1.5 TSI

Aloittaja Ranssi, 07.07.16 - klo:21:29

« edellinen - seuraava »

Golf

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 08.03.19 - klo:11:14
"Huvittavin" pointti tässä on se, että viikko sitten kun tilasin itselle farkkugolffin niin tätä 96 kW moottoria ei ollut enää tarjolla uusiin tilauksiin, sen olisi saanut ainoastaan ostamalla jonkun jo maassa olevan yksilön. Eli mallistoon on jätetty tämä tehokkaampi versio jossa esiintyy ongelmia. Noh, otin siis itselleni "oikean moottorin" eli tulee 2.0, tosin disukka.

Oliko tähän mitään perustelua, eli onko tilapäisesti joku syy ettei voi tilata vaan aikovatko jatkossa myydä ainoastaan tehokkaampana? Onkohan tämä taas joku suomen maahantuonnin viisas päätös.

P. Laaja

Lainaus käyttäjältä: Golf - 08.03.19 - klo:11:39
Oliko tähän mitään perustelua, eli onko tilapäisesti joku syy ettei voi tilata vaan aikovatko jatkossa myydä ainoastaan tehokkaampana? Onkohan tämä taas joku suomen maahantuonnin viisas päätös.

Vai liittyykö tämä jotenkin Golfin sukupolvenvaihdokseen, jonka pitäisi tulla kesällä?

Popo

Tämä keskustelu ei varsinaisesti helpota valintaa 1.0 ja 1.5 TSI:n välillä. Autonvaihto lähestyy vääjäämättä ja jos Octaviaan toisen kerran päädytään, ajatuksena oli valita nykyistä selvästi suorituskykyisempi malli, riittävät varusteet näyttävät nykyisin kuuluvan jo Ambiente-versioon eli rahat voisi sijoittaa moottoriin. No, ehkäpä siihen riittää jopa 1.0 TSI ja samalla säästää pari tonnia...  ::)
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

minnis

Lainaus käyttäjältä: Popo - 08.03.19 - klo:13:54
Tämä keskustelu ei varsinaisesti helpota valintaa 1.0 ja 1.5 TSI:n välillä. Autonvaihto lähestyy vääjäämättä ja jos Octaviaan toisen kerran päädytään, ajatuksena oli valita nykyistä selvästi suorituskykyisempi malli, riittävät varusteet näyttävät nykyisin kuuluvan jo Ambiente-versioon eli rahat voisi sijoittaa moottoriin. No, ehkäpä siihen riittää jopa 1.0 TSI ja samalla säästää pari tonnia...  ::)

Käy koeajamassa molemmat moottorit, turha näitä päätöksiä om foorumipostausten takia tehdä.

Popo

Lainaus käyttäjältä: minnis - 08.03.19 - klo:14:17
Käy koeajamassa molemmat moottorit, turha näitä päätöksiä om foorumipostausten takia tehdä.

Toki näin. Mutta eihän se helpota päätöksentekoa, jos toisen ja vieläpä kalliimman moottorin väitetään olevan "ihan paska". Eihän tämä sentään mikään Suomi 24 ole...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Skouda13

Itsellä nyt 2tkm ajettu 1.5tsi manuaali ja on melkoinen tärinä ja jyrinä lepuutuksen aikana oli maantie taikka taajama,jotain kertoo voimakkuudesta jos kyydissä oleva kysyi että ajatko tärinäviivan päällä vähän väliä..vastasin että ajellaan silloin 2-pytyllä ja pelastetaan maailmaa..voi luoja :D
Ajoin koeajo autolla saman lenkin kerran niin paljon vähemän tarjosi lepuutusta päälle samalla pintakaasu ajolla ja päällä ollessakin puolet pienempi tärinä kabiinissa eli eroja tuntus olevan autojen välillä..
Enää ei nykiminen haittaa ton tärinän rinnalla yhtään  :)
Kyllä on ikävä edellistä 1.4 140hv moottoria...
Jos tulevalla päivityksellä muutu moottori niin ei ole pitkä yhteinen taival edessä..edellinen oli kuitenkin yli 5v

b1mpo

Millä kierroksilla ja nopeudella tuota tapahtuu? Eikö pystyisi vaikka pykälää pienemmällä ajamaan, vai nouseeko kulutus tai melu häiritsevästi? Vaihdeopastimen mukaan kun näitä vakkilaisia ajanu, niin jurnuttaahan ne ilman lepuutustakin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Letangi

Tuli tässä mieleen kaikkien tärinöiden ja väristysten keskellä että mitähän nää ongelmat vaikuttaa vaihtoarvoon?

Routa

Lainaus käyttäjältä: Popo - 08.03.19 - klo:13:54
Tämä keskustelu ei varsinaisesti helpota valintaa 1.0 ja 1.5 TSI:n välillä. Autonvaihto lähestyy vääjäämättä ja jos Octaviaan toisen kerran päädytään, ajatuksena oli valita nykyistä selvästi suorituskykyisempi malli, riittävät varusteet näyttävät nykyisin kuuluvan jo Ambiente-versioon eli rahat voisi sijoittaa moottoriin. No, ehkäpä siihen riittää jopa 1.0 TSI ja samalla säästää pari tonnia...  ::)
Olen ajanut 1.0TSI:n A3:n ja Ibizan nokalla ja ihan kiva moottori kaupunki/taajama/satunnaiseen maantiesuhailuun, mutta omiin tarpeisiin koin sen liian voimattomaksi maantieolosuhteissa, kun lastia päällä (itsellä usein kattokuormaa). 2.0TSI 190hv versiota harkitsin, mutta lopulta en halunnut maksaa sen lisähintaa + sopiva auto löytyi nopeaan toimitukseen niin 1.5TSI tuli alle. Harmittaa todella tämän ongelmat, kun muuten autoon tyytyväisyys on korkealla tasolla. Jopa parjattu 7v kuiva-DSG toimii nykyään tosi hienosti.
Entinen VAG-kuljettaja.

ksuuk

Ovatko kaikki ongelmallisen 1,5 TSI omistajat käynyt huollossa vaatimassa (yleensä sen saa kun vaati/valittaa, ei muuten automaattisesti) ohjelmistonpäivitystä?

Letangi

Käyty heti kun päivitys tuli. Ei auttanut. Tänään itseasiassa ei lepuutus täristänyt kun ulkolämpötilan huiteli +5:ssä.

Skouda13

Viime viikolla kävin valittamassa ja kerrottiin että uusin ohjelmistopäivitys on luvattu tulevan Q2 aikana..kumpaankohan vaivaan auttaa vaiko tulisi ennen aikainen joulu ja molemmat vaivat olisi historiaa ja siten autoa loppu iäksi  :D

minnis

Lainaus käyttäjältä: Skouda13 - 08.03.19 - klo:21:28
Viime viikolla kävin valittamassa ja kerrottiin että uusin ohjelmistopäivitys on luvattu tulevan Q2 aikana..kumpaankohan vaivaan auttaa vaiko tulisi ennen aikainen joulu ja molemmat vaivat olisi historiaa ja siten autoa loppu iäksi  :D

Pääasia että ongelman olemassaolo ymmärretään ja siihen haetaan ratkaisua. Eiköhän tuo jollaintavalla ole softapuolen ongelma liittyen lepuutukseen.

vwmies

Kolme vuotta sitten ajamani Superin 1.4 DSG TSiissä ei edes huomannut 2-syl. moodiin siirtymistä kuin keskinäytöstä.
Kannattaa valittaa asiasta vaikka mailissa ja ilmoittaa vaativansa sen korjausta (= reklamaatio), niin siitä jää merkintä tietoihin.
Sitten kun ja jos aikanaan tehtaalta tulee päivitys tai muu korjaus asiaan, se tehdään veloituksetta.
Sikäli hankala ilmiö, että joillakin ilmenee ja toisilla ei jopa saman mallin autoissa.
Yritetään pärjätä.

Uti

Hieman ohi topicin, mutta MY2015 A3:ssa ei lepuutusta huomannut muualta kuin mittariston näytöltä. Jos sopivasti kaasupolkimella hakemalla haki  lepuutuksen rajapintaa ja samalla vahti mittaristoa, tunnisti juuri ja juuri pienen pienen nykäyksen. Oli 1.4 110 Kw muutenkin hieno moottori sekä kulutukseltaan että suorituskyvyltään A3 Sedanissa.
Uti

Reneto

Lainaus käyttäjältä: minnis - 08.03.19 - klo:14:17
Käy koeajamassa molemmat moottorit, turha näitä päätöksiä om foorumipostausten takia tehdä.
Lainaus käyttäjältä: Routa - 08.03.19 - klo:08:15
Itse tein sen virheen, että koeajoin auton kesäolosuhteissa. Eihän sitä osannut arvatakaan, että moderni 2010-luvun auto nykii talviolosuhteissa kuin 80-luvun kaasarikone, josta automaattiryyppy kulunut väljäksi. ACT:n jyrinöitäkään ei lämpimällä kuulunut. Tiedä sitten onko VAG:n valmistuslaatu niin surkea, että sieltä tulee ulos niin epätasalaatuista kamaa, että ihan tuurista kiinni millaisen moottorin tilaamaansa autoon saa.

No, ainoan kerran kun olen 1.5 TSI:llä ajanut oli Octavian koeajo reilu vuosi sitten ihan hyvällä pakkaskelillä. Taisi olla 10-15C pakkasta, myyjä laittoi webastonkin päälle. Heitin ainakin 40 min lenkin alkuun kylmällä koneella, ja lepuutustoiminto tuntui toimivan erittäin hyvin. Ainoastaan mittaristosta huomasi, että mennään vajailla. Vakavasti harkitsin ostamista, mutta hinta meni sen verran pitkäksi, että tuli sitten ostettua tuo käytetty Golf ilman lepuutusominaisuuksia.
Mutta talvinen koeajo ei paljastanut mitään ongelmia. Päinvastoin, auto ja erityisesti moottori nostatti ostohaluja. Osui tuo samantehoinen Highline-golffi sitten myöhemmin silmiin, ja tein kaupat.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Routa

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 08.03.19 - klo:21:10
Ovatko kaikki ongelmallisen 1,5 TSI omistajat käynyt huollossa vaatimassa (yleensä sen saa kun vaati/valittaa, ei muuten automaattisesti) ohjelmistonpäivitystä?
Ei kuulemma ollut päivityksiä tarjolla autooni, kun viimeksi tammikuulla kysyin.
Entinen VAG-kuljettaja.

floodi

Minulla on kesällä ostettu 130-heppanen TSI Golf Variant. Lepuutuksessa ei mitään vikaa. En huomaa sitä kuin mittarista katsomalla. Lapin reissu meni 4,8 l/100km kulutuksella tietsikan mukaan. Kaiken puolin olen tyytyväinen autoon.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Routa - 09.03.19 - klo:09:32
Ei kuulemma ollut päivityksiä tarjolla autooni, kun viimeksi tammikuulla kysyin.

Huollon mukaan vaikka auton softan päivitys on olemassa, ei automaattisesti joka auton softaa päivitetä, eli sitä saa vaan oireita huomaten ja sille päivitystä pyytäen. Ja sittenkin vasta silloin kun piuha kytketään, selviä onko mitään uutta tarjolla.

Letangi

Se on viime vuonna tullut päivitys mikä ei valitettavasti poistanut ongelmaa

Routa

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 09.03.19 - klo:12:12
Huollon mukaan vaikka auton softan päivitys on olemassa, ei automaattisesti joka auton softaa päivitetä, eli sitä saa vaan oireita huomaten ja sille päivitystä pyytäen. Ja sittenkin vasta silloin kun piuha kytketään, selviä onko mitään uutta tarjolla.
No shit. Miksi luulet minun erikseen kysyneen päivityksen perään ja oletat, että en olisi maininnut oireita  ::)

Ja joo autoa käytettiin piuhan perässä. Luovutettu lokakuun lopulla niin tuossa lienee se syksyn softa jo sisällä.
Entinen VAG-kuljettaja.

Jodl

Mielenkiintoista keskustelua. Ei tämä nyt sinällään vakuuta. Kuulostaa ihan kuin porukka auton ostaessa ostaisi raaputusarvan, joka kolmas/neljäs tjsp voittaa. Tämä voitto tosin on hieman erilainen, ei tuo kukkaroon rahaa vaan saattaa viedä perhanastikin. Ei tämä näin saisi mennä. Taas on potentiaaliset vika-% aivan liian korkealla. Sellainen kysymys jos osaatte uskottavasti vastata, että onko nämä kaikki TSI koneet mistä lähtien hihnalla? Edellisen koneen ketjuongelmat on aika omissa lukemissaan. Olikohan ketjua luettu >2M kertaa. Ei sillä, taloudessa on "täyskäsi" asiaan liittyen, eli 1.4TSI + DSG7 (vm2009). Moottorin tai vaihteiston osalta ei ole ollut ongelmia (voin laittaa toiseen ketjuun tästä).
Tarkoitan tässä, että eihän se vika-% varmaan koskaan 100% ole, mutta ei tämä jälleen kovin hyvältä kuulosta, kun tätäkin topicia lukee. Voin 10e arpalapun ostaa, mutta vähän nihkeeltä kuulostaa, jos se maksaa päälle 30 donaa.

janppa78

Luulen että kaikki yksilöt nykyttävät ja sylinterinlepuutuksen kytkeytymisen huomaa kaikista 150hv versioista.

Kaikki ihmiset eivät vaan ole niin herkkiä huomaavaan nytkytyksiä.
Näitä moottoreita on ollut 2017 vuodesta asti ja vieläkään ei toimi kunnolla, niin ei taida softalla kuntoon saada. Vaan moottoreissa on jotain perustavaa laatua oleva vika, mikä vaatisi osien vaihtoa.

Itsellä on kyseinen Golf kyseisellä moottorilla ja helvetinmoinen nykytin ja tärisevä kasa.

Routa

Auttaishan se paljon kun laittais softaan että ACT ei aktivoidu alle nollan olevissa lämpötiloissa. Päästöarvot ei varmaan pitäisi enää paikkaansa, mutta VAG:llahan on pitkä kokemusta näistä venkuloinneista ja huijauksista.
Entinen VAG-kuljettaja.

europe

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 20.03.19 - klo:10:10

Itselläni autonvaihto tyrehtyi näihin onnettomiin moottoreihin.  TIGUAN oli kovasti tapetilla putosi loppupeleissä noiden moottoreiden takia.
Diesel olisi ollut ainoa vaihtoehto, mutta bensalla mennään jatkossa.
Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi Audin 2.0 bens. kone.

Mitäs vikaa 2.0 bensa Tiguanissa on?

Popo

Lainaus käyttäjältä: Jodl - 20.03.19 - klo:08:21
Sellainen kysymys jos osaatte uskottavasti vastata, että onko nämä kaikki TSI koneet mistä lähtien hihnalla? Edellisen koneen ketjuongelmat on aika omissa lukemissaan. Olikohan ketjua luettu >2M kertaa. Ei sillä, taloudessa on "täyskäsi" asiaan liittyen, eli 1.4TSI + DSG7 (vm2009). Moottorin tai vaihteiston osalta ei ole ollut ongelmia (voin laittaa toiseen ketjuun tästä).
Tarkoitan tässä, että eihän se vika-% varmaan koskaan 100% ole, mutta ei tämä jälleen kovin hyvältä kuulosta, kun tätäkin topicia lukee. Voin 10e arpalapun ostaa, mutta vähän nihkeeltä kuulostaa, jos se maksaa päälle 30 donaa.

Riippuen pohjalevystä/mallista tuo hihnaan siirtyminen. Eli esim. Golf VII v. 2012 alkaen ja III Octavia v. 2013 eteenpäin. Mutta vaikkapa Skoda Rapidissa ja Yetissä muutaman vuoden pitempään.

Oma 1.2 ketju-TSI on pelannut 82500 km ok. Se on tod näk "paremmalla" ketjulla. Mieli tekisi päivittää Octavia tehokkaampaan, kun riittävät varusteet saa III-sarjan vanhentuessa jo Ambiente-mallissa. Mutta taas tätä uutta Volkkarin "edistyksellistä" moottoritekniikkaa pitää ihmetellä, vaikka ketjukoneesta eroon päästiin... ???
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

europe

^^
SeiskaGolffin 1.4 tsi on omien kokemuksien mukaan ok moottori, kokemuksia kahdesta yksilöstä, 122hv ja 140hv versioista yli 120 000km verran. Ei ylimääräisiä ongelmia, määräaikaishuollot riittäneet kumpaankin.

Käyttöominaisuuksiltaankin loistavia, pieni kulutus ja riittävät tehot normaaliin liikkumiseen. Eipä miltään valmistajalta ole tullut mitään huomattavasti pätevämpääkään tarjolle pikkuturboihin, vaikka nämä hihna TSI:t ovat jo 7v sitten esitelty. 

Routa

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 20.03.19 - klo:10:10
Ymmärrän kyllä miksi monia harmittaa.
Auto on suhteellisen kallis kapine ja tietysti sen odottaisi toimivan fiksusti.
Onhan tämä aivan ihmeellistä. Omien kokemusten mukaan 1.4ACT kone toimi ongelmattomasti ja ilman jyrinöitä, kuin myös tämä 1.5TSI koeajoilla, mutta kesäkelithän ne silloin oli. Talvi on näemmä toista, mutta jotenkin sitä oli kai kirkasotsainen ja ei osannut ajatellakaan tälläisen olevan nykyaikana mahdollista. Olen päätymässä siihen, että Ocu menee vaihtoon 1.2T Corolla TS:ään. Tuleehan siinä varusteissa  turpaan, mutta rahaa ei tartte käyttää ja saa toimivan auton.
Entinen VAG-kuljettaja.

Jodl

Lainaus käyttäjältä: Popo - 20.03.19 - klo:10:17
Riippuen pohjalevystä/mallista tuo hihnaan siirtyminen. Eli esim. Golf VII v. 2012 alkaen ja III Octavia v. 2013 eteenpäin. Mutta vaikkapa Skoda Rapidissa ja Yetissä muutaman vuoden pitempään.

Oma 1.2 ketju-TSI on pelannut 82500 km ok. Se on tod näk "paremmalla" ketjulla. Mieli tekisi päivittää Octavia tehokkaampaan, kun riittävät varusteet saa III-sarjan vanhentuessa jo Ambiente-mallissa. Mutta taas tätä uutta Volkkarin "edistyksellistä" moottoritekniikkaa pitää ihmetellä, vaikka ketjukoneesta eroon päästiin... ???
Onko tässä sinulle tullut yksi niistä "arpalapuista" joka ei voita? Hyvä niin. Silloin kun meidän autoon vaihdettiin ketju ja rattaat noin 100tkm kohdalla (uusi ketju oli erilainen niin kaikki rattaat ja kiristinmuovit vaihtoon) niin naapurinosturissa oli juurikin Jetta 1.2TSI about noilla samoilla 85tkm ja siihen vaihdettiin toista kertaa ketjua (pelkkä ketju). Ei vaan kestä, mutta samaa laitettiin uudelleen. Meillä ketjun vaihto oli ilmeisesti kampanja (tai ainakin niin väitettiin) ja varotoimenpide. Tiedä sitten tekevätkö kaikkiin 1.4TSI ketjukoneisiin. Ongelmia ei ollut ennen vaihtoa, eikä ole ollut jälkeen. Vanha ketju oli kyllä venynyt.

Onko tuosta 1.2TSI tullut kyselyä aiheesta "haluatko tarkistaa, onko ketju venynyt"?

Popo

Lainaus käyttäjältä: Jodl - 20.03.19 - klo:12:18
Onko tässä sinulle tullut yksi niistä "arpalapuista" joka ei voita? Hyvä niin. Silloin kun meidän autoon vaihdettiin ketju ja rattaat noin 100tkm kohdalla (uusi ketju oli erilainen niin kaikki rattaat ja kiristinmuovit vaihtoon) niin naapurinosturissa oli juurikin Jetta 1.2TSI about noilla samoilla 85tkm ja siihen vaihdettiin toista kertaa ketjua (pelkkä ketju). Ei vaan kestä, mutta samaa laitettiin uudelleen. Meillä ketjun vaihto oli ilmeisesti kampanja (tai ainakin niin väitettiin) ja varotoimenpide. Tiedä sitten tekevätkö kaikkiin 1.4TSI ketjukoneisiin. Ongelmia ei ollut ennen vaihtoa, eikä ole ollut jälkeen. Vanha ketju oli kyllä venynyt.

Onko tuosta 1.2TSI tullut kyselyä aiheesta "haluatko tarkistaa, onko ketju venynyt"?

Tuo ketjuntarkistus-kamppis koski vain VW, Audi ja Seat-merkkejä. Helkamalla ei Skodaan ole tällaista ollut, mutta takuuajan lopulla keväällä 2014 vein auton Veholle ilmaiseen tarkistukseen. Oli nimittäin tällä areenalle sen verran karua tulostusta aiheesta, että MetroAuton/Helkaman "saa hieman äännellä käynnistyksessä" -kommentit eivät vakuuttaneet. Ketju oli toleransseissa, eikä mitään rallatusta ole sen enempää kuulunut myöhemminkään.


Siitäkin tuolla jakoketju-keskustelussa on paljon väännetty, onko tosiaan vaihdettu sama vanha ja heikko ketju, vai olisiko sitten parempi kuitenkin. Virallisen tiedon mukaan uusissa autoissa ketjua olisi parannettu viimeistään v. 2011 lopun tuotantoon mennessä ja oma auot on 4/2012...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy