Sciroccon äänieristysprojekti, osa 3: takapenkki

Aloittaja Mikko, 07.09.13 - klo:20:01

« edellinen - seuraava »

Mikko

Sarjan aiemmat osat: takakontti ja etuovet

Se olisi sitten viimeisen osan aika oman äänieristysprojektin osalta. Ehdottomasti työläin osa projektia, joka vaati paljon ihmetteleyä ja pohdintaa. Tähän kun ei löytynyt netistä yhtä hyviä ohjeita kuin muihin projektin osa-alueisiin. Tässä suurimman vaikutuksen saa vaimentamalla penkin istuimen alustan niin pitkälle kuin mattoa saa raotettua, joten kannattaa käyttää harkintaa sen suhteen, että lähteekö taka-sivuja pelkän vaimentamisen takia irroittelemaan. Takakaiuttimet on niin luokattomat, että niihin ei vaimennuksella saa sointia parannettua. Itselläni puuttui molemmin puolin puolet noista verhoilunastoista, joten molemmat paneelit rämisivät, siksi ne piti irrottaa.

Mutta homma tuli tehtyä ja voi olla, että tulee purku tehtyä vielä osittain uudelleen jos innostun äänentoistoa parantelemaan.

Tarvittavat välineet: Torx 20 ruuvimeisseli, muovisia verhoilunpurkutyökaluja, pitkä taltta-ruuvari, sakset, "rolleri", suojahanskat ja pihdit

Eristysmateriaalit: 28 levyä Silent Coatia ja 3 levyä Sound Absorberia

Pinnat putsasin 50/50 isopropyylialkoholi (IPA) / akkuvesi -seoksella ja mikrokuituliinalla

Aikaa otti noin 6 + 4 tuntia, yhdellä pienellä ja yhdellä isommalla (yöunet) paussilla. Tällä kertaa sain myös C-pilarien muovit pois, joita irroittamatta takasivupaneeleita ei irti saakaan.

---

Ennen kuin pääse takapenkin purkuun pitää projekti aloittaa tavaratilan puolelta. Ensiksi pitää irroittaa hattuhylly ja hattuhyllyä kannattelevat muoviosat (ks. kuva 1). Muoviosat on kiinni kolmella ruuvilla (Torx 20) ja yhdellä metalliklipsulla. Yksi ruuveista paljastuu kassikoukun alta, joka lähtee kevyesti ulospäin vetämällä irti. Lisäksi muovi on vielä huopaseinämässä kiinni kahdella muovisella "koukulla" (ks. kuva 2). Oikealta puolelta pitää myös irroittaa pistorasia ja tavaratilan valo liittimistään. Johdot ovat lyhyet, joten irrotuksessa ei kannata liian suurella voimalla repiä. Liittimet ovat heti verhoilun takana käsillä.






Seuraavaksi pitää irroittaa katossa kattoverhoilun ja takaluukun välissä oleva muoviosa (ei kuvaa, sori!). Tämä pitää C-pilarien muoveja paikoillaan ja pitää saada sen takia pois. Osa on neljällä metalliklipsulla kiinni ja lähtee alaspäin vetämällä irti. Kannattaa vetää aluksi keskeltä alaspäin jolloin kaksi keskimmäistä klipsua avutuvat ja sen jälkeen molemmat päät vuorollaan. Klipsut jäävät helposti pellin puolelle kiinni, koska muovi joustaa sen verran. Klipsuja voikin joutua kalastelemaan pihdeillä koloistaan. Osan nurjalle puolelle kannattaa pistää kauttaaltaan sound absorberia, itselläni tämä osa ainakin rämisi aiemmin.

Sitten päästäänkin niihin haasteellisiin C-pilarin muoveihin, jotka oli lopulta helppo irroittaa kunhan vain oli oikeat työkalut ja oikea tekniikka. Takaosastaan ovat kiinni kahdella muoviklipsillä (kuva 3), jotka irtoavat helposti. Ongelmallinen oli keskellä osaa oleva metalliklipsu (kuva 4), joka lopulta kuitenkin lähti helposti auki. Klipsun vapauttamiseksi pitää aluksi poistaa Airbag-merkki, joka lähtee alareunasta verhoilunpurkutyökalulla kampeamalla irti. Osa on huteran oloinen, joten kannattaa toimia varovaisesti. Merkin alta paljastuu pellissä oleva metalliklipsu, jonka yläpuolelle pellin ja klipsun väliin pääsee työntämään pitkän talttaruuvarin. Tämä vapauttaa klipsun ja muovi lähtee kevyesti ulospäin vetämällä irti. Myös nämä muovit kannattaa vuorata kauttaaltaan sound absorberilla.






Seuraavaksi päästäänkin autoon sisälle purkamaan. Penkin istuinosa pitää aluksi ottaa pois tieltä. Se lähtee helposti irti. Nosta molemmin puolin nuolien osoittamista (kuva 5) kohdista ylöspäin ja taittamalla penkin ylöspäin noin 45° kulmaan jolloin selkänojein alla olevat koukut vapautuvat ja istuimen pystyy vetämään pois. Itse laitoin penkin alle vaimennusmattoa niin pitkälle kun pystyin mustaa mattoa raottamalla laittamaan.






Sivupaneelit oli lopulta myös suhteellisen helpot irroitettavat. Ne ovat yhdellä ruuvilla (kuvassa keltainen ympyrä), neljällä verhoilunastalla (merkitty punaisella) ja kolmella muoviklipsulla kiinni. Aloita irroittamalla ruuvi käyttäen Torx 20 ruuvaria. Laita selkänoja sitten pystyasentoon. Vapauta sitten alareunan verhoilunastat vetämällä säilytyslokerosta itseesi (sisälle) päin. B-palkin klipsut ovat tiukassa, mutta saat ne avattua vetämällä tiukasti muovin reunasta itseesi päin. Yläreunan verhoilunastat aukeavat samalla metodilla. Kannattaa seurata B-pilarin muovin saumakohtaa verhoilua irrotettaessa, sivumuovi on kohdasta terävä ja naarmuttaa osan helposti. Irroita diskantti-kaiuttimen johto liittimestään heti kun olet saanut muovia raotettua sen verran, että pääset näkemään sen alle. Kun saat muovin B-pilarista irti tulee se eteenpäin vetämällä pois paikoiltaan.

Verhoilunastat ovat kuskin ja pelkääjän puolilla hieman eri kohdissa, mutta se ei vaikuttanut juuri purkamiseen.








Lopuksi vielä kuvat siitä miten tuli vaimennusmateriaalia lätkittyä eri puolelle autoa ja sivumuoveihin.








Kokoaminen sujuu käänteisessä järjestyksessä, mutta oli huomattavasti haasteellisempaa kuin projektin aiemmissa vaiheissa. Kokoamiseen meni minulta pari tuntia eikä muutama minuutti kuten muissa osissa.

Sivumuovien saaminen paikoilleen vaatii melkoisesti säätämistä ja tarkkuutta. Jos osa ei mene paikalleen niin se on väärässä kohdassa ja voimaa ei kannata käyttää!

Muovi laitetaan paikoilleen työntämällä se aluksi auton kyljen ja takapenkin selkänojan väliin. Kannattaa tarkistaa, että muovi on todella takaluukusta verhoilun päällä ja selkänojan ja saranan välissä. Se pitää myös työntää yläosasta oikealle kohdalleen ja muovisen kielen pitää osua sille tarkoitettuun metalliseen koloon.

Kun takaosan on saanut kohdalleen voi ujuttaa verhoilunastat reikien kohdalle ja yhdistää diskantin johdon. B-pilarin kohdalta sivumuovin yläreunaa joutuu painamaan voimalla alaspäin, jotta se menee pilarin muovin alapuolelle. Pitää kuitenkin olla tarkkana, että muovi osuu samalla ikkunan alla olevaan saumaan. Kun kaikki on paikallaan asettuu muovi tiukasti painamalla kohdilleen ja klipsut naksahtavat paikoilleen. Luultavasti tämän jälkeen joutuu kuitenkin vielä hieman askartelemaan sen kanssa, että kynnyskotelon muoviin kiinni tuleva, oven tiivisteen vierestä löytyvä, muoviklipsu osuu paikalleen. Hieman tiivistettä raottamalla ja kevyesti muovia vääntämällä se kuitenkin loksahtaa paikoilleen.

Kinli

Loistava kirjotelma. Tämä pitää ehdottomasti tehdä. :)

Mistä tiedät että tuo penkin alle tullut eriste oli oleellisin muutos?
Vaikuttiko pyöräkotelon eristäminen rengasmeluun? Tosin, takakonttihan oli jo eristetty ja siellähän on suurin osa pyöräkotelosta...

Onko sun autossa verhoilu korkattu aikaisemmin vai miten on mahdollista että verhoilunastoja puuttui?

Kun sivuverhoilut ja penkki oli poissa niin oliko lattiamatto kiinni enää B-pilarin alaosalla sekä turvavyön alakiinnikkeellä? Niitä poistamalla sais vaimennettuu vielä takapenkin jalkatilan?

Mistä hommasit eristelevyt?
Ex - Octavia RS - Scirocco R - Integra R - Civic R

Taskukeke

^Itse hommasin tuolta -> www.autostudio.fi

Eristin ainoastaan takakontin, 20 levyä riitti minulla ihan hyvin tuohon hommaan. Varmaan kannattaa se 40 levyn setti (=tukkupakkaus) hommata jos enemmän meinaa eristyksiä tehdä. :) Materiaalina oli siis SilentCoat.

Kinli

Lainaus käyttäjältä: Taskukeke - 09.09.13 - klo:13:22
^Itse hommasin tuolta -> www.autostudio.fi

Eristin ainoastaan takakontin, 20 levyä riitti minulla ihan hyvin tuohon hommaan. Varmaan kannattaa se 40 levyn setti (=tukkupakkaus) hommata jos enemmän meinaa eristyksiä tehdä. :) Materiaalina oli siis SilentCoat.

Jees, mä oon aikasemmin käyttäny vibroplastia, mut ilmeisesti täysin samaa kamaa.
Ex - Octavia RS - Scirocco R - Integra R - Civic R

Mikko

#4
Tein homman itseasiassa kahdessa osassa. Eli penkin alustan aluksi viikkoa aiemmin ja loput nyt perjantaina. Olin melkein jo päättänyt jättää penkin alustan eristämättä kun kuvittelin, että penkki vaimentaa riittävästi. Tuo penkin alusta toimii kuitenkin kuin kaikukoppa ja sen vuoraaminen vaimennusmatolla leikkasi yllättävän paljon melusta pois. Toki sekin vaikutti paljon, että olin pyöränkotelot vuorannut jo melkein kauttaaltaan takaluukun kautta, sieltä pääsee jonkun matkaa verhoilun alle.

Verhoilu on näköjään korkattu aiemmin, edestäkin puuttui nastoja ja sekä edestä, että takaa löytyi purkujälkiä. Ei aavistustakaan koska tuo on tehty, paitsi etupahvien osalta, koska niistä on kaiuttimet vaihdettu rikkoontumisen takia (aluksi vaihdettiin väärältä puolelta).

Matto lepää vain paikoillaan, joten lisää purkamalla (kynnyskotelon muovit) pääsee lattialle asti.

Itse ostin aluksi vajaan tukkupakkauksen täältä foorumilta ja toisen tuolta Autostudiosta. Mulla olisi 20+ levyä ylimääräisenä, saatan tosin vielä koittaa keksiä jotain etupään pyöränkoteloille.

Nyt sitten rämisee vaihdekeppi ja suhisee ikkunat. Ojasta allikkoon. ;D

katteja

Maitsit kertomuksessasi että takakaijuttimet ovat "kuraa". Ovatko ne ns. vakiot vai dynaudion..? Miten vaimennus ns oikeessa elämässä tuntuu, eli motarinopeudella?
Kiitos vastauksesta jo etukäteen.
Syvällä on pimeää..

Lexus IS300H

Mikko

#6
Takakaiuttimet on vakiot ja ne on tosiaan jotain tietokonekaiutintasoa eli huonot. Toistaa lähinnä keskiääniä ja niitäkin hieman puuroutuen. Tilasin itsellenin VW Plug & Play Soundsystemin ja tuon kanssa olisi tarkoitus vielä kokeilla, että tarvitseeko elementtejä vaihdella. Taakse en niitä aio kuitenkaan vaihtaa.

Autosta ei edelleenkään tullut hiljaista, rengasmelu tulee varsinkin edestä läpi (etupäätä kun en ole vaimennellut). Melu muuttui kuitenkin hieman miellyttävämmälle taajuudelle ja huonolla asfaltilla tehdyn kahden tunnin moottoritiestintin jälkeen korvat ei enää soi. Kun pysyy pois urista niin musiikkiakin pystyy kuuntelemaan, tuulen suhinat kuuluu, jne. Takapenkillä ero on merkittävämpi.

Eli lattia ja etupyörien kotelot pitäisi vielä käsitellä jos haluaa parhaan lopputuloksen.

EDIT: Sellainen piti vielä lisätä, että kaupunkinopeuksissa (millä itse suurimmat osat ajoista ajan) ero on suhteessa suurempi. Rengasmelu pysyy alemmilla nopeuksilla paremmin hallinnassa ja muut metelit ja hälyäänet ovat vaimentuneet merkittävästi. Rengasmelu korostuu moottoritiellä ja toki siihen vaikuttaa myös oman auton 235/35 R19 rengastus.

Kasis

Lainaus käyttäjältä: katteja - 17.09.13 - klo:04:29
Maitsit kertomuksessasi että takakaijuttimet ovat "kuraa". Ovatko ne ns. vakiot vai dynaudion..? ....
Itselläni on Dynaudion setti ja takakaiuttimet on siinäkin aika tukkoisen oloiset(=huonot). Liekö toteutettu vakio kajareilla, johon höngitään +15W vahvistimelta.
Tytär 4v on melkeinpä ainoa takapenkin kuluttaja ja sille ne takakaiuttimet välttävät mainiosti, ainakin vielä. ;)

En ole vieläkään ehtinyt aloittaa omaa äänieristystyötä, mutta hiljaa hyvä tulee. ::)
Scirocco & VI Golf Variant

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy