Jarruvalot kun jarrutetaan ilman jarrupolkimen painamista

Aloittaja Zarhan, 26.05.23 - klo:14:18

« edellinen - seuraava »

Zarhan

Melkoisen kiinnostava video: https://www.youtube.com/watch?v=U0YW7x9U5TQ

Eli jos on adaptiivista cruisea tai sähköauton/hybridin regen-jarrutus käynnissä niin ainakin jenkeissä saattaa jarruvalojen käytös olla mitä huvittaa. Euroopassa tilanne ilmeisesti parempi. Videon tekijän testaamat Hyundai Ioniq 5 (joka ei valaise jarruvaloja jos ajaa yhdellä pedaalilla) vs Bolt (joka käyttää kiihtyvyysanturia) selvästi toimivat eri tavalla. Mitenköhän suomeen maahantuodut versiot Ioniqista...

(Euroopassa säännökset ovat ilmeisesti olleet ihan järkevät ainakin since 2015 - ei jarruvaloa jos hidastuvuus alle 0,7m/s^2, valinnainen 0,7-1,3 ja pakollinen sen jälkeen. Videon tekijä sotkee EU:n ja YK/ECE:n speksit keskenään mutta teki oikaisun sticky-kommentilla videolle.)

a_jaba

Itse olen testannut tätä allekirjoituksen hybridi audin kanssa eikä siinäkään ihan täysin loogisesti toimi noi jarruvalot.

Jos ajan esimerkiksi satasta ja päästän kaasun niin autohan rullaa mukavasti mutta sitten kun nykäisen vaihteen S-modelle niin tulee maksimi regen (samaan tapaan kuin Passat GTE:ssä B-modella) ja tällöin jarruvalot eivät syty, tässä kohtaa jos vähänkin hipaisen jarrua niin jarruvalo syttyy mutta ei sammu kun nostan jalan jarrulta vaan jarruvalo jää palamaan niin pitkään kun regeniä on vähänkään päällä. Eli jos nykäisen kepistä taas taaksepäin että menee D-modelle jolloin regen loppuuu ja auto taas rullaa vapaasti niin jarruvalo sammuu.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Hesse

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 26.05.23 - klo:14:18
(Euroopassa säännökset ovat ilmeisesti olleet ihan järkevät ainakin since 2015 - ei jarruvaloa jos hidastuvuus alle 0,7m/s^2, valinnainen 0,7-1,3 ja pakollinen sen jälkeen. Videon tekijä sotkee EU:n ja YK/ECE:n speksit keskenään mutta teki oikaisun sticky-kommentilla videolle.)
Google oli löytänyt vanhat UNECE-säädökset, eikä tänä vuonna voimaan tullutta. Siinä ei mielestäni ole enää 0,7 m/s2 rajaa, kohta 5.2.22.2.
https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2023/401/oj

MurhaaMenoo

Eipä ole tainnut minun autoissani koskaan jarruvalot loistaa kun jarrutetaan ilman jarrupolkimen painallusta eli moottorijarrutuksella. Eikä tule loistamaankaan koska ajan vain ja ainoastaan käsivälitteisillä vaihdelaatikoilla. Saattaa joku nykyään ihmetellä tätä tai siis sellainen joka ei taas manuaaliloota-autoja ole koskaan kokeillutkaan. Näyttää nimittäin että tulleen melko lähelle perssiitä kiinni kun auto vauhti hiljenee ja jarruvalot eivät säkenöi.

petrisa

Ei ne jarruvalot moottorijarrutuksella sytykään. Kun tulee tarve jarruttaa voimakkaammin edessä olevan hidastuksen tai esteen vuoksi niin sitten auto jarruttaa käyttöjarrulla. Väittäisin, että tämä tapahtuu ihan riippumatta siitä onko auto millä vaihteistolla tahansa. Manuaalivaihteisella tietenkin on sitten tarvetta painaa jo kytkintäkin jossain vaiheessa. Automaatilla tätä "ongelmaa" ei ole.

tuokkonen

Ainaki liikenteessä näkyy nykyään älyttömän paljon jarruvalojen vilkuttelua. Lyhyitä nopeita räpsyjä, ja mitä hullummissa hetkissä. Esim auto lähtee ohittamaan toista, osuu lumivalliin ja jarruvalot välähtäänopeasti.

Tai sama jos auto palaa takas oikealle kaistalle, se saattaa väläyttää jarruvaloja nopeasti kerran.

Parhaissa tapauksissa nämä eivät hidasta, eli breack chekkaa. Veikkaan että luistoneston toimenpiteet vilkuttelee niitä jarruvaloja. Suotta.


Toinen rutinansa on ACC jarruvaloesitykset. Auto lähtee ohittamaan toista, ja nopeus tippuu ohituksen ajaksi -10 km/h. En usko, että kukaan on niin tuuhio, että tietoisesti tiputtaa motarilla nopeutta ohittaessa. Useampi ID4 näyttänyt tätä harastavan. Pakko olla joku niin sanottu sähköinen ajoavustin. Eli turhake.
2017 B8 GTE Farkku

Kaapeli64

Lainaus käyttäjältä: tuokkonen - 26.12.23 - klo:17:18Toinen rutinansa on ACC jarruvaloesitykset. Auto lähtee ohittamaan toista, ja nopeus tippuu ohituksen ajaksi -10 km/h. En usko, että kukaan on niin tuuhio, että tietoisesti tiputtaa motarilla nopeutta ohittaessa. Useampi ID4 näyttänyt tätä harastavan. Pakko olla joku niin sanottu sähköinen ajoavustin. Eli turhake.

Tuohan johtuu siitä että ACC lukittuu edellä ajavan auton nopeuteen, eikä se kaistan vaihdon hetkellä päästä siitä edellä ajavan nopeudesta irti ennen kuin se on ihan varma ettei se enää ole samalla kaistalla edessä. Joutui itsekin opettelemaan että motarilla ohitukset pitää aloitta hyvissä ajoin, tai jos ei pysty niin sitten pitää kaasua painaa ettei ACC hidasta menoa. Ei se turhake ole, mutta auttaa jos tietää miten se toimii ja milloin sen toimintaan kannattaa vaikuttaa itse. Eteenkin jos ruuhkassa tekee kaistanvaihtoja ja ei halua olla tien tukkona.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy