Octavia lV uuden auton ongelmia

Aloittaja Atsii, 30.10.20 - klo:20:36

« edellinen - seuraava »

mikkoh

Lainaus käyttäjältä: Ukkometso - 07.01.23 - klo:16:43
Tuo kuulostaa siltä että voi olla naputuksen aiheuttaja täälläkin, siitä ne varmaan puhui silloin huollossakin. Pitääpä tutkia asiaa.
Het-ki-nen! Täällä on ollut myös oikealta takaa tulevaa kolinaa tai "naputusta", ja olen epäillyt oikean takapenkin selkänojan lukitusta, mutten ole päässyt varmuuteen asiasta. Pitääkin kokeilla tuota spreijausta.

prinne

kolmoskoppaisessa mulla oli tuo vastaava ominaisuus. Vetäisin kierroksen erkkaa siihen. Problem solved.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Possu

Taisin täällä kysellä siitä, kun edessä keskellä oleva kaiutin särisee. Kyseessä siis elokuun lopussa luovutettu auto. Ensimmäisen vianetsinnän jälkeen tuota kokeiltiin korjata softapäivityksellä, josta ei ollut apua. Joulukuussa varattiin uusi aika tammikuun alkuun.

Viime viikolla käytin auton tuolla, vaihtoivat kaiuttimen. Otanta on vielä suht lyhyt, mutta toistaiseksi ei ole särissyt yhtään edes niillä biiseillä, joilla särinä aiemmin oli todella helposti todennettavissa.

Ai niin, auto valitti tuulilasinpesunesteen vähyydestä takuukorjaukseen sitä viedessäni. Mystisesti tuota ei enää tapahtunut kun hain auton. Olivat siis ilmeisesti täyttäneet säiliön. Ihan mukavaa pientä ekstraa mielestäni.

Autoseppo

Lainaus käyttäjältä: Autoseppo - 09.01.23 - klo:08:56
Autooni vaihdettiin taas kerran takaluukun (LB) tukikumit. Alun perin pari vuotta sitten se kopisi kuopissa plussakelillä. Auto tuli silloin kuntoon. Nyt siihen jostain syystä vaihdettiin huollon yhteydessä jälleen vastaava osa. Nyt luukku pitää kovemman kolahduksen mennessään lukkoon. Myös avaaminen kuulostaa kuin tiivisteet olisivat hieman jäässä eli kuuluu lievä rusahdus. Auto on lämpimässä tallissa. Ja röpöisillä teillä kuuluu lievää pärinää takaa. En muista kuitenkaan ihan tarkkaan, onko tuo huonojen teiden ääni ollut siinä aina. Vainoharhaiseksi tämän kanssa vähitellen tulee. Mitä kokemuksia teillä on?
Nostan tätä kysymystä ennen kuin otan yhteyttä huoltoon. Tuntuu lisäksi siltä, että isommissa heitoissa esim. polanteen reunan ylityksessä luukku ikään kuin pamahtaa. Onko jollain muulla vaihdettu hiljattain sama osa ja onko ollut ongelmia?
Octavia 1,5 TSI LB Ambition Launch Edition 6-v. -21

pikatsu

Mulla vaihdettu ainakin 3 kertaa. Viimeksi n 3 kk sitten. Jotain paukahduksi vielä kuuluu, mutta en jaksa enää valittaa. Paukkunu koko kahden vuoden ajan mitä mulla auto ollut, niin tottunut jo ;D

gate

Toimiiko kellään tuo takakameran pesu?

NcP

Lainaus käyttäjältä: gate - 19.01.23 - klo:14:59
Toimiiko kellään tuo takakameran pesu?

Ainakin takaikkunan pesun yhteydessä.  Vai oliko kameraa mahdollista pestä pelkästään jostain valikosta?

Ocutj

Lainaus käyttäjältä: gate - 19.01.23 - klo:14:59
Toimiiko kellään tuo takakameran pesu?

LB:ssä peruutuskameran valikosta saa pesun päälle.

NcP

Omassa yksilössä esiintyi myös satunnaisesti tuota "Travel assist ei käytössä" vikaa, kun startatessa ratinlämmitin meni päälle.  Vika lähti pois, kun ratinlämmittimen käytti pois päältä.  Samoin parkkitutkien/adaptiivisen vakkarin anturit eivät oikein pelanneet lumisateella (putosivat pois käytöstä piippauksen kera) ja joskus startin yhteydessä auto kyseli pääkäyttäjän aktivoimisesta, vaikka tuo oli tietty tehty jo luovutuksessa. 

No, huolto päätti vaihtaa ratin travel assist-ongelman vuoksi ja samalla päivittää jotain softia.  Tuo tehtiin parisen viikkoa sitten (yksi isompi OTA taisi tulla myös en jälkeen) ja sen jälkeen en ole havainnyt autossa pienintäkään softaongelmaa.  Yllättäen jopa nuo parkkitutkat ja adaptiivinen vakkari pelaavat hienosti, vaikka auton starttaa "lumikasasta".  Olisikohan nyt softassa saatu bitit oikeaan asentoon...

eviltwin

Lainaus käyttäjältä: NcP - 23.01.23 - klo:08:36
Omassa yksilössä esiintyi myös satunnaisesti tuota "Travel assist ei käytössä" vikaa, kun startatessa ratinlämmitin meni päälle.  Vika lähti pois, kun ratinlämmittimen käytti pois päältä.  Samoin parkkitutkien/adaptiivisen vakkarin anturit eivät oikein pelanneet lumisateella (putosivat pois käytöstä piippauksen kera) ja joskus startin yhteydessä auto kyseli pääkäyttäjän aktivoimisesta, vaikka tuo oli tietty tehty jo luovutuksessa. 

No, huolto päätti vaihtaa ratin travel assist-ongelman vuoksi ja samalla päivittää jotain softia.  Tuo tehtiin parisen viikkoa sitten (yksi isompi OTA taisi tulla myös en jälkeen) ja sen jälkeen en ole havainnyt autossa pienintäkään softaongelmaa.  Yllättäen jopa nuo parkkitutkat ja adaptiivinen vakkari pelaavat hienosti, vaikka auton starttaa "lumikasasta".  Olisikohan nyt softassa saatu bitit oikeaan asentoon...

Oma autoni pelannut ratin vaihdon jälkeen reilu 2 viikkoa ilman hälytyksiä. Mittariston vilkkumista havaittavissa edelleen, tätä ilmenee mielestäni silloin kun auto on sisältä kylmä. Audiojärjestelmä on käynnistynyt edelleen uudestaan muutaman kerran parin viikon sisällä. Parempaan suuntaan selvästi kuitenkin mennyt

heller

Lainaus käyttäjältä: eviltwin - 23.01.23 - klo:10:18
Oma autoni pelannut ratin vaihdon jälkeen reilu 2 viikkoa ilman hälytyksiä. Mittariston vilkkumista havaittavissa edelleen, tätä ilmenee mielestäni silloin kun auto on sisältä kylmä. Audiojärjestelmä on käynnistynyt edelleen uudestaan muutaman kerran parin viikon sisällä. Parempaan suuntaan selvästi kuitenkin mennyt
Itellä myös ratin vaihto auttoi (toistaiseksi ainakin) travel assist/sos assist herjoihin.
Mittaristo ei ole mielestäni vilkkunut enää siihen tehdyn softapäivityksen jälkeen.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Tos®

Lainaus käyttäjältä: eviltwin - 23.01.23 - klo:10:18
Audiojärjestelmä on käynnistynyt edelleen uudestaan muutaman kerran parin viikon sisällä. Parempaan suuntaan selvästi kuitenkin mennyt
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=44149.msg786936#msg786936
Ongelma koskee näköjään muitakin sisaruksia
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Renoo

Täälläkin Phev mallin keskinäyttö käynnistelee itseänsä kesken ajon satunnaisesti. Bootin jälkeen yleensä aina osa näytön alapuolisista painikkeista ei toimi, yleensä MODE tai CLIMA napeista ei tapahdu mitään. Lähtevät kuitenkin taas toimimaan kun käynnistelee auton uudelleen.

tigeli

Lainaus käyttäjältä: heller - 23.01.23 - klo:12:35
Itellä myös ratin vaihto auttoi (toistaiseksi ainakin) travel assist/sos assist herjoihin.
Mittaristo ei ole mielestäni vilkkunut enää siihen tehdyn softapäivityksen jälkeen.

Täällä kanssa tuo mittariston softapäivitys nyt tehtynä, eikä ole vilkkunut sen jälkeen. Kolmas ratti nyt myös vaihdettu (viikko sitten), eikä ole vielä kertaakaan tullut virheitä emergency/travel assist suhteen edes autoon virtoja laitettaessa jotka ennen tulivat joka päivä.

Nyt laitettu ratti oli joku uudempi versio huollon mukaan.


KKN

Itsellä kaksi kertaa ratti vaihdettu, viimeisin taisi olla eri osa nro tms... Pitkään pysyi Travel Assist -ongelmat poissa, mutta pikkuhiljaa ne pimputukset on taas hiipineet osaksi arkea. On päiviä ettei mitään ja sitten on päiviä että minuutin välein pimputtelee. Sitten on päiviä kun tulee sarjatulella hetken aikaa pimputusta ja loppupäivä hiljaista. Ratin lämmitystä käyttämällä saa sen manattua esiin parhaiten, mutta joskus tulee ilman sitäkin. Tähän lisäksi vielä pitkä lista muita vikoja ja kummallisuuksia, joista osa ollut uudesta saakka. Mitään ei pystytä huollossa niille tekemään ja hankaluutta lisää vielä ettei ongelmat tietenkään ole kovin helposti toistettavissa. Antamani kuvat ja videot eivät aiheuta toimenpiteitä. Pysäköintiantureiden ja paikoitusjarrun virheet, joita esiintynyt tasaisesti koko vuoden -22, on nyt jääneet päälle. Vaan nyt sitten pitäisi itse maksaa 4-500â,¬ anturin vaihdosta, kun pienen kiveniskemän löysivät siitä. Hassua vaan, kun auto herjaa kuskin puolta, mutta kiveniskemä (todennäköisesti tänä talvena tullut) on pelkääjän puolella. Päälle 60tkm huolto "tarjous" yli 700â,¬. Aika kallista sanoisin. Niin ristiriitaista kun periaatteessa tämä on hienoin ja paras auto mitä itsellä ollut, mutta samaan aikaan aivan toivottoman ongelmallinen pikkuvikoineen.
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

KKN

Vielä on 5tkm matkaa 60tkm huoltoon, joten on hetki peliaikaa kilpailuttaa huolto, koska ensimmäinen tarjous yli 700 kuulostaa melko tyyriiltä toimenpiteisiin nähden. Valtuutetuista RS-Huolto Tre on nopealla selvityksellä halvin ja tekee homman n.550e (sis. jarrunesteen vaihto). Ongelmana vain kahden tunnin välimatka. Yllättäen omista paikallisista merkkihuolloista Autokeskus antoi alkuun saman reilu 700e hinta-arvion mitä muutkin lähialueen paikat, mutta kyseenalaistaessani hinnan alensi tarjoustaan 600e, jolloin ei enää kannata Tampereelle asti lähteä.

Aasinsiltana tähän varsinaiseen ongelma-ketjuun tuli samalla juttua uudestaan alkaneista Travel Assist ongelmista. Tällä hetkellä siihen ei ole varsinaista korjausta, mutta jos pimputus ärsyttää, niin toiminto on mahdollista koodata pois käytöstä. Tämä vaatii sitten asiakkaan allekirjoituksen johonkin dokumenttiin, että hyväksyy asian. Toiminto toki otetaan takaisin käyttöön, jos ja kun joskus siihen joku oikea korjaus on tarjolla. Lähtökohtaisesti en rupea mitään tuollaista allekirjoittamaan, mutta aika mielenkiintoista että tuollaista vaihtoehtoa tarjotaan.
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

NcP

Lainaus käyttäjältä: KKN - 25.01.23 - klo:12:05
Aasinsiltana tähän varsinaiseen ongelma-ketjuun tuli samalla juttua uudestaan alkaneista Travel Assist ongelmista. Tällä hetkellä siihen ei ole varsinaista korjausta, mutta jos pimputus ärsyttää, niin toiminto on mahdollista koodata pois käytöstä. Tämä vaatii sitten asiakkaan allekirjoituksen johonkin dokumenttiin, että hyväksyy asian. Toiminto toki otetaan takaisin käyttöön, jos ja kun joskus siihen joku oikea korjaus on tarjolla. Lähtökohtaisesti en rupea mitään tuollaista allekirjoittamaan, mutta aika mielenkiintoista että tuollaista vaihtoehtoa tarjotaan.

Tuo on tehtaan kannalta varmasti houkutteleva tapa "ratkaista" ongelma.  Myytävien autojen kate lienee tällä hetkellä olematon kohonneiden komponenttikustannusten vuoksi ja esim. ratin vaihto ei ole mikään ihan edullinen takuutoimenpide.  Asiakas voi sitten tuohon suostuakin, jos ongelma on paha ja travel assistille ei ole käyttöä.

Pitää toivoa, että esim. omassa tapauksessa uudella varaosanumerolla oleva ratti pitää ongelmat poissa.  Ainakin toistaiseksi auto on toiminut virheettä, kop kop  :) 

KKN

Lainaus käyttäjältä: NcP - 25.01.23 - klo:13:33
Pitää toivoa, että esim. omassa tapauksessa uudella varaosanumerolla oleva ratti pitää ongelmat poissa.  Ainakin toistaiseksi auto on toiminut virheettä, kop kop  :)

Sellainen käsitys on jäänyt, että ratin vaihto auttaa hetken, mutta lopullista ratkaisua ei ole vielä keksitty. Näin kävi minullakin ja kahdesti siis jo vaihdettu.
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: KKN - 25.01.23 - klo:14:50
Sellainen käsitys on jäänyt, että ratin vaihto auttaa hetken, mutta lopullista ratkaisua ei ole vielä keksitty. Näin kävi minullakin ja kahdesti siis jo vaihdettu.

Mullaki on kaksi kertaa vaihdettu ratti.jonkin aikaa menee ilman hälyjä,sitten taas alkaa.enää eivät rattia alkaneet vaihtamaan vaan jäi avoimeksi viaksi tietoihin odottamaan ratkaisua.tehdastakuukin loppui sopivasti 3kk sitten

NcP

Lainaus käyttäjältä: KKN - 25.01.23 - klo:14:50
Sellainen käsitys on jäänyt, että ratin vaihto auttaa hetken, mutta lopullista ratkaisua ei ole vielä keksitty. Näin kävi minullakin ja kahdesti siis jo vaihdettu.

Koska ratti oli viimeksi vaihdettu?  Ymmärsin, että tämä viimeisin versio on tullut aika hiljattain?

KKN

Lainaus käyttäjältä: NcP - 25.01.23 - klo:17:23
Koska ratti oli viimeksi vaihdettu?  Ymmärsin, että tämä viimeisin versio on tullut aika hiljattain?

Ei pysty varmasti muistamaan milloin on tehty mitäkin. Viime talvena taisi olla kun viimeksi vaihdettu ruori. Silloin sanottiin että uusi osanumero ja ongelmat historiaa. No ei ollut. Nyt sanotaan että rattilottoa ei enää pelata vaan odotellaan jotain muuta ratkaisua.
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

heller

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 25.01.23 - klo:17:02
Mullaki on kaksi kertaa vaihdettu ratti.jonkin aikaa menee ilman hälyjä,sitten taas alkaa.enää eivät rattia alkaneet vaihtamaan vaan jäi avoimeksi viaksi tietoihin odottamaan ratkaisua.tehdastakuukin loppui sopivasti 3kk sitten

olikohan H022 tjsp uusin ratti. Ikävä kyllä se on varmaan neljäs versio, ja kuulemma toimivin.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

NcP

Omasta Octaviasta huolto halusi ennen uuden ratin tilaamista irrottaa vanhan ja tarkistaa sen version.  Vasta sen jälkeen pystyivät tilaamaan uuden, joten ihan lonkalta eivät noita ainakaan enää näytä vaihtavan.  Kaksi kertaa piti siis käyttää auto huollossa tuon vuoksi.

mikkoh

Lainaus käyttäjältä: heller - 25.01.23 - klo:21:11
olikohan H022 tjsp uusin ratti. Ikävä kyllä se on varmaan neljäs versio, ja kuulemma toimivin.
Ratti vaihdettu kertaalleen keväällä 2022. Auttoi puoleksi vuodeksi pimputteluihin, mutta sitten jatkui sama ruljanssi.
Tehdas ei uskonut että herjoja tulee, ennen kuin sain heille videon asiasta toimitettua. No nyt juuri sitten kerrottiin, että ratti vaihdetaan kunhan saadaan sellainen tilaustavaran pajalle. Onneksi valitin ennen kuin takuu meni umpeen.

Mutta mahtaakohan auttaa ratin vaihto nytkään.

Pöhis

Oma auto kanssa odottaa uutta rattia, reilu viikko sitten tuli maahantuojalta ilmoitus, että ratti menee vaihtoon.

Viime keväänä on ekan kerran ratti vaihdettu, no mukava se on ajella kun on aina uusi ruori mitä pyöritellä 😅

tgotj

Jos yhtään lohduttaa niin sisarmerkeissä ihan sama vika. Itsellä ratti vaihtoon kunhan saavat osan. Leon PHEV.

tigeli

Lainaus käyttäjältä: mikkoh - 26.01.23 - klo:13:25
Ratti vaihdettu kertaalleen keväällä 2022. Auttoi puoleksi vuodeksi pimputteluihin, mutta sitten jatkui sama ruljanssi.
Tehdas ei uskonut että herjoja tulee, ennen kuin sain heille videon asiasta toimitettua. No nyt juuri sitten kerrottiin, että ratti vaihdetaan kunhan saadaan sellainen tilaustavaran pajalle. Onneksi valitin ennen kuin takuu meni umpeen.

Mutta mahtaakohan auttaa ratin vaihto nytkään.

Eikai tuolla takuun loppumisella ole mitään merkitystä tässä rattiasiassa jos on siitä edes kerran reklamoinut takuun aikana, saa vaihdella virhevastuun piikkiin sitä rattia niinkauan että tulee kuntoon tavalla tai toisella. Vaihtoehtoisesti voi sitten kysellä kauppahintaan alennusta jos ei korjata.

Paukku125

Onko muilla tehny auto semmosta että aukoo ikkunat. Nyt pari kertaa kun menny autolle on neljä ikkunaa ollu erin verran auki. Ei onneksi ole lunta satanu, mutta hieman ihmetyttää miksi ikkunat aukeavat itsestään.

Tos®

Jos pidät auton avaimia taskussa, ei paljoa tarvitse kumartaa ja avausnappia painaa - ikkunat avautuu.
Toiminto ollut vaggineissa jo 90 luvulla.

Toiminnon saa kaiketi pois valikon kautta, viimeistään koodaamalla.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Hibah

Jos sen oikuttelevan "travel assistantin" koodaa pois päältä, niin mitäs kaikkea tarkalleen lähtee pois pelistä? Kaistavahti? Adaptiivinen cruise? Onko jossain mallissa jotain hienompaakin "itsenäistä ajoa"? Kai sentään perinteinen cruise jää käyttöön?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy