Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - vwmies

#1
Musta muovinen ja ehjä PKS kiitos.  Ja 3C tai B7 farkkuun.
#2
Kiinnostuneille hieman pikainfoa ketjun avaukseen:

2019 valmistetaan vain rajattu määrä kaseja. Mallin ilmanvastuskerroin cW on laskenut arvoon 0,275.

GTI- ja GTD-mallien julkkari samoin kuin Plug-in-Hybridi GTEn on suunniteltu maaliskuulle 2020 ja ensimmäiset autot rullaavat heinäkuussa myyjille. Samoin huippumalli Golf R (insider tieto 333 hummaa) julkistetaan silloin.

Farkun ensi-iltaa on kaavailtu lokákuulle ja sen pitäisi olla liikkeissä joulukuussa.

Moottoreina tulevat pellin alla olemaan 90 ja 110 hv kolmisylinteriset bensat ja disukoista 2 litran 115 sekä 150 hv versiot.

Viisi hybridiä tulee ohjelmaan, ylimääräistä potkua antavat 48 Voltin starttimoottori-generattorit ja tehot ovat 110, 130 tai 150 hv.

Lopuksi vielä kaksi Plug-in-Hybridiä 180 ja 245 heppaa, joissa molemmissa 13kWh Litium-Ioni akku huolehtii lyhyiden päivittäismatkojen energiasta aina 65km saakka.

#3
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/skodalta-ilmestyy-vihdoin-ladattava-hybridi/AHg6CvjS

Škoda on jäänyt sähköistämisessä jälkijunaan. Asia korjaantuu merkin ensimmäisellä hybridillä.

Volkswagenin tytäryhtiö, tsekki ‎Škoda suunnittelee ensimmäistä ladattavaa hybridiään vuodelle 2019.
Ilmeisesti VW Passat GTE:stä lainattavat sähkötamineet asennetaan Superbiin, kertoo saksalainen KfZ-Betrieb-lehti.

Sähkömoottorin kaverina uutuuden voimanlähteenä toimii nelisylinterinen bensaturbo.

Superb-hybridiä seuraa täysähköinen versio. Lehden mukaan pääjohtaja Bernhard Maier vahvisti hiljattain merkin jälleenmyyjätapahtumassa, että tehtaan tavoitteena on tuoda vuoteen 2025 mennessä markkinoille kaikkiaan viisi sähköistä Škoda-mallia.

Yksi malleista saattaa olla Škoda Citigon sähköversio VW E-upin pohjalta. Toinen uutuus voi olla tulevan VW I.D.:n sisarmalli.

Škodan sähköversioiden suunnittelua ja toteuttamista helpottaa konsernin merkkien yhteisesti käyttämä muunneltava alusta.

Tähän asti tsekkivalmistaja on suhtautunut nihkeästi sähköön, mutta tiukentuvat päästönormit ovat kääntäneeet pään.  ;)
#4
USA:ssa NHTSA (U.S. DEPARTMENT OF TRANSPORTATION  ) valvoo ja ylläpitää autojen (myös ilma-alusten, laivojen, lentokoneidenkin),
renkaiden jne. (matkustaja- & lapsi-) turvallisuutta & takaisinkutsuja koskevaa kampanjasivustoa in English:

http://www-odi.nhtsa.dot.gov/owners/SearchSafetyIssues  (idea: Keeping You Safe)

Eos onko vastaavaa Euroopassa, paitsi EuroNCAP kolariturvallisuustestit.
Tuolta voi kurkkia oman autonsa tietoja VIN tai merkki / malli / vm tiedot antamalla.



#5
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/uudet-sahko-volkswagenit-kulkevat-todella-pitkalle/7VNTmB9F

Volkswagen siirtyy vauhdilla sähköautoihin, jotka kulkevat yhdellä latauksella pitkälle.

Volkswagen panostaa entistä enemmän sähköön. Think New-projektillaan konserni aikoo tuoda markkinoille vuoteen 2025 mennessä kuusi täysin uutta sähköautomallia, jotka kaikki kulkevat reippaasti pidemmälle kuin nykyiset kilpailijat.

Uutuudet ilmestyvät saksalaisen autolehden auto motor und sportin mukaan kahdessa aallossa.
Ensimmäinen kolmen auton satsi valmistuu vuoteen 2019 mennessä, jota seuraavat toiset kolme mallia.

Konserni tekee ensin edullisemman pään pelit kompaktiluokkaan. Ensimmäinen NUVe-työnimen saanut malli on ulkomitoiltaan Golfin kokoinen, mutta sisältä tilavampi. Sen perusversion sähkömoottori tuottaa 120 kilowattia.

Sitä seuraavat Tiguanin kokoinen crossover ja Jettan mittoihin asettuva sedan.

Sitten tulee uusi kolmen mallin sarja, johon kuuluvat katumaasturi, coupémainen sedan ja sähkö-Transporter.

Tehdas lupaa uutuuksille vähintään 400 kilometrin toimintamatkan. Akkujen tehosta riippuen autot kulkevat parhaimmillaan noin 650 kilometriä yhdellä latauksella, jolla Volkswagen löisi nykyiset Teslat.

Volkswagen esittelee lokakuun alussa Pariisin autonäyttelyssä tulevista sähköautoistaan ensimmäisen konseptimallin.  ;)
#6
 VTT: Tulokset ovat hämmentäviä

http://yle.fi/uutiset/suurin_osa_vwn_paastoskandaaliautoista_korjataan_ehka_turhaan_vtt_tulokset_ovat_hammentavia/8725559

Volkswagen-konsernin huijausohjelma ei Suomessa tehdyissä laboratoriotesteissä näyttäisi kaunistelevan suomalaisautojen päästölukemia. VTT:n kokeissa manipuloidut dieselmoottorit ja saman yhtiön moottorit ilman huijausohjelmaa päätyivät koeolosuhteissa samoihin tuloksiin. VW-konsernin on kuitenkin tarkoitus aloittaa myös Suomessa korjaukset kaikkiaan 64 000 autoon.


Epäilys huijausohjelmiston toimivuudesta heräsi VTT:lle sen jälkeen, kun se oli tehnyt lukuisia testimittauksia kaikkiaan 23 dieselhenkilöautolle.
Tilanne on VTT:n johtavan tutkijan Juhani Laurikon mukaan erikoinen, sillä koko päästöskandaali sai alkunsa Yhdysvalloissa paljastuneesta huijausohjelmasta, jonka piti tunnistaa testitilanne ja osata kaunistella päästöjä mittaushetkellä.

VTT:n otannassa oli mukana kahdeksan VW-konsernin EA 189 -mallisarjan moottorilla varustettua suomalaista autoa, joissa valmistajan mukaan on huijausohjelma, sekä viisi autoa, joissa valmistajan mukaan huijausohjelmaa ei ole.


VTT:n laboratoriossa näiden autojen väliset keskimääräiset tulokset olivat lähes identtisiä eikä edes ääriarvoissa juuri saatu eroa.

" Tulokset ovat hämmentäviä. Seuraavaksi yritetään huijata huijaria eli yritetään tehdä testi niin, ettei auto tiedä olevansa rullilla.  Sitten nähdään, saadaanko erilaisia tuloksia, Laurikko sanoo.

VTT:n Laurikon mukaan on mahdollista, että Yhdysvalloissa myydyissä autoissa huijausohjelma saattoi todellakin toimia ja auttaa pääsemään maan erittäin tiukkojen typen oksidien päästörajojen alle. Siinä tapauksessa huijausohjelma ei joko toimi Suomessa samalla tavalla tai sitten VTT:n testaamissa autoissa on ollut joku vika, jonka vuoksi lopputulos ei ole sama.

Joka tapauksessa EU:ssa voimassa olevat typen oksidien raja-arvot alittuivat VTT:n testeissä niin huijausohjelman kanssa kuin ilmankin.

" Vaikuttaisi siltä, että Suomessa käynnistyvissä korjauksissa suurimmassa osassa autoista mikään ei muutu, Laurikko toteaa.

Suomen autojen korjaus viivästymässä Saksassa jatkuvien testien vuoksi

Trafissa päästöskandaalin seurannasta vastaava osastopäällikkö Toni Pallaspuro sanoo, että alkuperäisen aikataulun mukaan VW:n takaisinkutsun olisi pitänyt Suomessakin jo alkaa Passat-automallin 2,0 tdi-moottoreiden ohjelmistopäivityksellä.

Volkswagenin ja Audin liikennekelpoisuudesta vastaava Saksan viranomainen KBA jatkaa kuitenkin vielä autojen testaamista eikä ole vielä antanut Saksassakaan lupaa Passatien korjauksien käynnistämiseen. Soitto Saksaan KBA:lle ei paljastanut viivästyksen syytä. Trafissakaan syytä ei tiedetä.

Esimakua korjauksista on kuitenkin jo olemassa VW:n maastoauto Amarokin verran, jonka takaisinkutsu ohjelmistopäivitykseen käynnistettiin KBA:n luvalla tammikuun lopulla.   

Muun muassa suuri saksalainen autolehti Auto Motor & Sport on tehnyt jo testin kahdelle Amarokille. Korjaus eli ohjelmistopäivitys vaikutti kahteen testiautoon siten, että molemmissa moottorin teho nousi hiukan, kulutus lisääntyi 0,7 ja 0,5 litraa ja typenoksidit nousivat hieman aiemmasta.

VTT ottaa kaksi autoa ”ennen ja jälkeen” -testaukseen

Suomessa Tekniikan Maailma on tilannut VTT:ltä kattavan tutkimuksen Volkswagenin EA 189 -tyyppisen moottorin suoritus- ja päästöarvoista ennen ja jälkeen merkkihuollossa tehtävää huijausohjelman poistoa ohjelmistopäivityksellä. Tämä testaus odottaa kuitenkin vielä takaisinkutsukampanjan aloittamista Suomessa.

VTT tarvitsee testaukseen kaksi lähes identtistä autoa. Erikoista on, että tutkimusta varten tarvitaan todennäköisesti Volkswagenin maahantuojan apua, sillä peräti kaksi viikkoa kestävää testirupeamaa varten on autot pyydettävä todennäköisesti maahantuojan autoliikkeiden vaihtoautovalikoimista.

" Pyritään olemaan joko jonossa ensimmäisenä tai sitten etuilla, VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko sanoo.

Trafin Toni Pallaspuro toivoo nyt suomalaisilta malttia odottaa luotettavia tutkimustuloksia ennen johtopäätöksien tekemistä ohjelmistopäivityksen vaikutuksista auton tehoon, kulutukseen tai päästöihin. Trafi on myös mukana VTT:n ja Tekniikan Maailman testissä.

" Se on hyvää kansalaisinformaatiota. Yritetään pitää huolta, että informaatio tässä asiassa on oikeaa.         :o
#7
Matkamittarin kilometrit voi väärentää 150 euron laitteella " miten huijauksen tunnistaa?

http://yle.fi/uutiset/auton_matkamittarin_vaarentamiseen_tarkoitettu_laite_maksaa_150_euroa__miten_ostaja_tunnistaa_tekaistut_ajokilometrit/8711681

Kun auto viedään Suomessa ensimmäistä kertaa kolmivuotiaana katsastukseen, tallennetaan auton kilometrilukemat Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin järjestelmään. Kilometrilukema katsastuskonttorilla ei kuitenkaan vielä kerro, pitääkö lukema myös paikkansa. Yleensä mittaria manipuloidaan ensimmäisen kerran jo ennen ensimmäistä katsastusta.

Suomalainen autonostaja on edelleen sinisilmäinen. Osa ei usko mittarimanipulointia tapahtuvan ja osa ei välitä. Toisaalta paljon ei ole myöskään tehtävissä, sillä käytetyn auton ostajalla ei ole keinoja selvittää, paljonko autolla on todellisuudessa ajettu.

Autoliikkeilläkään ei suurta kiinnostusta selvitystyöhön ole, sillä mitä vähemmän kilometrejä auton mittarissa näkyy, sitä enemmän euroja voi laittaa auton hintalappuun.

Mittarilukeman muuttaminen ei Suomessa ole rikos. Vasta kun lukemia muutetaan tarkoituksena huijata autokaupoilla, voidaan puhua lievästä petoksesta. Asiakas ja myyjä voivat kuitenkin myös sopia keskenään, että auton ajokilometrejä ei edes merkitä kauppasopimukseen. Silloin kukaan ei ole petkuttanut ketään.

Kiinalaislaite muuttaa lukemat 30 sekunnissa

Mittarimanipuloiduista autoista tiedetään, että keskimäärin auton kilometrinäytöstä uupuu noin 100 000 kilometriä. Esimerkiksi Saksassa Golf-kokoluokan auton manipuloinnista saatu keskimääräinen hintahyöty on myyjälle 3 000 euroa.

Pelkästään Saksassa myydään poliisin antamien tietojen mukaan noin kaksi miljoonaa manipuloitua autoa vuodessa. Arviot perustuvat autojen ohjelmointiin myytävien laitteiden myyntimäärillä sekä rikosepäilyjen yhteydessä takavarikoitujen ohjelmointilaitteiden määrään.

Jos mittarilukemien muuttamiseen tarvittava ammattilaite maksaa 9 000 euroa, on helppo laskea, montako 90 euroa maksavaa asiakasta tarvitaan ennen kuin laite on maksanut itsensä takaisin. 

Vielä muutama vuosi sitten mittarilukemien muuttamiseen tarvittiinkin ammattilaista, jolla oli ammattimaista laitteistoa. Nyt auton diagnostiikkapistokkeeseen kytkettäviä jokamieslaitteita saa kuitenkin helposti suoraan netistä. Halvimmillaan kiinalaisvalmisteisen laitteen on saanut 150 eurolla.

Saksan autoliitto ADAC:n testikäytössä halpalaite on toiminut moitteetta jo kolme vuotta. ADAC:n laite tunnistaa käytännössä kaikki yli kaksivuotiaat autot. Jokainen ohjeita lukemaan oppinut on oppinut laitetta käyttämään. Matkamittarilukeman muuttaminen vie puoli minuuttia.

Kiinnijäämisen riski lähes olematon

Mittarimanipulointi on tehty surkeasti, jos siitä jää kiinni. Tyypillisin siisti ja vähäriskinen temppu on leasingautohuijaus, joka tehdään esim. näin:

Asiakas tekee leasingsopimuksen, jolla hän saa ajaa autolla 15 000 kilometriä vuodessa. Näillä kilometreillä auton ensimmäinen huolto tulisi ajankohtaiseksi viimeistään kahden vuoden kuluttua. Asiakas ajaa kuitenkin jo vuodessa 30 000 kilometriä, jättää auton ilmoittaman huoltokutsun väliin ja tyhjentää huoltonäytön.

Vajaan kahden vuoden jälkeen asiakas muuttaa mittarin lukemaksi 29 000 kilometriä, vie auton huoltoon ja saa huoltokirjaan huoltoleiman. Ennen kuin leasingsopimus päättyy kolmen vuoden ajon jälkeen, asiakas muuttaa vielä kertaalleen ajokilometrit vajaaseen 45 000 kilometriin, nollaa auton historiaa tallentavan vikamuistin ja palauttaa auton.

Myös yleinen ja vielä helpompi on vuokra-autopetos. Asiakas ottaa vaikkapa viikoksi edullisen vuokra-auton, jolle on määritelty päiväkohtainen kilometriraja. Asiakas ajaa autolla kuitenkin reilusti yli sovitun ja käy lopuksi jossakin netistä löytämässään ”mittarinkorjauspaikassa” muuttamassa kilometrit sopiviksi.

Merkkihuollossa auton manipulointi käy kyllä ilmi, mutta edes korjaamolaitteilla ei pystytä selvittämään, paljonko autolla on todellisuudessa ajettu.

Kilpajuoksu manipulointia vastaan on turhaa, ellei lakeja muuteta

Autonvalmistajien ei ole toistaiseksi kannattanut yrittää tukkia mittaristojen porsaanreikiä. Manipulointi ei ole uuden auton ongelma, joten kalliiksi tulevat toimet eivät kannata, jos kehityskustannuksia ei saa lisättyä auton hintaan. Vielä toistaiseksi autonvalmistajat suojaavat ainoastaan varkaudenestolaitteiston tiedot, mutta eivät mittaristojen. Mittaristoja ei edes saa tehdä sellaisiksi, että tietoihin ei pääse käsiksi.   

Autonvalmistajien on päästävä myös itse omiin mittareihinsa. Harva uuden auton ostaja edes tietää, että mittarissa näkyvien muutaman kilometrin sijaan autolla voi olla ajettu jopa kymmeniä kilometrejä kovaakin tehtaan testiajoa ennen kuin mittari jälleen nollataan ja auto menee luovutukseen.

Jotta huijauksista päästäisiin eroon, on tarjolla useita ratkaisuja, jotka lopulta eivät kuitenkaan ole onnistuneet ratkaisemaan ongelmaa.
Yhdeksi ratkaisuksi on tarjottu lakisääteistä digitaalista huoltokirjaa.

Esimerkiksi Belgiassa käytettyä autoa ei saa myydä ilman, että asiakas saa tutustua Car Pass-nimisen digitaalisen huoltokirjan autosta tallentamiin tietoihin. Digitaalisuus ei kuitenkaan auta niin kauan kuin ihminen on se, joka valitsee, millaisia tietoja se järjestelmiin tallentaa. Kerran väärin tallennettu lukema säilyy tallessa aina, koska sitä ei voi jälkikäteen muuttaa.

Saksan autoliitto ADAC:n teknisen keskuksen mittariasiantuntija Arnulf Thiemel toimitti Yle Uutisille kuvan hänen käytössään olevista ohjelmointilaitteista, jotka on tarkoitettu matkamittareiden manipuloimiseen. Vasemmanpuoleinen jokamieskäyttöön tarkoitettu laite on maksanut 150 euroa, keskellä 12 000 ja oikealla oleva 9 000 euroa. Kaikilla mittarilukeman muuttaminen onnistuu auton diagnostiikkapistokkeen kautta muutamassa sekunnissa.



Kuva: ADAC / Arnulf Thiemel

Juttua varten on haastateltu teknistä asiantuntijaa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista, lakiasiantuntijaa Autoalan Keskusliitosta, suomalaisen automaahantuojan teknisen koulutuskeskuksen päällikköä ja Saksan autoliitto ADAC:n teknisen keskuksen ajoneuvotekniikan asiantuntijaa.
#8
Volkswagenin tuska kasvaa " Nyt autot lähtevät itsestään käyntiin

http://yle.fi/uutiset/volkswagenin_tuska_kasvaa__nyt_autot_lahtevat_itsestaan_kayntiin/8629432

Volkswagen on kutsunut 67 000 Caddy-malliston tila-autoaan takaisin korjaukseen. Asennusvirheen takia ovien kauko-ohjaimen käyttö saattaa käynnistää auton moottorin.

Päästöhuijauksissa mainettaan ryvettänyt Volkswagen-yhtiö ilmoitti keskiviikkona kutsuvansa maailmanlaajuisesti 67 000 Caddy-mallista autoa huollettavaksi. Ongelma on harvinainen ja vaarallinen: autot saattavat lähteä käyntiin, kun kuljettaja avaa ajoneuvon ovet käyttämällä lukituksen avaavaa kaukosäädintä.  :( :(

Jos autossa sattuu olemaan vaihde päällä, seuraukset voivat olla erittäin vakavat, sillä silloin auto lähtee mahdollisesti itsestään liikkeelle. Volkswagenin mukaan ongelma ei koske automaattivaihteisia autoja.
  :-X

Autoilijat pelästyivät itsestään starttaavia autoja

Euroopan suurin autoyhtiö sai tiedon ongelmasta asiakkailtaan, kun kauhistuneet ihmiset ilmoittivat itsestään liikkeelle lähteneistä autoista. Kukaan ei tiettävästi ole loukkaantunut yllättävistä tilanteista huolimatta.

VW-yhtiöllä ei ole vielä täyttä varmuutta siitä, mistä ongelma juontaa juurensa. Todennäköisesti auton tietokonejärjestelmän kaapeloinnissa on tehty virhe, yhtiön tiedottaja kertoo.  :o :o

Ongelma koskee niitä Caddy-autoja, jotka on valmistettu vuoden 2012 toukokuun ja 2013 tammikuun välillä. Tarkastukseen kutsu on maailmanlaajuinen.

Saksalaisyhtiön ongelmat ovat näkyneet jo myös Suomessa. Maahantuojan, VV-Auto Group Oy:n mukaan Suomessa on 39 riskimallin Caddya. Kaikkia auton omistajia on informoitu ongelmasta ja ensimmäiset kutsuttiin tarkastuksiin jo joulukuussa.

" Meille tuli muutama ilmoitus moottorin erikoisesta käynnistymisestä, sen tarkemmin en osaa sanoa, VV-Auto Group Oy:n viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen sanoo.
#9
Oikeuden päätös " autonvalmistajan annettava vapaille varaosaliikkeille kaikki auton tiedot

http://yle.fi/uutiset/oikeuden_paatos__autonvalmistajan_annettava_vapaille_varaosaliikkeille_kaikki_auton_tiedot/8623358

Saksalainen tuomioistuin on määrännyt autonvalmistaja Kian luovuttamaan kaikki tekninen autodata myös riippumattomien autokorjaamoiden ja varaosaliikkeiden käyttöön. Kyseessä on ennakkotapaus, jonka odotetaan tiputtavan selvästi varaosien hintaa kaikkiin automerkkeihin EU:n alueella.

Frankfurtin käräjäoikeus päätti perjantaina ennakkotapauksena, että korealainen autonvalmistaja Kia ja sen saksalainen maahantuoja eivät saa pantata autoihin liittyviä tietoja. Muun muassa autojen valmistenumeroista on vastedes käytävä tarkasti selville, mitä osia autossa on. Niin sanottu tekninen autodata on oltava digitaalisena myös vapaiden korjaamo- ja varaosaliikkeiden saatavilla.

Oikeutta haki Saksan varaosakauppiaita edustava keskusjärjestö GVA. Se halusi oikeuden päättävän, saavatko valmistajat edelleen pitää tiettyjen autonosien tiedoista monopolia. Ennakkotapaus kohdistui korealaismerkkiin, mutta sen uskotaan vaikuttavan laajasti myös muihin automerkkeihin.

Kuluttajalla on EU:ssa ollut jo vuodesta 2002 saakka oikeus huollattaa autonsa ja ostaa siihen varaosia vapaasti valitsemastaan liikkeestä. EU myös vaatii, että riippumattomilla varaosavalmistajilla ja varaosamyyjillä on käytössään pääsy autojen varaosanumeroihin.

Autoalalla on yleistä, että samat alihankkijat valmistavat sekä merkkiosia suoraan autonvalmistajille että myyvät niitä myös omilla tuotemerkeillään varaosina. Osien hinnoissa saattaa olla eroja. Se, että kaikilla ei ole pääsyä tietoihin, jotka paljastavat auton kokoonpanon, ei edistä kilpailua eikä hyödytä kuluttajaa.

Saksan GVA moittii, että varsinkin pienemmillä korjaamoilla ja varaosaliikkeillä ei ole aina mahdollisuutta saada osista tietoa, koska autonvalmistajat piilottavat tietoa auton tarkasta kokoonpanosta esimerkiksi valmistenumeron sisään. Tällä ne suosivat omia merkkihuoltojaan ja niiden varaosamyyntiä, jotka osaavat tulkita sisäisiä koodeja.

Kia saattaa vielä valittaa tuomiosta korkeimpiin asteisiin, mutta myös EU -komissio seuraa tarkasti autonvalmistajien tiedon pihtaamista ja harkitsee parhaillaan jatkotoimia. Saksan varaosakauppiaita edustava keskusjärjestö GVA uskoo jo Kian ennakkotapauksen näyttävän suunnan myös muille autonvalmistajille.

Kia hävisi vastikään myös toisen oikeustaiston. Ruotsissa markkinaoikeus päätti, että Kian myöntämä seitsemän vuoden takuu on oltava voimassa myös silloin, kun asiakas huollattaa autonsa huolto-ohjelman mukaisesti jossain muualla kuin Kian omassa merkkihuollossa.         :o
#10
8,9 miljoonaa katsastusta paljastavat järkyttävän suuria laatueroja eri automallien ja vuosimallien välillä.

http://www.moottori.fi/liikenne/jutut/tuv-katsastusraportti-2016/

Saksalaiset ovat kohentaneet laatuaan, paljastuu tuoreesta ja kattavasta saksalaisesta TÜV-katsastusraportista. Vastaavasti japanilaisten autojen laadun totuttu ylivoima osoittaa hiipumisen merkkejä.

TOYOTA YARIS PARAS JAPANILAINEN

Vain yksi japanilainen automalli eli Toyota Yaris sijoittui vikaraportissa kymmenen kärkeen nuorimmassa 2"3-vuotiaiden autojen ikäryhmässä, jossa kaikki muut kärkisijoitukset (top 10.) menivät saksalaisille merkeille. Se on vahva osoitus uudempien saksalaisten mallien laadun paranemisesta.

Kun auto vanhenee, japanilaisten sijoitukset kohenevat. Etenkin Toyota porskuttaa vanhimmissa ikäryhmissä lukuisilla hyvillä tuloksilla, vaikka ei ykköstilalle yltänytkään missään ikäryhmässä.

MERSUN YLIVOIMAA ALLE KOLMIVUOTIAISSA

Mercedes-Benzin menestys jatkuu, sillä merkki on napannut ykköstilan kaikissa kolmessa vuonna 2015 julkaistuissa saksalaisessa katsastusraportissa (DEKRA, GTÜ, TÜV).

TÜV-katsastusraportin alle kolmivuotiaiden autojen kymmenen parhaan joukossa on peräti kuusi mersua!

Mercedes-Benzin B-sarja nousi koko tilaston parhaaksi. Vähävikaisimmassa automallissa eli alle kolmevuotiaassa Mercedes-Benz B-sarjan tila-autossa havaittiin vain 2,8 isoa vikaa sataa autoa kohti (vikaprosentti 2,8).

Mercedes-Benzin GLK otti hopeaa, SLK pronssia ja ML nousi neljänneksi. Suurin laadun parannus on tapahtunut isossa ML- katumaasturissa. Yhdysvalloissa valmistettava ML oli vuosikausia murheenkryyni, laadultaan heikoin mersu. Uusimmat GTÜ- ja TÜV-tilastot osoittavat laadun parantuneen.

VIISI KOKOLUOKKAA

TÜV luokittelee alle kolmivuotiaiden automallien parhaat myös viidessä tärkeässä kokoluokasssa.

Audi A1 on pikkuautojen paras (vikaprosentti 4,4). Audi A3 on pienemmän keskiluokan kärjessä (5,0). Mercedes-Benz C-sarja on isomman keskiluokan paras (3,7). Mercedes-Benz B-sarja on tila-autojen ykkönen (2,8). Mercedes-Benz GLK on luotettavin katumaasturi (2,9).

Kolmivuotiaiden hänniltä löytyvät Chevrolet Spark (14,6), Fiat 500 (14,1) ja Fiat Punto (13,3).

VAKAVAT VIAT VAIKUTTAVAT

Automallit on vikaraportissa rankattu paremmuusjärjestykseen katsastuksessa hylkäykseen johtavien isojen vikojen perusteella. Nämä viat vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön. Viat on korjattava ja auto tuotava jälkitarkastukseen.

Aineisto on koottu heinäkuun 2014 ja kesäkuun 2015 välillä. Raportissa on mukana 8,85 miljoonaa määräaikaiskatsastusta ja 233 automallia.

Laajalti arvostetussa raportissa ovat mukana vain sellaiset automallit, joista on saatavana vähintään tuhannen katsastuksen tiedot kussakin ikäryhmässä.

Sen vuoksi joitakin kiinnostavia autoja puuttuu (esimerkiksi Volvo S80). Myöskään kaikista uutuuksista ei ole ehtinyt kertyä riittävästi aineistoa (esimerkiksi Peugeot 508).

AJOM,,,,RISS,, HUIKEITA EROJA

TÜV-raportin tulostaulukoissa on mainittu automallien keskimääräinen ajomäärä (matkamittarilukema) kussakin ikäryhmässä. Näin tulokset voi suhteuttaa ajomäärään.

Ammattikäytössä, esimerkiksi taksina ja ”kaupparatsuautona” suositut mallit kärsivät tilastossa suuren ajomääränsä vuoksi. Tällaisia autoja ovat esimerkiksi Audi A6, BMW 5-sarja, Mercedes-Benz E-sarja, Ford Mondeo, Volkswagen Passat ja Volvo V70. Myös isoilla katumaastureilla ja tila-autoilla ajetaan paljon.

Pienimmillä A-segmentin pikkuautoilla (esimerkiksi Ford Ka) sekä urheilu- ja avoautoilla ajetaan yleensä vähän, jopa vähemmän kuin B-segmentin pikkuautoilla (esimerkiksi Ford Fiesta).

Kalliita urheilu- ja edustusautoja myös huolletaan ja puunataan huolellisemmin kuin halpoja pikkuautoja.

TOP 10 -SIJOITUKSET:

Toyota porskuttaa kärjessä (14 kymmenen kärjessä sijoitusta). Mercedes-Benz on toisena (10), Audi on kolmas (7), Mazda on neljäntenä (6) ja Porsche viidentenä (5). Seuraavina Volkswagen (3), BMW ja Opel (2), Ford ja Honda (1).

FLOP 10 -SIJOITUKSET:

10 hännillä -sijoituksia keräsi eniten Renault (9), toisena Chevrolet ja Ford (8), seuraavina Dacia ja Fiat (6), Volkswagen (5), Citroën ja Kia (4), Alfa Romeo (2) ja Mercedes-Benz (1).

IK,,RYHMIEN PARHAAT JA HUONOIMMAT

4"5-vuotiaat: paras Audi A1, huonoin Dacia Logan.

6"7-vuotiaat: paras Porsche 911, huonoin Chevrolet Matiz.

8"9-vuotiaat: paras Porsche 911, huonoimmat Kia Sorento ja Renault Kangoo.

10"11-vuotiaat: paras Porsche 911, huonoin Fiat Stilo.

2"3 VUOTTA VANHAT HENKILÖAUTOT ISOJEN VIKOJEN OSUUS, KESKIARVO 7,8 PROSENTTIA *


Sija   Malli   Keskimääräinen ajomäärä (km)   Isojen vikojen osuus (%)
1.   Mercedes-Benz B-sarja   41 000   2,8
2.   Mercedes-Benz GLK   52 000   2,9
3.   Mercedes-Benz SLK   29 000   3,1
4.   Mercedes-Benz ML   61 000   3,6
4.   Porsche 911   31 000   3,6
6.   Audi Q5   60 000   3,7
6.   Mercedes-Benz C-sarja   58 000   3,7
8.   Mercedes-Benz E-sarja Coupé   42 000   4,2
9.   Audi A1   36 000   4,4
9.   Audi A6   80 000   4,4

9.   Toyota Yaris   31 000   4,4
12.   Volvo XC60   65 000   4,5
13.   Audi TT   36 000   4,6
14.   Mitsubishi ASX   46 000   4,8
14.   Toyota Verso   43 000   4,8
16.   Audi A4   76 000   4,9
16.   Audi Q3   47 000   4,9

16.   BMW Z4   31 000   4,9
19.   Audi A3   48 000   5,0
20.   BMW X1   45 000   5,1
21.   Audi A5   58 000   5,2
21.   Opel Meriva B   34 000   5,2
21.   Volkswagen Up   31 000   5,2
24.   Mitsubishi Colt   32 000   5,3
25.   Mercedes-Benz E-sarja   82 000   5,5
26.   Toyota Avensis   50 000   5,6
27.   Mazda 2   29 000   5,7
28.   Mazda 3   37 000   5,8
28.   Opel Astra   49 000   5,8
28.   Volkswagen Eos   36 000   5,8
31.   BMW 3-sarja   49 000   5,9
31.   Volkswagen Golf Plus   34 000   5,9
33.   BMW X3   53 000   6,0
33.   Volkswagen Polo   37 000   6,0
35.   Mini   33 000   6,1
35.   Nissan Note   36 000   6,1
37.   Fiat Panda   27 000   6,2
38.   Kia Picanto   29 000   6,3
38.   Opel Zafira   50 000   6,3
40.   Honda Jazz   31 000   6,4
40.   Mercedes-Benz A-sarja   32 000   6,4
40.   Opel Agila   22 000   6,4
40.   Peugeot 208   31 000   6,4
40.   Volvo S40 / V50   58 000   6,4
45.   Hyundai ix20   31 000   6,5
45.   Kia Venga   32 000   6,5
45.   Škoda Roomster   42 000   6,5
45.   Škoda Yeti   43 000   6,5

49.   Volkswagen Golf   50 000   6,6
50.   BMW 1-sarja   43 000   6,7
51.   Ford Focus   50 000   6,9
51.   Škoda Fabia   39 000   6,9
53.   Renault Modus   28 000   7,0
54.   Kia Rio   35 000   7,1
54.   Seat Altea   47 000   7,1
54.   Volvo S60 / V60   60 000   7,1
57.   Opel Corsa   33 000   7,2
57.   Suzuki SX4   35 000   7,2
57.   Volkswagen Beetle   33 000   7,2
60.   Nissan Qashqai   44 000   7,3
60.   Smart Fortwo   28 000   7,3
60.   Volkswagen Tiguan   48 000   7,3
63.   Chevrolet Aveo   32 000   7,4
63.   Ford Fiesta   34 000   7,4
63.   Ford Kuga   49 000   7,4
63.   Suzuki Swift   34 000   7,4
67.   BMW 5-sarja   71 000   7,5
67.   BMW X5   65 000   7,5
67.   Ford C-Max   47 000   7,5
67.   Honda Civic   36 000   7,5
67.   Mazda 5   41 000   7,5
67.   Nissan Juke   36 000   7,5
67.   Toyota Auris   37 000   7,5
67.   Volkswagen Touareg   66 000   7,5
75.   Škoda Superb   75 000   7,6

76.   Seat Ibiza   39 000   7,7
77.   Suzuki Grand Vitara   41 000   7,8
77.   Toyota Aygo   33 000   7,8
Keskiarvo   "   7,8
79.   Hyundai ix35   42 000   7,9
79.   Seat Exeo   63 000   7,9
79.   Toyota RAV4   42 000   7,9
82.   Hyundai i10   28 000   8,0
83.   Hyundai i20   32 000   8,1
83.   Renault Scénic   43 000   8,1
85.   Volkswagen Scirocco   42 000   8,2
86.   Mitsubishi Outlander   50 000   8,5
87.   Opel Insignia   65 000   8,6
87.   Peugeot 107   32 000   8,6
87.   Renault Laguna   63 000   8,6
87.   Suzuki Jimny   29 000   8,6
91.   Honda CR-V   42 000   8,7
92.   Ford Fusion   29 000   8,8
92.   Nissan Micra   30 000   8,8
94.   Seat Leon   46 000   9,0
94.   Volkswagen Touran   65 000   9,0

96.   Dacia Sandero   35 000   9,1
96.   Renault Twingo   31 000   9,1
96.   Renault Mégane   49 000   9,1
96.   Volkswagen Passat   83 000   9,1
100.   Mazda 6   46 000   9,4
100.   Renault Clio   32 000   9,4
100.   Volkswagen Passat CC   64 000   9,4
103.   Volkswagen Caddy   56 000   9,6

104.   Kia Cee’d   40 000   9,7
105.   Citroën C4   43 000   9,8
105.   Kia Sorento   54 000   9,8
107.   Alfa Romeo Giulietta   40 000   9,9
107.   Citroën C1   32 000   9,9
109.   Peugeot 5008   53 000   10,0
109.   Volvo V70   69 000   10,0
111.   Citroën C3   37 000   10,1
111.   Hyundai i30   44 000   10,1
113.   Škoda Octavia   67 000   10,2
114.   Renault Kangoo   45 000   10,3
115.   Citroën C4 Picasso   50 000   10,4
116.   Citroën C3 Picasso   38 000   10,7
117.   Ford Galaxy   56 000   10,8
118.   Peugeot 308   46 000   10,9
119.   Citroën Berlingo   49 000   12,0
120.   Volkswagen Sharan   68 000   12,1
121.   Dacia Duster   46 000   12,2
121.   Ford S-Max   68 000   12,2
121.   Volkswagen Fox   37 000   12,2
124.   Ford Mondeo   73 000   12,3
125.   Chevrolet Captiva   47 000   12,4
125.   Kia Sportage   44 000   12,4
127.   Dacia Logan   44 000   12,8
128.   Citroën C5   64 000   13,0
129.   Ford Ka   31 000   13,2
130.   Fiat Punto   36 000   13,3
131.   Fiat 500   28 000   14,1
132.   Chevrolet Spark   31 000   14,6

4"5 VUOTTA VANHAT HENKILÖAUTOT  ISOJEN VIKOJEN OSUUS, KESKIARVO 13,2 PROSENTTIA *


Sija   Malli   Keskimääräinen ajomäärä (km)   Isojen vikojen osuus (%)
1.   Audi A1   47 000   5,7
2.   BMW Z4   49 000   6,0
3.   Audi Q5   88 000   6,1
4.   Porsche 911   45 000   6,2
5.   BMW X1   65 000   7,2
6.   Audi TT   57 000   7,5
6.   Mercedes-Benz GLK   75 000   7,5
6.   Opel Meriva   47 000   7,5
9.   Mazda 3   58 000   7,6
10.   Mazda 2   52 000   7,8
11.   BMW 5-sarja   84 000   7,9
12.   Mercedes-Benz E-sarja Coupé   61 000   8,2
12.   Toyota Avensis   77 000   8,2
12.   Volvo XC60   93 000   8,2
15.   Audi A5   79 000   8,3
15.   Volkswagen Golf Plus   53 000   8,3

17.   Mercedes-Benz E-sarja   104 000   8,4
18.   Audi A3   70 000   8,5
18.   Audi A4   94 000   8,5

20.   Mercedes-Benz SLK   46 000   8,8
21.   Toyota Yaris   53 000   8,9
21.   Toyota Prius   65 000   8,9
23.   Honda CR-V   62 000   9,2
24.   Kia Venga   53 000   9,5
24.   Mercedes-Benz C-sarja   78 000   9,5
24.   Opel Agila   40 000   9,5
24.   Volkswagen Polo   54 000   9,5
28.   Toyota RAV4   64 000   9,6
29.   Volkswagen Golf   68 000   9,7
30.   Audi A6   113 000   9,8

30.   Mazda MX-5   41 000   9,8
30.   Toyota Verso   66 000   9,8
33.   Ford Kuga   76 000   10,0
34.   Škoda Yeti   70 000   10,1
34.   Volkswagen Eos   58 000   10,1

36.   Mazda 6   76 000   10,2
37.   Hyundai ix35   64 000   10,4
38.   Opel Astra   58 000   10,6
39.   BMW 3-sarja   83 000   10,7
39.   Ford Fusion   47 000   10,7
39.   Mini   54 000   10,7
42.   Ford C-Max   68 000   10,8
43.   Honda Civic   59 000   10,9
44.   Nissan Micra   51 000   11,0
44.   Škoda Superb   93 000   11,0
46.   Mitsubishi Colt   53 000   11,1
46.   Opel Insignia   86 000   11,1
48.   BMW 1-sarja   68 000   11,2
48.   Seat Exeo   88 000   11,2
48.   Smart Fortwo   44 000   11,2
51.   Mercedes-Benz B-sarja   60 000   11,5
52.   Mercedes-Benz A-sarja   51 000   11,6
52.   Renault Scénic   68 000   11,6
54.   Renault Laguna   84 000   11,8
55.   Honda Jazz   51 000   11,9
55.   Honda Accord   66 000   11,9
55.   Toyota Auris   55 000   11,9
58.   Škoda Roomster   64 000   12,1
58.   Toyota Aygo   50 000   12,1
60.   Volkswagen Touran   84 000   12,2
61.   Suzuki SX4   57 000   12,3
62.   Seat Altea   66 000   12,4
63.   BMW X5   102 000   12,6
63.   Ford Fiesta   56 000   12,6
63.   Peugeot 107   48 000   12,6
63.   Volvo V70   105 000   12,6
67.   Chevrolet Spark   42 000   12,7
68.   Škoda Octavia   85 000   12,9
68.   Volkswagen Caddy   80 000   12,9

70.   Citroën C1   51 000   13,0
70.   Nissan Note   59 000   13,0
70.   Škoda Fabia   57 000   13,0
73.   Mitsubishi Outlander   73 000   13,1
73.   Volkswagen Tiguan   71 000   13,1
Keskiarvo   "   13,2
75.   Volvo S40 / V 50   89 000   13,3
76.   Suzuki Grand Vitara   63 000   13,4
76.   Volkswagen Scirocco   67 000   13,4
78.   Dacia Duster   59 000   13,5
79.   Seat Leon   70 000   13,8
80.   Volkswagen New Beetle   52 000   13,9

81.   Mazda 5   73 000   14,1
81.   Mercedes-Benz ML   98 000   14,1
81.   Nissan Qashqai   68 000   14,1
81.   Opel Corsa   53 000   14,1
85.   Seat Ibiza   61 000   14,3
85.   Volkswagen Passat CC   88 000   14,3

87.   Hyundai i30   66 000   14,4
87.   Suzuki Swift   55 000   14,4
89.   Opel Zafira   77 000   14,5
89.   Renault Mégane   67 000   14,5
91.   Peugeot 5008   78 000   14,6
92.   Renault Modus   46 000   15,0
93.   Ford Focus   75 000   15,1
93.   Ford S-Max   95 000   15,1
95.   Hyundai i10   46 000   15,3
96.   Peugeot 308   68 000   15,4
97.   Citroën C4 Picasso   75 000   15,6
97.   Ford Ka   48 000   15,6
97.   Volkswagen Passat   108 000   15,6
100.   Citroën C5   92 000   15,7
100.   Kia Cee’d   66 000   15,7
102.   Suzuki Jimny   47 000   15,8
103.   Citroën C3   55 000   16,1
103.   Hyundai i20   52 000   16,1
105.   BMW X3   84 000   16,4
106.   Ford Mondeo   97 000   16,7
107.   Fiat 500   47 000   17,0
108.   Citroën Berlingo   75 000   17,1
108.   Kia Sportage   65 000   17,1
110.   Ford Galaxy   98 000   17,3
111.   Peugeot 207   54 000   17,5
112.   Citroën C3 Picasso   61 000   17,6
113.   Citroën C2   52 000   18,4
114.   Renault Twingo   48 000   18,6
115.   Volkswagen Fox   50 000   19,1
116.   Fiat Bravo   66 000   19,2
117.   Renault Clio   55 000   19,6
118.   Kia Picanto   48 000   19,8
119.   Volkswagen Sharan   89 000   20,2
120.   Fiat Punto   59 000   20,5
121.   Chevrolet Captiva   75 000   20,6
122.   Chevrolet Aveo   55 000   21,3
123.   Citroën C4   65 000   21,7
124.   Renault Kangoo   67 000   22,2
125.   Dacia Sandero   56 000   22,8
126.   Fiat Panda   49 000   23,3
127.   Dacia Logan   73 000   28,1

6"7 VUOTTA VANHAT HENKILÖAUTOT ISOJEN VIKOJEN OSUUS, KESKIARVO 19,1 PROSENTTIA *

Sija   Malli   Keskimääräinen ajomäärä (km)   Isojen vikojen osuus (%)
1.   Porsche 911   56 000   8,9
2.   Toyota Prius   89 000   9,6
3.   Volkswagen Golf Plus   80 000   10,3
4.   Audi TT   80 000   11,1

5.   Toyota Auris   79 000   12,0
6.   Toyota Yaris   73 000   12,6
7.   Mazda 2   69 000   12,9
8.   Opel Insignia   89 000   13,2
8.   Volkswagen Eos   81 000   13,2
10.   Mercedes-Benz SLK   62 000   13,3
11.   Toyota Corolla Verso   99 000   13,6
12.   Audi A4   111 000   13,8
12.   Ford Kuga   96 000   13,8
14.   Ford Fusion   71 000   14,0
15.   Mazda MX-5   59 000   14,1
15.   Volkswagen Golf   99 000   14,1
17.   Mercedes-Benz C-sarja   95 000   14,3
18.   Honda CR-V   94 000   14,4
19.   Volkswagen Tiguan   97 000   14,6
20.   Mazda 6   90 000   14,7
21.   Peugeot 107   67 000   14,8
22.   Audi A3   100 000   14,9
23.   Opel Agila   55 000   15,2
24.   Smart Fortwo   60 000   15,3
25.   Toyota Aygo   68 000   15,4
25.   Volkswagen Touran   118 000   15,4
27.   Ford Fiesta   73 000   15,5
27.   Mercedes-Benz CLK   79 000   15,5
29.   Audi A5   113 000   15,7
29.   Mercedes-Benz A-sarja   75 000   15,7
31.   Ford Focus C-Max   90 000   15,9
32.   Honda Jazz   70 000   16,0
33.   Mini   76 000   16,2
34.   Mercedes-Benz B-sarja   81 000   16,3
35.   Citroën C1   71 000   16,5
36.   Toyota Avensis   111 000   16,6
37.   Seat Altea   97 000   16,7
37.   Suzuki SX4   78 000   16,7
39.   Honda Civic   87 000   16,8
39.   Volkswagen New Beetle   70 000   16,8
41.   BMW 3-sarja   109 000   16,9
42.   Toyota RAV4   93 000   17,1
43.   Volvo V70   136 000   17,2
44.   BMW 1-sarja   91 000   17,5
44.   Volkswagen Touareg   125 000   17,5
46.   Mitsubishi Colt   74 000   17,7
46.   Volkswagen Caddy   113 000   17,7
48.   Ford S-Max   127 000   17,8
48.   Hyundai Getz   73 000   17,8
50.   BMW 5-sarja   134 000   17,9
50.   Opel Corsa   74 000   17,9
50.   Opel Astra   97 000   17,9
53.   Suzuki Grand Vitara   89 000   18,3
54.   BMW X5   125 000   18,4
54.   Opel Meriva   70 000   18,4
56.   Audi A6   146 000   18,5
56.   BMW X3   108 000   18,5
58.   Nissan Micra   69 000   18,8
59.   Ford Mondeo   118 000   18,9
60.   Mazda 3   82 000   19,0
61.   Škoda Octavia   121 000   19,1
61.   Volkswagen Passat CC   104 000   19,1

Keskiarvo   "   19,1
63.   Renault Laguna   104 000   19,2
63.   Volvo S40 / V50   117 000   19,2
65.   Suzuki Jimny   67 000   19,3
66.   Mercedes-Benz ML   126 000   19,4
67.   Opel Zafira   107 000   19,5
68.   Citroën C5   113 000   19,8
68.   Ford Focus   96 000   19,8
68.   Hyundai i30   86 000   19,8
71.   Seat Ibiza   76 000   19,9
71.   Volkswagen Passat   145 000   19,9

73.   Mitsubishi Outlander   106 000   20,0
74.   Renault Modus   67 000   20,2
74.   Seat Leon   100 000   20,2
76.   Škoda Fabia   78 000   20,5

77.   Citroën C4 Picasso   101 000   20,8
77.   Honda Accord   106 000   20,8
77.   Nissan Note   82 000   20,8
80.   Peugeot 308   87 000   21,1
81.   Ford Galaxy   130 000   21,3
82.   Nissan Qashqai   90 000   21,5
83.   Kia Cee’d   95 000   22,0
83.   Suzuki Swift   74 000   22,0
85.   Volkswagen Polo   77 000   22,2
86.   Škoda Roomster   92 000   22,5

87.   Renault Clio   76 000   22,9
88.   Citroën C3   71 000   23,0
88.   Kia Sorento   111 000   23,0
90.   Hyundai i10   58 000   23,2
91.   Hyundai Tucson   87 000   23,3
91.   Mazda 5   100 000   23,3
91.   Renault Scénic   95 000   23,3
94.   Fiat 500   64 000   23,4
95.   Kia Sportage   89 000   23,5
96.   Hyundai Matrix   76 000   23,6
96.   Mercedes-Benz E-sarja   143 000   23,6
98.   Fiat Punto   79 000   24,7
99.   Volkswagen Sharan   124 000   25,2
100.   Fiat Panda   68 000   25,5
101.   Fiat Bravo   93 000   25,6
102.   Citroën C2   75 000   25,7
103.   Kia Picanto   68 000   25,9
103.   Peugeot 207   75 000   25,9
105.   Dacia Sandero   64 000   26,0
106.   Renault Twingo   67 000   26,6
107.   Volkswagen Fox   72 000   26,7
108.   Chevrolet Aveo   70 000   27,3
109.   Renault Mégane   102 000   27,4
110.   Ford Ka   68 000   28,3
111.   Citroën Berlingo   98 000   28,5
112.   Chevrolet Captiva   102 000   29,0
113.   Citroën C4   92 000   29,4
114.   Renault Kangoo   90 000   31,4
115.   Dacia Logan   102 000   32,9
116.   Chevrolet Matiz   63 000   34,6
#11
Tässä mielenkiintoinen artikkeli:  Hinaustapahtumat 0"3-vuotiailla autoilla joulu-, tammi- ja helmikuissa 2010"2015 (Taloussanomat 14.1. 2016)


http://www.taloussanomat.fi/autot/2016/01/14/hinaustilasto-julki-nama-autot-hyytyvat-homma-lahti-lapasesta/2016427/304

Vakuutusyhtiö Pohjola keräsi eniten rekisteröityjen automerkkien talvihinaustiheyttä kuvaavan tilaston Taloussanomien pyynnöstä. Tilasto sisältää myös esimerkiksi ulosajot, mutta valtaosassa tapauksista taustalla on käynnistys- tai muita teknisiä ongelmia. Merkkien käyttöerot on leivottu tilastoon sisään. Hinausriskiä voivat selittää muutkin kuin laatuerot. Merkkikohtaiset erot ovat isoja.

Japanilainen Toyota pärjäsi parhaiten eli jätti harvimmin tielle suhteessa autojen määrään. Ero kakkoseen Volkswageniin oli viidennes.

Noin kaksi kertaa Toyotaa herkemmin hyytyivät Mercedes-Benz, Honda ja Audi.

Pohjoisiin oloihin valmistettu Saab pärjäsi yllättävän heikosti, sillä niitä hinattiin kahdeksan kertaa useammin kuin Toyotoja.  - - -


" Tämä pakkasjakso on ollut 15-vuotisen työurani kiireisin, ja suurin osa tapauksista on ollut apukäynnistyksiä tai muita akkuongelmia, Falckin operatiivinen johtaja Miika Leppänen kertoo.

Hetkelliset kovat pakkaslukemat eivät sinänsä ole harvinaisia etelässäkään, ja hinauspalveluissa on pohdittu syitä autojen poikkeukselliseen hyytymiseen.

Nykyautot ovat täynnä sähkötekniikkaa, joka on altis pakkasesta johtuville häiriöille. Moni autoilija pohtii, ovatko nykyautojen akut ja laturit alimitoitettuja pakkaseen ja sähkönkulutukseen nähden?

Falckin Leppänen muistuttaa, että suurin sähkösyöppö ovat penkin- ja lasinlämmittimet, jotka ovat jo vanha keksintö. Viihde- ja hyötyelektroniikka kuluttaa varsin vähän virtaa.

" Yksittäisenä virrankuluttajana voisi nostaa esiin polttoainetoimiset lisälämmittimet. Vaikka lisälämmitin sinänsä helpottaa ja parantaa auton käynnistämistä, ne ovat jossain tapauksissa "syöneet" akusta sen verran virtaa, ettei se enää käynnisty.

Autojen hyytymispiikkiä selittänee liikkeiden mukaan myös tietynlaisen patouman purkautuminen. Parista aiemmasta Etelä-Suomen leudosta talvesta selvinneet vanhenevat akut sanovat nyt sopimuksia irti. Akku on yleisin syy käynnistymättömyyteen.

Tien päälle jäämisissä kyse on valtaosin polttoaineensuodattimen jäätymisestä tukkoon. Diesel-autoissa suodatin todennäköisesti jää tukkoon ja on vaihdettava, vaikka auton saisi lämpimäänkin.

Toisessa tyyppitapauksessa auto hyytyy siten, ettei jäätynyt osa varsinaisesti selviä. Tehot vain laskevat ja esimerkiksi moottorin merkkivalo syttyy. Autoa kannattaa näissä tapauksissa käyttää tyhjäkäynnillä vartin verran ja käynnistää uudestaan. Tyhjäkäynnillä moottorin lämpö pääsee sulattamaan jäätyneen osan.

Hinaustapahtumat 0"3-vuotiailla autoilla joulu-, tammi- ja helmikuissa 2010"2015

Merkki   Ero Toyotaan
TOYOTA   100 %
VOLKSWAGEN   120 %
SKODA   140 %
NISSAN   150 %
MERCEDES-BENZ   200 %
HONDA   200 %
AUDI   220 %
MAZDA   230 %
VOLVO   230 %
FORD   240 %
HYUNDAI   240 %
KIA   250 %
BMW   250 %
OPEL   280 %
PEUGEOT   310 %
CITROEN   320 %
SEAT   430 %
RENAULT   450 %
MITSUBISHI   450 %
FIAT   490 %
SUBARU   500 %
SUZUKI   510 %
CHEVROLET   540 %
DACIA   720 %
CHRYSLER   850 %
SAAB   890 %
Lähde: Pohjola




Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy