t5 ylläpitolaturi

Aloittaja Käivärä, 13.11.21 - klo:15:34

« edellinen - seuraava »

Käivärä

Neuvoja kaivataan. Tarkoitus olisi laittaa defan ylläpitolaturi portteriin. Auto on 2012vm 2.0tdi. kahdella akulla ja tehdas webastolla.
Kumpi laturi? 4A vai 10A?
Kumpaan akkuun laturi kytketään? Vai lataako jotenkin molempia akkuja?
Ilmeisesti ei saa kytkeä suoraan akun napoihin..? Laturin miinus suoraan runkoon..vai miten?

Jultsu

pienempikin riittää jos saat sen kiinni joka ilta/yö autoon.

en tunne sen tarkemmin tuota porteria, oletettavasti siellä on joku rele erottamassa akut toisistaan, eli jos haluat latailla molempia, pitää sinne kytkeä oma heräte releelle defan laturilta.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

sprint

Starttiakulle lataus. Auton oma laturi hoitaa sitten oman hommansa ajossa.

Käivärä

Kotona Lämmitystolpalta tulee sähköt. Eli kahden tunnin setti kerrallaan. Joskus sitten mahdollista ladata useampi tunti kun auto tallilla.
Ajattelin itsekin että startti akulle konehuoneeseen. Luulis että ajon aikana laturi työntää enempi hupi/Webasto akulle jos tyhjempi.
En tiedä onko laturilla mitään älyä laitettu. Että lataus enempi sitä akkua jossa heikompi lataus.
Kiitos jo näistä infoista

Suberb 2012

Onko ongelma käynnistyminen lataus käynnistysakkuun tai ennemmin uusi akku niin ei tarvitse latailla erikseen. Jos orkkis on sen varauskyky varmaan jo aika heikko.

Jos syynä webaston toiminta, lataus hupiakulle. Oletettavasti läderhosen on senverran järissään ollut, että Weba käyttää nimenomaan tuota hupiakkua.

Nyrkkisääntönä on että minuutit kun webastoa käyttää tarvis ajaa jotta akku latautuu. 2-akkusessa on varmaan kunnon laturi (A-rokissa 180A) vaikka vain 1 akku.

Auton lataus menee sinne minne ”uppoaa”, tuonikäsessä ei liene ”älyä”, jota ei Amaroksissakaan ole.
Kysy marmorilta, tarviiko akkuavaihtaessa tehdä jotain ohjelmointia. Jos tarvii on ”äly” jos ei, niin ei älyä ;) Samasta paikasta saa myös varmemman tiedon meneekö virta molempiin ulkoisella laturilla.

Tunti-pari laturissa ei pitkäaikaista iloa tuota, vajaa akku ottaa 5-6A laturilla vuorokauden ”elpyäkseen”. Isommalla laturilla ei silläkään ihmeitä tee, kun sitä virtaa tarvisi sinne kyykähtäneeseen akkuun aika rauhaksiin ajalla tuupata, tulee ”parempi” näin olen antanut itseni ymmärtää.

Larmatin

Joo eli käytön mukaan mihin haluu sähköä.
Itellä defa lataa vain hupiakkua kun sitä käytän eberille joka päivä niin se ei ajossa lataudu.
Jos ajoakkua ei tuhlaa muuhun kuin starttiin niin kyllä siellä sähkö riittää.
ehdottomasti 10ah tai isompi laturi jos vain tulpassa 2h.

Pieni muistikuva olisi että näissä t5 porttereissa oli joku kytkentä juttu että webasto käytti takaakkua ja sisäpuhallin etuakkua. kannattaa mitata mistä se virtaa ottaa jos webaa paljon käyttää
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

Käivärä

Kyllähän webastoa tulee käytettyä kun ilmat kylmenee. Haukkaakohan Sisäpuhallin vai Webasto enempi virtaa? Jos ottaa virran eri akuilta niin vois laturin sen mukaan laittaa. Webastoa tulee lähes päivittäin käytettyä niin on pelko ettei joku aamu lähekkään käyntiin. Niitä tarinoita paljon kuullut että Webasto tyhjentänyt akun.

Larmatin

#7
joo weba tyhjää akun jos ajoa ei ole tarpeeksi.
sitä varte siinä on se lisäakku et pitäis lähtee aina tulille mut muistikuva oli et puhallin käyttää ehkä startti akkua ja se vie samanverran kuin weba ehkä vähä enemmän. vois mitata onko näin.

varman startin saat jos laitat laturin etuakkuun mut joskus voi weba akku olla tyhjä ja auto vaan aamulla kylmä.

edit voi olla et muistelen jotain alkupään t5 portteria jossa oli tuo puhallin virta onkelma
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

Käivärä

No ehkä parempi kuitenkin kylmä auto joka lähtee käyntiin kuin lämmin joka ei starttaa :)

Kampiveivi

Onko sulla Käivärä siinä autossa vain yks webasto  ettei ole toista jolla lämmitetään pelkästään takatilaa?
Itellä saattuu sellainenkin olemaan ja siinä toinen akku siellä penkin alla on vain tuolle ilmawebastolle alkujaan .  Suosittelisin  itekkin  kytkemään sen laturin sinne konehuoneessa olevaan akkuun.  Toki vaihtoehtoisesti voi kytkeä niin että lataa molempia tai sitten että voi  vaikkapa katkaisijasta valita kumpaa akkua lataa.

Larmatin

Lainaus käyttäjältä: Kampiveivi - 15.11.21 - klo:23:44
Onko sulla Käivärä siinä autossa vain yks webasto  ettei ole toista jolla lämmitetään pelkästään takatilaa?
Itellä saattuu sellainenkin olemaan ja siinä toinen akku siellä penkin alla on vain tuolle ilmawebastolle alkujaan .  Suosittelisin  itekkin  kytkemään sen laturin sinne konehuoneessa olevaan akkuun.  Toki vaihtoehtoisesti voi kytkeä niin että lataa molempia tai sitten että voi  vaikkapa katkaisijasta valita kumpaa akkua lataa.

keinukytkin ois kyl kova väliin laittaa et vois ite latailla mitä akkuu haluaa
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

Käivärä

Lainaus käyttäjältä: Kampiveivi - 15.11.21 - klo:23:44
Onko sulla Käivärä siinä autossa vain yks webasto  ettei ole toista jolla lämmitetään pelkästään takatilaa?
Itellä saattuu sellainenkin olemaan ja siinä toinen akku siellä penkin alla on vain tuolle ilmawebastolle alkujaan .  Suosittelisin  itekkin  kytkemään sen laturin sinne konehuoneessa olevaan akkuun.  Toki vaihtoehtoisesti voi kytkeä niin että lataa molempia tai sitten että voi  vaikkapa katkaisijasta valita kumpaa akkua lataa.

Yks weba. Paku malli kun on. Eiköhän sen laturin konehuoneen akkuun kytke.
Ja ilmeisesti ei suoraan akkuun vaan miinus johon akun lähelle maihin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy