Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - TPi

#1
Tästä oman perus-ocun esittelystä tuli samalla pienoinen projektikuvaus mutta menköön.. Auto tilattu siis kesäkuussa 2011 ja luovutettu 21.9.2011 uudelle onnelliselle omistajalleen seuraavilla spekseillä:

- Octavia Combi Elegance
- Candy White, sisätilat Ivory-vaalea
- 1.8 TSI manuaali
- Sport-paketti, Sound System, Bolero, Huomiovalo-automatiikka



Muutokset autoon (toistaiseksi):
- RS-mallin etupuskuri (ilman RS-merkkejä ;)
- Takaspoileri (FAA 620 001A)
- Sport-putkenpäät (FDC 610 001)
- Sport-polkimet
- RS-mallin monitoimiohjauspyörä
- Rosterinen jalkatuki (à la Golf GTI)
- Bolero vaihdettu Columbukseen (Led-versio, 40Gb kovalevy) (PNC)
- Bluetooth-matkapuhelinvalmius Premium (sis. puheohjaus, Bluetooth audio jne) (PT4)
- Superbin kattovalo ("Ambiente"-valaistus)
- Jalkatilavalot (à la Golf MKVI) (edessä ja takana)
- Sisäovenkahvojen valaistus (tuttu L&K-varustelusta)
- Peruutustutka edessä ja takana, OPS soittimen näytöllä (7X2)
- Peruutuskamera (VW Scirocco)
- Kaukovaloavustin (FLA/HBA)
- Merkit poistettu takaa
- Etumaskiin vaihdettu hunajakenno-ritilä
- Etumaskin kehys vaihdettu korinväriseen
- Antenni vaihdettu lyhyempään (5cm versioon)
- CH/LH valot sumuvaloilla
- Pegasus Zenith 17" talvivanteina
- Neptune 18" kesävanteina
- B- ja C-pilarit teippautettu mattamustalla teipillä
- Tavaratilan välipohja
- Elektroninen tasauspyörästönlukko (XDS)
- "Diffuusori" teippautettu takapuskuriin ("FAA 600 002")
- Kynnyslistat (KDA 600 002)
- Konepellin kaasujousi


Auto luovutushetkellä, 14km ajettuna.


Valkoinen on loistava väri Octaviaan mutta moni muukin on sen huomannut, joten jotain pientä oli tarkoitus tehdä.. Osia laitettiin tilaukseen jo ennen auton saapumista ja tässä osa.


Myös tällainen saapui postin kautta. Tästä nokkelimmat arvaavat että otsikossa ei sittenkään ole kirjoitusvirhettä..


100km ajetusta autosta puskuria vaihtoon.. Eivät tainneet Skoda-tehtaalla arvata kuinka nopeasti puskuri irroitetaan uudelleen ;) Olipahan ainakin siistiä työskennellä eikä ollut ruostuneita ruuveja tms :)


Amis-tuningia kunnes sai kilven paikoilleen (5km matka). Alaritilää piti odotella pari päivää, alun perin tuli virheellisesti RS Fabian ritilä.  Oli hyvin lähellä etten survonut sitä paikalleen, niin saman muotoinen on Octavian ritilän kanssa, mutta onneksi tuli tarkistettua osanumerot.



Osia odottelemassa autoa..


Sport-polkimien asennusta.


Ja lopputulos! Valot koodattu toimimaan alkuperäisen tavoin. Ledit päivällä, xenonit hämärässä/pimeällä. (Näissä kahdessa kuvassa vielä alkuperäisellä maskilla)


Kuka arvaa paikan?  ;)


Kesärenkailla.








Sisusta.
#2
Olen yrittänyt hieman selvitellä, miten RS Octaviassa (Facelift) parkkipolttimot toimivat? Parkkipolttimoilla tarkoitan siis pieniä hehkulankapolttimoita aivan umpion yläkulmassa. Palavatko päivällä ledien kanssa samaan aikaan? Entä xenonien ollessa päällä?

Jossain näin keskustelua, että kaikkiin RS Octavioihin kyseisiä polttimoita ei ole edes laitettu..  ???

Olisin erittäin kiitollinen jos joku RSn omistaja vilkaisisi parkkipolttimoiden käyttäytymistä  :)
#3
Hifi ja multimedia / Bolero ja koodi
05.09.11 - klo:12:05
Autooni on tulossa tehdasasenteisena Bolero-soitin ja mietin tuleeko nykyisin auton/soittimen mukana turvakoodi. Useasta lähteestä olen kuullut, että soittimen mukana ei tule koodia ja jopa että soitin ei toimi muuta kuin ensiasennusautossa. Tämä kuulostaa mielestäni hyvin oudolta, onhan näitä boleroja ollut myynnissä jo useita..
#4
Noniin, laitetaas näytille tällainen massatuote eli Octavia RS Raceblue-värillä. Mutta ei käy kieltäminen, mielestäni tämä väri vain sopii parhaiten RSään ;) Aikoinaan kun Skodaa käytettyjen autojen markkinoilta etsiskelin niin tämä väri oli yksi tärkeimmistä valintakriteereistä. Alkuperäisen maskin vaihto faceliftin maskiin jakaa varmasti mielipiteitä, niin myös itsellä. Tällä hetkellä olen kuitenkin enemmän sen puolella että se sopii hyvin tuohon keulalle.

Tehdasasenteiset varusteet normaalin varustelun lisäksi
-Sound System
-Bluetooth
-Varashälytin (sisä- ja kallistustunnistin)
-Maxidot
-18" Zenithit
-Sunset tummennukset takaikkunoissa

Aftermarket asennukset
-RNS510
-Jalkatilavalot (OEM-tyyliin eli Maxidotista mahdollisuus säätää esim.kirkkautta)
-Coming home/leaving home valot
-Kulmavalot (Cornering lights)
-OPS (OEM peruutustutkan kuva Columbuksen näytöllä)
-Maski vaihdettu Faceliftin maskiin
-Golf GTI lepuutustuki


Faceliftin maski kiinni


Vanhalla maskilla


Jalkatilavalot Maxidotissa


Kabiinia


OEM-peruutustutka asennettuna, tältä se näyttää Columbuksen näytöltä


OEM-peruutustutkan antureiden asentelua


Ja yksi tällainen peilinkautta-kuva


#5
EDIT 31.8.2010: Viikonloppuna tuli tarvikeperuutustutka vaihdettua alkuperäiseen, siitä muutama kuva lopussa. Eli lyhykäisyydessään vanhan peruutustutkan poisto, uusien antureiden ja ohjainyksikön asennus.

Viime kesällä tuli asennettua jälkiasenteinen peruutustutka Skodaan ja silloin siitä tein pienin projektikertomuksen vRS Clubin foorumille. Näitä projektikertomuksia on ollut mielestäni mukava lueskella, joten laitetaan samainen tarina tännekkin.

Edellisessä autossani oli alkuperäinen peruutustutka, ja sen käyttöön ehdin mukavasti tottua. RS Octavia Combi tuli taloon ilman peruutustutkaa, joten pitihän sellainen laittaa kiinni. Tavoitteena oli OEM-look eli mahdollisimman alkuperäisen näköinen asennus.

Itse peruutustutka oli Bilteman malli pelkällä summerilla, ei näyttöä. Mallia oli kehuttu foorumeilla ja "kylmien tyyppien" (anturit yksitellen pöydällä ja 9V-paristo kiinni) jälkeenkin laite näytti toimintavarmalta. Alla muutama kuva asennuksesta.


Laitteen toimivuuden testaus; lattiaan merkit eri etäisyyksistä ja anturit yksitellen kiinni pöydän reunassa.


Anturit olivat alunperin mustat. Hioin anturit kevyesti karhunkielellä ja kiinnitin pahvilaatikkoon maalauksen helpottamiseksi. Pari kerrosta pohjamaalia ja 4-5 kerrosta maalia päälle. Viimeisenä vielä lakka suojaamaan maalia. Maalauksen jälkeen tein vielä varmistustestauksen, ettei maalipinta haitannut antureiden toimivuutta.


Antureiden kiinnittämisen aloitin mittaamalla puskurin keskikohdan. Siitä lähdin etenemään sivuille ja hain paikat kaikille neljälle anturille. Tein hahmottamisen avuksia sapluunat tarroista.


Viimeinen tarkistus että paikat näyttävät symmetrisiltä.. Täytyy sanoa, että muutama tarkistusmittaus tuli tehtyä, ettei väärään paikkaan vahingossakaan tullut porattua..  ;)


Reiät puskurissa ja antureiden hahmottelua paikoilleen. Melko hyvin sattui antureiden sävy puskurin sävyyn.


Antureiden kaapelit vedin varapyöräkotelon läpiviennistä. Laitoin vielä silikonia tiivistämään läpiviennin.


Irrotin hieman verhoilua (muutama ruuvi ja pari klipsua) jotta kaapelit sai vedettyä nätisti piilossa vasemmalle sivulle. Iloisena yllätyksenä valmiit klipsit ylimääräisille johdoille, ilmeisesti tarkoitettu peräkoukun johdoille tms.


Itse ohjainyksikön kytkentä on äärimmäisen yksinkertainen; ryöstöliittimillä johdot kiinni peruutusvalon johtoihin. EDIT 13.4.2010: Myöhemmin poistin ryöstöliittimet ja kolvasin johdot varmuuden vuoksi kunnolla kiinni.


Ylimääräisten johtojen niputusta ja liitosten varmistus sähköteipillä.


Ohjainyksikkö asennettu tarrateipillä kiinni verhoiluun ja summeri kaksipuolisella teipillä muoviin.


Asennus valmis. Summeri siis tuo tulitikkuaskin kokoinen mokkula valon vieressä. Huomasin, että ääni kuuluu paremmin kuskinpaikalle jos siirtää summerin tuon sivusäilytyskotelon ulkopuolelle. Siirtoa varten johtoa oli varattu useampi metri joten paikan sai valita melko vapaasti  8) Summerin yhteydessä myös on/off-kytkin.


Tässä vielä lopputulos takaapäin. Itse olen hyvin tyytyväinen sekä toimivuuteen että ulkonäköön. Vaatii vain uskallusta tarttua poraan ja "pilata" virheetön puskuri..  8)


EDIT 31.8.2010


Uusien antureiden asennusta (reiät jo valmiina eli asennus siltä osin helppoa. Anturit FL-octaviasta, anturin kannakkeet 3C-Passatista  :D


Autoa "hieman" purettuna projektin tiimellyksessä


Ja lopputulos Columbuksen näytöllä  8)


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy