VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Skoda => Octavia IV (20-) => Aiheen aloitti: Etec1000 - 25.05.21 - klo:20:36

Otsikko: Kaistavahti
Kirjoitti: Etec1000 - 25.05.21 - klo:20:36
Huhtikuussa 2021 otin käyttöön uuden 1.0 etec Octavian. Heti kiinnittyi huomio kaistavahtiin, joka vain ehkäisee ulosajon ja johtaa pallotteluun kaistaviivalta toiselle. Varustelu on Style jossa Travel assist vakiona. Superbissamme (L&K) vahti pitää auton keskellä kaistaa kun valitsee valikosta "mukautuva kaistavahti". Octavian barusteluettelossa bäitetään kaistavahdin olevan mallia "mukautuva", kun tuo travel assist vakiona Stylessä. Ovatko muut huomannet samaa ksistapallottelua?
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: miz - 25.05.21 - klo:20:59
Jos ja kun tuo toimii samoin kuin uudessa Leonissa, niin mukautuva vahti toimii kun travel assist on päällä. Muuten on vaan perusvahti päällä, joka puuttuu ohjaukseen vasta viivojen lähestyessä kuvaamallasi tavalla.

Travel assistin vahti antaa ohjata auton esim urien väliin ja jatkaa sitten siinä kohtaa kaistaa, kun taas perusvahti toisinaan alkaa herjaamaan aja keskellä kaistaa tms.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: Sirman - 07.06.21 - klo:21:22
Mukautuva kaistavahti toimii tosiaan travel assistin kanssa. On mielestäni erinomainen ominaisuus ja jatkoissa vaadin sen autolta aina! Ei juuri tarvii autoa ohjailla maantiellä.

Jos et aja travel assistilla käytössä on kaistavahti, joka ehkäisee ulosajoa.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: pikatsu - 07.06.21 - klo:21:48
Lainaus käyttäjältä: Sirman - 07.06.21 - klo:21:22
Mukautuva kaistavahti toimii tosiaan travel assistin kanssa. On mielestäni erinomainen ominaisuus ja jatkoissa vaadin sen autolta aina! Ei juuri tarvii autoa ohjailla maantiellä.

Jos et aja travel assistilla käytössä on kaistavahti, joka ehkäisee ulosajoa.
Kaistavahti ei kyllä ehkäise mitään ulkosajoa. Varoittaa vaan tärinällä.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: Pushead - 07.06.21 - klo:22:18
Lainaus käyttäjältä: pikatsu - 07.06.21 - klo:21:48
Kaistavahti ei kyllä ehkäise mitään ulkosajoa. Varoittaa vaan tärinällä.

Taitaa Octaviassa kyllä ohjata auton takaisin kaistalle. Mutta saa sen ohjaamalla menemään uloskin tieltä, eli ei siinä mielessä "ehkäise"
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: mfroberg - 07.06.21 - klo:23:25
Lainaus käyttäjältä: pikatsu - 07.06.21 - klo:21:48
Kaistavahti ei kyllä ehkäise mitään ulkosajoa. Varoittaa vaan tärinällä.

Kyllä ja ei. Se on totta että kaistavahti(esim. joissain japseissa) ei pidä autoa tiellä mutta moni kutsuu toimintoa "kaistavahdiksi" kun oikeasti kyseessä on kaistallapitoavvustin joka omaa aktiiviset ohjausliikkeet kuten VAGeissa on. Tämä on kyllä jatkuvasti sekaannusta aiheuttava asia.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: miz - 07.06.21 - klo:23:27
Pitäsikö siis sanoa että ehkäisee tahattomia ulosajoja?  😀
Mutta jos on reunaviivat / kaiteet havaittu niin tuo pyrkii pitämään tiellä, en tiedä mitä muuta voisi sanoa kuin että ehkäisee ulosajoja. Kuski saa tietty ohjata haluamaansa suuntaan vahdin vastusteluista huolimatta.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: mfroberg - 07.06.21 - klo:23:37
Tarkoitin siis että kaistavahti ei ehkäise ulosajoa koska se ei tee mitään ohjausliikkeitä mutta moni kutsuu kaistallapitoavustinta kaistavahdiksi.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: tigeli - 08.06.21 - klo:01:01
Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 07.06.21 - klo:23:37
Tarkoitin siis että kaistavahti ei ehkäise ulosajoa koska se ei tee mitään ohjausliikkeitä mutta moni kutsuu kaistallapitoavustinta kaistavahdiksi.

Kyllä ainakin Octavia tekee ohjausliikkeitä pelkällä kaistavahdilla siinä vaiheessa kun mennään "viivan" päälle.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: miz - 08.06.21 - klo:08:08
Pointti taisi olla siinä että uusissa vageissa on kaistallapitoavustin joka avustaa ohjauksessa, ei pelkkä vahti joka pimputtaa / ravistaa ilman ohjaukseen puuttumista.
Puhekielessä noita molempia kutsutaan vahdeiksi.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: dwntime - 08.06.21 - klo:08:28
Lainaus käyttäjältä: miz - 08.06.21 - klo:08:08
Pointti taisi olla siinä että uusissa vageissa on kaistallapitoavustin joka avustaa ohjauksessa, ei pelkkä vahti joka pimputtaa / ravistaa ilman ohjaukseen puuttumista.
Puhekielessä noita molempia kutsutaan vahdeiksi.

Tuo kaistallapitoavustin on ollut jo pidempään VAG konsernin autoissa. Menee nimellä adaptive lane guidance, tai mukautuva kaista-avustin suomeksi.

Pyrkii pitämään auton kaistan keskellä.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: Daatta - 08.06.21 - klo:09:23
Lainaus käyttäjältä: dwntime - 08.06.21 - klo:08:28
Tuo kaistallapitoavustin on ollut jo pidempään VAG konsernin autoissa. Menee nimellä adaptive lane guidance, tai mukautuva kaista-avustin suomeksi.
Pyrkii pitämään auton kaistan keskellä.

Jep, itsellä oli tuo molemmissa Cuprissa ja siinä avustin (aktiivisilla ohjausliikkeillä) toimi hyvin ja vähensi ajoväsymystä. Toki se saattoi koska tahansa menettää lukituksen ja painaa suoraan ulos mutkasta, eli tarkkana sai olla. Mitään pimputuksia tai muita hälytyksiä tuo ei antanut, ainoastaan kaistavahdin valo muuttui vihreästä keltaiseksi ja mittariston avustinnäytöstä hävisi kaistaviivat.

Siihen nähden ID.3 kaistavahti on kuin nalkuttava emäntä, huomauttaa virheistä mutta ei tee elettekään niiden korjaamiseksi.  ;D Tai kyllä tuokin jollain logiikalla ohjailee, mutta yleensä tyytyy pimputtamaan jos ajaa liian lähellä ojan puoleista tiemerkintää. Travel Assistant tekisi ilmeisesti saman kuin aikaisempi kaistallapitoavustin, mutta sitä ei Business varusteluun kuulu.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: Pushead - 08.06.21 - klo:10:26
Lainaus käyttäjältä: miz - 08.06.21 - klo:08:08
Pointti taisi olla siinä että uusissa vageissa on kaistallapitoavustin joka avustaa ohjauksessa, ei pelkkä vahti joka pimputtaa / ravistaa ilman ohjaukseen puuttumista.
Puhekielessä noita molempia kutsutaan vahdeiksi.

Juuri näin, kun puhutaan osaston autosta.

Sekä perusmallin kaistavahti että adaptiivinen kaistavahti ohjaa. Ymmärtääkseni tähän autoon ei ole saatavilla kaistavahtia joka ei puuttuisi tarvittaessa ohjaukseen.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: Yaffa0 - 08.06.21 - klo:12:52
Lainaus käyttäjältä: dwntime - 08.06.21 - klo:08:28
Tuo kaistallapitoavustin on ollut jo pidempään VAG konsernin autoissa. Menee nimellä adaptive lane guidance, tai mukautuva kaista-avustin suomeksi.

Pyrkii pitämään auton kaistan keskellä.

Kyllä, juuri näin. Too on jo 2017 kevään Leonissani. Moottoritie-/maantieajossa siitä on ollut hyötyä pitkällä matkalla. Se pitää auton kaistan keskellä eikä pelaa mitään ping pongia, vaikka autossa ei mitään erillistä Travel Assistia olekaan (virallinen termi on tuo adaptive lane guidance, aktiivinen kaistavahti fyysisin ohjausliikkein). ACC:n kanssa tuo toimii näppärästi. Auto alkaa myös hetken päästä huutamaan, jos käsiä ei pidä ratissa ihminen ei osallistu ohjaamiseen autoa (fyysisiä liikkeitä). Ensin se huutaa, sitten huutaa kauheammin ja lopulta pysäyttää auton. Kaikki on kokeiltu.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: gunman - 08.06.21 - klo:14:34
Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 08.06.21 - klo:12:52
Kyllä, juuri näin. Too on jo 2017 kevään Leonissani. Moottoritie-/maantieajossa siitä on ollut hyötyä pitkällä matkalla. Se pitää auton kaistan keskellä eikä pelaa mitään ping pongia, vaikka autossa ei mitään erillistä Travel Assistia olekaan (virallinen termi on tuo adaptive lane guidance, aktiivinen kaistavahti fyysisin ohjausliikkein). ACC:n kanssa tuo toimii näppärästi. Auto alkaa myös hetken päästä huutamaan, jos käsiä ei pidä ratissa ihminen ei osallistu ohjaamiseen autoa (fyysisiä liikkeitä). Ensin se huutaa, sitten huutaa kauheammin ja lopulta pysäyttää auton. Kaikki on kokeiltu.

Omassa atecassani (-17) on samankaltainen systeemi, viimeistä kohtaa lukuunottamatta.
Se ei nimittäin pysäytä autoa.
Käyttää jarruja päällä hetken, ilmeisesti herättääkseen kuskin. Sen jälkeen tuo avustin menee pois päältä ja symboli muuttuu oranssiksi.
Auto menee metsään, jos ei ohjaukseen itse kajoa.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: b1mpo - 08.06.21 - klo:14:40
Sen toiminnan nimi taitaa olla emergency assist.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: Koiruli - 10.06.21 - klo:22:06
Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 08.06.21 - klo:12:52
ACC:n kanssa tuo toimii näppärästi. Auto alkaa myös hetken päästä huutamaan, jos käsiä ei pidä ratissa ihminen ei osallistu ohjaamiseen autoa (fyysisiä liikkeitä). Ensin se huutaa, sitten huutaa kauheammin ja lopulta pysäyttää auton. Kaikki on kokeiltu.

Millä hiivatilla tätä travel assistia saa käytettyä niin, ettei se 10 sekunnin päästä soita kilkkaa "take over steering"? Aivan käsittämättömän huonosti toimiva järjestelmä ainakin toistaiseksi, vai enkö nyt vaan osaa jotain?

Ongelma on siis se, että jos tuo on päällä suoralla tiellä jossa minkäänlaista ohjaamista ei tarvita, niin tuo vekotin on sitä mieltä, että kuski on lopettanut ohjaamisen vaikka ratista puristaisi rystyset valkoisena. Sitten, kun rattia tarpeettomasti ryhtyy vemputtamaan johonkin suuntaan, järjestelmä on tyytyväinen. Eihän se nyt noin huonosti voi olla suunniteltu?
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: Ocutj - 10.06.21 - klo:22:18
Lainaus käyttäjältä: Koiruli - 10.06.21 - klo:22:06
Millä hiivatilla tätä travel assistia saa käytettyä niin, ettei se 10 sekunnin päästä soita kilkkaa "take over steering"? Aivan käsittämättömän huonosti toimiva järjestelmä ainakin toistaiseksi, vai enkö nyt vaan osaa jotain?

Ongelma on siis se, että jos tuo on päällä suoralla tiellä jossa minkäänlaista ohjaamista ei tarvita, niin tuo vekotin on sitä mieltä, että kuski on lopettanut ohjaamisen vaikka ratista puristaisi rystyset valkoisena. Sitten, kun rattia tarpeettomasti ryhtyy vemputtamaan johonkin suuntaan, järjestelmä on tyytyväinen. Eihän se nyt noin huonosti voi olla suunniteltu?

Mikäs malliversio sulla on? Kapasitiivinen (kosketustunnistus) ohjauspyörä ei ole ambitionissa.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: Koiruli - 10.06.21 - klo:23:24
Lainaus käyttäjältä: Ocutj - 10.06.21 - klo:22:18
Mikäs malliversio sulla on? Kapasitiivinen (kosketustunnistus) ohjauspyörä ei ole ambitionissa.

Style-varustelu lataushybridissä. Täytyy nyt vielä kokeilla jotain erilaista käden asentoa tms, normaalisti pidän kiinni vasemmalla kädellä puolan yläpuolelta ja se ei ainakaan tunnu nyt toimivan niinkun on ilmeisesti suunniteltu.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: PietarinLumitykki - 14.06.21 - klo:12:37
Lainaus käyttäjältä: Koiruli - 10.06.21 - klo:23:24
Style-varustelu lataushybridissä. Täytyy nyt vielä kokeilla jotain erilaista käden asentoa tms, normaalisti pidän kiinni vasemmalla kädellä puolan yläpuolelta ja se ei ainakaan tunnu nyt toimivan niinkun on ilmeisesti suunniteltu.

Mulla vaatii kunnon otteen, ei riitä että lepuuttaa kättä. Itekin pidän tuossa vasurilla kiinni puolan yläpuolelta (kolmipuolainen ratti). Ei tartte raivolla puristaa mutta ei voi vain pitää kättä siinä, muuten tulee ulinat.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: Koiruli - 28.06.21 - klo:18:16
Tuntuu, että nyt hieman kuumemmalla ja kosteammalla kelillä toimii paremmin. Pitää varmaan puristaa mälli bepanthenia tai aqualania hanskaan ennen ajoa, niin josko kevyempi ote riittäis. Ajoin tuossa just juhannusmatkoja 10 tuntia ja ihan hirveesti ei tee mieli puristaa tuollaista aikaa rattia.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: Occux - 28.06.21 - klo:20:09
Lainaus käyttäjältä: Koiruli - 28.06.21 - klo:18:16
Tuntuu, että nyt hieman kuumemmalla ja kosteammalla kelillä toimii paremmin. Pitää varmaan puristaa mälli bepanthenia tai aqualania hanskaan ennen ajoa, niin josko kevyempi ote riittäis. Ajoin tuossa just juhannusmatkoja 10 tuntia ja ihan hirveesti ei tee mieli puristaa tuollaista aikaa rattia.
Kiitos näiskä kommenteista. Nyt olen ihan oikeasti onnellinen, että tehdas jätti autostani yhden ja toisen toimimattoman tai kehnosti toimivan ominaisuuden. Kun niitä ei ole, niin vituttaa vähemmän. Varnuuden vuoksi mainitsen tässä, että tekstini tarkoitus oli olla ironinen eikä sen tarkoitus ollut loukata ketään. Taas on kulunut viikko ilman minkäänlaisia ongelmia. Tai no siis tietenkin se MySkoda. Sillä ei saa autoa lämpiämään eikä tuuletusta liikkeelle, kun aina käskee tarkastamaan Intternetyhteyden. Kun yritän uudelleen, niin sanoo, että ei käy, kun taaskeja on jo jonossa odottamassa epäonnistuvaa yritystä päättymään epäonnistumiseen.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: samtheman - 14.07.21 - klo:10:53
Ajoin juhannuksena ensimmäisen pidemmän reissun ja käytin lähestulkoon koko matkan travelassistia ja acc:tä.

Ei moittimista, molemmat toimi juuri kuten piti.

Travelassist tosiaan vaatii, että sormet lepää ohjaustangon päällä "kymmentä vaille kaksi" kohdassa jommalla kummalla puolella tai ainakin siitä kohdilta pitää rattia koskettaa, kun varoitus tulee näyttöön.
Varoituksen saa myös pois, jos vähän / kevyesti pistää ratin ohjaukseen vastaan.

Kumpikaan tapa ei ollut minulle ongelma, enemmänkin tottumiskysymys.

Kaistavahti on vanhan volkkarin vahdin jälkeen miedompi, mutta sekin toimii ihan kuten pitää.





Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: prinne - 14.07.21 - klo:11:32
Lainaus käyttäjältä: samtheman - 14.07.21 - klo:10:53

Travelassist tosiaan vaatii, että sormet lepää ohjaustangon päällä "kymmentä vaille kaksi" kohdassa jommalla kummalla puolella

Tuossa juuri ajelin pitkän matkan ja lepuutin kättä ratin alaosassa, "kello viisi". Hienosti toimi.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: samtheman - 16.07.21 - klo:23:43
Lainaus käyttäjältä: prinne - 14.07.21 - klo:11:32
Tuossa juuri ajelin pitkän matkan ja lepuutin kättä ratin alaosassa, "kello viisi". Hienosti toimi.

Sormet sisä- vai ulkokehällä?
Pitääpä kokeilla.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: PietarinLumitykki - 17.07.21 - klo:13:19
En ole saanut itse toimimaan kuin pitämällä kiinni puolien yläpuolelta (kolmipuolainen ratti). Pitänee vielä yrittää josko toimisi kuitenkin alapuoleltakin. Sen olen huomannut että kuivilla käsillä valittaa helposti. Muuten kyllä ihan tyytyväinen travel assistiin. Olen sitä isommilla maanteillä ja motarilla käyttänyt ja hyvin on pääsääntöisesti toiminut. Pelkkä lane assist sen sijaan on kyllä ihan turhake.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: prinne - 17.07.21 - klo:13:41
Lainaus käyttäjältä: samtheman - 16.07.21 - klo:23:43
Sormet sisä- vai ulkokehällä?
Pitääpä kokeilla.

Sisäkehällä tuossa tapauksessa.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: heller - 22.07.21 - klo:16:26
Kapasitiivisen ratin kanssa riittää että on kaks sormea ratissa. Toiset sitten vaatii "vastusta" rattiin. Ei sitä tartte ravistella kokoajan.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: ToyotastaSkodaan - 22.07.21 - klo:16:51
Lainaus käyttäjältä: heller - 22.07.21 - klo:16:26
Kapasitiivisen ratin kanssa riittää että on kaks sormea ratissa. Toiset sitten vaatii "vastusta" rattiin. Ei sitä tartte ravistella kokoajan.

Hmm, itsellä on sporttiratti style 1.5 bensakoneessa (joka kai on kapasitiivinen). Jos pidän vain ratin alaosasta kiinni, niin alkaa herjaamaan. Vain jos pitää kiinni "oikealta alueelta" ratin puolien yläpuolelta ( ja silloinkin tarvitsee jonkinasteista puristelua, pelkkä sormien pitäminen ratilla ei riitä) voi ajaa ilman herjauksia.

Ehkä joku valistaa onko sporttiratti kapasitiivinen vai ei ...
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: Ocutj - 22.07.21 - klo:22:22
Mulla sporttiratti ja kapasitiivisyys toimii mainiosti, parilla sormella lähes hipaisulla.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: PietarinLumitykki - 22.07.21 - klo:22:28
Lainaus käyttäjältä: Ocutj - 22.07.21 - klo:22:22
Mulla sporttiratti ja kapasitiivisyys toimii mainiosti, parilla sormella lähes hipaisulla.

Mulla täytyy pitää tukevasti kiinni puolan yläpuolisesta osasta ja jos on kuivat kädet niin saattaa kuiteskin valittaa. Missä kohtaa sulla näpit kun lepuutat? Ja sporttiratti siis.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: heller - 25.07.21 - klo:22:13
Saakos tuon travel assistin jotenkin, että olisi aina päällä?

Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: heller - 28.07.21 - klo:13:26
Lainaus käyttäjältä: ToyotastaSkodaan - 22.07.21 - klo:16:51
Hmm, itsellä on sporttiratti style 1.5 bensakoneessa (joka kai on kapasitiivinen). Jos pidän vain ratin alaosasta kiinni, niin alkaa herjaamaan. Vain jos pitää kiinni "oikealta alueelta" ratin puolien yläpuolelta ( ja silloinkin tarvitsee jonkinasteista puristelua, pelkkä sormien pitäminen ratilla ei riitä) voi ajaa ilman herjauksia.

Ehkä joku valistaa onko sporttiratti kapasitiivinen vai ei ...

Huomasin myös että sporttiratilla se kapasitiivinen ominaisuus ei ole aivan ratin alaosassa. Ylempää riittää ihan hipaisu.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: pikatsu - 28.07.21 - klo:23:49
Lainaus käyttäjältä: heller - 28.07.21 - klo:13:26
Huomasin myös että sporttiratilla se kapasitiivinen ominaisuus ei ole aivan ratin alaosassa. Ylempää riittää ihan hipaisu.
Itse olen sitä mieltä, että on myös alaosassa. Kun käden laittaa noin klo 7 tai 5 kohdalle, niin ei herjaa
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: samtheman - 15.08.21 - klo:13:11
Kyllä se näköjään toimii (klo 10 ja 2 sekä 5 ja 7), välillä vaatii enemmän sormia ratin ympäri ja välillä riittää että asettaa sormet kehälle. Klo 5 ja 7 ovat mielestäni epäherkemmät paikat.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: Ranssi - 18.10.21 - klo:21:53
Lainaus käyttäjältä: Occux - 28.06.21 - klo:20:09
Kiitos näiskä kommenteista. Nyt olen ihan oikeasti onnellinen, että tehdas jätti autostani yhden ja toisen toimimattoman tai kehnosti toimivan ominaisuuden. Kun niitä ei ole, niin vituttaa vähemmän. Varnuuden vuoksi mainitsen tässä, että tekstini tarkoitus oli olla ironinen eikä sen tarkoitus ollut loukata ketään. Taas on kulunut viikko ilman minkäänlaisia ongelmia. Tai no siis tietenkin se MySkoda. Sillä ei saa autoa lämpiämään eikä tuuletusta liikkeelle, kun aina käskee tarkastamaan Intternetyhteyden. Kun yritän uudelleen, niin sanoo, että ei käy, kun taaskeja on jo jonossa odottamassa epäonnistuvaa yritystä päättymään epäonnistumiseen.

Hiukan on jo vanha viesti, mutta mielenkiinnosta kysyisin, että miten kohdallasi tuo travel assist-paketti -asia oikein lopulta päättyi. Onko siis niin, että autossasi ei ole lainkaan travel pakettia vai onko niin, että paketti on, mutta ilman mukautuvaa kaistavahtia. Saitko jonkin korvauksen mukautuvan kaistavahdin puuttumisesta? Ilmeisesti oli niin, ettei sen käyttöönotto ollut jälkikäteen mahdollista?

Asia kiinnostaa, koska kurvailen itse myös mallivuoden -20 (alustanumeron 10. merkki L) neloskorisella style-varusteisella Oculla.

Ihmetytti myös, kun Rönkkö on kurvaillut maaliskuussa 2020 uudella Oculla Suomessa ja sujuvasti puhuu artikkelissa travel assist -paketista. Miten näin varhaisessa vaiheessa maahan tulleessa autossa on voinut tämä varuste olla vai höpiseekö toimittaja omiaan?

https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/f6080305-3284-4fff-8783-4ef0c36d9bb7 (https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/f6080305-3284-4fff-8783-4ef0c36d9bb7)
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: Occux - 19.10.21 - klo:19:31
Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 18.10.21 - klo:21:53
Hiukan on jo vanha viesti, mutta mielenkiinnosta kysyisin, että miten kohdallasi tuo travel assist-paketti -asia oikein lopulta päättyi. Onko siis niin, että autossasi ei ole lainkaan travel pakettia vai onko niin, että paketti on, mutta ilman mukautuvaa kaistavahtia. Saitko jonkin korvauksen mukautuvan kaistavahdin puuttumisesta? Ilmeisesti oli niin, ettei sen käyttöönotto ollut jälkikäteen mahdollista?

Asia kiinnostaa, koska kurvailen itse myös mallivuoden -20 (alustanumeron 10. merkki L) neloskorisella style-varusteisella Oculla.

Ihmetytti myös, kun Rönkkö on kurvaillut maaliskuussa 2020 uudella Oculla Suomessa ja sujuvasti puhuu artikkelissa travel assist -paketista. Miten näin varhaisessa vaiheessa maahan tulleessa autossa on voinut tämä varuste olla vai höpiseekö toimittaja omiaan?

https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/f6080305-3284-4fff-8783-4ef0c36d9bb7 (https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/f6080305-3284-4fff-8783-4ef0c36d9bb7)
Toimittajilla menee monesti puurot ja vellit sekaisin, koska näytti myyjillä ja huollollakin olevan pallo hukassa. Minulla siis on se kaistavahti, joka ei pidä autoa kaistaviivojen välissä noin suunnilleen keskellä kaistaa. Travel assisitin adaptiivinen kaista-avustin toimii jouhevasti ja kaistavahti poukkoilee viivalta viivalle niin kuin pingiksessä. Autossa ei myöskään ole adaptiivista vakionopeudensäädintä, vaan pelkästään tutkan ohjaama vakkari. Nuo varusteet ovat osa Travel assistia. Autossa on kolarivaroitus ja kolariin automaattisesti reagointi, joiksi tulkitsen lisävarusteluottelon "Hätätilanneavustin". Autossa on liikennemerkkien tunnistus. Nuo kaksi mainitaan kuuluvan pakettiin Travel assist. Autossa siis on osajoukko Travel assistista. Koska ne puuttuvat osat Travel assistista on tehdasasennusvarusteita, niitä ei jälkeenpäin voi saada. Korvauksista puhuminen ei ole sallittu johtuen sopimuksesta.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: Oculääri - 19.10.21 - klo:20:27
Lainaus käyttäjältä: Occux - 19.10.21 - klo:19:31
Autossa ei myöskään ole adaptiivista vakionopeudensäädintä, vaan pelkästään tutkan ohjaama vakkari.

Eikös adaptiivinen vakionopeudensäädin (ACC) ole nimenomaan tutkan ohjaama vakkari?  ???
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: Sped - 19.10.21 - klo:21:28
Lainaus käyttäjältä: Oculääri - 19.10.21 - klo:20:27
Eikös adaptiivinen vakionopeudensäädin (ACC) ole nimenomaan tutkan ohjaama vakkari?  ???

On.

Onko erikseen sitten tarkoitettu start/stop toiminnolla eli pysähtyy itsestään ja lähtee vielä liikkeellekin? Voiko olla edes adaptiivista vakkaria ilman tätä ominaisuutta ?
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: Morpheus3 - 19.10.21 - klo:21:59
Jo kolmoskoppainen adaptiivisella vakkarilla pysähtyy itsestään tutkan ohjaamana vakkarin ollessa päällä, ja lähtee myös liikkeelle jos pysähdys on alle 2-3s. Jos ei ole adaptiivista vakkaria, auto ei jarruta vakkari päällä pitääkseen etäisyyden edellä menevään about samana asetetun nopeuden rajoissa, eikä siis myöskään pysähdy itsestään.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: prinne - 19.10.21 - klo:22:05
Aika rajaa ( tai ainakaan noin lyhyttä) ei ole tässä uudessa. Pysäytys ja liikkeelle lähtö toimii hyvin myös manuaali vaihteisella, toki puoli automaattinen kun pitää vaihteet ja kytkin hoitaa itse  :)
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: Rakkaudestalajiin - 20.10.21 - klo:07:04
Lainaus käyttäjältä: Occux - 19.10.21 - klo:19:31
Toimittajilla menee monesti puurot ja vellit sekaisin, koska näytti myyjillä ja huollollakin olevan pallo hukassa. Minulla siis on se kaistavahti, joka ei pidä autoa kaistaviivojen välissä noin suunnilleen keskellä kaistaa. Travel assisitin adaptiivinen kaista-avustin toimii jouhevasti ja kaistavahti poukkoilee viivalta viivalle niin kuin pingiksessä. Autossa ei myöskään ole adaptiivista vakionopeudensäädintä, vaan pelkästään tutkan ohjaama vakkari. Nuo varusteet ovat osa Travel assistia. Autossa on kolarivaroitus ja kolariin automaattisesti reagointi, joiksi tulkitsen lisävarusteluottelon "Hätätilanneavustin". Autossa on liikennemerkkien tunnistus. Nuo kaksi mainitaan kuuluvan pakettiin Travel assist. Autossa siis on osajoukko Travel assistista. Koska ne puuttuvat osat Travel assistista on tehdasasennusvarusteita, niitä ei jälkeenpäin voi saada. Korvauksista puhuminen ei ole sallittu johtuen sopimuksesta.
travel assist on muutakin kun vain se sulta puuttuva mukautuva kaista-avustin. Muuttaako sulla muutes auton adaptiivinen vakkari nopeutta jos menet liikennemerkin ohi tai jos ajat liikenneympyrään niin hiljentääkö nopeutta?
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: Occux - 20.10.21 - klo:08:30
Lainaus käyttäjältä: Rakkaudestalajiin - 20.10.21 - klo:07:04
travel assist on muutakin kun vain se sulta puuttuva mukautuva kaista-avustin. Muuttaako sulla muutes auton adaptiivinen vakkari nopeutta jos menet liikennemerkin ohi tai jos ajat liikenneympyrään niin hiljentääkö nopeutta?
Luit ehkä hieman huolimattomasti. Sanoin "Autossa ei myöskään ole adaptiivista vakionopeudensäädintä, vaan pelkästään tutkan ohjaama vakkari.". Sanoin myös, että Travel assist paketissa oleva kolari-varoitus-ja-reagointi autossa on, vaikka Travel assis paketti kokonaisuudessaan ei ole. Myös liikennemerkkien tunnistus mainitaan kuuluvan Travel assist pakettiin ja se minulla myös on. Ja kuten sanoin, että autossani ei ole adaptiivista vakkaria, niin se juuri tarkoittaa sitä, että se ei reagoi säätämällä nopeutta liikennemerkkien tai karttatiedon mukaan. Noita kahta Travel assist paketin ominaisuutta ei ollut erikseen mahdollista tilata, joten tilanne on aika hämäävä. Autossa on jotain, joita ei voinut tilata ja autossa ei ole jotain, joka kuului vakiovarusteisiin. Eli täysin mahdoton yhtälö insinööriaivoille. Jos luet uudelleen edellisen vastaukseni, saatat huomata, että olin jo vastannut noihin kysymyksiisi.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: a_jaba - 20.10.21 - klo:08:35
Lainaus käyttäjältä: Occux - 20.10.21 - klo:08:30
Luit ehkä hieman huolimattomasti. Sanoin "Autossa ei myöskään ole adaptiivista vakionopeudensäädintä, vaan pelkästään tutkan ohjaama vakkari.". Sanoin myös, että Travel assist paketissa oleva kolari-varoitus-ja-reagointi autossa on, vaikka Travel assis paketti kokonaisuudessaan ei ole. Myös liikennemerkkien tunnistus mainitaan kuuluvan Travel assist pakettiin ja se minulla myös on. Ja kuten sanoin, että autossani ei ole adaptiivista vakkaria, niin se juuri tarkoittaa sitä, että se ei reagoi säätämällä nopeutta liikennemerkkien tai karttatiedon mukaan. Noita kahta Travel assist paketin ominaisuutta ei ollut erikseen mahdollista tilata, joten tilanne on aika hämäävä. Autossa on jotain, joita ei voinut tilata ja autossa ei ole jotain, joka kuului vakiovarusteisiin. Eli täysin mahdoton yhtälö insinööriaivoille. Jos luet uudelleen edellisen vastaukseni, saatat huomata, että olin jo vastannut noihin kysymyksiisi.

Tutkan ohjaama vakionopeudensäädin on sama asia kuin adaptiivinen vakionopeudensäädin. Se että reagoiko se liikennemerkkeihin tai karttadataan on eri asia.

Eli jos ajat jonkun toisen auton perässä cruise päällä ja edessä oleva auto hidastaa vauhtia hissukseen niin hidastaako sinun auto myös vauhtia? Jos hidastaa niin siinä on adaptiivinen vakionopeudensäädin (eli ACC).
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: KKN - 20.10.21 - klo:09:17
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 20.10.21 - klo:08:35
Tutkan ohjaama vakionopeudensäädin on sama asia kuin adaptiivinen vakionopeudensäädin. Se että reagoiko se liikennemerkkeihin tai karttadataan on eri asia.

Eli jos ajat jonkun toisen auton perässä cruise päällä ja edessä oleva auto hidastaa vauhtia hissukseen niin hidastaako sinun auto myös vauhtia? Jos hidastaa niin siinä on adaptiivinen vakionopeudensäädin (eli ACC).

Juuri näin ACC toimii. Se on sitten bonusta, jos osaa vielä liikennemerkit lukea ja säätää nopeuden niiden mukaan.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: prinne - 20.10.21 - klo:09:43
Näissä travel assist ja acc keskusteluissa on jatkuvasti menneet termit ja asiat sekaisin.


Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: Occux - 20.10.21 - klo:10:36
Lainaus käyttäjältä: KKN - 20.10.21 - klo:09:17
Juuri näin ACC toimii. Se on sitten bonusta, jos osaa vielä liikennemerkit lukea ja säätää nopeuden niiden mukaan.
No niinpä onkin. Oikeassa olet. Mulla on ACC ja adaptiivinen on ACA. Hinnastossa "PSC
Adaptive Cruise Assistant - Mukautuva vakionopeuden säädin". Siellä sanotaan myös "Sisältää nopeudenrajoittimen.", joka mulla on. ACC oli saatavissa jo ainakin 2013 kolmoskoppaisissa.
Ja mulla on liikennemerkkien tunnistus, joten näen mittaristossa ja HUDissa nopeusrajoituksen, joka paikapaikoin on pielessä. Ei tunnut ymmärtävän aluerajoitusta. 40-alueella väittää, että saa ajaa viittäkymppiä. ACC toimii juuri noin kuin sanoit, että osaa säätää tutkan avulla edellä ajavan auton mukaan nopeutta, mutta ei nopeusrajoitusten mukaan.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: Ranssi - 20.10.21 - klo:13:23
Lainaus käyttäjältä: Occux - 20.10.21 - klo:08:30
Ja kuten sanoin, että autossani ei ole adaptiivista vakkaria, niin se juuri tarkoittaa sitä, että se ei reagoi säätämällä nopeutta liikennemerkkien tai karttatiedon mukaan.

Tätä en ymmärrä, kun tuossa Iltalehden koeajossa huhtikuun alussa 2020 toimittaja Rönkkö valittelee auton nopeusrajoitusmerkkien perusteella tekemiä ja jarrutuksia ja kiihdytyksiä. Sinulla on oletettavasti myöhemmin valmistettu auto, joten miten on mahdollista, ettei siinä ole tätä reagointia liikennemerkkien mukaan ::)
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: Tos® - 20.10.21 - klo:14:13
Golffissa pitää käydä ACC asetuksista kytkemässä nopeuden tunnistus päälle, en muista millä sanamuotoa se siellä oli.
Sitten vasta reagoi nopeusrajoituksiin.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: Morpheus3 - 20.10.21 - klo:15:06
Toisaalta kuka sitä karttadatan ja liikennemerkkien mukaan automaattisesti muuttuvaa nopeutta juuri haluaa käyttää, jos auto käyttää esim. karttadatasta jotain haamunopeuksia jotka ei välttämättä pidä paikkaansa? Tai vielä pahempaa, jos auto tunnistaa esim. vaalimainoksen ehdokasnumeron nopeusrajoitukseksi. Näin kävi viimeksi viime vaalien aikaan, mutta "onneksi" kolmoskoppaisessa ei vielä tuota ominaisuutta edes ole, ja tulevassakaan autossa en sitä ainakaan itse käytä.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: Occux - 20.10.21 - klo:17:25
Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 20.10.21 - klo:13:23
Tätä en ymmärrä, kun tuossa Iltalehden koeajossa huhtikuun alussa 2020 toimittaja Rönkkö valittelee auton nopeusrajoitusmerkkien perusteella tekemiä ja jarrutuksia ja kiihdytyksiä. Sinulla on oletettavasti myöhemmin valmistettu auto, joten miten on mahdollista, ettei siinä ole tätä reagointia liikennemerkkien mukaan ::)
Toimittajan tarina on uskottava ja kyseisessä autossa on näköjään ihan oikeasti ollut ACA. Oma kärry on valmistunut heinäkuusa 2020, mutta siinä ACA:aa ei ole. Näitä mokiahan tapahtuu. Nykyään autoista sirupulan takia on alettu karsia ominaisuuksia kuten esim navigaattori. Oman auton kohdalla syy ei luultavasti olle sirupula, koska siitä alettiin puhua vasta 2021 keväällä ja kesällä. Syitä siihen, miksi omasta kotterosta puuttuu jokin voi olla pelkästään se, että koronakevään jäljiltä tuotantoa alettiin ajaa ylös. Jo vuonna 2013 kolmoskoppaisessa autossa ei ollut kolarivaroitusta, vaikka esitteiden mukaan kuului vakiovarustukseen. Mutta tuolloin tilanne oli siinä mielessä selkeä, että lisävarustehinnaston mukaan ja myyjän puheiden mukaan olisin tuon ominaisuuden saanut, jos olisin ostanut ACC:n. Tuolloin pulaa oli niistä tutkakomponenteista ja koska kolarivaroitus nojasi samaan tutkaan, kuin ACC, niin tuollainen rajoitus astui voimaan. Myöhemmin kesällä toimitetuissa autoissa se tutka oli ja kolarivaroitus oli, vaikka ei olisi ostanut ACC:t. Tällaisissa alkupään autojen kanssa kaikki ei mene ihan suunnitellusti.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: Occux - 20.10.21 - klo:17:55
Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 18.10.21 - klo:21:53
Hiukan on jo vanha viesti, mutta mielenkiinnosta kysyisin, että miten kohdallasi tuo travel assist-paketti -asia oikein lopulta päättyi. Onko siis niin, että autossasi ei ole lainkaan travel pakettia vai onko niin, että paketti on, mutta ilman mukautuvaa kaistavahtia. Saitko jonkin korvauksen mukautuvan kaistavahdin puuttumisesta? Ilmeisesti oli niin, ettei sen käyttöönotto ollut jälkikäteen mahdollista?

Asia kiinnostaa, koska kurvailen itse myös mallivuoden -20 (alustanumeron 10. merkki L) neloskorisella style-varusteisella Oculla.

Ihmetytti myös, kun Rönkkö on kurvaillut maaliskuussa 2020 uudella Oculla Suomessa ja sujuvasti puhuu artikkelissa travel assist -paketista. Miten näin varhaisessa vaiheessa maahan tulleessa autossa on voinut tämä varuste olla vai höpiseekö toimittaja omiaan?

https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/f6080305-3284-4fff-8783-4ef0c36d9bb7 (https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/f6080305-3284-4fff-8783-4ef0c36d9bb7)
Tarkastin videon ja toimittaja näyttää testanneen ACAn joka toimii juuri niin kuin sen kuuluu. Aiempi väittämäni toimittajien tarinoista siis perustui siihen, että monesti niillä ei ole faktat hallussa. Väittämäni tämän toimittajan kohdalla siis oli täysin perätön.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: Rakkaudestalajiin - 20.10.21 - klo:20:46
Ootko kattonu ACC asetus valikosta et mitkä ominaisuudet päällä? Sieltä voi säätää et muuttuuko nopeus rajoituksen mukaan vai ei. Ja jotain muutakin sai säädettä.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: Sped - 20.10.21 - klo:22:06
Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 20.10.21 - klo:15:06
Toisaalta kuka sitä karttadatan ja liikennemerkkien mukaan automaattisesti muuttuvaa nopeutta juuri haluaa käyttää, jos auto käyttää esim. karttadatasta jotain haamunopeuksia jotka ei välttämättä pidä paikkaansa? Tai vielä pahempaa, jos auto tunnistaa esim. vaalimainoksen ehdokasnumeron nopeusrajoitukseksi. Näin kävi viimeksi viime vaalien aikaan, mutta "onneksi" kolmoskoppaisessa ei vielä tuota ominaisuutta edes ole, ja tulevassakaan autossa en sitä ainakaan itse käytä.

Itse otin pois tämän ominaisuuden täysin ennakoinnin takia. Minulle pahempaa on se, että vaihdettaessa 100 km/h -alueelta 80 km/h -alueelle auto jarruttaa havaittaessa merkin melko voimakkaastikin. Itse olen sen verran ennakoivasti ajava persoona, että annan rullata näissä tapauksissa todella agressiivisesti.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: Morpheus3 - 21.10.21 - klo:07:22
Lainaus käyttäjältä: Sped - 20.10.21 - klo:22:06
Itse otin pois tämän ominaisuuden täysin ennakoinnin takia. Minulle pahempaa on se, että vaihdettaessa 100 km/h -alueelta 80 km/h -alueelle auto jarruttaa havaittaessa merkin melko voimakkaastikin. Itse olen sen verran ennakoivasti ajava persoona, että annan rullata näissä tapauksissa todella agressiivisesti.
Jep, tuo sama tässä on itselläni myös takana. Siinä että auto lyö liinat kiinni merkin kohdalla jos nopeusrajoitus muuttuu vaikka 20km/h alemmas ei ole järkeä, koska sen saman muutoksen saa aikaiseksi rullaamalla esim. pudottamalla nopeutta verkkaiseen tahtiin vakkarista kaksi kertaa -10km/h stepeissä, tai sitten vaihtoehtoisesti nappaamalla vakkarin pois päältä, rullammalla ja asettamalla vakkarin uudestaan kun uusi oikea nopeus on saavutettu.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: Occux - 21.10.21 - klo:17:12
Lainaus käyttäjältä: Rakkaudestalajiin - 20.10.21 - klo:20:46
Ootko kattonu ACC asetus valikosta et mitkä ominaisuudet päällä? Sieltä voi säätää et muuttuuko nopeus rajoituksen mukaan vai ei. Ja jotain muutakin sai säädettä.
Luulen tämän kysymyksen olleen minulle, joten vastaan. Ei ole. Siellä on vaan rajoittimen valinta. Koska autossani ei ole ACA:aa, vaan pelkkä ACC, niin tuota valintaa ei voi tehdä.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: jiiaa - 21.10.21 - klo:18:10
Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 21.10.21 - klo:07:22
Jep, tuo sama tässä on itselläni myös takana. Siinä että auto lyö liinat kiinni merkin kohdalla jos nopeusrajoitus muuttuu vaikka 20km/h alemmas ei ole järkeä, koska sen saman muutoksen saa aikaiseksi rullaamalla esim. pudottamalla nopeutta verkkaiseen tahtiin vakkarista kaksi kertaa -10km/h stepeissä, tai sitten vaihtoehtoisesti nappaamalla vakkarin pois päältä, rullammalla ja asettamalla vakkarin uudestaan kun uusi oikea nopeus on saavutettu.

Mä pidän sen karttaan perustuvan nopeuden ennakoinnin päällä, koska auto osaa silloin pääsääntöisesti hidastaa nopeutta ennen rajoituksen muuttumista. Joissain paikoissa on kartassa ollut virheitä, mutta ne oppii vakioreiteillä nopeasti, joten pudotan vakkarin joko kokonaan pois tai -10km/h ennen rajoituksen muuttumista. Jalka on valmiina kaasulla siltä varalta, että kartan rajoitus putoaa väärässä paikassa -20km/h ja puskurissa roikkujat ajaa kontista sisään. Sen verran pyrin olemaan hereillä, että ehdin jarruttaa, jos auto lähtee vaalimainoksesta kiihdyttämään. Navin kanssa pystyy periaatteessa ajamaan 90 asteen risteykset koskematta polkimiin  :)
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: prinne - 21.10.21 - klo:18:17
Lainaus käyttäjältä: jiiaa - 21.10.21 - klo:18:10
Mä pidän sen karttaan perustuvan nopeuden ennakoinnin päällä, koska auto osaa silloin pääsääntöisesti hidastaa nopeutta ennen rajoituksen muuttumista. Joissain paikoissa on kartassa ollut virheitä, mutta ne oppii vakioreiteillä nopeasti, joten pudotan vakkarin joko kokonaan pois tai -10km/h ennen rajoituksen muuttumista. Jalka on valmiina kaasulla siltä varalta, että kartan rajoitus putoaa väärässä paikassa -20km/h ja puskurissa roikkujat ajaa kontista sisään. Sen verran pyrin olemaan hereillä, että ehdin jarruttaa, jos auto lähtee vaalimainoksesta kiihdyttämään. Navin kanssa pystyy periaatteessa ajamaan 90 asteen risteykset koskematta polkimiin  :)

Voiko jostain päättää että käyttääkö karttatietoon perustuvaa vai liikennemerkin lukemiseen perustuvaa nopeustietoa? Sitä olen myös miettinyt että kumpi tieto menee edelle. Jos kartan mukaan saa ajaa 100km/h ja liikennemerkki näyttää 80km/h, niin voisi olettaa että liikennemerkki on määräävämpi. Tosin jos liikennemerkki olisi määräävämpi, niin ei pitäisi väärän karttatiedon takia tiputtaa yllättäen nopeutta. Eli millähän logiikalla toi toimii....
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: Len - 21.10.21 - klo:18:51
Lainaus käyttäjältä: Occux - 21.10.21 - klo:17:12
Luulen tämän kysymyksen olleen minulle, joten vastaan. Ei ole. Siellä on vaan rajoittimen valinta. Koska autossani ei ole ACA:aa, vaan pelkkä ACC, niin tuota valintaa ei voi tehdä.

Onkos tuota kukaan VCDS- velho katsonut jos onkin jäänyt tehtaalla joku rasti laittamatta ruutuun?
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: Rakkaudestalajiin - 21.10.21 - klo:19:45
Lainaus käyttäjältä: Occux - 21.10.21 - klo:17:12
Luulen tämän kysymyksen olleen minulle, joten vastaan. Ei ole. Siellä on vaan rajoittimen valinta. Koska autossani ei ole ACA:aa, vaan pelkkä ACC, niin tuota valintaa ei voi tehdä.
Tänään juuri ajoin 2020 (L) style launch edition mallin autolla ja siellä kyl oli kyl tiehen mukautuminen ja liikennemerkkien perusteella säätyvä nopeus. Painappa Set nappula, yläreunasta ajoavustimet, sitte asetukset ja sitten ACC valikkoon. Sieltä pitäis löytyä. Ja siinä autossa ei ollut mukautuvaa kaista-avustinta, nappi kyl oli sille.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: Occux - 22.10.21 - klo:09:35
Lainaus käyttäjältä: Rakkaudestalajiin - 21.10.21 - klo:19:45
Tänään juuri ajoin 2020 (L) style launch edition mallin autolla ja siellä kyl oli kyl tiehen mukautuminen ja liikennemerkkien perusteella säätyvä nopeus. Painappa Set nappula, yläreunasta ajoavustimet, sitte asetukset ja sitten ACC valikkoon. Sieltä pitäis löytyä. Ja siinä autossa ei ollut mukautuvaa kaista-avustinta, nappi kyl oli sille.
Asiaan perehdyttiin perusteellisesti 2020 joulukuussa ja tämä on päivän selvää, että noita juttuja ei valikoissa ole, koska autossa ei ole ACAa eikä adaptiivista kaista-avustinta. Valmistusviikolla on ollut vaikutusta. Auto Style 1.5 TSI LE LB tilattu muutama päivä sen jälkeen kun hinnastot tuli 1.6.2020 julki. Valmistuviikko oli heinäkuun alkupuolella ja pari viikkoa myöhemmin tuotannossa olleessa yhdessä yksilössä ne on.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: Occux - 22.10.21 - klo:09:36
Lainaus käyttäjältä: prinne - 21.10.21 - klo:18:17
Voiko jostain päättää että käyttääkö karttatietoon perustuvaa vai liikennemerkin lukemiseen perustuvaa nopeustietoa? Sitä olen myös miettinyt että kumpi tieto menee edelle. Jos kartan mukaan saa ajaa 100km/h ja liikennemerkki näyttää 80km/h, niin voisi olettaa että liikennemerkki on määräävämpi. Tosin jos liikennemerkki olisi määräävämpi, niin ei pitäisi väärän karttatiedon takia tiputtaa yllättäen nopeutta. Eli millähän logiikalla toi toimii....
Poliisi ei katso karttoja, vaan sakotuspäätökset tapahtuu sen mukaan millaisia merkkejä tien reunalla on.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: prinne - 22.10.21 - klo:09:40
Lainaus käyttäjältä: Occux - 22.10.21 - klo:09:36
Poliisi ei katso karttoja, vaan sakotuspäätökset tapahtuu sen mukaan millaisia merkkejä tien reunalla on.

Vaikka poliisi ei kysymykseeni liittynytkään niin kiitos tästä tiedosta, miten olenkaan pärjännyt nämä vuodet liikenteessä  :o
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: Occux - 22.10.21 - klo:13:16
Lainaus käyttäjältä: prinne - 22.10.21 - klo:09:40
Vaikka poliisi ei kysymykseeni liittynytkään niin kiitos tästä tiedosta, miten olenkaan pärjännyt nämä vuodet liikenteessä  :o
OK. Ymmärrän. Tyypillisesti enimmäkseen varmaan ihmiset ajaa rajoitusten mukaan tai suurinta sallittua ylinopeutta, josta ei saa sakkoja, joten arvasin kysymyksen liittyvän siihen. Mutta eihän se ensimmäinen kerta ole, kun olen arvannut kysymyksen tarkoitusperän väärin. Tietenkin liikenteessä on myös autoilijoita, jotka pyrkii pääsemään perille jäjellä olevalla sähköllä ja se tarkoittaa, että nopeus voi olla reilusti alle rajoitusten. :-)
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: jiiaa - 24.10.21 - klo:11:53
Lainaus käyttäjältä: prinne - 21.10.21 - klo:18:17
Voiko jostain päättää että käyttääkö karttatietoon perustuvaa vai liikennemerkin lukemiseen perustuvaa nopeustietoa? Sitä olen myös miettinyt että kumpi tieto menee edelle. Jos kartan mukaan saa ajaa 100km/h ja liikennemerkki näyttää 80km/h, niin voisi olettaa että liikennemerkki on määräävämpi. Tosin jos liikennemerkki olisi määräävämpi, niin ei pitäisi väärän karttatiedon takia tiputtaa yllättäen nopeutta. Eli millähän logiikalla toi toimii....
Asetuksissa oli muistaakseni kohta "huomioi tien kulku", jolloin vakkari säätyy liikennemerkkien lisäksi karttadatan mukaan. Liikennemerkkeihin reagoidaan heti. Todennäköisesti kartoissa on myös paikat, joissa rajoitus muuttuu ja auto reagoi aina viimeisimpään muutokseen. Muuta selitystä en keksi. Jos kartassa on tiedot oikein, niin auto hidastaa sopivasti ennen rajoituksen muutosta, eikä vedä äkkijarrutusta liikennemerkin kohdalla. Ja osaa hidastaa mutkiin ja liikenneympyröihin.

Pari viikkoa sitten auton gps oli 5-10km pielessä. Silloin ei pystynyt pitämään vakkaria päällä ollenkaan. Auto luuli, että ajelen pikkuteitä ja sääti vakkarin koko ajan 50 km/h nopeuteen, vaikka olin 80 km/h alueella.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: tigeli - 25.10.21 - klo:02:19
Lainaus käyttäjältä: jiiaa - 24.10.21 - klo:11:53
Asetuksissa oli muistaakseni kohta "huomioi tien kulku", jolloin vakkari säätyy liikennemerkkien lisäksi karttadatan mukaan. Liikennemerkkeihin reagoidaan heti.

"Huomio tien kulku" ottaa huomioon tien mutkat, liikenneympyrät yms. ja hidastaa niiden perusteella. Itse "enimmäisnopeuden ennakointi" käyttää sekä liikennemerkkejä ja karttadataa. Olisi todella hienoa jos voisi tuon karttadatan käyttämisen ottaa pois päältä mutta ei..

Lainaus käyttäjältä: jiiaa - 24.10.21 - klo:11:53
Todennäköisesti kartoissa on myös paikat, joissa rajoitus muuttuu ja auto reagoi aina viimeisimpään muutokseen. Muuta selitystä en keksi.

Joo, välillä karttadatassa on esim. sillan kohdalla eri nopeusrajoitus kuin muulla tiellä ja se on kiva kun se nopeus pitää vaihtaa joksikin muuksi vaikka 100m ennen luettiin taulusta muuta. ;)
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: heller - 25.10.21 - klo:13:23
Lainaus käyttäjältä: tigeli - 25.10.21 - klo:02:19
"Huomio tien kulku" ottaa huomioon tien mutkat, liikenneympyrät yms. ja hidastaa niiden perusteella. Itse "enimmäisnopeuden ennakointi" käyttää sekä liikennemerkkejä ja karttadataa. Olisi todella hienoa jos voisi tuon karttadatan käyttämisen ottaa pois päältä mutta ei..

Joo, välillä karttadatassa on esim. sillan kohdalla eri nopeusrajoitus kuin muulla tiellä ja se on kiva kun se nopeus pitää vaihtaa joksikin muuksi vaikka 100m ennen luettiin taulusta muuta. ;)

Varsinkin plugarissa tuo mutkiin ja ympyröihin hidastelu on jees, kun aloittaa rekuperaation itsestään.
Tuossa olen kyllä samaa mieltä. Olisi hyvä jos sen karttadatan kautta tulevan nopeuden saisi pois ja käytettäisi vain kylttejä.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: pumo - 25.10.21 - klo:14:14
on se joskus hyvä.
meillä on yksi piitkä alamäki missä vaihtuu 50->40kmh se aloittaa sen hidastelun ok mutta kerran kun ei ollut liikennettä niin auto olisi varmaan pysähtynyt jossen olisi painanut kaasua vai pitääkö sanoa antanut sähkö  :)
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: prinne - 27.10.21 - klo:14:58
Testailin lomareissulla tuota "tien kulun" seuraamista ja liikennemerkkien mukaan nopeuden säätöä.

Tien kulun seuraaminen pääsääntöisesti ihan ok. Pienemmillä teillä ei välittänyt tiukemmista mutkista mitään. Kerran 80-alueella tuli loiva mutka, auto oli sitä mieltä että tiukka on ja syytä olis ajaa 45kmh. Tämän jälkeen otin ominisuuden pois.

Liikennemerkkien mukaan kun sääteli nopeutta, niin yleensä ennakoi nopeuden muutoksen niin että merkin kohdalla oli jo uusi nopeus. Tosin olisin toivonut että olisi vielä aikaisemmin ennakoinut, jarrutus turhan voimakas. Sama silloin kun ei ennakoinut liikenemerkkiä, eli nopeuden muutos liikennemrkin tunnistamisesta, aika rivakka jarrutus. Pari kertaa hidasti nopeuden muutama sata metriä ennen liikennemerkkiä. Mitään 100->40 tilanteita ei osunut matkalle, mutta otin silti ominisuuden pois.

Travel assistin ja muiden avustimien kanssa ei ongelmia.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: Occux - 27.10.21 - klo:15:18
Lainaus käyttäjältä: prinne - 27.10.21 - klo:14:58
Testailin lomareissulla tuota "tien kulun" seuraamista ja liikennemerkkien mukaan nopeuden säätöä.

Tien kulun seuraaminen pääsääntöisesti ihan ok. Pienemmillä teillä ei välittänyt tiukemmista mutkista mitään. Kerran 80-alueella tuli loiva mutka, auto oli sitä mieltä että tiukka on ja syytä olis ajaa 45kmh. Tämän jälkeen otin ominisuuden pois.

Liikennemerkkien mukaan kun sääteli nopeutta, niin yleensä ennakoi nopeuden muutoksen niin että merkin kohdalla oli jo uusi nopeus. Tosin olisin toivonut että olisi vielä aikaisemmin ennakoinut, jarrutus turhan voimakas. Sama silloin kun ei ennakoinut liikenemerkkiä, eli nopeuden muutos liikennemrkin tunnistamisesta, aika rivakka jarrutus. Pari kertaa hidasti nopeuden muutama sata metriä ennen liikennemerkkiä. Mitään 100->40 tilanteita ei osunut matkalle, mutta otin silti ominisuuden pois.

Travel assistin ja muiden avustimien kanssa ei ongelmia.
Ilman Travel Assistia olevassa 1.5 TSI LE 2020:ssa tulee yllättävän aikaisin ennakkoon muistutus nopeuden muutoksesta 60-->50. Se neuvoon nostamaan jalan kaasulta, vaikka olen sen jo hetkeä aiemmin nostanut, koska tiedän rajoituksen tulevan myöhemmin ja itse merkkiä ei näy. Eli tapahtuu ennakkoon, mutta kone ei tajua jo tehneeni toivotun jalkaliikkeen. On siis hidasälyinen. Mittaristissa ja HUDissa tuolloin näkyvä merkki on vielä se 60. Ilmoitettu rajoitus tulee näkyviin vasta merkin kohdalla. Samoin muistuttaa kaasujalan nostosta lähestyttäessä liikenneympyrää.

Kuluneen kesän aikana olen oppinut ajamaan driving moden normiasetuksella. Jos moottoriohjaus on sportilla, niin talla pohjaan painettuna ei tunnu olevan merkittävää vaikutusta syystä, että progressiiivisen reagoinnin ansiosta kaikki on otettu ulos jo vähäisemmillä kaasun painalluksilla. Lisäksi olen perinteisesti ajanut ohjaustehostuksen sport asetuksella, koska se on tuntunut jämäkämmältä. Mutta nyt huomasin, että kaistavahdin rattiin kohdistamat väännöt tuntee kädessä paremmin, kun ohjaus on vähän keveämmällä. Samoin nyt taas nastarenkaille siirryttyäni huomasin, että normiasetuksella ohjaus on ihan liian kevyt, joten otin talvikäyttöön ohjaustehostukseen sporttiasennon.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: prinne - 27.10.21 - klo:15:22
Lainaus käyttäjältä: prinne - 27.10.21 - klo:14:58
Testailin lomareissulla tuota "tien kulun" seuraamista ja liikennemerkkien mukaan nopeuden säätöä.

Tien kulun seuraaminen pääsääntöisesti ihan ok. Pienemmillä teillä ei välittänyt tiukemmista mutkista mitään. Kerran 80-alueella tuli loiva mutka, auto oli sitä mieltä että tiukka on ja syytä olis ajaa 45kmh. Tämän jälkeen otin ominisuuden pois.

Liikennemerkkien mukaan kun sääteli nopeutta, niin yleensä ennakoi nopeuden muutoksen niin että merkin kohdalla oli jo uusi nopeus. Tosin olisin toivonut että olisi vielä aikaisemmin ennakoinut, jarrutus turhan voimakas. Sama silloin kun ei ennakoinut liikenemerkkiä, eli nopeuden muutos liikennemrkin tunnistamisesta, aika rivakka jarrutus. Pari kertaa hidasti nopeuden muutama sata metriä ennen liikennemerkkiä. Mitään 100->40 tilanteita ei osunut matkalle, mutta otin silti ominisuuden pois.

Travel assistin ja muiden avustimien kanssa ei ongelmia.

Tarkennan siis että ajelin vakkari päällä kun testailin noita.
Otsikko: Vs: Kaistavahti
Kirjoitti: Sped - 27.10.21 - klo:15:51
Lainaus käyttäjältä: Occux - 27.10.21 - klo:15:18
Lisäksi olen perinteisesti ajanut ohjaustehostuksen sport asetuksella, koska se on tuntunut jämäkämmältä. Mutta nyt huomasin, että kaistavahdin rattiin kohdistamat väännöt tuntee kädessä paremmin, kun ohjaus on vähän keveämmällä. Samoin nyt taas nastarenkaille siirryttyäni huomasin, että normiasetuksella ohjaus on ihan liian kevyt, joten otin talvikäyttöön ohjaustehostukseen sporttiasennon.

Täytyypä kokeilla eroja kun renkaat vaihtelee, hyvä pointti! Testiin siis.