Tekstityyppi, tekstin ja linkkien näkyvyys

Aloittaja Quality, 15.12.09 - klo:21:38

« edellinen - seuraava »

Quality

Taitaa ikänäkö jo haitata, mutta en tahdo erottaa linkkejä kunnolla. Niiden väri on (vaalean)sininen, ja usein pitää pistää kokeilemalla tai arvaamalla, missä linkki sijaitsee ja onko sitä. Olisiko mahdollista valita hieman erottuvampi väri? (En huomannut, mistä itse olisin voinut asiaa kokeilla.)

Joku taisi ehdottaa fontin muuttamista. Minulle tämäkin kelpaa, pääasia, ettei snobbailla erikoisuuksilla eikä käytetä Timesia. Varmaan toki kauniimpiakin kirjainleikkauksia löytyy. Voisihan niitäkin ehkä kokeilla.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Jyri

Tarkoitatko että sinistä linkkitekstiä ei erota mustasta tekstistä riittävän hyvin vai mitä?

Popex

Vähän samaa vikaa kuin Qualityllä.
Jos tekstin seassa on linkki sitä ei välttämättä huomaa.
Osa syynsä varmasti käytössä olevalla resoluutiolla yms, mutta ehkä väritys voisi olla erottuvampi.
Driving is like baseball, only getting home safely that counts.

Jyri

Tuossa tulee vaan helpolla sellainen ongelma että erottuvampi väri on sitten taasen hankalampi lukea, eli tavallaan ojasta allikkoon. Tämä nykyinen on kuitenkin kautta maailman käytetty väritys, monilla monilla palstoilla...

Popex

Totta tuokin, mutta "muiden" käyttäminen perusteena sille ettei muutosta voi tehdä ei kyllä oikein sovi.
Jos kukaan ei tee tai kokeile mitään uutta ei parempaa voi edes löytyä? Kunhan ajattelen ääneen..
Driving is like baseball, only getting home safely that counts.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 15.12.09 - klo:23:38
Tuossa tulee vaan helpolla sellainen ongelma että erottuvampi väri on sitten taasen hankalampi lukea, eli tavallaan ojasta allikkoon.
Tuo on perusteluosa ja loppuosa oli vain toteamus.

Oculus

Omalta osaltani (myös ikänäköisten kategoriaan kuuluvana) olen ratkaissut asian niin, että laitan yleensä linkin bold-tagien sisään. Näin se erottuu taustatekstistä hieman paremmin. Varmaan voisi käyttää myös fontin väriä, mutta jos se häritsee lukemista, niin ehkäpä sitten ei...

Jyri

Ei masennuta eikä vaivuta epätoivoon, tämäkin asia on ratkaistavissa, koska jokainen käyttäjä voi itse valita teeman jota haluaa käyttää, voimme varmasti tehdä ydhen version nykyisestä teemasta jossa on tettu nuo asiat paremmin huomioon. Kun on alustana näin joustava systeemi, ei todellakaan tarvitse joka asiaa tehdä kaikille sopivaksi vaan on mahdollsita tehdä myös räätälöytyjä ratkaisuja ;)

Quality

Kotona käytän läppäriä, töissä pöytäkonetta, ja asetukset (kontrasti, värikylläisyys, resoluutio) ovat aikalailla erilaisia. Kummassakin on samaa ongelmaa, eli linkeissä käytetty sininen on liian "hento" perusmustaan verrattuna. Olisiko mahdollista tosiaan kokeilla vaikkapa tuota boldausta linkkien näkyvyyden parantamiseksi?
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.


Ironic32

Ei kait välttämättä tarvi koko teemaa tehdä... eiköhän tuo onnistuisi ihan css-muutoksella... Kyllä se minunkin mielestäni voisi jotenkin erottua selkeämmin. Uskoisin, että tuohonkin löytyisi kaikille sopiva, parempi ratkaisu (siis fontti / väri)

Jyri

Onnistuu toki CSS muutoksella, mutta ajattelin ja tarkoitin uutta teemaa siksi että ainakin itse olen tottunut ja tykästynyt nykyiseen, kaipa se on vain tullut tutuksi niin monilla foorumeilla, mutta itse en tosiaan ole tuota missään vaiheessa kokenut ongelmaksi ja uudella teemalla (joka siis olisi ihan sama mutta pienilla CSS muutoksilla) voisimme pitää kkaikki tyytyväisinä.

Ironic32

Totta tuokin. Ja samalla tuossa teemamuutoksessa voisi korjata joitakin muitakin asioita, mitä ihmisillä on mielen päällä ollut, kuten esikatselun taustaväri ja mitä näitä nyt oli... Vai?

Jyri

Kyllä juurikin näin onhan noita asioita mitä voisi viilata nykyisessäkin vielä, kuten esim, valikkopalkin sijainti mobiililaitteissa jne...

Quality

Ehdotan, että linkkien näkyvyyttä testataan ensin jollain toisella, nykyistä lähellä olevalla kirjasin-/tekstityypillä. Itsekin olen nähnyt samalla väriyhdistelmällä selvästi paremmin erottuvia sivuja/sivustoja. Esim. yksinkertaisesti aavistuksen vahvempi viiva kirjasimissa voisi olla toimiva.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy