LED vs. Matrix LED -ajovalot

Aloittaja J0N1S4, 22.09.21 - klo:08:39

« edellinen - seuraava »

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: John_Galt - 22.09.21 - klo:15:47
Valojen vilkuttelu ei ole kovin hyvä vertailukohta toimiville pitkille valoille. Osa autoilijoista laittaa lyhyet heti kun vähänkin näkyy vastaantulijaa ja vilkuttelee valoja kun toinen ei monen sadan metrin päästä pistä lyhyitä.

Tämä ei nyt oikein auennut minulle. Miten joidenkin muiden lyhyille valoille vaihtaminen liittyy siihen ettei minulle ole vilkutettu valoja vaikka ajan pimeässä aina pitkät päällä muusta liikenteestä riippumatta kun on nää matrixit?
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Rakkaudestalajiin

Kerran pomppuisella tieosuudella ei luultavasti pysynyt matrixit perässä kun hälytys ajossa oleva poliisiauto vilkutteli pitkiä valoja kun ajoi vastaan. Toi on ainut mikä jäänyt mieleen että on matrixit ollut vastaantulijan mielestä "huonot"

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Rakkaudestalajiin - 23.09.21 - klo:07:11
Kerran pomppuisella tieosuudella ei luultavasti pysynyt matrixit perässä kun hälytys ajossa oleva poliisiauto vilkutteli pitkiä valoja kun ajoi vastaan. Toi on ainut mikä jäänyt mieleen että on matrixit ollut vastaantulijan mielestä "huonot"

Tuo ei välttämättä liittynyt sinun valoihisi, koska ainakin osassa hälytysajoneuvoista näyttävät lisäpitkät vilkkuvan huomion herättämiseksi,  kun varsinaiset vilkkuvalot ovat päällä.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Morpheus3

Kai tuo on on ihan defaulttikin, että vilkut päällä on kaikki mahdolliset valot huomiokeinona, jos poliisiauton varsinaiset ajovalot (ei päivävalot) ovat päällä. Näin on ainakin mielestäni joka kerta ollut, kun poliisi- tai paloauto tai ambulanssi on tullut pimeällä vlikut päällä vastaan.
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

prinne

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 22.09.21 - klo:23:46
Tämä ei nyt oikein auennut minulle. Miten joidenkin muiden lyhyille valoille vaihtaminen liittyy siihen ettei minulle ole vilkutettu valoja vaikka ajan pimeässä aina pitkät päällä muusta liikenteestä riippumatta kun on nää matrixit?

Eiköhän tuo nyt ollut yleiskommentti vilkutteluun ja olen samaa mieltä. Vastaantulija kun vaihtaa jossain horisontissa heti lyhyille kun näkee auton, mutta toinen ei tee vielä mitään tai automatiikka ei vielä tee mitään. Niin sitten vilkutellaan valoja "paniikissa"

Eilen viimeksi tuli ambulanssi vastaan hälytysajossa niin pitkät vilkkui muiden valojen kanssa.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Sped

Lainaus käyttäjältä: tigeli - 22.09.21 - klo:22:36
En vaihtaisi pois, mutta sen verran pitää sanoa että ainakin omalla Octavialla viime talvena kaksi kertaa rekka väläytti omia valojaan minulle. Kummallakin kerralla tilanne oli samankaltainen, eli ajoin/nousin autolla "jyrkkää" ylämäkeä maantiellä ja vastaantulevien kaistalta rekan hytti nousee näkyviin juuri ennen kuin rekan lähivalot ovat kunnolla näkyvissä, tällöin ei auto osannut ennakoida ajoissa vaan piti pitkät päällä hytin kohdalla pienen hetken.

Huollosta kysyin tästä, niin sanoivat että ominaisuus.

Tämä on ihan normaalia, sillä auto tunnistaa vastaantulevan _valoista_, ja jos niitä ei näy, niin ei omat valotkaan niitä huomioi. Eipä sille oikein mitään muuta voi, kun ottaa pois manuaalisesti.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

ReijoM

Autona Audi ja siinä HD Matrixit mutta LED vs. Matrix LED  -ajovalokeskusteluun kommentti.

Ajoin ensimmäistä kertaa viime viikonloppuna tuolla autolla pimeässä, kun tulin illalla Helsinki-Vantaan lentoasemalta Jyväskylään eli noin 250 km.

Autoja tuli aika paljon vastaan ja saldona tuolla eka reissulla kaksi rekkaa väläytti pitkiä näen takaa noustuaan ja yksi vastaantuleva avolava-auto nelikaistaisella keskikaidetieosuudella.

Avolava-autoa nuo valot tuolla nelikaistatiellä eivät varmasti häikäisseet, vaan hän lienee tulkinnut että minulla oli pitkät päällä sen vuoksi ettei autossani vaihtunut selkeästi lyhyet. Ensin heitti pitkät päälle, autoni ei tietenkään siihen reagoinut enkä niistä häikäistynyt :D, sen jälkeen vielä syttyi joku ledi lisävalopatteri keulaan, eivätkä nekään minua häikäisseet.

Aikaisemmassa Audissa oli Ledit kaukovaloassistentilla ja siihen verrattuna ehdottomasti Matrixit kannattaa ehdottomasti ottaa.
Audi A6 quattro                      

Toyota Corolla Touring 1,2 T    

ToyotastaSkodaan

Nyt on tullut ajeltua pimeydessäkin riittävästi, joten:

Plussat matriiseille:
- Toimii hyvin (ja paremmin kuin aikanaan Passatin mukautuvat ledit). Leppoisaa ajoa, eikä vielä ainakaan vilkuttelijoita.
- Valoteho kohtuullisen hyvä, ja näyttää myös tien sivuille ja riittävän ylös.
- Aina valoa tarjolla, eikä kuten normivaloilla ledbarin kanssa pitkillä kuin päivällä, ja sitten vaihtuu lyhyet...Aika pimeää
- On myös älykkäämpi siinä suhteessa ettei häikäise pitkillä liikennemerkkien kautta niinkuin ledbarin kanssa ajellessa

Miinusta:
- Ledbar terästetyt normivalot ovat aika ylivoimaiset absoluuttisen valotehon suhteen
- Jos haluaisi ledbarin matriisien lisäksi, niin joutuu käyttämään valoja manuaalisesti

Jos ajaisin paljon pitkiä taipaleita pimeällä teillä joissa ei ole paljon liikennettä, niin sitten voisin harkita enemmän ledbaria joko matriisien lisäksi manuaalikäyttöön tai ilman matriiseja. Muuten äänestän ehdottomasti matriiseja helppouden ja "normaaliajossa" riittävän tehokkaiden valojen takia.
Kohta vaihdetaan merkkiä ...

pikatsu

Postauksen aloittaneelle, että jos mitenkään budjetti antaaa myötä, niin Style vaan tilaukseen eikä pelkästään valojen takia, jotka ovat hintansa väärti.  Tulee muutakin järkevää varustetta mukana.

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: pikatsu - 29.09.21 - klo:08:28
Postauksen aloittaneelle, että jos mitenkään budjetti antaaa myötä, niin Style vaan tilaukseen eikä pelkästään valojen takia, jotka ovat hintansa väärti.  Tulee muutakin järkevää varustetta mukana.
Komppaan tätä. Alempiin varustelutasoihin jos ottaa jotain mieleistä lisäpalikkaa, niin hinta on aika nopeasti Stylen tasolla eniveis.
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

JoLah

Mulla on lyhyt video, lopussa pysäköity auto näkyy selvästi lumipyryssä kun auto tekee "keilan"

https://youtu.be/B3GarYftDaQ
Skoda Octavia Ambition 2.0 150 TDI DSG 4x4 Matrix LED+peruutuskamera

tlaukkar

Lainaus käyttäjältä: Atsii - 22.09.21 - klo:14:07
Omassa uudessa autossa valot olivat päin mäntyä suunnattuina. Vastaantulijat vilkuttelivat valojaan.
Valitin asiasta huoltoon ja asia korjattiin ohjelmistopäivityksellä. Nyt toimii todella hyvin.
Jos nyt jotain haluaa valittaa, niin normaalit lyhyet tuntuvat näyttävän liian lähelle.

Viime Levin reissun jälkeen heitin koko valoautomatiikan (matrix ledit) käytön pois, sen verran v-mäistä oli kun n. joka kolmas vastaantulija räpsyttää pitkiä ja sitten vielä ne prkleen vastaantulevat ledbarit, jotka sokaisee samantien kun räpsäyttävät... Tulin tuolloin siihen johtopäätökseen, että joko A) vastaantulijat on juntteja, jotka ei tajua automaattivaloista mitään tai B) valot on vaan paskat. Sittemmin kun pahin kiukku on laantunut ja ehtinyt vähän enemmän analysoida tuota toimintaa, on lopputulos että oman auton valot tn. suunnattu päin persettä. Ajoittain nimittäin on pitkiä räpsäytetty, vaikka mulla on lyhyet päällä. Pitää tällä viikolla varata huoltoon aika, jos vaikka vika löytyisi sieltä.

Aihetta sivuten lisäranttausta: on nimittäin ärsyttävää, että mikään (turvallisuuteen liittyvä?) asetus ei tallennu. Ajovalot esim. menee aina automaatille startissa. Samoin Lane assist palaa aina käyttöön. Kumpikin on omassa tapauksessani olleet täysin käyttökelvottomia näin talvella.

Sped

Lainaus käyttäjältä: tlaukkar - 27.12.21 - klo:08:41
Viime Levin reissun jälkeen heitin koko valoautomatiikan (matrix ledit) käytön pois, sen verran v-mäistä oli kun n. joka kolmas vastaantulija räpsyttää pitkiä ja sitten vielä ne prkleen vastaantulevat ledbarit, jotka sokaisee samantien kun räpsäyttävät... Tulin tuolloin siihen johtopäätökseen, että joko A) vastaantulijat on juntteja, jotka ei tajua automaattivaloista mitään tai B) valot on vaan paskat. Sittemmin kun pahin kiukku on laantunut ja ehtinyt vähän enemmän analysoida tuota toimintaa, on lopputulos että oman auton valot tn. suunnattu päin persettä. Ajoittain nimittäin on pitkiä räpsäytetty, vaikka mulla on lyhyet päällä. Pitää tällä viikolla varata huoltoon aika, jos vaikka vika löytyisi sieltä.


Tähän liittyen olen nähnyt kaksi Octaviaa, joissa valot ovat täytyneet olla suunnattu väärin, sillä muuten ei ole näyttänyt olevan pitkiä päällä, mutta heti kun ajaa niiden edessä, niin osoittavat suoraan taustapeiliin. Toisessa näistä vain toinen etuvalo osoitti suoraan taustapeiliin (eli liian korkealle).

Eli kyllä näissä saattaa olla tehdasasennusvikoja.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

clode

#43
Lainaus käyttäjältä: tlaukkar - 27.12.21 - klo:08:41
Viime Levin reissun jälkeen heitin koko valoautomatiikan (matrix ledit) käytön pois, sen verran v-mäistä oli kun n. joka kolmas vastaantulija räpsyttää pitkiä ja sitten vielä ne prkleen vastaantulevat ledbarit, jotka sokaisee samantien kun räpsäyttävät... Tulin tuolloin siihen johtopäätökseen, että joko A) vastaantulijat on juntteja, jotka ei tajua automaattivaloista mitään tai B) valot on vaan paskat. Sittemmin kun pahin kiukku on laantunut ja ehtinyt vähän enemmän analysoida tuota toimintaa, on lopputulos että oman auton valot tn. suunnattu päin persettä. Ajoittain nimittäin on pitkiä räpsäytetty, vaikka mulla on lyhyet päällä. Pitää tällä viikolla varata huoltoon aika, jos vaikka vika löytyisi sieltä.

Aihetta sivuten lisäranttausta: on nimittäin ärsyttävää, että mikään (turvallisuuteen liittyvä?) asetus ei tallennu. Ajovalot esim. menee aina automaatille startissa. Samoin Lane assist palaa aina käyttöön. Kumpikin on omassa tapauksessani olleet täysin käyttökelvottomia näin talvella.

Oma vastaavanlainen huomio vastaantulevien vilkutteluista kohdistui yleensä vanhempiin autoihin joissa kusen keltaiset halogeeni valot. Monet luultavasti odottavat näkevänsä selkeän välähdyksen kun pitkät tippuu lähivaloille, matrixien kohdalla tälläistä ei tule kun pimennys on niin pehmeä ja nopea.

prinne

Kyllä minäkin liputtaisin valojen väärän suuntauksen puolesta. Todella vähän on vilkuteltu valoja.

Tosin niitä juntteja kyllä riittää. Onhan ne oikein suunnatutkin LED valot melko kirkkaat kun suoraan niihin tuijottaa.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

KKN

Mulla oli tehtaalta väärin suunnatut valot ja vastaantulijat vilkutteli. Säädettiin kohdilleen, mutta nyt lähivaloilla ei sitten enää tee mitään - Vasemmalla kuskin edessä musta iso alue todella lähellä, mutta oikean puolen pientare on hyvin pitkälle valaistu. Valitin tästä, mutta on kuulemma niinkuin pitääkin. Matrixit aktivoituna näkee ihan ok ja se lienee ajatuskin, että pimeällä ei lähivaloilla ole tarkoitus ajaa...
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

prinne

Lainaus käyttäjältä: KKN - 27.12.21 - klo:09:55
Mulla oli tehtaalta väärin suunnatut valot ja vastaantulijat vilkutteli. Säädettiin kohdilleen, mutta nyt lähivaloilla ei sitten enää tee mitään - Vasemmalla kuskin edessä musta iso alue todella lähellä, mutta oikean puolen pientare on hyvin pitkälle valaistu. Valitin tästä, mutta on kuulemma niinkuin pitääkin. Matrixit aktivoituna näkee ihan ok ja se lienee ajatuskin, että pimeällä ei lähivaloilla ole tarkoitus ajaa...

Samaa uutena katselin, että sais vasen lähivalo näyttää hiukan pidemmälle.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

tlaukkar

Lainaus käyttäjältä: KKN - 27.12.21 - klo:09:55
Mulla oli tehtaalta väärin suunnatut valot ja vastaantulijat vilkutteli. Säädettiin kohdilleen, mutta nyt lähivaloilla ei sitten enää tee mitään - Vasemmalla kuskin edessä musta iso alue todella lähellä, mutta oikean puolen pientare on hyvin pitkälle valaistu. Valitin tästä, mutta on kuulemma niinkuin pitääkin. Matrixit aktivoituna näkee ihan ok ja se lienee ajatuskin, että pimeällä ei lähivaloilla ole tarkoitus ajaa...

Tämäpä hauska :) Olen nimittäin ollut lähivaloihin todella tyytyväinen. Ilmankos, jos kerran on suunnattu liian ylös...

ToyotastaSkodaan

Lainaus käyttäjältä: tlaukkar - 27.12.21 - klo:08:41
Viime Levin reissun jälkeen heitin koko valoautomatiikan (matrix ledit) käytön pois, sen verran v-mäistä oli kun n. joka kolmas vastaantulija räpsyttää pitkiä ja sitten vielä ne prkleen vastaantulevat ledbarit, jotka sokaisee samantien kun räpsäyttävät...
...
Aihetta sivuten lisäranttausta: on nimittäin ärsyttävää, että mikään (turvallisuuteen liittyvä?) asetus ei tallennu. Ajovalot esim. menee aina automaatille startissa. Samoin Lane assist palaa aina käyttöön. Kumpikin on omassa tapauksessani olleet täysin käyttökelvottomia näin talvella.

Kieltämättä valot tuntuvat näyttävän minullakin aika ylös, mutta toistaiseksi olen säästynyt "vilkuttelijoilta", joten koputan puuta. Valojen toimintaan olen ollut kyllä tyytyväinen. Valotehoa sitä aina toki kaipaisi lisää, ja välillä kadehtii juuri noita "ledbarhemmoja".

Assisteista ja ylipäänsä asetuksista olen samaa mieltä. Miksi auton kuljettaja ei voi päättää mitä käyttää, ja ne asetukset talletettaisiin sitten talteen. Juurikin lane assist on turha, ja välillä vaarallinenkin talvella, eikä sitä aina jaksa/muista ottaa pois päältä.

Veikkaisin, että syynä on joku nerokas EU säännös, jossa auton valmistajat pakotetaan laittamaan assistit aina päälle, jos ne on auton jossain tyyppihyväksynnöissä ilmoitettu.
Kohta vaihdetaan merkkiä ...

o.b.


Wiiseli

Lainaus käyttäjältä: ToyotastaSkodaan - 27.12.21 - klo:15:48
Assisteista ja ylipäänsä asetuksista olen samaa mieltä. Miksi auton kuljettaja ei voi päättää mitä käyttää, ja ne asetukset talletettaisiin sitten talteen. Juurikin lane assist on turha, ja välillä vaarallinenkin talvella, eikä sitä aina jaksa/muista ottaa pois päältä.

PASSAT GTE VM. 2020

Morpheus3

Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

Ocutj

Kattokaa ettei ole mennyt/jäänyt päälle ajovaloihin vasemman puoleisen liikenteen asetus. Mulla oli kerran mennyt ja kyllä vilkuttelivat vastaantulijat valoja ihan päiväsaikaankin. Ei voi säätää ajon aikana, vain pysähdyksissä.

ConD

Muutamia kertoja on perässä ajanut uuskoppainen Ocu vähän pidempään ja muistin että tällainen keskustelu palstalla on...

Ottamatta kantaa valojen toteutustapaan LED vs. HD LED, niin isonkin auton peileihin välittyy vaikutelma, että takana tulevassa tai vastaan tulevassa Ocussa olisi pitkät päällä, kun nimenomaa sisemmät LED-yksiköt on ne mitkä häikäisee. Molemmat on ymmärtääkseni päällä lähivaloilla, mutta häikäisyyn osallistuu pääasiassa tosiaan sisemmät.

Tämä on todennäköisemmin ennenkaikkea suuntausasiaa. Pienelläkin suuntauksella saa kuviota laskettua senverta että häikäisy vähenee. Taloudessa on myös ei-VAG pikkuauto tuon norsun lisäksi, jossa oli ihan sama ongelma kuin Octavioissakin. Pikkuisen korkeussäätöä ruuvaamalla sai kuvion laskemaan "järkeväksi" eikä vaakatason yläpuolelle.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Hibah


Kertokaas, kuinka noita Octavian matriiseja operoidaan? Onko viiksessä eri asentoja, kuten joissain autoissa työnnetään ensin taaksepäin ja sitten "kynnyksen yli" vielä syvemmälle taaksepäin? Vai onko viiksen päässä, varressa, ratissa tai kojelaudassa käyttökytkimiä, montako kpl? Vai pitääkö kosketusnäytön menuvalikosta valita, että haluaako käyttää kaukovaloja manuaalisesti vai automaattisesti?

Jos joku näppärä käyttökytkin löytyy, niin onnistuuko kaikkiin näihin tarpeisiin vastaaminen helposti, ettei tarvi katsettani irrottaa tiestä:

1. Automaattipitkiltä suoraan manuaalipitkille
(edellä ajava auto 300-500 m päässä, enkä halua robotin arpovan että varjostetaanko)

2. Manuaalipitkiltä suoraan automaattipitkille
(edessä ajava karkasi jo niin pitkälle, ettei enää pelkoa robotin hölmöilystä)

3. Automaattipitkiltä pakotetuille lähivaloille
(edessä 100 m päässä ajavalla niin heikot takavalot, että robotti näkee ne vain ajoittain)

4. Lähivaloilta automaattipitkille
(edessä ajava poistuu risteyksestä)

5. Lähivaloilta manuaalipitkille
(lähdin pihasta, mutta nopeus vasta 20 - 30 km/h)

6. Manuaalipitkiltä lähivaloille
(saavun seuraavan talon pihaan)


Kysyn näin tarkkaan siksi, että nykyisessä Opelissani onnistuu vain kohdat 3 - 6, mutta tilanteissa 1 ja 2 pitää aina käyttää lähivalojen kautta, joka on niin noloa edestakaisin vilkuttelua, että pitää koittaa tehdä salaa jonku mutkan tai kumpareen takana.

Sitäkään ei tässä ketjussa vielä ole kommentoitu, että kun päivä vaihtuu illaksi, niin syttyykö mielestänne matriisipitkät sopivalla hetkellä? Tämä on toki makuasiakin, milloin kukakin kokee kaukovalot tarpeelliseksi, mutta syttyykö ne ennen vai jälkeen auringonlaskun? Riittääkö auringon laskun jälkeen 15 - 30 min, vai puhutaanko 1 - 2 tunnista (kuten Opelissa)?

Varsinkin tammikuun pakkasilla kun on kirkas keli, täysikuu loistaa taivaalla ja pellot kimaltelevat puhtaan valkoisina, on Opel joskus "keskiyölläkin" pudottanut automaattipitkiltä lähivaloille kuuta kohti ajaessa, kun luonto tarjosi Opelin mielestä riittävästi luxeja. Joo, näkyyhän ne hirvetkin valkoista hankea vasten kuun valossa yllättävän hyvin, mut kyl mä silti ajaessa ihan mieluusti kaukovaloja yöllä käyttäisin.

heller

Lainaus käyttäjältä: Hibah - 01.01.22 - klo:21:05
1. Automaattipitkiltä suoraan manuaalipitkille
(edellä ajava auto 300-500 m päässä, enkä halua robotin arpovan että varjostetaanko)

2. Manuaalipitkiltä suoraan automaattipitkille
(edessä ajava karkasi jo niin pitkälle, ettei enää pelkoa robotin hölmöilystä)

3. Automaattipitkiltä pakotetuille lähivaloille
(edessä 100 m päässä ajavalla niin heikot takavalot, että robotti näkee ne vain ajoittain)

4. Lähivaloilta automaattipitkille
(edessä ajava poistuu risteyksestä)

5. Lähivaloilta manuaalipitkille
(lähdin pihasta, mutta nopeus vasta 20 - 30 km/h)

6. Manuaalipitkiltä lähivaloille
(saavun seuraavan talon pihaan)


Kysyn näin tarkkaan siksi, että nykyisessä Opelissani onnistuu vain kohdat 3 - 6, mutta tilanteissa 1 ja 2 pitää aina käyttää lähivalojen kautta, joka on niin noloa edestakaisin vilkuttelua, että pitää koittaa tehdä salaa jonku mutkan tai kumpareen takana.

Sitäkään ei tässä ketjussa vielä ole kommentoitu, että kun päivä vaihtuu illaksi, niin syttyykö mielestänne matriisipitkät sopivalla hetkellä? Tämä on toki makuasiakin, milloin kukakin kokee kaukovalot tarpeelliseksi, mutta syttyykö ne ennen vai jälkeen auringonlaskun? Riittääkö auringon laskun jälkeen 15 - 30 min, vai puhutaanko 1 - 2 tunnista (kuten Opelissa)?

Varsinkin tammikuun pakkasilla kun on kirkas keli, täysikuu loistaa taivaalla ja pellot kimaltelevat puhtaan valkoisina, on Opel joskus "keskiyölläkin" pudottanut automaattipitkiltä lähivaloille kuuta kohti ajaessa, kun luonto tarjosi Opelin mielestä riittävästi luxeja. Joo, näkyyhän ne hirvetkin valkoista hankea vasten kuun valossa yllättävän hyvin, mut kyl mä silti ajaessa ihan mieluusti kaukovaloja yöllä käyttäisin.

Tuo 1-3 kannattaa ihan testata. Käytännössä kaikki toiminnot ovat viikseä eteen tai itseensä päin toimintoja.
Muistaakseni 1 eteen on automaatti, toinen eteen on manuaalpitkät ja itseä päin takaisin.

Automaatilta saa manuaalille ja takaisin yms.

Octavian pitkät syttyvät aika herkästi. Nykyisessä golffissa pitää olla oikeasti pimeää että pitkät menevät päälle. Octaviassa tuntuu että iltahämärässä saattaa pitkät mennä jo päälle, eli en pitäisi aina automaatilla.

Mielestäni jos octavian pitkät kerran syttyvät niin eivät enää sammu. Ei haittaa kuutamo. Vain katuvaloissa sammuu.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Hibah

Tänään klo 18 aurinko oli vielä taivaalla Uudellamaalla ja sää puolipilvinen. Itse en kokenut vielä kaukovaloja tarpeellisiksi, mutta perässäni ajaneen Octavian vasen valo häikäisi minua ajoittain. Välillä näytti kuin se olisi sammunut ja taas syttyi uudelleen.

Syttyykö Octavian matriisivalot tosiaan jo noin aikaisin illalla, ennen auringonlaskua? Miksiköhän oikealle pientareelle ei antanut valoa, vaan ainoastaan vasemmalle?

Pushead

Ei kai pitkät mene automaattisesti päälle. En ole sellaista asetusta huomannut.
2022 Octavia iV Style Liftback
2003 Polo 1.2 Comfortline

Flat

Lainaus käyttäjältä: Pushead - 10.03.22 - klo:20:37
Ei kai pitkät mene automaattisesti päälle. En ole sellaista asetusta huomannut.

Tuohan on se koko homman juju että menee. Ei tarvii valoihin koskaan koskea ja pitkillä voi ajella huoletta toisten perässä ja vastaan.

Pushead

^Ok. Miten? Riippuuko jostain viiksen asennosta vai asetetaan valikosta? Muistaakseni, en ole aivan varma, omassa menee automaattisesti pimeällä lähivaloille ja automaattipitkät aktivoidaan viiksestä eteen työntämällä jonka jälkeen ei tarvitse valoihin koskea
2022 Octavia iV Style Liftback
2003 Polo 1.2 Comfortline

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy