1.5 TSI

Aloittaja Ranssi, 07.07.16 - klo:21:29

« edellinen - seuraava »

Ocu_Style

Noniin eilen oma Ocuni kävi Veholla tarkastuksessa liittyen tuohon jyrinään, josta aiemmin täällä mainitsin. Itse asiassa tarinassa meinasi tapahtua tässä parin viikon aikana sellainen käänne, että olin lähellä perua koko huoltoajan, koska tuo jyrinä on selkeästi tasaantunut ja enää siihen ei kiinnitä käytännössä mitään huomiota, vaan auto kulkee nätisti tasaisesti eteenpäin. Liekö sitten uusi vehje hakenut vielä uomiaan ja nyt homma on taas tasoittunut..?  ::)

No oli miten oli, ajattelin, että käytetään nyt tarkastettavana kun aika oli varattu ja eipä siellä tietysti mitään vikoja löytynyt. Ainoa mitä tekivät, oli vaihteiston vaihtokohtien sopeutus uudelleen, koska vaihtokohdat olivat kuulemma pielessä. Nyt kieltämättä liikkeellelähdöt ja vaihteisto muutenkin toimii sivistyneemmin.

Itselläni ei missään vaiheessa ole ollut janppa78 mainitsemia ongelmia tuon 2-sylinteri -moodin kanssa, eli sylinterimuutokset hoituvat itselläni 99 % ajasta täysin huomaamatta. Joskus harvoin lepuutuksen päälle menon tai pois päältä menon huomaa pienenä nykäyksenä, mutta tuolloinkaan nykäys ei ole häiritsevä. Kulutus on itselläni ollut tankkauksista mitattuna 5.6 litraa satasella (ajo tapahtuu pääsääntöisesti pääkaupunkiseudun kehäteillä ja Pasilassa) ja tuohon olen erittäin tyytyväinen. Vanha Opel vei samassa ajossa selkeästi enemmän samantehoisella 1.4 turbolla. Jotenkin tuntuu, että janpan vehkeessä täytyy olla vikaa ja huollossa eivät taas jaksa riittävästi asiaa tutkia.

Eli kokonaisuutena olen kyllä todella tyytyväinen koneeseen ja comboon. Tuo jyrinä jäänee hieman mysteeriksi, koska se nousi niin selkeästi esiin yhdessä vaiheessa, mutta tasaantui myös itsestään. Katsellaan nyt, pysyykö tuo vaihteiston toiminta sujuvana vai muuttuuko se johonkin suuntaan oman ajotavan myötä. Ei tuo vaihteisto ennen sopeutustakaan katastorfi ollut, mutta toki hyvä kun toimii nyt sujuvammin.
Tesla Model Y (2023)
Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Sportline (2023)
Ex. Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Ambition Businessline (2020)
Ex. Skoda Octavia combi 1.5 TSI DSG (2018)

mfroberg

Vaimon Golf 1.5 TSI:ssa (96kW BlueMotion) myös 20 tkm huoletonta ajoa takana. Mitään nykäyksiä koneessa tai laatikossa ei ole ollut, myöskään 2-syl lepuutusta ei huomaa kuin mittarin infotaulusta jossa auto sen ilmoittaa. Kuluttaa myös sen n. 5.5 sataselle, matka-ajossa pääsee hyvin alle viiden, viime mökkireissun ajoin kotiin 200km kulutuksella 4.6 (auton ilmoittama). Ja ohituksissa kun käyttää keppiä takana ja lyö hokkarin peltiin niin lähtee kuin telkkä pöntöstä.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

VerttiPertti

Minulla Karoqissa tämä 1,5 tsi ja nykimistä tapahtuu. Nyt kokeilussa Nesteen 95 bensa jos auttaisi. Jollakin tämä oli auttanut. Mutta se mikä on hieman yllättänyt niin tuo kone tuntuu hieman laiskalta. Aikaisemmin ollut 1,2 tsi ocussa ja muistijälkeni siitä oli virkeämpi. Siinä kuitenkin heppoja merkittävästi vähemmän. Olen kaukana asiantuntijasta, mutta perstuntumani sanoisi tuota pienemmäksi koneeksi jos en tietäisi mitä papereissa seisoo.

Toisena pelinä meillä Suberb 2.0 TDi ja lähtee ihan eri tavoin. Persusta painautuu penkkiin ku painaa kaasupedaalia.

DSL

Meillä Golf 1.2 TSI ja Ocu 1.5 TSI ajossa. Onhan niissä eroa kuin "yöllä ja päivällä" se 40 hv ja väännössä myös.
1.2 tuntuu kyllä laiskalta kun vaihtaa autoa, mutta ei se menoa haittaa.  ;)
1.5 nykimiseen osalta on seesteinen vaihe käsillä. Odottelen talvea, jos se nykiminen alkaisi uudelleen.

VerttiPertti

Niin meillä tuntuu tosiaan tämän uuden 1,5 tsi:n kanssa nämä laiskuudet. Hieman jopa epäilyttää, että toimiiko normaalisti.

jt

Lainaus käyttäjältä: VerttiPertti - 19.10.18 - klo:09:10
Niin meillä tuntuu tosiaan tämän uuden 1,5 tsi:n kanssa nämä laiskuudet. Hieman jopa epäilyttää, että toimiiko normaalisti.
Onko automaatti? Sehän nakkelee suhteellisen pienille kierroksille varsinkin pienillä vaihteilla ettei siellä enää "räjähtävää" vääntöä ole.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Golf

Omasta kokemuksesta 1.5 TSI dsg vaatii vain vähän eri tyylistä kaasun käyttöä kuin esim. vanhemmat 1.2 tai 1.4 TSI. Kyllä kulkupuolta tuntuu löytyvän oikein mukavasti, mutta jos vertaan aiempiin, niin 1.5 kanssa kaasun polkeminen paikaltaan pohjaan ei käyttäydy ihan samalla tavalla kuin pienemmillä koneilla, kone jää mielestäni jotenkin huudattamaan eikä kiihtyvyys tunnu samalta kuin hieman maltillisemmalla kaasun painamisella. Vauhdissa jos polkee niin sitten kyllä kulkee. Hankala selittää, mutta nyt muutaman tuhat kilometriä 1.5 ajelleena on jotenkin tullut tuntuma tuohon koneen ja vaihteiston yhteispeliin ja tällä hetkellä erittäin tyytyväinen tuohon koneeseen ja vaihteistoon.

Golf

AI niin, bensasta oli puhetta tuossa aiemmin niin itselläni on aina tankissa Nesteen 95, enpä tiedä voiko eri asemien laadulla olla vaikutusta mutta ainakaan tuon kanssa ei ole ollut mitään sanottavaa.

VerttiPertti

Manuaali peli meillä. Oli pakko tänään käydä myyjän pakeilla ja hän hyppäsi rattiin myös. Hän meinasi myös, että tehoja puuttuu. Ei lähtenyt niin kuin ajattelisi lähtevän. Vertasi sitä enemmänkin 1-litraiseen. Huoltoon aika ja katsotaan onko jokin pielessä vai vai..

DSL

Lainaus käyttäjältä: VerttiPertti - 19.10.18 - klo:22:25
Manuaali peli meillä. Oli pakko tänään käydä myyjän pakeilla ja hän hyppäsi rattiin myös. Hän meinasi myös, että tehoja puuttuu. Ei lähtenyt niin kuin ajattelisi lähtevän. Vertasi sitä enemmänkin 1-litraiseen. Huoltoon aika ja katsotaan onko jokin pielessä vai vai..
Mielenkiintoista. Juurikin manuaalivaihteistolla luulisi saavan kaiken irti kun esim. DSG:ssä laatikko ensin pykältää alemmas ja kierrokset nousevat ja sitten vasta alkaa tapahtua. Laita kuulumisia kun auto on käytetty huollossa.

KumiKeijo

Velipoika kiroaa 1.5 TSI ja DSG yhdistelmän nykivää menoa. Hän osti kyseisen Golfin vaikka varoittelin VAG-autojen kehnosta laadusta. Vaihdelaatikon sopeutukset eivät ole auttaneet.

Letangi

Eikä koske pelkkää golfia. Samaa menoa octavialla. Kylmänä kiihdytykset yhtä tuskaa kun kierroslukumittarista hyvin huomaa miten menee viisari ”pykälittäin”. En tiedä johtuuko dsgtä kun youtubesta löytyy aiheeseen liittyviä videoita parin kolmen vuoden takaa.
Kulutuskin pompannut nyt ihan kivasti 6.5:een kun viileät kelit alkoivat. Ajo ollut kyllä nyt etupäässä taajamaa 13 km suuntaansa mutta ei voi olla kyllä tyytyväinen kulutukseen. Edellinen 1.4 tsi vie vähemmän.

Golf

Ainahan on mahdollista että toiminnoissa on jotain vikaa mutta tulee myös mieleen että onko oma ajotyyli sellainen millä pystyisi yhtään vaikuttamaan ajamisen  nykimiseen tai kulutukseen? Sen mitä olen itse parikymmentä vuotta manuaalilla, perinteisellä automaatilla ja DSG automaatilla ajaneena omien kokemusten kautta vertaillut niin nykyinen 1.5 TSI DSG käyttäytyy kyllä ihan sivistyneesti. Huomattavasti sivistyneemmin kuin esimerkiksi omistamani DSG noin kuusi vuotta takaperin, sen jälkeen olikin pari manuaalia ja nyt jälleen DSG. Ei se manuaalilla ajokaan ihan nykimätöntä koskaan ole vaihteiden vaihtoineen.

janppa78

#163
Lainaus käyttäjältä: Golf - 27.10.18 - klo:09:38
Ainahan on mahdollista että toiminnoissa on jotain vikaa mutta tulee myös mieleen että onko oma ajotyyli sellainen millä pystyisi yhtään vaikuttamaan ajamisen  nykimiseen tai kulutukseen? Sen mitä olen itse parikymmentä vuotta manuaalilla, perinteisellä automaatilla ja DSG automaatilla ajaneena omien kokemusten kautta vertaillut niin nykyinen 1.5 TSI DSG käyttäytyy kyllä ihan sivistyneesti. Huomattavasti sivistyneemmin kuin esimerkiksi omistamani DSG noin kuusi vuotta takaperin, sen jälkeen olikin pari manuaalia ja nyt jälleen DSG. Ei se manuaalilla ajokaan ihan nykimätöntä koskaan ole vaihteiden vaihtoineen.

Omat kokemukset 1.5TSI 150hv dsg koneesta Golffin nokalla ovat surkeat. Kytkin ravistaa vaihdoissa 2,4 ja kutosvaihteelle. Lisäksi auto tärisee jatkuvasti kun moottori käy. Tuntuu koko auton rungossa (korkeataajuinen värinä). Lisäksi kone nykäisee sylinterin lepuutustilan vaihdoissa. Tätä moottorin värinää havaitsin myös toisessa yksilössä.

Erikoista kun täällä palstalla on todella ristiriitaisia kokemuksia tästä kyseisestä moottorista. Onko todella niin suuria yksilö eroja vai mistä tämä johtuu? Olisi hienoa järjestää tapaaminen missä olisi joku sellainen kellä on niin täydellinen yksilö mikä ei nyi ja tärise. Sitten testattaisiin ristiin näitä yksilöitä.

Oma epäilykseni on kyseisestä moottorista (susi jo syntyessään). Ajo on kärsimystä kyseisellä autolla ja en usko, että se johtuu ajotyylistäni. 22 vuotta on ajettu jo eri autoilla ja  tämän auton kohdalla kärsimys alkoi.

mfroberg

Tuosta nykimisestä kylmänä on ollut aiemminkin mainintaa. Olikohan siihen olemassa jokin päivityksiin? Kaikki tapaukset mistä olen kuullut ovat tuosta 150 hv versioista. Meillä on tuo 130 hv BlueMotion kone ja toiminta sekä koneella että DSG-laatikolla ollut täysin moitteetonta nyt 25 tkm ajettuna. Tästä ekoversiosta en ole vielä kuullut mitään valituksia, lienevät kuitenkin vähemmistöä näissä koneissa?
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

gsv2018

#165
Minulla on puoli vuotta ajossa ollut Golf Sportsvan 1.5 96kW 7v. DSG Comfortline. Mittarissa n. 7000km. Ei ravista kytkin eikä moottori nyi. Vaihtoa 2- sylinterin moodiin (ACT) ei huomaa. Tässä ei moottori sammu ajossa kaasua nostettaessa (kuten Bluemotion Golfeissa tällä 130hv moottorilla).

Ainoa mistä voisi vaihteistoa moittia on turha äkäisyys liikkeellelähdössä, ohjelmisto ei ilmeisesti anna kytkimen luistaa. Pehmeä lähtö vaatii herkkää kaasujalkaa. Start/Stop- järjestelmä tulee myös kytkettyä usein pois. Mielestäni moottori saisi sammua vasta kun AutoHold lyö jarrut kiinni.

Pienin kulutus mitä tällä olen ajanut oli 4.9 l/100km (ajotietokone) n. 250 km:n maantiematkalla vakionopeussäädin päällä suurimman osan matkaa.
Golf Sportsvan 1.5 96kW DSG Comfortline 2018

Golf

96kw versiosta omatkin hyvät kokemukset on, bluemotion mallista joka sammuttaa moottorin kun päästää kaasun ylös. Tiedä sitten on 150hv susi mutta tästä en kyllä löydä sanottavaa. Kopkop.

jk320

Onko noissa 1.5 150hp koneissa muilla ollut käynnistyksen (ei lämpimänä) jälkeen sitä, että kierrokset jäävät n. 10-15sek ajan hyppimään n. 1000-1500rpm välille?

Letangi

20-25 astetta pakkasta ja loiva alamäki. Moottori menee sylinterin lepuutustilaan ja hetken kuluttua moottori alkaa täristämään. Lepuutuksen päätyttyä loppuu myös täristys. Onko muut käyttäjät huomanneet vastaavaa?

Haaga

Nyt on näköjään valmistajakin myöntänyt ongelmat 1.5 litraisessa. Saa nähdä kuinka iso ongelma tästäkin tulee?

https://www.honestjohn.co.uk/news/owning-1/2019-01/volkswagen-acknowledges-problem-with-15-tsi-evo-engine/

vwmies

Auto huoltosopparilla ja kuulemma esim. Passatin plugari tulee syksystä edelleen 1.4TSillä.
Yritetään pärjätä.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 03.03.19 - klo:12:41
Auto huoltosopparilla ja kuulemma esim. Passatin plugari tulee syksystä edelleen 1.4TSillä.

Minuakin ihmetytti tämä 1,4 TSI > 1,5 TSI, kun aikaisemmin tehtiin 1,2 TSI > 1,0 TSI ja kun viellä 1,4 TSI on hyvä ja toimiva kone. Loogista olisi ollut 1,4 TSI > 1,3 TSI.

Letangi

Ongelma koskee myös automaatti yhdistelmää

Teukkis

Jaaha. Olen kyllä aivan kypsä vag hölmöilyyn. Melkeen mietin jo ihan uuden auton ostoa, olen uutta Leonia odottanu pitkään mutta otankin seuraavan työsuhdeautona ja vaihdan merkkiä.

b1mpo

Eihän tuo kylmänä nykiminen ole edes mikään uusi ilmiö? Kaikki ajamani hihnalliset 1.2 tsi:t ovat jo viileähköllä kelillä nykineet. Ihmettelen, ettei sitä ole saatu pois näiden vuosien aikana. Samaa moottoriperhettähän nämä ovat edelleen kuitenkin? Olen harkinnut seuraavaksi autoksi, jos se uusi tulee olemaan, niin juuri tällä koneella parin varusteen takia. On vissiin viisaampaa ajaa nykyisellä kuitenkin, kun tuossa voimalinjassa ei harmita mikään pahemmin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

vwmies

Valovuosia sitten 21 rellun kaasarikone nyki vajaalämpöisenä herkästi, rikastimen piti olla puoliksi ulosvedettynä ennenkuin lämpömittarin neula alkoi nousta..... eli seos oli liian laihaa. Olisiko sama ilmiö, tosin nykyään ecu ohjaa moottoria - oudolta tunttuu moottorin tuollainen mappaus.  :o
Yritetään pärjätä.

tommyt

Tuohon nykimiseen on olemassa päivityssofta. Ilmeisesti siitä ei vaan ole tiedotettu esim. tuolla brittein saarilla. Oma kengurunloikka poistui päivityksellä. Sen verran on vielä nykimisoireita eli kun lähtee noin 10 minuutin webaston käytön jälkeen ajamaan niin siinä tuntuu vähän kengurun poikanen olevan mukana mutta pistäisin sen ennemmin sitten huonosti lämmenneen moottorin/jäähdytysnesteiden piikkiin. Jos malttaa lämmittää kunnolla mootorin ennen käynnistystä niin ei pompi eikä nyi.

Päivityksen yhteydessä mainitsin jyrinästä pakkasella 2 cyl-moodissa ja johtuu kuulemma siitä ettei tässä ole tasapainotusakselia. Helmikuun alussa kun ajelin lapin -30C keleissä niin 6. vaihdetta ei paljoa kannattanut käyttää, oli jo sellainen jyrinä päällä alle 2000rpm.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 05.03.19 - klo:10:11
Tuntuu kyllä ihmeelliseltä, että pataa pitää alkaa lämmittämään sen nykimisen vuoksi jo ennen varsinaista ajosuoritetta.
Olisihan kyllä 1.5 koneesta saanut käypän myllyn ainakin nuihin pienempiin VG autoihin ilman lepuutusta.
Ts. rakennetaan ihme "rakkine" jotta saataisiin kyseenalaista säästöä.
Hukassa on VG konsernin moottoripaletit.
Olisihan kyllä ( ? ) 1.5 koneesta saanut … Niin mitä olisi saanut? Käypän myllyn - mikä se on? Olisi mukava kuulla, kun "asiantuntija" kertoo moottorien suunnittelusta ja oikein toteutetusta rakenteesta.  ::)
Golfkärry Mk 7.5

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 03.03.19 - klo:12:46
Minuakin ihmetytti tämä 1,4 TSI > 1,5 TSI, kun aikaisemmin tehtiin 1,2 TSI > 1,0 TSI ja kun viellä 1,4 TSI on hyvä ja toimiva kone. Loogista olisi ollut 1,4 TSI > 1,3 TSI.
Mihin nämä logiikat perustuu? Miksi 1,4 > 1,3 ? Vai olisiko paikallaan pudottaa yksi sylinteri pois?
Kun "aikaisemmin" tehtiin 1,2 > 1,0, niin sylinterien vähenemisen seurauksena sylinterien ja akselien mitat muuttuivat lujuusopillisesti "oikeaan" suuntaan. 3-sylinterinen moottori on kompakti, nykyaikainen ja kaikella tavalla (yllättävän) suorituskykyinen.

VAG:n 1,4 ja 1,5 TSI-moottorit eroavat oleellisesti kone-elimiltään lähinnä iskunpituuden osalta. Lisääntyneellä männänliikkeellä ( 1,5 ) on myönteinen vaikutus palotapahtuman hallintaan ja (mekaaniseen)vääntömomenttiin.
Oleellinen ero näillä moottoreilla ( 1,4 vs. 1,5 ) on moottorielektroniikassa ja ohjainlaiteessa.
Golfkärry Mk 7.5

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 05.03.19 - klo:11:50
Mihin nämä logiikat perustuu? Miksi 1,4 > 1,3 ? Vai olisiko paikallaan pudottaa yksi sylinteri pois?

Ennen oli 1,2 ja 1,4, sitten 1,0 ja 1,4, nyt on 1,0 ja 1,5. Ero 1,0 ja 1,5 välillä on liian iso, eli jos 1,4 -ta olisi tehty 1,3 (4 silinteriä) ja siihen laitettu kaikki 1,0 -n hienoudet, olisi siitä saanut toimivan ratkaisun.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy