VW ID.3 latauskokemuksia

Aloittaja mikaanikko, 13.09.20 - klo:12:57

« edellinen - seuraava »

mikaanikko

Pitäisiköhän aloittaa erillinen keskustelu ID3 latauksista.
Joku on jo varmaan asentanut seinäboxin, itse ajattelin kokeilla - ainakin aluksi - muuntaa vanhan lämmitys/ulkopistorasian 16A Schukoksi ja käyttää "latauskaapelia verkkopistorasioita varten". Sellainenhan tulee kärryn mukana.
Tuhtimpaa latausta varten lähellä on kauppakeskus, jossa voi ostosten ajan ladata pikalaturilla. (Hintaa en tiedä).
Tarkoitus on lähinnä talven aikana lämmittää auto valmiiksi ja se kaiketi onnistuu tuosta Schukosta. Voi myös olla, että pikku ajelujen aiheuttamaan vajaukseen tuo Schukolaturi(= "latauskaapelia verkkopistorasioita varten") myös riittää.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

jamo75

mulla on nrgkickin paketti (laturi + online laajennus)
pro charge on tilauksessa myyjän mukaan tulee mahdollisesti lokakuun alussa (ilmeisesti tilanneet jälleenmyyjälle samalaisen). nyt autoni ladattiin audin e-tronin laturilla.

voimavirta ois päätavoite tai sillä nytkin lataan kunhan saan vedettyä virrat autokatokseen nyt pitää kökkiä pitkällä jatkojohdolla. ngkick ei näytä antavan käyttää 16A mutta 14A toki riittää myöskin mainiosti.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

tero_

Pystyykö ID.3:n latauksen ajastamaan yöajalle (ajattelen esim. pörssisähkön käyttöä - yöllä halvempaa)?
Nykyään meillä on käytössä Audi A3 hybridi, jossa ajastukset voi tehdä etäohjaamalla autoa appsilla, eli virta tulee seinästä jatkuvasti, mutta auto ottaa sitä vain haluttuina aikoina.

Toimiiko ID.3 ajastusten teko puhelimen appsista (muistelen, että jotain rajoituksia oli vielä - päivittyy myöhemmin)?
ID.chargerista näyttäisi olevan (tulossa?) connect-versio (pro:n lisäksi), jota voi ohjata LAN/WLAN/4G:n kautta.
Toisaalta, jos oikein ymmärsin, niin Car-Netin kautta auton etäohjelmointi onnistuisi? Tällöin kai ajastettua ID.chargeria ei tarvita?
https://connect.volkswagen-we.com/en_GB/discover-car-net/e-remote.html

jamo75

en ole asiaa tutkinut mutta uskoisin että pystyy, ainakin käynnistämään en ole ihan varman aika välin ajastuksesta

pro chargerissa on rfid tunnistus, kulutus mittari, etähallinta wlanista (sim kortti mahdollisuus) jne

tässä harkinnassa vaihtaa pörssisähköön itsekin, tosin kun toi 600EUR saldo ois käytettävissä niin se kannataisi maksimoida (tällä hetkellä sopimus on allekirjoitettu k-latauksen kansssa mutta ei tietoa milloin se tulee käyttöön).
tällä hetkellä tuetut ovat siis virta ja ionity

Lainaus käyttäjältä: tero_ - 13.09.20 - klo:13:25
Pystyykö ID.3:n latauksen ajastamaan yöajalle (ajattelen esim. pörssisähkön käyttöä - yöllä halvempaa)?
Nykyään meillä on käytössä Audi A3 hybridi, jossa ajastukset voi tehdä etäohjaamalla autoa appsilla, eli virta tulee seinästä jatkuvasti, mutta auto ottaa sitä vain haluttuina aikoina.

Toimiiko ID.3 ajastusten teko puhelimen appsista (muistelen, että jotain rajoituksia oli vielä - päivittyy myöhemmin)?
ID.chargerista näyttäisi olevan (tulossa?) connect-versio (pro:n lisäksi), jota voi ohjata LAN/WLAN/4G:n kautta.
Toisaalta, jos oikein ymmärsin, niin Car-Netin kautta auton etäohjelmointi onnistuisi? Tällöin kai ajastettua ID.chargeria ei tarvita?
https://connect.volkswagen-we.com/en_GB/discover-car-net/e-remote.html
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

mikaanikko

Nyt kun olen pähkäillyt tuota latausta ja lukenut netistä erilaisia dokumentteja, herää kysymys millainen seinäboksin tulee olla.

Jos autossa itsessään on mahdollisuus ohjelmoida kännykän kautta lämmityksen tai latauksen ajastusta/tehoa ei laturin tarvitse olla "älykäs". Eli yksinkertaisimmillaan pelkkä Supersuko-pistorasia.
Sitä seinäboksia on kai kahta lajia Pro ja Connect ja sitten vielä ulkopuolisia esim. Garo. Näihin saa erilaisia lisäpalikoita (wifi, tehonrajoitus jne), mutta jos auton elektroniikka osaa homman hoitaa, ei seinäboksiin tarvita samoja ominaisuuksia.
Onkos kukaan vielä ehtinyt tutustua tähän ongelmaan?
Mitäs auton käyttöopas sanoo asiasta? (Minulla ei vielä ole sitä)
Voisikos joku skannata ne sivut oppaasta.
Yksinkertaistettuna: myydäänkö meille kahteen kertaan sama toiminto?
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

atapi

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 15.09.20 - klo:15:05
Nyt kun olen pähkäillyt tuota latausta ja lukenut netistä erilaisia dokumentteja, herää kysymys millainen seinäboksin tulee olla.

Jos autossa itsessään on mahdollisuus ohjelmoida kännykän kautta lämmityksen tai latauksen ajastusta/tehoa ei laturin tarvitse olla "älykäs". Eli yksinkertaisimmillaan pelkkä Supersuko-pistorasia.
Sitä seinäboksia on kai kahta lajia Pro ja Connect ja sitten vielä ulkopuolisia esim. Garo. Näihin saa erilaisia lisäpalikoita (wifi, tehonrajoitus jne), mutta jos auton elektroniikka osaa homman hoitaa, ei seinäboksiin tarvita samoja ominaisuuksia.
Onkos kukaan vielä ehtinyt tutustua tähän ongelmaan?
Mitäs auton käyttöopas sanoo asiasta? (Minulla ei vielä ole sitä)
Voisikos joku skannata ne sivut oppaasta.
Yksinkertaistettuna: myydäänkö meille kahteen kertaan sama toiminto?

Yksinkertaistettuna sanoisin, että pääsääntöisesti ei myydä kahteen kertaan samoja asioita eli tietyt toiminnot kannattaa tehdä autossa ja tietyt seinäboksissa. Useimpien autojen käyttöohjeissa taidetaan suositella kiinteää latausasemaa ja sukoa vain tilapäiskäyttöön, mutta sukokin on ihan hyvä ja turvallinen oikein käytettynä. Pääsääntöisesti ajastus ja kiinteä tehorajoitus voidaan tehdä auton päässä ja dynaaminen tehorajoitus käytännössä vaatii "älykkään" latausaseman.

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: atapi - 15.09.20 - klo:16:14
Yksinkertaistettuna sanoisin, että pääsääntöisesti ei myydä kahteen kertaan samoja asioita eli tietyt toiminnot kannattaa tehdä autossa ja tietyt seinäboksissa. Useimpien autojen käyttöohjeissa taidetaan suositella kiinteää latausasemaa ja sukoa vain tilapäiskäyttöön, mutta sukokin on ihan hyvä ja turvallinen oikein käytettynä. Pääsääntöisesti ajastus ja kiinteä tehorajoitus voidaan tehdä auton päässä ja dynaaminen tehorajoitus käytännössä vaatii "älykkään" latausaseman.

Itse olen käsittänyt, että auton akuston ohjausyksikkö on pääkokki ja seinä-"laturi" toimii auton antamien ohjeiden mukaan.

Se mihin seinäyksikösä tarvitaan älyä olisi, että
1. vain sallitut tahot saavat sähköä ulos
2. useamman latausaseman kesken voidaan rajata paikkojen yhteisvirtaa
3. voidaan mittaroida virtaa, niin että ulosotettusta sähköstä voidaan tehdä velotusta
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

atapi

Lainaus käyttäjältä: SlOrbA - 15.09.20 - klo:16:39
Itse olen käsittänyt, että auton akuston ohjausyksikkö on pääkokki ja seinä-"laturi" toimii auton antamien ohjeiden mukaan.

Se mihin seinäyksikösä tarvitaan älyä olisi, että
1. vain sallitut tahot saavat sähköä ulos
2. useamman latausaseman kesken voidaan rajata paikkojen yhteisvirtaa
3. voidaan mittaroida virtaa, niin että ulosotettusta sähköstä voidaan tehdä velotusta

Juuri näin. Neljänneksi kohdaksi keksisin sen, että jos haluaa ladata mahdollisimman halvalla niin joissain noista on rajapinta, mikä mahdollistaa esim. lataamisen silloin kun sähkön spot-hinta on alimmillaan. Rahallinen hyöty tosin aika pieni "tyhmään" ajastukseen verrattuna

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: atapi - 15.09.20 - klo:16:57
Juuri näin. Neljänneksi kohdaksi keksisin sen, että jos haluaa ladata mahdollisimman halvalla niin joissain noista on rajapinta, mikä mahdollistaa esim. lataamisen silloin kun sähkön spot-hinta on alimmillaan. Rahallinen hyöty tosin aika pieni "tyhmään" ajastukseen verrattuna
Juurikin. Pitänyt kirjaa nyt puoli vuotta ja pikkuisen nafti 10tkm eGolfin lataamisesta. Kotiasemalla ladaten latauskustannusten hinta ajettua sataa kilometriä kohti on itsellä siinä 1,60â,¬ luokassa. Enimmäkseen yösähköllä, mutta en ole jättänyt lataamatta päivälläkään, jos tarvetta on ollut. Auton keskikulutus koko matkalta oman ajotietokoneen mukaan 13,4 kwh.

jamo75

herra tietää mikä on tulevaisuus

mutta scenario: lähden aamulla töihin 6.30 auto on ladattu 80% juuri siksi hetkeksi, ilmastointi on lämmittänyt sisätilat jne.

todellisuus
- ajastusta ei voi tehdä
- lataus raja toimii vähän erikoistesti auto alkaa lataamaan lataus rajan yli välillä
- ilmastoinnin ajastus onnistuu vain autosta käsin (pakko käynnistys sentään sovelluksella)

suurempi todennäköisyys on että esim. pro charge tukee ajastusta aikaisemmin kuin auto itse (we connect id:ssahn on elli laturin lisäys kohta jo nytkin olemassa)
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Iku

Sain ID.3:sen keskiviikkona. Hieno peli ja mukava ajaa. Edellinen VW olikin -74 Golf. Ei siitä sen enempää, Istanbulissa työkomennuksella vuoden verran ajelin Jettalla.

Muutama kysymys.

1. Latasin ID.3:sen täyteen. Auto näytti toimintamatkaksi latauksen jälkeen 337 km. Kuvittelin että näyttäisi enemmän. Ymmärrän kyllä että toteutunut matka riippuu monesta asiasta kuten ajotyyli, lämpötil nopeu jne.

2. Miksi VW suosittelee että akusto ladataan vain 80%:iin asti?

3. Säästääkö ajossa "B" moodi sähköä suhteess "D" moodiin?

Jultsu

Kakkoskohtaan voin vastata autoa omistamattakin, että kaikki nykyaikaiset litiumiin perustuvat akut kärsivät eniten täydellisistä puruista sekä täydellisistä latauksista. Ihanteellinen käyttöympäristö on 20-80 prosentin välillä todellisesta kapasiteetista, ja tämä siis ennen ohjelmistolla tehtävää "korjausta", eli vaikka ajaisit auton aivan kuivaksi eikä sillä enää pääse metriäkään eteenpäin, akuissa lienee siltikin vielä se 10-20% mehua kestävyyden ja eliniän maksimoimiseksi.

(tästä oli joskus juttua että Kalifornian metsäpalojen aikaan Tesla aukoi tuon varareservin ihmisille käyttöön jotta pystyivät ajamaan pidemmälle karkuun pysähtymättä/lataamatta autoaan)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

atapi

Lainaus käyttäjältä: Iku - 18.09.20 - klo:11:21

3. Säästääkö ajossa "B" moodi sähköä suhteess "D" moodiin?

Ei, pikemminkin tuhlaa. Ainoa hyöty on se, että voi jossain määrin ajaa ilman että käyttää jalkaa jarrupolkimella.
D-moodissa jarrupoljin jarruttanee ensisijaisesti regenillä eli ihan makuasia, että hidastaako mieluummin painamalla jarrua vai hölläämällä kaasua.

Antore

Lainaus käyttäjältä: atapi - 18.09.20 - klo:12:39
Ei, pikemminkin tuhlaa. Ainoa hyöty on se, että voi jossain määrin ajaa ilman että käyttää jalkaa jarrupolkimella.
D-moodissa jarrupoljin jarruttanee ensisijaisesti regenillä eli ihan makuasia, että hidastaako mieluummin painamalla jarrua vai hölläämällä kaasua.

ID.3 käyttää tuota regeniä todella fiksusti myös D-asennossa. Jos edessä oleva ajoneuvo hidastaa tai edessä on esim. liikenneympyrä/T-risteys regenerointi jarruttaa todella fiksusti. Vähentää pausen painamista todella paljon.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 18.09.20 - klo:12:15
eli vaikka ajaisit auton aivan kuivaksi eikä sillä enää pääse metriäkään eteenpäin, akuissa lienee siltikin vielä se 10-20% mehua kestävyyden ja eliniän maksimoimiseksi.

Katselin Tubesta videota, missä kaveri teki 130km/h range testia Saksan motarilla. Takaisinpäin tullessa meni vähän kortille, laturilla range oli jotain 6km mutta silti ID.3 antoi täydet tehot loppuun asti. Näin varmaan ei olisi tapahtunut jos akun varaus oikeasti olisi ollut lähes 0% siinä kohtaa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

mikaanikko

Onkos joku onnistunut ajastamaan ID.3n latauksen, esim yösähkön ajaksi?
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

jamo75

softa ei tue ajastusta tällä hetkellä, ilmeisesti tulee vasta Q1 päivityksessä
toki jos omistat laturin jossa on ajastusmahdollisuus niin pystyt säätämään alkuajankohdan mutta ajastus lähtökellonajaksi sellaista ei ole olemassa. tai en tiedä mitä pro chargerilla tulee lisää, sain sen viime viikolla mutta autokatoksen muut työt vielä vähän kesken, toivottavasti lähiviikkoina saisin senkin käyttöön.

nyt kun cittarin k-latauksen 50kw laturi menee ilmas korttiin niin koetan maksimoida sen käytön

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 27.09.20 - klo:20:21
Onkos joku onnistunut ajastamaan ID.3n latauksen, esim yösähkön ajaksi?
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

mikaanikko

Ajelin tässä viikonlopun aikana akkua tyhjemmäksi, jotta näkisi paljonko lataus ottaa virtaa. Sukopistorasiassa on siis 16A sulake.
Lähtötaso oli 47%. Latausteho (Jota pystyn mittaamaan) oli kaiken aikaa n.2kW, vaihteli 1,9 -2,1. Nyt nousi varaustila yön aikana 80%:iin, joka oli asetettu rajaksi ja kilsoja lupasi olevan tarjolla 320 km. Ensi viikonloppuna uusi testi.
Olin kuvitellut, että olisi käyttänyt enemmän virtaa, mutta ei. Eikä virranrajoitus ollut  päällä. Joku arveli, että auton mukana tullut boksi rajoittaa alle 10A, ettei mahdollinen banha sukorasia kärähdä. Onko parempaa tietoa? Tai voitko @jamo75 (tai kuka se kertoi FB-ryhmästä) kysyä sieltä facebookin tietäjiltä - minulla ei ole sinne pääsyä, sillä en kuulu etukäteisvaraajiin.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

-TS-

#18
Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 29.09.20 - klo:12:10
Ajelin tässä viikonlopun aikana akkua tyhjemmäksi, jotta näkisi paljonko lataus ottaa virtaa. Sukopistorasiassa on siis 16A sulake.
Lähtötaso oli 47%. Latausteho (Jota pystyn mittaamaan) oli kaiken aikaa n.2kW, vaihteli 1,9 -2,1. Nyt nousi varaustila yön aikana 80%:iin, joka oli asetettu rajaksi ja kilsoja lupasi olevan tarjolla 320 km. Ensi viikonloppuna uusi testi.
Olin kuvitellut, että olisi käyttänyt enemmän virtaa, mutta ei. Eikä virranrajoitus ollut  päällä. Joku arveli, että auton mukana tullut boksi rajoittaa alle 10A, ettei mahdollinen banha sukorasia kärähdä. Onko parempaa tietoa? Tai voitko @jamo75 (tai kuka se kertoi FB-ryhmästä) kysyä sieltä facebookin tietäjiltä - minulla ei ole sinne pääsyä, sillä en kuulu etukäteisvaraajiin.

Se suko-kaapeli rajoittaa virran 8 Ampeeriin. Se on yleinen määräys (EU-tasoinen).
aftermarket-kamana saa sitten ostaa säädettäviä latureita joilla voi ladata yli 8 A virralla suko-pistokkeestakin.
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

mikaanikko

Onnistuisikohan latauksen ajoitus konventionaaliseen tapaan kellolla, kun tuo virta on rajoitettu 8 ampeeriin?
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

jamo75

FB on aika takamuksesta näissä hommissa kun ei se mikään foorumi ole mutta 8A se kait on.
toki ilmeisesti ei kait kukaan estä käyttämästä jotain toista johtoa jossa ei olisi 8A rajoitusta
(tossa mun omassa nrgkickissä lukee isolla 8A only)

>Seskon 8A suosituksen jälkeen Suomeen maahantuoduissa autoissa on ollut 8A laturi.
> Jukka/VW

Lainaus käyttäjältä: -TS- - 29.09.20 - klo:12:17
Se suko-kaapeli rajoittaa virran 8 Ampeeriin. Se on yleinen määräys (EU-tasoinen).
aftermarket-kamana saa sitten ostaa säädettäviä latureita joilla voi ladata yli 8 A virralla suko-pistokkeestakin.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Passatti

Lainaus käyttäjältä: -TS- - 29.09.20 - klo:12:17
Se suko-kaapeli rajoittaa virran 8 Ampeeriin. Se on yleinen määräys (EU-tasoinen).
aftermarket-kamana saa sitten ostaa säädettäviä latureita joilla voi ladata yli 8 A virralla suko-pistokkeestakin.
Kaapelin boxi rajoittaa 8A virran ja vissiin vain Suomessa. Ainakin Ruotsissa ja Saksassa käytetään 10 A virtaa schuko rasiasta. Mun Charge Amp latauspiuhalla voi valita 4-16A välillä.
Always lead, never follow

mikaanikko

No niin - kävin äsken opiskelemassa auton varustusta.
Sen latausboxin takaa löytyikin pienellä präntillä rajoitus 8 A. Eli teetätin turhaan tuon vanhan sukorasian uusimisen. No - tulihan siinä turvallisuutta lisää, kun siinä on vikis asennettuna.
Täytyy sitten haeskella paremmin antavaa boxia. Tuskin tuohon on mitään mahiksia viritellä.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

SlOrbA

Skodalla näytti olevan voimavirta - type 2 sovitin ja oman Volkkarin mukana sai valita Suko - type 2 sovittimen. Onko kellään ehdotuksia kätevästä boksista, jossa olisi vaihdettavana valo- ja voimavirtaa?

Mulla on pari paikkaa, jossa saisi voimavirtaa ja Suko tarvii olla yleisesti saatavilla.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

Daatta

Uusimmassa Tuulilasissa oli juttua sähköauton latauksesta. Jos on vähänkin vanhemmat sähköt niin kannattaa olla tarkkana, ettei pistorasia, johtimet/kaapeli tai matkalla oleva liitos kuumene. Artikkelin kirjoittaja lataa epäillyttävissä kohteissa sähköautoa ainoastaan päiväsaikaan, mikään ei ole niin epämiellyttävää kuin öinen sähköpalo... Käytännössä kannattaa vetää/vedättää uusi piuha suoraan sulaketaululta/jakamolta. Liitosten/piuhojen tarkistamista lämpökameralla suositeltiin.

Itse tutkailin omaa latausympäristöä, jos haluaisi latauksen samaan paikkaan missä nyt autoa säilytän (talon edessä), tulisi kaapelia pintavetona lähemmäs 20m. Se ei komista talon fasadiaa, siksi päätynen kytkemään latauslaitteen talon toisessa päädyssä olevan "pääjakamon" voimavirtapistorasiaan. Joutuu peruttamaan auton ainakin osaksi rinteeseen, tuli kyllä koeajolla huomattua ettei ID.3 oikein nouse peruuttaen mäkeen. Saa sitten nähdä miten toimii käytännössä. Toinen voimavirtapistoke on autotallissa, eli ihan ok varustus lataamiseen.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 01.10.20 - klo:08:44
Itse tutkailin omaa latausympäristöä, jos haluaisi latauksen samaan paikkaan missä nyt autoa säilytän (talon edessä), tulisi kaapelia pintavetona lähemmäs 20m. Se ei komista talon fasadiaa, siksi päätynen kytkemään latauslaitteen talon toisessa päädyssä olevan "pääjakamon" voimavirtapistorasiaan. Joutuu peruttamaan auton ainakin osaksi rinteeseen, tuli kyllä koeajolla huomattua ettei ID.3 oikein nouse peruuttaen mäkeen. Saa sitten nähdä miten toimii käytännössä. Toinen voimavirtapistoke on autotallissa, eli ihan ok varustus lataamiseen.

Nämä omat mainitsemani pari paikkaa ovat siis sukulointipaikkoja eli kysmys on ihan tilapäisestä lataustarpeesta. Itsellä ei kerrostaloasujana vielä ole kotona latausmahdolisuutta, mutta Fortum on onneksi laittanut työpaikan parkkihallin täyteen 22kw asemia.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

Daatta

Lainaus käyttäjältä: SlOrbA - 01.10.20 - klo:09:02
Nämä omat mainitsemani pari paikkaa ovat siis sukulointipaikkoja eli kysmys on ihan tilapäisestä lataustarpeesta. Itsellä ei kerrostaloasujana vielä ole kotona latausmahdolisuutta, mutta Fortum on onneksi laittanut työpaikan parkkihallin täyteen 22kw asemia.

ID Chargerilla lataus onnistuu kun laittaa kumikaapelin ja voimavirtapistokkeen. Ei tuollaista kyllä huvikseen siirtele, pitäisi saada seinälle ripustettua tms. Muuten sitten auton 8A tilapäislaturilla. Tehokkaampaa (16A) laturia ei kannata kyläpaikoissa käyttää, koska ei voi olla varma ulkopistorasian kytkennöistä. Tämä tuotiin varsin selvästi Tuulilasin artikkelissa esille.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

mikaanikko

Löysin roskapostikansiostani Volkkarin ilmoituksen jostain latauskortista.
Onkos kellään vielä kokemuksia?
Kelpaako sillä todella ladata kaikilla asemilla?
Paljonko VW vetää välistä?
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Antore

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 04.10.20 - klo:21:33
Löysin roskapostikansiostani Volkkarin ilmoituksen jostain latauskortista.
Onkos kellään vielä kokemuksia?
Kelpaako sillä todella ladata kaikilla asemilla?
Paljonko VW vetää välistä?

Kannattaa tuo ilmainen 2000 kWh/600 â,¬ We Charge -latauskortti ottaa ja hyödyntää mikäli mahdollista. Toki We Charge vetää välistä sen verran, että ei ole kannattava systeemi ilmaisen saldon jälkeen. Esim. K-Latauksen CCS-pikalatauksen hinta on We Charge kortilla 40 senttiä minuutti vs. K-Latauksen hinta 20 senttiä minuutti. Ei kelpaa kaikilla latauspaikoilla ja tässäkin homma on ryssitty huolella kun ei ole oikein järkevää tapaa selvittää missä We Charge toimii ja missä ei. We Connect ID -sovelluksen kartalla voi suodattaa We Charge -latauspaikat mutta edelleenkin esim. K-Latauksen laturit näkyy siellä harmaana. Ilmaisen lataussaldon seuranta olisi käytännössä pakollinen fiitsöri, mutta minä en ainakaan ole keksinyt mistä käytettyä saldoa voi tsekata. Deskarinäkymää voi myös tutkia kartalta osoitteessa https://www.volkswagen.de/de/e-mobilitaet-und-id/id_wissen/elektroauto-laden-reichweite/we-charge.html
Kunhan valitsee oikealta Betreiber-kohdasta We Charge -valinnan päälle.

jamo75

miten niin ei kelpaa kaikilla lataus paikoilla ?
saldo näkyy laskulla ja eka lasku tuli viime viikolla.
we charge on tarkoitettu ionityn asemille, Suomessa on vaan otettu muitakin palvelun tarjoajia kattamaan pientä jakeluverkkoa.

600eur latausetu on vain ennakko varaajille

Lainaus käyttäjältä: Antore - 04.10.20 - klo:21:46
Kannattaa tuo ilmainen 2000 kWh/600 â,¬ We Charge -latauskortti ottaa ja hyödyntää mikäli mahdollista. Toki We Charge vetää välistä sen verran, että ei ole kannattava systeemi ilmaisen saldon jälkeen. Esim. K-Latauksen CCS-pikalatauksen hinta on We Charge kortilla 40 senttiä minuutti vs. K-Latauksen hinta 20 senttiä minuutti. Ei kelpaa kaikilla latauspaikoilla ja tässäkin homma on ryssitty huolella kun ei ole oikein järkevää tapaa selvittää missä We Charge toimii ja missä ei. We Connect ID -sovelluksen kartalla voi suodattaa We Charge -latauspaikat mutta edelleenkin esim. K-Latauksen laturit näkyy siellä harmaana. Ilmaisen lataussaldon seuranta olisi käytännössä pakollinen fiitsöri, mutta minä en ainakaan ole keksinyt mistä käytettyä saldoa voi tsekata. Deskarinäkymää voi myös tutkia kartalta osoitteessa https://www.volkswagen.de/de/e-mobilitaet-und-id/id_wissen/elektroauto-laden-reichweite/we-charge.html
Kunhan valitsee oikealta Betreiber-kohdasta We Charge -valinnan päälle.

Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy