DLA ongelma

Aloittaja mfroberg, 11.10.22 - klo:13:03

« edellinen - seuraava »

mfroberg

Potilas on Tiguan Allspace 2.0 TDI 4Motion 2018. Valoissa on sellainen ongelma ettei DLA-toiminto "mene päälle" vaikka nyt on aamuisin ollut pimeää työmatkalla. Kun auton käynnistää tekevät valot kaikki ylös-alas-sivuille ja takaisin jne. kuviot mitä DLA-valojen kuuluukin tehdä käynnistäessä pimeällä. Meillä on näitä useampi ollut joten on tuttua.

Kun lähden liikkeelle tökkään viiksestä kerran eteenpäin jolloin ympyröity A syttyy kojetauluun, valokatkaisin on tällöin myös automaattiasennossa. Olen kokeillut myös valot päällä asentoa, ei auta. Kun pääsen tien päälle ja kiihdytän pimeässä kuutenkymppiin menevät pitkät valot päälle, mutta se A pysyy valkoisena ja viereiseen mittariin syttyy pelkkä sininen kaukovalojen merkkivalo. Kun joku tulee vastaan sammuvat pitkät, syttyvät taas kohtaamisen jälkeen.

Minulla on siis käytännössä pelkkä Light assist käytössä eli automaattinen valonvaihtaja. Tämäkin tuttu varuste parin auton takaa Leon ST 2017 pirssistä. Myöskään aktiiviset kaarrevalot eivät ole toiminnassa. Auton ajoneuvo-valikosta on valittuna Dynamic light assist ja kaarrevalot aktiiviseksi sekä oikeanpuoleinen liikenne. Olen koettanut räpsiä ruksit pois ja takaisin näihin ilman apua ongelmaan.

Normaalisti ajan Eco ajoasetuksella mutta olen kokeillut myös Normal asetuksella ilman tulosta. Auton muut etukameraan tukeutuvat toiminnot eli kaistallapitoavustin ja liikennemerkkien tunnistus toimivat moitteettomasti. Auto ei herjaa DLA-valoista mitään mutta ne eivät vaan mene päälle. Vikakoodeja ei ole luettu.

Voiko syynä olla halkeama tuulilasissa? Lasissa on kaksi pahaa halkeamaa joista toinen menee juuri etukameran alueelta poikittain ja lasin olen ajatellut vaihdattaa samalla kun auto menee valohoitohuoltoon joulukuussa. Vai pitääkö lasin vaihtoa kiirehtiä, onko syyllinen mahdollisesti siinä? Sulakevika tämä ei varmaankaan voi olla.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Rakkaudestalajiin

Lähetään siitä että onko autossa koskaan ne valot pelannut? Eco ajotilassa dla pelaa toisella merkillä vain light assistina. Mahdollisesti myös se haljennut lasi voi aiheuttaa ettei toi oikein. Onko muuten valot ledit vai xenonit?

mfroberg

Ledit toki tämän ikäisessä. Ostin auton maaliskuusa, nyt on ekat kerrat kun olen ajellut pimeässä. Tiedän tuon Econ vaikutuksen valoihin, mutta kuten totesin niin olen kokeillut muitakin asetuksia. Itse asiassa lähdin tänään kokeilumielessä liikkeelle Sportilla ja vaikkei DLA toiminutkaan niin sain dynaamiset kaarrevalot toimimaan hetkeksi alussa muutaman mutkan ajan. Tuli myös teksti puhdista tuulilasi ja Light Asssist, tämä oli aamuisin yleistä myös edellisessä autossani Golf variant 2019 jossa myös DLA.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Tos®

Edellisessä Tiguanissa (5n2): Puhdista tuulilasi tekstin jälkeen auttoi, kun käytti pissapoikaa ja pesi lasin
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

mfroberg

Sitähän minä aina olen tehnyt kun tuo kehotus on tullut, niin nytkin mutta laihoin tuloksin.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Tos®

LainaaLasissa on kaksi pahaa halkeamaa joista toinen menee juuri etukameran alueelta poikittain ja lasin olen ajatellut vaihdattaa samalla kun auto menee valohoitohuoltoon joulukuussa.
Kyllä se varmaan tuosta johtuu, pelkkä pitkät päälle/pois ei vaadi kameralta juuri mitään?
Aikaisemmissa malleissa oli vain vihreä ja punainen 2-3mm kokoinen anturi peilin juuressa.

Mitä vikakoodit sanoo, golffissa se ilmoittaa mm. sumuisesta kelistä vikakoodeissa
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

mfroberg

Koodejahan ei ole luettu. Se lienee totta että valot päälle/pois toiminto ei kovin skarppia kuvaa kameralta vaatine.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Rakkaudestalajiin

Minkälainen kamera sun autossa on? Onko liikennemerkki tunnistusta tai kaistavahtia? Toimivat luultavasti samalla kameralla. Vai voiko olla ettei tässä autossa oo ku pitkät päälle tai pois toiminto?

dwntime

Jos Tiguanissa on ne paremmat ajovalot niin sillon on DLA. Ja aloittaja kirjoitti että tekee ne ylös alas sivuille temput.
Mutta tekeekö valot myös sen varjostintestin käynnistyksessä? Sen jumpan päätteeksi aktivoi vielä ne varjostimet jolloin valoihin tulee sellaiset mustat laatikot.

Koodit luetuttaisin. En usko että johtuu siitä kameran edessä olevasta halkeamasta. Jos sen kameran näkymä estyy niin ne muutkin kameraa käyttävät toiminnot vetää kilarit.

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 12.10.22 - klo:22:05
Jos Tiguanissa on ne paremmat ajovalot niin sillon on DLA. Ja aloittaja kirjoitti että tekee ne ylös alas sivuille temput.
Mutta tekeekö valot myös sen varjostintestin käynnistyksessä? Sen jumpan päätteeksi aktivoi vielä ne varjostimet jolloin valoihin tulee sellaiset mustat laatikot.

Koodit luetuttaisin. En usko että johtuu siitä kameran edessä olevasta halkeamasta. Jos sen kameran näkymä estyy niin ne muutkin kameraa käyttävät toiminnot vetää kilarit.

Tässä tuli hyvää infoa. Olin aivan unohtanut nuo varjostinlaatikot kun edellisistä(Golf Variant 2019) DLA-aamuista on jo niin piiiitkä aika. Katsoin tarkkaan tänä aamuna ja ne varjostustoimet tosiaan puuttuivat käynnistäessä, mistä se kertoo? Kun auton valikoista löytyy Dynamic Light Assist niin kai autossa myös moinen on? Kun auton maaliskuussa ostin niin myyntilmoituksessa oli mm. seuraavanlainen kohta:

Comfort-paketti| Dynaamiset LED-ajovalot - ajotilanteen mukaan säätyvät| Kaukovalojärjestelmä Dynamic Light Assist - kaukovaloautomatiikka ja mukautuva valonjakauma

Ja tämä sama teksti oli suurimmassa osassa muitakin samanlaisten autojen myynti-ilmoituksia.

Tänä aamuna taas liikkeelle Sport-asetuksella ja ekassa mutkassa sain dynaamiset kaarrevalot kääntyilemään, sitten taas ei mitään niidenkään osalta.

Täytyy varmaan luetuttaa koodit kun kerkee.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

dwntime

Tuon näköiset valot jos on niin on ne paremmat DLA ledit :



Jos tuo varjostin jää tulematta niin silloin ei DLA toiminto ole käytössä syystä tai toisesta.

Minulla teki kerran edellinen Tiguan tuon saman että valot olivat normaalit on/off eikä dynaamiset mutta siinä oli syynä oma virittely kun päivittelin BCM purkin softaa uudempaan. Uudempi olisi tarvinnut sen uudemman 4B multifunction modulen ja minulla oli vielä se perinteisempi 55 headlight range moduuli.

Tuo voisi olla koodausongelma, moduuli on jostain syystä hävittänyt koodauksen. Eipä noista voi tietää mitä edellinen omistaja on puuhaillut. Ehkä uudelleen koodaamalla se headlight moduuli ja mahdollisesti A5 kameramoduuli tuo ongelma saattaisi korjaantua.
Olettaen että siellä ei ole oikeasti sitten vikakoodia jostain toimilaitteesta joka estää tuon toiminnan.

mfroberg

Kiitos kuvasta, ja kyllä, juuri nuo valot autossani on. Katsein tarkemmin sitä tuulilasin halkeamaa, ja näyttää että se ehkä kuitenkin menisi kameran yläpuolelta jolloin ei vaikuttaisi muihinkaan toimintoihin kuten arvelit aiemmin.

Pitä hieman tuumailla miten edetä. Koodit toki aluksi.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

dwntime

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 13.10.22 - klo:14:17
Kiitos kuvasta, ja kyllä, juuri nuo valot autossani on. Katsein tarkemmin sitä tuulilasin halkeamaa, ja näyttää että se ehkä kuitenkin menisi kameran yläpuolelta jolloin ei vaikuttaisi muihinkaan toimintoihin kuten arvelit aiemmin.

Pitä hieman tuumailla miten edetä. Koodit toki aluksi.

Missäpäin tämä auto on? Jos on Oulun seudulla niin mulla onnistuu uudelleen koodaus vaikka tehdasyhteyden kautta jos on tarvis. Samoin jos tarvii flashata moduuleita yms. niin se myös.

mfroberg

Ei osu kohdalle, täällä Uudellamaalla vaikutan. Kiitos kuitenkin tarjouksesta.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 13.10.22 - klo:10:19
Tuo voisi olla koodausongelma, moduuli on jostain syystä hävittänyt koodauksen. Eipä noista voi tietää mitä edellinen omistaja on puuhaillut. Ehkä uudelleen koodaamalla se headlight moduuli ja mahdollisesti A5 kameramoduuli tuo ongelma saattaisi korjaantua.
Olettaen että siellä ei ole oikeasti sitten vikakoodia jostain toimilaitteesta joka estää tuon toiminnan.

No nyt en enää ymmärrä mitään tämän vankkurin tai tarkemmin sen valojen sielunelämästä.

Oltiin rouvan kanssa viime viikko syyslomalla Kyproksella ja Tigu seisoi lentokentällä viikon. Kotiin tultiin pe/la-yönä ja ihan normikuviot tein kun lähdettiin Seutulasta pimeässä. Eli valitsin Eco-ajoasetuksen ja auto vaihtoi matkalla pitkiä/lyhyitä valoja liikennetilanteen mukaan, aivan kuten ennenkin. Olin kertonut vaimolle etteivät valot pelaa kuten pitäisi. Hän kysyi olenko kokeillut eri ajotiloja, johon vastasin että kaikki on kokeiltu.

Kun käännyimme viimeiselle katuvalottomalle asfalttipätkälle ennen kotia laitoin huvikseni ajotilaksi Normal. Huomasin heti että dynaamiset kaarrevalot olivat toiminnassa ja myös pysyivät käytössä. Hmm. Sitten tuli auto vastaan ja katselin pitkien merkkivaloa että koska menee pitkät pois päältä. Eivät menneet ja ajattelin ettää aargh, nyt tuli häikäistyä joku huolella.

Vaimo kysyi: "Huomasitko?"
Vastasin: "Kyllä"

Vastaan tulleen auton kohdalla oli musta laatikko. DLA:n varjostus siis toimi tuossa tapauksessa. Tänä aamuna lähdin pimeässä töihin ja annoin ajotilan olla Normal asetuksessa. Unohtui skrabata tuulilasi kameran kohdalta, webastohan ei siitä kohtaa sulata lasia. Mutta heti kun lasin oli saanut kameran kohdalta auki niin DLA:t olivat toiminnassa, varjostivat vastaantulijat ja edessä menijät. Ja toimivat niin kuin pitää koko työmatkan, pitkät pysyivät päällä kaikilla katuvalottomilla pätkillä. Ihmeparantuminen on tapahtunut?

Erona edelliseen DLA-autooni Golf 2019 jossa tuo automaattivalojen A-symboli oli sinisenä kun DLA:t olivat aktiivisena niin Tigussa A on valkoisena koko ajan ja kaukovalojen sininen merkkivalo palaa pienen keskinäytön vasemmalla puolella olevassa kiekkamittarissa.

Outo homma, täytyy jatkaa tutkimuksia aamuisin ja toivoa parasta että ongelma on ohi, syystä jota en kylläkään tajua.

VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

dwntime

No niin, hyvä että toimii :)

Tosiaan ECO tilassa ei toimi DLA eikä dynaamisuus muutenkaan eli valot ei kääntyile yms. ECO:lla on käytössä normaali on/off kaukovalot. Ja tästä taisi joku jo aiemmin tähän ketjuun kirjoittaakin.

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 24.10.22 - klo:14:30
No niin, hyvä että toimii :)

Tosiaan ECO tilassa ei toimi DLA eikä dynaamisuus muutenkaan eli valot ei kääntyile yms. ECO:lla on käytössä normaali on/off kaukovalot. Ja tästä taisi joku jo aiemmin tähän ketjuun kirjoittaakin.

Tämä oli tiedossa, silleen toimi myös vaimon Golf Variant 2018 aikoinaan. MUTTA mun edellisessä autossa Golf variant 2019 sekä kaarrevalot että DLA:t toimivat myös Eco-asennossa. Jokin muutos 2018/2019 tehty?

Toki Tigu on vm.2018 joten Normal-asetuksella mennään nyt pimeät ajat sormet ristissä...

VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

dwntime

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 24.10.22 - klo:14:39
Tämä oli tiedossa, silleen toimi myös vaimon Golf Variant 2018 aikoinaan. MUTTA mun edellisessä autossa Golf variant 2019 sekä kaarrevalot että DLA:t toimivat myös Eco-asennossa. Jokin muutos 2018/2019 tehty?

Toki Tigu on vm.2018 joten Normal-asetuksella mennään nyt pimeät ajat sormet ristissä...

Joo jotain muutoksia tuonne on tehty. No et menetä kyllä mitään. Itse ajelin muutaman kk:n eco-moodilla ja en kyllä saanut yhtään pienemmällä kulutuksella autoa menemään. Itse asiassa päinvastoin. Normal ja comfort modella meni pienemmällä mikä kyllä hiukan yllätti.
Ja nimenomaan tankkauksista seurasin tuota, en auton näyttämästä :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy