä: mti - 27.07.16 - klo:00:43
Aikanaan laadukkaimmat Saabit tehtiin Suomessa. Sen myönsivät ruotsalaiset itse ja perusteluksi tarjottiin Ruotsin tehtaiden kirjavataustaista henkilökuntaa.
Niin ja ennen kuljettiin hevosilla, jos halutaan tarpeeksi kauas muistella vanhoja. Eiköhän nykyään autonvalmistuksessa automaatioaste ole jotain aivan toista kuin silloin kun Saabeja vielä Suomessa hitsailtiin. Eli aikuisenoikeasti valmistusmaan merkitys on vähentynyt vuosi vuodelta ja 2016 sillä on enää todella pieni vaikutus lopputuotteeseen. Samat tehtaanpystyttäjät noi linjat kokoaa ja säätää joka maassa. Ja robotit kokoaa.

livejungle

Tuli käytyä istumassa Ateca.
Ihan hyvältä näyttää ulkoa, mutta sisältä konsolista niin Leon. Hyvässä ja pahassa. Vähän uutta ilmettä olisin kaivannut jo näin 2016 luvulla.
Takakontti olisi omaan käyttöön ahdas, kun on kaksi koiraa.

Tehokkaimman nelivetodieselin hinta 42k nousee mielestäni liian kovaksi.
Jos verrataan vaikka Octavia Scouttiin 38,6k tehokkaimmalla neliveto dieselillä, jossa on paremmat sisätilat ja kontti.
Jos nyt omaan käyttöön pitäisi saada joku sora/metsätie-auto, niin kääntyisi katse kyllä scouttiin tai miksei vaikka perus neliveto-octaviaan korotetulla maavaralla. Eihän se tietysti ihan sama asia ole.

Konsoliin uutta ilmettä ja takakonttiin 20-30cm lisää tilaa niin olisi omaan mieleen.
Keulaa olisi myös voinut muotoilla hieman enemmän pois Leonista. Takaa hieno.
Jonkun viikon päästä pääsee koeajolle, niin katsotaan sitten miltä tuntuu ajossa.

Näitä varmaan tullaan myymään etuvetoisena 1.4 TSI koneella manuaalina ja DSG:nä ihan mukavasti. 5v takuu vielä siihen kaupan päälle avittaa myyntiä.
Teknisiä härpäkkeitä on saatavilla myös ihan kiitettävästi.


Herr K

Eilen tuli pyörälenkillä bongattua pari Atecaa autonkuljetusrekan kyydissä, joten kohta varmaan tulee liikkeisiin esittelyautoja koeajettavaksi Ateca-kiertueella olevan yhden kappaleen lisäksi. Ihan hyvältä näyttivät luonnossakin pikaisella vilkaisulla.
VW Passat Variant GTE

MMV

Lainaus käyttäjältä: livejungle - 11.08.16 - klo:08:06
Seatin sivuilla pystyy nyt rakentelemaan Atecan:
http://www.seat.fi/seat/seat_build.nsf

Tuosta kun mieleisensä rakenteli, niin hintalappu on aika tasan 50kâ,¬. Onko tuo nyt sitten paljon vai vähän... Samalla koneella (190hp TDI) minulle tuleva A4 Allroad vaatimattomammilla varusteilla menikin sitten yli 60 tonnin.

psxgamer

#116
Lainaus käyttäjältä: MMV - 11.08.16 - klo:09:03
Tuosta kun mieleisensä rakenteli, niin hintalappu on aika tasan 50kâ,¬. Onko tuo nyt sitten paljon vai vähän... Samalla koneella (190hp TDI) minulle tuleva A4 Allroad vaatimattomammilla varusteilla menikin sitten yli 60 tonnin.

Itselle tulee 1.4TSI 4Drive DSG Stylenä 39tâ,¬ ja Xcellencena noin 41tâ,¬.

Lisävarusteet ovat ihan ok tasoisesti hinnoitellut, mutta varustelu on kyllä surkeaa tämän hintaluokan pelissä. Edes kalleimmassa Xcellencessä ei ole etu- ja takatutkia, mankka on surkea 5" malli (ilman Android Autoa / Carplayta), ei avaimetonta käyttöä jne. Minusta tuossa hintaluokassa nämä Octaviastakin löytyvät paremmat vakiovarusteet on itsestään selvyyksiä ja ACC ja 18" vanteetkin pitäisi kuulua vähintään tuohon kalliimpaan varustetasoon.

HiTecci

Kovin vain kalliiksi tuntuu kipuavan. Kun tuohon laitetaan itselleni sen potentiaalisimman kilpailevan vaihtoehdon edes lähinnä vastaavat varusteet mukaan (kaikkia niitä ei Atecaan saa edes rahalla mitä tuossa on mukana jo vakionakin) niin ollaan helposti jo yli 5k korkeammalla = aivan liikaa tämän hintaluokan autossa => eipä tule Atecaa ainakaan tähän taloon :-\

No saa nähdä onko tuolla vaikutusta Atecan kauppapolitiikkaan kun se ensiryntäys on ohi. Kilpailu kun tässä luokassa on jo melko kovaa ja juuri varusteilla, niiden hinnoittelulla menee tuota kilpailijaa pian ohi oikealta ja vasemmalta ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

tet

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 11.08.16 - klo:09:52
Edes kalleimmassa Xcellencessä ei ole etu- ja takatutkia, mankka on surkea 5" malli (ilman Android Autoa / Carplayta), ei avaimetonta käyttöä jne. Minusta tuossa hintaluokassa nämä Octaviastakin löytyvät paremmat vakiovarusteet on itsestään selvyyksiä ja ACC ja 18" vanteetkin pitäisi kuulua vähintään tuohon kalliimpaan varustetasoon.

Xcellencessä on vakiona Kessy ja 18" vanteet, ACC on lisävaruste. Samoin vakiona löytyy takatutka ja peruutuskamera sekä front assist. Etututkasta en löydä mitään mainintaa, mutta eikö tuo Front Assist (joka on vakiona kaikissa varustetasoissa) korvaa sen?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

M_M

Lainaus käyttäjältä: tet - 11.08.16 - klo:10:15
Etututkasta en löydä mitään mainintaa, mutta eikö tuo Front Assist (joka on vakiona kaikissa varustetasoissa) korvaa sen?

Front assist vetää liinat kiinni jos auto havaitsee edessä esteen -> ei kolaria (tai ainakin pienempi rysäys).

Etututkana se ei toimi, ellei sitten ajamalla reilua vauhtia seinää kohti ja toivomalla että auto pysähtyy ajoissa.  ;D
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy