Skoda Superb 2010 2.0 TDI ei käynnisty

Aloittaja whattavag, 14.03.22 - klo:16:53

« edellinen - seuraava »

whattavag

Sattuisko muilla olla kokemuksia vastaavasta ongelmasta. Kyseessä Skoda Superb 2.0 TDI ja ongelmana on että auto ei käynnisty.
Virtaa on, polttoainetta on, VCDS ei oleellisia vikakoodeja.

Avainta käännettäessä virta syttyy ja mittaristoon tulee valot, mutta ainoastaan naksahdus kuuluu ja ei edes yritä pyörittää starttia. Joskus aiemmin muutaman kerran oireillut vastaavalla tavalla että ei tapahdu mitään ekalla kerralla kun avaimesta kääntää. Sen jälkeen kuitenkin lähtenyt kun ottanut avaimen pois ja laittanut uudestaan takaisin. Nyt ei auta sekään. Kokeiltu kahta eri avainta ja sama lopputulos.

Vaikuttaa vähän siltä että ei anna lupaa käynnistykselle. Voisiko vikaa olla ajonestolaitteeseen liittyen? Tosin ei mitään vikakoodeja ollut myöskään Immobilizer moduulissa. Näkeekö jostain bitistä että onko ajonesto päällä? Immobilizer challenge HEX arvot muuttuvat joka kerta kun avainta käyttää pois ja yrittää käynnistystä uudestaan.

Onko kellään ajatuksia?

M_M

Aloitetaan yksinkertaisimmasta, onko kokeiltu toisella akulla?

Ajonesto ei ole syypää. Jos ajonesto estää ajamisen, niin moottori käynnistyy aivan normaalisti. Se vaan sammuu parin sekunnin päästä.

Kun moottori ei käynnisty lainkaan, on vika jossain muualla kuin ajonestossa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

whattavag

On kokeiltu myös apukäynnistysakun kanssa, mutta tilanne ei muuttunut.
Auton omaa akkua ei ole kokeiltu vaihtaa. Akku on melko uusi.

Mikey

Kuuluuko 'naksahdus' sieltä starttimoottorin suunnasta, vai mistä?

whattavag

Konehuoneesta naksahdusta ei kuulu miltään suunnalta.
Ainoastaan sisällä olevan sulakerasian lähettyviltä kuuluu kevyt naksahdus.

Mikey

Jos nettiä pläräämällä oikein ymmärsin, niin startin rele olisi hanskalokeron takana olevassa reletaulussa? Onko tuosta havaíntoa?

whattavag

En osaa vielä sanoa onko hanskalokeron takana releitä. Täytyy melkein ottaa lokero irti että näkee sinne taakse.

M_M

Mun arvaus olisi, että releet on hanskalokeron takana niissä malleissa, joissa ratti on oikealla. Ratin ollessa vasemmalla, ne ovat siellä ratin alapuolella kuskin jalkatilassa.

Mutta ei ole valitettavasti kakkoskoppaisen superbin sähkökaavioita tullut koskaan erwinistä haettua, joten varmaa tietoa ei ole.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Mikey

Onko tilanne siis se, että starttirele siellä naksahtaa mutta startti pysyy pimeänä?

Silloin pitäisi aluksi varmistaa, että startin johdotukset ovat tiukalla ja että plusnavalle tulee jännite. Mikäli molemmat tsekkaukset ovat OK, niin starttimoottori olisi hajalla.

M_M

Naksahdus voisi olla myös kevennysrele (X-contact relief relay) joka aukeaa startatessa tiputtaen ylimääräisiä kuluttajia pois päältä siksi aikaa kun startti pyörii.

Mutta hankalaahan tämä arvailu on. Paras ratkaisu olisi hakea erwinistä kytkentäkaaviot ja aloittaa niiden kanssa järjestelmällinen ja looginen vianhaku. Startilta mittaamaan tuleeko sinne heräte ja jos tulee, niin startti on risa. Ellei tule, aletaan jäljittää herätettä startilta takaisinpäin aina virtalukkoon asti kunnes löytyy vikapaikka.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Mikkes

Erittäin suurella todennäköisyydellä starttimoottorin uusinta. Ei maksa maltaita, jos et marmorilla vaihdata. Hintahaarukka 400 - 700.

o.b.

Jos startin heräteliittimeen antaa akulta +12V, pyöriikö startti sitten? Vaihteenvalitsin tietty P tai manuaalissa vapaalle ja käsijarru päälle tiukasti.

Toinen tapa on mitata, tuleeko sinne reilu 10V jännite kun yrität startata.

whattavag

En ole vielä ehtinyt mittailemaan - täytyy tehdä se seuraavaksi.
Releet tuli katsottua. Tosiaan siellä hanskalokeron takana ei ollut mitään, mutta ratin puolella "kolikkolokeron" takana oli releitä. Vaihtelin samanlaiset releet ristiin, mutta ei muutosta. Avainta käännettäessä naksuu rele nro 100 - olisiko se sitten se kuorman kevennysrele tms. Sen kun otti irti niin ei naksunut mikään eikä mittaristoon syttynyt varoitusvaloja.
Täytyy seuraavaksi alkaa paikallistamaan ylipäätään koko starttia ja alkaa mittailemaan jännitteitä...

M_M

Releen numero 100 viittaa nimenomaan kevennysreleeseen, joten luultavasti kyseessä on juuri se. Ei sinänsä osallistu starttaukseen vaikka se naksahtaakin kun avain käännetään käynnistysasentoon.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

whattavag

Kyllä se startin vaihdoksi meni. Solenoidia koputtelemalla vanha startti yritti vähän räkiä itteensä liikkeelle, mutta vaihtokunnossa kuiteskin. Onneksi sai melko helposti yläkautta irti. Kiitos kommenteista ja taas mennään ainakin remontinvälin…

Mikkes

Lainaus käyttäjältä: whattavag - 15.03.22 - klo:18:14
Kyllä se startin vaihdoksi meni. Solenoidia koputtelemalla vanha startti yritti vähän räkiä itteensä liikkeelle, mutta vaihtokunnossa kuiteskin. Onneksi sai melko helposti yläkautta irti. Kiitos kommenteista ja taas mennään ainakin remontinvälin…

Ole hyvä vaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy