Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

Excalibur22

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 11.01.22 - klo:08:41
Laita kuumaa vettä muovipussiin ja pidä sitä luukun päällä pari minuutia, niin se aukeaa.

Ihan käyttökelpoinen vinkki kotipihassa, mutta työpaikan kylmässä autotallissa ei ole vesipistettä.
Leon 1.4 FR Sportstourer plugin -21
Ex: Octavia IV 1.5 Style LB Launch Edition -20.
Ex: Octavia III  1.0 FL LB Style -17
EX: Octavia II 1,4 DSG FL -09

Lionman

Näkyy olevan jo tarjolla akkukäyttöisiä kuumailmapuhaltimia. Niiden kanssa on tosin oltava varovainen, kun esim Ryobin One+ puskee max. +470 astetta (n. 100â,¬ runko) Mutta sopivan kaukaa kun puhaltaa. Käy myös umpioiden ulkopintojen sulatukseen. Latausluukussa on muistaakseni avoraot ympäri joten lämmintä ilmaa saa siitä sisään. Sulatuksen jälkeen pitäisi kyllä sitä tappia kuivata ja rasvata. Jos vettä on päässyt tapin pesään enemmän, niin homma menee vaikeaksi.

OT: ajattelin tuon hankkia kun on tuota one+ sarjaa ja akkuja jo muutamia, vaikka minulla ei ole vielä ollut latausluukun kanssa ongelmia. Mutta oireita kyllä. Tarvetta on muutenkin pajatushommissa, nytkin on levällään mökkilingon kulmavaihde, jonka kevytmet. kopan toinen puolisko ei tunnu lähtevän laakerista irti. Lämmittämällä varmaan irtoaa hellemmin. Piuhallinen lämpöilmapuhallin jäi tietenkin mökille.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

jharju

Lainaus käyttäjältä: Excalibur22 - 11.01.22 - klo:08:29
Kovat pakkaset kun saapui niin lataus luukku ei sitten enää aukea. Olisiko heittää jotain vinkkiä miten luukun saa rikkomatta auki. Onko ainoa keino vaan viedä auto lämpimään ja odotella?

Kannattaa ilmoittaa huoltoon, että luukun jäätymisen kanssa on ongelmia. Sehän hajoaa jossain kohtaa, niin kuin kävi itselle. Nyt vaihdetaan ainakin luukku, sarana, ja lukituksen avausmoottori takuuseen, kunhan kerkeän viedä auton korjaamolle.
Nyt: VW ID.3 Pro Performance Fastlane 58kWh 150kW -23, Tiguan Allspace 2.0TDI DSG 4Motion Comfortline -18
Ex: Leon ST PHEV DSG Xcellence -20, Audi A4 Avant 3.2FSI Quattro A -09, Ford S-Max Titanium Business TDI Powershift -12, VW Touran 1.4TSI DSG Highline -08, VW Touran 1.9TDI DSG Comfortline -04, Seat Leon 1.8TSI Style -07, VW Golf 2.3V5 Highline -02, VW Golf Variant 1.6 Comfortline -00, VW Golf 1.6CL -95

Pihistelijä

Olen kyllä pettynyt tämän e-Hybridin bensan kulutukseen talvella. Tänään lähdin ajamaan iltapäivällä kun oli -20 C. Auto oli seissyt yön ulkona ja kireimmillään oli ollut -25 C. Latasin akun täyteen ennen lähtöä. En odottanutkaan, että lähtisi sähköllä. 10 km ajon jälkeen oli yhä hybriditilassa eikä antanut vaihtaa sähköön. Koko 20 km matka kuntosalille meni moottori käyden. Myös liikennevaloissa seisomisen ajan. Salitreenin ajan auto oli latauksessa. Nyt odotin, että lähtisi sähköllä, mutta ei. 40 km matka mökille meni moottori käyden. Koko reissun kulutus oli kovat 5,4 l/100 km ja vielä sähköt päälle. Edellinen 1.0 TSI vei samalla matkalla ja kelillä litran vähemmän eikä yhtään sähköä.


Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pushead

^Onko tuossa 0.4L/100km lukemassa mukana viime talven ajoja?
2022 Octavia iV Style Liftback
2003 Polo 1.2 Comfortline

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Pushead - 11.01.22 - klo:20:57
Onko tuossa 0.4L/100km lukemassa mukana viime talven ajoja?
Sain auton 7. maaliskuuta viime vuonna. Oli silloin muutamia kylmiä päiviä, mutta varsinaiset talviajot alkoivat vasta joulukuussa. Ne eivät vielä näy tuossa 0,4 litrassa. Tankki on nyt puolessa välin ja sillä on kertynyt 3000 km. Keskikulutus tulee nousemaan seuraavan tankkauksen jälkeen 0,5 litraan.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

jt

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 11.01.22 - klo:21:28
Sain auton 7. maaliskuuta viime vuonna. Oli silloin muutamia kylmiä päiviä, mutta varsinaiset talviajot alkoivat vasta joulukuussa. Ne eivät vielä näy tuossa 0,4 litrassa. Tankki on nyt puolessa välin ja sillä on kertynyt 3000 km.
Jos bensa-ajoa ei tule oikeastaan lainkaan ja ajetaan pitkään vain sähköllä, voi tulla jo bensan säilyvyyskin vastaan. Perus 95E taattu säilyvyys on sen n. 3kk. Sen sijaan Nesteen 98E jopa 1 vuosi. Tällä ei tietenkään niinkään merkitystä uudehkon auton omistajalle, mutta käytetyissä ja varsinkin kaasu-autoissa joissa bensan kulutus voi olla todella minimaalista, bensan vanheneminen on ihan validi kysymys. Tuskinpa se bensa ihan happanee täysin, mutta voi tukkia suuttimia herkemmin, joka taas voi näkyä suutinten lyhyemmässä eliniässä ja muina häiriöinä.

Koska sähköajo on kumminkin niin halpaa suhteessa bensaan niin lienee järkevämpi käyttää 98E kuin 95E jos tulee pitkään vain sähköajoa - vaikka tämä hieman voikin sotia "pihistelyn" periaatetta vastaan.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: jt - 12.01.22 - klo:00:14
Jos bensa-ajoa ei tule oikeastaan lainkaan ja ajetaan pitkään vain sähköllä, voi tulla jo bensan säilyvyyskin vastaan. Perus 95E taattu säilyvyys on sen n. 3kk. Sen sijaan Nesteen 98E jopa 1 vuosi.
Tuon takia olenkin tankannut 98E. Spritmonitorissa ei vain ole optiota sille, joten olen merkinnyt laaduksi Premium Gasoline 100.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Nyt kelit lämpenivät ja näyttää siltä, että pääsee ajamaan seuraavat 10 päivää pelkästään sähköllä. Leon ja DSG-vaihteisto toimivat jouhevammin sähköajossa. Kun bensalla puskee ja ryntäilee ikävästi, menee sähköllä sulavasti. Vaihdotkin ovat huomaamattomimpia. Sähköajossa saa myös nopeasti paikattua viime päivien bensan kulutusta.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

akk

Yllätys oli itselle suuri kun reilun -20 C pakkasessa pääsin lähtemään sähköllä työpaikalle. Tosin tätä edelsi pieni muutaman kilometrin lenkki pelkällä polttomoottorilla, sen jälkeen noin tunnin tauko, jolloin auto seisoi ilman piuhaa pihalla, ja esilämmitys tapahtui webastolla. Tapaus on sikäli outo, että jo -12 C pakkasella auto tahtoo yleensä ajaa polttomottorilla poikeuksetta.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

QUICK64

Huomasin että kovalla pakkasella käynnistyy heti polttomoottori mutta kun sammuttaa ja käynnistää uudelleen  antaa ajaa sähköllä, tosin antaa aika vähän tehoa eli pintakaasulla ajettava.

akk

^ Jep, täytyy muistaa että kovimilla pakkasilla sähköteho on aika rajoitettu. Vaikka pääsin tuolloin lähtemään sähköllä, taajama-ajo meni vielä hyvin, mutta kun motarilla joutui hieman kiihdyttelemään, käynnistyi polttomoottori.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Yaffa0

Sen verran on pakko kirjoittaa tuosta 98 polttoaineesta, että käytin sitä pääosin jo edellisessä autossa, vaikka se olikin ihan täysbensa-auto. 98:ssa on vähemmän etanolia (5 %), joten sen energia-arvo on parempi kuin 95:n (jossa on siis vähintään 10 % etanolia). Tämän vuoksi auto kuluttaa myös 98:lla vähemmän. Huomasin asian niin, että vaikka 98 on kalliimpaa pumpulla, niin ajoin sillä juuri sen verran pitempään, että kustannusero tuli suurin piirtein kuitattua. Se on myös moottorille parempaa kuin 95, em. syistä. Etanoli kerää vettä ja mitä vähemmän veden kerääjää on tankissa, sen parempi.

Minä en ole tuota auton ryntäilyä tai puskemista polttomoottorilla kokenut. Kone käynnistyy pehmeästi ja kierrokset pysyvät yleensä 1000-2000 välissä ja kone on hiljainen. Nyt kovilla pakkasilla olen lämmittänyt koneen ennen ajoa (säteilylämmitin), joka on auttanut, että lämmöt nousevat melkein heti startista 90 asteeseen. 5 minuuttia pidempään ei tarvitse ajaa ja lämmöt ovat koneessa hyvät.

Muuten en ole vaihteiston kanssa edelleenkään oikein väleissä. Sähköllä ja pappatyylillä ajaen sitä ei huomaa. Mutta jos ajan yhtään raskaammalla jalalla, niin silloin tuntuu, että DSG:n myötä pesässä on aina väärä vaihde, ainakin aluksi.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

Pilkunviilauksena että 95E:ssä on enintään 10% etanolia, energiasisällössä on eroa se pari prosenttia. Säilyvyys on varmasti hyvä pointti myös näissä vehkeissä.

Kylmänä ensimmäisten kilsojen aikana kaupungissa olen itsekin ihmetellyt tuota puskemista, hiukan lämmenneenä ei tuosta ole havaintoa, tai ryntäilystä.

Vaihteistolla välillä kyllä on logiikka haussa kun kaasua painaa rauhallisesti syvemmälle, voisi käyttää enemmän sähköbuustia herkemmin, sen vaihteen tiputtamisen sijaan kuten Yaffa0 on aiemmin kirjoittanut. Onneksi tuohonkin on sopeutunut niin osaa välttää noita tilanteita melko hyvin. Vaihteiston D/S moodin vaihto on kyllä hienosti mietitty siihen vipuun, hyvin käytettävä toiminto.

Farao

Ainakin Formentorissa tuossa vaihteiston toiminnassa "ei ole järkeä" siinä mielessä, että D on aina myöhässä kaikessa, kun taas S toimii kuten pitääkin. En sitten tiedä, että kuinka oppiva tuo D mahtaa olla, että jos sillä ihan polttismielessä ajaisi pidempään omalla tyylillä, josko se siitä viisastuisi? Vaikken perusta ollenkaan rattivaihteiston käytöstä, niin D:llä näitä tulee kyllä käytettyä aika herkästi koska se vaihteisto ei tee sitä mitä haluan ja oletan sen tekevän. Eihän tätä 90% tapauksissa edes tule esille, mutta näin nyt kuitenkin.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Farao - 12.01.22 - klo:11:19
Ainakin Formentorissa tuossa vaihteiston toiminnassa "ei ole järkeä" siinä mielessä, että D on aina myöhässä kaikessa, kun taas S toimii kuten pitääkin. En sitten tiedä, että kuinka oppiva tuo D mahtaa olla, että jos sillä ihan polttismielessä ajaisi pidempään omalla tyylillä, josko se siitä viisastuisi? Vaikken perusta ollenkaan rattivaihteiston käytöstä, niin D:llä näitä tulee kyllä käytettyä aika herkästi koska se vaihteisto ei tee sitä mitä haluan ja oletan sen tekevän. Eihän tätä 90% tapauksissa edes tule esille, mutta näin nyt kuitenkin.

Täsmälleen samaa mieltä!  :)

Ikään kuin tuo D-asennon ohjelmointi olisi otettu 60-luvun Chevy Impalasta. Onneksi tosiaan tuon S:n saa käyttöön helposti vipua heilauttamalla.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

Musta toi D toimii muuten ihan hyvin normaalissa, rauhallisessa ajossa, mutta jos kaasua lisää kesken melko rauhallisen kiihdytyksen (kiireettömästi motarille tms) niin ensin ei tapahdu oikein mitään, ja sitten heilauttaa 2-3 pykälää alas kerralla.

Parempi olisi jos ottaisi pykälän alas ja käyttäisi täyttä sähkötehoa rinnalla tuolloin, s-moisilla toimii osapuilleen noin. Normaalissa kaupunki yms ajossa sitten taas s-moodilla on ihan turhaan pienempi pykälä päällä.

Onneksi tosiaan tuo valinta on tehty harvinaisen mukavaksi käyttää (eikä esim b/d valintaa kepissä).

tet

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 12.01.22 - klo:06:24
Tuon takia olenkin tankannut 98E. Spritmonitorissa ei vain ole optiota sille, joten olen merkinnyt laaduksi Premium Gasoline 100.

Kokeilepa "SuperPlus gasoline", sen graafinen symboli on "98".
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: tet - 12.01.22 - klo:18:17
Kokeilepa "SuperPlus gasoline", sen graafinen symboli on "98".
Kiitos vinkistä, päivitin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Excalibur22

Minkälaisia softa versioita käyttäjillä on? Itselläni nyt ollut pari viikkoa 1/21 rekisteröity Leon ja kaikenlaisia pikkuvikoja on ilmennyt. Kessy ei toimi, Side assistin valot vilkkuu kuin diskossa yms. Huollosta sanottiin että ei olisi uusia päivityksiä tähän autoon. Helmikuulle varattu kuitenkin aika Kessyn ihmettelyyn. Aiemmin skodalla tarjottiin kysymättä sijaisauto huollon ajaksi. Mikä mahtaa olla politiikka Seatilla ja K-autolla?

Hardware: H56
Software: 1780
Leon 1.4 FR Sportstourer plugin -21
Ex: Octavia IV 1.5 Style LB Launch Edition -20.
Ex: Octavia III  1.0 FL LB Style -17
EX: Octavia II 1,4 DSG FL -09

Jontigga

Lainaus käyttäjältä: Excalibur22 - 13.01.22 - klo:10:36
Minkälaisia softa versioita käyttäjillä on? Itselläni nyt ollut pari viikkoa 1/21 rekisteröity Leon ja kaikenlaisia pikkuvikoja on ilmennyt. Kessy ei toimi, Side assistin valot vilkkuu kuin diskossa yms. Huollosta sanottiin että ei olisi uusia päivityksiä tähän autoon. Helmikuulle varattu kuitenkin aika Kessyn ihmettelyyn. Aiemmin skodalla tarjottiin kysymättä sijaisauto huollon ajaksi. Mikä mahtaa olla politiikka Seatilla ja K-autolla?

Hardware: H56
Software: 1780

Aina olen takuuhuoltoa varatessani joutunut itse mainitsemaan sijaisautosta. Eivät ole ns. tyrkyttäneet.

Cupra Leon ST e-hybrid 245hp vm. 2020
Ex vag:
Skoda Octavia combi 1.5tsi G-tec dsg vm. 2020
Seat Leon ST FR 1.4tsi dsg vm 2018
Seat Leon ST Ecomotive Style 1.0tsi manual vm. 2018
Seat Leon SC FR 1.4 tsi manual vm. 2016, stage 1 ~180hp

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Excalibur22 - 13.01.22 - klo:10:36
Minkälaisia softa versioita käyttäjillä on? Itselläni nyt ollut pari viikkoa 1/21 rekisteröity Leon ja kaikenlaisia pikkuvikoja on ilmennyt. Kessy ei toimi, Side assistin valot vilkkuu kuin diskossa yms. Huollosta sanottiin että ei olisi uusia päivityksiä tähän autoon. Helmikuulle varattu kuitenkin aika Kessyn ihmettelyyn. Aiemmin skodalla tarjottiin kysymättä sijaisauto huollon ajaksi. Mikä mahtaa olla politiikka Seatilla ja K-autolla?

Hardware: H56
Software: 1780

11/21 saatu auto (mallivuosi 22). Siinä on:
Device Part Number: 5FA035862J
Hardware: H56
Software: 1804

Tuo Device part number vaihtelee viimeisen kirjaimen osalta. Aluksi toimitettiin A, B, C malleja... en tiedä mitä eroa niillä on.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

mipefin

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 13.01.22 - klo:14:34
11/21 saatu auto (mallivuosi 22). Siinä on:
Device Part Number: 5FA035862J
Hardware: H56
Software: 1804

Tuo Device part number vaihtelee viimeisen kirjaimen osalta. Aluksi toimitettiin A, B, C malleja... en tiedä mitä eroa niillä on.

Itsellä 27.11.2020 toimitetussa tämmöset, tosin en tiedä ovatko huollossa päivitelleet softaa jo välissä.
Device Part Number: 5FA035862G
Hardware: H56
Software: 1780
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

miz

Lainaus käyttäjältä: mipefin - 13.01.22 - klo:19:00
Itsellä 27.11.2020 toimitetussa tämmöset, tosin en tiedä ovatko huollossa päivitelleet softaa jo välissä.
Device Part Number: 5FA035862G
Hardware: H56
Software: 1780

Mulla tismalleen samat pari kuukautta tuoreemmassa autossa.

Täytyy kysäistä mitä päivityksiä on autoon saatavilla kun sen vien parin viikon päästä huoltoon, öljynvaihtohuollon yhteydessä ei kerkiä päivityksiä kuulemma hoitamaan, pitää varata pidempi aika. Varaan sitte kun on laajempi päivitys tarjolla niin saa noi pikkuviat päivitettyä, ja jos siihen kessyynkin on parannus tarjolla. Ei tuossa nyt mitään niin ihmeellistä ole ollut että pitäisi hoppuilla.

tgotj

Veikkaan että ton kessun kanssa ei kannata henkeä pidätellä, vaimon kamiqissa ihan samaa ongelmaa kuin omassa leonissakin, eli eiköhän tuo koske koko konsernia kessun ajoittainen takkuilu. Toki luulisi olevan silloin korkealla prioriteeteissa, mutta jos esim johtuu osan huonosta suunnittelusta, niin voipi korjaus kestää…

miz

Näin olen ymmärtänyt että koskee vähän kaikkia malleja.
Tuossa ongelmat ja viat ketjussa joku vaan just kirjoitti että Leoniin on joku kessy-päivitys tarjolla. Kai se selviää myöhemmin että auttoiko.

Pushead

Enemmän tuo kessy ongelma vaikuttaisi raudan ongelmalta. Ei pitäisi kelin vaikuttaa softaan. Sinänsä ihme homma kun vanhemmissa toimii kuin junan vessa.
2022 Octavia iV Style Liftback
2003 Polo 1.2 Comfortline

Le.ON

Itsellä on kessyn kanssa ollut ongelmia ainoastaan, jos auto on ollut kurainen. Oikeasti hyvin likainen, ja myös nuo kahvan alueet lian peitossa. Pesun jälkeen on taas sitten toiminut. Eikä kosteudella tai lämpötilalla ole oikeastaan ollut vaikutusta.

miz

^
Ja mulla oli viime talvena vain muutamia kertoja ongelmaa. Keväällä / syksyllä ei mitään vaikka kuinka kurainen auto olisi ollut, mutta nyt kun on viileätä/kylmää ja kosteeta niin avaus toimii aika heikosti melko puhtaallakin autolla. Lukkoon yleensä menee.

Eikä tuossa ole auttanut kahvojen pyyhintäkään mitään, mutta lämpimästä hallista lähtiessä ei ongelmia. Ulkona taas ei aukea, tämä tekemättä autolle mitään.

mr panu

Lainaus käyttäjältä: Pushead - 13.01.22 - klo:20:07
Enemmän tuo kessy ongelma vaikuttaisi raudan ongelmalta. Ei pitäisi kelin vaikuttaa softaan. Sinänsä ihme homma kun vanhemmissa toimii kuin junan vessa.

Se anturi kahvassa toimii kapasitiivisesti, eli nimenomaan kelillä ja olosuhteilla on merkitystä. Tuo signaalin luentaan anturilta. Se mitä tapahtuu sitä tulkitsevan prossun sisällä on vähemmän säälle altis. Näkeehän se keskikonsolistakin miten se takkuaa kun on reilusti pakkasta, ennen kuin lämpenee.

Edellisen sukupolven kessyssä ei ollut itselläni juurikaan vikaa. Joitain yksittäisiä uudelleen yrittämisiä. Siihen verrattuna tuo uudempi vaikuttaa huonommalta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy