Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Koiruli

#1
Lainaus käyttäjältä: awallin - 25.11.21 - klo:08:58
uudet ID chargerit tulee Elliltä suomessa Plugit:n kautta, sieltä voi ehkä kysyä? https://plugit.fi/

muistaakseni jossain manuaalissa oli ehdotettu ethernet-kaapelia virtamuuntajille, cat6 tjsp, mutta en nyt nopeasti katsottuna löytänyt manuaalista. Ethernet-kaapelissa kai on 4kpl paria, mutta muuntajille tarvitaan vain 3kpl.

Plugit oli yksi näistä kädet ylös nostaneista, että ei ole mahdollista. Hirveä selittely, että kun on EU:ssa valmistettu laite ja asennusohjeessa viitataan että pitää tehdä paikallisten määräysten mukaan, ja paikalliset määräykset vaatii paksua johtoa (mikä pitää toki paikkaansa, jos luetaan väärää standardia).

Lainaus käyttäjältä: ocu97 - 25.11.21 - klo:10:22
Meillä perus Elli ID charger ja siinä kuormanhallinta. CAT6 riittää hyvin. Kelat keskukseen ja laturiin tarvitaan kolme liitintä. Ja toki manuaalin ilmoittamat dippien klikkailut.Hyvin toimii

Vielä kun löytäisi asentajan tälle. CAT6 (johtimet AWG 23 eli 0,25mm2) on lyhyellä matkalla tosiaan ihan hyvä ratkaisu kun pareja on tarpeeksi, tyypillinen noissa käytettävä MCVR-liitin syö 0,14-1,5 mm2 kaapelin ongelmitta.
#2
tupla
#3
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 24.11.21 - klo:14:50
ovatkohan ne sähköliikkeet nyt ymmärtäneet oikein että mitä haluat heidän tekevän. Tuosta "virtamuuntaja" sanasta ymmärtäisin äkkiseltään että pyydät kytkemään jotain suoraan verkkosähköpuolelle, jolloin se johtimen koko määriteltäisiin etusulakkeen kautta.

Tuo mainitsemasi LEM TT näkyy antavan ulos 16.66mA maksimivirralla, joten sille tosiaan piisaisi mikä tahansa paukkulankakin.

Tuskin ovat, koska tuo 2,5 mm2 liittyy omankin käsitykseni mukaan lähinnä mittausasennuksiin silloin, kun pien- tai keskijänniteverkon liittymän mittaus toteutetaan virtamuuntajilla sen sijaan, että paksu johto itsessään kulkisi sähkömittarin läpi. Vaan eipä ole yksittäisen sähköliikkeen päätä helppo kääntää, kun heidän mielestään "standardi vaatii" 2,5mm2 kaapelointia. Siksi ajattelin, että helpoin olisi löytää firma, joka on nimenomaan id chargeria asentanut aiemmin.
#4
Moro,

Onko kenelläkään antaa vinkkiä, mikä firma olisi asentanut ID Chargeria kuormanhallinnan kanssa Tampereen seudulla (tai muuallakin, mutta Tampereen seudulle tuo nyt pitäisi saada kiinni)? Eli tilanne on se, että laite löytyy valmiiksi, mutta kun asennuspaikka vaihtui, tuli myös tarve virtamuuntajille. Ongelma on se, että toistaiseksi kontaktoidut sähköliikkeet ovat sitä mieltä, että virtamuuntajat pitäisi kytkeä vähintään 2,5mm2 kaapelilla laturiin, kuten normaaleissa virtamuuntajilla tehdyissä keskijännitemittaukissa toimittaisiin standardien mukaan.

Esimerkiksi LEM TT 50A lähdöt ovat hiuksenohuet ja toisaalta sinne ID Chargerin piirilevylle ei ole mitään saumaa saada kiinni 2,5mm2 kaapeleita.
#5
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
21.11.21 - klo:04:40
Lainaus käyttäjältä: miz - 19.11.21 - klo:07:58
Hybridi käyttää myös (sähkö)moottorijarrutusta.
Jarruvalot syttyy vasta kun hidastuvuus on suurempaa, ei noissa normaaleissa alamäki tms. hidastuksissa.

Kun ekaa kertaa veti kuomullista kärryä niin sen kyllä huomas, miten herkästi tuo niitä jarruvaloja sytytti. Todella dorka systeemi.
#6
Lainaus käyttäjältä: KKN - 18.11.21 - klo:15:44
Väittäisin kyllä ettei mulla ainakaan ole tuota ominaisuutta, enkä myöskään ohjekirjasta sellaista löytänyt...?

Löytyy se ainakin siitä paremmasta perusmallin varustelutasosta (stylekö se nyt sitten oli). Katso ohjekirjasta kohdasta Kessy.
#7
Lainaus käyttäjältä: Atsii - 30.10.20 - klo:20:36
Moottoritiellä ajaessa 120km/h auto jarrutti voimakkaasti ja ilmoitti nopeudeksi 50km/h. Sama toistui useasti ennen pysähdystä.  Onneksi ketään ei ollut puskurissa roikkumassa. Olisi nimittäin peräänajo ollut todella lähellä. Noin puolen tunnin pysähdyksen jälkeen kaikki toimi taas normaalisti.

Tätä tekee omakin kippo yhä edelleen satunnaisesti. Syy on siinä, että GPS ja/tai auton navigaattori sekottaa paikkatiedon ja luulee olevansa jossain muualla kuin missä on, ja ryhtyy säätämään nopeutta luulemansa paikan tiekohtaisten nopeusrajoitusten mukaan. Navigaattorin näytön kun avaa auton temppuillessa tuolla tavalla, niin näkee, missä auto kuvittelee olevansa. Välillä ollaan pari kilometriä sivussa, mutta viimeksi kun tuo sekosi, oltiin auton mielestä Somerolla kun omasta mielestäni olin Porissa.

Mielenkiinnolla odotan, että tuo sattuu liukkaalla tiellä.
#8
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
18.11.21 - klo:23:31
Lainaus käyttäjältä: Farao - 21.09.21 - klo:13:47
Tuntuu olevan syy "koska näin nyt on aina ajettu". En kyllä tiedä, aika pitkään se vakkari on pitänyt nopeuden aisoissa myös alamäessäkin ihan merkistä riippumatta.

Polttomoottorissa on sen verran vastusta, että se riittää monissa alamäissä estämään vauhdin kasvun ilman, että auto lähtee vartavasten jarruttamaan ja polttamaan jarruvaloja. Omasta mielestäni on kohtuullisen dorkaa ruveta jarruttamaan 80 km/h rajoituksella sen takia, että nopeus on noussut 84 km/h.
#9
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
18.11.21 - klo:23:27
Saatteko lämmitystä ajastettua niin, että ikkunatkin suvaitsisivat sulaa, jos lämmitystapana on pelkkä sähkö (akun käyttö sallittu + auto kaapelissa kiinni)? Auto kyllä lämpiää sisältä hailakasti siihen asetettuun lähtöaikaan, mutta muutaman pakkasasteen kanssa ikkunat ovat pääosin edelleen umpijäässä.

MySkodassa on toki air conditioning -valikon alla erikseen window heating, mutta onko tämä taas joku järjetön energiansäästöprojekti johon on omistajan pakko osallistua, että autoa ei saa ajastettua sulattamaan laseja? Eli ainut mahdollisuus on pelleillä lämmitys päälle MySkodasta joka kerta erikseen, tai käynnistää webasto kaukosäätimellä?
#10
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
18.09.21 - klo:16:34
Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 16.09.21 - klo:09:16Eikös vakkarin saa helposti mäessä pois päältä kun tökkää viiksestä kevyesti eteenpäin?

Koko vakkaria ei tarvitse jos käyttää helposti kaasupoljinta. Omasta mielestäni järjestelmän idea ei ole se, että sitä renkataan päälle ja pois (samalla renkataan myös kaista-avustinta tai mikä nyt onkaan nimeltään, jos sitä käyttää). Jopa Mersu sai vihdoin viimein kuorma-autoihinsa ominaisuuden, joka sallii nopeuden kiihtyvän yli vakionopeuden säätimen asetuksen alamäissä, koska kuten jokainen varmaan ymmärtää, normaalin lyhyen alamäen aiheuttama kiihtyminen säästää polttoainetta kokonaisuudessa verrattuna tilanteeseen, jossa sitä ylimääräistä energiaa yritettäisiin sulloa akkuun.

Mukautuvan vakionopeudensäätimen pitäisi tehdä ajamisesta miellyttävämpää, mutta omassa käytössä oli aivan järkyttävän paljon yksinkertaisempaa ajaa Octavia II:n ei-mukautuvalla vakionopeudensäätimellä. Sen kun laittoi päälle niin se sai olla päällä.
#11
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
16.09.21 - klo:00:36
Saako tästä kirveelläkään pois idioottimaista jarrutusta vakionopeudensäätimen kanssa alamäkeen ajaessa (paitsi painamalla kaasua)? Vakkarin nopeus kun ylittyy parilla kilometrillä niin auto alkaa jarruttaa kuin heikkopäinen, riippumatta siitä, mikä ACC:n asetus on valittuna drive modesta käyttöön. Mahtaa olla takana ajavillakin ihmettelemistä, miksi tuo idiootti jarruttaa loivaan alamäkeen eikä anna kiihtyä +5 km/h.
#12
Octavia IV (20-) / Vs: mySkoda/Connect
28.06.21 - klo:18:19
Nyt ei oo kolmeen viikkoon lähteny softa skodan logoa pidemmälle edes käyntiin iphonessa. Kerran poistin ja asensin uudestaan niin toimi päivän, ja nyt taas sama tilanne. Käytössä uusin ios ja niin edelleen.


#13
Octavia IV (20-) / Vs: Kaistavahti
28.06.21 - klo:18:16
Tuntuu, että nyt hieman kuumemmalla ja kosteammalla kelillä toimii paremmin. Pitää varmaan puristaa mälli bepanthenia tai aqualania hanskaan ennen ajoa, niin josko kevyempi ote riittäis. Ajoin tuossa just juhannusmatkoja 10 tuntia ja ihan hirveesti ei tee mieli puristaa tuollaista aikaa rattia.
#14
Onkos muilla toiminut tässä parina viime päivänä myskoda? Applen luurissa jää nyt alkunäyttö näkyviin eikä etene siitä yhtään mihinkään. Ihan sama vaikka tappaa softan välillä tai käynnistää puhelimen uudelleen.
#15
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
12.06.21 - klo:21:11
Jassoo. Sit varmaan ihan ok, ainakin vaikeuttaa tai tekee johdon kähveltämisestä vähemmän motivoivaa. Tosin, pitää olla kaks kaapelia tai motivaatio itse irrotella ja kiinnitellä tuota ainutta reissuja varten. Toki nyt plugarilla pärjää muutenkin, mutta täyssähköllä tulee tarve vastaan.
#16
Octavia IV (20-) / Vs: Kaistavahti
10.06.21 - klo:23:24
Lainaus käyttäjältä: Ocutj - 10.06.21 - klo:22:18
Mikäs malliversio sulla on? Kapasitiivinen (kosketustunnistus) ohjauspyörä ei ole ambitionissa.

Style-varustelu lataushybridissä. Täytyy nyt vielä kokeilla jotain erilaista käden asentoa tms, normaalisti pidän kiinni vasemmalla kädellä puolan yläpuolelta ja se ei ainakaan tunnu nyt toimivan niinkun on ilmeisesti suunniteltu.
#17
Octavia IV (20-) / Vs: Kaistavahti
10.06.21 - klo:22:06
Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 08.06.21 - klo:12:52
ACC:n kanssa tuo toimii näppärästi. Auto alkaa myös hetken päästä huutamaan, jos käsiä ei pidä ratissa ihminen ei osallistu ohjaamiseen autoa (fyysisiä liikkeitä). Ensin se huutaa, sitten huutaa kauheammin ja lopulta pysäyttää auton. Kaikki on kokeiltu.

Millä hiivatilla tätä travel assistia saa käytettyä niin, ettei se 10 sekunnin päästä soita kilkkaa "take over steering"? Aivan käsittämättömän huonosti toimiva järjestelmä ainakin toistaiseksi, vai enkö nyt vaan osaa jotain?

Ongelma on siis se, että jos tuo on päällä suoralla tiellä jossa minkäänlaista ohjaamista ei tarvita, niin tuo vekotin on sitä mieltä, että kuski on lopettanut ohjaamisen vaikka ratista puristaisi rystyset valkoisena. Sitten, kun rattia tarpeettomasti ryhtyy vemputtamaan johonkin suuntaan, järjestelmä on tyytyväinen. Eihän se nyt noin huonosti voi olla suunniteltu?
#18
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
10.06.21 - klo:22:00
Lainaus käyttäjältä: Delli - 05.06.21 - klo:20:27
Minä hankin tämän kunhan auto saapuu
https://www.kotilaturi.fi/tuote/sahkoauton-kotilaturi-go-echarger-home-11kw/

Saako tuohon lukittua latausjohdon kiinni niin, ettei sitä voi kähveltää auton ollessa poissa? Yksityisessä autotallissa ei tietysti mikään ongelma, mutta sanonpahan vaan, että irtojohdon kanssa pelleily (sama homma sen auton mukana tulevan tilapäislaturin kanssa) on aivan hanurista.
#19
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
10.06.21 - klo:21:56
Kiva että jollain toimii. Mulla käynnistelee edelleen suunnilleen päivän tai kahden välein polttomoottorin kun starttinappia painaa, vaikka akku on täynnä tai lähes täynnä. Tiedä sitten, onko osunut maanantaikappale, vai onko joku asetus nyt ongelma tuolle autolle. En varmaan ole kuitenkaan ainut, jolla on seisontailmastointi käytössä niin, että se saa käyttää sähköä myös akusta?
#20
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
17.05.21 - klo:18:38
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 17.05.21 - klo:08:54
Leonissa sen keskinäytön pääsee boottaamaan pimentymisen jälkeen ajon aikana, kun painaa on/off kytkintä 10-20 sekunttia. Kannattaa kokeilla. Toimii varmaan myös Octaviassa.

Joo, tätä skodakauppiaskin ehdottelee, mutta ei tapahdu mitään vaikka painaisi minuutin. Tuntuu siltä, että ongelma ei ole varsinaisesti näytössä, vaan se koko tietokone joka sitä näyttöä ja jotain muutakin autossa ohjaa on jumissa. Mikään muu järkevä syy ei oikein selittäisi esimerkiksi sitä, että auto käynnistyy sähkötilan sijaan hybriditilaan.

Auton sammutus, ovien lukitus ja parin minuutin odotus (varuiksi vielä sen verran etäällä, että KESSY ei juttele autolle mitään) on yleensä korjannut tilanteen, mutta onhan tämä nyt aika heikko suoritus kokonaisuutena.
#21
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
17.05.21 - klo:01:04
Tänään jäi taas vaihteeksi keskinäyttö pimeäksi ja sähköllä ajaminen ei ollut mahdollista, auto oli hybriditilassa eikä sitä tietysti ilman näyttöä päässyt vaihtamaan.

Kun seisonnan jälkeen näyttökin heräsi, se kertoi oheisen tiedon... on tämä hienoa ajaa tälläisella keskeneräisellä koelaboratoriolla.




pic image upload
#22
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
13.05.21 - klo:17:46
Tietääkö joku, lataako auto 12V akkua suoraa ajoakusta sähköä ottamalla ja/tai auton ollessa latauksessa, vai latautuuko se vain ajon aikana laturilla?
#23
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
06.05.21 - klo:23:38
Lainaus käyttäjältä: gate - 05.05.21 - klo:09:11
Kiitos, Ei jotenkin tosin yllätä. että omassa ekan sarjan autossa ei kyseistä toiminto ole.

Et ihan hirveästi menetä. Lähesty autoa oikealta puolelta tai takaa kun se on latauksessa, ja et ehdi ottaa latausjohtoa irti, kun se jo lukittuu uudestaan. Olisi ihan kiva joku asetus yleisestikin, joka pitäisi pistokkeen lukituksen auki edes vaikka puoli minuuttia tai minuutin sen jälkeen, kun lukot on avannut. Nyt saa pelehtiä joko ovet välissä lukkoon ja uudestaan auki (kessyllä) tai painaa avaimesta lukituksen avausta uudestaan, että sen hemmetin tökkelin saa irti. En oikein osannut olettaa autoa hankkiessa, että tämäkin on saatu tehtyä näin vaikeaksi / kankeaksi, mikälie idiootti suunnitellut tuonkin aikaviiveen...
#24
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
04.05.21 - klo:19:18
Tekeekö muilla octavia sitä, että käynnistää polttomoottorin välillä kun painaa auton käyntiin, vaikka ulkolämpötila on ”ihan normaali” (esim. nyt +13 astetta) ja akku lähes täynnä? Oma tekee välillä sitä suunnilleen päivittäin yhden kerran (ajokertoja 2-5 päivässä), mittaristossa palaa symboli jonka mukaan joku edelletys ei täyttyisi, mutta...



Tätä kun protestoi sammuttamalla auton ja laittamalla sen uudelleen ”käyntiin”, se lähteekin mutisematta sähköllä.
#25
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
04.05.21 - klo:19:10
Lainaus käyttäjältä: tlaukkar - 04.05.21 - klo:13:19
Mulla tekee kans ajoittain tuota, että menee päälle se automaattinen ovien avaus lähestyttäessä. Tai se asetus ei edes vaihdu, mutta ovet vaan avautuu.

Itsellä tehnyt kerran noinkin, asetus oli pois, mutta toimi joka suunnasta lähestyessä kuin se olisi ollut päällä.

LainaaMutta tuohon ylläolevaan: Tuossa taannoin auton ollessa katoksessa ehkä noin tunti ajon jälkeen huomasin, että flekti pyöri täysillä itsekseen. Pistin autoon virrat päälle, niin kilkatti ruudun täyteen eri apujärjestelmien poiskytkentäilmoituksia. Ei saanut autoa käyntiin lainkaan.

Näin oli tämänkin auton kohdalla ilmeisesti ollut, ei ole huutanut silloin, kun auto on jätetty, mutta joku naapuri oli pannut asian merkille myöhemmin illalla.

Paikallinen merkkihuolto puolestaan epäili (tietoisena flektin huutamisesta), että luovutushuollossa on saatettu irrottaa autosta tietokone väärässä kohdassa, jonka takia ohjaustehostin voi jäädä aktiiviseksi ja kuluttaisi akun, mutta tuntui vähän erikoiselta tuossa välissä, kun autolla oli puoli vuorokautta aiemmin ajettu ja sitten ladattu HV-akku täyteen.

Reilu viikko meni tässä huoltoreissussa, johan tuo ehti melkein kaksi viikkoa olla jo liikenteessäkin...
#26
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
04.05.21 - klo:19:03
Lainaus käyttäjältä: gate - 04.05.21 - klo:13:24
Ihan mielenkiinnosta mistä valikosta saa kessyn avaamaan ovet lähestyessä?

Set "> Vehicle settings "> Exterior "> kolmas ”alasivu” "> central locking "> unlock vehicle when approaching. Toki nyt varmaan sen verran pitää omaa kirjoitusta selventää, että ovet eivät aukea, vaan ovien lukot aukeavat :)
#27
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
26.04.21 - klo:20:23
Lainaus käyttäjältä: Koiruli - 26.04.21 - klo:10:20
Mielenkiintoinen viikon alku. Vanhempien phev iv ei avaa kuulemma edes ovien lukkoja, takaluukun lukko aukeaa mutta ei nouse sekään sähköllä ylös. Lieneekö auto vetänyt 12v akun tyhjäksi; sitä on menossa Skodan tiepalvelu ihmettelemään. Oma phev iv on yön aikana kadottanut suurjänniteakusta sähköä reilusti yön aikana, vaikka mitään ei ole ollut ajastettuna tai muuten tarkoituksella päällä.

Vanhempien auto lähti hinurilla pajalle, akku tyhjänä, mutta hirveä määrä vikakoodeja apuvirran antamisen jälkeen; ei riittänyt Skodan tiepalvelulla kapasiteetti korjaamiseen tai tutkimiseen paikan päällä. Omasta autosta huomasin tähän mennessä ainakin sen, että asetukset ovat muuttuneet itsestään, esimerkiksi KESSY:sta on mennyt päälle toiminto, joka avaa ovet kun autoa lähestyy avaimen kanssa, ennen tätä päivää se on ollut pois päältä. Kokeilin sitä kyllä aiemmin, mutta otin pois. Mielenkiintoista... Kun nämä tapahtuivat kahteen eri autoon just saman yön aikana, niin kiinnostaisi kuulla, onko jollakulla muulla tapahtunut myös jotain juuri nyt?

Selvennykseksi vielä, oma ja vanhemmilla oleva octavia ovat eri tuotantoerää ja eivät ole maantieteellisesti myöskään samassa paikassa.
#28
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
26.04.21 - klo:10:20
Mielenkiintoinen viikon alku. Vanhempien phev iv ei avaa kuulemma edes ovien lukkoja, takaluukun lukko aukeaa mutta ei nouse sekään sähköllä ylös. Lieneekö auto vetänyt 12v akun tyhjäksi; sitä on menossa Skodan tiepalvelu ihmettelemään. Oma phev iv on yön aikana kadottanut suurjänniteakusta sähköä reilusti yön aikana, vaikka mitään ei ole ollut ajastettuna tai muuten tarkoituksella päällä.
#29
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
19.04.21 - klo:06:03
Ajelin tässä yöllä Uudeltamaalta Satakuntaan. Auton GPS päätti, että Hyvinkäällä on hyvä olla ja jämähti sinne koko yöksi. En itsekään ole mikään Porin suurin fani, mutta yllätti, että autokin yritti väistää totuutta...

https://www.dropbox.com/s/hsoi6418j0j8jdj/octavia_iv_gps_vt2.mov?dl=0
#30
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
19.04.21 - klo:05:56
Lainaus käyttäjältä: PoNppu - 18.04.21 - klo:19:56
Ilmeisesti kotilatauasemat eivät itse säädä milloin autoa ladataan, vaan tieto tulee autolta? Voiko latauksen säätää alkamaan esim kello 22 (yösähkö) vai alkaako samantien kun lyö piuhan kiinni? Kotiaseman valinnasta varmaan löytyy oma keskustelunsa tältä foorumilta.

Ilmeisesti MySkoda sovellus on se jolla autoa voi hallinnoida esim puhelimella. Muuttuuko tuo palvelu maksulliseksi esim vuoden jälkeen? (Näinhän on esim Opelilla)

Voi ajastaa ajotietokoneelta. Skodan appi on vuoden ajan ilmainen, sitten maksaa jotakin tyyliin 5e/kk. Sinänsä ymmärrettävää, koska auton tarvitsema nettiliittymä ei kuitenkaan ole ilmainen.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy