Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - skodillac

#1
MoI!

Varmaan miljoonas topicci kyseisestä aiheesta, mutta minun autolle ensimmäinen  ;)

Eli potilas on 2.5 v6 diesel pasuuna tolla BAU koneella. Tuntuu että 1vk oston jälkeen siitä on jotenkin alavääntö kadonnut? Kyllä kaikki hevoset on tallessa kun 0-100 km/h on about tehtaan rajoissa (n. 10s) mutta ahdin ei mielestäni herää niinkuin sen kuuluisi. Speksien mukaan 1500 rpm olis jo maksimivääntö 380nm ja voisin melkein väittää ettei kyllä repäse 380nm mukaisesti jakkaraan. Tuntuu että vasta n. 2200 - 2500rpm alkaa tapahtua. Tosin auto on tiptronicilla, mutta kiinteilläkin vaihteilla ajaessa esim kolmosella kun 60km/h lyö lapun lattiaan niin aika 1.9 tdi mäisesti vähän alkaa painaa penkkiin mutta vauhtia alkaa keräämään kyllä eri tahtiin kun 1.9 tdi. Mielestäni kun auton ostin niin alavääntö oli läsnä vain pari päivää.. voihan tämä tietysti kaikki olla mielikuvituksen tuotetta kun ei ole verrokkia.. ja just olen auton ostanut.

Auto ei overboostaa tai mene limp-home moodiin.

Ajattelinkin kysyä täältä asiantuntijoilta että mikähän autossa mahtaisi olla kun ei alaväännä?

Tutkittuja ja tehtyjä asioita:

- Vaihdettu öljyt, suodatin, pa-suodatin, laatikon öljyt, ilmansuodatin
- Vaihdettu nyt myös MAF (alkuperäiseen uuteen hitachin maffiin marmorilta)
- Mr muscle käsittely tehty ahtimelle (hankala näissä v6 kun pitää pienellä pillillä painaa) - ahtimen siivet liikkuvat siten että imemällä alipaineletkusta ja käsin pumppaamalla saa turbon tangon liikkumaan n. pari senttiä ehkä.
- Luettu vikakoodit vagcomilla (ei vikakoodeja)
- EGR koodattu aikanaan Harisella pois
- Logitettu vag-comilla parit kovat vedot ja pikku sekalaista ajoa.
- Katottu ettei turbon kellon kalvo ole rikki

Mitä en ole tehnyt autolle:

- Testannut mitenkään toimiinko n75
- Vaihtanut alipaineletkuja, tarkistanut vaan muutaman
- Purkanut ahdinta osiin

Tänään olisi tarkotus ainakin nuo alipaineletkut kattoa.

Kaksi videota 0-100 km/h kiihdytys:

Vanha MAFFI paikallaan:

https://youtu.be/heXIcj7ZQeg

Ja MAFFI irrallaan:

https://youtu.be/NjMe8JrO9zE

Ja sitten kiinnostuneille tietoja:

Tiedot on logitettu autosta vanha maffi paikallaan ja maffin vaihdon jälkeen huomasin ainoastaan kulutuksen vähän pudonneen ja vedon aavistuksen parantuneen mutta vain ylärekisterissä..

Raakalogi saatavana täältä.

Logeista tehty käppyrät:







Kaikkien 3 groupin käppyrät samalla käppyrällä.



Kiitos paljon etukäteen avusta!
#2
Elektroniikka / Passatin kaasupoljin
06.09.18 - klo:13:04
Hei arvon väki. Itelle tuli tollanen 2.5 tdi 3bg passatti 2005. Kaikki on muuten jees, mutta sähköisen kaasupolkimen vaste on liian huono. Eli poljin saa liikkua ehkä sentin pari ennenkun tapahtuu mitään. Olisikos tätä säädettävissä mitenkään? Poljin irti herkistelyä? Vag com?

Kiitos jo etukäted
#3
Moikka!

Autona 2005 Golf V 1.9 pumppari BKC ja kurvailtiin kaverille kahville ja kahviteltiin siinä sellasen pari tuntia ja kun lähdön hetki tuli ei golffi halunnutkaan lähteä käyntiin enään. Sahaa kyllä vallan vimmatusti, mutta ei lähde käyntiin - ei sitten millään. Ei edes lupaa.

Auto trailerilla tallille. Asiaa on tässä nyt selvitelty seuraavin "kotikonstein":

- Tankki täys naftaa check ;)
- Kun ei ole vagcomia niin normi OBD2 testerillä ei anna vikakoodeja.
- Kun yrittää startata niin kierrosanturille tulee kyllä tietoa joten vissiin voisi poissulkea kampiakselin asentotunnistimen.
- Kokeiltu kaksilla avaimilla josko olis ollut immossa, mutta pitäisi vissiin lähteä käyntiin hetkeksi.
- Pumppu lähtee tankissa surisemaan n. sekunniksi kun laittaa virrat.
- Naftaa tulee ainakin konehuoneeseen asti, mutta ei startatessa haise.
- Sammutus?läppä katsottu "läppäkotelosta" toimii.
- Purin venttiilikopan auki ja mittasin yleismittarilla suuttimet, että mikään ei ole maissa.
- En kehannu vielä kokeilla yksitellen suuttimia irti ja veivata käyntiin jos olis kuitenkin joku suutin olisi pimeä. Ilmeisesti näissä 1.9:eissä ei suuttimet niin mene..

Miten suuttimien johtosarjan voisi testata muuten kuin vagcomilla? Oon pyytäny jos täällä foorumilla olis jokin ystävällinen kanssavagisti jolla vagcomi olisi että pääsisikö mittailemaan ja lukasemaan autosta vikakoodit. On vähän tuskan takana hakea traileri vuokralle ja nostella kyytiin vain viedäkseen volkkarille piuhaan.

Ideoita?

Muuten loppuu kyllä ideat ja kyseinen auto varmaan pitää ekan kerran meidän elämässä toimittaa ulkopuoliselle hoitoon.
#4
Moikka!

Onkohan yleinen VAGilaisuus, että kytkinpolkimen alla oleva "tappi" joka on ilmeisesti kytkimen painamisen anturi niin alkaa naksumaan.

Naksuminen on hyvin ärsyttävää ja kuuluu kytkintä painettaessa ja päästettäessä.

Tilasin jo uuden nippelin, kiinnostaa tietää vaan kuinka vakiovika tämä on, ja tämähän voi jättää tielle kun
autoa ei saa enää käyntiin kun pitäisi painaa kytkinpoljinta..

-Skodillac
#5
Moikka!

Huomasin tuossa että pakkasten piukennettua on alkanut konehuoneesta tyhjäkäynnillä kuulumaan sellainen "tsik-tsik-tsik" kun se kone käy, riippumatta käynnistikö juuri vai ajoiko tunnin. Ã,,äni ei voimistu ollenkaan kierrosten myötä vaan käytännössä katoaa. Se tuntuis tulevan jostain koneen vasemmalta puolelta (keulasta katsottuna) jostain monitoimihihnan tuntumasta. Nyt tänään kokeilin pitää autoa 10 tuntia lämpimässä parkkihallissa, testatakseni että onko se vaan pakkanen kun säksätyttää hihnoja, mutta ei. Sama säksätys kuului huoneenlämpöselläkin koneella. Varasin veholle huollon aiheesta ja huolto meni nyt viikon päähän maanantaihin ja viikonloppuna olisi n. 700 km ajoa edessä. Kannattaako huolestua säksätyksestä ja jättää reissu väliin huollon jälkeisille ajoille, vai antaa mennä vaan. Eihän tuo hihnojen ääntely nyt mitenkään ylivakavaa ole ennenkään ollut, mutta näin uusi vehje ei saisi äännelllä.

Auto siis 1.6 TDI ja 16tkm ajettu, eli ei pitäisi vielä kuulua mitään ylimääräisiä..
#6
Octavian uusimmassa hinnastossa ei ole kuin sedanina saatavissa greenline. Combia ei enää ollenkaan ja näyttää tulleen joku Green tec noihin normaaleihin 1.6 tdi vehkeisiin.

Mikähän on menossa? Kellään tietoa?
#7
Moikka!

Laittelin tossa viimeviikonloppuna ocuun uudet Michelin X-Ice North XIN2:et alle. Nastojen ropina kuuluu mutta paljon miedommin kuin odotin. Yleiskahiseva ääni joka renkaista irtoaa onkin sitten vähän voimakkaampi ja häiritsevämpi.

Mutta asiaan, mikä oikeasti häiritsee. Sen jälkeen kun autoon tuli nastarenkaat niin, suoraan ajettaessa ratti näyttääkin aavistuksen vasemmalle (n. 1cm ulkokehältä). Kesärenkailla, kun ajeli suoraan niin rattikin osoitti suoraan. Eli ihan kuin auraukset olisivat vähän pielessä. Mittailin renkaista paineet ja tasapainotuskone näytti ettei uusia vanteita ja renkaita tarvi tasapainottaa.

Onko autossa vaan auraus pielessä vai onko renkaissa jotain?

Auto siis Octavia FL vm. 11.

Edit: Ja mittarissa 7500 km.
#8
Selkeyttääkseen eri moottoreista keskustelua ja helpottaakseen hakua, voisikos ko. alueelle tehdä ketjut yleisimmille erilaisille moottoreille joita käytetään vaggineissa ja laittaa ne stickyksi?
#9
Octavia II (04-13) / Octavia FL softabugit
05.10.10 - klo:13:20
Aloitin tällaisen ketjun johon ihmiset voivat kirjoitella kokemiaan softabugeja (eli virheitä ajotietokoneiden ohjelmistoissa joita voi päivitellä).

Itsellä on 07/10 valmistettu Octavia ja havaitsin Climatronicin näytössä bugin. Näyttö näyttää toisinaan (esiintymistiheys tarkistamatta) apukuljettajan puoleiseksi lämpötilaksi "LOW" vaikka valitsin samalla puolella osoittaa esim 22 astetta. Climatronic myös toimii niin kuin valitsin kertoo. Ainoastaan näytössa oleva teksti on sekaisin. Heti kun valitsinta kääntää suuntaan tai toiseen niin oikea asteluku päivittyy näyttöön. Kuljettajan puolella en ole vastaavaa havainnut.
#10
Muistelen tässä taannoin kun joku manaili täällä forumilla laatikon ujelluksesta tietyllä nopeudella. En vain löytänyt topicia / en jaksanut lukea pitkiä ketjuja läpi.. :)

Ajattelin luettuani, että omassa ei ainakaan ole mitään ujelluksia tai vastaavia. Auto siis ocu FL 1.6 cr koneella ja 5-v manuaaliaskilla. Nyt autolla on ajettu 5300 km. Huomasin 80 alueella ajellessani ilman musiikkia muutama päivä sitten, että laatikko todella ujeltaa ja jopa aika selvästi, jopa hiljaisen radion volumen läpi. Rupesin tarkemmin selvittelemään, että minkälaisissa ajotilanteissa ja -nopeuksissa ilmiö esiintyy. Selvisi, että digitaalisen nopeusmittarin näyttäessä 83 km/h ja 4. vaihde kytkettynä moottorijarrulla alkaa tässä nopeudessa ujellus joka voimistuu kunnes mittari näyttää tasan 80, jolloin ääni alkaa hiljenemään ja katoaa kokonaan 78:n kohdalla. Myös pintakaasulla kiihdytettäessä ujellus kuuluu tuon nopeushaarukan, ei tosin ehkä ihan yhtä voimakkaasti. Ilmiö esiintyy myös vitosvaihteella samalla nopeushaarukalla, aavistuksen hiljemmalla äänellä. Kolmosvaihteen kohdalla kokeilu ei ollut mielekästä koska moottorin melun takia ole varmaa erottiko ääntä vai ei. Ja kun kytkimen painaa pohjaan äänen kuuluessa - ääni katoaa välittömästi.

Tästä päätelmänä tuli, että voimansiirrosta metakka kuuluu. Ja kuullostaa aika samalta kun vanhasta autosta olis menossa laatikko, esim kuivuuden takia. Mihinkään ilmiö ei suoraan vaikuta, eikä ääni mitenkään kauhean kova ole. Hivenen tosin ärsyttävä kun on ihan ylimääräinen ääni ja kun sen kerran huomaa - niin se ujeltaa sitten aina :)

Joko ominaisuus tai sitten valmistusvirhe laatikossa tai muualla voimansiirrossa. Toivottavasti ei jälkimmäinen.

Miten on arvoisat kanssa manuaali-ocuilijat, kokeilkaas ujeltaako manuaaliaskit? 6 vaihteisesta ei havaintoa ja DSG:t ei tunnu ujeltelevan.

EDIT: Kankkusaamun kieliopilliset virheet.
#11
Elektroniikka / Erilaisia maxidotteja
04.09.10 - klo:10:31
Mieltäni on askarruttanut nämä maxidot näytöt mittaristoissa. Mulla on ocussa se valkotaustainen missä on valikot yms. Edellisessä vagissani -08 A3:ssa oli punataustainen vanhempi versio. Ajattelin että tässä nämä maxidotit sitten olisivat, mutta työkaverini uudessa A3:ssa (-10) on sellanen tuon punaisen vanhan maxidotin "nykyaikaistetumpi" versio. Missä näkyy mm. joku outo ilmastoinnin aiheuttama lisäkulutus / tunti tai jotain vastaavaa. Sellanen palkki. Mutta ei kuitenkaan ole niin monipuolinen kun tämä valkotaustainen mitä näyy ocuissa, golfeissa ja passateissa ainkin.

Kysymys kuuluukin, että kuinka montaa eri versiota näistä maxidoteista on eri vaggineissa? Lisäksi on tietysti maxidotiton näyttö eli vain ne ajotietokoneen jutut köyhempinä.
#12
Moikka!

Mites teillä arvon kanssa FL ocuilijat, naksuuko ratti käännettäessä oikealle?

Itsellä esiintyy sellainen ilmiö uunituoreessa ocussa, että kun käännän rattia n. 10cm keskiasennosta oikealle kuuluu naksahdus, jota ei kuulu vasemmalle käännettäessä, mutta aina ratin kiertäessä kehää siitä kohdalta oikeaan suuntaan. Vilkun viiksen asento ei vaikuta naksumiseen. Kuullostaa tiukassa pyörityksessä vähän kun olisi vilkku päällä ja naksuu palautinta vasten..
#13










Moikka!

Tällainen oculainen sitten saapui perheeseemme. Itse pidän Greenline + Comfort pakettia näppäränä, kun saa elegancen varusteet ja madalluksen samaan pakettiin. Taakse laitoin pikimustat 5% tummennuskalvot lähinnä lasten ja ulkonäöllisten syiden takia. Näistä muuten näkee yhtä hyvin läpi kuin sunseteista, mutta sisään ei näe juuri mitään.

Tuningina ehkä joskus b ja c pilarin "mustaaminen" tummien lasien ja valkoisen sävyeroa helpottamaan. Mutta omalla tavallani olen alkanut pitämään valkoisista palkeista, kun ne korinväriset palkit jotenkin kuuluu ocuun.. mutta katsotaan vielä.

- Greenline Comfort paketti (Xenonit, Climatronic, Sadetunnistinta yms.)
- Mustat 5% tummennuskalvot takalaseissa
- Koiraverkko
- Kangasmatot

Värinä: Candy White

P.s. Näyttää muuten aika samanlaiselta millä noi siviiliseriffit kruisailee. Sen muuten huomaa kanssa-autoilijoiden reaktioista  ;)

Edit. parempi otsikko.

Edit2. Kuvia lisätty
#14
Moikka!

Tiedustelisin, että minkälaisia kokemuksia forumilaisilla on tuosta 1.6 cr tdi koneesta verrattuna tähän viimesimpään 105hv 1.9 pd tdi koneeseen. Väännöt ja tehot taitaa olla samat. Joku puhu joskus, että 1.6:nen olisi sivistyneempi eikä tarjoisi niin makoisaa turbopotkua (josta henk. koht. tykkään). 1.9 PD vaikka ei tehoa ole niin kivasti tuo väännön kuskille penkkiin.

Minkälaisia on kokemukset 1.6:sta? Onko bensakoneen kaltainen? Vai suht lähellä perinteistä pumpparia?

Ja oisko näiden moottorien tarkkoja specsejä jossain? Entä vääntökäyriä?

Eikös suoritusarvotkin ole suht samaa luokkaa?

Kiitos jo etukäteen!
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy