Sähköautojen pikalatauskokemuksia/vinkkejä

Aloittaja Zarhan, 26.07.22 - klo:22:31

« edellinen - seuraava »

Zarhan

Kuten "sähköautot lyövät läpi"-ketjussa joskus tilitin, pikalatureitten ongelmat (appisäätäminen, sijoittelu, saatavuus, hinnoittelu) olivat tiedossa. Bensan hinnasta johtuen on nyt sitten tämä kesä ajeltu pidempiä matkoja Mii E:llä, vaikka tuo pikalaturointi hammasten kiristelyä aiheuttaakin. Tässä kuitenkin kokemuksia ja vinkkejä, josko joku niistä hyötyy. En näe syytä mikseivät nämä samat pätisi myös isommilla rangeilla oleviin autoihin - muuta kuin että pitemmän rangen autoissa tätä tarvitsee tehdä vähemmän.

Esivalmistelut

1. Hanki appi/tagi joka helkkarin palveluntarjoajalle jota edes epäilet voivasi tarvita.

Allekirjoittaneella oli etukäteen Fortum/Recharge, K-Lataus ja Helen(Virta).
Ei riittänyt, kun piti sitten luoda ABC-latauksen ja Plugitin tunnarit kenttäoloissa (lataa appi, rekisteröidy, tarkista sähköposti jossa klikkaa linkkiä, lisää maksukortti, käy hyväksymässä testiveloitus). Tätä *ei* ole kivaa tehdä kentällä, aikaa tuhrautuu kymmenkunta minuuttia joka on huomattavan erilaista tehdä kotona PC:n ääressä kuin kännykällä vesisateessa laturin vieressä.

2. Jos tageja tarjotaan ilmaiseksi, ota ne. Jos tagit maksullisia, ota jos koet hinta/laadun järkeväksi.

Pikalatauksesta

- ABRP on ystäväsi, suunnittele ajoreitti sillä.
- Tärkein pointti: Mikäli vain on mahdollista, V,,LT,, pikalataamista.
  - Valitse yöpymispaikat (hotellit etc) niin että tarjolla on peruslatausta mallia Type 2. Jos kohde on joku kesämökki tai vastaava, käytä vaikka sukolatausta mieluummin kuin pikalatausta. Tuo vaikka mökki-isännälle sopiva tuliainen tai tarjoudu hakkaamaan vähän halkoja jotta saat töpselin laitettua seinään.
  - Mikäli vaihtoehto on ajaa määränpäähän 80 km/h ja siten välttää pikalatauksen vs. 100-120 km/h ja käyttää pikalaturia, aja hitaammin.
  - Pätee myös tilanteeseen, jossa hitaammalla vauhdilla joudut pikalataamaan vain kerran kun nopeammalla joutuisit kaksi kertaa.

- Jos kuitenkin joudut lataamaan:
  - Tiivistys: Käytä ABC-latausta. Tämä ei ole SOK:n maksama mainos, vaan kulminoituu alla oleviin seikkoihin.
  - Käytä latauspaikkoja, joissa on mahdollisimman monta laturia rivissä, mielellään vähintään neljä. Tämä on puhdasta erlang-laskentaa: Jos sähköauto viipyy latauspisteellä keskimäärin puoli tuntia, yhden latauspisteen paikka vaatii keskimäärin vartin odotuksen että pääset edes lataamaan. Kahden pisteen tilanteessa vaatii kymmenen minuuttia, neljällä joudutkin (keskimäärin) odottamaan korkeintaan viisi. ABC:n latauspisteet tuntuvat järjestään olevan vähintään kolmen ryhmissä.
  - Valitse palveluntarjoaja sen mukaan mitä laturimerkkiä käyttävät. ABC:n Kempowerit ovat olleet ainoita joilla Miihin on mennyt 39 kW (max 40). Tässä lienee ajoneuvokohtaisia eroja, mutta ainakin joillakin Rechargen pisteillä käytetyt Garon laturit antoivat samoilla varauslukemilla vain 30 kW. Tarkista mikä pelaa parhaiten.
  - Valitse palveluntarjoaja sen mukaan että laskutus on kWh-perustainen eikä minuuttiperustainen. Tässäkin ABC oli iloinen ylläri. Samaa on myös K-Latauksen suurteholaturit, mutta *eivät* vaikkapa juurikin Recharget.
- Muita varusteita
  - Varustaudu hyvällä sadetakilla/viitalla. Useimmat pikalatausasemat on sijoiteltu jonnekin parkkialueiden nurkkiin eikä niitä ole mitenkään katettu, joten vesisateen yllättäessä kastut varmasti. Jätä matkustajat ensin mahdollisen rakennuksen oven eteen, pyydä heitä ottamaan sinullekin kuuma juoma, ja käy sitten kytkemässä laturi. Pääset sitten suihkunraikkaana muun perheen seuraan.
  - Tässä kohtaa se tägin olemassaolo palkitsee nopeudellaan. Jos syyssäillä tekisi pitkää matkaa, voisin harkita jopa niitä maksullisia tageja.
- Toimintaohjeita
  - Mikäli matkareitille ei osu latauspaikkaa jossa olisi todennäköisesti vapaata, pyydä apumiestä tarkkailemaan appeista latauspisteiden vapausastetta,  mikäli niitä on jollain seudulla useita (mutta vain yksi yhdessä paikassa). Voit *ehkä* saada vapaan.
  - Suosi kaupunkien keskustan latauspisteitä. Maanteiden varressa olevat ovat ne suosituimmat jos ollaan matkalla pisteestä A pisteeseen B. Poikkea pisteessä C eli jossain kaupunkikeskuksessa - paikalliset latailevat peruslatauksella tai kotona, ja ohikulkijat eivät juuri poikkea.
  - Jos sinulla on ylimääräinen vanha Android-luuri tai vastaava, säilytä sitä autossa ja käytä "latausappikännykkänä". Pidä jatkuvasti auton USB-liittimessä kiinni jotta on aina latingissa. Jos ei ole erillistä luuria, pidä oma luurisi jossa appit ovat, aina auton sähköissä kiinni. Ei yllätä loppunut akku juuri kun applikaatiota tarvitsisi.
- Varaudu henkisesti ainakin seuraaviin (näitä kaikkia on kohdattu).
  - Laturi on totaalisen rikki. Tästä ei tietenkään mobiiliapplikaatio kerro mitään, kunhan vain sanoo että on "käytössä", mutta paikalle päästyä löytyy töpseliin teipattu lappu että rikki on.
  - Laturi on osittain rikki, esim. RFID/taginlukija on hajotettu. Varaudu kaivamaan applikaatio esiin ja starttaamaan lataus sillä. Onpa vastaan tullut rispaantunut kaapelikin jossa ilmeisesti jokin kontakti oli päin honkia, koska lataus lähti käyntiin parkkeeraamalla auto viereiseen ruutuun jolloin kaapelin asento muuttui.
  - Kangastuksiin "ihan kohta just nyt" vapautuvasta latauspaikasta. Kuten vaikka K-latauksen latauspisteiden edessä häärinneestä autokunnasta jotka irrottelivat piuhaa autosta ja näyttivät ihan juuri lähtevän matkaan. Eikö mitä, todellisuudessa ihmettelivätkin miksei sähköä virrannut kun samaan laturiin oli jo kytketty Chademo joten CCS ei antanut virtaa.
  - Voit hieman luistaa "käytä montaa latausasemaa sisältävää pistettä"-periaatteesta jos ajat off-peak-aikoina eli keskellä yötä.
  - Katso latauskartta.fi:stä toimintaraportit. Jos on punaisella, älä edes harkitse. Jos keltaisella, lue kommentit ja päätä sitten.
  - Ihan varmasti jokin latauspalveluntarjoaja jota tarvitset, on unohtunut kännykästä.
=> Näiden kaikkien mitigointiin auttaa jälleen se, että valitse latauspaikka jossa on monta pistettä vierekkäin. Teslan Superchargerithan ovat tässä aivan ylivoimaisia.

POIKKEUS valintakriteereihin: Jos pysähdys johtuu kuskin/matkustajien nälästä/vessahädästä, ja auto ei *sinänsä* tarvitsisi latausta, ja tuurilla ruoka/vessapaikan nurkaassa, toki hyödynnä se. Tällöin ei yleensä olekaan mitenkään tiukka aikataulu joten voi ehkä jopa hieman katsella vaihtoehtoja. Eli jos olet tämän "vältä lataamista"-taktiikan vuoksi ajellut sitä kahdeksaakymppiä ja käy tuuri että saatkin virtaa autoon, voitkin sitten iloisesti posotella loppumatkan täyttä vauhtia.

Yhteenveto: Kyllä tämän kaiken säätämisen kanssa oppii elämään, kun tosiaan välttää noita muutamia sudenkuoppia. Ja isot propsit tosiaan ABC/Kempowerille. Ne Vaan Toimivat. Toivottavasti verkosto laajenee.
Ehkäpä kesälomakauden ulkopuolella tilanne on helpompi.

Yksi parannusidea olisi että latauspisteeltä voisi bookata vaikka aikaslotin että "tällöin tulen lataamaan, varatkaa paikka minulle", ja no-showsta veloitettaisiin vaikka minuuttipohjaisesti. Mutta paras toki se että niitä CCS-letkuja vain olisi tarjolla riittävästi.


Pihistelijä

Hyvät ohjeet. Itse toimin samoin. Tulin juuri 2000 km lomareissulta eikä tarvinnut käyttää pikalatausta kertaakaan. Kaikki sujui 11 kW AC latauksilla. Aamuisin oli akku täynnä ja 500 km rangea. Laitoin auton päivisin lataukseen aina, kun se seisoi ja AC-latauspiste oli lähistöllä. Niitä onkin jo kiitettävän paljon. Kertaakaan ei tarvinnut odottaa latautumista vaan hyödynnettiin se aika kun auto olisi seissyt muutenkin. AC latauksellakin tulee noin 90 km tunnissa.

Ei ollut range-ahdistusta ja kaikki meni kuin Strömsössä. Ei ole ikävä vanhaa 1.0 TSI Leonia ja sen 1500 km rangea.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

jalauros

Hieno kirjoitus. Yhteen kohtaan pieni huomio.

” parhaiten.
  - Valitse palveluntarjoaja sen mukaan että laskutus on kWh-perustainen eikä minuuttiperustainen. Tässäkin ABC oli iloinen ylläri. Samaa on myös K-Latauksen suurteholaturit, mutta *eivät* vaikkapa juurikin Recharget.”

Tuo on paljon kiinni siitä kuinka vilakkaa auto lataa. Halvimmat sähköt minä olen saanut juurikin minuuttihinnoitelluista Rechargeista We Charge - kortilla.
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

Petunet

Samaa mieltä.
Meillä Volkswagen e-up!:lla (sama auto kuin Seat Mii electric tai Skoda Citigo e IV) ei kannattaisi käyttää minuttivelotteista mutta Teslalla Rechargen 0,54,/min tulee edullisimmaksi 250kW latausteholla.
Käytännössä on tullut 180-250kW joka sekin on melko edullista ja miellyttävän nopeaa.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy