Passat GTE Webasto ja E-mode

Aloittaja Pass@, 14.01.21 - klo:09:27

« edellinen - seuraava »

Pass@

Pakkaset alkoivat ja samalla ongelmat. Webasto ei lähde käyntiin kaukosäädöllä ja E-modea ei voi käyttää. Vika vai ominaisuus?

Webaston kaukosäädin näyttää vihreää valoa, joten pyyntö lämmityksestä ilmeisesti välittyy autolle. Lämmitys keskeytyy jostain syystä.

E-mode lakkasi toimimasta, kun pakkasta alkoi olla yli 10 astetta. Akussa on virtaa. Moottori käynnistyy heti startista ja akkua jää käyttämättä ajon jälkeen.

duke7

E-moden kanssa ihan ominaisuus. Tosin tänään sain ajettua sähköllä -17° C kun lähdin suoraan ajastetusta latauksesta liikkeelle.
Webaston kanssa jotain vikaa kyllä. Tuo kaukohan vilkuttaa vihreää jos pyyntö ei mene läpi ja sitten kun menee niin vihreä palaa muutaman sekunnin.

BasicDude

Lainaus käyttäjältä: Pass@ - 14.01.21 - klo:09:27
Pakkaset alkoivat ja samalla ongelmat. Webasto ei lähde käyntiin kaukosäädöllä ja E-modea ei voi käyttää. Vika vai ominaisuus?

Webaston kaukosäädin näyttää vihreää valoa, joten pyyntö lämmityksestä ilmeisesti välittyy autolle. Lämmitys keskeytyy jostain syystä.

E-mode lakkasi toimimasta, kun pakkasta alkoi olla yli 10 astetta. Akussa on virtaa. Moottori käynnistyy heti startista ja akkua jää käyttämättä ajon jälkeen.

Eikös näihin oo tehty joku tehtaan ohjelmistopäivitys jotta pystyyy yli 10 pakkasasteen ajelemaan sähköllä.

Woeboe

Lainaus käyttäjältä: Pass@ - 14.01.21 - klo:09:27
Pakkaset alkoivat ja samalla ongelmat. Webasto ei lähde käyntiin kaukosäädöllä ja E-modea ei voi käyttää. Vika vai ominaisuus?

Webaston kaukosäädin näyttää vihreää valoa, joten pyyntö lämmityksestä ilmeisesti välittyy autolle. Lämmitys keskeytyy jostain syystä.

E-mode lakkasi toimimasta, kun pakkasta alkoi olla yli 10 astetta. Akussa on virtaa. Moottori käynnistyy heti startista ja akkua jää käyttämättä ajon jälkeen.

Oliskohan niin, että käynnistää moottorin, koska autoon ei ole vättämättä tehty talvipäivitystä. Päivitys tullut joskus muutama vuosi sitten. Sallii e-moden käytön yli -10C pakkasilla, jos on lähtö ajastettuna, eli akut ei täysin kylmänä. Omani lähti tänään kyllä kylmillä akuilla (ulkona -14), mutta pitää aika hellästi painella kaasua kiihdyttäessä (e-max palkki oli hiukan yli puolen välin)

Oletko kuunnellut lähteekö webasto käyntiin, vaikka kaukosäädin näyttää pitkän vihreän?

duke7

Lainaus käyttäjältä: Woeboe - 14.01.21 - klo:09:52
Oliskohan niin, että käynnistää moottorin, koska autoon ei ole vättämättä tehty talvipäivitystä. Päivitys tullut joskus muutama vuosi sitten. Sallii e-moden käytön yli -10C pakkasilla, jos on lähtö ajastettuna, eli akut ei täysin kylmänä. Omani lähti tänään kyllä kylmillä akuilla (ulkona -14), mutta pitää aika hellästi painella kaasua kiihdyttäessä (e-max palkki oli hiukan yli puolen välin)

Oletko kuunnellut lähteekö webasto käyntiin, vaikka kaukosäädin näyttää pitkän vihreän?
Ai näihin on tuollainen päivitys. Selkeästi se sitten tehty minun autoon.

Pass@

Kiitos vastauksista. Pitää kysellä päivityksestä, varmaan marmoritiskihommia.

Webaston kake näyttää pitkän vihreän, mutta auto on kylmä ja webaston ääntä ei kuulu, kun menee autolle. Pitää varmaan mennä ihan auton viereen käynnistämään lämmitys ja kokeilla.

Woeboe

Lainaus käyttäjältä: Pass@ - 14.01.21 - klo:11:00
Kiitos vastauksista. Pitää kysellä päivityksestä, varmaan marmoritiskihommia.

Webaston kake näyttää pitkän vihreän, mutta auto on kylmä ja webaston ääntä ei kuulu, kun menee autolle. Pitää varmaan mennä ihan auton viereen käynnistämään lämmitys ja kokeilla.


Voi myös koittaa käynnistää webaston auton sisältä painamalla käynnistysnappia siitä ilmastoinnin keskimmäisen säätörullan vasemmalta puolelta. Napissa lukee joko REST tai sitten on kuvatus, jossa kolme vänkyränuolta ylöspäin. Riippuu vuosimallista.

Turbokiisseli

Onko tankissa bensaa? Webasto ei lähde tulille jos polttoainevalo palaa.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Herr K

Lainaus käyttäjältä: Woeboe - 14.01.21 - klo:11:25

Voi myös koittaa käynnistää webaston auton sisältä painamalla käynnistysnappia siitä ilmastoinnin keskimmäisen säätörullan vasemmalta puolelta. Napissa lukee joko REST tai sitten on kuvatus, jossa kolme vänkyränuolta ylöspäin. Riippuu vuosimallista.

Tämä ei ole vuosimallista kiinni. Jos lukee REST, niin autossa ei ole (tehdasasenteista) webastoa. Jos on tehdasasenteinen webasto, niin sitten on ne kolme vänkyränuolta.
VW Passat Variant GTE

Woeboe

Lainaus käyttäjältä: Herr K - 14.01.21 - klo:11:52
Tämä ei ole vuosimallista kiinni. Jos lukee REST, niin autossa ei ole (tehdasasenteista) webastoa. Jos on tehdasasenteinen webasto, niin sitten on ne kolme vänkyränuolta.

Oukei. Jotenkin olin ajatellut, että teksti olisi tullut tilalle jossain vaiheessa.

Woeboe

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 14.01.21 - klo:11:49
Onko tankissa bensaa? Webasto ei lähde tulille jos polttoainevalo palaa.

Itsellä ainakin kaukosäädin vilkuttaa vihreetä tällaisessa tilanteessa.

Pass@

Bensaa on toki ja ajoakku ladattu :)

Nyt taitaa selvitä: Menin autoon ja yritin käynnistää webaston sieltä, jolloin näyttöön tuli teksti "12V:n akku lähes tyhjä".  Mites sitä ladataan?  Ruotsinkielinen ohjekirja käsittääkseni neuvoo kääntymään merkkikorjaamon puoleen.

Kaukosäädin muuten vilkutti ensin pitkän vihreän (käsky meni perille) Sitten vilkutteli lyhyt - pitkä- lyhyt - pitkä tai jotain sinne päin.


duke7

Lataa 12V akkua ainakin aina kun lataat ajoakkuja. Joidenkin tietojen mukaan jopa milloin vain tarvittaessa.
Olisiko se akku nyt vain lopussa?

Pass@

Se tuli itsellekin mieleen. 3,5 vuotta vanha auto.  :( Pitääpä selvitellä.

biili_

12V akku viallinen. Itsellä meni myös 2v vanhana, ensin oireili niin että webasto pysyi päällä vain hyvin vähän aikaa ja lopppujen lopuksi ei sitten lähtenyt käyntiin ollenkaan. Kaukosäädin toki antoi aina vihreää, kun kyllähän siellä elektroniikka keskusteli.

Pass@

Todennäköisesti se siis vikana. Olikos 12v akku kallis uusia?

Eilen ajoin pidemmän matkan, jonka jlk webasto lämmitti aamulla jopa 10 min. Onko siis ajon aikana latautuminen tehokkaampaa kuin ajoakkua ladatessa?

Näytöllä vilahti lähtiessä myös teksti "Moottorin on käytävä pitkään" tjsp
Pidemmän ajon jlk myös E-modea oli mahdollista käyttää. Mutta ei enää seuraavana aamuna. Sehän olisi ollutkin liian ylellistä.

Ens viikolla korjaamolle.

Pass@

Akku oli huollon mukaan kunnossa ja latautuu ajettaessa sekä ajoakkua ladatessa. Webastokin on nyt toiminut ja sähköllä ajeltu, tosin ei ole ollut niin kylmäkään. Pitänee tarkkailla tilannetta ja kysyä merkkihuollosta talvipäivityksestä.

Pikkuakkuhan on helposti saavutettavissa tavaratilan vasemman muovikotelon takaa. Sieltähän sitä voi tarvittaessa ladata itswkin, kai. Voineeko jopa ladata tupakansytytinliitännästä niin kuin perinteisissä autoissa? Toisaalta, pitäisihän sen latautua muutenkin, ainakin jos pitää virtoja vähän pidempään päällä pakkasella.

Pass@

Merkkihuollossa eivät tienneet talvipäivityksestä mitään. Sanoivat, että ruotsin autot ovat samoja kuin suomessakin. Muistelivat, että E-moden pakkasraja olisi -16C. Tänään oli -12,5C ja E-modella ei päässyt latauksesta lähdettäessä mihinkään. Polttomoottori käynnistyi kylmänä komean savun kera.  Viiden minuutin polttomoottorilla ajelun jälkeen E-modelle pystyi vaihtamaan. Ei tässä ole mitään logiikkaa.

Pikkuakkua voi latailla konetilassa olevien apuvirtakoskettimien kautta. Siinäkään ei ole mitään järkeä, kun auto on 10A laturissa joka yö, että pitäisi vielä erikseen laittaa Ctek konepeiton alle.

Minä olen nyt tullut siihen tulokseen, että nämä GTE-mallit ovat raakileita meidän ilmastoon.

duke7

^ akun lämpötila vaikuttaa varmasti myös e-moden sallimiseen. Itsellä auto katoksessa ja lämmitän webastolla ennen lähtöä niin ilmeisesti sen pakokaasut huijaa auton lämpömittaria koska tänäänkin se näytti -13° C lähtiessä ja vasta hetken päästä oikeaa -19° C. Starttasi hybridiin mutta 5 min ajon jälkeen kun sammutin ja kohta jatkoin niin meni E-modeen.
Jos webastoa voisi käyttää sähköajon aikana niin ei minulla olisi mitään valittamista talviominaisuuksista.

b1mpo

Kaveri taas valitti, että kun volvollansa ajelee lyhyehköjä matkoja, niin bensaa menee paljon juuri kabiinin lämmityksen takia. Siinä vissiin lämmitetään webastolla vain sit. Onko sitten hyvää ratkaisua olemassakaan näissä lataushybrideissä, joka sopisi kaikille? Sillä webastolla lämmitettäessä range on pidempi, mutta bensaa palaa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

VG

Volvon webasto vie ajossa vähän keskinopeudesta riippuen noin litran satasella alle 50 km matkoilla. Range pysyy jos nyt ei ihan kesäkelilukemissa, mutta melkein, 40 kilsaa on ihan mahdollista päästä patterilla ympäri vuoden.
Volkkarissa range romahtaa pakkasella alle puoleen, ja bensakäytössä menee 7 litraa satasella näillä keleillä... Ei todellakaan mikään talviauto, etenemiskyky ja vetopito on aivan surkea, ovet ja luukut jäätyy milloin auki milloin kiinni, tutkat ja tunnistimet ei siedä yhtään pöllyävää lunta eikä roiskuvaa sohjoa...

b1mpo

Jos ajat volvolla lyhyehköjä matkoja, niin niitä matkoja osuu monta kertaa sadalle kilometrille, jolloin kulutus on litroissa jo jonkinlainen. Kaverilla on sellanen xc90 t8 ja moittii tuota ominaisuutta.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

duke7

Ihan riittäisi kun napista päälle laitettu webasto pysyisi päällä. Sitten voisi itse valita käyttääkö sitä vai ei. Se Volvojen aina pakotettu weba ei sekään ole hyvä.
Ainakin uudessa Golfissa oli ihan valikossa valinta käynnistääkö sen automaattisesti. Se valinta ja ettei sammuisi kun ajaa sähköllä niin olisi jo hyvä.

duke7

Toi heikko vetopito muuten ehkä totta. Olen ajatellut että renkaat alkaa olla jo huonot mutta onhan tuo selvä että painojakauma vaikuttaa pitoon.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 04.02.21 - klo:11:09
Ihan riittäisi kun napista päälle laitettu webasto pysyisi päällä. Sitten voisi itse valita käyttääkö sitä vai ei. Se Volvojen aina pakotettu weba ei sekään ole hyvä.
Ainakin uudessa Golfissa oli ihan valikossa valinta käynnistääkö sen automaattisesti. Se valinta ja ettei sammuisi kun ajaa sähköllä niin olisi jo hyvä.
Tuo onkin typeryyttä, kun ei halutessaan voi lämmittää kabiinia ja moottoria webastolla, vaikka sähköllä ajelisi/lataisi.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

duke7

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 04.02.21 - klo:11:22
Tuo onkin typeryyttä, kun ei halutessaan voi lämmittää kabiinia ja moottoria webastolla, vaikka sähköllä ajelisi/lataisi.
Joo. Korostuu vielä omissa nurkka-ajoissa kun vie ja hakee lapsia ja käy asioilla. Webasto voisi siinä olla vaikka tunnin putkeen päällä niin pysyisi auto sulana ja lämpimänä myös kun en aja. Nyt sitä ei viitsi edes käynnistää jonkun lyhyen stopin takia kun ei se pätkäkäyttö tee hyvää.

ak72

Melekosia keksintöjä nämä GTE:t, saapa nähä millon alkaa nuo bensiinimoottorit kilahdella kun niitä kylmänä käynnistellään. Onkohan tämä tekniikka lopullisesti mietitty ja onkohan nämä kamppeet suunniteltu ihan ympärivuotiseen kesään? En kyllä itse uskaltaisi ostaa yli 50tkm ajettua, Suomen talvessa rääkättyä. Ehkä kehitys vielä tästä kehittyy...
Ex Ford Taunus '80
Ex Ford Escort RS2000 '92
Ex Ford Focus ST '06
Ex VW Golf 1.4 Act '14
Ford Mustang '66 since 1997
VW Golf GTI PP 7.5 '19

duke7

Lainaus käyttäjältä: ak72 - 04.02.21 - klo:11:33
Melekosia keksintöjä nämä GTE:t, saapa nähä millon alkaa nuo bensiinimoottorit kilahdella kun niitä kylmänä käynnistellään. Onkohan tämä tekniikka lopullisesti mietitty ja onkohan nämä kamppeet suunniteltu ihan ympärivuotiseen kesään? En kyllä itse uskaltaisi ostaa yli 50tkm ajettua, Suomen talvessa rääkättyä. Ehkä kehitys vielä tästä kehittyy...
Eipä nämä nyt muista start-stop koneisista niin poikkea käynnistyksien osalta vaikka ajaisi bensalla. Ja jotain paikkoja motista on muokattu plugaria varten.
Taas toisin päin niin omassa käytössä bensakone käynnistyy ehkä kerran tai kahdesti viikossa keskimäärin. On siinä kymmeniä kertoja vähemmän startteja kuin olisi pelkällä bensamoottorilla ajaessa.

658136

Lainaus käyttäjältä: ak72 - 04.02.21 - klo:11:33
Melekosia keksintöjä nämä GTE:t, saapa nähä millon alkaa nuo bensiinimoottorit kilahdella kun niitä kylmänä käynnistellään. Onkohan tämä tekniikka lopullisesti mietitty ja onkohan nämä kamppeet suunniteltu ihan ympärivuotiseen kesään? En kyllä itse uskaltaisi ostaa yli 50tkm ajettua, Suomen talvessa rääkättyä. Ehkä kehitys vielä tästä kehittyy...

Kannattaa muistaa, että ainakin Skodan puolella huoltoväli on puolitettu, eli ainakin öljyt pitäisi olla OK. Joitain ihmisiä tuntuu hirveästi huolestuttavan nykyautojen moottoreiden esilämmitys talvella. Taitaa olla muistikuvat ajoilta jolloin autot oli rautaa ja miehet puuta. Vai oliko se toisinpäin? :)

b1mpo

Kylmän koneen käynnistys kuulostaa hurjalta ja sitähän se onkin. Vaikka siellä onkin paremmin kestävää palikkaa, ehkäpä, niin silti kylmänä voitelu on heikompaa. Muitakin negatiivisia vaikutuksia sillä on, kuin puutteellisempi voitelu. Ei se hybridimerkintä siinä takaluukussa auta.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy