Octavia III RS

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 17.01.13 - klo:20:48

« edellinen - seuraava »

drenalyn

#6990
Lainaus käyttäjältä: Peke - 28.11.16 - klo:22:00
Oisko uusi RS ocu(bensa) kuinka hyvä ostos? Noita ajamattomia näyttäs nyt olevan myynnissä kohtuu hinnoilla. Mitä kuuluu Winter Packiin? Miten hyvin tehdaswebastoa saa ohjattua kun se on kaukosäätimellä? Minkä kokoiset on vakioaluvanteet? Onko 220hv/230hv versioissa mitään oikeaa eroa vai pelkkä softa? ::)

Winterpackiin kuuluu Webaston lisäksi lämmitettävä tuulilasi ja lämmitettävät takapenkit (ei keskellä).
Webaston voi ajastaa myös auton kosketusnäytön kautta. Hyvin kätevä, jos lähdöt on usein samoihin aikoihin.
Kake on myös näppärä ja toimii jopa n. Kilometrin päästä, jos ei ole juurikaan esteitä.

Vakiovanteet taitaa olla 17", Challenge paketilla 18" ja Xtreme 19".

230 versiossa on tasauspyörästön ja oikeanpuoleisen vetoakselin välissä sähköisesti ohjattu monilevykytkin.
Octavia RS 4x4

Peke

Kiitti vastauksesta. Minkäslaiset popit RS:ssä on vakiona? Onko navigointi vakiovaruste TAI helppo lisätä? Pariutuuko auto hyvin Android luurien kanssa?
PEKEFIX Detailing "autonhoitoa ammattitaidolla"
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS
Ex Audi TT RS+ & RS3 & Mitsubishi Lancer Evo 9

Ambis

Navigointi ei ole vakiovaruste. Itse valitsin halvemman Amundsenin. Tulee pre-facelift autoissa 6,5" näytöllä. Tonnin kalliimpi Columbus tulee 8" näytöllä.

Sen mitä itse olen käytellyt nyt alle 1000km aikana tota Amundsenia, niin pitää sanoa et kyllä se sen reilu 600e arvonen on. Uutta karttapäivitystä vaan odotellessa. Erillisiin naveihin/apple mapsiin carplayn kautta (joka sekin toimii ihan hyvin) erona on se että mittareiden väliin pikkuruudulle saa myös navigointiohjeet, eli ei tarvi katsella alas sivulle näytölle vaan vilkasu mittaristoon riittää antaan kuvan siitä mitä on edessä navigoinnillisesti.

Android autosta en osaa sanoa kun en ole käyttänyt, mutta Apple CarPlay on toiminut tyystin ongelmitta. Kerran Spotify ei halunnut soittaa musaa, mutta maagisesti kun painoi itse puhelimen spotifystä playtä niin musa rupes taas soimaan ja kaikki hyvin. Tuntu enemmän bugilta spotifyssä kuin itse Carplayssä, mutta kukapa tietää.

Popeista sen verran, että itellä toi päivitetty Canton, ja se jää vähän vajaaksi siitä mitä odotin sen olevan (kunnon sisäänajautumista odotellessa). En sit tiiä miten suuri ero siihen perus Boleroon on. Jos ero on iso, niin ei ne kai ihan kamalan hyvät liene? Omaa kokemusta ei ole. Ja en siis ole mikään autohifisti, aikasemmassa Superbissa oli todella kökkö Swing-systeemi johon Canton on kuitenkin huikea parannus.
Octavia RS Combi TDI DSG 4x4 Moon White (MY17)

ex: 2011 Skoda Superb Combi TDI Greenline
ex: 2006 Kia Pro Ceed EX

Antamasi kirjaimet eivät vastaa kuvassa olevia.

Sniiki

Android pelaa ongelmitta omassa Amundsenin kautta. Android Auto tosin tuntuu vähän vajaavaiselta. Valikkojen selausta siellä on rajoitettu "pysähdy nähdäksesi lisää vaihtoehtoja" -rajoituksilla yms., enkä osannut äkkiseltään edes laittaa google mapsiin navigointiosoitetta (omaa noloutta kaiketi). Nämä tokki on Androidin vikoja, ei Skodan ja ne parantuvat jos on parantuakseen päivitysten myötä.
Amundsenin navi on tosiaan hyvä perustarpeisiin. Otin sen koska olen ollut hyvin tyytyväinen tähän astikin VAGin navigaattoreihin. Liikennetiedotukset toimii ja on luotettavia jne.

Canton on kökkö jos on tottunut yhtään tavan jogurttipurkkeja parempaan äänentoistoon. Kai se parempi on kuin vakiot mutta aika onneton esitys. Hintaisekseen varmaan ihan ok, mutta jos intoa hifien asennukseen on niin melkeinpä jo tuolla rahalla saa parempaa jälkiasenteista. Subbari on vitsi. Ite uskoin foorumien kehuja tuon hyvyydestä ja otin ilman koekuuntelua (ei ollut esittelyautoissa). Toivottavasti ovien äänieristys parantaa midbassojen sointia vähän. Jos nyt saisin päättää niin tekisin halvalla ite. Ostaisin jonkun erillisvahvistimen +DSP:n + erillissarjat oviin ja jättäisin tuon muovisubin syömän takasivutaskunkin kaljapulloille.

Vertex

RS:n hankinta työnalla, mutta tarkempi malli vielä hakusessa. Pari koeajoa on tehty. Ensimmäinen oli diesel ja toinen 230. Kumpikin oli dsg. Manuaali vaikuttaisi paremmalta, vaikka yli 10 vuoteen en ole manuaalilla ajanut. Tuossa 230:ssa innosti sähkösäätöpenkit ja putki. Näin nimimerkin takaa kehtaan myöntää, että putken pauke vaihdossa toi iloa. Isommista vanteista ei ole innostusta.

Tähän liittyen käytännön kysymys tuosta 230:ssa olevasta tasauspyörästön lukosta. Kuinka paljon siitä on hyötyä liukkaalla normaaliajossa? Netistä löytyy kyllä ratakommentteja, mutta onko siitä oikeaa hyötyä? Erittäin hyvä tuo oli ajaa, mutta kuivalla kelillä ilman vertailukohtaa on vaikea arvailla lukon tuomaa hyötyä.

Ensimmäinen kirjoitus tänne palstalle. Pakko kysyä, että onko tämä arvaa kirjaimet varmistus vitsi? Vai testataanko vain uutta tulokasta. Kolmesta kuvasta olen löytänyt jo yhteensä neljä kirjainta :)

U. Turhapuro

Itsellä on TDI RS manuaalina ja itse olen manuaalista tykännyt. Yksi asia mikä toisinaan tulee vastaan, kun on aikaisemmin tottunut ajamaan isolla ja vääntävällä bensalla. RS joskus sammuu kakkosella, kun vanhasta muistista yrittää lähteä kakkosella hyvin matalilla kierroksilla. Toki käynnistyy näppärästi uudelleen kytkin pohjaan painamalla.

Arvaa leikki jää pois, kun foorumille on kirjoitettu jonkin verran.

Uskoisin, että lukosta on talviliukkailla hyötyä, jos ajaa vähän sporttisemmin, niin auto kääntyy paremmin sinne minne keula näyttää. Arkiajoon ja liikkeelle lähtöihin liikennevaloista sillä en usko olevan merkitystä.

Oma lähtee normaaliliikenteessä hyvin liikkeelle hyvillä talvirenkailla.

icemii

TDI sammuminen johtuu siitä että 2. vaihde on välitetty ylipitkäksi hitaaseen ajoon ja kun lisäksi alavääntö on surkeaa hiukan tyhjäkäynnin yläpuolella niin noin tapahtuu. Turbo herää vasta 1300-1500 kierroksissa niin siitä ei ole apua.

Eron huomaa kun ajaa vapaastihengittävää bensamoottoria jossa välitykset on lyhyemmät ja moottoria ei ole tehty toimimaan pelkästään turbon varassa. Hitaasti ajo onnistuu vaikka 3. vaihteella. :)

Kinli

Lainaus käyttäjältä: Vertex - 30.11.16 - klo:23:57Tähän liittyen käytännön kysymys tuosta 230:ssa olevasta tasauspyörästön lukosta. Kuinka paljon siitä on hyötyä liukkaalla normaaliajossa? Netistä löytyy kyllä ratakommentteja, mutta onko siitä oikeaa hyötyä? Erittäin hyvä tuo oli ajaa, mutta kuivalla kelillä ilman vertailukohtaa on vaikea arvailla lukon tuomaa hyötyä.

Ei ole tästä 230 -mallista mitään kokemusta, mutta mekaanisista lukoista etuvetoisissa autoissa kylläkin.
Mielestäni suurin käytännön hyöty oli nimenomaan talvella. Radalla ei käydä joka päivä ja kuivalla kesäkelillä arkiajossa lukkoa ei pahemmin huomaa jos ajellaan rajoitusten mukaan. Mutta talvella kun pito on kokoajan limitillä niin lukko tekee myös tehtävänsä jatkuvasti. Eipä enää puske suoraan joka mutkassa ja auton hallittavuus kaasulla on aivan eri luokkaa kuin avoimella.
Ex - Octavia RS - Scirocco R - Integra R - Civic R

psxgamer

Lainaus käyttäjältä: Sniiki - 30.11.16 - klo:11:58
Valikkojen selausta siellä on rajoitettu "pysähdy nähdäksesi lisää vaihtoehtoja" -rajoituksilla yms., enkä osannut äkkiseltään edes laittaa google mapsiin navigointiosoitetta (omaa noloutta kaiketi).

Osoitteen syöttäminen on helpointa äänihaun kautta, sillä osoitetta ei voi kirjoittaa käsin jos auto liikkuu. Aktivoi äänihaku joko painamalla Boleron näytöstä punaista äänihaku painiketta tai painamalla auton ratissa äänihaku painiketta pitkään pohjaan. Ja nimenomaan pitkään pohjaan, sillä yksi painallus käynnistää Skodan oman äänihaun joka ei tue Suomea. Kun äänihaku käynnistyy, sano osoite, vaikka "Mannerheimintie 12". Google hakee osoitteen ja voit painaa Boleron näytöstä navigointi nappia.

teräksenharmaa

Puheentunnistuksen lisäksi Android Autoon on helppo syöttää osoitteita myös aiempien googlehakujen perusteella. Monesti itse katson reitin esimerkiksi työpyödän tietokoneella jo ennen liikkeelle lähtöää. Autossa Andoid monesti jo ehdottaa tuota osoitetta heti kun vain yhdistää puhelimen autoon. Hakuhistoriasta löytyy lisää. Kotiin ja työpaikalle löytää näppärästi äänikomennoilla, kun viitsii joskus syöttää googleen nuo osoitteet.

Miten nuo äänikomennot muuten toimivat suomeksi? Itse käytän AA:ta englanniksi. Englanniksi esimerkiksi biisin haku Spotifysta, sääkyselyt ja whatsappin viestien sanelut ja lukemiset toimivat oikein hyvin.

Sniiki

Ã,,änihaulla & googlehauilla navigoinnin tosiaan saa päälle, myös vauhdissa, mutta onpa aneemista jos osotetta ei pysty syöttää liikkeellä ollessa käsin mitenkään. Onhan siinä apukuskikin vieressä. Vaikka puheohjaus on Androidilla ja iPhonella jo aika hyvällä tasolla (englanniksi ainakin) niin pitäisi pystyä kaikki toiminnot tekemään myös käsin. Ei tosiaan löydy edes Spotifyn biisihakua valikoista.

Tuo puheohjaus toimii yllättävän hyvin myös suomeksi Android 6.0:lla jos käyttää suoraan puhelimesta. "Etsin lähin alko", "muistuta että haen kaljaa kotimatkalla", jne. toimii moitteetta, mutta jostain syystä Android auton kautta käytettynä tuo ei tajua mitään. Tunnistaa kyllä sanoman (toistaa suomeksi 100% oikein) mutta ei osaa tulkata. Luultavasti liittyy siihen ettei tota ole virallisesti tuettu Suomessa / suomenkielellä.

Peke

Ajeleeko porukka RS:llä 98 vai 95 löpöllä?
Mitäs ominaisuuksia perussoittimessa on? Löytyykö sähköistä ohjekirjaa tms?
PEKEFIX Detailing "autonhoitoa ammattitaidolla"
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS
Ex Audi TT RS+ & RS3 & Mitsubishi Lancer Evo 9

RSKalle

Ysikasilla olen ajanut kokajan. Löytyy Skodan oma appsi jossa perustietoja. Kuuntelen vain radoita soittimesta,  joten siitä en enempää tiedä ;D
Audi A6 55

Jyri

98lla samaten ajellut, käyttöohjekirjan latasin PDFnä jo ennen auton saapumista.

Pumpeli

98:lla ajoin ensin mut lopussa koko ajan 95:sella,mitään eroa ei ainakaan ajossa huomannu..

Candywhite

 TDI combi manuaali tuli 2/2014 ja se vaihtui 5/2016 4x4 combiin.Nyt on sekin vaihtumassa joten ajattelin kirjoittaa yhteenvedon kokemuksistani. Käytännössä samat lisävarusteet molemmissa autoissa, paitsi kantonin jätin pois toisesta autosta.

+tdi moottori on mukava ja hyvin toimiva, tehoihin tottuu viikossa ja sen jälkeen tuntuu ihan normi moottorilta.

+manuaali on loistava, kiva käyttää ja taloudellinen.

+panoraamakatto on on loistava,  lisää valoa talvella ja kiva tuulettaa kesäisin.

+winterpack, lämmitettävä tuulilasi on loistava, webasto on kätevä.

+nahkapenkit on mukavat ja helppohoitoiset, ei liian kuumat kesäisin.

+navigaattori on erittäin kätevä, uudessa versiossa parempi kuin edellisessä.

+sähköinen takaluukku on loistava. Helppo ottaa pieniä kyytiläisiä kyytiin kun ei tarvitse nousta autosta.

+4x4 toimii mainiosti ja eleettömästi.

+kitka renkailla auto on varsin mukava ja hiljainen.


-dsg on ihan susi, kallis hankkia ja lisää kulutusta. Eco asetuksella osaa rullata alamäissä mutta on nykivä liikkeille lähdöissä. Eli sport asetuksella liikkeelle ja sitten ecolle, se siitä automaatista...

-Canton on ihan surkea, vaikka ovat kuulemma parantaneet niin kerta riitti minulle ja en ostanut toiseen autoon.

-Bensa tankki on ihan liian pieni ja kaiken lisäksi hälyttää tyhjää liian ajoissa.

-kesä ja nasta renkailla auto on kova ääninen.

-kulutus 4x4 ja dsg yhdistelmällä on yli 2 litraa enemmän kuin etuveto manuaalilla. Lyhyillä matkoilla vielä enemmän.


Yhteenvetona sanoisin että loistava auto johon oli kiva lisätä kohtuu hintaisia lisävarusteita. Jos ostaisin kolmannen RS niin siinä olisi kaikki yllä olevat varusteet ja se olisi manuaali.
Kodiaq 6/2017. 4x4 tdi Ambition

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Peke - 06.12.16 - klo:13:12
Ajeleeko porukka RS:llä 98 vai 95 löpöllä?
Mitäs ominaisuuksia perussoittimessa on? Löytyykö sähköistä ohjekirjaa tms?

Saako löpöä myös eri octaanisena? Toki löpöllä en ajaisi, kuitenkin tulli sattuu paikalle jos sitä tankkaa  ;D

https://www.urbaanisanakirja.com/word/lopo/
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: Candywhite - 26.12.16 - klo:19:08
Yhteenvetona sanoisin että loistava auto johon oli kiva lisätä kohtuu hintaisia lisävarusteita. Jos ostaisin kolmannen RS niin siinä olisi kaikki yllä olevat varusteet ja se olisi manuaali.

Mukava kuulla että suhteellisen kivasti sulla on sujunut Ocujen kanssa. Sitä kolmatta ei vissiin tule kun manuaalia ja nelikkoa ei pysty yhdistämään Räsässä, heh. Mikä auto sai kunnian seurata RS:iä jos saa tiedustella?

Itsekin olen tosiaan ollut vahvasti siinä käsityksessä että DSG lisää näissä kulutusta, ja tämä kokemuksesi asiasta puoltaa sitä kyllä. 
Octavia III RS TDI

Peke

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 26.12.16 - klo:19:55
Saako löpöä myös eri octaanisena? Toki löpöllä en ajaisi, kuitenkin tulli sattuu paikalle jos sitä tankkaa  ;D

Otappas selvää asioista ennen ku yrität rueta pätemään. ;)
"Löpö = nestemäistä, palavaa, polttoaine, polttoneste, polttoöljy"
AINA puhuttu pohjoisessa bensan yhteydessä löpöstä.
PEKEFIX Detailing "autonhoitoa ammattitaidolla"
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS
Ex Audi TT RS+ & RS3 & Mitsubishi Lancer Evo 9

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Peke - 27.12.16 - klo:21:46
Otappas selvää asioista ennen ku yrität rueta pätemään. ;)
"Löpö = nestemäistä, palavaa, polttoaine, polttoneste, polttoöljy"
AINA puhuttu pohjoisessa bensan yhteydessä löpöstä.

Pohjoisessa taidatte laittaa tähänkin asiaan lapinlisää?

Löpö on polttoöljyä, kvg niin johan selviää mistä puhutaan sanan löpö yhteydessä  ;D ;D ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Ambientti

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 26.12.16 - klo:19:55
Saako löpöä myös eri octaanisena? Toki löpöllä en ajaisi, kuitenkin tulli sattuu paikalle jos sitä tankkaa  ;D

https://www.urbaanisanakirja.com/word/lopo/

Olen sitä mieltä että urbaani sanakirja ei ole tuossa ihan urbaanisti ajan tasalla. Löpö on ollut alkuperäisessä käytössä (polttoöljy) ehkä joskus 70-80 -luvuilla. Nykyään löpö on polttoöljyä enää jossain maaseutupitäjissä. Urbaanissa kielessä se on polttoaineen synonyymi. Urbaaneissa olosuhteissa ei ole juurikaan tarvetta polttoöljylle, josta merkityksen muutoskin johtuu.

Candywhite

 "Sitä kolmatta ei vissiin tule kun manuaalia ja nelikkoa ei pysty yhdistämään Räsässä, heh. Mikä auto sai kunnian seurata RS:iä jos saa tiedustella?"

7 paikkanen Kodiaq tulee perheen 'ykkös' autoksi. Toivon että olen siihen yhtä tyytyväinen kuin rs.
Kodiaq 6/2017. 4x4 tdi Ambition

pasuunaC3

Kolme RS lll ocua on nyt ollut peräkkäin ..carrida red ja kaksi rallye greeniä joista viimeisin myynnissä nettiautossa.
Seuraajaksi tulee kodiaqqi
Skoda Kodiaq 2.0tsi DSG 4X4 style panorama + sport leather
EX Octavia RS lll 2.0tsi DSG -14 rallye green
EX Octavia RS lll 2.0tsi DSG -14 rallye green
EX Octavia RS lll 2.0tsi DSG -13 corrida red

Peke

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 27.12.16 - klo:21:57
Pohjoisessa taidatte laittaa tähänkin asiaan lapinlisää?

Löpö on polttoöljyä, kvg niin johan selviää mistä puhutaan sanan löpö yhteydessä  ;D ;D ;D

En ole puhunut lapista. Kyllä tämä sana on kuule käytössä ihan yleisesti noissa yhteyksissä, mitä laitoin.
PEKEFIX Detailing "autonhoitoa ammattitaidolla"
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS
Ex Audi TT RS+ & RS3 & Mitsubishi Lancer Evo 9

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: Ambientti - 27.12.16 - klo:22:39
Olen sitä mieltä että urbaani sanakirja ei ole tuossa ihan urbaanisti ajan tasalla. Löpö on ollut alkuperäisessä käytössä (polttoöljy) ehkä joskus 70-80 -luvuilla. Nykyään löpö on polttoöljyä enää jossain maaseutupitäjissä. Urbaanissa kielessä se on polttoaineen synonyymi. Urbaaneissa olosuhteissa ei ole juurikaan tarvetta polttoöljylle, josta merkityksen muutoskin johtuu.

Täsmälleen samaa mieltä Ambientin kanssa tästä asiasta. Sanan merkitys on yleisempi nykyisin. Itsekin olen monesti löpöä Räsän tankkiin kaatanut. Eikä ole tarvinnut pelätä virkavallan tarkistusiskuja.
Octavia III RS TDI

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: Candywhite - 27.12.16 - klo:22:44
7 paikkanen Kodiaq tulee perheen 'ykkös' autoksi. Toivon että olen siihen yhtä tyytyväinen kuin rs.

Ok, Kodiaq onkin varmasti lähes kaikessa RS:ää parempi auto, toki ajamisen "perstuntumassa" voi vähän hävitä Oculle. Hyvällä tuurilla Kodiaqia ei näy tulevaisuudessa ihan yhtä paljon katukuvassa kuin RS:iä. :)
Octavia III RS TDI

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 28.12.16 - klo:10:25
Täsmälleen samaa mieltä Ambientin kanssa tästä asiasta. Sanan merkitys on yleisempi nykyisin. Itsekin olen monesti löpöä Räsän tankkiin kaatanut. Eikä ole tarvinnut pelätä virkavallan tarkistusiskuja.

ymmärtäähän sen jos eo löpöä tarvitse tankata tai tilata. Edelleenkin kun tilataan työmaalle löpöä niin ei sieltä koskaan bensaa ole tuotu  ;D ehkä pohjoisessa tuodaan?  ::)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

MikHei

En yksinkertaisesti voi olla ottamatta kantaa.  ;D

Kun tästä lapinlisästä nyt väännetään, niin en tiedä olenko tarpeeksi pohjoisesta, mutta ainakin minun mielestä täällä Oulun seudulla löpö tarkoittaa polttoöljyä. Sitä olen tankannut mm. traktoriin, trukkiin ja painepesuriin ja löpöä sinne tankkiin on silloin lirutettu.  ;) Toki olen kuullut myös harvemmin dieselin ja bensan mainittavan nimellä löpö, mutta silloin ei kyseessä ole ollut ainakaan mikään "konemies". Silloin vähän löpö särähtää korvaan, mutta en ole sitä lähtenyt kyllä oikomaankaan, että käyttäkööt nyt sitä sitten kukanenkin missä tilanteessa itse haluaa.

Että silleen..  :D
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

splitxyz

Tämä nyt hieman off topic Räsästä. Onko mitään nappikombinaatiota tms. millä näkee akun varaustilan muilla kuin erityistyökaluilla?
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

puolihop

Lainaus käyttäjältä: splitxyz - 03.01.17 - klo:17:18
Tämä nyt hieman off topic Räsästä. Onko mitään nappikombinaatiota tms. millä näkee akun varaustilan muilla kuin erityistyökaluilla?

Ohjekirja kertoo näin:
Auton akun varaustilan näyttö
Lue ja huomioi ensin alustavat tiedot ja turvaohjeet sivulta 9.
› Katkaise virta.
› Pidä näppäintä 6 » Kuva 2 sivulta 9 painettuna, kunnes näytölle tulee teksti
Battery status (akun tila) tai BATTERY SOC (akun lataustila).
› Vapauta näppäin 6 , jolloin näytetään auton tämän akun varaustilaa %-arvona. 

Näppäin 6 on siis 0.0 / Set nappi mittariston keskellä.
Omassa autossa tuo näyttää aina 80%, joten en tiedä miten luotettava tuo on :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy