Tein itse ja säästin - lämmönsäätömoottorin korjaus

Aloittaja JPN_V70D3OR, 06.08.23 - klo:14:59

« edellinen - seuraava »

JPN_V70D3OR

Yksi heikko paikka vaikuttaa olevan lämmönsäätöservot.

Jokunen vuosi sitten tuli herjaa kuskin puolelta, siihen riitti asentopotentiometrin puhdistaminen. Tällä kertaa vänkärinpuolen herjan syy oli mekaanisempi. Jostain omituisesta syystä potentiometrin (valkoinen) akseli katkeaa??? Mitään voimaahan ko. akseli ei välitä!

Akseli näyttää nyloniselle, joten ajattelin upottaa katkoskohtaan kuuman teräslangan. Kovin maltillisella lämmöllä muovi ei kuitenkaan sulanut - joten PlanB.

Bilteman 2-komponettipikaliima toimii monelle muoville ja niin toimii tällekin!
-Katso akselin alkuperäinen asento murtumapinnasta/litteäpinta linjaan rattaassa olevan tapin kanssa.
-Pintojen puhdistus rasvasta, (isopropyylialkoholi)
-Suihkaus murtuneen akselin päähän (kuivahtaa hetken
-Tippa liimaa rattaalle
-Akseli rattaaseen, mahd.oikeaan asentoon.

Servon (ja piirikortilla olevan pontetiometrin) kotelo aukeaa helposti, esim. askarteluveitsen kärjellä lukkokielistä.

Piirikortti irtoaa nostamalla.



Itse servo löytyy jalkatilasta. Alin paneeli on yhdella T20-ruuvilla, jonka jälkeen vedetään paneelia alas. Servoon tulee sininen liitin, joka irtoaa lippaa painamalla. Servo on kiinni kahdella 5.5mm mutterikantaisella ruuvilla, toista ei näe, mutta hylsy lyhyellä varrella auttaa.


Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Mikey


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy