1.5 TSI

Aloittaja Ranssi, 07.07.16 - klo:21:29

« edellinen - seuraava »

Letangi

Onko sulla ollut 2 sylinterin käytössä ollessa selvää tärinää havaittavissa?

T. Neuvoton

Lainaus käyttäjältä: Letangi - 23.06.19 - klo:16:39
Onko sulla ollut 2 sylinterin käytössä ollessa selvää tärinää havaittavissa?

Mulla ei ole tuota vikaa...vain ja ainoastaan tuo nykiminen kun lähdetty liikkeelle ja ajetaan kaupunkinopeudella 40-50 km/h. Mulla toi sylinterienlepuutus toimii huomaamattomasti tai huomaahan sen siis maxidotista :)
ex-skodat: Skoda 105 L, Skoda 130 Rapid, Skoda 135 L , Ocu I 1.6 Classic HB, Ocu I 1.6 Amb HB, Ocu I 2.0 Amb Combi, Ocu II 1.9 Tdi Amb HB, Ocu II 1.9 Tdi Eleg. combi, Ocu II 1.4 TSI Eleg. combi, Roomster 1.2 TSI 105 Amb.  Skoda Yeti 1.2 TSI Adventure (Platin Grey),  Ocu III (FL) Combi 1.5 TSI Style (Quartz Grey),  Ocu III (FL) Combi 1.5 TSI Style G-TEC (Quartz Grey). Ajossa: Ocu IV Amb HB 1.0 e-tec (Black Magic)

marcci

Lainaus käyttäjältä: T. Neuvoton - 23.06.19 - klo:16:30
Turun Rintajoupilta saatu tieto viime viikolta, että kaikki muut Skodat (Kodiaq. Superb, Karoq) joissa tuo 1.5 TSI lepuutuksella ovat jo saaneet päivityksen. Puuttuu ainoastaan 1.5 TSI Octavioista. Ei osannut huoltoneuvoja selittää miksi näin. Itselläni MY18 Octavia 1.5TSI nykinyt alusta lähtien. Päivitettiin huhti-toukokuussa -18, ja jo hetken luulin että nykiminen katosi, mutta ilmaantui jälleen pahempana syyskuussa -18. Vielä ei ole "Teuvolla" hermot menneet mut varmaan kohta jos ei homma ala tulemaan kuntoon.
Täällä sama ongelma 4/2018 ostetussa 1.5. tsi dsg ocussa. Tämän kevään 30 000 km huollossa sanoivat, että syksyllä vasta päivitystä tulossa tuohon nykimiseen. Edelleen nykii satunnaisesti ennen kuin moottori on lämmennyt, joskus myös muulloinkin.

Routa

Surkeaa on. Asiakkaita ajatetaan viallisilla autoilla.

Humppaako muilla tyhjäkäynti tai en tiedä onko humppaa oikea sana, mutta käy niin kuin vähän vaivaloisesti, kun auton lyö auringon paisteesta käyntiin ja ilmastointi joutuu vähän kovemmin töihin?
Entinen VAG-kuljettaja.

raiski

Lainaus käyttäjältä: Letangi - 23.06.19 - klo:16:39
Onko sulla ollut 2 sylinterin käytössä ollessa selvää tärinää havaittavissa?

Meidän 1.5 TSI 96kW DSG Golffi selkeästi tärryyttää kun ajaa maantietä 2 sylinteri moodissa. Just pahimmillaan siinä 80 - 90km/h nopeudessa. Muuten moottori ja 2/4 -sylinteritilojen välillä vaihtuminen toimii huomaamattomasti.

Muilla tätä?

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: raiski - 25.06.19 - klo:21:33
Meidän 1.5 TSI 96kW DSG Golffi selkeästi tärryyttää kun ajaa maantietä 2 sylinteri moodissa. Just pahimmillaan siinä 80 - 90km/h nopeudessa. Muuten moottori ja 2/4 -sylinteritilojen välillä vaihtuminen toimii huomaamattomasti.

Muilla tätä?

Noup, meidän 96kW odottaa edelleen ensimmäistä nykäisyään, ajettu nyt jotain 44 tkm. Lepuutuksen huomaa vain keskinäytöstä jossa lukee 2-syl käyttö tai jotain sinnepäin.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

TSI1.5EVO

Täällä VW Touran ko. koneella. Mittarissa nyt n. 13tkm. Uusi auto tuli alkutalvesta ja Webaston kanssa yleensä alkulämmöt otettu kylmillä keleillä, ei ongelmia. Nyt keväällä huomasi että ensimmäiset kylmäkäynnistykset ilman esilämmitystä aiheuttivat nykimistä ajon alussa. Samaa tekee nyt kesällä etenkin aamulla lähtiessä. Koneen lämmetessä ja sylinterin lepuutustoiminnon päällä ollessa ei huomaa mitään ravistelua tai muuta poikkeavaa.
Auto tuntuu olevan ainakin omaan makuun paremmin "totteleva"  DSG vaihteiston S-asennossa (sport). Normi D-asennossa mielestäni kaasun viive turhan pitkä.
Start &stop systeemi syvältä, sammuttaa auton turhan herkästi ryömittäessä, lieneekö ominaisuus vai vaatiiko tuokin päivitystä. Toki voi napista kytkeä pois mutta pitäisi saada pysyvästi ohitettua... ::)

Vaimolla 4v vanhempi Sportsvan 1.4TSI 125hv. Tuossa ei liene sylinterin lepuutustoimintoa (ainakaan pienessä infonäytössä ei tuosta näy mitään mainintaa). Auton tyhjäkäynti kuitenkin hyvin täristävä verrattuna 1.5TSI koneeseen

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: TSI1.5EVO - 25.06.19 - klo:22:57
Täällä VW Touran ko. koneella. Mittarissa nyt n. 13tkm. Uusi auto tuli alkutalvesta ja Webaston kanssa yleensä alkulämmöt otettu kylmillä keleillä, ei ongelmia. Nyt keväällä huomasi että ensimmäiset kylmäkäynnistykset ilman esilämmitystä aiheuttivat nykimistä ajon alussa. Samaa tekee nyt kesällä etenkin aamulla lähtiessä. Koneen lämmetessä ja sylinterin lepuutustoiminnon päällä ollessa ei huomaa mitään ravistelua tai muuta poikkeavaa.

Jos nykii kylmänä, olisiko eri versio koneesta eli 110kW?
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Rakkaudestalajiin

Ite ajelin juhannuksen octavialla 110kw 1,5tsi dsg. Tankki oli tyhjä hakiessa niin Tankkasin täyteen 98 ja en huomannut mitään nykimisiä. Onko ne ketkä huomannut nykimistä niin testannut 98 vaikutusta nykimiseen?

Routa

Lainaus käyttäjältä: Rakkaudestalajiin - 26.06.19 - klo:10:19
Ite ajelin juhannuksen octavialla 110kw 1,5tsi dsg. Tankki oli tyhjä hakiessa niin Tankkasin täyteen 98 ja en huomannut mitään nykimisiä. Onko ne ketkä huomannut nykimistä niin testannut 98 vaikutusta nykimiseen?
Ei ole tullut testattua. Mielestäni ehjän ja toimivan perheauton kuuluu toimia nykimättä myös 95E:llä.
Entinen VAG-kuljettaja.

FU2

Lainaus käyttäjältä: raiski - 25.06.19 - klo:21:33
Meidän 1.5 TSI 96kW DSG Golffi selkeästi tärryyttää kun ajaa maantietä 2 sylinteri moodissa. Just pahimmillaan siinä 80 - 90km/h nopeudessa. Muuten moottori ja 2/4 -sylinteritilojen välillä vaihtuminen toimii huomaamattomasti.

Muilla tätä?

Mun 1.5 TSI 96 kW DSG -kuplan veto aaltoilee tai vedossa tuntuu jonkinlainen nykytys 80-90 nopeuksissa. Ei liity sylinterien lepuututukseen (lepuutusta ei huomaa muuten kuin mittariston ilmoituksesta) ja tuntuu vain ajoittain. Ilmeisesti vaatii tietynlaiset olosuhteet (tien kaltevuus, tuulen suunta ja nopeus jne.), jotta ilmiö tulee esiin. Uutena en vielä huomanut mitään, vaan vasta noin 15 tkm jälkeen alkoi nykytys. Myös kylmällä koneella parin ekan kilsan aikana nykii satunnaisesti. Ajoin talvirengaskauden 98-bensalla, ja nykytti siis sillä myös.

Parin viikon päästä on eka huolto, jossa yrittävät saada ilmiötä esiin. Palataan asiaan.
Ajossa: BMW 230eM MY2/23 
Edellinen: VW Golf Highline 1.5 TSI 96 kW DSG MY5/18 
- Seat Leon FR 2.0 TDI  MY5/13 
- Skoda Octavia Style 5D TDi 184 4x4 MY9/15
- Audi A3 1.6 TDi DSG Business MY4/11
- Skoda Octavia Elegance 5D 1.9 TDi MY7/05

Rakkaudestalajiin

Lainaus käyttäjältä: Routa - 26.06.19 - klo:10:38
Ei ole tullut testattua. Mielestäni ehjän ja toimivan perheauton kuuluu toimia nykimättä myös 95E:llä.
Mut kannattaisko kokeilla 1 tankillinen. Ois sit sekin mahdollisuus testattu ja ite ainaki ajaisin 98 jos siitä jotain hyötyä on. Siihen asti tietysti ku ongelma saadaan korjattua.

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: Rakkaudestalajiin - 26.06.19 - klo:12:08
Mut kannattaisko kokeilla 1 tankillinen. Ois sit sekin mahdollisuus testattu ja ite ainaki ajaisin 98 jos siitä jotain hyötyä on. Siihen asti tietysti ku ongelma saadaan korjattua.

Hyödytöntä, jos on toimiva kone niin 95E sopii mainiosti ja jos on nykijä, nykii myös 98E:llä.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

raiski

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 25.06.19 - klo:22:55
Noup, meidän 96kW odottaa edelleen ensimmäistä nykäisyään, ajettu nyt jotain 44 tkm. Lepuutuksen huomaa vain keskinäytöstä jossa lukee 2-syl käyttö tai jotain sinnepäin.

Kysäisin asiasta Oulun Pörhöltä ja vastauksena oli, että tähän autoon on tulossa moottorin ohjainlaitteen päivitys. Uuden softan aikataulu on tosin tällä hetkellä avoin. Liekkö edes tiedossa mitä se korjaa tai muuttaa.

Bax

Lainaus käyttäjältä: TSI1.5EVO - 25.06.19 - klo:22:57
Auto tuntuu olevan ainakin omaan makuun paremmin "totteleva"  DSG vaihteiston S-asennossa (sport). Normi D-asennossa mielestäni kaasun viive turhan pitkä.

Tuo pitää paikkaansa ja tässä 110kW:ssa D-asento on selvästi haluttu tehdä bensaa säästäväksi ja ajo on todella rauhallista, koska kaasu ei vastaa odotetusti.
Vasta S-asennolla mennään "normaalisti" ja kaasun vaste on välitön ja muutenkin tehot tulevat esiin.
A4 Sedan Progress Plus 40 TSFI 150kW MHEV Quattro S-Tronic MY 23
ex. VW Golf Sportsvan 1.5 TSI 110kW DSG Highline -19
ex. Q3 1.4 TSFI 110 kW 2WD Business Sport manual -MY16
ex. A3 1.4 TSFI Business manual -13
ex. Japanilaisia, italialaisia vuodesta -74

MutkaMikke

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 22.06.19 - klo:22:35
Käytin autoa päivityksessä ja nykiminen loppui siihen! Lepuutus ei ole ollutkaan koskaan ongelma, kytkeytymisen on huomannut vain mittariston logosta ja tekstistä.
Missä käytit ja mikä malli/moottori ja vaihteisto kyseessä?
2023 Skoda Octavia Combi 1.5 TSI ETEC DSG Style NE
Ex - Vw Golf Variant Highline 110kw TSI DSG
Ex - Vw Touran 1.6 TDI

Patse69

Tänään kysyin kanssa uutta päivitystä Pietarsaaren Pörhöltä, on kuulemma tulossa, mutta aikataulusta ei tietoa...
VW Golf Highline 1,5 TSI  96 kw DSG

MutkaMikke

96 vai 110 kw versioon?
2023 Skoda Octavia Combi 1.5 TSI ETEC DSG Style NE
Ex - Vw Golf Variant Highline 110kw TSI DSG
Ex - Vw Touran 1.6 TDI

FU2

Lainaus käyttäjältä: Patse69 - 08.07.19 - klo:21:36
Tänään kysyin kanssa uutta päivitystä Pietarsaaren Pörhöltä, on kuulemma tulossa, mutta aikataulusta ei tietoa...

Sain saman vastauksen VW Center Airportista. Tehdas on puuhaamassa jotain päivitystä. Ja mun tapauksessa kyseessä siis 96 kW versio.
Ajossa: BMW 230eM MY2/23 
Edellinen: VW Golf Highline 1.5 TSI 96 kW DSG MY5/18 
- Seat Leon FR 2.0 TDI  MY5/13 
- Skoda Octavia Style 5D TDi 184 4x4 MY9/15
- Audi A3 1.6 TDi DSG Business MY4/11
- Skoda Octavia Elegance 5D 1.9 TDi MY7/05

Patse69

Joo, mulla myös tämä 96 kw malli.
VW Golf Highline 1,5 TSI  96 kw DSG

a4b8

Minulla allekirjoituksen mukainen.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

andyh

Onkohan kenelläkään tietoa miksi 96kW + DSG poistumassa? Manuaalina vielä saa tehtaaltakin asti. Kysäsin pariltakin myyjältä muttei tullut oikein vastausta. Voi tietty liittyä uuden Golffin valmistuksen aloittamiseen, tai sitten koko konstruktio liian mutkikas? Manuaalissa ei kait rullausominaisuutta joten se lienee helpompi kun ei käynnistele moottoria jatkuvasti toisin kuin DSG:n kanssa.

vwmies

Perimmäistä syytä tehtaan aivoituksista tuskin saadaan tietää, Suomen pienille markkinoillehan tuodaan vain osaa esim. kaikista väreistä ja moottori-varustevaihtoehdoista (helpottaa mm. varaston hallintaa). Myös tehdas karsii kokonaisia malleja pois valmistuksesta, ja joku osatekijä saattaa olla vielä tämä EU:n autotehtaille määräämä automalliston keskimääräinen CO2 - tavoite 95g/km 2021 mennessä. Tietääkö joku jääkö tämä kombo esim. Saksaan myyntiin ?
Yritetään pärjätä.

b1mpo

11.6. tehtaalta rullanneessa ja eilen luovutetussa 150hv octaviassa on havaittavissa nypytystä/huojuntaa parin kilometrin ajan taajamassa, kun kotoa lähtee kylmällä moottorilla. Ulkolämpötila kuitenkin yli kymmenen astetta. Talvi tuo toivottavast helpotuksen, kun auto on esilämmitetty. Lepuutuksenkin huomaa välillä, jos siihen keskittyy. Muuten hyvältä tuntuu kone. Matalia nelosia arpoo tietokone, mutta todellisuus näkyy muutaman tankin jälkeen. Hiukan on litraista äänekkäämpi.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Popo

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 11.07.19 - klo:07:14
Muuten hyvältä tuntuu kone. Matalia nelosia arpoo tietokone, mutta todellisuus näkyy muutaman tankin jälkeen. Hiukan on litraista äänekkäämpi.

Mites suorituskyky verrattuna litran-koneeseen? Lähteekö huomattavasti paremmin "rampista" (kuten Automiehet sanovat)? Koeajoin juuri 1.0 TSI:n dsg laatikolla, mutta ei oikein manuaaliin tottuneelle tuo todellinen suorituskyky avautunut, kun automaatti vaihtoi niin reippaasti pienemmälle pykälälle. Pähkäilen tässä, josko kovasti kehuttu litrainen riittäisi, kun on näitä 1.5:n nykimisiä ja päivityksen odotteluja lueskellut...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Popo - 11.07.19 - klo:11:23
Mites suorituskyky verrattuna litran-koneeseen? Lähteekö huomattavasti paremmin "rampista" (kuten Automiehet sanovat)? Koeajoin juuri 1.0 TSI:n dsg laatikolla, mutta ei oikein manuaaliin tottuneelle tuo todellinen suorituskyky avautunut, kun automaatti vaihtoi niin reippaasti pienemmälle pykälälle. Pähkäilen tässä, josko kovasti kehuttu litrainen riittäisi, kun on näitä 1.5:n nykimisiä ja päivityksen odotteluja lueskellut...

Omasta kokemuksesta (omistan 1,4 ACT ja 1,0 TSI DSG Leon -t) voin kertoa, että 1,4 on voimakkaampi ja sujuvampi,1,0 litraisessa minua häiritsee vain kaksi asia, ärähkä lähtö ja ärsyttävä moottorin vibraatio alhaisilla kierroksilla. Sport vaihde auttaa vähentämään vibraatiota, mutta samalla lisää lähdön ärähkyyttä vielä enemmän. Kulutus on molemmissa lähes sama, long term 1,4 - 6,6 ja 1,0 - 6,5  l/100km.

b1mpo

Sisäänajo menossa niin ei oo tullu kengittyä. Laajempi kierrosalue ainakin on, eli vääntää alempaa tuhdimmin. Kutosella voi ajella jo kuutta kymppiä, eikä jurnuta. Se on ihan ymmärrettävää kolmipyttyselle, että pienillä kierroksilla ei käy niin tasaisesti. Tuo ei kuitenkaan koskaan haitannut mitenkään. Eli jos taloudellisesti ajaa, niin isompaa moottoria joutuu paimentamaan vaihtamisella enemmän. Suorituskyky on tietysti parempi isommassa. Vaihteiden välitykset on samat.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Nimenomaan pienillä nopeuksilla isompaa konetta joutuu enemmän kepittämään taloudellisesti ajettaessa. Sitten kuuden kympin jälkeen tilanne kääntyy toisin päin. Jos kulutuksella ei ole väliä, niin lepposampi tuo isompi. Tykkäsin kovasti litraisen dieselmäisestä tasaisesta käytöksestä. Myös kierrätettäessä kolmipyttynen on mukavamman kuuloinen, eikä pistä sitä pahakseen. Itselle suorituskyky on litraisessa riittävä ja ohitukset hoitu mallikkaasti.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 11.07.19 - klo:14:00
En oikein ymmärrä tuota asiaa, että "isompaa moottoria joutuu paimentamaan vaihtamisella enemmän".
Siten, että litrainen on hiukan tunteettomampi kulutuksen kannalta kierrosluvuille. Kulkupuoli on sitten taas isomman puolella. Eli tarkemmin täytyy isommalla ajaa, jotta pääsee pieniin lukemiin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

andyh

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 11.07.19 - klo:07:09
Perimmäistä syytä tehtaan aivoituksista tuskin saadaan tietää, Suomen pienille markkinoillehan tuodaan vain osaa esim. kaikista väreistä ja moottori-varustevaihtoehdoista (helpottaa mm. varaston hallintaa). Myös tehdas karsii kokonaisia malleja pois valmistuksesta, ja joku osatekijä saattaa olla vielä tämä EU:n autotehtaille määräämä automalliston keskimääräinen CO2 - tavoite 95g/km 2021 mennessä. Tietääkö joku jääkö tämä kombo esim. Saksaan myyntiin ?

Ei näyttäisi löytyvän Saksan configuraattorista enää. Juuri päästötavoitteen takia luulisi että haluaisivat painaa pienempipäästöistä markkinoille. Kävin koeajaa molemmat 96kW ja 110kW versiot ja pienemmästä jäi se sammuttelu kaivertamaan mieltä että kuinkahan kestävä pidemmän päälle. Ja oliko siinä vielä muuntuvageometrinen turbo ja miller kierto mitä tuossa isommassa ei ollut. Voi olla ihan vaan liian kallis valmistaa. TSI+DSG luotettavuutta kukaan ei tokikaan epäile (köh, köh).

Nypytystä tai muutakaan ongelmaa ei kummassakaan ollut, mutta tuskin edes antaisivat sellaista autoa koeajolle.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy