1.5 TSI

Aloittaja Ranssi, 07.07.16 - klo:21:29

« edellinen - seuraava »

heller

Lainaus käyttäjältä: Herr K - 24.07.22 - klo:10:04
1.5 TSI:stä on tullut Evo2 versio:

https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/15-tsi-evo2-even-greater-efficiency-and-lower-emissions-for-the-volkswagen-world-engine-8064
https://www.motor1.com/news/598821/vw-15-tsi-evo2-reveal/

Tehoa on edelleen samat 110 kW kuin ennen, mutta tuon luvataan olevan taloudellisempi ja vähäpäästöisempi. Moottori on jo saatavilla T-Rocin facelift-malleihin ja myöhemmin tänä vuonna myös muihin malleihin. Ilmeisesti tulee myös jatkossa konsernin plugareihin nykyisen 1.4 TSI:n tilalle.
Hyvä postaus. Yllättävän nopeasti tuli evo2.

Aikaisemmat 1.5TSI koneet oli 130hv ja 150hv.

130hv mallissa oli 48V akku sekä muuttuvasiipinen turbo.
150hv malli oli "perinteisempi", eli ei ollut 48V akkua tai jumittuvasiipistä turboa.


Evo2 versiossa mainitaan tuo muuttuvasiipinen turbo, joten tuleekohan se sitten molempiin malleihin.
Oma veikkaus on, että isoimmat säästöt tulee tuon ACTplus toiminnon myötä. Itse ainakin kulutusta seuranneena ACT päällä kone vie kovin vähän.

Vähän tuossa huhuillaan hybridimalleista, joten ehkä tuo lopulta korvaa 1.4TSI + DSG6 kombon. Johan tuo olisi aikakin :)

Ittellä vajaat 90tkm takana 1.5TSI 150hv mallilla ja se on kyllä ollut hyvä mylly. Harmi että seuraava auto on "downgrade", eli 1.4TSI hybridi.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Tos®

Lainaus käyttäjältä: heller - 24.07.22 - klo:13:21

Aikaisemmat 1.5TSI koneet oli 130hv ja 150hv.

130hv mallissa oli 48V akku sekä muuttuvasiipinen turbo.
150hv malli oli "perinteisempi", eli ei ollut 48V akkua tai jumittuvasiipistä turboa.

Tämä juurikin (2021 Golf) toisinpäin, mm. akku on tehokkaammassa versiossa.  :D
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

heller

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 25.07.22 - klo:12:08
Tämä juurikin (2021 Golf) toisinpäin, mm. akku on tehokkaammassa versiossa.  :D
Niin totta. itsehän puhuin mk7.5 golffissa.

Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

santtude

Nostellaas ketjua melkein vuoden tauon jälkeen.

Ostin tuossa parisen viikkoa sitten Seat Leonin 1.5TSI manuaaliaskilla, takuu vielä voimassa 2024 tammikuuhun asti.
Kuinka innokkaasti huollossa ovat innostuneita päivittämään takuun alaisena tuota päivitystä? Kylmänä kierrokset hieman seilaa ja alle 2000 kierroksen vedot tuntuu uupuvan, lähin merkkihuolto on Käyttöautolla.

heller

Lainaus käyttäjältä: santtude - 23.05.23 - klo:19:33
Nostellaas ketjua melkein vuoden tauon jälkeen.

Ostin tuossa parisen viikkoa sitten Seat Leonin 1.5TSI manuaaliaskilla, takuu vielä voimassa 2024 tammikuuhun asti.
Kuinka innokkaasti huollossa ovat innostuneita päivittämään takuun alaisena tuota päivitystä? Kylmänä kierrokset hieman seilaa ja alle 2000 kierroksen vedot tuntuu uupuvan, lähin merkkihuolto on Käyttöautolla.
Kyllähän ne tekee kaiken mitä voivat takuun aikana. Ei muuta kun reippaasti valittamaan. Kun on valitukset tiedossa, niin saattaa tapahtua jotain vielä takuun ulkopuolellakin.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

isosubbari

Onko kenelläkään alkanut turbon ahtopaineen säätötanko pitämään kylmänä ääntä? ilmeisesti mennyt väljäksi. Onkohan iso homma vaihtaa?

Variant

Lainaus käyttäjältä: isosubbari - 14.06.23 - klo:14:04
Onko kenelläkään alkanut turbon ahtopaineen säätötanko pitämään kylmänä ääntä? ilmeisesti mennyt väljäksi. Onkohan iso homma vaihtaa?

Mulla on kyllä 1.0 TSI mutta olen huomannut metallisen, hennon helinän kun moottori kylmäkäynnistyy (kierrokset normaalia korkeammalla). ,,äni häviää kun kierrokset laskee. Muistaakseni kylmänä katalysaattoria lämmmitetään ja hukkaportti hetken kokonaan auki, tämän takia ääni loppuu kun palataan tyhjäkäynnille (oma tulkintani). Kokeilin kädellä tankoa ja kyllä se vähän ”helisi”. Nopealla googletuksella löytyi alkuperäinen korjaussarja tankoon. En ole vielä itse mitään asialle tehnyt, sen verran uusi havainto. Autollani on ajettu 120 tkm.
Golf 7.5 Variant 2019 85kW DKRF DSG
ex: Golf VI Variant 2010 90kW CAXA DSG

isosubbari

Lainaus käyttäjältä: Variant - 14.06.23 - klo:21:07
Mulla on kyllä 1.0 TSI mutta olen huomannut metallisen, hennon helinän kun moottori kylmäkäynnistyy (kierrokset normaalia korkeammalla). ,,äni häviää kun kierrokset laskee. Muistaakseni kylmänä katalysaattoria lämmmitetään ja hukkaportti hetken kokonaan auki, tämän takia ääni loppuu kun palataan tyhjäkäynnille (oma tulkintani). Kokeilin kädellä tankoa ja kyllä se vähän ”helisi”. Nopealla googletuksella löytyi alkuperäinen korjaussarja tankoon. En ole vielä itse mitään asialle tehnyt, sen verran uusi havainto. Autollani on ajettu 120 tkm.

Samalta kuulostaa joo, itellä 150tkm mittarissa. Ei kuulemma muuta ongelmaa mutta tietty jos väljistyy niin paljon että lähtee irti niin auto menee vikatilaan. Täytyy laittaa kuntoon.

santtude

Lainaus käyttäjältä: heller - 26.05.23 - klo:12:06
Kyllähän ne tekee kaiken mitä voivat takuun aikana. Ei muuta kun reippaasti valittamaan. Kun on valitukset tiedossa, niin saattaa tapahtua jotain vielä takuun ulkopuolellakin.
Tähän päivitystä;

Autoon tehtiin käyttöautossa ECU:n päivitys mikä oli saatavilla, vika ehkä laimeni hieman, mutta silti kylmillä kierroksilla kierrokset vielä heittelevät miten sattuu ja tuntuu että alakierroksilla vääntö on täysin hukassa ennen kuin turbo nappaa itsensä mukaan peliin.
En oikein tiedä mitä tässä pitäisi enää tutkia, tulpat autoon pitäisi vaihtaa (65tkm ajettu ensimmäisillä), mutta epäilen että tuo vaikuttaisi asiaan.
Myös tuo 2->4-sylinterin käyttöönotto ajossa tekee vieläkin pienen nykäisyn isoissakin nopeuksissa.

Variant

Lainaus käyttäjältä: isosubbari - 15.06.23 - klo:14:47
Samalta kuulostaa joo, itellä 150tkm mittarissa. Ei kuulemma muuta ongelmaa mutta tietty jos väljistyy niin paljon että lähtee irti niin auto menee vikatilaan. Täytyy laittaa kuntoon.

Tanko on nyt vaihdettu omaan autoon, mutta kuten huollossakin totesivat (K-auto), ääni kuuluu edelleen. Seuraava askel olisi turbon vaihto (2500,00). ,,äni ei vaikuta auton toimintaan ja toimii muuten normaalisti, kuitilla luki.
Golf 7.5 Variant 2019 85kW DKRF DSG
ex: Golf VI Variant 2010 90kW CAXA DSG

heller

Lainaus käyttäjältä: DSL - 19.02.18 - klo:18:51
E-mode valittuna. Rullaustoiminto yms. Välillä rullaillee ihan hyvät vauhdit alamäessä, välillä kuitenkin päättää ajoneuvo kytkeä moottorijarrutusta päälle. Miksi?
Vakkari ei käytössä.
Vakkarilla taas junttaa jarruja päälle, jos menee yli nopeusasetuksen eli ei kovin E-koloogista.
Sama tekee Normal moodissa.
Onko kukaan huomannu eroa vaihteiden vaihtokohdissa DSG:llä Normaali vs Eco?
Koitas näpäyttää kaasua jos ei lähde rullaa. Itellä ainaki toimi. Vakkari jarruttaa joka vagissa nykyään.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

isosubbari

Lainaus käyttäjältä: Variant - 15.07.23 - klo:10:35
Tanko on nyt vaihdettu omaan autoon, mutta kuten huollossakin totesivat (K-auto), ääni kuuluu edelleen. Seuraava askel olisi turbon vaihto (2500,00). ,,äni ei vaikuta auton toimintaan ja toimii muuten normaalisti, kuitilla luki.

ääni kuuluu täälläkin myös mutta oli tuossa tangossakin kuulemma väljää. Tuo helisevä ääni kuulostaa kuin joku pelti olisi löysällä.. Eivät turbosta maininneet mitään.

Letangi

Kirjotellaan nyt sit tänne moottori puolellekin. Alla facelift Karoq 1.5 moottorilla ja automaatilla. Uudesta lähtien kuulunut vänkärin puolelta epämääräistä vinkunaa. Joskus kovempaa ja toisinaan hiljaisempaa mitä tuskin kuulee. Tuntuu että tulisi moottoritilasta mut voihan se olla jossain kojelaudan uumenissakin.,,äni on myös säännöllisen epäsäännöllistä. Huollossa käyty ja tientenkään mitään vikaa ei löytynyt. Kesällä kuulemma ollut vastaava tapaus tutkinnassa. Maahantuojalle kuulemma ilmoittavat asiasta( voiko luottaa että ilmoittavat) ja jollain aika taululla SAATTAA tulla joku korjaus keino. Heittivät myös tyypillisen ” olisko ominaisuus” lauseen. ,,rsyttää ääni ja se että mitään keinoa ei löydy. Ei nää uudet autot mittään ilmaisia ole niin kiva tollasella nyt sit ajella ja kuunnella vinkunaa

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Letangi - 08.10.23 - klo:13:07
Kirjotellaan nyt sit tänne moottori puolellekin. Alla facelift Karoq 1.5 moottorilla ja automaatilla. Uudesta lähtien kuulunut vänkärin puolelta epämääräistä vinkunaa. Joskus kovempaa ja toisinaan hiljaisempaa mitä tuskin kuulee. Tuntuu että tulisi moottoritilasta mut voihan se olla jossain kojelaudan uumenissakin.,,äni on myös säännöllisen epäsäännöllistä. Huollossa käyty ja tientenkään mitään vikaa ei löytynyt. Kesällä kuulemma ollut vastaava tapaus tutkinnassa. Maahantuojalle kuulemma ilmoittavat asiasta( voiko luottaa että ilmoittavat) ja jollain aika taululla SAATTAA tulla joku korjaus keino. Heittivät myös tyypillisen ” olisko ominaisuus” lauseen. ,,rsyttää ääni ja se että mitään keinoa ei löydy. Ei nää uudet autot mittään ilmaisia ole niin kiva tollasella nyt sit ajella ja kuunnella vinkunaa
Onko autoon asennettu sisätilan pistoke? Sen läpivienti voi aiheuttaa vihellystä jos sattuu sopivassti vuotamaan.

Letangi

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 08.10.23 - klo:13:28
Onko autoon asennettu sisätilan pistoke? Sen läpivienti voi aiheuttaa vihellystä jos sattuu sopivassti vuotamaan.
Ei ole asennettu. ,,äni enemmänkin korkeaa vinkunaa kuin vihellystä ja tosiaan kuuluu epäsäännöllisesti mutta lähes kokoajan. Saattaa olla lyhyt vinkasu tai sitten vinkuu kymmenenkin sekuntia

Tos®

Koita seuraavalla kertaa ilmastointia pois päältä, jos siellä joku läppämoottori vinkuu.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Kimppari

Onko noihin bensarosvo koneisiin ollut mitään toimivia ratkaisuja esim. firmispäivityksellä?
Mulla on nyt koeajossa Superb dsg 1.5tsi ja tuntuu imeskelevän bensaa enemmän ku pitäis... 80-100kmh maantieajossa ei pääse millään alle 6l/100km kulutukseen...

Pienen pieni nykiminenkin tapahtui tänään kerran kun laatikko vaihtoi 3->4. Aikaisemmin en ole havainnut mitään nykimiseen viittaavaa ja 2syl modeen vaihtamisen olen huomannut vain näytöltä.
Muuten auto on kyllä hieno ajaa ja hyvät varusteet.

Mutta kantsiiko heittää koriin 'ei jatkoon'' tuon bensarosvouden vuoksi?
Superb 1.5TSI Style combi -21
ex:
Octavia 1.4TSI Elegance Combi -15
Octavia 2.0FSI Elegance HB -05

Rakkaudestalajiin

Lainaus käyttäjältä: Kimppari - 17.10.23 - klo:15:55
Onko noihin bensarosvo koneisiin ollut mitään toimivia ratkaisuja esim. firmispäivityksellä?
Mulla on nyt koeajossa Superb dsg 1.5tsi ja tuntuu imeskelevän bensaa enemmän ku pitäis... 80-100kmh maantieajossa ei pääse millään alle 6l/100km kulutukseen...

Pienen pieni nykiminenkin tapahtui tänään kerran kun laatikko vaihtoi 3->4. Aikaisemmin en ole havainnut mitään nykimiseen viittaavaa ja 2syl modeen vaihtamisen olen huomannut vain näytöltä.
Muuten auto on kyllä hieno ajaa ja hyvät varusteet.

Mutta kantsiiko heittää koriin 'ei jatkoon'' tuon bensarosvouden vuoksi?
Kelien kylmettyä alkaa soppa maistuu varsinkin 100km/h nopeudessa. Meil oli aikaisemmin Liftback niin meni vähä pienemmällä. Yleensä lähempänä 5 kuin 6 oli kulutus. Vaihdettiin se farkkuun nii nyt on lähempänä 6 ollu kesä aikana kulutus arki ajoissa. Nyt talvea kohden noussut vähä yli 6 kulutus.

Kimppari

Lainaus käyttäjältä: Rakkaudestalajiin - 17.10.23 - klo:16:55
Kelien kylmettyä alkaa soppa maistuu varsinkin 100km/h nopeudessa. Meil oli aikaisemmin Liftback niin meni vähä pienemmällä. Yleensä lähempänä 5 kuin 6 oli kulutus. Vaihdettiin se farkkuun nii nyt on lähempänä 6 ollu kesä aikana kulutus arki ajoissa. Nyt talvea kohden noussut vähä yli 6 kulutus.

Oukei. Tää on liftback.
n.10km kaupunkipyörityksessä menee vähä yli 10 sopalla  :-[
Tää laskee kyl erilailla "lähdöstä" kulutuksen ku ex-ocu(1.4tsi). Ekat kilometrit mennään reilusti yli 25l kulutuksella joka laskee sitten tonne 10 hujakoille.
Ocu laski ilmeisesti pidemmältä ajalta, kun lähdössä ei ikinä ollut noin isoja lukemia ja ne asettui vastaavassa ajossa alle 8l.
Superb 1.5TSI Style combi -21
ex:
Octavia 1.4TSI Elegance Combi -15
Octavia 2.0FSI Elegance HB -05

Kimppari

Lainaus käyttäjältä: Kimppari - 17.10.23 - klo:15:55
Onko noihin bensarosvo koneisiin ollut mitään toimivia ratkaisuja esim. firmispäivityksellä?

Onko tuohon kellään tietoa? Vai onkohan noissa bensarosvo koneissa jotain mekaanisesti pielessä?
Superb 1.5TSI Style combi -21
ex:
Octavia 1.4TSI Elegance Combi -15
Octavia 2.0FSI Elegance HB -05

Kimppari

Kun kone on lämmin ja tyhjäkäynti siinä 800rpm paikkeilla, niin auto väristää, huomaa kun pitää jalkaa jarrulla. Kun auto käy "korotettua" tyhjäkäyntiä(n.900-1000rpm), niin mitään värinöitä ei ole. Vaihdekepin asennolla ei ole vaikutusta.
Tätä on vissiin muillakin ollut, onko vikaan löytynyt ratkaisua tai onkohan tuosta haittaa pidemmän päälle?
Superb 1.5 dsg.
Superb 1.5TSI Style combi -21
ex:
Octavia 1.4TSI Elegance Combi -15
Octavia 2.0FSI Elegance HB -05

JJT

Moro.
Hieron kauppoja 1.5 tsi evo 130hp vehkeestä.
Myyjäliike lupasi tehdä jakopään sisältäen  hammashihnan ja moniurahihnan, mutta ei vesipumppua.
Selitys: volkkari ei anna vesipumpulle mitään aikamäärettä tai km rajaa, eli jos haluis sen niin täytys itse maksaa se.
Sanoi myös että vesipumppu sijaitsee eripuolella moottoria niin veisi työtunteja.
Onko näin?

JJT

Asia ratkesi kun soitti marmorille.
Eli vesipumppu jääköön vaihtamatta.

Kimppari

Mitäs öljyä olette syöttäneet 1.5tsi:lle?
0w20 on ilmeisesti valmistajan suositus, mutta myös 5w30 olisi ok...0w20 ilmeisesti "parempi"?
Entäs öljyn merkki...?
Castrolin 0w20 on 60e/4l, kun taas kotimaisen Nesteen 0w20 16e/4l  :o
Superb 1.5TSI Style combi -21
ex:
Octavia 1.4TSI Elegance Combi -15
Octavia 2.0FSI Elegance HB -05

Jacce75

Lainaus käyttäjältä: Kimppari - 20.11.23 - klo:14:37Mitäs öljyä olette syöttäneet 1.5tsi:lle?
0w20 on ilmeisesti valmistajan suositus, mutta myös 5w30 olisi ok...0w20 ilmeisesti "parempi"?
Entäs öljyn merkki...?
Castrolin 0w20 on 60e/4l, kun taas kotimaisen Nesteen 0w20 16e/4l  :o

Tällä hetkellä Valvolinen 0W-20 sisässä ja hyvin toimii. Myös Gulfin öljyllä ajellu.
Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

Kimppari

Lainaus käyttäjältä: Jacce75 - 20.11.23 - klo:14:55Tällä hetkellä Valvolinen 0W-20 sisässä ja hyvin toimii. Myös Gulfin öljyllä ajellu.
Ok.

Aattelin vaihtaa 15tkm välein öljyt ja suodattimen itse ja 30tkm huollot merkkihuollossa.
Jos tuo Nesteen 0w20 on käytännössä samaa tavaraa kuin Castrol tai joku muu kalliimpi, niin miksi maksaa enemmän  ::)
Näin tein edelliseen 1.4tsi octaviaan, jossa öljynä Castrol 5w30, jota sai välillä 25e/4l.
Superb 1.5TSI Style combi -21
ex:
Octavia 1.4TSI Elegance Combi -15
Octavia 2.0FSI Elegance HB -05

Jacce75

Kannattaa tarkistaa että käytettävä öljy täyttää laatuvaatimukset. Esim. molemmat Valvoline ja Gulf on erittäin juoksevaa, jostain syystä oliivin vihreätä öljyä. Tämän takia meillä tuli sille nimitys "oliiviöly".
Minäkin pyrin öljyt sen 15tkm  jälkeen vaihtamaan vaikka lonkkua käytänkin. Tähän asti on mennyt niin että tarkastushuolto on 1 vuoden välein ja välissä teen yhden öljynvaihdon
Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

59drago

Kysyessäni Kotkan K-autosta heidän käyttämästään öljystä ja vastauksena oli Nesteen öljy. Itsekin ostin Puuilosta muutamaan öjynvaihtoon 0W-20 Nesteen öljyt.

Kimppari

Jep, tuo Nesteen 0w20 täyttää kyllä vaatimukset 508.00/509.00 ja jos konsernin merkkihuolto käyttää samaa kamaa, niin eikai se kovin huonoa voi olla...
Itsellä tulee n.15tkm/vuosi, niin joka toinen vuosi vaihtaisin öljyt itse ja joka toinen merkkari.
Superb 1.5TSI Style combi -21
ex:
Octavia 1.4TSI Elegance Combi -15
Octavia 2.0FSI Elegance HB -05

Kimppari

Nesteen sivut suosittelee 1.5tsi Superbiin 0w20 öljyänsä, mutta tuoteselosteessa lukee näin:
Neste Pro+ W LL-IV 0W-20 on täyssynteettinen moottoriöljy, joka on kehitetty erityisesti LongLife-palvelua varten, jota käytetään VW-, Audi-, Skoda- ja Seat-dieselmoottoreissa pidennetyissä öljynvaihtoväleissä.

Lisäksi puhutaan 15tkm/12kk vaihtovälistä ???
Eikös tässä oo kumminkin normaalisti 30tkm öljynvaihtoväli ja huollot käyttää ensisijaisesti 0w20 öljyä?

Edit:
Castrolin sivut sanoo oman 0w20 öljyn kohdalla näin:

Normaali : Vaihto 15000 km/ 12 kuukautta
Ensisijainen, joustava (maks.) : Vaihto 30000 km/ 24 kuukautta

Aika jännä, että ensisijaisesti suositellaan öljyt vaihdettavaksi 30tkm välein eikä 15tkm  :D
Superb 1.5TSI Style combi -21
ex:
Octavia 1.4TSI Elegance Combi -15
Octavia 2.0FSI Elegance HB -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy