Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic sedan 2015

Aloittaja Wilburi, 12.09.17 - klo:13:02

« edellinen - seuraava »

Wilburi

Pitkähkön areenalta poissaolon jälkeen päivitetään nyt tänne autotalliinkin tiedot nykyisestä kulkupelistä. Hankinnasta, kun on vähän aikaa, niin ehkä ihan kaikkia varusteita ei enää muista millään, mutta täydennetään tarvittaessa. Kyseessä tosiaan vuosimallin 2015 S3 sedan seuraavilla varusteilla.



upload pictures

Vakiovarusteiden lisäksi seuraavat lisävarusteet:

- Metalliväri: Sepang Blue
- Kesärenkaat:  Alumiinivanteet (original), 5-puolainen "Wing" design, titaaninharmaa, koko 8 J x 19", renkaat 235/35 R 19, Nokian Hakka Black
- Talvirenkaat:  Alumiinivanteet (original), 5-kaksoispuolainen design, koko 7,5 J x 18, renkaat 225/40 R 18, Nokian Hakkapeliitta
- Kiiltolistat sivuikkunoiden ympärille
- "3D" Black optic -somistelistat
- Bang & Olufsen Sound System
- Sisävalopaketti
- Teknologiapaketti (sis. Audi pre sense eteen -järjestelmä sis. jalankulkijoiden tunnistus , Audi adaptive cruise control -adaptiivinen vakionopeussäädin sis. Stop&Go -toiminnon (vain S tronic), Audi active lane assist - aktiivinen kaistallapysymisvahti, Emergency assist -järjestelmä (vain S tronic), kaukovaloassistentti, Akustinen ja optinen pysäköintijärjestelmä edessä ja takana)
- Paikallaanpitoavustin (Audi hold assist)

Autoon olen ollut kaikin puolin erittäin tyytyväinen eikä ainakaan vielä ole ilmennyt mitään vikoja tai natinoita yms. Auto toiminut kuin unelma ja jokaisesta ajetusta kilometristä on tullut nautittua. Tehoakin on ainakin toistaiseksi riittävästi Suomen olosuhtesiin ja toistaiseksi on näillä "pärjätty". Väriä pohdittiin melko pitkää ja aluksi suunnitelmissa oli hankkia valkoinen, mutta päiväkään ei ole kaduttanut, että loppujen lopuksi tuli päädyttyä Sepangin siniseen. Kovin montaa sinistä A3 sedania kun ei ole tullut vastaan eli vähän harvinaisempi väri, mutta sopii mielestäni S3:een todella hyvin ja kun puolisokin oli tuon värin kannalla, niin ei loppujen lopuksi ollut vaikeuksia valita väriä.  :)

Aika paljon on tullut kommentteja tälläkin palstalla Bang & Olufsenin laadusta vs. Audi sound Systemiin, mutta ainakin omaan korvaan ero on merkittävä verrattuna edellisessä A4:ssa olleeseen edellä mainittuun Soun System -äänentoistoon verrattuna ja seuraavaan autoon tulee myös B&O aivan ehdottomasti.

Ainoa isommat miinukset autossa koskevat S Tronic-vaihteistoa, johon en ole vieläkään tottunut eikä siitä ole oikein mitään muuta positiivista sanottavaa kuin, että on kiihdytyksessä manuaalia nopeampi sekä kulutuskin taitaa vähän pienempi? Toinen pieni miinus liittyy alustaan, joka on mielestäni kyseiseen autoon melko pehmeä ja Magnetic Ride voisi parantaa asian. Työkaverilla saman vuotinen A3 1.8 TFSI quattro sedan S Line -alustalla  ja ainakaan kyydissä ollessa ei alustoissa huomaa eroa, ehkä jos ajaisi vähän vauhdikkaammin mutkatiellä, niin voisi eron huomata???

Kulutus on kaupungissa ollut n. 9,5 l/100 km tuntumassa eli melko korka verrattuna vaikka edelliseen A4 2.0 TFSi:hin, joka meni toista litraa pienemmällä, mutta ero johtunee pitkälti nelivedosta? Maantiellä menee alle 8,0 l/100 km, joten sekin selkeästi suurempi, mutta muuten ei voi kyllä valittaa, kun tehoa on kuiten selkesti enemmän.

Kaikin puolin erittäin hyvä auto ajettavaksi ja päivääkään ei ole tullut kaduttua hankintaa ja kun vielä ulkonäkö miellyttää omaa silmää ja auto näyttää hiennoimmalta markkinoilla olevalta sedanilta, niin ei voi olla kuin tyytyväinen.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

mattinen

Mukava kuulla, että olet autoosi tyytyväinen. Jossain määrin tuo tyytyväisyys on kuitenkin yllättävää ottaen huomioon, että pidät vaihteistoa niinkin huonona, kuin tuossa kuvaat. Vaihteistohan kaiketi on monien mielestä yksi auton tärkeimmistä ominaisuuksista, ja kun itse et ole siitä löytänyt muuta positiivista kuin manuaalia hieman nopeamman kiihtyvyysajan ja mahdollisesti hieman pienemmän kulutuksen, tuntuu siltä, että annat aika paljon anteeksi. Toivottavasti vaihteiston ominaisuudet eivät tulleet sinulle yllätyksenä.

jannesn

Sinulla kun on molemmista kokemusta, niin eroaako tuo S Tronic käytännössä kuinka paljon DSG:stä?

Todella hieno auto kaikesta huolimatta. Alustapuolenkin saat kuntoon kun hommaat säädettävän coilover-sarjan.

tw75

Eikös tuo S-Tronic ole sama laatikko kuin DSG. Audi käyttää laatikolle nimeä S-Tronic.

Wilburi

Mitä tuohon vaihteistoon tulee, niin on automaatiksi ihan kohtuu hyvä, mutta vannoutuneena manuallin kannattajana en vieläkään olen automaatteihin ihastunut vaikkakin molemmissa autoista sellainen löytyy. Tuossa kakkosautossa DSG on puhtaasti siitä syystä, että puoliso sellaisen halusi ja itse, kun sillä ajaa satunnaisesti, niin ei ole niin suurta väliä. Mitä tulee S3:een, niin en ole yhtään sellaista manuaalina nähnyt ja saattaisi olla melko vaikea myytävä, kun vaihtaa? DSG/S Tonic vain kaipaisi minusta vielä aika paljonkin viilaamista, jotta toimisi jouhevammin. Aika monella sellaisella VAG-kulkineella olen ajellut, jossa tuomautomaatti ja kaikissa on enemmän tai vähemmän samoja "vikoja", eikä S3 tee poikkeusta. Esim. Lähdössä monesti "hyökkää" eteen päin tai sitten lähtee melko hitaasti eteenkin Start&Stopin kanssa. Muutamissa nopeuksissa vaihtaa vaihdetta parin pykälän välillä ja eniten ehkä haittaa, kun vauhdista jarruttaa ja haluaa pienempää pykälää sisään, niin ilmeisesti laatikko kuvittelee että haluatkin vaihtaa isommalle etkä pienemmälle, joten aikamoinen viive ennen kuin saa haluamansa vaihteen vaikka käyttää manuaalitoimintoa. Sama ilmiö molemmissa kulkineissa, mutta toki S3:ssa jouhevampi laatikko, kun uudempaa mallia. Ja kaikissa autoissahan on jotain ominaisuuksia joista ei välttämättä pidä erityisen paljon. 😄
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Wilburi

Ja S Tronic ja DSG ovat sama laatikko, ainakin periaatteessa ja ei taida paljon muuta eroa olla kuin ehkä hieman eri softa joiltain osin? Joku paremmin VAG-automaatit tunteva voinee korjata. Ja unohtui edellisestä listasta huomi, että rajoittajaa vasten ei voi ajaa, kun laatikko vaihtaa "väkisin" vaikka olisi manuaaliasetus käytössä ja se on tosi ärsyttävää.

Mutta yhtä kaikki, olen kyllä muuten äärimmäisen tyytyväinen ja nuo muutamat vaihteiston "ongelmat" vain on hyväksyttävä, vaikkakin hieman vievät parasta fiilistä pois ajamisesta. Toki kaupunki ajoon tuo huomattavaa helpostusta, joskin itselleni sillä ei niin suurta merkitystä, koska olen aina tykännyt ajaa ja vaihtaa itse. Launch Control sen sijaan toimiin erinomaisesti ja on aika hauska "leluominaisuus". 😄
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Wilburi

Mitä tyohon alustaa vielä tulee, niin on mielestäni melko mukavuuspainotteiseksi viritetty vaikkein mutkissa kallistelekaan, joskin saisi olla aavistuksen kovempi. Säädettävää alustaa en ole aikeissa asentaa, koska ei viitsi madalluttaa, kun tulee käytyä talvella laskettelureissuilla ja pitää päästä tälläkin autolla mökille. Ja tuli ennen hankintaa koeajettuakin yhtä madallettua yksilöä ja oli todella hyvän tuntuinen reippaamassa ajossa, mutta ainakin se oli liian matala, jotta uskaltaisi ajaa mökille, kun otti pohja vähän kiinni jo parissa hidastetöyssyssäkin. 😄
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

jannesn

#7
Jees, tuo olikin tiedossa että on käytännössä sama laatikko, lähinnä olen pohdiskellut onko tuossa mitään ihmeellistä eroa juuri softan ansiosta. Eli lue siis: toimiiko yhtään paremmin. Olen ihan samoilla linjoilla kuin sinäkin, tuo DSG on rehellisesti sanottuna ihan buginen paska jopa kunnossa ollessaan - ainakin näin "aktiiviselle" kuljettajalle. Ero esimerkiksi BMW:n 8-portaiseen ZF:n momentinmuunninlaatikkoon verrattuna on yö ja päivä, vaikka ei sekään toki täydellinen ole. Tosin täytyy todeta että vaikka paljon on vielä kehitettävääkin kyllä tuo DSG/S-Tronic vanhan ajan automaatit päihittää enkä nyt itse ole varma ottaisinko kuitenkaan manuaalia jos pitäisi valita, en ainakaan varmaan ihan käyttöautoon. Tuo S3 on vähän siinä ja siinä :P

Ihan totta, että coiloverit ei sovi kaikille eikä jokaisen käyttötarpeeseen. Voihan sitä korkeutta tietenkin ruuvata, mutta harvempi sitä jaksaa harrastaa joka syksy ja kevät eikä sitä lain puitteissa muistaakseni edes saa kovin paljon muuttaa katsastuksessa olleista lukemista (olisiko ollut +/-10mm, vai 20mm?).

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy