1.5 TSI

Aloittaja Ranssi, 07.07.16 - klo:21:29

« edellinen - seuraava »

Hanksi

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 27.01.20 - klo:13:07
Pikkuisen sellaista oma-alotteista ongelmaratkaisukykyä peräänkuulutan. Kirjoitukseni oli tarkoitus olla sarkastinen, mutta ilmeisesti se ei toiminut. Totta kuitenkin on se, ettei se tule kuntoon pelkällä valituksen määrällä. Ja totta varmasti myöskin se, että tuossa yksilössä jotain vikaa on.

Lainaus käyttäjältä: Routa - 27.01.20 - klo:14:26
Auto on käynyt kahdessa merkkihuollossa piuhan päässä. Ei ole vikakoodeja tai mitään muutakaan vikaan viittaavaa järjestelmässä.

Kallistun tässä väännössä Roudan kannalle. Takuunalaisen auton vikojen ratkaisun ei pidä vaatia asiakkaalta oma-aloitteista selvitystä, tutkimista tai korjaamista, vaan ongelman korjaaminen on merkkihuollon asia. Jos eivät itse osaa vikaa korjata, hommatkoon paikalle jonkun joka osaa. Vaihtoehtoisesti voivat vaihtaa osia niin kauan että tulee kuntoon.

Ja tieto 1.5TSI:n mahdollisista ongelmista sekä siitä ettei tuota osata/haluta korjata on ollut siinä määrin hyödyllinen, että osaan itse välttää kyseistä tuotetta.
Tiguan eHybrid Style -22
Exät: Golf VII Variant 1.4 TSI 90kw DSG Highline -14, Golf V Variant 1.4 TSI 90kw DSG Sportline -09, Audi A4 2.0 -03

Hannes

Lainaus käyttäjältä: Routa - 27.01.20 - klo:18:15
Bemarin.

Ok...ja minkä niistä....meillä on 2kpl nyt ja useita ollut ennen, mutta ei näillä näkymin tule enää.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Hanksi - 27.01.20 - klo:18:28
Kallistun tässä väännössä Roudan kannalle. Takuunalaisen auton vikojen ratkaisun ei pidä vaatia asiakkaalta oma-aloitteista selvitystä, tutkimista tai korjaamista, vaan ongelman korjaaminen on merkkihuollon asia. Jos eivät itse osaa vikaa korjata, hommatkoon paikalle jonkun joka osaa. Vaihtoehtoisesti voivat vaihtaa osia niin kauan että tulee kuntoon.

Ja tieto 1.5TSI:n mahdollisista ongelmista sekä siitä ettei tuota osata/haluta korjata on ollut siinä määrin hyödyllinen, että osaan itse välttää kyseistä tuotetta.
No onhan se päivän selvää, että merkkihuollon pitäisi kyetä ratkaisemaan ongelma, joka on tiedossa. Itse en luovuttaisi kykenemättömien huoltohemmojen jälkeen asiaa, vaan penkoisin asiaa itse, vaikkei se hommani olisikaan. Ongelman ratkaisusta tulee hyvä fiilis aina, mutta se ei kaikkia kiinnosta. Ongelma on korjattu, mutta roudan yksilössä on ollut vikaa jo ennen päivitystäkin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Ukko

Lainaus käyttäjältä: Hanksi - 27.01.20 - klo:18:28Ja tieto 1.5TSI:n mahdollisista ongelmista sekä siitä ettei tuota osata/haluta korjata on ollut siinä määrin hyödyllinen, että osaan itse välttää kyseistä tuotetta.

Kyllä, tämän ketjun paras opetus.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 27.01.20 - klo:18:58
Kyllä, tämän ketjun paras opetus.
Mutta asiahan ei ole totta.  ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Nikken Polo

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 27.01.20 - klo:19:02
Mutta asiahan ei ole totta.  ;D

Luettuani tämän ketjun tuossa keväällä, muutin tilaamani 1.5 Polo:n GTI:hin :)
Ei halunu ottaa riskiä tuon suhteen
VW Polo GTI

Hannes

#816
Minusta b1mpo kertoo juuri niin kuin asia on ja lisäksi on vielä rehdin asiallinen kirjoituksissaan, siitä iso peukku.

Olen ostanut ja omistanut 6 uutta autoa elämäni aikana ja muutamassa niistä on ollut vikaa, yhdessä primerassa oli siksi paljon vikaa että auto lähti ensimmäisen vuoden aikana meiltä. Tutuksi on tullut jossain määrin merkki huollot ja niiden tekemä työ niin takuu asioissa kuin huollon osalta ja voin ikäväkseni kertoa että erot ovat todella suuret miten he työnsä tekevät. Aiheesta on tehty myös testejä mm.TM:ssä.

Takuu asioiden hoito mm. tuon nissan primeran osalta oli kerrassaan nihkeää ja halutonta, tosin autossa olis niin paha vika että jälkeenpäin ajatellen olisi se pitänyt vaihtaa maahantuojan puolelta uuteen, en jaksanut takuta koska auto sisälti niin paljon myös pikku vikoja.

Eli kyllä on itse oltava asialla jos aikoo homman saada toimimaan, itse haettava sellainen korjaamo joka osaa homman.

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 27.01.20 - klo:18:52
No onhan se päivän selvää, että merkkihuollon pitäisi kyetä ratkaisemaan ongelma, joka on tiedossa. Itse en luovuttaisi kykenemättömien huoltohemmojen jälkeen asiaa, vaan penkoisin asiaa itse, vaikkei se hommani olisikaan.

Kyllä se on tasan ja yksinomaan merkkihuollon vastuu ja tehtävä diagnosoida ja korjata esiintyvät viat. Kenenkään ei pitäisi joutua näitä asioita enää itse kaivamaan ja etsimään VCDS-osaajia sun muita foorumeilta, jotta saa asian kuntoon. Varsinkin tässä tapauksessa on kyllä tehty omistajan toimesta jo kaikki tarpeellinen. Omakin auto olisi lähtenyt jo vaihtoon kaiken tämän ruljanssin jälkeen. Rajansa pitkämielisyydelläkin.


Routa

Minä nyt vähän epäilen, ettäkö ongelma voisi tälläisessä nykyhärvelissä olla yhden anturin tiedosta kiinni ja vielä siten, että sen virheellinen tieto ei muka jättäisi järjestelmään jälkiä. Ihan paska puhetta, että joku wannabe-kotimekaanikko muka osaisi noita tietoja tulkita siten, että ongelma ratkeaa.
Entinen VAG-kuljettaja.

tapanixxx

Uskoisin että vaaditaan gyntheri saksanmaalta tutkimaan tapaus ja ratkaisemaan se! LOL

b1mpo

Aivan hyvin voi olla aivan pienestä asiasta kiinni. Se että vaikka lämpötila-anturi ei anna oikeaa arvoa ei näy vikakoodin luvussa millään tavalla. Auto käy sitten väärällä seoksella aiheuttaen tuota karpan suurempaa kulutusta ja jopa nykimistä. Huollon se pitäisi toki selvittää, mutta lukevat vain vikakoodeja monessa paikassa. Epäilen, että se ei ole ainakaan ecun softasta kiinni, sillä siellä on jo toinen softaversio kyseisessä autossa menossa, eikä asia silläkään korjaantunut.

Tampereen RS huolto ei muinoin osannut löytää viallista lämpötila-anturia ilmastoinnista, vaan uusi käyttöpaneeli piti ostaa. Vikahan ei korjaantunut tietenkään. Itse piti sitä selvitellä, kun moista touhua jaksanu kattella. Vcds:llä anturitiedot lukuun ja homma selkes anturin vaihdolla, jonka sieltä sitten tilasin itse ja vaihdoin. Eikä näkynyt vikakoodia. Toki moottorin ohjauksessa on hiukan eri määrä dataa, mutta edes ne perus asiat ite kattois, jos ei huolto osaa kertoa tai päätellä.

Ps. Eihän viallinen termostaattikaan näy vikakoodina välttämättä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Antore

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 27.01.20 - klo:19:58
Uskoisin että vaaditaan gyntheri saksanmaalta tutkimaan tapaus ja ratkaisemaan se! LOL

Tuskin tuossa Roudan moottorissa mitään anturivikaa on. Volkkarin Günterithän on ongelmaa ratkoneet vuodesta 2017 saakka ja VW on myöntänyt ongelman josta on valitettu foorumeilla ympäri maailman. Ilmeisesti viime vuoden lopulla tullut softapäivitys poisti ongelman/korjasi moottorin toiminnan siedettäväksi. On tietysti mahdollista, että nyt jäljelle jääneet nypytykset lasketaan moottorin ominaisuudeksi ja toisia ne ei haittaa tippaakaan kun taas toisella menee hermot. Ihan varmasti on myös niin, että pahakaan kengurointi ei tietyn tyyppistä kuskia haittaa tippaakaan. Kuulostaa tosin juuri sellaiselta ominaisuudelta, että mulla menisi varmasti myös hermot. Mielenkiintoista olisi tietää mitä se uusin softa moottorinohjauksessa muutti.

Hannes

#822
Juuri näin^^...Aikoinaan minulla oli Voyager joka nyki, käytin autoa autosähkökorjaamolla, laite testattiin huippuluokan testerillä eikä se näyttänyt autossa olevan minkäänlaista vikaa. Seuraavaksi merkkihuoltoon ja taas testerillä todettiin että kaikki OK. No en antanut periksi ja vika paikallistu niin yksinkertaisella testillä kun nokkapelti auki illalla pimeässä ja auto käyntiin, yksi katsomaan moottoritilaan näkyykö mitään erikoista ja toinen kaasuttelemaan autoa ja kuinka ollakkaan, ketun häntiä löi aina harvokseltaan tulpanjohdoista ventiilikopan kanteen eli vika oli selvä.

Uudet tulpanjohdot ja auto pelasi taas niin kuin pitää.

Nykypäivänä on juurikin tuo ongelma että merkki korjaamot luottavat testereihin ja jos siinä ei näy mitään ei viitsitä käyttää monestikkaan selvää maalais järkeä vian etsimiseen tai ei viitsitä kun ollaan vaan töissä firmassa josta saa saman palkan löyti vian tai ei. Lisäksi testerit ei useinkaan näytä juuri sitä osaa joka on viallinen vaan vika voi olla ihan toisessa komponentissa ja se aiheuttaa sen että osia vaihdetaan usein roppa kaupalla turhaan josta koituu kallista jälkeä, mutta eihän sitä asiakkaalle kerrota.

Toista on kyläsepät  jotka on perehtyneet autoihin hieman syvällisemmin ja saavat korjauksen onnistumisesta eri palautteen kuin suuren firman korjaajat, se on heille kunnia asia ja intohimo.

Paikkakunnallakin on yksi BMW kuru joka on selvittänyt bemarin sähkövikoja lukemattomia kertoja joita merkkihuollossa ei ole saatu kuntoon ja arvaattekin että maine on kiirinyt. Eikä ole mikään kirjan oppinut korjaaja, vaan ihan lahjakas nörtti joka on kiinnostunut ja perehtynyt BMW autoihin.

Nupe

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 27.01.20 - klo:20:11
Ps. Eihän viallinen termostaattikaan näy vikakoodina välttämättä.
Juu ei. Eikä esmes nykyisessä kulkineessa vaihdelootassa kiinni oleva pakkikytkin. Peruutustutka kun taannoin lakkasi kokonaan toimimasta eikä minkäänsortin koodeja mistään.

Ja vaikka omat sormet onkin kuin nippu kikkeleitä, ihan itse tein ratkaisevan havainnon, että eipäs muuten toimi peruutusvalotkaan. Ankaran aprikoinnin jälkeen tulin sitten johto päätökseen, että nyt taitaa olla rikki jokin vekotin, joka kertoo sekä tutkalle että pakkivaloille, että pakki meni silmään jolloin olisi aika ruveta duuniin. Semmoisen 20, vipstaakin bongasinkin sitten netistä löytyvistä kiesini räjäytyskuvista ja hoplaa - taas pelasi kohta niin tutka kuin peruutusvalotkin.
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

Ocu_Style

Elkää ihmiset tapelko. Roudan autossa (moottorissa) on selvästi vikaa ja ei se vika täällä kinastelemalla ratkea. Lisäksi kun Roudan auto on muutenkin menossa vaihtoon, niin kannattaako tuon murheen eteen enää nähdä vaivaa? Toivottavasti tuleva Bemari toimii paremmin.

Itse olen ollut omaan 1.5 TSI:hin kokonaisuutena tyytyväinen. Välillä nykii kylmänä enemmän ja välillä vähemmän, mutta pienen ajon jälkeen mukava moottori ajella. Omakin kulkine toki menossa vaihtoon, mutta ei moottorin, vaan tilojen vuoksi.
Tesla Model Y (2023)
Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Sportline (2023)
Ex. Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Ambition Businessline (2020)
Ex. Skoda Octavia combi 1.5 TSI DSG (2018)

Antore

Lainaus käyttäjältä: Ocu_Style - 27.01.20 - klo:21:17
Elkää ihmiset tapelko. Roudan autossa (moottorissa) on selvästi vikaa ja ei se vika täällä kinastelemalla ratkea. Lisäksi kun Roudan auto on muutenkin menossa vaihtoon, niin kannattaako tuon murheen eteen enää nähdä vaivaa? Toivottavasti tuleva Bemari toimii paremmin.

Itse olen ollut omaan 1.5 TSI:hin kokonaisuutena tyytyväinen. Välillä nykii kylmänä enemmän ja välillä vähemmän, mutta pienen ajon jälkeen mukava moottori ajella. Omakin kulkine toki menossa vaihtoon, mutta ei moottorin, vaan tilojen vuoksi.

Tuossa onkin hyvä kiteytys 'ongelmasta'. Sinua ei haittaa mutta minä taas tulisin varmaan hulluksi jos uuden auton mottori nykisi kylmänä vaikka hetkenkin. Kinasteluksihan tämä menee ainoastaan sen takia, että jostain syystä täällä halutaan lynkata Routa ja hänen kirjoitukset tuon moottorin ongelmista (ilmeisesti kyse ominaisuudesta). Hyvä kun joku näistä kirjoittaa, niin ei kukaan ainakaan osta lämpimästä hallista alkaneen koeajon perusteella autoa - jos siis on samanlainen herkkäperse kaikelle ylimääräiselle nykytykselle kuin minä.

b1mpo

Olen itse hyvinkin herkkä kaikille sivuäänille ja moottorin epämääräiselle käytökselle. Kuten todettu, kenguru lähti päivityksellä ja ACT on lähestulkoon huomaamaton kytkeytyessään neljälle pytylle. Näihin vaivoihin tuo päivitys auttoi todella paljon. Myöskin puolikylmänä tapahtuva yksittäinen nykäisy poistui, joka tapahtui noin kilsan jälkeen lähdöstä. Kulutus ei muuttunut miksikään. Olen todella tyytyväinen siihen nähden, mikä se oli. Nuo oli harmittavia asioita, mutta ei silti ylitsepääsemättömiä, kun tapahtui käytännössä kylmällä koneella nuo ikävimmät.

Kuten routakin on jo todennut ettei toisessa autossa ollut samoja vikoja, niin olettaisin tuon olevan viallinen yksilö. Muistaakseni hän kävi liikkeessä koeajolla.

Jokunen 1.2tsi ollut vuokralla ja niissä oli kylmänä nykimistä aivan eri malliin. Siis remmikoneisia octavioita ja fabioita.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Ocu_Style

Lainaus käyttäjältä: Antore - 27.01.20 - klo:21:25
Tuossa onkin hyvä kiteytys 'ongelmasta'. Sinua ei haittaa mutta minä taas tulisin varmaan hulluksi jos uuden auton mottori nykisi kylmänä vaikka hetkenkin. Kinasteluksihan tämä menee ainoastaan sen takia, että jostain syystä täällä halutaan lynkata Routa ja hänen kirjoitukset tuon moottorin ongelmista (ilmeisesti kyse ominaisuudesta). Hyvä kun joku näistä kirjoittaa, niin ei kukaan ainakaan osta lämpimästä hallista alkaneen koeajon perusteella autoa - jos siis on samanlainen herkkäperse kaikelle ylimääräiselle nykytykselle kuin minä.

Itse kyllä ymmärrän täysin Routaa ja onhan hänen moottorissaan vikaa, koska ongelmatkin ovat kirjoitusten perusteella omaani verrattuna huomattavasti suurempia. Omassani ei sylinterienlepuutusta huomaa kuin mittaristosta ja kylmänä nykiminen on niin pienen hetken ongelma, että siitä ei ole mitään haittaa, varsinkaan, kun nykimistä ei tapahdu tasaisessa nopeudessa yhtään. Aiemmin jossain kirjoituksessa mainitsin, että edellinen Ööppeli oli pahempi nykijä kylmänä. Ja siinäkin olen muutamien kanssa samaa mieltä, että kyllä korjaamon pitää vika löytää, en minäkään siihen omaa aikaani käyttäisi yhtään, varsinkaan, kun ei osaamistakaan ole.

Mutta ei asiasta täällä kannata tosiaan tapella ja ei se tappelukaan johdu siitä, mitä mieltä joku on, vaan siitä, että kinasteluun lähdetään mukaan. Kinastelua on vaikea saada aikaiseksi, jos toinen osapuoli antaa asian olla, eikä lähde vääntämään siitä kättä.

Toivottavasti Routa saa nopeasti uuden auton alleen  :) Ymmärrän varsin hyvin, että haluaa päästä nykyisestä yksilöstä eroon.
Tesla Model Y (2023)
Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Sportline (2023)
Ex. Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Ambition Businessline (2020)
Ex. Skoda Octavia combi 1.5 TSI DSG (2018)

vwmies

Yhteys maahantuojaan, ja virallisen tavarantarkastajan lausunto. Jos vika ollut uudesta alkaen, eikä korjausyritykset tuota tulosta kuten olen ymmärtänyt, niin maistraatin kuluttajaneuvonnan puheille ja valitus sinne riitalautakuntaan sisään vaatimuksen kera vaan.
Olihan joku saanut Seatin navistakin toista tonttua hyvitystä maahantuojalta, kun ei ollut kotoista suomenkieltä opastuskielenä (eikä kyllä neljättä kotimaista saameakaan). Ei tämä voi olla niin munatonta ja kädetöntä menoa, mutta voi vee kun asia ei parane areenalla valittamalla.... sorry.  :o
Yritetään pärjätä.

Antore

Mutta voi vee, kun kukaan valittaja tuskin sitä odottaakaan. Täällä kirjoitetaan ymmärtääkseni omia kokemuksia ja ajatuksia autoista.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Antore - 28.01.20 - klo:19:00
Mutta voi vee, kun kukaan valittaja tuskin sitä odottaakaan. Täällä kirjoitetaan ymmärtääkseni omia kokemuksia ja ajatuksia autoista.
Mutta ”sata” kertaa asiaa toistamalla tilanne ei ole muuttunut. Apua on myös tarjottu, mutta se ei ole kelvannut. On yritetty saada asiasta lisää infoa, mutta vastausta ei ole saatu. Niin ketä se sitten hyödyttää? Aletaan yhdessä haukkumaan ja kehumaan, niin kyllä se siitä korjaantuu ja jää korjaantumatta. Vahvalla argumentoinnilla ja mollaamisella saadaan hienosti asia etenemään. Sitähän tämä keskustelu tänä päivänä on näillä foorumeilla, että valmista ei tule, eikä ole tarkoituskaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Ukko

Kuluttajansuojalainsäädännön mukaan kauppa pitää voida purkaa kokonaan jos tuotetta ei saada korjattua kohtuullisessa ajassa. Pitää vaatia K-autoa ja jälleenmyyjää palauttamaan koko kauppasumma jos eivät saa nykimistä korjattua. Hyvin yksinkertaista:

https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa/#7.3

Ukko

Eli kirjallinen reklamaatio K-autolla ja jos eivät suostu purkamaan kauppaa, niin asia kuluttajariitalautakuntaan. Sieltä sitten kanteena käräjäoikeuteen jos ei vieläkään löydy ratkaisua.

janppa78

Onneksi Routa pääsee huippuyksilöstään eroon kun hänelle tulee BMW aikanaan. Tähän käsitykseen olen tullut seuraamalla keskustelua. Seuraavalla omistajalla on tiedossa hienoja hetkiä Roudan entisen auton kanssa. Oikein helmi vaihdokki.

Itsellä ei pelimerkit riitä vaihtaa nykivää pirssiä pois. Vuosi 7 kuukautta ja hyvityshinta on naurattavan pieni, 20 tuhatta lähtenyt ostohinnasta pois.

Onnea Roudalla tulevan BMW:een kanssa!

Hannes

Mistä autosta noin paljon tippuu hinta reilussa vuodessa, jotenkin hieman epäilyttäviä juttuja??

janppa78

Golf variant ostohinta noin 40 tuhatta. Vaihtoa kysytty Focus ja Corolla molempien hinta noin 40 tuhatta Corolla vielä paritonnia enemmän. Väliraha noin 20 tuhatta ,. Kallista on autonvaihto.

Hannes

Uuteen octaviaan tulee myös tämä 1.5TSI evo moottori ja ensin alkuun saatavilla vain manuaali laatikolla :D

janppa78

Varmasti on parempi kun en sekoa mihinkään 1.5tsi evo moottoriseen kulkineeseen enään koskaan. Taitaa uuden octavian hinta karata pitkälti yli 40 tuhanteen. Uusi malli ja uuden mallin ongelmat.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: janppa78 - 28.01.20 - klo:21:25
Varmasti on parempi kun en sekoa mihinkään 1.5tsi evo moottoriseen kulkineeseen enää koskaan. Taitaa uuden octavian hinta karata pitkälti yli 40 tuhanteen. Uusi malli ja uuden mallin ongelmat.

Tuohon rahaan saa jo, jos vain tilaa tarvitsee, Superb plugarinkin (ihan tolkullisen hintainen, vrt. Passat tai varustellumpi Golf / Ocu).
Uudessa mallissa on uusi infotainment (vee mikä sana) ja uudessa käyttiksessä on monesti omat juttunsa ennen softapäivtyksiä (milloin sitten tulevatkaan). Pelkästään kosketusnäytön valikoiden opettelu ja omaksuminen vie aikansa, ja siinä on ajon aikana omat juttunsa.
Yritetään pärjätä.

Hannes

Uudet Toyotat kuulema kulkevat jo melko suoraan tiellä, ei tarvii juurikaan enää paimentaa.

Audikin on kovasti niittänyt mainetta moottori tekniikallaan :D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy