Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - skodillac

#1
VNT:n säädön (tangosta puol kierrosta pidemmäksi) ja n75:n vaihtamalla auto palautui normaaliksi. Olin vissiin aina lasketellut viallisena kun en edes tiennyt kuinka raju tää 180hv versio olikaan. Kyllä nyt kelpaa.
#2
Tässä vielä uudella maffilla video 60-120 Tiptronic asennossa kolmosella.

https://youtu.be/dq6btb2p33s
#3
Ei muuten löydetty vagcomilla ahtopaineen pyyntiä ollenkaan mistään groupeista tästä autosta
#4
MoI!

Varmaan miljoonas topicci kyseisestä aiheesta, mutta minun autolle ensimmäinen  ;)

Eli potilas on 2.5 v6 diesel pasuuna tolla BAU koneella. Tuntuu että 1vk oston jälkeen siitä on jotenkin alavääntö kadonnut? Kyllä kaikki hevoset on tallessa kun 0-100 km/h on about tehtaan rajoissa (n. 10s) mutta ahdin ei mielestäni herää niinkuin sen kuuluisi. Speksien mukaan 1500 rpm olis jo maksimivääntö 380nm ja voisin melkein väittää ettei kyllä repäse 380nm mukaisesti jakkaraan. Tuntuu että vasta n. 2200 - 2500rpm alkaa tapahtua. Tosin auto on tiptronicilla, mutta kiinteilläkin vaihteilla ajaessa esim kolmosella kun 60km/h lyö lapun lattiaan niin aika 1.9 tdi mäisesti vähän alkaa painaa penkkiin mutta vauhtia alkaa keräämään kyllä eri tahtiin kun 1.9 tdi. Mielestäni kun auton ostin niin alavääntö oli läsnä vain pari päivää.. voihan tämä tietysti kaikki olla mielikuvituksen tuotetta kun ei ole verrokkia.. ja just olen auton ostanut.

Auto ei overboostaa tai mene limp-home moodiin.

Ajattelinkin kysyä täältä asiantuntijoilta että mikähän autossa mahtaisi olla kun ei alaväännä?

Tutkittuja ja tehtyjä asioita:

- Vaihdettu öljyt, suodatin, pa-suodatin, laatikon öljyt, ilmansuodatin
- Vaihdettu nyt myös MAF (alkuperäiseen uuteen hitachin maffiin marmorilta)
- Mr muscle käsittely tehty ahtimelle (hankala näissä v6 kun pitää pienellä pillillä painaa) - ahtimen siivet liikkuvat siten että imemällä alipaineletkusta ja käsin pumppaamalla saa turbon tangon liikkumaan n. pari senttiä ehkä.
- Luettu vikakoodit vagcomilla (ei vikakoodeja)
- EGR koodattu aikanaan Harisella pois
- Logitettu vag-comilla parit kovat vedot ja pikku sekalaista ajoa.
- Katottu ettei turbon kellon kalvo ole rikki

Mitä en ole tehnyt autolle:

- Testannut mitenkään toimiinko n75
- Vaihtanut alipaineletkuja, tarkistanut vaan muutaman
- Purkanut ahdinta osiin

Tänään olisi tarkotus ainakin nuo alipaineletkut kattoa.

Kaksi videota 0-100 km/h kiihdytys:

Vanha MAFFI paikallaan:

https://youtu.be/heXIcj7ZQeg

Ja MAFFI irrallaan:

https://youtu.be/NjMe8JrO9zE

Ja sitten kiinnostuneille tietoja:

Tiedot on logitettu autosta vanha maffi paikallaan ja maffin vaihdon jälkeen huomasin ainoastaan kulutuksen vähän pudonneen ja vedon aavistuksen parantuneen mutta vain ylärekisterissä..

Raakalogi saatavana täältä.

Logeista tehty käppyrät:







Kaikkien 3 groupin käppyrät samalla käppyrällä.



Kiitos paljon etukäteen avusta!
#5
Olisin kiitollinen jos Lahdesta löytyisi apua ei can väyläisen (05 3bg passatin) pieneen logitukseen kun tuntuu olevan tehot kateissa. 2.5tdi 180hv korvaan kyllä!
#6
Elektroniikka / Passatin kaasupoljin
06.09.18 - klo:13:04
Hei arvon väki. Itelle tuli tollanen 2.5 tdi 3bg passatti 2005. Kaikki on muuten jees, mutta sähköisen kaasupolkimen vaste on liian huono. Eli poljin saa liikkua ehkä sentin pari ennenkun tapahtuu mitään. Olisikos tätä säädettävissä mitenkään? Poljin irti herkistelyä? Vag com?

Kiitos jo etukäted
#7
Hihna vaihdettu ja auto toimii taas. On hyvin hyvin outoa että tuollainen paksu ja leveä kevlarhihna repeää noin. En ole koskaan ennen nähnyt moista. Voi hyvinkin olla että auto on oulusta kotoisin. Mikäs siellä Oulussa se syy olikaan, onko selvinnyt?
#8
Koneessa on käydessään valtavasti liikkuvia osia ja ääni voi käytännössä tulla mistä vain. Aina jostain apulaitteesta esim laturi jakohihnan kiristimeen tai turboon asti. Toimiiko auto muuten ja ahdot tallella?

Edit: Pääsetkö kuuntelemaan käyvää konetta eri suunnista? Ylhäältä ja alhaalta. Voisi ehkä päästä lähemmäksi äänen lähdettä.
#9
En itseasiassa tiedä auton historiaa kuin 2 vuoden takaa ja päijät-hämeessä on tuon ajan ollut. Hihnalla ajettu 55tkm
#10
Vasta tänään pääsin tallille ja purettiin vähän enempi jakopäätä näkyviin ja sieltähän se syy paljastui. Hihna mennyt osasta kohtaa kahteen osaan ja toinen osa poikki. Oli tosi pienestä kiinni ettei koko hihna ollu menny poikki. Ihan hyvä että ei lähtenyt käyntiin :D Purin vanhan hihnan pois ja kyllä oli tosi tosi lähellä nyt ettei porsinut koko pata.

Nyt sitten hihnakauppaan ja vaihtamaan uus paikkaansa.

Kiitos kaikille osallistuneille, jakohan se pielessä oli jonka auton diagnostiikka jo kertoikin. Mutta hihna näytti ylhäältä tosi hyvälle ja kireälle. Alhaalta ei :)
#11
Tänään pääsen tossa iltasella veivaamaan asentotunnistimen paikkaansa, mutta näkeekös tuon EGR:n ihan vaan lampun kanssa läppäkoteloon?
#12
Millanen homma sen vaihtaminen on? Joutuuko ottamaan laatikon irti? Jännä ettei sitten sinne lyö vikakoodia, mutta eihän noihin vikadiagnooseihin voi sokeasti luottaa..

Itse en autoa hajoamishetkellä ajanut, mutta kuski taisi puhua että sammui jo ennen kahville menoa lennosta, mutta lähti ns. mäkistartilla eli nostamalla vaan kytkin vauhdissa niin taas käyntiin.
#13
Kuinkahan pitkästä startista mahdetaan puhua  :) Tuntuu hullunkuriselta ylitellä parin minuutin sahaamista.. mutta asentotunnistin tulee maanantaina ja loksautan paikalleen ja katsotaan jatkuuko matka golffin kanssa.
#14
Hei vielä sellainen huomio, että tuon nokan asentotunnistimen vikakoodi käsittää freeze framen hetkisen väännön ja kierrokset:

                    RPM: 189 /min
                    Torque: 206.0 Nm

On aika kovat väännöt melkosen alhasella kierrosluvulla :) Eli ilmeisesti anturi nyt on vaan poksahtanut ja hihhuloi ihan omia kierroslukujaan.
#15
Olen vasta pukemassa haalareita ja lähdössä tallille, mutta se mikä tuli mieleen on, että auto ei siis tosiaan lupaakaan käynnistyä. Eli jos jako olisi hihnan venymisen takia aavistuksen pielessä pitäisi sen kai kuitenkin käyntiin lähteä. Ilmeisesti toi G40 mittaa sitä kierroslukua käynnistyksessä ja vaatii tietyn kierrosluvun kun ennenkuin ECU laittaa ruiskun päälle. Ja tässä ei ilmeisesti nyt saavuteta sitä kierroslukua kun ei edes diesel haise kun sahaa, eli on ihan mykkänä ruisku.

Katson nyt kuitenkin sen jaon vaikka ei millään jaksaisi kauheasti ylimääräsiä jumpata, kun projekteja on pihalla jonoksi asti :D Mutta lienee kuitenkin helpoin tie vaihtaa se G40 kun purkaa sisälokasuojan ja tavarat edestä pois -> samalla kurkkaa ajotusmerkit.

Ja juu kyllä tätä autoa katsottiin kahdella OBD2 lukijalla, toinen joku viidenkympin valmispulikka ja toinen ELMi pohjanen bluetooth palikka. Kumpikaan ei löytänyt ensimmäistäkään vikakoodia, mutta osasi lukea käynnistettäessä kierrosluvun tietoa ja muita antureita ihan ok.

Outoa sinänsä kyllä. Mutta itsekin olen vahvasti sitä mieltä että jokaisen auton omilla erikoisdiagnostiikoilla saavutetaan paras lopputulos tässä tapauksessa esimerkiksi täysin erilainen lopputulos.
#16
Kiitos kaikille vastauksista! Täytyy tässä viikonloppuna laittaa haalarit niskaan ja tarkistaa toi jako että se on kohdillaan. Ilmeisesti sen näkee kivasti vaan kun purkaa jakopään näkyviin ja katsoo ajoitusmerkit. Tuli nyt kuitenkin tilattua toi G40 anturi niin vaihtaa sen sitten samalla. Ei kyllä olisi pahitteeksi laittaa hihnakin uusiksi varsinkin jos on hypännyt!
#17
Noniin. Ystävällinen foorumilainen kävi vagcomin kanssa mittaamassa auton ja auto antoi seuraavanlaiset vikakoodit moottorille:

4 Faults Found:
17055 - Cylinder 1 Glow Plug Circuit (Q10)
            P0671 - 000 - Electrical Fault
             Freeze Frame:
                    RPM: 882 /min
                    Torque: 48.0 Nm
                    Speed: 0.0 km/h
                    Load: 0.0 %
                    Voltage: 14.29 V
                    Bin. Bits: 11000100
                    Temperature: 12.6 C
                    Bin. Bits: 10110000

17056 - Cylinder 2 Glow Plug Circuit (Q11)
            P0672 - 000 - Electrical Fault
             Freeze Frame:
                    RPM: 882 /min
                    Torque: 48.0 Nm
                    Speed: 0.0 km/h
                    Load: 0.0 %
                    Voltage: 14.29 V
                    Bin. Bits: 11000100
                    Temperature: 12.6 C
                    Bin. Bits: 10110000

17057 - Cylinder 3 Glow Plug Circuit (Q12)
            P0673 - 000 - Electrical Fault
             Freeze Frame:
                    RPM: 882 /min
                    Torque: 48.0 Nm
                    Speed: 0.0 km/h
                    Load: 0.0 %
                    Voltage: 14.29 V
                    Bin. Bits: 11000100
                    Temperature: 12.6 C
                    Bin. Bits: 10110000

19464 - Camshaft Position Sensor (G40)
            P3008 - 000 - Signal Out of Range
             Freeze Frame:
                    RPM: 189 /min
                    Torque: 206.0 Nm
                    Speed: 0.0 km/h
                    Load: 0.0 %
                    Voltage: 10.18 V
                    Bin. Bits: 00000100
                    Idle Stabilization: 0.0 KW
                    (no units): 35.0


Kysymys kuuluukin, onko tuo nokka-akselin asentotunnistin vaihdettavissa purkamatta jakopäätä. Saako sen anturin pois sieltä nokkapyörän vierestä niinkuin jossain 2000 luvun tdi koneissa?

Ja voiko kolme hehkua pimentyä samaan aikaan?
#18
Moikka!

Autona 2005 Golf V 1.9 pumppari BKC ja kurvailtiin kaverille kahville ja kahviteltiin siinä sellasen pari tuntia ja kun lähdön hetki tuli ei golffi halunnutkaan lähteä käyntiin enään. Sahaa kyllä vallan vimmatusti, mutta ei lähde käyntiin - ei sitten millään. Ei edes lupaa.

Auto trailerilla tallille. Asiaa on tässä nyt selvitelty seuraavin "kotikonstein":

- Tankki täys naftaa check ;)
- Kun ei ole vagcomia niin normi OBD2 testerillä ei anna vikakoodeja.
- Kun yrittää startata niin kierrosanturille tulee kyllä tietoa joten vissiin voisi poissulkea kampiakselin asentotunnistimen.
- Kokeiltu kaksilla avaimilla josko olis ollut immossa, mutta pitäisi vissiin lähteä käyntiin hetkeksi.
- Pumppu lähtee tankissa surisemaan n. sekunniksi kun laittaa virrat.
- Naftaa tulee ainakin konehuoneeseen asti, mutta ei startatessa haise.
- Sammutus?läppä katsottu "läppäkotelosta" toimii.
- Purin venttiilikopan auki ja mittasin yleismittarilla suuttimet, että mikään ei ole maissa.
- En kehannu vielä kokeilla yksitellen suuttimia irti ja veivata käyntiin jos olis kuitenkin joku suutin olisi pimeä. Ilmeisesti näissä 1.9:eissä ei suuttimet niin mene..

Miten suuttimien johtosarjan voisi testata muuten kuin vagcomilla? Oon pyytäny jos täällä foorumilla olis jokin ystävällinen kanssavagisti jolla vagcomi olisi että pääsisikö mittailemaan ja lukasemaan autosta vikakoodit. On vähän tuskan takana hakea traileri vuokralle ja nostella kyytiin vain viedäkseen volkkarille piuhaan.

Ideoita?

Muuten loppuu kyllä ideat ja kyseinen auto varmaan pitää ekan kerran meidän elämässä toimittaa ulkopuoliselle hoitoon.
#19
Lahdessa / Hollolassa tarvisi apua vikakoodien lukuun. Täytyisi päästä auton luokse kun auto ei pääse kenenkään luokse :) Korvausta vastaan toki!
#20
Skoude tuli korjaamolta. Eivät saaneet vikaa korjattua vaan maahantuojalta piti tilata uusi kytkinsylinteri. Vika oli siis siinä ja viikon päästä päästään vaihtamaan.

Maahantuoja sanoi, että nykyisissä vagin manuaaleissa tämä alkaa olemaan aika yleinen vika. Muuttaavat sylinterin muovisesta metalliseksi myöhempiin malleihin.

-Scodillac
#21
Moi!

Juu voisin olettaa että (22/10) 2011 vuosimalliin tuo kytkimen painaminen käynnistettäessä on tullut. Se on peruja Audista jossa ominaisuus on ollut jo aikoja.

Huojentavaa kuulla, että muidenkin kytkimet naksuu ;) se vaan ei ole huojentavaa että ääni voisi tulla kytkinsylinteristä. Noh huolto korjaa..
Pelottaa vaan ajella kun joku päivä jäädäänkin johonkin mökin pihaan tai työpaikalle.

Hyvin ärsyttävä on kuitenkin kun ilman radion päälläoloa kapunkiajossa naksuminen on melkein yhtä tiheää kun suuntavilkulla ja kaikenlisäksi
se tuntuu jalassa se naksuminen. Yritin "sormeilla" poljinta kun sitä painaa niin naksahdus tuntuu selvimmin siellä vakionopeuden/yleisen kytkimen painamisen anturissa.

Kerron missä oli vika kun 2vk päästä saa huoltoon ajan. Onpa jonoja..
#22
Tämä sama ominaisuus oli myös edesmenneessä A3:ssani ja kaverin S3:ssa. Ei lähtenyt vehkeet liikkeelle ilman kytkintä.

Onkos sylla taky monitoiminäyttö? Eikös se kerro heti virtojen kytkennän jälkeen "skoda information system" "depress clutch to start engine"?

Itsellä kanssa juuri vm -10 (noh periaatteessa -11) ja 1.6 cr tdi greenline.
#23
Juu mittaristokin siitä muistuttaa "Depress clutch to start engine" tms.
#24
Moikka!

Onkohan yleinen VAGilaisuus, että kytkinpolkimen alla oleva "tappi" joka on ilmeisesti kytkimen painamisen anturi niin alkaa naksumaan.

Naksuminen on hyvin ärsyttävää ja kuuluu kytkintä painettaessa ja päästettäessä.

Tilasin jo uuden nippelin, kiinnostaa tietää vaan kuinka vakiovika tämä on, ja tämähän voi jättää tielle kun
autoa ei saa enää käyntiin kun pitäisi painaa kytkinpoljinta..

-Skodillac
#25
Lainaus käyttäjältä: DaMake - 26.02.11 - klo:18:14
Ohjausyksikön päivittämien paransi manuaali laatikolla liikkeelle lähtöä huomattavasti. Aikaisemin moottori sammui helposti mutta nyt ykkösellä voi lähteä liikkeelle ilman kaasua vain kytkimen rauhallisesti nostaen (tietokone osaa antaa kaasua automaattisesti). Aikaisemmin kaasua sai mielestäni antaa reippaasti jotta kone ei sammunut.

Samaa mieltä! Plus että kunnon alavääntö tulee, jaksaa hyvin lähteä isoillakin vaihteilla vääntämään. Tuntuu persedynossa että ajelisi ihan eri autolla. Kuten toiseen ketjuun mainitsin niin tuntuu, että 1.9 tdi:n potku + 1.6:en höyrykonemaisuus.

Vaihtosuosistus toimii myös paljon järkevämmin. Ei enään hampaat-irti-kolinalla isompaa silmään.
#26
Ocu kävi tänään huollossa ja syy oli valmistusvirheellinen apulaitehihna. Se vaan luistahteli vähän ja piti ko äänen.

Autoon päivitettiin softa ja persedynossa ero on SELKEÃ,,. Nyt riuhtasee vähän kuin 1.9 tdi ja silti jaksaa vääntää höyrykonemaisesti sinne 4000-5000 tuntumaan.
#27
Eli voisi olettaa ettei vika olekaan mikään ylivakava? Tuossa naapurin isäntä veikkaili kanssa vapaakytkintä, piti "kumimaista" vikinää merkkinä tästä.
#28
Kävin vähän kattelemassa konehuoneeseen, niin on sen verran ahdas meininki siellä ettei ainakaan näin pimeällä päässyt kunnolla hihnaan käsiksi. Kiitos Late vinkistä, pitää huomenna duunin parkkihallissa kokeilla.
#29
Ã,,äni kuuluu koneen / ulkoilman lämmöstä riippumatta. On se ilkeää jos 16tkm kesti kiristinrullat, noh kaikella on aikansa ja paikkansa. Ensi maanantaina selviää sitten mikä oli, mutta taidan jättää suosiolla sukulaisreissut tekemättä ja riipasta lievät kalsonki-kännit viikonloppuna.  ;D
#30
Jnl, hyviä veikkauksia, mutta lähtisin pitämään tätä ääntä kovin mekaanisena, koska sitä ei aikasemmin ollut.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy