"Kunnioitettavia" suorituksia liikenteessä

Aloittaja makelja, 22.12.11 - klo:13:39

« edellinen - seuraava »

McVAG

Lainaus käyttäjältä: Tuomari link=topic=7849.msg185831#msg18583
Onneksi suurin osa järkevistä autoilijoista tajuaa ajaa sen +10 yli sallitun.

voevoe, entäs jos katsotaan asiaa niin päin, että kaikki ajaisi rajoitusten mukaan? Kommenttisi toimii jos puhutaan mittarinopeuksista, niissä kun on jokin verran aina heittoa. Itse ajan pitkät matkat GPS:n näyttämän nopeuden mukaan, kelin ja liikenteen niin salliessa.

Tuli tuossa pari viikkoa sitten heitettyä Pohjois-Suomen reissu ja siihen reiluun pariin tuhanteen kilometriin kyllä ehti nähdä taas kaikenlaista. Yksi suksiboksi sankari ei tajua hiljentää on poroja vastaantulevien kaistalla ja vastaantuleva liikenne pysähtyneenä välkyttelee valoja. Sopivasti kohdilla poro päätti sitten työntää päänsä auton eteen, räks poks ja maanteiden sankari jatkaa matkaa pysähtymättä. Paikalle jäi muovin kappaleita ja maahan kaatunut hölmistynyt poro (nousi itse ylös).

Rekkojen perässä tuli ajeltua ja rekkoja tuntui myös kovasti kiinnostavan farkun imussa ajaminen, kait se vähentää raskaan kaluston kulutusta niin merkittävästi tuo imussa ajaminen, että se kannattaa ihan henkilöautonkin kokoisen perään liimautua.

On myös aina mieltä nostattavaa katsoa kun näkee kaukana edessä lumipöllyn joka on selkeästi rekka, sitten siloin tällöin pöllyn sisältä näkee että jokin maanteiden sankari ajaa henkilöautolla siellä pöllyn sisällä... Ei näy eteen eikä taakse. Niitä sumuvaloja voisi ehkä joskus käyttää.

Itselle sattui yksi läheltä piti tilanne reissun aikana kun paluumatkalla pimeässä meinasin törmätä poroihin. Onneksi kestivät tällä kertaa toisella puolella tietä ja auton sain pysähtymään juuri siten että kuskin puolen sivuikkunasta tuijotti silmiin Petteri itse. Siinä kusilla hetken hengittely tauko ja matka jatkui jonkin verran rajoitusten alle sen mutkaisen tien osuuden ajan. Ihan vaan sen takia jos joku Petterin sukulaisista sattuisi olemaan reitillä...

Itse olen ajanut ja kaahannut, kortti on kuivanut ja sakkoja on maksettu kerralla lähes pari tonnia. Onneksi on edes jotain oppinut. Matka-ajossa menee nätisti, pk-seudulla unohtuu joskus ja taahtuu rattiapinan tasolle.

Otetaan keli ja muut huomioon liikenteessä, parempi perillä vähän myöhemin kuin ei ollenkaan. Tuskin kukaan myöskään tahtoo elää elämäänsä olemalla "se onnekas joka jäi henkiin"... Ei ole kuulemma mitään herkullista herätä hiessä yöllä ja "nähdä" silmissään niiden naamat jotka eivät selvinneet.

McVAG

#31
Pay attention..

tällaista saisi pyöriä televisiossa, jos saisi ihmisiä vähän pysähtymään ja miettimään.

Jeppe

Mua ihmetyttää tää mantra, että miksi kaikki ei voisi ajaa sitä +10 koska siitä ei yleensä sakoteta ja liikenne olisi sujuvampaa.

Mutta miksi kaikki ei voisi ajaa sitä tikkarin osoittamaa suurinta sallittua laillista nopeuttaa? Liikenne olisi taatusti yhtä sujuvaa, eikä olisi tarvetta niin paljoa suorittaa niitä ohituksia. Siitä + 10km/h säästyvällä ajalla, kun kukaan ei kuitenkaan voita mitään.

Vai onko se ego vaan se niin suuri siellä tehokkaan auton auton sisällä, että se ei anna myöten ajaa rajoitusten mukaan. ;) ;)

Tästä ei kannata kenekään ottaa itseensä, vaan jokainen voisi miettiä sitä, että kuinka itse käyttäytyy liikenteessä. Mä olen joskus saanut ohjeen, että käyttäydy toisia kohtaan niin, kuin haluaisit toisten käyttäytyvän itseäsi kohtaan.

Kokeilpaa joskus, kun oikein ottaa pattiin toisten käyttäytyminen liikenteessä, tai jossain muussa kanssakäymisessä julkisilla paikoilla.

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: Jeppe - 23.12.11 - klo:08:28
Mua ihmetyttää tää mantra, että miksi kaikki ei voisi ajaa sitä +10 koska siitä ei yleensä sakoteta ja liikenne olisi sujuvampaa.

Mutta miksi kaikki ei voisi ajaa sitä tikkarin osoittamaa suurinta sallittua laillista nopeuttaa? Liikenne olisi taatusti yhtä sujuvaa, eikä olisi tarvetta niin paljoa suorittaa niitä ohituksia. Siitä + 10km/h säästyvällä ajalla, kun kukaan ei kuitenkaan voita mitään.

+1

clacson

Eilispäivänä tuli ajeltua rauhallisesti kotiinpäin kuudenkympin alueella mittarin mukaan vajaata seittemääkymmppiä. Perään ilmestyi pikku-Transsu, ylämäen koittaessa hemmo kaahasi keltaisilla viivoilla ohi. Kilometrin jälkeen tuli eteen jono, hemmo oli liimautunut edelläajavan perään alle autonmitan ja me sitten viimeisenä. Jarruvalot vilkkuivat vähänvälia, kun oli sitä jonoa, niin ei se ohi päässyt. Aikanaan edelläajava sitten kääntyi, niin tämä Transsu-kuski liimautui sitten seuraavan peräluukkuun ja jarrutteli taas, kun ohittaminen oli täsyin mahdotonta. Transsun vilkkukaan ei toiminut tai oikeastaan kuski taisi olla sitä mieltä, ettei muiden tarvitse hänen kääntymisistään mitään tietää.
No meitä on moneen junaan ja tuollaiset tulee sitten resiinalla peräluukussa...

Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Jeppe - 23.12.11 - klo:08:28
Mutta miksi kaikki ei voisi ajaa sitä tikkarin osoittamaa suurinta sallittua laillista nopeuttaa? Liikenne olisi taatusti yhtä sujuvaa, eikä olisi tarvetta niin paljoa suorittaa niitä ohituksia. Siitä + 10km/h säästyvällä ajalla, kun kukaan ei kuitenkaan voita mitään.
Ikuisen kädenväänön aihe; Yksi ajaa tikkari-nopeutta mittarinsa mukaan, toinen sitä samaa GPS:n mukaan ja kolmas painaa tikkari + 10km/h mittarissaan. Jokainen siis ajaa näin eri nopeutta ;D Itseä ihmetyttää että tuota samaa perässäroikunta-narinaa harrastetaan myös mp-forumeilla, ilmeisesti juuri ihan samasta syystä; kunkin kuskin totutuista tavoista ajaa "oikeaa" nopeutta ja oma joustovara omiin tapoihin vrt. on tasan nolla ::)

Eli sama lääke se toiminee tässäkin: Keskitytään jokainen seuraamaan sitä liikennettä siellä edessä ja annetaan niiden takana tulijoiden huolehtia omista asioistaan. Joku tykkää "hiillostaa" peräloosterissa/takarenkaassa kiinni, mutta hiillostamiseksi tuo muuttuu vasta jos itse edelläajajana kiinnittää siihen huomiota. Itselle esim. se on tuon taivaallisen sama vaikka itse ajaisin prätkällä mittarin mukaan esim. sen 80km/h ja takarengasta rupeaa hiostamaan "Scania" tms. So what? Siinähän hermoilee kaveri kopissaan ihan rauhassa, se mua häiritse tasan pätkääkään :D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Dirti

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 23.12.11 - klo:10:14
Ikuisen kädenväänön aihe; Yksi ajaa tikkari-nopeutta mittarinsa mukaan, toinen sitä samaa GPS:n mukaan ja kolmas painaa tikkari + 10km/h mittarissaan. Jokainen siis ajaa näin eri nopeutta ;D Itseä ihmetyttää että tuota samaa perässäroikunta-narinaa harrastetaan myös mp-forumeilla, ilmeisesti juuri ihan samasta syystä; kunkin kuskin totutuista tavoista ajaa "oikeaa" nopeutta ja oma joustovara omiin tapoihin vrt. on tasan nolla ::)

Eli sama lääke se toiminee tässäkin: Keskitytään jokainen seuraamaan sitä liikennettä siellä edessä ja annetaan niiden takana tulijoiden huolehtia omista asioistaan. Joku tykkää "hiillostaa" peräloosterissa/takarenkaassa kiinni, mutta hiillostamiseksi tuo muuttuu vasta jos itse edelläajajana kiinnittää siihen huomiota. Itselle esim. se on tuon taivaallisen sama vaikka itse ajaisin prätkällä mittarin mukaan esim. sen 80km/h ja takarengasta rupeaa hiostamaan "Scania" tms. So what? Siinähän hermoilee kaveri kopissaan ihan rauhassa, se mua häiritse tasan pätkääkään :D

Sulla ei taida olla omaa lasta, tai ainakaan et taida ajaa lapsi kyydissä. Kyllä meikäläinen välittää jos joku idiootti roikkuu perseessä kiinni, koska edelleenkään ne fysiikan lait ei ole muuttuneet. Eli ei se perässä ajava kuski paljoa ehdi maantienopeuksilla tehdä kun ei ole kunnon välimatkaa autojen välillä silloin kun joutuu tekemään äkkijarrutuksen. Ymmärtänet varmaan mitä ajan takaa?
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

Arcca

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 23.12.11 - klo:10:14

Itselle esim. se on tuon taivaallisen sama vaikka itse ajaisin prätkällä mittarin mukaan esim. sen 80km/h ja takarengasta rupeaa hiostamaan "Scania" tms. So what? Siinähän hermoilee kaveri kopissaan ihan rauhassa, se mua häiritse tasan pätkääkään :D

Etkö pelkää peräkolaria?
Se ainakin itseäni häiritsee kun joku tempoilee takana metrin päässä sarvi otsassa.

On tosiaan niin että kaikki ajaa mielestään oikeaa nopeutta ja kaikki muut väärää :D.
Ei tälle tarinalle taida olla loppua ennenkuin tulee joku täysautomaattinen liikennejärjestemä jossa ihmiset liikkuisivat soluissa (=täysautomaattisissa autoissa) tieverkostossa niinkuin datapaketit internetissä.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

toukopouko

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 23.12.11 - klo:10:14
Itselle esim. se on tuon taivaallisen sama vaikka itse ajaisin prätkällä mittarin mukaan esim. sen 80km/h ja takarengasta rupeaa hiostamaan "Scania" tms. So what? Siinähän hermoilee kaveri kopissaan ihan rauhassa, se mua häiritse tasan pätkääkään :D

Olet kyllä aika kummallinen motoristi. Jostain ihme syystä itseäni kyllä kiinnostaa prätkälla ajaessa se tosiasia, että jos jostain syystä joudun jarruttamaan lujaa, saatika kaadun äkillisesti, niin siirryn hyvin todennäköisesti taivaalliseen prätkäkerhoon kun takanatulija ajaa päälle.

WKurki

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 23.12.11 - klo:10:14
Itseä ihmetyttää että tuota samaa perässäroikunta-narinaa harrastetaan myös mp-forumeilla, ilmeisesti juuri ihan samasta syystä; kunkin kuskin totutuista tavoista ajaa "oikeaa" nopeutta ja oma joustovara omiin tapoihin vrt. on tasan nolla ::)

Itse tulee ajettua noin 5000 km kaksipyöräisellä (yli 900 cc2) ja sitten henkilöautolla n. 15000 km Suomessa ja vuodesta riippuen, noin 5000 -10000 km ulkomailla. Ehkä suurin ongelma on tosiaan se, että Suomessa on Keski-Eurooppaan verrattuna vähän moottoriteitä, joten erilaisia nopeuksia ajavat eivät "mahdu" samalle tieosuudelle keskenään, siis hermojaan menettämättä... Itse pyrin noudattamaan rajoituksia (max +5 km/h ylinopeutta) kaikilla kulkuvälineillä ja joustan yleensä myös todellisesta nopeudesta alaspäin muun liikenteen takia "ilman hermostumista" 5 km/h.

Ja muualla palstalla mainittua "opettamista" jarruvaloja tai muita valoja vilkuttelemalla ei pidä alentua tekemään. Vaaran välttämiseksi on sallittua tööttäillä ja vilkutella valoja jne., mutta ei tarvitse provosoitua muiden tyhmästä käytöksestä ja alkaa liikenneopettajaksi oman auton sisältä muille tienkäyttäjille.

Vaikka liikenteenvalvontaa ei olisikaan, ei silti ylinopeus ole sallittu asia. Esimerkiksi työtuomioistuimen ratkaisuista tuttu asia, että työehtosopimuksen vastaisesta käytännöstä voi tulla sovellettava käytäntö, jollei kukaan ole työehtosopimuksen vastaiseen asiaan puuttunut (valvontavelvollisuus sekä työnantajalla että luottamusmiehellä). Eli jollei poliisi puuttuisi lainkaan ylinopeuksiin,  saattaisi niistä tulla saliituja. Ja näinhän ei onneksi ole, vaan ylinopeudet ovat kiellettyjä ja poliisi puuttuu niihin valvonnassaan.

P.S. Muistetaanhan kaikki pitää turvavälit ja ajaa ehjänä perille joululiikenteessä ja luvataan olla entistä parempia kuljettajia vuonna 2012!
Opel Astra Sports Tourer 1,0 ECT 2017

ex.
Opel Astra 5 ov 1,0 ECT 2016

ex.
Seat Leon ST 1,6 TDI 2014

ex.
Seat Ibiza ST 1,2 TSI 2011

akpak

nopea jarruvalon vilkautus ilman että vauhti tippuu on paras lääke näihin perässäroikkujiin mitä olen itse löytänyt. Takana vaistomainen paniikkijarrutus kun punainen vilkahtaa. Hetkessä huomaa kuinka lähellä tulikaan ajettua  ;D

Dirti

Lainaus käyttäjältä: akpak - 23.12.11 - klo:11:48
nopea jarruvalon vilkautus ilman että vauhti tippuu on paras lääke näihin perässäroikkujiin mitä olen itse löytänyt. Takana vaistomainen paniikkijarrutus kun punainen vilkahtaa. Hetkessä huomaa kuinka lähellä tulikaan ajettua  ;D

Niin ja tuo sun toimintahan on fiksua? Eli jos toimit noin liikenteessä aiheuttaen omalla käyttäytymisellä, ilman OIKEAA SYYTÃ,, käyttää jarrua (vaikka vauhti ei hidastuisikaan), vaaratilanteita muille niin onko se oikein? Ymmärrän kyllä turhautumisen perässä roikkujiin mutta meikäläisen mielestä se että kostamalla roikkujalle aiheuttaen itse lisää vaaratilanteita ja riskeeraten muiden turvallisuuden, todistaa sen että se kuka noin toimii ei todellakaan ole sen parempi ihminen kuin se roikkuja.....
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Dirti - 23.12.11 - klo:10:21
Sulla ei taida olla omaa lasta, tai ainakaan et taida ajaa lapsi kyydissä.
On, kaksikin. Ja kyllä ajelen joskus jopa 6hlö kuormalla, muksut ja pari "vieraskain" kyydissä 8)

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 23.12.11 - klo:10:30
Etkö pelkää peräkolaria?
En siinä määrin että se itseäni missään määrin liikenteessä hermostuttaisi 8)

Lainaus käyttäjältä: toukopouko - 23.12.11 - klo:10:53
Jostain ihme syystä itseäni kyllä kiinnostaa prätkälla ajaessa se tosiasia, että jos jostain syystä joudun jarruttamaan lujaa, saatika kaadun äkillisesti, niin siirryn hyvin todennäköisesti taivaalliseen prätkäkerhoon kun takanatulija ajaa päälle.
Harvemmin tuossa tilanteessa jarrutan, vaan etsin paikan väistää toisaalle, pois tuosta hampurilaisen pihvin paikalta. Toistaiseksi onnistumis-% täydet 100 ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

toukopouko

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 23.12.11 - klo:12:43
Harvemmin tuossa tilanteessa jarrutan, vaan etsin paikan väistää toisaalle, pois tuosta hampurilaisen pihvin paikalta. Toistaiseksi onnistumis-% täydet 100 ;D

Just just. Tulee tilanne jossa pitää jarruttaa lujaa niin sinä vaan näppärästi väistät toisaalle ja matka jatkuu hymyillen :) Ei muuta kuin onnea matkaan, toivottavasti onnistumisprosentti ei tipu ikinä alle sadan. Siitähän me ei sitten enään kyllä raporttia kuultaisikaan.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 23.12.11 - klo:12:43

Harvemmin tuossa tilanteessa jarrutan, vaan etsin paikan väistää toisaalle, pois tuosta hampurilaisen pihvin paikalta. Toistaiseksi onnistumis-% täydet 100 ;D


Et ole näköjään joutunut vielä todelliseen vaaratilanteeseen, hyvä niin...
pahimmillaan väistöt ja jarrutukset voi meinaan unohtaa, ei niitä ehdi tekemään.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

akpak

Lainaus käyttäjältä: Dirti - 23.12.11 - klo:12:26
Niin ja tuo sun toimintahan on fiksua? Eli jos toimit noin liikenteessä aiheuttaen omalla käyttäytymisellä, ilman OIKEAA SYYTÃ,, käyttää jarrua (vaikka vauhti ei hidastuisikaan), vaaratilanteita muille niin onko se oikein? Ymmärrän kyllä turhautumisen perässä roikkujiin mutta meikäläisen mielestä se että kostamalla roikkujalle aiheuttaen itse lisää vaaratilanteita ja riskeeraten muiden turvallisuuden, todistaa sen että se kuka noin toimii ei todellakaan ole sen parempi ihminen kuin se roikkuja.....
Ei tässä olla mitään kostamassa vaan tällä herätetään ihminen tajuamaan että he aiheuttavat vaaratilanteen jo sillä roikkumalla. Aina pitää olla turvaväli, edessä olevan ei tarvi ilmoittaa oliko syytä jarruttaa vai ei. Taisit paljastaa juuri itsesi pahimmaksi roikkujaksi  ;D

Dirti

Lainaus käyttäjältä: akpak - 23.12.11 - klo:13:09
Ei tässä olla mitään kostamassa vaan tällä herätetään ihminen tajuamaan että he aiheuttavat vaaratilanteen jo sillä roikkumalla. Aina pitää olla turvaväli, edessä olevan ei tarvi ilmoittaa oliko syytä jarruttaa vai ei. Taisit paljastaa juuri itsesi pahimmaksi roikkujaksi  ;D

No eiköhän sen herätyksen voi "hieman" järkevämminkin tehdä? Ja mitä omaan liikennekäyttäymiseen tulee niin en ole puhdas pulmunen, niin kuin ei kukaan ihminen ole, mutta en sentään tahallisesti aiheuta vaaratilanteita. Eikä mulla sitä paitsi ole varaa koko aikaa olla meikkauttamassa keulaa kuntoon ja vaihtamassa umpioita ;)
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

akpak

Lainaus käyttäjältä: Dirti - 23.12.11 - klo:13:23
No eiköhän sen herätyksen voi "hieman" järkevämminkin tehdä? Ja mitä omaan liikennekäyttäymiseen tulee niin en ole puhdas pulmunen, niin kuin ei kukaan ihminen ole, mutta en sentään tahallisesti aiheuta vaaratilanteita. Eikä mulla sitä paitsi ole varaa koko aikaa olla meikkauttamassa keulaa kuntoon ja vaihtamassa umpioita ;)
Nyt kun arvostelet tätä tapaa niin voitko antaa esimerkin siitä "hieman" järkevämmästä tarvasta antaa tuo herätys ??? eikö se herätys ole parempi antaa tilanteessa missä ei tule peraanajoa kuin vasta sitten kun se takana roikkuja istuu takapenkillä. Siinä vaiheessa on turha enään muistuttaa mistään...

tdi_tdo

Eilen ajelin töihin Turkkuseen motarilla. Mittari sanoi passatissa 112km/h. Musta Audi A4 meni ohi niin että paukahti, kirjamellisesti Passatti heilahti ilmavirrassa. Olisi poliisin soittanut, mutta rekkareita ei tuossa vauhdissa näe. Arvioisin nopeudeksi 200km/h. Parin kilsan päässä näkyi kun joku lähti ohittamaan rekkaa, ja kyllä oli pitkä ja harras jarrutus Audilla. Ajattelin jo, että kohta paukahtaa perään, mutta ihme kyllä näin ei käynyt. Maantie oli kyllä jäätön, mutta märkä, joten luisuun se kippo olisi lähtenyt satavarmasti.

Jos jotain tekisin uudelleen, niin laittaisin vilkun vasemmalle 100m ennen kun tuo mulkero menee ohi. Olisi jännä nähdä mihin suuntaan se lähtee lentoon, itse veikkaan keskialueen ja toiseen suuntaan menevän kaistan yli kallioleikkaukseen. Sen verran oli vähän liikennettä, että olisi hyvin voinut tehdäkin näin, mutta nyt jäi fantasian asteelle.

Monta vuotta olen tuota väliä sahannut, kesät talvet, ja melkein kaikkea on nähty. Mutta tuo oli törkeydessään jo ihan omaa luokkaa.
-09 V70 2.4DA

toukopouko

Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 23.12.11 - klo:13:38
Jos jotain tekisin uudelleen, niin laittaisin vilkun vasemmalle 100m ennen kun tuo mulkero menee ohi. Olisi jännä nähdä mihin suuntaan se lähtee lentoon

Miksi ? Jos joku tekee jotain typerää liikenteessä niin sinä haluat tehdä jotain vielä älyttömämpää ? Jätetään se liikenteenvalvonta ja rangaistuksien jakaminen virkavallan hoidettavaksi.

Kasis

Jos joku roikkuu minun perässä(aika harvoin), lasken hiljalleen nopeutta (jos muita kyydissä tai (jos yksin ajan) painan spedun pohjaan ja häviän horisonttiin.

Tuolla jarruvalojen väläytyksellä voi olla TODELLA kohtalokkaita seuraamuksia!
Ymmärrän tuskasi, mutta silti ei kannata välkytellä.

Kehä III:lla suurimmat koheltajat ja ärsytystä luovat ovat ne, jotka puhuu puhelimeen ilman hf:ää.
Harva tietää vielä, että se on nykyään seuraamusrangastuksen (taimikäsenytoli) alainen rike. Eli 3:sta kortti hyllylle. Mikä on mielestäni todella hyvä asia!
Scirocco & VI Golf Variant

dosetti

Jos joku ei pidä riittävää etäisyyttä takapuskuriini niin se ei kyllä tarkoita sitä, etten saisi jarrua painaa.

tdi_tdo

Lainaus käyttäjältä: toukopouko - 23.12.11 - klo:13:48
Miksi ? Jos joku tekee jotain typerää liikenteessä niin sinä haluat tehdä jotain vielä älyttömämpää ? Jätetään se liikenteenvalvonta ja rangaistuksien jakaminen virkavallan hoidettavaksi.

Millä tavalla se olisi älyttömämpää? Olisin laittanut sen päälle ihan siksi, että olisin nähnyt sen kökkökuskin lentävän kilometrin kaaressa. Olisi tullut hyvä ja lämmin joulumieli.

Minkä virkavallan? Senkö mitä lomautetaan ja irtisanotaan koko ajan? Niillekö soitat? Vai bätmänille? 10v sisällä omankäden oikeus on ainoa mitä tässä maassa on jäljellä. Ei auta edes Väyrysen äänestäminen, kyllä fakta on näin.
-09 V70 2.4DA

Kasis

Lakipykälien mukaan et saa painaa, mikäli siihen ei ole pakottavaa tarvetta.
(selityksiä kuulee aina, että miksi)
Mikäli turhaan painat jarrua, voidaan tulkita sinun aiheuttaneen vahingon.
Molemmat saattavat olla syyllisiä, jos jotain tapahtuu.

Valitettavasti itse olen liiankin usein tuo perässä roikkuja. ::)
Scirocco & VI Golf Variant

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 23.12.11 - klo:12:56
Et ole näköjään joutunut vielä todelliseen vaaratilanteeseen, hyvä niin... pahimmillaan väistöt ja jarrutukset voi meinaan unohtaa, ei niitä ehdi tekemään.
Duodaa... Ettei nyt vain menisi asiat sekaisin, niin minä en välitä mitä turvaväliä se takana tulija pitää, se on hänen oma asiansa. Mutta sen sijaan kyllä huolehdin että edessäni tuota turvaväliä on aina riittävästi jos tilanne napsahtaa päälle. Eli kuten sanoin, tuo on tähän mennessä riittänyt 100% joka kerta tilanteesta selviämiseen naarmuitta 8)

Lainaus käyttäjältä: toukopouko - 23.12.11 - klo:13:48
Jos joku tekee jotain typerää liikenteessä niin sinä haluat tehdä jotain vielä älyttömämpää ? Jätetään se liikenteenvalvonta ja rangaistuksien jakaminen virkavallan hoidettavaksi.
Juuri tähän kategoriaan tuon takanatulijan turvavälin pitämisen kyttäämisenkin lukisin = en harrasta 8)

Ja tuo jarruvalojen väläytys, niin tunnen eräänkin tapauksen joka oli lintannut jarrut pohjaan omasta mielestään ihan aiheesta kun oli jänö loikkinut tien yli. No takana tulija tietty mäjäytti peräloosteriin ja oikeuteenhan siitä mentiin. Lopputulos: Edellä menijä ei kyennyt näyttämään toteen tuota jarrutuksensa syytä, sillä mitään jälkiä ei ajoneuvosta löytynyt. (No miten voisi löytyä kun jarrutus onnistui ja jänö loikki vahingoittumattomana lepikkoon) => minkään peuraa pienemmän elukan vuoksi ei siis juuri kannata jarrutella 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Jeppe

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 23.12.11 - klo:15:17
Valitettavasti itse olen liiankin usein tuo perässä roikkuja. ::)

Nyt, kun tuli mahdollisuus kysyä perässä roikkujaksi tunnustautuneelta :D :D. Mitä hyötyä saat siitä, että roikut edellä ajavan perässä etkä esim. 50m päässä, koska kuitenkin te molemmat menette samaa vauhtia? 8)

Peeveli

#56
.

Dirti

Lainaus käyttäjältä: akpak - 23.12.11 - klo:13:30
Nyt kun arvostelet tätä tapaa niin voitko antaa esimerkin siitä "hieman" järkevämmästä tarvasta antaa tuo herätys ??? eikö se herätys ole parempi antaa tilanteessa missä ei tule peraanajoa kuin vasta sitten kun se takana roikkuja istuu takapenkillä. Siinä vaiheessa on turha enään muistuttaa mistään...

No ihan jos vaikka luet tätä ketjua niin huomaat paljon järkevämpiä tapoja kuinka "antaa herätys". Mutta jos toi on sun tapa toimia kyseisessä tilanteessa niin todellakin toivon että jos aiheutat omalla käyttäytymisellä kolarin niin toivottavasti kenellekkään ei käy mitään. Onneksi nykyää todellakin poliisi katsoo hyvin tarkkaan sen mikä on aiheuttanut onnettomuuden ja tuommosessa tilanteessa jos saadaan näytettyä toteen että olet turhaa käyttänyt jarrua (vaikka aujoneuvon vauhti ei olisi hidastunut) niin sinut mitä todennäköisimmin tuomitaan aiheuttajaksi, syytteitä jaetaan varmana muillekkin, mutta ootko valmis ottamaan riskin ja lähteä leikkimään muiden hengellä? Itse en ymmärrä tätä turhaa jarrun käyttö kulttuuria ollenkaan ja jos joku sitä taktiikkaa käyttää niin ei saa meikäläiseltä minkäänlaista kunnioitusta saati arvostusta. Tosin en kyllä arvosta myöskään sitä että pitää tahalleen roikkua perseessä, saati muutenkaan aiheuttaa vaaratilanteita liikenteessä. Aina kannattaa muistaa se että ihmiset siellä ajavat, ja vauhdit sekä massat ovat suuria. Sitä kun on nähnyt kuinka esim paketti-auto on ajanut kuorma-auton perään kovalla vauhdilla, ja ainoa mikä koko kasan keskeltä pilkottaa on paketti-auto kuski pää niin tuommoset ainakin itseäni muistuttaa siitä että pitää yrittää välttää mahdollisimman hyvin kaikki vaaratilanteet, vaikka hermoja kiristäs niin silti. Mikään ei ole niin turhaa kuin turha kuolema.....
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

akpak

Eli tässäkin paasaat että parempi keino on, mutta etsi itse ::) edelleen otan ehdotuksia vastaan jos joku pystyy perustelemaan järkevästi.

toukopouko

#59
Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 23.12.11 - klo:15:11
Millä tavalla se olisi älyttömämpää? Olisin laittanut sen päälle ihan siksi, että olisin nähnyt sen kökkökuskin lentävän kilometrin kaaressa. Olisi tullut hyvä ja lämmin joulumieli.

Minkä virkavallan? Senkö mitä lomautetaan ja irtisanotaan koko ajan? Niillekö soitat? Vai bätmänille? 10v sisällä omankäden oikeus on ainoa mitä tässä maassa on jäljellä. Ei auta edes Väyrysen äänestäminen, kyllä fakta on näin.

Jos liikenteessä oleminen aiheuttaa sinulle tällaisia tuntemuksia, että pitää alkaa jakamaan oikeutta ja vahingoittamaan toisia, niin suosittelen sinulle kyllä vahvasti kotiin jäämistä. Vaihtoehtoisesti mielenterveyspalveluista myös voisit kysellä apua.

Toivotaan nyt kuitenkin että saat hyvän ja lämpimän joulumielen tänä jouluna tappamatta ketään.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy