Passat B8, kokemusperäistä faktaa

Aloittaja Mr Vice, 22.01.15 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

Mr Vice

Tähän ketjuun on tarkoitus alkaa kerätä kokemusperäistä tietoa uudesta Passatista nyt kun autoja on alkanut jo tulla liikenteeseen. Siis ei mutua tai arvuutteluja, vaan omistajan / käyttäjän havaintoja ja kokemuksia uudesta Passatista.

Oma tuleva autoni näkee päivänvalon näinä päivinä putkahtaessaan ulos tuotantolinjalta, joten itse pääsen tätä ketjua jatkamaan n. parin viikon sisään. Tällä välin voivat jo autonsa saaneet aloittaa informoinnin.
”Nopeudesta ei ole hyötyä, jos suunta on väärä”

Mr Vice

Tuoreen tiedon mukaan Passat B8 tuotanto on viikon myöhässä tilaushetken ennusteeseen nähden. Ei auta muuta kuin odotella vaan  :)
”Nopeudesta ei ole hyötyä, jos suunta on väärä”

ekitys

Moro,

Minulla Passat valmistui viikolla 2, auto on kuitenkin vielä tehtaalla odottamassa päivitystä.
Emdenin tehtaalla on ollut ilmeisesti jotain ongelmia.
Onko kellään muulla samaa ongelmaa tai parempaa tietoa ko. probleemasta?
t:eki


Mr Vice

Lainaus käyttäjältä: ekitys - 01.02.15 - klo:19:10
Moro,

Minulla Passat valmistui viikolla 2, auto on kuitenkin vielä tehtaalla odottamassa päivitystä.
Emdenin tehtaalla on ollut ilmeisesti jotain ongelmia.
Onko kellään muulla samaa ongelmaa tai parempaa tietoa ko. probleemasta?
t:eki

Kahden tehokkaimman dieselin kohdalla viivettä aiheuttaa moottorituotannon ongelmat. Tarkemmin germaaninkielistä infoa tästä: http://www.motor-talk.de/forum/lieferverzoegerung-t5134306.html

Onko myyjä antanut mitään infoa asiasta? Minulle kertoi vain että marraskuun alussa tilaamani 150 hp TDI:n tuotantoviikko on viikon jäljessä.
”Nopeudesta ei ole hyötyä, jos suunta on väärä”

Auto77

Ensimmäiset 850 km takana Passat Variant 2,0TDI DSG Comfortline. Auto tilattu marraskuun lopulla 

Hyvää:
+ alusta ainakin 16' talvirenkailla ihan sopivan jämäkän tuntuinen olematta kova. Tien saumat jne. ei häirinnyt, kuten autolehtien testeissä peloteltu
+ navigaattori  (Travel Pack) todella nopea reititys ja helppo käyttää
+ normaaliin leppoisaan ajoon  tehoa/vääntöä riittävästi ja kone/vaihteisto pelaa hienosti yhdessä. Moottorin äänet hyvin vaimennettu.
+ kulutus sekä mittarin että laskettuna täydestä tankista toiseen 5.0 l/100 km pääsääntöisesti maantieajossa 80 ja 100 km/h teitä
+ takapenkki sangen tilava
+ kuskin penkki hyvä/mukava pidemmälläkin matkalla. Kangasverhoilu miellyttävä kun aikaisemmiin ollut nahkaa.

Huonoa:
- rengasääntä ainakin Nokian 8 renkailla jonkin verran. Ehkä tässä suurin ero todellisiin "premium" autoihin
- nelivedon kalleus - mielellään olisin ottanut, jos lisähinta olisi ollut kohtuullisempi
- LED valojen hinta/laatusuhde (Led paketti). Valot ovat mukavan kirkkaat, mutta lähivalojen kantama melko lyhyt. Pitkät ihan hyvät, mutta ei paremmat kuin tavalliset xenonvalot. Valokeilan leveys riittävä, vaikka sitä jossain haukuttiin.


Lapland

Lainaus käyttäjältä: Auto77 - 02.02.15 - klo:14:46
Ensimmäiset 850 km takana Passat Variant 2,0TDI DSG Comfortline. Auto tilattu marraskuun lopulla 

Hyvää:
+ alusta ainakin 16' talvirenkailla ihan sopivan jämäkän tuntuinen olematta kova.
Huonoa:
- rengasääntä ainakin Nokian 8 renkailla jonkin verran. Ehkä tässä suurin ero todellisiin "premium" autoihin


Vaimolle auto luvattu maaliskuun 20 pv. Ostin siihen jo kuitenkin talvirenkaat kokoa 215/55/17 Continental nastat. Nyt vähän arveluttaa olisko pitänyt ostaa 16"? Onko kellään kokemusta 17" talvirenkaista?

DSL

Koeajettu 1.6 tdi DSG. Ajotietokoneen mukaan oli melkein litran janoisempi kuin nykyinen oculaiseni verrokkilenkillä.
:o

juhani_k

Lainaus käyttäjältä: DSL - 08.02.15 - klo:17:30
Koeajettu 1.6 tdi DSG. Ajotietokoneen mukaan oli melkein litran janoisempi kuin nykyinen oculaiseni verrokkilenkillä.
:o

Omassa 1.6 TDI:ssä takana 2 tkm ja työmatkalla kulutus on jäänyt poikkeuksetta päälle 5:n litran.
Aika selkeästi siis ollaan valmistajan arvojen yläpuolella vaikka kuinka laiskasti yrittäisi ajaa.

DSL

Lainaus käyttäjältä: juhani_k - 16.02.15 - klo:19:30
Omassa 1.6 TDI:ssä takana 2 tkm ja työmatkalla kulutus on jäänyt poikkeuksetta päälle 5:n litran.
Aika selkeästi siis ollaan valmistajan arvojen yläpuolella vaikka kuinka laiskasti yrittäisi ajaa.

Onkohan noissa uusissa sisäänajo-ohjelmisto moottorissa muutaman tuhannen kilometrin ajan?
Odottele kesäkelejä ja kilometrien karttumista. Todennäköisesti kulutus tulee laskemaan.
Mites ajotietokone, onko heittoa kulutuslukemassa vs tankkauksista laskettu minkä verran?

LA64

Lainaus käyttäjältä: juhani_k - 16.02.15 - klo:19:30
Omassa 1.6 TDI:ssä takana 2 tkm ja työmatkalla kulutus on jäänyt poikkeuksetta päälle 5:n litran.
Aika selkeästi siis ollaan valmistajan arvojen yläpuolella vaikka kuinka laiskasti yrittäisi ajaa.
Onko Webasto? Tekniikan Maailman talviautotestin mukaan ainakin 2,0 tdi oli todella janoinen kylmänä, koska se käyttää automaattisesti Webastoa, kunnes moottori lämpiää.

juhani_k

Lainaus käyttäjältä: DSL - 16.02.15 - klo:20:10
Onkohan noissa uusissa sisäänajo-ohjelmisto moottorissa muutaman tuhannen kilometrin ajan?
Odottele kesäkelejä ja kilometrien karttumista. Todennäköisesti kulutus tulee laskemaan.
Mites ajotietokone, onko heittoa kulutuslukemassa vs tankkauksista laskettu minkä verran?

Ekalla tankilla meni pyöreästi 1200 kilsaa, aika linjassa tietokoneen kanssa.
Myyjän oletus oli että jo ensimmäisen tankkauksen jälkeen tippuisi selkeästi kulutus, mutta juurikaan ei ole eroa ollut.

Lainaus käyttäjältä: LA64 - 17.02.15 - klo:15:45
Onko Webasto? Tekniikan Maailman talviautotestin mukaan ainakin 2,0 tdi oli todella janoinen kylmänä, koska se käyttää automaattisesti Webastoa, kunnes moottori lämpiää.

On webasto, varmasti vaikuttaa lukemaan.
Täytyy varmaan olla kärsivällinen keväämmälle kunnes kelit lämpenee ja näkee lämpimän kelin kulutuksen.



Mr Vice

Sain B8 Passattini tällä viikolla alle, toimitus oli myöhässä vajaat pari viikkoa alun perin luvatusta eli aika hyvin piti toimitusaika kuitenkin paikkansa.

Kolmisensataa km nyt ajettuna ensituntumat on erittäin hyvät. B7:aan verrattuna tämä uusi on vieläkin hiljaisempi (kitkoilla), jotenkin laadukkaamman oloinen, isomman tuntuinen, kertakaikkiaan hieno matkakumppani.

Nyt huomaan että aiempi pienempi diesel on Passatin kokoiseen autoon alimitoitettu, vaikka ajelihan silläkin kun sen voimavarat ymmärsi. Tämä pariltrainen TDI on kyllä erittäin sopiva Passatiin, voimaa ja vääntöä on sen verran enempi ja se tuntuu mukavalta. Kulutuslukematkin yllätti: keskikulutus maantie / motaripainotteisella reissulla oli auton mittauksen mukaan 4,9 l/100 km. B7 vei yli 5 litraa vastaavassa ajossa.
”Nopeudesta ei ole hyötyä, jos suunta on väärä”

ekitys

Moi,

Eilen saatiin auto alle, noin 3-4 viikkoa arvioidusta myöhässä. Hyvältä tuntu vaikka en tajunnut tuota mukautuvaa alustaa ottaa ( otin tuon urheilualustan ) . Melutaso minusta pienempi kuin aikaisemmassa V60:ssä, Nappanahkaiset 12-suuntaan säätyvät penkit hyvät, Webasto kaukosäädöllä vaihteeksi näppärä, AID mukava kun saa esim. Navin keskelle mittaristoa. Miinuksena Travel Pro/MirrorLink, puhelin toimii kyllä mutta tuo MirrorLink/Travel Pro paketti kun ei taida tukea S5 Activea joten ihan kaikkia ominaisuuksia ei ilmeisesti pysty käyttämään. Saiskohan tuon SIM-kortti Slotin jälkiasenteisena niin ei olisi tätä ongelmaa?

t:eki

buckethead

Lainaus käyttäjältä: ekitys - 18.02.15 - klo:12:11
Miinuksena Travel Pro/MirrorLink, puhelin toimii kyllä mutta tuo MirrorLink/Travel Pro paketti kun ei taida tukea S5 Activea joten ihan kaikkia ominaisuuksia ei ilmeisesti pysty käyttämään. Saiskohan tuon SIM-kortti Slotin jälkiasenteisena niin ei olisi tätä ongelmaa

Onhan puhelimessa lollipop?  Internetin mukaan S5:sen mirror link toimii vasta lollipopissa.

ekitys

Moi
Kiitos buckethead vastauksesta, tuossa 5S Activessa ei ole Lollipoppia, siihen ei ole vielä päivitystä, eikä Samsungilla ( Suomen tuki ) ole tietoa milloin tulee. Lisäksi eivät tiedä tuleeko tuohon päivitykseen  MirrorLinkkiä.
t:eki

Mr Vice

#15
Muutamia lisähavaintoja B7 vs. B8:

- aurinkolasikotelo, ennen kun juuuri ja juuri mahtui sirot ray-banit koteloon niin nyt niitä menee sinne vaikka kolmet

- ovien tiivistys, aiemmin kynnykset ja ovien välitilat pskaantuivat kurakelillä ja siivoaminen oli aika hommaa, nyt näyttäisi pysyvän pska poissa noista paikoista, tää on tosi hyvä parannus

- kuskin turvavyö, aiemmin piti olla kiinni jos meinasi saada auton liikahtamaan, nyt liikkeelle pääsee ilman että vyö on kiinni mutta hälyttäähän se kuitenkin

- lämmitettävä tuulilasi, ennen (ainakin 3 C:ssä) oli yksi nappula josta sai päälle ja pois, nyt pitää painaa ensin Climatronicin asetusnamiskaa ja siiten vielä napata kosketusnäytöstä lasinlämmitin päälle. Tämä ei ole yhtä helppokäyttöinen kuin tuo yhden nappulan systeemi. Tosin nyt on mahdollista säätää lasinlämmitin toimimaan automaattisesti max. huurteenpoiston yhteyteen ja täähän on plussaa. Lasinlämmittimen, siis sen langallisen version, vastuslangat on saatu hyvin "häviämään" lasiin, ainakaan itse en niitä näe kun katse on kohdistuneena tuulilasia kauemmaksi eli ympäröivään liikenteeseen, toki jos tarkentaa fokuksen siihen lasiin niin näkeehän ne sitten jotenkin. Ylipäätään tuulilasinlämmitin on erityisen hyvä keksintö, talvella kun ilmastointi ei alemmissa lämpötiloissa pelaa niin huurteenpoisto sujuu tuolla tuulilasilämmittimellä hienosti.

- tankin suuaukko, tankkauspistoolia saa nyt ujuttaa tarkemmin että sen saa hollilleen, syynä väärän menoveden tankkauksen estävä systeemi putken päässä.

- haineväantennin katossa, aiemmin oli radion antenni integroitu takalasin sisään, nyt en ole vielä päässyt selvyyteen onko se edelleenkin noin ja lisäksi on vielä tuo hainevä, jos näin olisi niin miksi sitten kaksi antennia? olin siinä käsityksessä että hainevä liittyy vain tehdasnavi autoihin, itsellä ei ole tuota varustetta mutta evä on. No, eihän tuo nyt paljoa haittaa kun ei tartte pesuunkaan sitä irrotella.

- kuskin penkin säädöt, ei ollut huonot aiemmassakaan mutta uudessa on kyllä vimosen päälle säätömahdollisuudet
”Nopeudesta ei ole hyötyä, jos suunta on väärä”

herra neljäkymmentä 7

Se hainevä antenni tarvitaan maaskon ainaki sen takia kun on webasto niin sen kaukoohjaukseen.

Tourano

Lainaus käyttäjältä: Mr Vice - 22.02.15 - klo:10:02
- kuskin turvavyö, aiemmin piti olla kiinni jos meinasi saada auton liikahtamaan, nyt liikkeelle pääsee ilman että vyö on kiinni mutta hälyttäähän se kuitenkin

Niin siis tarkoittanet automaattisesti poiskytkeytyvää käsijarrua, joka edellyttää turvavyön kiinnittämistä?
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

Mr Vice

Joo, sitä sähköistä käsijarrua just tarkoitan.

Ai, siis weban ohjaus tulee tuon hainevän kautta. Tuo oli uutta tietoa eli se evä ei olekaan vain koristeena siellä katolla.
”Nopeudesta ei ole hyötyä, jos suunta on väärä”

Mikkes

Tuo Teidän ihmetystä herättävä "hainevä antenni" on tehdas navia varten. Se on asennettu kaikkiin valmiiksi, ottaa sitten navilla tai ilman.

herra neljäkymmentä 7

Tuo ajatus sotii syitä vastaan kun mun katto on puhdas hainevästä. Ja tämä on sitä kokemusperästä kun omistan uuden passatin en pelkästään kato kuvasta niitä.

Mr Vice

Lainaus käyttäjältä: herra neljäkymmentä 7 - 25.02.15 - klo:08:04
Tuo ajatus sotii syitä vastaan kun mun katto on puhdas hainevästä. Ja tämä on sitä kokemusperästä kun omistan uuden passatin en pelkästään kato kuvasta niitä.

Eli hra47:n Passatissa ei ole Webaa tai tehdasnavia eikä täten hainevää katolla. Minäkin olin pitkään siinä uskossa että hainevä tulee vain tehdasnavin kanssa mutta minun Passatissa taas ei sitä ole, mutta on Weba ja se hainevä... Eli voitaneen pitää selvitettynä että tuo hainevän kautta ohjataan sekä Webaa että navia. Tai sitten jostain syystä minun autoon on laitettu koristeeksi tuo evä??

Mutta onko teillä uudessa autossanne täysikokoinen varapyörä? Omassani on, aiemmassa Passatissa oli vain renkaanpaikkaussarja.
”Nopeudesta ei ole hyötyä, jos suunta on väärä”

Mikkes

Ok, mun edellisessä Passatissa ei ollut Webastoa eikä navia, mutta hainevä oli. Repikää sitten siitä.

duke7

Lainaus käyttäjältä: Mikkes - 25.02.15 - klo:18:05
Ok, mun edellisessä Passatissa ei ollut Webastoa eikä navia, mutta hainevä oli. Repikää sitten siitä.
Oliko siinä rSAP hands free? Senkin antenni on hainevässä.

Mikkes

Ei ollut edes kädet vapaata toimintoa. Nykyisessä kyllä on Navi, Webasto ja Hands free. Mutta mitäpä tuosta "evästä" haittaa on. Siellähän tuo kulkee mukana.

LA64

Mitkä kesärenkaat on (itsepaikkautuva mobility? 215/55R17) uudessa Passatissa vakiona?

Mr Vice

Nähtävästi nyt on saatu aikaiseksi sellainen tehdaswebasto Passattiin jonka automaattitoiminnon voi kytkeä pois kokonaan. Tätä onkin odotettu hartaasti. Nyt ei W pärähdä käyntiin jos ajaa lyhyen matkan esim. kaupan pihasta toiseen. Lyhyt käyttö ennenpitkää karstoittaa W:n ja aiheuttaa ennenaikaisen ja kalliin rempan.

Auton valikoista löytyy asetus jolla tuon automatiikan saa pois kytkettyä. Esilämmitys kakella tai kellolla toimii normaalisti.
”Nopeudesta ei ole hyötyä, jos suunta on väärä”

KesKari

Lainaus käyttäjältä: LA64 - 27.02.15 - klo:12:03
Mitkä kesärenkaat on (itsepaikkautuva mobility? 215/55R17) uudessa Passatissa vakiona?

Continental
Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021
ex Passat 1,6 TDI 88kW DSG Highline 2015

jone26

Hyvä auto pitää kunnes takuu loppuu,asiakas testaa ensimmäiset.Mutta tuskin muuta suunnittelittekaan :P

juntikka

Lainaus käyttäjältä: jone26 - 28.02.15 - klo:22:29
Hyvä auto pitää kunnes takuu loppuu,asiakas testaa ensimmäiset.Mutta tuskin muuta suunnittelittekaan :P

Kiitos jone26!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy