Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Jontigga

#1
Lainaus käyttäjältä: Wiiseli - 19.05.23 - klo:09:44
Mä kävin hakemassa joku aika sitten kiveniskeymiin korjauskynän maalimyymälästä. Olin antamassa värikoodia heille, niim sanoi ettei sillä tee mitään, kun paikkausmaalisävyjä on " miljoona" perus valkoisellekkin. Käveltiin sitten autolle ja myyjä otti jollain laitteella sen hetkisen värisävyn ja teki sillä maalin.

Missä paikkakunnalla ja mikä myymälä? Pitäisi itsekin teettää pieni korjausmaali purkki ja kynällä paikata kivenlyömiä.
#2
Lainaus käyttäjältä: miz - 17.05.23 - klo:13:45
Tarkoitin siis sitä, että plugarina Cupra Leonissa on perusmallina sama voimalinja 150kW tehot kuin Seat Leonissa.
Lisärahalla saa sen 180kW version (alkaen 46.000).
Ja tietty perusmallissa on molemmissa merkeissä sama 150hv bensakone.

Cupran ja Seatin välillä on ulkonäön lisäksi eroa etupenkit ja parin tonnin varusteet tulee vakiona Cuprassa (Plugareissa).

Itse ostin cupra leon phevin 2020 marraskuussa niin saatavilla oli ainoastaan 180kW versio. Tuo 150kW versio tuli myyntiin myöhemmin about 2021 keväällä/kesällä.
En ole katunut valintaa, kun silloin cupra leon phev 180kW oli alkaen 39k, ja rapiat. En ottanut mitään lisävarusteita, ainoastaan talvirenkaat ja toimituskulut päälle.
Siihen aikaan ei ollut mitään kampanjaa kummastakaan mallista.

#3
Lainaus käyttäjältä: kölli - 16.05.23 - klo:13:46
Viittasinkin tässä Leoniin ->Seat vs Cupra, enkä tarkistanut tarkkaa hintaeroa. Born ja ID3 varmaankin enemmän ns. samalla viivalla hinta vs varusteet.

Tämän hetken hintaeroa en ole katsonut, mutta 2020 joulukuussa seat leon phev ja cupra leon phev hintaero oli 4000,. Sillä hintaerolla sai vakiovarusteita enemmän cupraan sekä oleellisimpana paljon paremmat istuimet materiaalin ja muotoilun puolesta. Silloin taannoin katsoin  seat leon pheviin melkolailla samat varusteet niin hintaero jäi enää vajaan 1000, luokkaan. Hieman vääristävää vertailla pelkästään mallien alkaen hintaa. Toki kaikki eivät halua niitä varusteita ja ymmärrän sen hyvin. 

Tällä hetkellä seat leonia ei kannata edes tilata vaikka tilaus otettaisiin vastaan, kun toimitusajat ovat täysi arpa. Olen miettinyt miten arvonalenema lähtee nousemaan seat/cupra merkillä näiden julkisuuteen tulleiden uutisten ja priorisointien takia.
#4
Lainaus käyttäjältä: hge - 04.05.23 - klo:20:48
Joops. Peruutuskameran toimitusaika tällä hetkellä hiukan yli vuoden arviolta (huoltoukon mutu, kun ei ollut yhtään kameraa nähnyt viimesen 9kk aikana saapuneen, vaikka jengiä jonossa). Uusi softa on "testauksessa" ja myyjä sanoi, että pitäisi olla saatavilla n. vuoden päästä kun tulen peruutuskameran hakemaan.  ;D Onneks on tutkat.

Tilanne varaosien saatavuudessa on täysin käsittämätöntä. Toki maailmantilanteen takia, mutta kyllä niitä kameroita uusiin autoihin on kokoajan  ;) Ja miten konsernitasolla priorisoidaan varaosat, kun ne kuitenkin hyvin pitkälti samoja komponentteja.

Mikäli sinulle on tuo suoraan sanottu noin niin vaatisin sinuna korvauksia. Olet maksanut peruutuskamerasta ja nyt sulla ei ole sitä käytössä yli vuoteen. Ota maahantuojaan yhteyttä.
#5
Lainaus käyttäjältä: Hepokatti - 01.05.23 - klo:00:07
Ymmärsin, että päivittivät uudelleen näytönohjelmiston, sekä akunohjaimen ajurit. Outoa, jollei sinulla ole koskaan lähtöajat toimineet connectissa.  ???

Siis toimi joulukuu 2020 - noin maaliskuu 2021 välisen ajan. Sen jälkeen ei ole toiminut laisinkaan connectin kautta ajastaminen.
#6
Lainaus käyttäjältä: Hepokatti - 22.04.23 - klo:12:35
Itsellä kävi auto huollossa näytön boottailun, lähtöaikojen ajastus ongelman ja connectin lähtöaikojen takia. Lähtöaikojen ohjelmointi autossa sekä connectissa lähti toimimaan, mutta näyttö boottailee entistä enemmän. Itsellä myös ollut tuota peruutuskameran jäätymistä ainakin huollonjälkeen.  ::)

Mitä tekivät huollossa, jos sinulla alkoi lähtöaikojen ohjelmointi connectin kautta toimimaan? Mulla toiminut aina auton päässä, mutta ei connectissa ikinä.
#7
Nyt ajoa takana loppu talvi ja kevät eibachin sport kit jousilla. Sanoisin ettei liian kovaksi mennyt, kun DCC pystyy säätämään kuitenkin melko kivasti vielä pehmeämmäksi. Toki eron vakioon huomaa ja mukulukivellä ehkä hieman jo epämukava. Vakiona mukulukivellä meni pehmeästi.
#8
Leon Mk4 (20-) / Vs: Seat Connect
13.04.23 - klo:00:38
Lainaus käyttäjältä: Simbe - 11.04.23 - klo:16:25
Miten tuonne connect tukeen ollaan yhteydessä? Voisin kans alkaa pommittamaan.

Ihan sähköpostilla. Kerrot ongelman ja lähetät vaikka kuvakaappauksen virheilmoituksesta.
#9
Mulla ollut eibachin sport kit jouset nyt vajaa 2kk autossa. Madaltaa 25-30mm. DCC kalibroitu uudelleen. Ilman kalibrointia ajoin pari päivää ja auton ajettavuus oli erittäin kova ja jyrisevä. DCC kalibrointi todellakin kannattaa tehdä.

DCC en haluaisi missään nimessä koodata pois ja DCC yhteensopivat coilit tosiaan maksaa hunajaa... Eli eibachin jouset hyvä kompromissi.
#10
Leon Mk4 (20-) / Vs: Seat Connect
10.04.23 - klo:16:16
Sama homma viime vuonna. Huolto ja maahantuoja eivät osanneet sanoa mitään ja kehottivat olemaan yhteydessä seat/cupra connect tukeen.
Tuen kautta ovat tehneet muutoksia bacnetiin ja pyytänyt aina kokeilemaan jos toimisi. Tuen kanssa sähköpostittelu on jatkunut viime vuoden syksystä saakka.
#11
León / Vs: Cupra Leon e-hybrid
03.04.23 - klo:22:06
Reilu 1,5kk sitten tuli eibachin sport kit madallusjouset asennettua. Nyt on sopivan matala omaan makuun. Hyvin on pärjännyt myös talven lumimyräköissä. Toki vähän keskustan suunnalla on pitänyt ajolinjoja katsoa mistä ajaa ettei pahimmista kuopista ja kokkareista aja.

Ja niille jotka kyseenalaistaa madallusjousien asennuksen  niin DCC on kalibroitu ja ajovalot säädetty uudelleen foorumilaisen toimesta  ;)






#12
León / Vs: Cupra Leon e-hybrid
03.04.23 - klo:22:01
Paljolla myyt noi pronssi vanteet? Mulla olisi tarjota vaihdossa vaan cupra vakio 19” musta hopeet jotka maalattu maalaamossa mattapronssiksi.
Tai sitten seat oem 19” gunmetal sävyllä.
#13
Leon Mk4 (20-) / Vs: Seat Connect
03.04.23 - klo:21:52
Minulla täysin sama vika ja oireet. Auton päässä pystyy ajastamaan kolmesta lähtöajasta vain kahta ensimmäistä. Connectista ei toimi ollenkaan ja samaa herjaa.

Ollut  viimeiset 24kk tuo vika. K-auto on kaksi kertaa asiaa suostunut selvittämään eivätkä osanneet sanoa mistä johtuu. Pyysivät olla yhteydessä connectin tukeen.  Tarkistivat että yhteys autoon toimii normaalisti. Seat connect tuen kanssa olen sähköpostitellut viimeisen 8kk tuloksetta.
#14
Cuprassa on vakiona DCC tai ainakin oli kun ensimmäiset Leonit julkaistiin. Nyt en ole seurannut viime aikoin kovin tarkkaan Formentor/Leon vakiovarustelua.
#15
León / Vs: Cupra Leon e-hybrid
15.03.23 - klo:21:12
Unohtui mainita nelivedon puute. Olisi loistavaa jos cupra plugari mallia saisi myös nelivetona.
#16
León / Vs: Cupra Leon e-hybrid
14.03.23 - klo:21:57
Mopomiehelle ja miksei muillekin autoa harkitseville omat kokemukset reilun 2 vuoden ja 45 000km jälkeen. Ostin auton 2020 marraskuussa ja toimitus oli joulukuun alkupuolella. Auto oli tulossa autoliikkeelle varastoon, kun tein kaupat.

Plussat:
- vakiovarustelu taso erittäin hyvä. Muutama mainitakseni mukautuva vakkari, peruutuskamera, automaattiset pitkät, DCC, loistavat istuimet ja yleisesti sisätilojen design ja viimeistely hintaluokassaan kärkipäätä
- DCC on loistava, kun voi itse päättää fiiliksen mukaan alustan, ohjauksen ja kaasuvasteen tuntuman. Auto on erittäin mukava ajaa comfort ajotilassa, mutta jos haluaa jämäkämpää menoa niin sport siihen sopiva. Cupra menee jo melkein "ratakireeksi", mutta mukavaa välillä mutkaisella asfalttipätkällä.
- erottuu massasta, jos sen kokee positiiviseksi seikaksi. Cupra logo herättää selvästi liikennevaloissa muissa kuskeissa kilpailuviettiä, vaikka ns. perusautosta kyse  ;D
- taloudellinen niin halutessaan. Oma keskikulutus auton omistusajalta 2,4l/100km + toki sähköt päälle. Tyhjällä akulla tulee ajettua todella vähän.
- riittävän tehokas ja sanoisin "järkevän" tehokas.

Miinukset:
- luvattomat kerrat takuuhuolto käyntejä, mutta ns. lapsusvikoja.
Peruutuskamera linssi irronnut kaksi kertaa ja vaihdettu uuteen. Nyt viimeisin korjaus viime kesänä ja tuli kokonaan uusi varaosanumero kyseiseen osaan. Nyt on pysynyt paikallaan ja kiinnitys sormituntumalla parempi.
Helmikuussa vaihdettiin koko takavalo takuuna uuteen. Umpioiden sisään kertyi vettä ja takavalot paloi miten sattui jos paloi.
2021 talvella latausluukun solenoidi vaihdettiin takuuna, kun lukitustappi jäätyi aina plussakelien vaihtuessa pakkaselle. Samalla kertaa paransivat tuulilasin vedenohjausreittiä kauemmaksi latausluukusta.
Vasen takajarru oli jumiutui viime talvena ja oli kuluttanut jarrupalan aivan loppuun sekä vahingoittanut jarrulevyä. Takuuna vaihdettiin taakse molemmille puolille levyt ja palat.
Päivityksien myötä infortainment on alkanut toimimaan sulavasti. Ensimmäiset 1,5v oli takertelua ja välillä infortainment sammui kesken ajon tai muuten sekoili, mutta pystyi ajamaan ja kun käynnisti auton virrat uudelleen niin kaikki toimi normaalisti.

Edellisen korimallin Leonit on luotettavampia. Omistin niitä yhteensä kolme kappaletta eikä yhdessäkään takuunalaista vikaa.
Silti kokonaisuudessaan olen ollut tyytyväinen autoon. Loistava ajaa, tehoa sopivasti ja edelleen auto näyttää omaan silmään hyvältä.

Arvosana 8,5/10.


#17
Jousituksesta tai iskunvaimentimista?
Tarkistitko rengaskaaren sisälokarin kunnon, ettei ole hajonnut ja hinkkaa johonkin ajaessa?
#18
Itse olen kertaalleen huollattanut Lohjan autotalossa ja hyvää oli palvelu. Sinne sai ajan paljon nopeammin huoltoon ja tosiaan silloin 1,5v sitten hintakin oli 30% halvempi. Ainoa huono puoli on pitkä matka Vantaalta Lohjalle.
#19
Samaa mieltä. Tosin viimeiset kaksi huoltokäyntiä ovat olleet asiallisia ja tuntuu, että asiakaspalveluun on hieman panostettu enemmän. En tiedä oliko viime kesän reklamoinnilla vaikutusta asiaan. Sain puhelun maahantuojalta, joka pahoitteli tapahtuneita asioita.
#20
Kyllä ainakin minulla loppui juuri siinä softa päivitys versiossa takavalojen disco latauksen aikana.

Katsotaan kauan nyt saa ajella ilman takuuhuolto käyntiä. 3 viikkoa sitten vaihdettiin takuuna taakse uudet umpiot. Hirvittää ihan ajatella mk4 sukupolvea ilman takuuta. Ei näistä ainakaan mikään hitti tule käytetyn markkinalle. Mk3 sukupolvi paljon luotettavampi kaikessa. Ymmärtäisin jos uusimmassa sukupolvessa olisi pelkästään softa puolen ongelmia, mutta takuuna vaihdettu umpioita, peruutuskameraa ja takajarrut.
#21
Leon Mk4 (20-) / Vs: Seat Connect
17.02.23 - klo:21:02
Juuri näin. Kohtuutonta alkaa maksaa noita kalliita vuosimaksuja, jos sovellus ei edes toimi. Ehkä ne sais vähän vauhtia enemmän ongelmien korjaamiseen, jos ihmiset reklamoisi.

Vag on kyllä softapuolella valovuoden jäljessä muita autovalmistajia
#22
Mennyt aivan naurettavaksi K-auton huolto. Ei se koskaan ole ollut edes hyvä mutta viimeiset pari vuotta ollut kyllä ala arvoista toimintaa.
#23
Formentor / Vs: Cupra Formentor
11.02.23 - klo:22:03
Mulla vaihdettiin tiistaina takuutyönä cupra leoniin takavalo. Meni kerrankin huolto ongelmitta ja luvatussa aikataulussa. Katsotaan kauan pysyy kosteus pois umpioiden sisältä.
#24
León / Vs: Cupra Leon e-hybrid
11.02.23 - klo:21:52
Onnittelut uudesta autosta  8) mahtava kyllä tuo punainen väri. Jos olisin tehdastilauksena oman auton ostanut niin punainen olisi tullut.

Minä taas haluaisin nuo vanteet mitkä sulla, mutta ei ole tarjota vaihdossa vastaavia hopeana.
#25
Lainaus käyttäjältä: kölli - 06.02.23 - klo:21:47
Nollautuuko muilla kello epätasaisin väliajoin? Tänään kävi jo toistamiseen tämän talven aikana. Ei ole SEAT Connectia käytössä, jos sillä on mitään merkitystä.

Ei ole kyllä kello koskaan nollautunut eikä edes ole ollut väärässä ajassa.
#26
Leon Mk4 (20-) / Vs: Seat Connect
03.02.23 - klo:10:45
Kokonaiskuvassa minullakin on toiminut ihan hyvin yhteys ja nopeus käskyjen menemisessä perille viimeisen vuoden ajan. Auto ollut kokonaisuudessaan minulla 26kk. Ainoa ongelma on ollut nimenomaan lähtöjen/lämmitysten ajastus, joka toimi ainoastaan ensimmäiset 4kk (2020 joulukuu-2021 kevät). Tämän jälkeen koko ominaisuus on ollut pois käytöstä. Jos laitan auton lämmittämään sovelluksesta suoralla käskyllä niin se toimii ongelmitta ja viimeisen vuoden aikana myös nopeasti alle 10s. Alkuaikoina tuokin käsky kesti todella kauan eikä välttämättä mennyt ensimmäisellä yrittämällä käsky perille saakka.

Ei vaan mene minun ymmärrykseen mikä voi olla ettei ajastustoiminto toimi kun sovellus ja auton yhteys kuitenkin toimii. Jostain foorumilta olen lukenut, että auton "kello" olisi sekaisin mutta ei tietoa mistä sitä pystyisi tarkastamaan. Varsinainen auton "normi" kello on kuitenkin aina oikeassa ajassa.
#27
Leon Mk4 (20-) / Vs: Seat Connect
02.02.23 - klo:11:55
Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 01.02.23 - klo:19:08
Jos sulla on kätevästi siinä tuen yhteystiedot saatavilla, esim. email-osoite, niin laita tähän. Pitää laittaa sinne palautetta myös.

Alla yhteystiedot. Lokakuusta asti ollaan sähköpostiteltu eikä ole tullut ongelmaan ratkaisua. Yhteensä 14 sähköpostia... Eli ei kannata odottaa liikoja  :D


"Käsittelemme pyyntösi mahdollisimman pian. Mikäli sinulla on muuta kysyttävää, älä epäröi ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse: seatdigitalsupport@seat.es tai puhelimitse: 00800 4000 2020."
#28
Takavaloumpioiden kosteusongelmaa on ilmeisesti ollut muillakin foorumilaisilla. Joulukuun lopussa otin yhteyttä K-autoon (Vantaa airport) ja tilasin huoltoaikaa. Seuraava vapaa huoltoaika oli 25.1.2023.
Yllättäen varaosat eivät saapuneet varattuun huoltoaikaan mennessä, vaan tuli alla oleva ilmoitus muutamaa päivää ennen huoltoa:

"Moi

Meillä on kysely maahantuonnin varaosapuolelle avoimena mutta varmistusta emme ole vielä saaneet toimitusajankohdaksi.
Palaan asiaan heti kun saamme tietoa asiasta."

Kuinka kauan muilla kestänyt varaosien saapuminen? ,,rsyttää suunnattomasti ajella, kun takavilkut vilkuttelee miten sattuu ja takavaloista palaa ainoastaan parkkivalot  >:(
Saas nähdä kuinka kauan tällä kertaa kestää ja joutuuko taas itse toimitusaika arvion perään. Peruutuskameraa odoteltiin 6 kuukautta!

#29
Ajossa akun lataamista bensalla on tullut käytettyä kahden vuoden aikana alle 10 kertaa.
Itse olen käyttänyt vain jos tietää, että auto jää parkkiin paikkaan jossa ei pysty lataamaan ja haluaa esilämmittää auton ennen seuraavaa ajoa tai tosiaan seuraava ajomatka on esim alle 5km niin voi ajaa sen sitten sähköllä eikä tarvitse käynnistää moottoria. Kesällä ei tule käytettyä ollenkaan akun latausta bensalla, kun ei tarvitse esilämmitystä ja moottorikin lämpeää nopeasti lämpimillä keleillä.
#30
Lainaus käyttäjältä: Le.ON - 24.01.23 - klo:18:14
Autoon tehtiin akun ohjainlaite -kampanja. Samalla sai vihdoin päivityksen infotainmenttiin ja nyt on versio 1898. Toistaiseksi vaikuttaa hyvältä vaikka Carplay 99% ajasta käytössä eikä sen kanssa ole ongelmia ollut.

Kuitenkin huollosta lähtiessä, oli taas takavalossa vika! Syksyllä vaihdettiin koko takavalo uuteen, kun alkoi vilkkua oudosti ja osa ledinauhasta pimeni kokonaan veden päästyä valon sisään. Nyt huollon pihassa vasemman puolen vilkusta takaluukun osuus jäi palamaan, kun auton lukituksen avasi. Myös lukituksen jälkeen tuo paloi reilu minuutin ennen sammumista. Auton valojen ollessa päällä, tuo oli keltaisena muun ledinauhan ollessa punaisena. Kotiin päästyäni tuo pätkä oli jo kokonaan pimeänä. Uutta huoltoaikaa pukkaa kunhan selvittävät ensin huollossa tarvittavat toimenpiteet ja varaosatilanteen. Harmi sinänsä ajella huoltoon aina toista sataa kilometriä.

Täällä täysin sama. Joulukuussa alkoi takavaloillakin joulu eli samaa vikaa kun sinulla. Kosteutta ihan reippaasti koko takavalo umpioiden sisällä. Herjaa myös infortainmentissä ”tarkasta vasen/oikea takavilkku”. Soittelin K-autoon ja seuraava vapaa huoltoaika oli 25.1. Tosin eilen ilmoittivat että varaosat eivät ole vielä tulleet, joten tass siirtyy eteenpäin… mukavaa ajella vilkkuvilla/pimeillä takavaloilla ja kuunnella ”hei ootko huomannu että sulla ei pala takavalot”  ::)
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy