T5 2004 puhallin lopetti puhaltelut

Aloittaja SAR, 06.12.16 - klo:21:48

« edellinen - seuraava »

SAR

Kyseessä siis T5 vm-04 josta lämppärin  puhallin lopetti puhaltamisen.
Puhaltimen moottori on lähes uusi, eikä siitä ole lähtenyt ylimääräistä ääntä.

Auto oli muutamia päiviä käyttämättä ja lunta tuli oikein kunnolla tuiskuttamalla.
Olisiko mahdollista, että puhaltimen sulake paloi jumittuneen puhaltimen takia.
Luin jostain, että tässä olisi jossain ylikuorma/ylimämpösulake.
ONKOS tälläsestä tietoo?
En ole vielä tähän hätään ehtinyt löytää edes sukakekaavioita.
Mistähän sellasen vois löytää?
-73 OH8TM

maketsu83

Toimiiko millään puhallin nopeudella? Jos ei toimi millään nopeudella niin joko johto irti tai "siili"rikki. Eli etuvastus on siinä puhaltimen vieressä.

SAR

Ilma lauhtui -25 asteesta +2 asteiseksi, samalla vika poistui.
Kun vika ei ole "päällä" on vian jahtaaminen hieman hankalaa.
Jäädään siis kuulolle.
-73 OH8TM

protoni

Itsellä piiputti myöskin puhallin tänään. Ei inahdakaan millään nopeudella. Puhallin lienee tuolla hanttarin jalkatilassa. Paljonko tuosta joutuu riisuun jotta pääsee siileen käsiksi? Pystyykö sen kuntoa mitenkään koeponnistamaan?

maketsu83

Ei tarvitse ottaa kuin alimmainen pohjamuovi pois niin pääsee siiliin käsiksi.

protoni

No näinhän siinä kävi itselläkin että kun aamulla lähdin vikaa metsästämään niin toimi taas ihan normaalisti. No nyt voi varmaan luottaa siihen ettei se enää koskaan uusi.

protoni

Taas oli mykkä kun piti lähteä autoilemaan. Liekö sitten merkitystä kun taas on pakkasta vähän reilummin? Miten lienee alkuperäisen kysyjän laita, onko vikaa paikallistettu/korjattu?

Voiko siilin kuntoa testata jotenkin? Onko tietoa paljonko uusi maksaa jos koittaa yritys ja erehdys -menetelmällä?


protoni

Itse itselleni vastaten. Bussimallissa tietenkin helpointa on koittaa takapuhaltimen rekkuloilla ristiin. Puhallin ja siili edessä ja takana ok, mutta etupuhaltimelle ei tule virtasta. Metsästys jatkuu seuraavaksi ilmeisesti kohti sulakerasiaa. Kun vaan tietäis mikä noista kuvakkeista luulee olevansa puhallin.

protoni

Täällä ei ilmeisesti voi editoida vanhoja viestejään, niin pitää aina lähettää uusi? Joka tapauksessa totesin puhaltimen, siilen ja sulakeet ehjiksi. Sulaketaulun alla muovien sisällä oli joku rele 361 tms (liian kylmä ja pimeä mennä enää tarkistamaan). Sitä hypistelemällä palasi puhaltimen kaapeliin virtanen. Se on ilmeisesti nastoilla kiinni pohjassaan ja oli hieman löysällä. En sen tarkemmin tosiaan tutkinut enää tuolla -20 asteessa ja säkkipimeässä. Toivotaan että löydöksestä olisi jollekin joskus vastaisuudessa apuja.

pwillman

Mahtaako siilissä olla vika kun puhallin päätti ettei toimi kuin isoimmalla vauhdilla.
Ilmastoinnin merkki palaa kaikilla vauhdeilla.

Jultsu

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

pwillman

Miltei unohti kirjoittaa... 10â,¬ osa purkaamolta ja puhallin toimii taas. Ei riemulla rajaa kun volkkarilla ajaa  ;D

pwillman

Jaahas... siihen se riemu sit päättyi.. sama vika ilmeni uudelleen. Mahtaako johtua tuulettimen viasta kun vinkuu aina välillä? Polttais sen säätimen kun jumii jne?

jeandarch

Tähän puhaltimen ja -vastuksen vaihtoon on nyt hauska vastata:

Vikahistoria (VW T5 2004, ajettu 305 700 km, Turbotec.com 174 hv --> 206 hv, 400 Nm --> 500 Nm, maantieajoa)
- ensin meni puhaltimesta nopeudet 2 ja 3 pois (288 000 km)
- sitten meni puhaltimesta nopeudet 2 ja 3 pois (305 000 km)
- puhallin lopetti pyörimisen.................................(305 400 km)
- vastuksen ja puhaltimen tilaus eBay.de, Saksa (305 500 km)
           - vastus    hinta eBay.de (Motorbay-liike) 11-15 â,¬ (autodoc.fi 11-16 â,¬) Nro 7E0959263 C 7E0959263
           - puhallin hinta eBay.de (Motorbay-liike) 46 â,¬ + kulj. 11 â,¬ = 58 â,¬ (autodoc.fi 76-115 â,¬) Nro 7E0819021A, 7H0819021, 7H0819021A

Puhaltimen vaihto (305 600 km)

1. YouTubesta löytyi useita videoita, joissa oli puhallinmoottorin vaihto.

2. Oleellisinta on itse asiassa kojelaudan ja repsikan jalkatilan muoviosien irroitus. Malli 2004 poikkeaa hieman uudemmista malleista, mutta pääosin idea on sama: aloita kojelaudan sivulta ja hansikaslokerosta, ja siitä alaspäin, mutta esim. isoa vaaleata muovia (polvien yläpuolelta) ei tarvitse kokonaan irroittaa, se "saranoituu" vaihdekepin kotelon kohdalta.

3. Laita ruuvit ja helat purkkiin, sillä ne eivät katoa niin helposti. Ja aina jää vähän ruuveja yli, kun ei muista mistä niitä otti ja kuinka monta. Uutta autoa osista ei ihan saa

4. Huom! Moottori on hyvin esillä, kuten vastuskin. Katso ruuvien sijainti esim. uudesta puhaltimesta. Ihan ylhäällä edessä on yleensä vielä yksi "lisäruuvi". Puhallin liukuu vapaasti alas.

5. Kannattaa samalla myös vaihtaa sisäilmasuodatin, se on tavallaan "vinossa", mutta nyt sen näkee.

6. Kokeile moottoria ennen kuin laitat sisustuksen takaisin. Virta ja puhallin päälle, jos toimii, niin verhoilu kiinni.

Suosittelen saksalaisautojen osien hankintaa saksalaista eBay.de -osoitteesta. Tilaus pienen vertailun jälkeen, viikon postitusaika voi olla kuitenkin hieman yli viikon.

Saksassa eBay:llä on kaksi luokitusta, eBayPlus (ilmainen postitus Saksassa) ja eBay Käuferschutz (ostajaturva) luottokortilla ostettaessa. Tilattaessa eBay.de:sta ensin rekisteröityminen, ja valinta Finnland. Silloin eBay osaa laskea postituskulut, joka on varmasti vähemmän kuin eestaas ajo tavaran perässä Suomessa.

Tulleja ja veroja eri tarvitse Suomessa maksaa, sillä Saksa ja Suomi ovat EU-maita, eli tavaroista on kannettu vero jo kerran, eikä EU:ssa ole tulleja (autokamalle).

Tarvitaan vielä Torx-ja ristipäitä, taskulamppu ja/tai roikkavalo, ehkä pihdit, ruuvari, ruuvinväännin jne.

SANASTOA

Lämmityslaitteen puhaltimen vastus
         - Heater Module Blower Motor Resistor (engl.)
         - Heizung Motor Widerstand Nro 7E0959263 C 7E0959263

Lämmityslaitteen puhallin
         - Heater Blower Motor (engl.) Nro 7E0819021A, 7H0819021, 7H0819021A
         - Gebläsemotor, Heizungsgebläse (saks.), gebraucht = käytetty (osta uusi!), neu = uusi

- jean

P.S. Autokorjaamoista kaksi hinta-arviota olivat 1) Puhallin 160 â,¬, vastus 28 â,¬, työ 4 h x 85 â,¬ = 528 â,¬
                                                                            2) Puhallin 180 â,¬, vastus 32 â,¬, työ 4 h x 90 â,¬ = 572 â,¬
             Toteutunut oma tilaus ja oma työ           3) Puhallin   58 â,¬, vastus 11 â,¬, työ 5 h x 0 â,¬   =   69 â,¬

- j

o.b.

Jos enempi tuolta tilaa, kannattaa luoda ilmainen PayPal-tili. Sinne voi turvallisesti rekisteröidä useammankin pankki/luottokortin ja maksu hoituu muutamalla klikkauksella. Useilla myyjillä tuo PayPal on ainoa maksutapa.

https://www.paypal.com/fi/webapps/mpp/home

jeandarch

Vielä yksi oleellinen seikka puhaltimen asennuksessa:

- puhaltimen muovisiivenlapoja on n. 40 kpl (39), ja muovin teollinen valaminen on hiukan epämääräistä. Siksi yhdessä siivenlavassa saattaa olla tasapainoituspala, pieni metalliklipu
- älä irroita sitä, sillä silloin suurimmalla puhallinnopeudella auton koko etupää alkaa vapisemaan, ja osia alkaa irrota (vitsi)

- alla linkin kuvassa klipu näkyy kameraa toseiksi lähimmässä lavassa, melko alhaalla
         - https://images.teilehaber.de/images/items/332843/xl/heizungsgeblaese-geblaese-motor-7e1820021-vw-transporter-heizung-klimaanlage-id105707179-1.jpg


Myös korjaus aikaemapaan vikahistoriaan:

- ensin meni puhaltimesta nopeudet 1 ja 2 pois (288 000 km)
- sitten meni puhaltimesta nopeudet 3 ja 4 pois (305 000 km)
- puhallin lopetti pyörimisen.................................(305 400 km)
- vastuksen ja puhaltimen tilaus eBay.de, Saksa (305 500 km)


Partaäijä

Morjens!

Mulla 05 T5 portteri ja on tuttu ongelma. Ilma kun lauhtuu rajusti tai kiristyy, niin sinne kollektorin ja hiilien (jotain metalliseosta) väliin muodostuu ohut jääkerros joka estää kontaktin. Ota hanskalokeron kannen alareunan alta se muovinen peitelista esim muovisella veitsellä irti. Tämän jälkeen näät puhallin moottorin mustan persuksen, Minulla on mukana retkikirves jonka varren päällä kopaautan moottorin persunsta niin johan alkaa pyörimää. Ei kannata mättää tämän vian takia uusia eikä vanhojaan moottoreita. En tiedä joko marmorilla olisi tähän vaivaan parempi versio?

Rockford

Lainaus käyttäjältä: Partaäijä - 29.01.19 - klo:20:00
Morjens!

Mulla 05 T5 portteri ja on tuttu ongelma. Ilma kun lauhtuu rajusti tai kiristyy, niin sinne kollektorin ja hiilien (jotain metalliseosta) väliin muodostuu ohut jääkerros joka estää kontaktin. Ota hanskalokeron kannen alareunan alta se muovinen peitelista esim muovisella veitsellä irti. Tämän jälkeen näät puhallin moottorin mustan persuksen, Minulla on mukana retkikirves jonka varren päällä kopaautan moottorin persunsta niin johan alkaa pyörimää. Ei kannata mättää tämän vian takia uusia eikä vanhojaan moottoreita. En tiedä joko marmorilla olisi tähän vaivaan parempi versio?

Tämä on erikoinen vaiva T5:sessa. Ollut jo kolmessa tismalleen sama vika. Puhallin toimii normaalisti kesän, kevään, syksyn, mutta kun ensimmäiset pakkaset tulee: lakkaa puhallin toimimasta ja on aivan mykkä. Nyrkillä kun pamauttaa vaihdekepin ja hansikaslokeron väliselle alueelle, niin taas toimii. Tätä joutuu toistamaan pitkin talvea ja tämä vika on ollut sama kaikissa kolmessa Portterissa ja korjaantunut samalla tavalla. Mikähän tuollaista tosiaan tekee? Ensimmäisen Portterin kohdalla tämän vian takia tuli purettua puoli autoa ja kaikki oli kuitenkin ehjää. Joku kontaktihäiriöhän tuo selkeästi on.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy