Octavia lV uuden auton ongelmia

Aloittaja Atsii, 30.10.20 - klo:20:36

« edellinen - seuraava »

Citgun

Olisi mukava tietää paljonko tilauksia on peruutettu tämän keskustelun lukemisen myötä.. Eihän tuo nyt ole millään tapaa hyväksyttävää, että uuteen autoon saadaan +50 eri sähkövikaa joista mihinkään ei tunnu olevan mitään muuta korjausta, kuin samanlaisen (lähtökohtaisesti) kohta uudestaan vikaantuvan vastaavan osan asennus tilalle. Jatkuva huoltorumba on kuluttavaa ja vie kyllä viimeistään loputkin fiilikset toimiessaan hyvästäkin autosta, varsinkin kun käyttövarmojakin vaihtoehtoja on olemassa. Joka päivä sitä luulee jo kuulleensa kaiken, kunnes jostain pomppaa taas aivan uudenlaisensa valojenvilkuttelija esiin, pakko myöntää että itsellä ei lapsiperhearjessa riittäisi kyllä edes jousto tälläisiin jatkuviin huoltokäynteihin..

ToyotastaSkodaan

Lainaus käyttäjältä: ToyotastaSkodaan - 01.12.22 - klo:17:39
Satuin menemään autotallille illalla ja siellähän se rakas Skoda vilkutteli takavalojaan randomisti. Ilmeisesti on kuin koira, joka ilahtuu kun isäntä tulee katsomaan. No varmaan minuutin vilkutteli siinä ja sitten tokeni (tai siis ainakin juuri sillä hetkellä). Miten kauan sitten lienee itsekseen harrastanut valoshowta.

No huolto vastasikin jo. Tiedossa oleva vika: "Body Control Module fault". Softakorjaus sitten joskus, kun tehdas saa sellaisen aikaan. En taaskaan henkeäni pidättele asian suhteen ...
Kohta vaihdetaan merkkiä ...

Hibah

Lainaus käyttäjältä: Citgun - 01.12.22 - klo:22:09
Olisi mukava tietää paljonko tilauksia on peruutettu tämän keskustelun lukemisen myötä.. Eihän tuo nyt ole millään tapaa hyväksyttävää, että uuteen autoon saadaan +50 eri sähkövikaa joista mihinkään ei tunnu olevan mitään muuta korjausta, kuin samanlaisen (lähtökohtaisesti) kohta uudestaan vikaantuvan vastaavan osan asennus tilalle. Jatkuva huoltorumba on kuluttavaa ja vie kyllä viimeistään loputkin fiilikset toimiessaan hyvästäkin autosta, varsinkin kun käyttövarmojakin vaihtoehtoja on olemassa.

Itse olen tässä reilun vuoden jo suunnitellut uuden perhefarkun ostoa. Nykyinen Opel Astra vm. 2016 on jo mittarissa yli 200 tkm, niin jotain uudempaa vastaavaa pitäis tilalle saada.

Vielä joskus 5 vuotta sitten haaveilin Octaviasta, mutta nyt kun olen 1 - 2 vuotta seuraillut tätä ketjua, niin haaveet ovat kyllä haihtuneet. Toisaalta, uudesta Astrastakaan ei vielä ole farkkumallia myynnissä, vaan myynti alkaa vuoden vaihteessa. Niiden ensimmäiset toimitukset sit joskus 2023 lopulla tai jopa vasta 2024, mutta tämän keskustelun perusteella taidan mielummin tilata Astran ns. "sika säkissä" kuin Octavian jonka vioista tähän ketjuun on raportoinut monta kymmentä eri käyttäjää.

Kun lukee Opel foorumilta Astra K keskusteluketjua, niin sinne ei kukaan ole raportoinut mitään näin vaikeita ongelmia, joihin ei ratkaisua löydy. Vaikka Opeliakin on suomessa aika paljon myyty. Toki, on Opeleissakin sähkövikoja, ainakin LED-umpioita jouduttu vaihtamaan, mutta kukaan ei ole yhtäkään valitusta laittanut että vaihdettu umpiokin olisi hajonnut.

Surullista luettavaa, kun Octavioihin vaihdetaan kolmatta tai neljättä rattia, eikä vika tule kuntoon.

Omaa Opeliani olen käyttänyt huolloissa 30 tkm välein (noin kerran vuodessa), minkä lisäksi tässä 200 tkm / 6 vuoden taipaleella on ylimääräisiä käyntejä Länsiautossa ollut:
- Takaisinkutsu infotainment softapäivitykseen 16 tkm.
- Tuulilasin vaihto 108 tkm.
- Vaihdevalitsin vaihdettu 171 tkm.
- Hinurin kyydissä kaasuläppäkotelon vaihtoon 181 tkm.
- Takaluukun potkuavauksen johtosarjan vaihto 208 tkm.

Ihan ei ole tarvinut joka vuosikaan ravata ylimääräisiä reissuja korjaamolla. Siksi houkuttelee mielummin pysyttäytyä Opeleissa jatkossakin. Yksi tiellejäämisen kokemus ei ole mitään sen rinnalla, että pitäis autokorjaamolla asioida monta kertaa joka vuosi.

ToyotastaSkodaan

Lainaus käyttäjältä: Hibah - 02.12.22 - klo:19:37
Ihan ei ole tarvinut joka vuosikaan ravata ylimääräisiä reissuja korjaamolla. Siksi houkuttelee mielummin pysyttäytyä Opeleissa jatkossakin. Yksi tiellejäämisen kokemus ei ole mitään sen rinnalla, että pitäis autokorjaamolla asioida monta kertaa joka vuosi.

Aivan, itseäni ketuttaa juuri se, että auto ei ole kuin reilun vuoden vanha, ja alle 15 tKm ajettu, ja huoltokäyntejä taitaa olla jo yli 20. En enää viitsi edes laskea. Ja yleensä yhdellä käynnillä ei ratkea mitään vaan "odotellaan" vian uusiintumista tai osia tai softaa tai pitäisi videoida tai ...

Tätä ennen ajelin pääasiassa Toyotoilla, ja 25 vuoden aikana oli YKSI ylimääräistä huoltokäyntiä vaativa "vika", kun turbon ilmanotto jäätyi -30 pakkasella (johon siihenkin oli heti korjaus olemassa imuilman lämmityksen asentamisella).

Voihan olla, että minulla on "maanantaikappale" koska kaiketi toimiviakin Skodia on olemassa. Rauta autoissa näyttäisi olevan kunnossa, mutta kaikki sähköön, softaan ja elektroniikkaan liittyvä on aika onnetonta. Ja juuri nuo ovat kaikkein pahimpia, koska niistä tulee epämääräisiä vikoja, joita on vaikea tai mahdoton todistaa huollolle, ellei ole koko ajan kymmenen videokameraa kuvaamassa mittaristoa, tietä ja ties mitä.

Itse äänestän jaloillani, ja vaihdan merkkiä heti kun sopiva ehdokas tulee tarjolle.
Kohta vaihdetaan merkkiä ...

1000

Lainaus käyttäjältä: ToyotastaSkodaan - 03.12.22 - klo:09:59
Aivan, itseäni ketuttaa juuri se, että auto ei ole kuin reilun vuoden vanha, ja alle 15 tKm ajettu, ja huoltokäyntejä taitaa olla jo yli 20. En enää viitsi edes laskea.

Minä kun luulin että minulla on pitkä pinna joka on nyt loppumaisillaan. Auto on ollut mulla nyt vuoden ja taitaa olla viidettä kertaa takuuhuollossa, toistamiseen saman vian takia joka jo kertaalleen korjattiin. Autolla ajettu reilut 19 tkm.
Octavia combi 2021 1,4 phev
Kamiq 2022 1,0 tsi dsg (vaimon auto)
ex. Fabia Liftback 2019 1.0 (vaimon auto)
ex. Honda Civic 1,4 GL aut. 1988
ex. Ford Mondeo 2,5 duratech 1997
ex. Honda Civic 1,8 2007
ex. Octavia combi 2010 1,8 tsi
ex. Octavia sedan 2011 1,4 tsi (vaimon auto)
ex. Octavia combi 2014 1,4 tsi
ex. Octavia combi 2018 1,5 tsi

Hibah

Lainaus käyttäjältä: ToyotastaSkodaan - 03.12.22 - klo:09:59
itseäni ketuttaa juuri se, että auto ei ole kuin reilun vuoden vanha, ja alle 15 tKm ajettu, ja huoltokäyntejä taitaa olla jo yli 20.

Jos tuollainen alle vuoden ikäinen sekunda mulle tulisi, niin ehdottaisin kyllä kaupan purkua jo kolmannen ylimääräisen huoltokäynnin yhteydessä. Viidennen huoltokäynnin jälkeen olisin jo yhteydessä kuluttajaneuvojaan, vaatisin kaupan purkua sekä hyvitystä tuhlaantuneesta ajastani.

-karppa-

Pitkä pinna teillä on, jos vain tyydytte viemään huoltoon ja vikaa aina vain korjataan uudelleen. Kun se ei korjaannu, niin pistätte monta tonnia omaa rahaa auton vaihtoon. Kyllä kuluttajallakin on oikeuksia mistä kannattaa pitää kiinni.

https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/autot-ja-pysakointi/autojen-huollot-ja-korjaukset/korjausten-viivastyminen-ja-virheet/

https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/tavaroiden-ja-palveluiden-virheet/takuu-ja-virhevastuu/

https://www.autoriitalakimies.fi/post/autossa-olevan-vian-korjaaminen-kuinka-monta-kertaa-vikaa-voidaan-yritt%C3%A4%C3%A4-korjata


"Auton useat korjausyritykset

Sen sijasta, että auton yksittäinen korjauskerta kestäisi kohtuuttoman kauan on yleisempää, että autoa yritetään korjata useita kertoja mutta ilman onnistumista. Pahimmassa tapauksessa vikoja saatetaan korjata yksi kerrallaan, jolloin korjauskertoja, tai -yrityksiä, voi tulla useita todella nopeasti. Kuluttajan on lain mukaan annettava myyjä yrittää virheellisen auton korjaamista, mutta kuten kaikella, myös tälläkin on rajansa.

Kuluttaja- ja kilpailuvirasto on ottanut kantaa siihen, kuinka monta kertaa virheellistä tavaraa voidaan yrittää korjata. Ohjeessaan KKV on puhunut ”muutamasta” kerrasta, joten tämän kannan mukaan viimeistään viidennen korjauskerran kohdalla voidaan perustellusti alkaa pohtimaan muita vaihtoehtoja ja ajankohtaiseksi voi tulla esimerkiksi kaupan purkaminen. Tässä kohdin on kuitenkin aiheellista muistuttaa arvioinnin tapauskohtaisuudesta. Se, milloin kohtuuttomuuden raja ylittyy voi vaihdella tapauksittain tapauksen yksityiskohtien perusteella. Korjaus voi esimerkiksi kestää kohtuuttoman kauan, vaikka korjausyrityksiä ei olisi viittä, mikäli yksittäiset korjauskerrat ovat pitkäkestoisia.

Yllättäen kysymys useista korjauskerroista ajankohtaistuu usein uusien autojen kohdalla

Vaikka toisin voisi kuvitella, tulee kysymys korjauskertojen määrästä esiin usein puhuttaessa uusista autoista. Tekniikka uusissa autoissa on monimutkaista, ja kun kohdalle sattuu niin sanottu ”maanantai kappale”, joudutaan vikaa usein korjaamaan useita kertoja onnistumatta vian aiheuttajan paikantamisessa. Erityisesti ajoa helpottavien ja avustavien järjestelmien viat ovat usein haastavia korjata ja tällaisesta viasta kärsivän auton kuntoon saaminen on usein työlästä. Uusien autojen kohdalla vika menee yleisimmin takuuseen ja sijaisauto annetaan ostajan käyttöön ongelmitta. Tästä huolimatta auton käyttäminen jatkuvasti korjaamolla ei varmasti kuulunut ostajan suunnitelmiin tämän ostaessa uutta autoa. Kun vikaa saatetaan korjata vielä pitkänkin ajan kuluttua kaupan solmimisesta, on kaupan purkaminen juuri ajan kulumisen johdosta haastavampaa. Ajan kuluminen ei kuitenkaan poissulje kaupan purkamista ja se onkin yksi ostajan käytettävissä olevista vaihtoehdoista myös puhuttaessa uusista autoista."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Yaffa0

#1957
Hämmentynein mielin olen seurannut tätä uuden Octavian vikaketjua. Itselläkin ollut aikanaan kaksi Octaviaa, jotka olivat varsin mutkattomia kapistuksia kuten oikeastaan kaikki muutkin VAG-autot tähän mennessä. Viimeisessä kompaktikokoluokan sukupolvessa (Golf 8, Octavia, Leon mk4, A3) on mennyt jotakin pahasti pieleen softien kanssa. Tämähän näkyi myös ID.3:ssa etenkin infojärjestelmässä. Kun mukaan liitetään vielä vähän säästöjä sinne tänne ja tuonne (esim. lämmityksen karsiminen vakkarin tutkasta, KESSY:n materiaalivalinnat, jne...), niin lopputulos ei ole ollut optimaalinen.

Autothan on mekaanisesti ja ajettavuudeltaan edelleen hyviä, mutta softa ja kaikkeen siihen liittyvän raudan tulee toimia yhteen ilman jatkuvia ongelmia. Nyt ei niin ole ja markkinoille on tuotu riittämättömästi testattu sukupolvi raakileena. Lataushybridien osalta olen tullut siihen tulokseen, että varsinkin alkupään autot, vm. 20-21, ovat olleet "harjoittelun aikaa" kun tuotanto ja siihen käytetyt osat ovat hakeneet paikkaansa, joita on korjailtu sitten erilaisilla kampanjoilla. Jos joku uskaltaa ostaa näistä vielä ns. "faceliftatun" mallin parin vuoden päästä, niin saanee sitten sellaisen auton, joka toimii kuten alunperin ajateltiin.

Itsellä ollut nyt tasan vuoden päivät Leon PHEV. Kerran on käyty normaalissa vuosihuollossa, jossa vaihdettiin öljyt ja tehtiin samalla kampanja: akun ohjainlaitteen päivitys. En tiedä mitä se korjasi, kun en huomannut mitään ongelmia itse. Toinen kampanjakin on auki, mutta se ei ihme kyllä liity softaan. Tavaratilan verkon kiinnitykset haluttaisiin tarkistaa.

Joku on kuitenkin mennyt Skodalla vielä enemmän pieleen kuin muilla VAG:ssa, esim. kun ratteja vaihdetaan uusiin autoihin alvariinsa. Moneenko Leoniin on esim. vaihdettu ratti? Jos katsoo sen palstan puolella vikaraportointia, niin en ole huomannut siellä ratin vaihtoja. Sukulaismiehen Superb PHEV:iinkin on vaihdettu ratti ja takaluukun sähköllä sulkeva käyttönappi molemmat kahdesti.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

heller

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 04.12.22 - klo:12:31
Hämmentynein mielin olen seurannut tätä uuden Octavian vikaketjua. Itselläkin ollut aikanaan kaksi Octaviaa, jotka olivat varsin mutkattomia kapistuksia kuten oikeastaan kaikki muutkin VAG-autot tähän mennessä. Viimeisessä kompaktikokoluokan sukupolvessa (Golf 8, Octavia, Leon mk4, A3) on mennyt jotakin pahasti pieleen softien kanssa. Tämähän näkyi myös ID.3:ssa etenkin infojärjestelmässä. Kun mukaan liitetään vielä vähän säästöjä sinne tänne ja tuonne (esim. lämmityksen karsiminen vakkarin tutkasta, KESSY:n materiaalivalinnat, jne...), niin lopputulos ei ole ollut optimaalinen.

Autothan on mekaanisesti ja ajettavuudeltaan edelleen hyviä, mutta softa ja kaikkeen siihen liittyvän raudan tulee toimia yhteen ilman jatkuvia ongelmia. Nyt ei niin ole ja markkinoille on tuotu riittämättömästi testattu sukupolvi raakileena. Lataushybridien osalta olen tullut siihen tulokseen, että varsinkin alkupään autot, vm. 20-21, ovat olleet "harjoittelun aikaa" kun tuotanto ja siihen käytetyt osat ovat hakeneet paikkaansa, joita on korjailtu sitten erilaisilla kampanjoilla. Jos joku uskaltaa ostaa näistä vielä ns. "faceliftatun" mallin parin vuoden päästä, niin saanee sitten sellaisen auton, joka toimii kuten alunperin ajateltiin.

Itsellä ollut nyt tasan vuoden päivät Leon PHEV. Kerran on käyty normaalissa vuosihuollossa, jossa vaihdettiin öljyt ja tehtiin samalla kampanja: akun ohjainlaitteen päivitys. En tiedä mitä se korjasi, kun en huomannut mitään ongelmia itse. Toinen kampanjakin on auki, mutta se ei ihme kyllä liity softaan. Tavaratilan verkon kiinnitykset haluttaisiin tarkistaa.

Joku on kuitenkin mennyt Skodalla vielä enemmän pieleen kuin muilla VAG:ssa, esim. kun ratteja vaihdetaan uusiin autoihin alvariinsa. Moneenko Leoniin on esim. vaihdettu ratti? Jos katsoo sen palstan puolella vikaraportointia, niin en ole huomannut siellä ratin vaihtoja. Sukulaismiehen Superb PHEV:iinkin on vaihdettu ratti ja takaluukun sähköllä sulkeva käyttönappi molemmat kahdesti.

Kieltämättä on nämä MBQevo alustaiset autot hieman keskeneräisinä tullut ulos. Itsellä ollut mk7 ja mk7.5 golfi ilman mitään ongelmia. Octavialle varattu huolto ensi viikolle satunnaisten pimputtelujen takia.

Oma otanta tuohon ratin vaihtoon vs muut merkit on esim seatin osalta takaluukun ongelmat. Käsittääkseni paljon on esim kameran linssiä karannut, tai kolmannen takajarrun pimentymistä.
En osaa sano mikä on mk8 ongelma mekaanisesti, sillä en juurikaan ole seurannut :)
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Possu

Lainaus käyttäjältä: Hibah - 02.12.22 - klo:19:37
Ihan ei ole tarvinut joka vuosikaan ravata ylimääräisiä reissuja korjaamolla. Siksi houkuttelee mielummin pysyttäytyä Opeleissa jatkossakin. Yksi tiellejäämisen kokemus ei ole mitään sen rinnalla, että pitäis autokorjaamolla asioida monta kertaa joka vuosi.

On ihan totta, että näissä nykyisen sukupolven Octavioissa on aivan liikaa erilaisia sähkövikoja. Ero tuntuu olevan valtava edelliseen sukupolveen nähden. Mitä opeliin tulee, niin en tiedä uskaltaisinko siihenkään välttämättä enää luottaa kun se nykyään on käytännössä ranskalainen auto. Voin toki olla väärässä ja vanhoihin käsityksiin lukkiutunut.

Pointtina kuitenkin se, että ehkä luotettavuutta kannattaa lähteä hakemaan jostain kolmannesta merkistä.

Farao

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 04.12.22 - klo:12:31
Itsellä ollut nyt tasan vuoden päivät Leon PHEV. Kerran on käyty normaalissa vuosihuollossa, jossa vaihdettiin öljyt ja tehtiin samalla kampanja: akun ohjainlaitteen päivitys. En tiedä mitä se korjasi, kun en huomannut mitään ongelmia itse. Toinen kampanjakin on auki, mutta se ei ihme kyllä liity softaan. Tavaratilan verkon kiinnitykset haluttaisiin tarkistaa.

Joku on kuitenkin mennyt Skodalla vielä enemmän pieleen kuin muilla VAG:ssa, esim. kun ratteja vaihdetaan uusiin autoihin alvariinsa. Moneenko Leoniin on esim. vaihdettu ratti? Jos katsoo sen palstan puolella vikaraportointia, niin en ole huomannut siellä ratin vaihtoja. Sukulaismiehen Superb PHEV:iinkin on vaihdettu ratti ja takaluukun sähköllä sulkeva käyttönappi molemmat kahdesti.

Samaa olen ihmetellyt Formentorin suhteen. Itselläni tasan nolla ylimääräistä huoltokäyntiä PHEV mallissa, ei mitään ratinvaihtoja tai muuta tai lähellekään saman tason ongelmia mitä Octaviasta on raportoitu. Eikös lähtökohtaisesti Formentor, Leon ja Golf ole samoja autoja, joissa on eri grafiikat ja eri pokkauksilla metallit?

NcP

Lainaus käyttäjältä: Farao - 05.12.22 - klo:13:46
Samaa olen ihmetellyt Formentorin suhteen. Itselläni tasan nolla ylimääräistä huoltokäyntiä PHEV mallissa, ei mitään ratinvaihtoja tai muuta tai lähellekään saman tason ongelmia mitä Octaviasta on raportoitu. Eikös lähtökohtaisesti Formentor, Leon ja Golf ole samoja autoja, joissa on eri grafiikat ja eri pokkauksilla metallit?

Foorumeilla nämä hommat vääristyvät helposti, jos sattuu olemaan tiettyyn autoon tyytymättömiä aktiivisia foorumin käyttäjiä mukana.  Esim. omasta näkökulmasta asia on juuri päinvastoin PHEV Formentorin ja Octavian kanssa, tuttavalla oli aivan hermot lopussa Formentorin korjaamokierteen kanssa ja toisaalta oma Octavia PHEV on toiminut aika lailla moitteetta.  Tosin Formentor 2021 ja Octavia 2022.  Formentorkin alkaa ilmeisesti toimiva erilaisten päivitysten jälkeen.   

KKN

Henkilökohtainen ongelmani lienee liiallinen kiltteys. En vaan osaa lyödä nyrkkiä pöytään ja vaatia oikeuksiani. Ymmärrän toisaalta myös tuskan siellä huoltotiskin toisessa päässä ja sen ettei monille ongelmille ole mitään tehtävissä ennenkuin tehtaalta tulee korjauskonstit. Minulla ei ole myöskään aikaa juosta huollossa jokaisen ongelman takia, kun töissäkin pitäisi olla. Toki sähköpostilla olen kuvia ja raportteja lähettänyt huoltoon, mutta nykyään eivät enää vaivaudu edes vastaamaan.

Tällä hetkellä vikalista on pitkä ja kaikki ilmoitettu takuuaikana. Alustavasti sovittu, että perehdytään näihin sitten 60tkm huollossa, johon matkaa vielä 10tkm. Takuukin on nyt umpeutunut, joten mielenkiintoista nähdä tuleeko siitä jotain vääntöä, ja kestääkö omat hermot sinne määräaikaishuoltoon asti.

Kaupan purusta aloitin keskustelua auton ollessa alle vuoden ikäinen, mutta se ei johtanut mihinkään. Varmaan kun en taaskaan osannut olla tarpeeksi tiukkana. Alustavasti olen taas avannut keskustelua myynnin suuntaan, että sitten kun faceliftistä tiedetään enempi ja jos se näyttää olevan edistysaskel nykyisestä, niin olen avoin tarjoukselle josta en voi kieltäytyä. En ole kovin optimistinen asian suhteen, sillä nyt syksyn aikana olen yrittänyt päästä tästä eroon vaihtamalla johonkin käytettyyn toisen merkkiseen, mutta hyvitykset ovat olleet niin surkeita (22-26000,) ettei kerta kaikkiaan ole varaa ottaa niin paljon takkiin.

Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

ToyotastaSkodaan

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 03.12.22 - klo:17:55
Pitkä pinna teillä on, jos vain tyydytte viemään huoltoon ja vikaa aina vain korjataan uudelleen. Kun se ei korjaannu, niin pistätte monta tonnia omaa rahaa auton vaihtoon. Kyllä kuluttajallakin on oikeuksia mistä kannattaa pitää kiinni.

Olet oikeassa.

Minä vain olen Metusalem luokkaa oleva autoilija, ja vielä kiinni muutamassa vanhan kansan ajattelumallissa:
- Jos menee perCeelleen, niin mutistaan sitten yksinään (tai näillä palstoilla). Ja ilmaistaan mielipide sillä, että se autonvalmistaja ei saa enää koskaan senttiäkään minun rahojani.
- En omaa Amerikkalaista ajattelumallia, jossa valmistaja ja myyjä on aina syyllinen, ja voidaan haastaa alkajaisiksi 500 miljoonalla taalalla vahingonkorvauksiin, vaikkapa siitä, että auton renkaiden paikkapullo on tyhjä ostettaessa. Ja voi niitä kauhuja joita siitä seurasi kun rengas puhkesi ...
- Vahingonkorvausten tai kaupanpurun hakeminen järkevin ehdoin on tehty Suomessa niin vaikeaksi, että monesti käy niin, että kuluttaja vain maksaa oikeudenkäyntikulut. Ehkä joku joka on onnistunut purkamaan kaupat kertoo miten helppoa/vaikeaa se oli, ja mitä käytännössä maksoi. Toki jos on liisariauto firmalta, niin todennäköisesti asiat ovat paljon helpompia, koska maahantuoja/myyjä haluaa pitää firman asiakkaan. Yksityiselle veikkaan aika paljon kivisempää tietä.
- Ja joka korjauskerta on elätellyt pientä toivetta siitä, että jospa sen nyt toimisi ... (En usko siihen enää, ja siksi automerkki tulee vaihtumaan).
Kohta vaihdetaan merkkiä ...

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: ToyotastaSkodaan - 06.12.22 - klo:14:15
- Ja joka korjauskerta on elätellyt pientä toivetta siitä, että jospa sen nyt toimisi ... (En usko siihen enää, ja siksi automerkki tulee vaihtumaan).

Oliko tämä sitten se halpa vaihtoehto? Takuuaikana se ensimmäinen ostaja on kaikista vahvin, jos asiasta lähdetään riitelemään ettei auto toimi kuten sen pitäis.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

VG

Jos nyt yhtään lohduttaa, mä olin kerran pattitilanteessa maanantaikappale auton (ei VAG) ja liisarifirman kanssa. Uusi auto meni ekan 9 kk aikana neljä-viis kertaa lavetilla pajalle, ja mulla oli sijaisauto käytössä ehkä noin 30 vuorokautta yhteensä sinä aikana. Vikatiheys ja korjausten kesto ei ollut liisarifirman mielestä riittävä peruste kauppojen purkamiselle. :/

ToyotastaSkodaan

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.12.22 - klo:17:11
Oliko tämä sitten se halpa vaihtoehto? Takuuaikana se ensimmäinen ostaja on kaikista vahvin, jos asiasta lähdetään riitelemään ettei auto toimi kuten sen pitäis.

Ei ole.

Varmasti 20-30 tonttua menee, mutta sen jälkeen hermo lepää, ja sillä taas on korvaamaton arvo.

Riitelemällä ehkä saisi jotain, mutta en ole aikaa sellaiseen, enkä siis usko, että siitä on juuri apua. Vastapuoli vain toteaa, että onhan näitä vikoja, ja ne on korjattu, eli ei perusteita kaupan purulle. Ja tuota vatvotaan sitten vuosi tai pari.
Kohta vaihdetaan merkkiä ...

pikatsu

Onoo kenelle käynyt niin  että kosketusnäyttö ei toimi eikä edes ne alhaalla olevat nappulat?
Ruutun jäi vaan navikointi valikot päälle. Auton sammutuskaan ei auttanut.

Tos®

Jos (keskinäytön) virtapainikkeen pidempi painallus ja uudelleenkäynnistys ei auta, auto lukkoon ja avaimet kauas 24 minuutin ajaksi.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

pikatsu

juu, toi 24min lukitus autto.

jakat123

Onko kellään latauslaite alkanut laukoon vikavirtasuojaa.
Ei latauksen aikana vaan silloin kun lataus on ajastettu??Eli vähän aikaa vilkkuu vihreä ja sit sammuu niin siinä kohtaa laukeaa vikavirta latuslaitteesta.Sama toistuu kun akku täynnä ja pistoke kiinni niin avaat vaikka ovet niin alkaa vilkkuun ja sit vikavirta laukeaa.Latauksen aikana ei tätä tapahdu.

Skoda RS TSI III -14, Skoda RS IV HYBRID -21

mr panu

Siellä on jotain rikki. Ei ole normaalia toimintaa. Vika saattaa olla myös vikavirtasuojassa. Sähkärille tutkittavaksi väkisinkin.

Onko kyseessä kiinteä latauslaite vai matkalaturi? 

jakat123

Kiinteä latauslaite kyseessä.
Mutta missä rikki autossa vai laturissa.
Lataa ihan normaalisti mutta kun auto ei halua ladata heti niin joskus 3/10 kerrasta vikavirta laukeaa.
Skoda RS TSI III -14, Skoda RS IV HYBRID -21

mr panu

Se on aina vian paikka jossain, jos vikavirta laukeaa. Vian suuruus voi olla mitä tahansa, mutta joku sen laukaisee.

Vikaa voi rajata lataamalla toista autoa sinun laturissa tai lataat omaa autoasi toisella laturilla. Kai siihen autoonkin jonkun testerin saa, en tiedä.

Sähkömies pystyy testaamaan latauslaitteen ja vikavirtasuojan erillisillä testereillä. Ei oikein ole kokemattoman henkilön testattavissa.

Eri vika mahdollisuuksia on niin paljon, että niitä on melkein turha ruveta tässä arpomaan. Onko sinulla matkalaturia? Koita ladata sillä kokeeksi. ,,lä kytke vanhaan rasiaan tai kelalla olevaan jatkojohtoon.
Vanha vai uusi talo? Tai ehkä vanha vai uusi keskus, onko taulu täynnä vikavirtasuojia vai erikseen asennettu vain laturille?

heller

Kävipä octavia huollossa kun pimputteli välillä sossia ja travel assaria. Päivittelivät ainakin MIB:in, äänentoiston ja jotain.

Lopputulos oli samat pimputtelut ja nyt ei toimi enää penkin muisti. Eli ei voi ollenkaan aktivoida penkkiin muisteja.
Hyvin se toimi ennen huoltoa..
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

northrob

Lainaus käyttäjältä: heller - 09.12.22 - klo:15:46Eli ei voi ollenkaan aktivoida penkkiin muisteja. Hyvin se toimi ennen huoltoa..
Passatissa penkki resetoidaan ajattamalla penkki virtojen päällä ollessa ääriasentoihin eteen ja taakse. Kummankin päätypysähdyksen jälkeen piti vielä uudella siirtopainalluksella painattaa penkki menemään ihan loppuun saakka. Kannattaa kokeilla.
Passat Variant B8 280 TSI R-line DSG Pure White
-ŠKODA Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance DSG Black Magic-

Farao

Lainaus käyttäjältä: jakat123 - 08.12.22 - klo:16:35
Onko kellään latauslaite alkanut laukoon vikavirtasuojaa.
Ei latauksen aikana vaan silloin kun lataus on ajastettu??Eli vähän aikaa vilkkuu vihreä ja sit sammuu niin siinä kohtaa laukeaa vikavirta latuslaitteesta.Sama toistuu kun akku täynnä ja pistoke kiinni niin avaat vaikka ovet niin alkaa vilkkuun ja sit vikavirta laukeaa.Latauksen aikana ei tätä tapahdu.

Kokeile myös vielä erikseen sillä shukoon menevällä "tilapäislaturilla". Jos silläkin laukoo, niin olettaen ettei se shuko ja kiinteä laturi ole saman pääsulakkeen takana, autossa lienee vikaa? Oletko kokeillut esim. ladata jossan K-ryhmän sisällä tai ABC-latauksessa, et miten pelittää siellä ettei se laturi anna virhettä?

heller

Lainaus käyttäjältä: northrob - 09.12.22 - klo:16:06
Passatissa penkki resetoidaan ajattamalla penkki virtojen päällä ollessa ääriasentoihin eteen ja taakse. Kummankin päätypysähdyksen jälkeen piti vielä uudella siirtopainalluksella painattaa penkki menemään ihan loppuun saakka. Kannattaa kokeilla.
Huomasin tuossa kuitenkin että tosiaan ristiselän tuen korkeussäätö ei toimi ja siitä on vikakoodikin.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

KonstaKoo

Meillä teki auto (Octavia iv) tänään sellaisen tempun, että lähti akulla liikkeelle ihan nätisti mutta sitten kesken ajon hyytyi. Ensin meni radio mykäksi ja sitten koko infotainment pimeäksi. Mittaristoon tuli punainen kolmio ennen kuin kaikki pimeni. Hätävilkut onneksi toimivat :)

Muutaman kerran kun painoi start/stop nappia niin auto havahtui ja taas mentiin loppumatka sähköllä kuin ei mitään. Mitään herjoja ei jäänyt päälle.

KpaL

3kk ja 10tkm toiminu hienosti. Tänään kuitenkin ilmestyi oranssi moottorin kuva mittaristoon. Auto ei vaan missään kerro mistä syystä se sitä polttaa. Ainut ilmoitus on tuulilasin pesunesteen vähyys ja se sytyttää oranssin huutomerkin. Pitänee varmaan käydä autoliikkeessä kyselemässä.
Ajossa:
-22 Octavia Combi 2.0TDI RS DSG | -15 MB C220CDI farmari

Ex:
-18 Octavia Combi 2.0TDI RS DSG | -97 Polo 6N 1.4i | -08 Octavia Combi 2.0TDI | -87 Opel Ascona 1.6 | -85 Mitsubishi Colt 1.2

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy