Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Masatir

#1
Nyt alkoi ihan kiinnostamaan tämä "lämmitetty älyistuin" ominaisuus. En omasta phev-versiosta löydä tällaista kohtaa mistään Clima-valikoista tai e-managerista. Voisiko joku ottaa kuvan omasta näytöstään, että miltä kyseinen asetus näyttää ja mistä se löytyy?

Itselläni ohjelmistoversio 1940 mutta että vaatisi koko näytön vaihtoa, että tällaisen kikkareen saisi esille?
#2
Lainaus käyttäjältä: Hazard10 - 19.08.23 - klo:20:26
1940 asennettiin. Pitääpä laittaa viestiä perään huoltoon. Ja vielä nimenomaan sanoin huoltoa varatessa, ettei ole toiminu niinku pitäis.
Itse pyysin tuon anturikorjauksen yhteydessä että päivittäisivät ohjelmiston 1790 versiosta viimeisimpään versioon, kun on välillä vähän huonosti toiminut jne ja tiedän että on uudempikin versio mutta ei netin kautta selvästikään valu. Ilman maksua päivittivät. Sanoivat sen anturikorjaus/päivityskäynnin päätteeksi että päivitys ei onnistunut vaan sieltä tuli kesken päivityksen joku virheilmoitus. Vähän kyselin, että onko siellä nyt sitten se alkuperäinen versio palautettu toimivaksi, että kaikki järjestelmät kuitenkin toimivat. Sanoivat, että kyllä on että ei ongelmaa sen suhteen. Että heidän pitää nyt vain ottaa valmistajaan yhteyttä ja kysellä tarkempaa tietoa siihen virheilmoitukseen littyen, että miten edetään ja tarvitaan sitten sähkäriä (?, siis jokin autosähköukko?) tekemään se päivitys autoon. Sitä päivitystä varten varattiin sitten vielä uusi aika tuohon myöhemmäksi.

Yllätyin sitten kuitenkin kun autolla lähdin liikkeelle ja tsekkasin tilanteen, niin autossa olikin kuitenkin 1940 asennettuna. Ja esim hybridi/sähkömoodin valinnan ulkoasu oli muuttunut 1790 versiosta, alapalkin vaakakuvakkeita ei näköjään pysty enää vierittämään seuraavalle sivulle ja mitä muuta. Eli kyllä nyt sitten vähintään se 1940 oli ilmeisesti asentunut. Mutta ilmeisesti senkin jälkeen olisi ollut tarjolla jokin päivitys mutta se ei siis onnistunut. Infotainment myös tarjosi minulle jotain päivitystä ja laitoin sen asentumaan mutta versio ei siitä itselläni muuttunut mihinkään.

Mitäs uutta tuossa 1940:ssa nyt sitten on? Navigointi käynnistyy ainakin selkeästi nopeammin, myös parkkitutka tuntuvat aktivoituvan paljon ärhäkämmin ja peruutuskamera myös nopeampi käynnistymään ja ylipäätään infotainment tuntuu sujuvammalta.
#3
Lainaus käyttäjältä: naapurisi - 16.08.23 - klo:16:52
Mulla kanssa alkoi näyttää moottorin varoitusvaloa (auto oli kuukauden vanha).
Oli kuulemma polttoaineen paineanturi, joka piti vaihtaa. Tuosta on tullut tehtaalta joku tyyppivikatiedotekin tms....

Pari kuukautta vanha Leon on nyt ollut useammin huollossa kuin 7v. vanha edellinen auto (volkkari).

No tämähän se nyt taisi itselläkin olla mitä nyt huoltoukon eilisestä puhelusta muistan. Tehtaalta oli joku tiedotekin asiasta mitä se siinä puhelimessa kertoi. Kyseessä sellainen tilanne, että Seatilla on näistä antureista kahta eri versiota ja molemmat kyllä sopivat autoon ja sinänsä toimivat. Mutta toisessa anturiversiossa jotkin johtimet ovat hopeisen värisiä/hopeisia ja se aiheuttaa sitten sen anturin rikkoutumisen. Se toinen toimivampi versio anturista ei aiheuta tätä. Minulla nyt sattui olemaan autossa jostain syystä se hopeisilla johtimilla varustettu anturi, joka vaihdetaan nyt siihen parempaan.
#4
Auto alkoi jossain kohtaa kesää pariin otteeseen näyttää sitä ilmoitusta, että "Moottorin on oltava pitkään käynnissä" tms. No minkäs teet? Vaikka ajaa jotain pidempää matka-ajoa hybrid-moodissa, niin vaikka se näyttää tuota ilmoitusta, niin silti se moottorin sammuttaa vaikka alamäkeen ajaessa, taikka letkassa ajaessa jos edellä ajava ajautuu liian lähelle ja auto voi rullailla sähköllä ja monessa muussakin tilanteessa. Niin mitäs tuossa oikein voi tehdä? En itse keksinyt mitään. Jos loivaa alamäkeä mennessä ei tarvitse juuri painaa kaasua ja auto menee tarpeeksi nopeasti, niin ei siinä kaasua viitsi alkaa painamaan. Ja sama homma vaikka siinä letkassa ajellessa, että jos siinä on vaikka travel assist päällä niin minkäs teet jos se moottoria välillä sammuttelee ja menee vain sähköllä. Ei sitä toisen peräänkään voi ajaa.

No niin tai näin, niin lopulta nyt viime perjantaina kojelaudassa syttyi oranssi moottorinnäköinen merkkivalo mökille ajaessa. Parin sadan kilsan ajon jälkeen ohjekirjasta katsoin sivulta 319, että kyseessä on "Häiriö pakokaasujen valvontajärjestelmässä. Hellitä kaasua ja aja varovasti lähimmälle ammattikorjaamolle moottorin tarkastusta varten." Oli myös vilkutellut sitä "Moottorin on oltava pitkään käynnissä ilmoitusta" ensi alkuun ja jossain kohtaa rauhottui. No mökille ajoin ja takaisinkin ja moottori oli molemmilla kerroilla varmasti pitkään käynnissä ilman edes hetkittäisiä sähkölle siirtymisiä mutta valo vain palaa. Ja aina kun bensakone ekan kerran hyrähtää käyntiin niin vilkuttaa tuota oli sitten alla pidempää ajoa tai ei.

No nyt on k-autolla tutkittavana. Kaikki arkiajoni käytännössä saan ajettua sähköllä. En tiedä voiko se sitten vaikuttaa mutta surkeaa jos vaikuttaa. Kyllä tässä kesällä kuitenkin tasaisesti olen pidempää ajoa maakuntiin tehnyt parin viikon välein hybridimoodissa.
#5
Lainaus käyttäjältä: hge - 01.06.23 - klo:11:39
Tuo 1898 boottaili itselläkin. Valitin siitä huoltoon 3 kertaa ilman tulosta. Sanoivat, että uusi softa on kehitteillä, muttei mitään tietoa julkaisuaikataulusta. Itse pystyy päivittämään 1940-versioon epävirallista tietä.
Juuri tätä tarkoitin. Minkälaisilla ohjeilla pystyy itse päivittämään infotainmentin tuohon 1940 versioon?
#6
Miten auton infotainmentin nyt saisi oikein päivittymään? Auto on Seat Leon ST PHEV. Täällä jengi jo latailee 1941 versiota ja itselläni näkyy vain 1790 eikä mitään päivitystä tarjoile tai sitten en vain osaa?


Voisiko joku laittaa jotain rautalankaohjetta miten tuo päivitys tehdään?
#7
Ohjainlaitteen päivitys tehty ja ovea vahailtu. Huoltoukko varoitteli, että päivityksen jälkeen keskinäyttö saattaa välillä jäätyä mutta siihen olisi tulossa päivitys. Jos ihan mahdottomaksi menee eikä päivitystä kuulu, niin ainoa vaihtoehto on sitten koko ohjainlaitteen vaihto. No, mitään tällaista en ole huomannut. Kosketusruutu toimii itseasiassa paljon nopeammin ja sulavammin verrattuna aiempaan. Sellainen havainto päivityksen jälkeen myös, että wrap around sisäledien toiminta muuttui. Aiemmin ne olivat koko ajan päällä huolimatta siitä oliko auton ajovalot kokonaan päällä vai pelkästään ne signature led valot. Nyt wrap around ledit syttyvät samaan tahtiin auton ajovalojen kanssa eli jos on riittävän hämärää. Wrap around ledit syttyvät myös silloin, jos kirkkaissa olosuhteissa pakotan ajovalot päälle valokytkimestä. Ihan ok uudistus itselle. Nyt ainakin selkeästi tietää, että milloin umpioissa ovat pelkät signature ledit päällä ja milloin koko ajovalot. Aiemmin ainoa indikaatio tälle oli se, että onko usb-porttien ympärillä oleva pieni valaistus päällä vai ei.
#8
Ihan vaan sivuhuomautuksena tuolta toisesta ketjusta, jos sitä kaikki ei lue, että nyt on Seat Connectin hinta laskenut Suomessakin. Kaksi vuotta 115â,¬ ja vuosi 69â,¬.
#9
Leon Mk4 (20-) / Vs: Seat Connect
31.03.23 - klo:14:51
Lainaus käyttäjältä: zsi - 29.03.23 - klo:18:31
Hinta Suomen kaupassa 69â,¬/1v ja 115â,¬/2v. Nyt on kohtuullisella tasolla. Tuli päivitettyä kahdeksi vuodeksi.
No nyt! Marraskuussa hankitun auton kanssa oon tähän asti kiltisti mennyt aina autoon istumaan ja säätämään lähtöaikaa seuraavalle päivälle, jos olen tiennyt jonkun lähtöajan. Vähän rasittavaahan se on ollut mennä iltamyöhään jossain kylptytakissa pakkasessa vielä autolle laittamaan lähtöaikaa mutta aiemmin sovelluksen hinta oli niin järjetön, että en nähnyt mitään järkeä maksaa siitä sovelluksesta niin paljoa vaan hammasta purren mentiin. Yhdessä kohdassa meinasin repsahtaa ja ostaa sen mutta silloin satuin juuri tuolloin helmikuun alussa täältä lukemaan, että nyt on ulkomailla laskenut hinta joten jäinpä vielä odottamaan. Ja kannatti. Kaksi vuotta lähti tilaukseen.
#10
Lainaus käyttäjältä: v6e - 24.03.23 - klo:08:13
Hoi!

Vaimo on aina ollut Seatin vihaaja. Nyt viikon ajettuaan autolla alkoi kyselemään onko näitä plugarina, meidän oma on siis kaasuversio.

Kertokaas ystävät, paljon teillä autot vie bensaa maantieajossa sähkö ohella.
Spritmonitorissa on laidasta laitaan, yksi vie 0,4l + 15kwh/100km toinen 2,4l +15kwh.
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/44-Seat/1353-Leon_ST.html?powerunit=2

Lukuja pöytään kiitos! Aika iso ero meillä kuuluuko 0,4 vai 2l kun kilometrejä tulee 20-30k vuoteen.

Ei vaimo täälläkään oikein seatistä merkkinä lähtökohtaisesti ole tykännyt. Liian halpis merkki tai jotain ;D Sanoo autoa siittimeksi. On tykännyt kuitenkin sähköllä ajamisesta kun polttoaineeseen arkiajolla ei tahdo mennä rahaa yhtään.

Hetki sitten Saariselältä ajettiin takaisin etelärannikolle. Oltiin kavereillä yötä Rovaniemellä ja sieltä sitten lähdettiin täydellä akulla ja tankilla kohti etelää. Ilman pysähdyksiä ajettiin Rovaniemeltä Hartolan Jari-Pekalle ja auton navissa oli Hartola asetettuna ja hybridi moodi päällä alusta asti. Matka oli suunnilleen 647km. Akku näytti yhtä prosenttia jossain Oulun tietämillä ja siitä eteenpäin auto pariin otteeseen latasi sen johonkin 8% tietämille mutta enimmäkseen näytti 1% siitä Oulusta eteenpäin. Keskikulutus Hartolassa oli 5,5L/100km. Mielestäni lukema on varsin kohtuullinen. Vaikka akku menee 1%:iin, niin silti se sieltä sähkömoottorista kairaa vähän väliä avustusta pidemmällä matkalla.

Sivulauseena, niin pohdin matkaa tehdessä täyssähköautolla matkan taittamista. Olen tämän plugarin omistaessani havainnut, että pidän sähköllä ajamisesta. Mutta kun mentiin vaikka Terskanperän Hesburgerin ohi ja näin, että siinä oli ID4 latauksessa ja kuski ja apukuski etupenkillä selailivat puhelintaan, niin pohdin, että kuinkakohan kauan täällä jumalanselän takana nuo tuossa ovat jo olleet ja kuinka kauan joutuvat vielä olemaan. Ja onko vastaavia stoppeja jo ollut tai vielä tulossa. Että kuinka paljon se matkanteko sitten hidastuu? Emme vaimon kanssa juo kahvia, tarvittavat eväät otetaan autoon mukaan ja näköjään rakotkin vielä niin timmissä kunnossa, että pysähtyä ei tarvitse tuollaisella pätkällä edes kusemaan, niin tuntuisi keinotekoiselta ja ärsyttävältä hengailla edes puolituntia jossain. Edes koira ei pyytänyt kusitaukoa. Ja herranjestas, varsinkin Oulu-Jyväskylä väli on sellainen että en todellakaan halua sillä välillä viettää aikaa yhtään sen enempää kuin pakko vaan äkkiä vain ajosuorite pois alta ja perille tekemään niitä asioita mitä haluaa. Näissä pohdinnoissa tuli vähän sellainen pieni harmitus, että miten hitossa tuon yhtälön ratkaisen. Koska haluan todennäköisesti seuraavaksi sen täyssähköauton. Mutta piruvie haluan perille mahdollisimman nopeasti ilman mitään odotteluja.
#11
Saako jostain asetuksesta sen "ota ohjaus hallintaasi"-ilmoituksen jotenkin säädettyä vähemmän herkäksi tai kokonaan pois päältä? Tuntuu, että pitäisi olla koko ajan vähän liikuttamassa rattia. Ylipäätään tuntuu hankalalta vaikka rennosti pitää vasenta kyynärpäätä ikkunanreunaa vasten ja parilla sormella pitää ratista kiinni, kun sitten se huomauttelee tuosta ohjauksesta. Mutta miksi pitäisi antaa jotain vastetta ratille kauheasti kun suoraa/helppoa tietä painelee eteenpäin ja auto menee minne haluankin sen menevän ilman turhia liikkeitä? Sellainen ajamisen rentous kärsii, kun pitäisi sellaista miniliikettä olla tekemässä ratille vähän väliä.

Huomenna tarkoitus ajaa Saariselälle ja jo valmiiksi vähän ärsyttää jos matkalla koko ajan pitää kiinnitää huomiota siihen, että onko ratista sellainen täysi kouraote koko ajan.
#12
Lainaus käyttäjältä: miz - 25.01.23 - klo:10:39
Täytyy olla hybridille sopiva öljy, luokitus ja määrät löytynee huoltokirjasta.
Näissä tosiaan on kiinteä 1v/15000km huoltoväli.

K-autossa muuten maksaa raitisilmasuodatin 80 eur ja pyyhkijät 70 eur vaihdettuna.
Hain nuo itse motonetista ja vaihdoin, yhteensä 55 eur. Aikaa meni 10 min eikä tarvi työkaluja.

Jos sulla on CarPlay kiinni niin juttelet sirin kanssa, voi vastailla sanelemalla viesteihin, soittaa halutulle yhteystiedolle jne ajon aikana ilman näpyttelyä.
Tulee välillä käytettyä.
Jotain lämpötila yms ohjauksia siellä taitaa kans olla, mutta en ole jaksanut tutustua.

Sen ääniaktivoinnin saa pois asetuksista jos ei halua käyttää, tuolloin aktivoituu ratin napista.

Ohjekirjassa sivulla 323 sanotaan, että "Ellei suositeltavaa moottoriöljyä ole käytettävissä, hätätilassa voidaan ennen seuraavaa öljynvaihtoa lisätä yhden kerran enintään 0,5 litraa seuraavaa öljyä:
Bensiini- ja CNG-moottorit: Standardi
VW 504 00, ACEA C3 tai API SN.
Dieselmoottorit: Standardi VW 507 00,
ACEA C3 tai API CJ-4, viskositeetti
0W-30."

Mitään muuta mainintaa ohjekirjasta en löydä että minkä laatuista sen öljyn pitäis olla kuin tuo kohta. Auton moottoriöljytarrassa on vain öljykannun ja ohjekirjan kuva. Sopisko sitten Tokmannin tämä öljy: https://www.tokmanni.fi/moottorioljy-shell-helix-ultra-ect-multi-5w-30-5-5011987084605

Tuossa putelissa on noista standardeista mainittu tuo VW 504 00, ACEA C3 ja API SN ja nehän osuvat yksiin tuon ohjekirjan kanssa bensiinimoottoriin sopivaan öljyyn. Vai mitä öljyä muut ovat kiikuttaneet sinne huoltoon ja riittääkö 5L kannu? Itsellä ei ole mitään hajua että kuinka paljon sitä huollon yhteydessä tarvitaan.

Raitisilmasuodatinta en osaa vaihtaa mutta jos sellaisenkin voi itse halvemmalla hankittuna kiikuttaa huollon yhteydessä vaihdettavaksi, niin otan mielelläni suosituksia vastaan, että mikä kannattaa ostaa. Näistä ei mitään käryä. Pyyhkijänsulat sentään osaan vaihtaa  ;D

Android auto ja googeli eivät harmittavasti vieläkään osaa suomea. Pitää nyt vaan ottaa tuo ääniohjaus asetuksista pois.

Muokkaus: Soitin Autotalo Lohjalle ja kysyin suoraan sieltä, että mitä sen öljyn pitäis olla, jos huoltoon sitä itse tuo. Sanoivat, että pitäis olla VW 508 00, 0W-20 ja 4L tarvitaan. Sanoi, että tuo ohjekirjassa mainittu VW 504 00 on tarkoitettu nimenomaan vain sitä väliaikaista hätätilannetta varten, jos sattuis öljyvalo syttymään.
#13
Jatketaanpa kyselytuntia. Nyt on 13000km mittarissa ja vissiin 15000km kohdalla tulee se ensimmäinen  öljynvaihtohuolto. Kummallista, että tulee noin aikaisin eikä eka huolto vasta kolmessakympissä. Joka tapauksessa, niin täältä jostain lueskellut, että kun vie omat öljyt huoltoon, niin säästää selvää rahaa ja siitähän minä tykkään. Mutta mikä öljy sinne pitäisi viedä ja minkä kokoinen puteli? Pitääkö sen olla tismalleen saman merkkistä mitä auton sisuksissa tällä hetkellä on mutta mistä senkin selvittää.
Tätä olen nyt katsellut Tokmannilta, kun olisi alessakin: https://www.tokmanni.fi/moottorioljy-shell-helix-ultra-ect-multi-5w-30-5-5011987084605

Mutta käykö tuo? Vai pitäisikö olla joku laadukkaampi vai saako toisaalta laadukkaamman vielä edullisemmin? Tätäkin katsonut mutta selvästi kalliimpi ja vähemmän litrojakin https://www.motonet.fi/fi/tuote/590065/Castrol-Edge-FST-TI-5W-30-LL-VAG-504-00507-00-4-l-moottorioljy?gclid=EAIaIQobChMIg-XSt5ni_AIVBYXVCh3KwgKSEAQYBCABEgJ0MvD_BwE

Toinen kysymys. Onko kukaan keksinyt mitään järkevää käyttöä sille auton puheohjaukselle? Suomea sille ei taida edes pystyä juttelemaan. Nyt se jostain syystä kerran ajoon aina jossain kohtaa aktivoituu että mitä haluaisit sanoa tms. Hassua sinänsä, että jos sille suomea ei voi jutella, niin silti se siinä kohdassa sanoo kuitenkin suomeksi, että mitä haluaisit sanoa tms.
#14
Kiitos näistä. Testailin eilen tätä ominaisuutta ja näinhän se tosiaan toimii. Olinkin aiemmin ihmetellyt sitä, että miten näitä autoja muka ajaessa saa ladattua. Mutta selvisipä sekin nyt. Polttoaineenkulutus pomppasi kyllä melkoisesti kun nostin sen rajan ylemmäksi kuin mitä akussa oli varausta jäljellä.
#15
Lainaus käyttäjältä: miz - 20.01.23 - klo:22:14
Akun tilan saa "lukittua" hybrid moodissa, eli ajaa hybridi tilassa niin että akun varaus ei laske (paljoa) pyynnin alle. Tuo on käyttökelpoinen toiminto varsinkin navin kanssa, asettaa määränpään ja halutun akun varausasteen, jolloin auto käyttää reitin mukaan halutun osan sähköstä kohtuullisen fiksusti. E-modella auto käyttää sähköä niin kauan kun on virtaa akussa.

Pidemmälle ajettaessa kannattaa lähteä bensalla liikkeelle, käyttää vähemmän sähköä lämmitykseen, ja akut voi ajaa vaikka loppumatkalla tyhjäksi ja auto käyttää moottorin lämmöt sisätilan lämmittämiseen sähkön sijaan.

Hetkinen, mitenkä tämä akun lukitseminen tapahtuu navia käyttäessä? Olen kyllä pidemmällä matkalla laittanut hybrid-moodin ja navin päälle ajatuksella, että se jotain optimoi siellä taustalla kun se tietää sen reitin mutta en mitään kohtaa muista nähneeni, että valitse tästä raja, jonka alle akun varaus  ei mene. Aina se on mennyt hybridi-tilassa nollille navipäällä, kun matka on ollut tarpeeksi pitkä. Voitko ihan rautalangasta vääntää?

Siellä lähtöaika-asetuksissa tms on muistaakseni jokin akun vähimmäisraja-asetus, josta en ole ymmärtänyt, että mitä se tekee. Minulla se on 50% mutta vaikutus on mikä?

Ja miten pidemmälle ajettaessa lähdön voi pakottaa bensalle? Vaikka autoa käynnistäessä kotioven edessä valitsisin hybrid-moodin niin ei se silti välttämättä bensamoottoria käynnistä, jos taajamassa ensin ajelee?

Osaako muuten auto hyödyntää sitäkin navitietoa optimoinnissaan, joka tulee android auton ja google mapsin kautta? Vai pitääkö päällä aina olla auton oma navi? Tässä kerran kun lähdin Nurmekseen ajamaan, niin kehä kolmosella navi meni täysin sekaisin ja lähti ajamaan ykköstien tuntumassa kohti Turkua. Kun pysähdyin Kuopiossa, niin auto oli Paraisten saaristossa. Jos olisin pitänyt auton navia päällä, niin se olisi koko ajan herjannut, että hidasta mutka tulee 40km/h ja jarrutellut ym. Tuossa tilanteessa olisin kaivannut jotenkin navin boottaus mahdollisuutta.
#16
Auto herjaa, että vaihda avainten paristot. No olen vaihtanut ja herjaa edelleen. Pitääkö tuo herja nollata jotenkin jostain, että se ei joka kerta autoa käynnistäessä tulisi?

Täytyy sanoa, että se on kyllä yllättänyt, että tyhjän lasinpesuainesäiliön varoitusvalo puuttuu tästä autosta. Olen luullut, että tuo on autoissa niin peruskauraa kuin olla ja voi jo jostain 90-luvulta lähtien mutta ei. Sellaista ei tässä autossa ole, joka on ihan käsittämätöntä. Toinen asia joka yllätti on se, että vaikka autossa on ne paremmat led ajovalot, niin ne eivät ole matriisi ledit. Tuokin oli sellainen asia jonka luulin olevan ihan peruskauraa, kun valikoi sellaisen auton, jossa on ne paremmat valot. Jo 2017 golfissa nuo olivat ja aiheuttivat aina pimeällä ajaessa lapsellista hyvää mieltä, kun se valokeila eli vastaantulevien autojen ja edessä kulkevan auton mukaan. Ei tullut edes mieleen, että 2021 vuosimallin autosta tuo puuttuisi, kun siinä on kuitenkin ne paremmat valot. Oh well, näköjään olisi pitänyt selvitellä tarkemmin.

Hassua miten tällaiset asiat vähän mielenpohjalla kaihertavat vaikka auto on muuten ihan jees tässä kohtaa.
#17
Kiitos vastauksista. Monia hyviä pointteja, joista en tiennyt mitään. Kyllä tää on selvästi ihan hyvää harjoittelua sähköautoilusta tällä autolla.

Yksi kysymys tuli vielä mieleen tähän latauksen ohjelmointiin liittyen. Jos auto on 8A piuhassa ja korkeajänniteakkua ei ole valittu, niin mikä käyttötarkoitus ohjelmoinnissa on sillä, jos on valinnut vain pelkän ilmastointi-toiminnon päälle niinkuin minä viimeksi tein? Esim laitan illalla auton piuhaan ja merkitsen aamun lähtöajaksi klo7 ja täppään vain ilmastoinnin. Auto alkaa lataamaan ja kun kello lähestyy aamuseitsemää, niin jossain kohtaako se sitten yrittää latauksen vaihtaa ilmastoinnille, kun se ilmastoinnin kanssa samaan aikaan ei voi ladata? Kun tällä tavalla olin valinnut, niin auto näytti lähtiessä 100% eikä kyllä penkki tai ilma tuntunut mitenkään lämpimältä.

Mutta miten tuo nyt sitten eroaa siitä jos ohjelmoinnissa olisin valinnut sekä ilmastoinnin että latauksen, jos se silloin ensin lataa ja sitten lähtöajan lähestyessä vaihtaa ilmastointiin, jos se pelkän ilmastoinnin valitessa yrittäisi toimia samalla tavalla? Enemmän oikeastaan tuo pelkkä ilmastointivalinta tuntui siltä, että se vain latasi.
#18
Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 30.11.22 - klo:21:42
Minulla oli myös ongelmia penkin lämmityksessä seisontailmastointia käytettäessä. Tekivät jotain viime keväänä takuukorjauksen yhteydessä ja tänä syksynä on toiminut. Seisontailmastoinnin yhteydessä istuinlämmitys vaatii että ulkolämpötila on alle +5 astetta. Kokemukseni mukaan ratin lämmitys toimii vasta kun ulkolämpötila on pakkasella. Jos auton on latauksessa tilapäislaturilla eli 8A virralla, taitaa vaatia myös sen että on korkeajännite akku on valittuna seisontailmastoinnin käyttöön, sillä muuten teho ei riitä sisätilan lämmittämisen lisäksi muuhun.
Tuo oli mielenkiintoinen tieto, että korkeajänniteakun valinta seisontailmastoinnin käyttöön vaadittaisiin, jos haluaa seisontailmastoinnin yhteydessä muutakin kuin sisätilan lämmittämistä silloin kuin auto on latauksessa vain tilapäislaturilla 8A virralla. Onko tosiaan näin? Olen tavannut sitä ohjekirjaa mutta tällaista kohtaa en sieltä löytänyt.

Ehkä ylipäätään on vain epäselvästi välillä ilmaistu asioita. Mitä esimerkiksi tarkoitetaan tällä maininnalla seisontailmastoinnin ohjelmoinnista sivulla 164:
"Kun toiminnot Ilmastointi ja Lataus ovat yhtä aikaa kytkettyinä päälle, ensin autoa ladataan ja sitten ilmastoidaan. Lähtöaika voidaan aktivoida vasta, kun toinen kahdesta toiminnosta on kytketty päälle."

Eli jos ohjelmoin lähtöajan ja valitsen erikseen täpät ilmastointi ja lataus, niin auto lopettaa lataamisen siihen kohtaan, kun seisontailmastointi käynnistyy? Miksi näin haluaisin toimia? Enkö haluaisi, että auto aloittaa seisontailmastoinnin ja lataa loppuun asti ja lopettaa  lataamisen varmuudella vasta sitten, kun otan johdon irti autosta? Ja varsinkin jos olen valinnut käytä korkeajänniteakkua seisontailmastointiin yllä lainatun kommentin takia, niin eikö se silloin sitten ala tyhjentää sitä auton akkua kun se aloittaa sen ilmastoinnin? Vai mikä tuon pointti? Kun testasin seisontailmastoinnin ohjelmointia, niin jätin sen lataus-täpän kytkemättä päälle.

#19
Sähköukko tulee torstaina katsomaan sähkötaulua, sulaketta ja millainen johto sieltä menee ym. Eiköhän sillä selviä, että mikä tilanne ja mihin ylipäätään on mahdollisuuksia.
Mutta vastaanotetaan edelleen ehdotuksia hyvistä ja mielellään huokeista kiinteistä latausasemista.

Viikonloppuna sain auton. Oli kyllä livenä vielä hienompi kuin kuvissa ja tykkään kyllä kovasti. Vaimo pelkäsi, että onko volkkarin jälkeen seatti jotenkin nolo mutta vaikutti hänkin tyytyväiseltä. Medianäyttö ja digimittaristo tuntui olevan valovuoden edellä vuoden 2017 volkkarin digimittaristoa ja Discover Prota eikä se tuntunut ollenkaan hankalalta käyttää. Jos joku ominaisuus puuttui verrattuna vuoden 2017 highline golffiin, niin katossa ei ole aurinkolasien säilytyslokeroa. Ja yllätyin kun ajovalot eivät käänny hiljaisella nopeudella käännöksissä vaan osoittavat vain koko ajan suoraan. Lisäksi istuimen kangas ei tuntunut ehkä ihan yhtä laadukkaalta mutta istuin tuntui ehkä muuten paremmalta. Pikkujuttuja. Ja onhan siinä sitten toisaalta paljon sellaisia juttuja mitä Golffissa ei ollut, joista langaton android auto melkein ykkösenä ja toimi kuin junan vessa. Heti tuli siirtoajoa 200km ja vähän vajaalla akulla lähdin ja motaria matka. Akkua oli perillä vielä 17% ja bensan keskikulutus 5,2l/100km. Oikeastaan sama kulutus kuin dieselillä ja olin tyytyväinen. Ja oli lähtiessä nautinto tankata bensaa, jonka hinta alkoi ykkösellä.

Jostain lukenut, että seatin rengasmelua kritisoitu mutta itse en mitään erityistä huomannut. Samalla tavalla siihenkin ääneen nukahtaisin, jos autoa en ajaisi. Voi myös olla, että paremmasta en tiedä, kun mitään premiumia en ole ikinä omistanut. Talvirenkaina autossa on kitkat ja ovat elämäni ensimmäiset kitkarenkaat ja rengasmelu oikeastaan oli huomattavan hiljainen verrattuna menomatkan golffiin, kun jyristelin nastoilla. Mutta nastojenkin ääni tuudittaisi meikäläisen uneen.
#20
Lainaus käyttäjältä: TeroPee - 18.11.22 - klo:09:58
Eikö tuokin ole sukolaite?

Tätä on paljon kehuttu: https://wallbox.com/fi_fi/sahkoauton-laturit/pulsar-plus

On kyllä melko kallis tämä ja eikö tuo ole turhankin tehokas  jos se pystyy toimittamaan 7,4kW ja auto ottaa vastaan maksimissaan vain 3,6kW? 16A sukoa siksi mietin, koska eihän tällä autolla tarvitse tehokkaampaa? Asun siis paritaloyhtiössä, jossa voin parkkeerata suoraan oven eteen ja siihen voi laittaa jonkin latauslaitteen. 2014 rakennettu, automaattisulakkeet sähkötaulussa ja oven vieressä olevan ulkovaraston sähköpistoke on tällä hetkellä 10A sulakkeen takana.
#21
Olisiko esim tämä pätevä laite kiinteeseen kotiasennukseen:
https://www.tavaratalohurrikaani.fi/sahkoauton-latauslaite-type2-16a-1vaihe-5m-carmax.html

Alkuun saisi käytettyä max 10A virralla ja jos sulakkeen saan vaihdettua jossain kohtaa, niin sitten voisi nostaa 16A?
#22
Huomaan, että tässä ei oma ajatuksen kulku selvästikään heti taivu näihin kaikkiin hienouksiin mitä tässä pitäisi nyt osata ajatella. Mutta siis nyt kun ajattelee, niin ymmärrän että se Type 2 - Suko on tarkoitettu nimenomaan siis siihen, että kun lähtee vaikka vanhemmilla/kaverilla/vuokramökillä missä lie käymään, niin siellä sitten tuon Type 2 latauslaitteen avulla saa autoa ladattua tavallisesta pistokkeesta. Joo, olishan se hölmöä pultata kiinteästi seinään tuosta syystä. Tämä ei oikeasti käynyt mielessäkään, kun on nyt niin uusi juttu meikäläiselle vaan luulin, että se mukana tuleva möhkäle on tarkoitettu nimenomaan siihen kiinteään kotiasennukseen.

Onko täällä foorumilla konsensusta siitä, että mikä on hyvä ja edullinen 16A latauslaite kotiin asennettavaksi? Nyt voisi BF tarjouksistakin löytyä? Onko sellaista laitetta, jonka voisi säätää toimimaan vaikkapa välillä 8A-16A, koska ensi alkuun sulake nyt varmaan tuossa ulkovarastossa olisi 10A. Vai miten tuo kannattaisi hoitaa. Sulakkeet ovat automaattisulakkeita mutta sähkömieskö sellaisen tuonne sähkötauluun tuosta noin vain vaihtaisi ulkovaraston kohdalle ja se olisi siinä? Oma osaaminen on ihan jossain muualla kuin siinä mitä sulakekoon kasvattaminen vaatisi  :D
#23
Kiitos vastauksesta miz. Nyt tässä olen lueskellut näistä mukana tulevista latauskamppeista.  Type 2 - Suko tilapäislatauslaite tulee auton mukana ilmeisesti kotona käytettäväksi. Miksi sitä sanotaan tilapäislatauslaitteeksi? 8A se ottaa virtaa, niin ajatuksena oli, että sen möhkäleen laitan seinään kiinni ja ulkovaraston pistokkeesta otan siihen sähkön. Mutta eikö se siis käykään tällaiseksi kiinteäksi latauspisteeksi kotona, kun se on tilapäislatauslaite?
#24
Alkoi tässä justiinsa dieselin käyttövoimaverot ja polttoaineen hinta ärsyttämään ja ajotkin vähentyneet etätöiden myötä alle 15000km vuodessa, niin päätinpä nyt hypätä ekaa kertaa mukaan tähän pluginhybridi hommaan. 2017 hankittu Golf Variant 1.6 TDI vaihtui tähän Seat Leon Sportstourer 1,4 PHEV 204 hybridiin Xcellence versiona. Fokus oli nimenomaan siinä, että käyttökustannuksia saisin autossa alaspäin. Jos joskus toimistolla käyn, niin se on 30km suoraa tietä ja lopussa vähän kantakaupunkiajoa ja perillä on lämmin halli latausmahdollisuudella. Vuodessa tulee täältä pk-seudulta kerran tai kaksi ajettua lappiin ja samoin itäsuomeen.

Sain napattua K-Autolta 9000km ajetun esittelyautona olleen seatin. Varusteina siinä tuntui olevan melkein kaikki mahdollinen, full Led-ajovalot paketti dynaamisilla vilkuilla, turvallisuuspaketti XL, metalliväri ja wrap around led-valopaketti ja mitä muuta. FR mallia alunperin tähyilin mutta totesin, että en menettänyt tässä Xcellence versiossa kuin sen Seat Drive ajoprofiilivalinnan ja myyjä sanoi, että se ei ole auton sähkönkulutuksen optimoinnin kannalta niin olennainen kilke. Pohdin, että ei kauhean iso menetys ollut varsinkin, kun missään FR:ssä ei oikein ollut peruutuskameraa, johon olen aikapäiviä sitten jo tottunut ja tuossa ostamassani versiossa on mukana kaikki mahdolliset avustimet. Menikö pahasti pieleen?

Mitä olennaisia juttuja autosta pitäisi tietää? Kyselin, että kannattaisko akun ohjainlaitteen päivitys tehdä samantien mutta myyjä suositteli odottamaan sen kanssa vielä ja odottaisi asiasta enemmän dataa, kun siitä päivityksestä jokunen auto on mennyt sekaisin.
#25
Ei taida enää mistään saada päivitettyä tiedostoa liikennekameroista auton natiivinaviin? Vaikuttaa siltä, että Niklasm on vapaaehtoisen työnsä lopettanut? Toki Waze ja GoogleMaps toimii android auton kautta mutta ihan aina ei jaksa iskeä johtoa puhelimen persauksiin vaan kiva käyttää välillä auton omaakin ihan sellaisenaan. Ja ennenkaikkea omille vanhemmille on turha android autoa ja wazea näyttää, niin heille tässä varsinaisesti olinkin nyt etsimässä päivitettyä tiedostoa.
#26
Lainaus käyttäjältä: Pietro - 23.03.19 - klo:15:44
Itsellä on VW Polo GTI jossa on Discover Media -navi. Sain ladattua Niklaksen kamerat Carnetin kautta sisään, mutta ei tullut mitään varoitusääntä vaikka täppä on äänivalikon kohdassa "Ohje: omat erikoiskohteet". Muutahan äänivalintaa laitteessa ei noille ole. Sitten latasin saman tiedoston poibase.com:n windows ohjelmaan ja sain sillä tehtyä uuden tiedoston jonka siirsin SD -kortille. Navi tunnisti sen kun pistin kortin auton SD2 -paikkaan ja ikonit ilmestyivät kartalle. Mutta lopputulos oli sama; ei piippausta. Tuossa poibase.com ohjelmassa ei ole mitään täppää jolla kerrottaisiin että piippaile kun lähestyt.

Oletteko saaneet äänet toimimaan?
Volkkarin Car-Netin avulla ei navigoinnin erikoiskohteiden varoitusääniä saa tosiaan toimimaan. Ja koko Car-Netin idea vesittyykin sitten siinä. Ennen toimi vielä se volkkarin oma saksankielinen konvertointi-sivu, jolla ne erikoiskohteet konvertoitiin sellaiseen muotoon, että varoitusäänetkin toimivat mutta sitä ei tosiaan enää ole olemassa. Sen poistumisen jälkeen erikoiskohteiden vienti navigaattoriin, siten että äänimerkki toimii, on ollut villi länsi. Itse olen käyttänyt poinspector sovellusta https://poinspect0r.blogspot.com/ ja sen avulla ihan onnistuneesti olen vienyt kameratolpat toimivalla hälytysäänellä autoon. Jotain tuosta piti maksaa. Ja sitten piti vielä vähän ohjeita lueskella. Autona Golf 2017 ja soittimena Discover Pro. Plussana kehittäjä aktiivisesti päivittää tuota sovellusta.
#27
Lusi - Vaajakoski väli tuli ajeltua joulun aikaan matkalla Rukalle edestakaisin ja kyllähän niitä keskinopeutta mittaavia tolppia oli kuin sieniä sateella tuolla pätkällä. Vaikka niitä kameroita ei ilmeisesti vielä ole asennettuina tolppien sisään, niin silti monta kertaa sydän hyppäsi kurkkuun, kun pimeyden keskeltä se tolppa ilmestyi eikä jarruttelusta tolpan kohdalla olisi ollut mitään hyötyä(ellei alenna vauhtiaan lyhyellä matkalla sitten ihan etanavauhdiksi, että nopeuden keskiarvo laskee tarpeeksi koko mittausalueella, tuota tullaan varmaan näkemään...) Tuossa kohtaa nelostien ohituskaistathan ovat toimineet perinteisinä kiihdytyskaistoina ja moni noista kameroista on sijoitettu heti ohituskaistan loppuun. Eli jatkossa porukka iskee jarrut päälle jo ohituskaistalla ja senkään vertaa ei pääse enää ohi. Tulojahan noilla vain koitetaan maksimoida, mitään muuta järkeä noissa ei ole.

Koordinaatteja en siinä vauhdissa osannut ottaa tolpista. Mutta oma ehdotus on se, että noita keskinopeustolppia varten olisi oma poi pakettinsa, jossa tolpan symbolina on kirkuvan punainen symboli ja ensimmäinen symboli merkitään karttaan noin 500m ennen varsinaista tolppaa ja tolpan ja ensimmäisen symbolin välissä on noin 5 vastaavaa punaista symbolia jatkuvasti muistuttamassa, että ei nyt ala sitä kaasua painamaan. Tällöin pystyy varmasti sovittamaan vauhtinsa tolppiin hyvissä ajoin ja myös pitämään vauhtinsa sopivana koko mittausalueen ajan.
#28
Lainaus käyttäjältä: zape - 24.06.18 - klo:22:34
Omat kokemukset noin kuukauden testailujen jälkeen.
Uusi Golf 7 ja ihan perus AA:lla (uusin versio) Maps ja Waze pelittää ihan ok, Spotify soi mut kovin syvälle valikoihin ei pääse. Whatsupit hälyttää ja lukee mut ohjelmaan ei pääse sisään joten roottasin tänään Samsung S6:n (ei paha nakki) ja asentelin tuoreen AA Mirror plus:n ja AA unlock:in, nämä julkaistu nyt kesäkuun alussa. Toimii uusimman AA:n kanssa ja peilaa alustavan testailun perusteella hyvin puhelinta. Uusi sivupalkki suosikkeineen vaikuttaa kätevältä, Whatsupit yms viestit tulee halutessa näytölle ja vastaamaankin pääsee. Fudista ei pitäisi katsella ajaessa, mutta kun matkustaja halusi ;D. Onhan tossa vaarat olemassa, ellei malta jättää näpläämättä ajaessa. Lähinnä kuitenkin huolestuttaa miten akku kestää kapulassa vaikka lataakin.
Vaihto Waze/Maps toimii myös hyvin eli looks fine so far.. mutta seurataan toimintoja. Jäi esim testaamatta vieläkö Wazen hälyt tulee taustalta läpi ja saanko puhelimen kautta Wazee tomimaan peilaamalla, olisi enemmän ominaisuuksia jos saisi..

Laitatko linkin ohjeeseen, jolla roottasit samsung s6:sen? Itselläkin olisi yksi sellainen ylimääräisenä hyllyssä ja voisin tehdä saman tempun kuin sinä. Mutta ikinä en ole rootannut puhelinta mutta jos on joku helppo ohje tiedossa, niin tähän vain.
#29
Lainaus käyttäjältä: vesap - 06.06.18 - klo:12:44
Luultavasti tuo varotusääni tuli aikaisemmin tiedoston konvertoinnin kautta sillä mitään ääniasetusta en ole löytänyt muulle kuin tuolle navin 'höpöttäjälle'.

Vesalle tosiaan tiedoksi, että volkkarin car-netin kautta jos asentaa kameratolppia autoon, niin äänimerkkiä ei kuulu kameran kohdalla eivätkä kamerat myöskään näy kartassa riittävän kaukaisella zoomi-asetuksella. Voisin kuvitella, että tismalleen sama ongelma on skodan vastaavilla online-palveluilla.

Ainoastaan sen volkkarin sivun kautta tapahtuvalla tiedoston konvertoinnilla äänimerkin ja kameratolppien näkymisen kaukaisella zoomilla sai toimimaan. Näin ainakin oli vielä viime vuonna. Ja siltä se vaikuttaa edelleen, jos skodan online-palvelun kautta nyt olet kameran asentanut ja äänimerkki ei toimi.

Kirjoitin asiasta pitkän sepustuksen viime vuonna tähän ketjuun.

Itse saatan anyway alkaa taipumaan android auton ja wazen kameravaroitusten suuntaan, koska suoraan auton naviin asennetut kamerat ja niiden hälytykset eivät ota kantaa siihen, että kummasta suunnasta kameraa lähestyt. Oma auto (Golf 2017, discover pro) hälyttää kamerasta vaikka se ei edes osoita omalle kaistalle.
#30
Kai voit edes linkin laittaa tähän sinne jonnekin myyntipalstalle, että löydän oikeaan paikkaan, kun ne uudet tolpat sinne tulevat?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy