Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - ToyotastaSkodaan

#61
Lainaus käyttäjältä: Jutipati - 18.02.22 - klo:17:25
Viikon verran ollut nyt ajossa uusi 1.5 tsi eteg dsg. Kiihdytettäessä 40-60 nopeudessa omaan korvaan pistää häirtsevä ujellus. Tuleeko sitten turbosta, laatikosta tai mistälie. Onko kenties ominaisuus vai vika, muilla vastaavia kokemuksia?

Ei ole osunut omaan korvaan. Moottori ja vaihdelaatikko sama kuin sinulla.
#62
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
17.02.22 - klo:18:26
Pitääpä nyt välillä kehua Octaviaa, kun normaalisti tulee ruikutettua vioista...Auto on yllättävän hyvä kahlaamaan paksussa sohjolumessa (huonon tien alusta). Kun nyt vertaan vaikka Toyota Avensikseen, niin siinä olisi ollut jo hätää kärsimässä yliherkän luistoneston ja kevyen keulan kanssa.

Jotta ei tule liikaa kehuja, niin vastaavasti ihmettelen hidasta puhallinnopeutta kun käyttää "älykkään ilmastoinnin" "huurteenpoisto ikkunoille" asetusta. Ikkunat umpihuurussa, moottori lämmin, joten lämmintä ilmaa olisi ollut tarjolla, mutta puhallinnopeus ehkä kolmasosa maksimista.
#63
Lainaus käyttäjältä: reppu - 13.02.22 - klo:10:24
Onko muilla tuo travel assist ja emergency assist kilkutellut nyt talviaikaan? Itellä vaihdettiin ratti vuosi takaperin ja ongelma poistui, mutta nyt viime kuukausina taas välillä enemmän ja vähemmän innostuneet piippaan. Liekö vika taas ratissa vaiko vaan herkissä tutkissa, jotka heti ummessa, ku yksi lumihiutale leijailee taivaalta?

Aika monestikin, lähinnä travel/front assist herjaa ilman mitään syytä (ei siis tutkat ummessa tai vastaavaa) Emergencyä sitten kun systeemi menee totaalisen sekaisin ja melkein kaikesta tulee herjaa. Syytä ei ole huollossa löytynyt. Ja tähän asti on kadonneet itsestään joko jonkin aikaa ajettua tai sitten käynnistämällä uudelleen.
#64
Lainaus käyttäjältä: nordman - 08.02.22 - klo:16:07
Uuden iV:n ominaisuuksia (omituisuuksia?) on tässä nyt muutama päivä ihmetelty.

Muita havaintoja: oikean etuoven sisälmyksissä jotain rämisee aika äänekkäästi, kun epätasaisella tiellä ajelee.
Onkohan muilla ollut samaa ongelmaa ja onko sitä saatu korjattua?

Räminät ovat tuttua, ja jopa samassa paikassa, sekä myöskin jossakin edessä matkustajan puolella kojelaudan sisälmyksissä. Toivotaan ettei tee Murhphyjä ja ei kuulu mitään kun vie huoltoon...
#65
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 31.01.22 - klo:21:02
OBD11 on toistaiseksi ainoa, joka toimii nykyvaggineissa.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=34387.0

Sieltä saa ajettua varmuuskopsun koko auton tiedoista, joka on lähes megan kokoinen tekstitiedosto.
Profiilin golffin sivulla on pari esimerkkiä lyhyemmästä skannauksesta.
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=49562.msg760188#msg760188

Kysäisin obd-koodien luemista huollolta, ja eivät olleet hirveän kiinnostuneita niistä datoista, mitä saa normaalisti kaivettua esille. Kuulemma pitää korjaamotesterillä päästä lukemaan. Mutta lieneekö kuitenkin tuossa varmuuskopioissa "kaikki" data mitä autosta saa huollossakin irti.
#66
Lainaus käyttäjältä: O.C.Taavi - 01.02.22 - klo:00:51
Miten tämä 2 cylinteri ajo, vieläkö huomaa muutosta ... jostain luin että ollut jyrinää tms, kun 2:lle menee matkavauhdissa.
:)

Itse en ole huomannut mitään erityistä (dsg-loota) matka-ajossa tai kaupungissa hissutellessa. Ainoa minkä huomaa, on vähän omalaatuinen röpötys pakoputkesta, jos sitä sattuu kuuntelemaan...Melkein pääsee V8-fiilikseen.
#67
Lainaus käyttäjältä: rustiikki - 31.01.22 - klo:11:30
Tämä ominaisuus on osoittautunut aika näppäräksi näillä Etelä-Suomen talvimyrskyn jälkeisillä sosekeleillä. Monet autot menevät mahaa myöden lumihangessa, pieni korotus tuo kuitenkin vähän pelivaraa siihen, minne autolla kannattaa yrittää. Eikä ole pelkoa, että jääkokkare tmv. tekee tuhoa auton alla. Suosittelen.

Olen samaa mieltä, kyllä siitä on apua vaikka milleissä korotus ei vaikuta suurelta. Nelivetoakin tuli jo ikävä muutamana päivänä, vaikka on tähän asti pärjäillyt ilman sitä.
#68
Lainaus käyttäjältä: KpaL - 31.01.22 - klo:08:00
Pitää laittaa yks dashcam kuvaamaan mittaristoa.  ;D

Näinhän se pitäisi olla  jatkuvasti kuvaamassa mittaristoa. Vikavalot tulevat ja menevät epämääräisen ajan kuluessa, ja sanallinen viesti näkyy vain hetken, joten eipä siinä autoa ajaessa viitsi ruveta kaivelemaan kännykkää esiin, näppäilemään pin-koodia, avaamaan kamera-appia, yrittämään tarkennusta ja ehkä saada kuva tai video...Taitaa useimmiten olla tilanne ohi ja/tai auto ojassa selällään. Jos nyt saisi edes itse OBD-portista luettua kaikki vikakoodit talteen, niin olisi sitten kättä pidempää kun yrittää huoltoon.
#69
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 30.01.22 - klo:12:40
Juu tuo mainitsemani tiedote vaatii että siellä on se tietty vikakoodi:

Jep se on ymmärrettävää tietenkin valmistajan kannalta, mutta miten kauan nuo varoitukset sitten pysyvät auton lokissa tallessa? Tuskin siellä on varattu tilaa/aikaa kovin paljon. Jos varoitus tuli tänään, ja huoltoon pääsee kuukauden päästä, niin onko sitten kaikki lokientryt enää tallessa?
#70
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 29.01.22 - klo:18:40
Eikös sullakin ollut sähköavuosteinen 1.5 MHEV? Golffiin tehtiin juuri tuohon liittyvä laadunparannuskampanja.
Kampanjan jälkeen ajoin vikalistan obd11:lla, listaa vertaamalla näkyy muutama päivitys:

Jep liftback 1.5 e-tech.

Auto oli huollossa about kuukausi sitten samantapaisten vikojen takia. Silloin ei ollut softa/rautapäivityksiä  autolle, eikä syytä epämääräiseen varoitusvalojen vilkkumiseen löytynyt. Samoin kieltäydyttiin vaihtamasta rattia koska "tiettyä virhekoodia ei löytynyt järjestelmästä". Siksi tässä on vähän limbotilassa. Valot vilkkuu, mitään ei löydy, eikä mitään vaihdeta/päivitetä. Ja autolla ei ole ajettu vielä edes kymmentätuhatta kilometriä. Joten pikkasen alkaa jo sulake yläpäässä ohentua. Ostin auton ajamista varten, enkä huollossa makuuttamista, ja arpomista sen kanssa mikä varoitusvalo tänään palaa...
#71
Non niin lisätäänpä taas uusinta uutta vikalistoille. Normiksi muodostuneen travel assist ei toimi herjan lisäksi tuli jo vähän pelottavampaa:


  • error drive system please visit workshop

Onneksi vielä lähti herja pois kun sammutti auton ja käynnisti uudelleen. Mutta eihän tämä auto ja sen elektroniikka kyllä ole kovin tervettä tavaraa. Katsotaan miten kauan tätä pelleilyä viitsii katsella. Huoltoon on turha viedä kun siellä ei kuitenkaan löydetä mitään syytä.
#72
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
01.01.22 - klo:14:24
Laitetaanpas piste tälle henkilökohtaiselle "jarrugatelle". Yhteenvetona ja valituksen päätepisteenä:

  • Vastausten perusteella osalla takajarrut  toimivat ilman ongelmia. Lämmin talli ja ajelu pääasiassa irtolumettomilla teillä varmasti auttaa.
  • Huollon ja maahantuojan mukaan:

    • "Kellään ei ole vielä jäätynyt jarrut niin, että ei pääsisi liikkeelle". No joo se lohduttaakin suuresti autoa liikkeelle riuhtoessa.
    • "Jarrujen jäätymistä voi esiintyä tietyissä olosuhteissa". Totta, ei vain ole osunut muilla autoilla vastaan kuin kerran 40 vuoden aikana. Nyt joka päivä Skodalla.
  • Lieneekö minulla siis joku maanantaikappale, jossa on kuitenkin jotain vikaa itse jarruissakin? Mutta tähän kuitenkin loppuu valitus tästä asiasta.
#73
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
28.12.21 - klo:17:23
Pitääpä esittää kysymys:

Kuinka monella takajarrut jumittavat liikkeelle lähtiessä kun auto on seissyt parkissa? Siis niin paljon, että pitää moottorilla väkisin vedättää, että pääsee liikkeelle ja/ tai kuuluu selvä lonksaus jarruista kun ne irrottavat. Yritän haarukoida olenko vain minä se onneton jolla on ongelmia, vai onko tämä joku yleisempi ongelma ...
#74
Lainaus käyttäjältä: tlaukkar - 27.12.21 - klo:08:41
Viime Levin reissun jälkeen heitin koko valoautomatiikan (matrix ledit) käytön pois, sen verran v-mäistä oli kun n. joka kolmas vastaantulija räpsyttää pitkiä ja sitten vielä ne prkleen vastaantulevat ledbarit, jotka sokaisee samantien kun räpsäyttävät...
...
Aihetta sivuten lisäranttausta: on nimittäin ärsyttävää, että mikään (turvallisuuteen liittyvä?) asetus ei tallennu. Ajovalot esim. menee aina automaatille startissa. Samoin Lane assist palaa aina käyttöön. Kumpikin on omassa tapauksessani olleet täysin käyttökelvottomia näin talvella.

Kieltämättä valot tuntuvat näyttävän minullakin aika ylös, mutta toistaiseksi olen säästynyt "vilkuttelijoilta", joten koputan puuta. Valojen toimintaan olen ollut kyllä tyytyväinen. Valotehoa sitä aina toki kaipaisi lisää, ja välillä kadehtii juuri noita "ledbarhemmoja".

Assisteista ja ylipäänsä asetuksista olen samaa mieltä. Miksi auton kuljettaja ei voi päättää mitä käyttää, ja ne asetukset talletettaisiin sitten talteen. Juurikin lane assist on turha, ja välillä vaarallinenkin talvella, eikä sitä aina jaksa/muista ottaa pois päältä.

Veikkaisin, että syynä on joku nerokas EU säännös, jossa auton valmistajat pakotetaan laittamaan assistit aina päälle, jos ne on auton jossain tyyppihyväksynnöissä ilmoitettu.
#75
Takajarruongelmista vielä. Hetken huollon jälkeen toimivat, kunnes kävin ajamassa lumisella sivutiellä.

Syytä jumittamiseen ei tarvitse etsiä kaukaa, kun vilkaisee oheista kuvaa jarrusatulasta sen jälkeen. Jarrusatula on täysin lumen peitossa.

Kun aikanaan jarruttelee, lumi lämpenee ja sulaa jarrusatulan sisään, ja lopulta muuttuu pysähtymisen jälkeen jääksi sinne. Sitten on varmasti ongelmia  tiedossa aamulla.

En tiedä sitten auttaisiko erilaiset umpinaisemmat vanteet vai mikä, mutta liitän tämän nyt osaksi Skodan "featureita". Seuraavaksi alkaa kai kestotesti siitä miten kauan vaihdelaatikko kestää väkisin liikkeelle runnomista joka aamu.

Otetaanpa uusinta Skodan jarrukuvasta jos nyt onnistuisi.

#76
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
24.12.21 - klo:14:10
Lainaus käyttäjältä: Atsii - 23.12.21 - klo:18:22
Seuraavaksi SkodastaToyotaan  ;D

Harvinaisen oikein kommentoitu :) No sen näkee kesällä kun tulee uusia Toyota malleja ...

Mutta välillä pari positiivistakin kommenttia:

  • Bensamittari toimii taas huollon jälkeen. Autosta virrat ensin kokonaan pois, ja jonkin tason resetointi huollon testerillä. Kuulemma voi tiltata jos tankkaa virta päällä tai muissa "sopivissa"?? tilanteissa. Korjaus edellämainittu, tai jos ei tehoa niin sitten mittarin uudelleen kalibrointi tietyllä bensamäärällä.
  • Lämmitys on toiminut hyvin kovillakin pakkasilla. Oma featurensa on tosin se, että jos automatiikka sammuttaa moottorin, niin hönkii kylmempää ilmaa sen aikaa kun moottori taas käynnistyy, ja puhallinnopeuskin tipahtaa.
#77
Tulipa tuossa käytettyä autoa huollossa epämääräisten varoitusvalojen, assistenttien ja muiden sekoilujen takia. No siellähän löytyi vaikka mitä vikakoodia, ja auto uudestaan huoltoon koko päiväksi kun "koko sähköjärjestelmä käydään lävitse" ... Se on sitä laatua, ja auto ei ole edes puolta vuotta vanha. No katsotaan kesällä uudestaan ajetaanko Skodalla sen pidempään.
#78
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
21.12.21 - klo:18:48
Ihmettelin illalla pitkää matkaa ajaessa miksi valot (matrix led) näyttävät niin heikoilta. No ajoin parkkiin ja vilkaisin...Umpiot oli sisäpuolelta jäässä ja huurussa...Varmaan kesä viimein sulattaa Skodan ja valot.
#79
Ikiliikkuja on keksitty:
- Autolla ajettu tankkauksen jälkeen 380 km
- Keskikulutus 8l/100 km (pikkupätkää kaupungissa)

=> Bensamittari näyttää täyttä tankkia ... Todella luotettavaa elektroniikkaa. Päävoitto lottoarvonnastakin on todennäköisempää kuin Skodan toiminta oikein.
#80
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
06.12.21 - klo:15:00
Lainaus käyttäjältä: ToyotastaSkodaan - 27.11.21 - klo:13:41
Onkos muilla ollut ongelmia takajarrujen kanssa? Kun pakkaset tuli, niin aina on pienenkin parkissa seisomisen jälkeen jarrut jumissa niin, että joutuu runttaamaan väkisin liikkeelle. Käsijarru sinällään näyttäisi valojen perusteella vapauttavan OK, eikä ajossa tuntuisi laahaavan jarrut päällä.

Päivityksenä vain, että katsoin vähän tarkemmin ... Takavanteet ensinnäkin täynnä lunta jarrulevyn alalaitaan asti. Lunta  myös peltisen suojakilven takana reippaasti. Ja lopuksi osa lumesta myös jarrusatuloiden päällä ja osaksi sisälläkin. Aika selväähän se on, että kun jarruttelee, ja lumi ensin sulaa, ja sitten muuttuu jääksi, niin jumia tulee. Joka lähdössä jarrupalat on "liimaantuneet" jarrulevyyn niin, että väkisin pitää lähteä liikkeelle "lonksauksen" säestyksellä kun palat irtoavat jarrulevystä. Hauska juttu, kesä varmaan parantaa ...
#81
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
04.12.21 - klo:14:04
Hoh hoijakkaa. Skoda on kuin joulupukki ja joulukalenteri yhdistettynä. Joka kerta kun auton käynnistää, niin tulee joku "lahja" ihan kuin joulupukki kävisi, tai avaisi uuden luukun joulukalenterista. Aina siellä on joku varoitusvalo palamassa, tai joku assisti ei toimi. Perusauto on ihan ok, mutta elektroniikka ja softa on ihan PerC:stä. Alkaa tuntua siltä, että tämä on minulle tosiaan kirjaimellisesti "vuoden auto". Voin kuvitella mikä on tilanne muutaman vuoden päästä kun osat vähän vanhenevat...Olkoot tämä myös minulta viimeinen yleisvalitus tällä foorumilla. En häiriköi enempää.
#82
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
27.11.21 - klo:15:55
Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 27.11.21 - klo:15:01
Samaa on omassa,on kuulema ominaisuus,huolto neuvojan,mukaan.heidän esittelyautoa oli pitäny sulatella kuulema viikonlopun jälkeen sisällä,että sai liikkumaan..
Oma vm.2018 ocu oli samanlainen.
Lumi varmaan sulaa sinne palojen ja levyjen väliin.

Niinhän tuo näytti olevan ominaisuus vuosien takaa, kun vähän webbiä selaili. Itselle ensimmäinen auto, jossa jarrut on säännöllisesti jumissa. Yhden käden sormilla voi laskea ne kerrat mitä on vuosien varrella ollut ongelmia muiden autojen kanssa.

Voisihan sitä huvikseen huolloltakin kysellä, vaikka vastaus varmaan on juuri se, että ei voi mitään. Jos sinni riittää, niin taidan katsoa onko siellä jarruissa lunta tai jäätä.

Karsealta vain tuntuu aina väkisin "lonksauttaa" liikkeelle. Tuskin siitä vaihdelaatikko ja kytkinkään pidemmän päälle kiittää.
#83
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
27.11.21 - klo:13:58
Lainaus käyttäjältä: heller - 13.11.21 - klo:23:30
Toisella foorumilla joku syytteli nimenomaan valoja huonoon kuvaan. En itse päässyt vielä kokeilemaan, mutta koitappa pimeällä laittaa pakki päälle ja valot pois.
Jotkut siis väittävät että valojen takia kamera ei osaisi kirkastaa kuvaa itse.

Sen verran joskus itse koitin että tosiaan kuvan säädöllä saa vähän paremmaksi.

Itsellä ei valojen poislaitto auttanut kuin ehkä marginaalisesti. Kameran säädöillä sai tosiaan jonkin verran paremmaksi.
#84
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
27.11.21 - klo:13:41
Onkos muilla ollut ongelmia takajarrujen kanssa? Kun pakkaset tuli, niin aina on pienenkin parkissa seisomisen jälkeen jarrut jumissa niin, että joutuu runttaamaan väkisin liikkeelle. Käsijarru sinällään näyttäisi valojen perusteella vapauttavan OK, eikä ajossa tuntuisi laahaavan jarrut päällä.
#85
Pikkumurhe vaan, mutta karsastaa koodarin silmää.... Software update available, press... ... No painetaan infoa ... Infossa Software updated ja update nappi disabloitu. Ja tämä luuppi sitten jatkuu. Notifications näyttää, että olisi päivitys, mutta ei sitten kuitenkaan ole, eikä notifikaatiota saa edes poistettua. Ehkä siellä nyt sitten kuitenkin on joku asentumaton päivitys, tai muuten vain bugaa.
#86
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
12.11.21 - klo:18:32
Onko muuten täällä kokemusperäistä vertailutestiä useamman automallin peruutusvaloihin? Itse olen nyt joutunut peruuttelemaan kohtuullisen määrän pimeässä ja sateella, eikä peruutusvalot ole todellakaan vakuuttaneet. Siihen kun vielä lisää peruutuskameran, joka ei näytä olevan kovin herkkä, niin välillä on vähän tuskaista menoa peräpää edellä. Lähinnä se valo tulee siitä kun laahauttaa jarruja päällä, niin jarruvalot näyttää edes jotain.
#87
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
11.11.21 - klo:18:04
Listataanpa tänne uusin ihmetyksen aihe. Menin aamulla autotalliin, ja Skoda tervehti minua leveällä hymyllä (takaluukku auki)  :o ... Onhan se tietysti kaukaisesti teoreettisesti mahdollista, että olen painanut jossain vaiheessa takaluukun avausnappia sen jälkeen kun lähdin autotallista, vaikka vahvasti epäilen. Lieneekö jollekin muulle sattunut?
#88
Lainaus käyttäjältä: Occux - 08.11.21 - klo:19:00
Eli jos takakontin kalikat kolisee, niin silikoni korjaa. Jos pärisee, niin radio korjaa. Jos kuskia vituttaa, niin määrätään lisää nappeja, ja vitutus katoaa. Ote Skoda-kuskin todellisuudesta.

Heh aika hyvä motto. Itsekin yritin tarjota autoani huoltoon, jotta takakontin rominat loppuisivat. Kuulemma oli jo asennettu kaikki tehdaspäivitykset (kumit ja kiilapalat). Tarjottiin juurikin sitä "voitelua" pääratkaisuksi. Arvelin, että eipä kannata mennä. Eikä se voitelu kyllä auttanut. Pitänee purkaa kontista kaikki sisuskalut pois, ja tutkia aikuisten oikeasti mistä se kolina tulee.

Lainaus käyttäjältä: Hampsu - 09.11.21 - klo:09:20
Näitä nitinöitä ja natinoita olen itse löytänyt melkein jokaisesta autosta, jonka olen omistanut, mitä olen ajanut myös talvella.
Olen paljon keskittynyt myös Škeidan epäkohtiin näin ekan uuden auton hommanneena, mutta missä menee se raja, että halvalla pitäisi saada premium laatua? Skoda mielestäni tuossa 50k hintaluokassa kestää mielestäni hyvin vertailua C sarjan Meisseliin tai 3 sarjan Benariin. Siitä ylöspäin alkaa vasta mielestäni premium laatu tuntua Saksan vehkeissä ja Skoda tippuu kilpailusta.

Jep onhan noita pikkuikävyyksiä lähes kaikissa. 50k++ luokassa voi kyllä jo vaatia, että auto on kohtuullisen hyvä. Meikäläisen 35k++ Skodassa tietää ettei se ole mitään premiumia, ja on vain pakko kestää jossain määrin "halpuutuksen" tuloksia (valitan toki aina, kun se on luonteenpiirre, ja yritän saada korjautettua jos mahdollista).
#89
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
06.11.21 - klo:17:12
Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 06.11.21 - klo:15:05
Tänään tuli tankattua ensi kertaa melkein tyhjästä tankista täyteen, 54,95l, ja keskivalehtelulottokone arpoi ehkä 50/50 kaupunki/maantieajolla 7,1l/100km, ja todellinen laskettu kulutus tankillisesta oli 7,49l/100km. Eli ei ihan sinnepäin, mutta tuo on normaali virhe kaikilla autoilla joilla olen ajanut.

Kuulostaa täsmälleen samoilta lukemilta kuin omat kokemukset (1.5 e-tec dsg). Ajojakaumakin on aika lailla sama. Pitkänajan kulutuksena minulla on tällä hetkellä ajotietokoneessa 7.1 litraa. Kaupunkiajossa kulutus pomppaa 2-3 litraa ylemmäs verrattuna maantieajoon. Ja jos sattuu olemaan venetraileri tai peräkärry perässä (80 km/t), niin kulutus on silloin jossain välillä 7.5-8.5l/100 km. Ja on pakko taas verrata Toyota Camryn 2019 hybridiin...Yli 5.5l kulutuksen (ajoipa missä tahansa) oli todella vaikea päästä...e-tec ei siis korvaa kunnon hybridiä...
#90
Lainaus käyttäjältä: Corone - 24.10.21 - klo:13:36
Tässäpä minun loppuyhteenvetoni uuden Octavian omistamisen riemuista....

Onhan tuo aika karua, ja ei ihme jos auto vaihtuu. Jos on pulittanut 40 tonttua tai yli autostaan, niin se saa kyllä sitten luvan toimia.

Omakohtaisesti ei vielä ole ollut tuollaista rumbaa, mutta kyllähän vakkari ja travel assisti vetelee välillä omia nopeusrajoituksiaan, ja minulla on tullut muutaman kerran SOS emergency braking. Todennäköisesti siksi, että en viitsi jatkuvasti puristella apinan raivolla rattia, jotta se Clever auto tietää, että kuljettaja ei ole kuollut. Lisäksi tulee (vielä kohtuullisen harvoin) eri assisteista satunnaista erroria, ettei ole toiminnassa. Toistaiseksi kaikki on vielä siedettävällä tasolla, ja kai Skoda-elämään on jo turtunut. Elän kuitenkin vielä toivossa, että ehkä nuo viat saadaan joskus korjattua. Pelkkänä autona, ilman softa- ja anturiroskaa, Skoda on kuitenkin ihan kohtalainen kulkine.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy