Kaistavahti

Aloittaja Etec1000, 25.05.21 - klo:20:36

« edellinen - seuraava »

Occux

Lainaus käyttäjältä: Rakkaudestalajiin - 21.10.21 - klo:19:45
Tänään juuri ajoin 2020 (L) style launch edition mallin autolla ja siellä kyl oli kyl tiehen mukautuminen ja liikennemerkkien perusteella säätyvä nopeus. Painappa Set nappula, yläreunasta ajoavustimet, sitte asetukset ja sitten ACC valikkoon. Sieltä pitäis löytyä. Ja siinä autossa ei ollut mukautuvaa kaista-avustinta, nappi kyl oli sille.
Asiaan perehdyttiin perusteellisesti 2020 joulukuussa ja tämä on päivän selvää, että noita juttuja ei valikoissa ole, koska autossa ei ole ACAa eikä adaptiivista kaista-avustinta. Valmistusviikolla on ollut vaikutusta. Auto Style 1.5 TSI LE LB tilattu muutama päivä sen jälkeen kun hinnastot tuli 1.6.2020 julki. Valmistuviikko oli heinäkuun alkupuolella ja pari viikkoa myöhemmin tuotannossa olleessa yhdessä yksilössä ne on.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Occux

Lainaus käyttäjältä: prinne - 21.10.21 - klo:18:17
Voiko jostain päättää että käyttääkö karttatietoon perustuvaa vai liikennemerkin lukemiseen perustuvaa nopeustietoa? Sitä olen myös miettinyt että kumpi tieto menee edelle. Jos kartan mukaan saa ajaa 100km/h ja liikennemerkki näyttää 80km/h, niin voisi olettaa että liikennemerkki on määräävämpi. Tosin jos liikennemerkki olisi määräävämpi, niin ei pitäisi väärän karttatiedon takia tiputtaa yllättäen nopeutta. Eli millähän logiikalla toi toimii....
Poliisi ei katso karttoja, vaan sakotuspäätökset tapahtuu sen mukaan millaisia merkkejä tien reunalla on.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

prinne

Lainaus käyttäjältä: Occux - 22.10.21 - klo:09:36
Poliisi ei katso karttoja, vaan sakotuspäätökset tapahtuu sen mukaan millaisia merkkejä tien reunalla on.

Vaikka poliisi ei kysymykseeni liittynytkään niin kiitos tästä tiedosta, miten olenkaan pärjännyt nämä vuodet liikenteessä  :o
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Occux

Lainaus käyttäjältä: prinne - 22.10.21 - klo:09:40
Vaikka poliisi ei kysymykseeni liittynytkään niin kiitos tästä tiedosta, miten olenkaan pärjännyt nämä vuodet liikenteessä  :o
OK. Ymmärrän. Tyypillisesti enimmäkseen varmaan ihmiset ajaa rajoitusten mukaan tai suurinta sallittua ylinopeutta, josta ei saa sakkoja, joten arvasin kysymyksen liittyvän siihen. Mutta eihän se ensimmäinen kerta ole, kun olen arvannut kysymyksen tarkoitusperän väärin. Tietenkin liikenteessä on myös autoilijoita, jotka pyrkii pääsemään perille jäjellä olevalla sähköllä ja se tarkoittaa, että nopeus voi olla reilusti alle rajoitusten. :-)
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

jiiaa

Lainaus käyttäjältä: prinne - 21.10.21 - klo:18:17
Voiko jostain päättää että käyttääkö karttatietoon perustuvaa vai liikennemerkin lukemiseen perustuvaa nopeustietoa? Sitä olen myös miettinyt että kumpi tieto menee edelle. Jos kartan mukaan saa ajaa 100km/h ja liikennemerkki näyttää 80km/h, niin voisi olettaa että liikennemerkki on määräävämpi. Tosin jos liikennemerkki olisi määräävämpi, niin ei pitäisi väärän karttatiedon takia tiputtaa yllättäen nopeutta. Eli millähän logiikalla toi toimii....
Asetuksissa oli muistaakseni kohta "huomioi tien kulku", jolloin vakkari säätyy liikennemerkkien lisäksi karttadatan mukaan. Liikennemerkkeihin reagoidaan heti. Todennäköisesti kartoissa on myös paikat, joissa rajoitus muuttuu ja auto reagoi aina viimeisimpään muutokseen. Muuta selitystä en keksi. Jos kartassa on tiedot oikein, niin auto hidastaa sopivasti ennen rajoituksen muutosta, eikä vedä äkkijarrutusta liikennemerkin kohdalla. Ja osaa hidastaa mutkiin ja liikenneympyröihin.

Pari viikkoa sitten auton gps oli 5-10km pielessä. Silloin ei pystynyt pitämään vakkaria päällä ollenkaan. Auto luuli, että ajelen pikkuteitä ja sääti vakkarin koko ajan 50 km/h nopeuteen, vaikka olin 80 km/h alueella.

tigeli

Lainaus käyttäjältä: jiiaa - 24.10.21 - klo:11:53
Asetuksissa oli muistaakseni kohta "huomioi tien kulku", jolloin vakkari säätyy liikennemerkkien lisäksi karttadatan mukaan. Liikennemerkkeihin reagoidaan heti.

"Huomio tien kulku" ottaa huomioon tien mutkat, liikenneympyrät yms. ja hidastaa niiden perusteella. Itse "enimmäisnopeuden ennakointi" käyttää sekä liikennemerkkejä ja karttadataa. Olisi todella hienoa jos voisi tuon karttadatan käyttämisen ottaa pois päältä mutta ei..

Lainaus käyttäjältä: jiiaa - 24.10.21 - klo:11:53
Todennäköisesti kartoissa on myös paikat, joissa rajoitus muuttuu ja auto reagoi aina viimeisimpään muutokseen. Muuta selitystä en keksi.

Joo, välillä karttadatassa on esim. sillan kohdalla eri nopeusrajoitus kuin muulla tiellä ja se on kiva kun se nopeus pitää vaihtaa joksikin muuksi vaikka 100m ennen luettiin taulusta muuta. ;)

heller

Lainaus käyttäjältä: tigeli - 25.10.21 - klo:02:19
"Huomio tien kulku" ottaa huomioon tien mutkat, liikenneympyrät yms. ja hidastaa niiden perusteella. Itse "enimmäisnopeuden ennakointi" käyttää sekä liikennemerkkejä ja karttadataa. Olisi todella hienoa jos voisi tuon karttadatan käyttämisen ottaa pois päältä mutta ei..

Joo, välillä karttadatassa on esim. sillan kohdalla eri nopeusrajoitus kuin muulla tiellä ja se on kiva kun se nopeus pitää vaihtaa joksikin muuksi vaikka 100m ennen luettiin taulusta muuta. ;)

Varsinkin plugarissa tuo mutkiin ja ympyröihin hidastelu on jees, kun aloittaa rekuperaation itsestään.
Tuossa olen kyllä samaa mieltä. Olisi hyvä jos sen karttadatan kautta tulevan nopeuden saisi pois ja käytettäisi vain kylttejä.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

pumo

on se joskus hyvä.
meillä on yksi piitkä alamäki missä vaihtuu 50->40kmh se aloittaa sen hidastelun ok mutta kerran kun ei ollut liikennettä niin auto olisi varmaan pysähtynyt jossen olisi painanut kaasua vai pitääkö sanoa antanut sähkö  :)

prinne

Testailin lomareissulla tuota "tien kulun" seuraamista ja liikennemerkkien mukaan nopeuden säätöä.

Tien kulun seuraaminen pääsääntöisesti ihan ok. Pienemmillä teillä ei välittänyt tiukemmista mutkista mitään. Kerran 80-alueella tuli loiva mutka, auto oli sitä mieltä että tiukka on ja syytä olis ajaa 45kmh. Tämän jälkeen otin ominisuuden pois.

Liikennemerkkien mukaan kun sääteli nopeutta, niin yleensä ennakoi nopeuden muutoksen niin että merkin kohdalla oli jo uusi nopeus. Tosin olisin toivonut että olisi vielä aikaisemmin ennakoinut, jarrutus turhan voimakas. Sama silloin kun ei ennakoinut liikenemerkkiä, eli nopeuden muutos liikennemrkin tunnistamisesta, aika rivakka jarrutus. Pari kertaa hidasti nopeuden muutama sata metriä ennen liikennemerkkiä. Mitään 100->40 tilanteita ei osunut matkalle, mutta otin silti ominisuuden pois.

Travel assistin ja muiden avustimien kanssa ei ongelmia.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Occux

Lainaus käyttäjältä: prinne - 27.10.21 - klo:14:58
Testailin lomareissulla tuota "tien kulun" seuraamista ja liikennemerkkien mukaan nopeuden säätöä.

Tien kulun seuraaminen pääsääntöisesti ihan ok. Pienemmillä teillä ei välittänyt tiukemmista mutkista mitään. Kerran 80-alueella tuli loiva mutka, auto oli sitä mieltä että tiukka on ja syytä olis ajaa 45kmh. Tämän jälkeen otin ominisuuden pois.

Liikennemerkkien mukaan kun sääteli nopeutta, niin yleensä ennakoi nopeuden muutoksen niin että merkin kohdalla oli jo uusi nopeus. Tosin olisin toivonut että olisi vielä aikaisemmin ennakoinut, jarrutus turhan voimakas. Sama silloin kun ei ennakoinut liikenemerkkiä, eli nopeuden muutos liikennemrkin tunnistamisesta, aika rivakka jarrutus. Pari kertaa hidasti nopeuden muutama sata metriä ennen liikennemerkkiä. Mitään 100->40 tilanteita ei osunut matkalle, mutta otin silti ominisuuden pois.

Travel assistin ja muiden avustimien kanssa ei ongelmia.
Ilman Travel Assistia olevassa 1.5 TSI LE 2020:ssa tulee yllättävän aikaisin ennakkoon muistutus nopeuden muutoksesta 60-->50. Se neuvoon nostamaan jalan kaasulta, vaikka olen sen jo hetkeä aiemmin nostanut, koska tiedän rajoituksen tulevan myöhemmin ja itse merkkiä ei näy. Eli tapahtuu ennakkoon, mutta kone ei tajua jo tehneeni toivotun jalkaliikkeen. On siis hidasälyinen. Mittaristissa ja HUDissa tuolloin näkyvä merkki on vielä se 60. Ilmoitettu rajoitus tulee näkyviin vasta merkin kohdalla. Samoin muistuttaa kaasujalan nostosta lähestyttäessä liikenneympyrää.

Kuluneen kesän aikana olen oppinut ajamaan driving moden normiasetuksella. Jos moottoriohjaus on sportilla, niin talla pohjaan painettuna ei tunnu olevan merkittävää vaikutusta syystä, että progressiiivisen reagoinnin ansiosta kaikki on otettu ulos jo vähäisemmillä kaasun painalluksilla. Lisäksi olen perinteisesti ajanut ohjaustehostuksen sport asetuksella, koska se on tuntunut jämäkämmältä. Mutta nyt huomasin, että kaistavahdin rattiin kohdistamat väännöt tuntee kädessä paremmin, kun ohjaus on vähän keveämmällä. Samoin nyt taas nastarenkaille siirryttyäni huomasin, että normiasetuksella ohjaus on ihan liian kevyt, joten otin talvikäyttöön ohjaustehostukseen sporttiasennon.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

prinne

Lainaus käyttäjältä: prinne - 27.10.21 - klo:14:58
Testailin lomareissulla tuota "tien kulun" seuraamista ja liikennemerkkien mukaan nopeuden säätöä.

Tien kulun seuraaminen pääsääntöisesti ihan ok. Pienemmillä teillä ei välittänyt tiukemmista mutkista mitään. Kerran 80-alueella tuli loiva mutka, auto oli sitä mieltä että tiukka on ja syytä olis ajaa 45kmh. Tämän jälkeen otin ominisuuden pois.

Liikennemerkkien mukaan kun sääteli nopeutta, niin yleensä ennakoi nopeuden muutoksen niin että merkin kohdalla oli jo uusi nopeus. Tosin olisin toivonut että olisi vielä aikaisemmin ennakoinut, jarrutus turhan voimakas. Sama silloin kun ei ennakoinut liikenemerkkiä, eli nopeuden muutos liikennemrkin tunnistamisesta, aika rivakka jarrutus. Pari kertaa hidasti nopeuden muutama sata metriä ennen liikennemerkkiä. Mitään 100->40 tilanteita ei osunut matkalle, mutta otin silti ominisuuden pois.

Travel assistin ja muiden avustimien kanssa ei ongelmia.

Tarkennan siis että ajelin vakkari päällä kun testailin noita.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Sped

Lainaus käyttäjältä: Occux - 27.10.21 - klo:15:18
Lisäksi olen perinteisesti ajanut ohjaustehostuksen sport asetuksella, koska se on tuntunut jämäkämmältä. Mutta nyt huomasin, että kaistavahdin rattiin kohdistamat väännöt tuntee kädessä paremmin, kun ohjaus on vähän keveämmällä. Samoin nyt taas nastarenkaille siirryttyäni huomasin, että normiasetuksella ohjaus on ihan liian kevyt, joten otin talvikäyttöön ohjaustehostukseen sporttiasennon.

Täytyypä kokeilla eroja kun renkaat vaihtelee, hyvä pointti! Testiin siis.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy