TDI:n öljyn kulutus (EA288 evo)

Aloittaja PuunHalaaja, 03.08.23 - klo:09:27

« edellinen - seuraava »

PuunHalaaja

Moro,

Tuo EVO vaatii 0w20 öljyt ja pienellä kokemuksella tuntuu siltä, että se se on herkkää palamaan.
Minkälaisia kokemuksia käyttäjillä on öljyn lisäilyn tarpeesta tuohon uudempaan dieseliin?
Itsellä ollut noin 90 tkm ajettu 150 hp versio ajossa vasta kuukauden/3000tkm ja vaikuttaa siltä, että öljy vähän vähenisi.
Vielä mutua, mutta seuraavan öljynvaihdon jälkeen homma tarkentuu 8)

KTN

Ei varmaan puhuta kovin suuresta kulutuksesta, jos kolmen tonnin ajon jälkeen sitä ”vaikuttaisi” hiukan kulumaan.

R-N

Minulla oli tuo moottori v. 2019 Superbissa vuodet 2019-2023 ja ajoin tuona aikana 158 000 km. Öljyä kului muistaakseni näin:

- n. 70 000 km asti 1 litran pullo kokonaan ja lisäksi vähän toisesta pullosta.
- Sitten tapahtui jotain ja öljynpaineen varoitusvalo syttyi tauluun kesken matkan. Jäljellä ollut määrä toisessa litran pullossa ei riittänyt nostamaan tasoa edes tikun alarajalle.
- Ostin 4 l:n kannun ja lorautin vielä siitä yli litran, jotta sain tason normaaliksi
- 70-120 000 km välillä pärjäsin tällä samalla neljän litran kannulla
- 120 000 km:n kohdalla ostin uuden neljän litran kannun
- 158 000 km:n kohdalla, kun luovutin auton, tästä uudesta kannusta oli menny n. puolet.

Yhteensä lisäsin siis itse 1 + 1 + 4 + 2 = n. 8 litraa öljyä siihen n. 160 000 km:n aikana => 5 dl / 10 000 km.
Minusta söi siis öjyä aika paljon, kun kuitenkin täyttivät sen lisäksi myös määräaikaishuolloissa.

Kulutus oli epälineaarista eli jokin häiriö siihen iski tuossa n. 70 000 km:n kohdalla ja öljyä kului nopeasti paljon, mutta sen jälkeen kulutus tasaantui kuitenkin siedettäväksi.

Kaikkiin aiempiin autoihini verrattuna (joista 2  VW:n 1.6 TDi moottorilla) tämä EA288EVO söi öljyä ylivoimaisesti eniten. Muuten olin kyllä moottorin ominaisuuksiin varsin tyytyväinen, Superbiin tämä tarjosi voimaa juuri sopivasti. Dieseliä meni minun ajossani n. 5,5 l / 100 km.






PuunHalaaja

Moro,

Olen nyt seurannut kulutusta järjestelmällisesti ja documentoiden, niin onhan sitä kulunut.
Tutkimuksiinhan tuo menee, koska ei tuo arviolta 2-3dl kulutus/1000km ole ehjän vehkeen kulutus...
Ajetaan nyt seuraava tonni, ja tarkastetaan tilanne, jos ei ala huutaa lisää öljyä enne  sitä.





PuunHalaaja

Mietin jo, että kokeilisin VAG LongLife III FE 0W-30 VW 504 00/507 öljyä, tuon 0w20 sijasta, olis kuumana edes vähän jäykempää.
Mutta sama kai se sama on vaikka peräöljyä laittaisi, jos matalajännitteiset männärenkaat on loppu jo 70 000 tonnin tietämillä  >:(

rawpower

EA288 Cuna 2018vm Octavia täällä. Näyttäisi syövän hieman enemmän kuin mulla. Ajettu nyt 134tkm. Edellinen huolto 6400km sitten ja mittatikussa pinta nyt aikalailla samassa kuin tuo sinun alempi kuva 95127km kohdalla.
Castrol edge 5w-30 507 koneessa. Kyllähän näille öljy maistuu ja on yksilöllistäkin. Mittatikun puoliväli on saavutettu siinä 12000km kohdalla ainakin näin 40tkm kokemuksen perusteella.

ukormi

Mulla CUNA 222tkm ja tuntuu horivan öljyä jonkun verran. Mutta horii sitä vain jos kaupunkioloissa antaa kenkää. Matka-ajossa en ole huomannut mitään öljynkulutusta. Auto on nyt pojalla hesanreissulla. Pitää taas katsoa onko hävinnyt öljyä 900km matkalla.

Hieman epäilen tuota huohotinta mutta sen vaihto on aika kinkkinen homma.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

samza

työkaverilla kolmas uusikoppainen evomoottorinen tikkari nyt alla. Ekalla -21 mallisella taisi ajella n 90tkm, ei öljynlisäystarvetta öljynvaihtojen välillä paitsi ekat öljyt vaihtoi suht nopsaan, ei jaksa muistaa kilsoja. -22 mallisella tuli 83tkm ajoa eikä siinäkään ollut öljyn syöntiä, ensimmäinen vaihto taisi olla 15tkm kohdilla. Nyt -23 mallinen peli alla ja vasta vajaa 10tkm siinä ,niin ei mitään raportoitavaa vielä
Passat 1,4tsi -18
Tiguan 2.0tdi 4mot -21

PuunHalaaja

Onko näissä dieseleleissä ollut ongelmia tuon kampikammion huohotussysteemin kanssa? Tutkin pikaisesti sitä putkea, mikä käsittääkseni johtaa huohotuskaasut venttiilikannesta imuputkeen, eikä sieltä ainakaan hurjasti öljyä löytynyt...
On hivenen monimutkaisempi kun bensaversiossa, niin ei ihan varmuudenvuoksi viitsi alkaa vaihtamaan :)

Iro

Lainaus käyttäjältä: R-N - 16.09.23 - klo:08:05

Yhteensä lisäsin siis itse 1 + 1 + 4 + 2 = n. 8 litraa öljyä siihen n. 160 000 km:n aikana => 5 dl / 10 000 km.
Minusta söi siis öjyä aika paljon, kun kuitenkin täyttivät sen lisäksi myös määräaikaishuolloissa.


Eli öljyä kului 0.5dl/1000km.
Ei tuo nyt aivan hirveä kulutus ole.

"VW:n ohjeistuksen mukaan maksimi öljynkulutus 1000 kilometrillä 0,5 litraa."
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

PuunHalaaja

Noniin.... Samalla hetkellä kun piti ottaa uudet 1000km ajon kuva auto ilmoitti, että tarkista moottoöljyn määrä. Tikku näytti tältä näillä kilometreillä.

Lisäsin vaiheittain öljyä. 5 dl ja ajolenkki, jonka jälkeen tsekkaus ja 2dl lisää.sitten tikkunäytti tältä.

Öljyä maistuu 3-4 dl/ 1000km. Oliskin tuo 0,5 dl/1000 niin nukkuisin yöni paremmin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy